Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo družbe Casino, d.d., Ljubljana, ki jo zastopa
odvetniška družba Vidovič & partnerji, o.p., d.n.o., Ljubljana, na seji dne
23. septembra 2004
o d l o č i l o:
1. Zakon o davčnem postopku (Uradni list RS, št. 18/96, 87/97,
82/98, 91/98, 108/99 in 97/01) je bil v neskladju z Ustavo iz razlogov,
navedenih v obrazložitvi te odločbe.
2. V zadevah iz 406. člena Zakona o davčnem postopku (Uradni
list RS, št. 54/04) začnejo zamudne obresti teči z dnem izvršljivosti davčne
odločbe.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnici je bila v postopku
inšpiciranja pravilnosti obračunavanja in plačevanja prometnega davka leta 1997
izdana odločba, s katero ji je bilo naloženo plačilo davka skupaj z zamudnimi
obrestmi. Ker pobudnica obveznosti ni plačala, saj ima zaradi vloženih pravnih
sredstev še odprt spor, je obveznost iz naslova zamudnih obresti že presegla
glavnico. Ker naj bi bilo s tem kršeno načelo zaupanja v pravo, zahteva po
predvidljivosti pravnega sistema in načelo sorazmernosti, saj gre za prekomeren
poseg, zatrjuje z 2. členom Ustave neskladno pravno praznino. Meni namreč, da
bi morala biti v Zakonu o davčnem postopku (v nadaljevanju: ZDavP) določba, da
obresti nehajo teči, ko dosežejo glavnico. Ker takšna določba velja za
obligacijska razmerja, zatrjuje še neskladje s 14. členom Ustave, s 14. členom
Konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS,
št. 33/94, MP, št. 7/94 – EKČP) ter s 26. členom Mednarodnega pakta o državljanskih
in političnih pravicah (Uradni list SFRJ, št. 7/71 in Uradni list RS, št.
35/92, MP, št. 9/92). Prav tako zatrjuje neskladje z 22. členom Ustave, saj
zaradi odrekanja osnovnih varovalk pravne države ni zagotovljeno enako varstvo
pravic. Ob tem še poudarja, da je varstvo šibkejše in podrejene stranke na
javnopravnem področju, kjer je nasproti stranke država, toliko bolj nujno. Ker
to ni zagotovljeno, tudi ni zagotovljeno varstvo svobodnega gospodarskega
delovanja. Zato gre še za neskladje s prvim odstavkom 74. člena Ustave. Prav
tako gre za neskladje z drugim odstavkom 3. člena, z drugim odstavkom 120.
člena in s tretjim odstavkom 153. člena Ustave, saj upravni organi nalagajo
obresti brez zakonske podlage. Glede na navedeno predlaga Ustavnemu sodišču,
naj ugotovi protiustavno pravno praznino in zakonodajalcu naloži njeno odpravo.
2. Državni zbor odgovarja, da Ustava ne
ureja teka oziroma višine zamudnih obresti. Zato ureja zakonodajalec to
področje samostojno z zakonom. Pri tem je prenehanje teka zamudnih obresti za
določena civilnopravna razmerja res predpisal, vendar šele z Obligacijskim
zakonikom (Uradni list RS, št. 83/01 – OZ). Do njegove uveljavitve, se pravi v
času, ko se je pobudničin dolg obrestoval, pa glede teka zamudnih obresti ni
bilo razlik med civilnopravnimi in javnopravnimi razmerji. Zato je pobudničino
zatrjevanje neenakosti neutemeljeno, tudi zato, ker gre za različne pravne
situacije. Medtem ko temelji civilnopravno razmerje na izrazu svobodne volje
dveh strank, so se stranke javnopravnega razmerja dolžne ravnati po predpisu,
ki vnaprej določa njihove pravice in obveznosti. Zaradi navedene razlike ju
zakonodajalec lahko upravičeno obravnava različno. Prav tako ne gre za
neskladje s svobodno gospodarsko pobudo, saj ta ne pomeni, da gospodarski
subjekti niso dolžni spoštovati prisilnih predpisov, temveč da so dolžni
dejavnost opravljati v mejah prisilnega predpisa. Ker temeljijo konkretni
pravni akti na zakonskih določbah o zamudnih obrestih, tudi ne gre za neskladje
s členoma 120 in 153 Ustave. Zato meni, da pobuda ni utemeljena.
3. Svoje mnenje je poslala tudi Vlada. V
njem je poudarila, da pravila, po katerem obresti prenehajo teči, ko dosežejo
glavnico, za zamudne obresti v davčnem postopku ni mogoče uporabiti. Naloga
zamudnih obresti v davčnem postopku namreč ni le ohranjanje realne vrednosti
dolga, temveč tudi kaznovanje, s čimer se davčnega zavezanca sili k poravnavi
davčnega dolga. Zaradi različnosti med obligacijskim razmerjem, v katerega se
vstopa prostovoljno, in javnopravnim, v katerega se ne vstopa prostovoljno, pa
navedeni razmerji nista primerljivi.
B)
4. Po vložitvi pobude je bil izpodbijani
ZDavP z uveljavitvijo novega Zakona o davčnem postopku (v nadaljevanju:
ZDavP-1) razveljavljen (prvi odstavek 407. člena ZDavP-1). Po določbi 47. člena
Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS)
lahko v primeru, ko je zakon med postopkom prenehal veljati, niso pa bile
odpravljene posledice neustavnosti, Ustavno sodišče ugotovi, da zakon ni bil v
skladu z Ustavo. Ker je zakon ali del zakona, za katerega Ustavno sodišče
ugotovi, da ni v skladu z Ustavo, po 43. členu ZUstS mogoče le razveljaviti,
ima tudi taka ugotovitev neskladnosti lahko le učinek razveljavitve. Ker se po
44. členu ZUstS razveljavljeni zakon ne uporablja za razmerja, nastala pred
dnem, ko je razveljavitev začela učinkovati, če do tega dne o njih ni bilo
pravnomočno odločeno, je pravovarstvena potreba za presojo ne več veljavnega
zakona podana le, če bi morebitna ugotovitev o njegovi neskladnosti z Ustavo še
vplivala na pobudnikov položaj. Glede na to, da pobudničin postopek še ni
pravnomočno končan, prav tako pa niso sporne posledice zaradi dolžnosti plačila
zamudnih obresti, so pogoji iz 47. člena ZUstS za presojo ustavnosti neveljavnega
ZDavP (ki pa se na podlagi 407. člena ZDavP-1 še vedno uporablja) izpolnjeni.
5. Iz pobudničinih zatrjevanj izhaja, da
naj bi bil ZDavP v neskladju z Ustavo zaradi svoje podnormiranosti v tistem
delu, ki se nanaša na konec teka zamudnih obresti. Zaradi te podnormiranosti
naj bi namreč višina obveznosti iz naslova zamudnih obresti lahko tudi
presegala višino same glavnice.
6. Višina obveznosti iz naslova zamudnih
obresti od glavnice, ki ni bila plačana v predpisanem roku, pa ni odvisna zgolj
od ureditve konca teka zamudnih obresti, temveč tudi od ureditve začetka teka
zamudnih obresti. Le na podlagi obeh dejavnikov je namreč mogoče določiti
višino obveznosti iz naslova zamudnih obresti. Ker gre torej za povezana
dejavnika, ju ni mogoče obravnavati ločeno drug od drugega, saj je morebitna
opredelitev enega od dejavnikov za podnormiranega odvisna od rešitev,
uveljavljenih za drugega od obeh dejavnikov.
7. Upoštevati je namreč treba, da ureditev
konca teka zamudnih obresti, ki ne spoštuje načela ne ultra alterum tantum,
sama po sebi varuje upnikov položaj; s tem, ko se višina dolga s časom vseskozi
povečuje, dolžnik nima interesa, da bi odlašal s plačilom. Njegov interes je v
pravočasni izpolnitvi obveznosti, saj se s tem izogne povišanju svoje obveznosti
na račun zamudnih obresti.1 Prav pravočasna izpolnitev obveznosti pa
je tudi prvenstveni cilj zamudnih obresti2, še zlasti, ko gre za
davčno obveznost, saj so davki temeljni vir sredstev za uresničevanje nalog
države. Zato niso samo sredstvo fiskalne politike države, temveč tudi sredstvo
ekonomske, socialne, demografske politike in drugih sorodnih politik. Glede na
to je še posebej pomembno, da je zagotovljen pravočasen, reden in stalen
finančen tok potrebnih sredstev iz naslova obveznih dajatev. Prav zato so v
povezavi z davčno obveznostjo tudi uveljavljeni posebni instituti, ki odstopajo
od splošno uveljavljenih (npr. nesuspenzivnost pritožbe v davčnem postopku).
8. Vendar ob poudarku, danem pravočasni
izpolnitvi davčne obveznosti, ni mogoče spregledati primerov, ko davčni organ
obveznost davčnega zavezanca ugotovi in z odločbo naloži šele po tem, ko je
predpisani rok za plačilo obveznosti že potekel. Na takšne primere, glede na
predpisane načine plačevanja davka iz 99. člena ZDavP, naletimo zlasti pri
davkih, ki jih davčni zavezanec plačuje na podlagi obračuna, ki ga izvrši sam
(tj. samoobdavčitev; 2. točka prvega odstavka 99. člena ZDavP), oziroma pri
davkih, ki jih od vsakega posameznega dohodka za davčnega zavezanca obračuna in
vplača delodajalec oziroma izplačevalec (tj. davek po odbitku; 3. točka prvega
odstavka 99. člena ZDavP). Razlog za navedeno je nedvomno tudi v tem, da davčna
obveznost iz predpisa ne izhaja jasno, ker predpis omogoča več tolmačenj. Zato
se v praksi pogosto dogaja, da davčni organ predpis podrobneje tolmači, vendar
zgolj z internim mnenjem (navodilom), s katerim so seznanjeni le davčni organi,
saj se ta nikjer ne objavi na takšen način, ki bi davčnemu zavezancu omogočal,
da bi se z njim seznanil in prilagodil oziroma uskladil obračun in plačilo
davčne obveznosti. Davčni zavezanec se tako s tolmačenjem seznani šele, ko se
to uporabi v davčnem postopku, v katerem nastopa kot stranka, in ko se mu na
njegovi podlagi naloži (do)plačilo v preteklosti premalo obračunanega in
plačanega davka skupaj z zamudnimi obrestmi.
9. Glede na predpisano obrestno mero
zamudnih obresti tako niso redki položaji, da je davčni zavezanec v trenutku,
ko davčni organ njegovo davčno obveznost šele ugotovi, dolžan plačati poleg
glavnice tudi že zamudne obresti v višini, ki je primerljiva z glavnico ali pa
jo dosega (oziroma lahko celo presega)3. Razlog za takšno
obremenitev davčnega zavezanca iz naslova zamudnih obresti je v tem, da so mu
po ZDavP zamudne obresti naložene tudi za tisti čas, ko njegova davčna
obveznost sploh še ni bila ugotovljena. To za davčnega zavezanca pomeni, da ob
naknadni ugotovitvi in naložitvi davčne obveznosti ni zgolj v položaju
dolžnika, temveč hkrati tudi že v položaju dolžnika, ki je z izpolnitvijo v
zamudi.
10. Zaradi tovrstne uveljavljene rešitve
teka zamudnih obresti v ZDavP, ki ob tem ni še z ničimer omejen, je breme, ki
ga imajo zamudne obresti za davčnega zavezanca, odvisno tudi od tega, kdaj
davčni organ znotraj zastaralnega roka ugotovi, da davčni zavezanec neke svoje
davčne obveznosti ni izpolnil. Ker je zato v bistvu pristojni davčni organ
tisti, ki gospodari z obsegom finančnega bremena davčnega zavezanca, je
pobudničino zatrjevanje o kršitvi načela pravne varnosti iz 2. člena Ustave
utemeljeno. Davčni zavezanec namreč svojega položaja za primer, če mu je z
davčno odločbo naložena izpolnitev davčne obveznosti, ki bi že morala biti
izpolnjena, prav zaradi neomejenega teka zamudnih obresti, ki tečejo tudi za
čas, ko davčna obveznost še ni bila ugotovljena, ne more vnaprej ugotoviti
oziroma predvideti. Zato je v pravno negotovem položaju.
11. Zaradi ugotovljene neskladnosti ZDavP z
načelom pravne varnosti iz 2. člena Ustave, Ustavno sodišče ni ocenjevalo še
drugih očitkov pobudnice. Določilo pa je način izvršitve odločbe (točka 2
izreka), na podlagi katerega bodo posledice ugotovljene neustavnosti
odpravljene v postopkih, ki ob uveljavitvi ZDavP-1 še niso bili pravnomočno
končani, saj se te zadeve na podlagi 406. člena ZDavP-14 končajo po
določbah ZDavP. V takih primerih davčnega zavezanca tako ne bodo bremenile
posledice zamude v obliki zamudnih obresti za tisti čas, ko njegova davčna
obveznost sploh še ni bila ugotovljena (nedvomno bi bilo za tisti čas lahko
predpisano ohranjanje realne vrednosti obveznosti), temveč ga bodo bremenile
šele z dnem izvršljivosti odločbe o odmeri davka, tj. po izteku z zakonom
določenega roka za prostovoljno izpolnitev obveznosti (četrti odstavek 15.a
člena ZDavP).
C)
12. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi drugega odstavka 40. člena in 47. člena ZUstS v sestavi:
podpredsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice in sodniki dr. Zvonko Fišer, Lojze
Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr.
Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-356/02-14
Ljubljana, dne 23. septembra 2004.
Podpredsednik
dr. Janez Čebulj l. r.
______________________________________
1 V primeru, da zamudne obresti prenehajo teči, ko
dosežejo glavnico, se višina dolga po preteku določenega časa ne povečuje več.
Zato je v takih primerih v dolžnikovem interesu, da čim dlje odlaša s plačilom,
saj se njegov dolg realno zmanjšuje.
2 To je Ustavno sodišče poudarilo že v 8. točki
obrazložitve sklepa št. U-I-73/99 z dne 20. 3. 2003. Ob tem je treba upoštevati
tudi to, da lahko zavezanca v primeru neplačane oziroma premalo plačane davčne
obveznosti doletijo še sankcije za storjeni prekršek.
3 Skladno s 100. členom ZDavP mora zavezanec oziroma
izplačevalec dohodkov od davkov, ki jih ni plačal v predpisanem roku, plačati
obresti v skladu z zakonom, ki ureja obrestno mero zamudnih obresti.
4 Citirana določba ZDavP-1 se glasi: »Zadeve, glede
katerih je postopek ob uveljavitvi tega zakona v teku oziroma, glede katerih je
bila ob uveljavitvi tega zakona že vložena zahteva ali pravno sredstvo, se
končajo po določbah Zakona o davčnem postopku (Uradni list RS, št. 18/96,
87/97, 82/98, 91/98, 108/99 in 97/01).«