Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi družbe A., d.d., Ž. Ž., ki jo zastopa odvetniška družba B.,
o.p., d.n.o., Z., na seji dne 21. oktobra 2004
o d l o č i l o:
Sklep Vrhovnega sodišča št. I Up 458/2004 z dne 13. 5. 2004 se
razveljavi in se zadeva vrne Vrhovnemu sodišču v novo sojenje.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Vrhovno sodišče je ugodilo pritožbi
vlagateljic denacionalizacijskega postopka in sklep Upravnega sodišča št. U
2282/2003-23 z dne 8. 4. 2003 razveljavilo ter zahtevo tožeče stranke (ustavne
pritožnice) za izdajo začasne odredbe zavrglo. Štelo je, da ustavna pritožnica
ni stranka v tem postopku, ker ni zavezanka za vrnitev podržavljenega
premoženja. Ugotovilo je, da premoženje, ki je predmet denacionalizacijskega
postopka, le upravlja na podlagi koncesijske pogodbe, kar pomeni, da je njen
interes za izdajo začasne odredbe le dejanski in ne pravni.
2. V ustavni pritožbi pritožnica uveljavlja
kršitev 14., 22. in 25. člena Ustave ter 11. člena Konvencije o varstvu
človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94, MP, št.
7/94 – EKČP). Navaja, da je stališče Vrhovnega sodišča, po katerem ni
legitimirana v postopku izdaje začasne odredbe, napačno. Pritožnica naj bi
imela terjatev iz naslova vlaganj v gozdne ceste. Vrednost podržavljenega
premoženja naj bi bila bistveno povečana (ca. 4,000.000 EUR), s pridobitvijo
posesti naj bi vlagateljice prevzele tudi pritožničina vlaganja. Pritožnica
utemeljuje pravni interes s sklenjeno koncesijsko pogodbo. Pritožnica zatrjuje,
da ji je bila koncesija podeljena v skladu s 17. členom Zakona o skladu
kmetijskih zemljišč in gozdov Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 10/93 in
nasl. – v nadaljevanju: ZSKZ). Poleg tega naj bi tudi 5. člen Zakona o
lastninskem preoblikovanju podjetij (Uradni list RS, št. 55/92 in nasl. – ZLPP)
določal, da ima upravljalec pravico premoženje upravljati kot dober gospodar do
pravnomočnosti odločbe o denacionalizaciji. Pritožnica zatrjuje tudi kršitev
25. člena Ustave, ker naj Vrhovno sodišče ne bi odgovorilo na vsa pravno
odločilna vprašanja v zvezi s koncesijsko pogodbo. Sklep Upravne enote Tržič
št. 321-56/92 z dne 27. 2. 2004 o prenosu nepremičnin v začasno upravljanje
vlagateljicam naj ne bi imel razlogov o odločilnih dejstvih. Druge upravne enote
naj bi podobne predloge vlagateljev za denacionalizacijo zavrnile v primerih,
ko so jih predlagali pravni nasledniki upravičenca.
3. Ustavno sodišče je s sklepom št.
Up-516/04 z dne 28. 9. 2004 ustavno pritožbo sprejelo v obravnavo. Ustavna
pritožba je bila v skladu s 56. členom Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) vročena Vrhovnemu sodišču, na podlagi
22. člena Ustave pa Skladu kmetijskih zemljišč in gozdov Republike Slovenije (v
nadaljevanju: Sklad) kot zavezancu za denacionalizacijo in vlagateljicam.
Vrhovno sodišče na ustavno pritožbo ni odgovorilo. O ustavni pritožbi se Sklad
kot zavezanec za denacionalizacijo ni opredelil. Nasprotne udeleženke v
upravnem sporu v odgovoru zavračajo vse očitke pritožnice iz ustavne pritožbe.
Navajajo, da pritožnica v postopku začasne odredbe ni stranka, ker se ne odloča
o njenih pravicah, ki izvirajo iz vlaganj v podržavljeno nepremičnino. Tudi
sklicevanje na 17. člen ZSKZ naj bi bilo neutemeljeno, ker naj bi bila
koncesijska pogodba v smislu 88. člena Zakona o denacionalizaciji (Uradni list
RS, št. 27/91-I in nasl. – v nadaljevanju: ZDen) nična. Izročitev nepremičnin v
začasno uporabo denacionalizacijskim vlagateljicam naj bi bila utemeljena tudi
zaradi preprečitve škode zavezancu Skladu.
B)
4. Ustavna pritožba ni pravno sredstvo, s
katerim bi bilo mogoče uveljavljati nepravilnosti pri ugotavljanju dejanskega
stanja ter uporabi materialnega in procesnega prava same po sebi. Ustavno
sodišče se omeji le na presojo, ali sporna odločitev temelji na kakšnem z
vidika varstva človekovih pravic nesprejemljivem pravnem stališču.
5. Izpodbijana odločitev Vrhovnega sodišča
temelji na stališču, da ima v postopku z začasno odredbo lastnost stranke le
zavezanec in upravičenec do denacionalizacije, pritožnica pa le v primeru iz
drugega odstavka 60. člena ZDen, kadar se v postopku odloča o njenih pravicah,
ki izvirajo iz vlaganj v podržavljene nepremičnine.
6. Upravna enota Tržič je odločila, da se
podržavljene nepremičnine, ki so bile vrnjene upravičencu na podlagi
nepravnomočne denacionalizacijske delne odločbe, prenesejo v začasno uporabo
pravnim naslednicam upravičenca. Iz 3. točke tega sklepa izhaja, da sta sklep
dolžna izvršiti Sklad kot zavezanec za denacionalizacijo in pritožnica kot
neposredna posestnica teh nepremičnin. S tem sklepom je bilo torej pritožnici
odrejeno, da je dolžna izročiti podržavljene nepremičnine v začasno uporabo
vlagateljicam denacionalizacijskega postopka do pravnomočne odločitve v
denacionalizaciji.
7. Na podlagi 49. člena Zakona o splošnem
upravnem postopku1 (Uradni list SFRJ, št. 47/86 p.b. – ZUP86) je
stranka oseba, ki se je na njeno zahtevo uvedel postopek, zoper katero teče
postopek ali ki ima za varstvo svojih pravic ali pravnih koristi pravico
udeleževati se postopka. Ker te pravice, obveznosti in pravne koristi določajo
materialni predpisi, se po njih tudi presoja vprašanje, kdo ima lastnost
stranke v upravnem postopku. Prvi odstavek 17. člena ZSKZ določa, da prenos
gozdov na Sklad ne vpliva na pravice upravljalcev, da nadaljujejo z uporabo in
upravljanjem gozdov, če jih izkoriščajo sami kot »dober gospodar«, do izdaje
pravnomočne odločbe o denacionalizaciji oziroma do podelitve koncesije. Iz te
določbe izhaja, da ima pritožnica pravico do upravljanja in uporabe gozdov pod
pogojem, da jih sama izkorišča kot »dober gospodar« do pravnomočne odločitve v
denacionalizaciji. Republika Slovenija je pritožnici za sporne nepremičnine
podelila koncesijo dne 10. 12. 2001. Iz drugega odstavka 3. člena koncesijske
pogodbe izhaja, da se obseg koncesije brez obveznosti za koncendenta zmanjša za
tiste parcele, ki bodo na podlagi pravnomočnih odločb vrnjene v postopkih
denacionalizacije. Pritožničin pravni interes za izdajo začasne odredbe temelji
tako na ZSKZ kot na sklenjeni koncesijski pogodbi. Pri tem Ustavno sodišče še
dodaja, da tudi, če pritožnica ne bi bila stranka v denacionalizacijskem
postopku, to samo po sebi glede na prvi odstavek 18. člena in drugi odstavek
30. člena Zakona o upravnem sporu (Uradni list RS, št. 50/97 in nasl. – ZUS) še
ne pomeni, da v upravnem sporu ne more imeti položaja tožnice in s tem tudi
predlagateljice začasnega zadržanja.
8. Z odločitvijo, sprejeto na podlagi
navedenega stališča, je bila pritožnici kršena pravica do sodnega varstva iz
prvega odstavka 23. člena Ustave. Ker je Ustavno sodišče razveljavilo
izpodbijani sklep že zaradi tega, mu kršitev drugih zatrjevanih človekovih
pravic in temeljnih svoboščin ni bilo treba presojati. V ponovljenem postopku
bo moralo Vrhovno sodišče upoštevati, da je pritožnica v postopku z začasno
odredbo upravičena oseba, ki varuje svojo pravno korist.
C)
9. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 59. člena ZUstS in prve alineje drugega odstavka 46.
člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 93/03 in 98/03 popr.) v
sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam Lukić ter sodnice in sodniki dr. Janez
Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka
Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Št. Up-516/04-13
Ljubljana, dne 21. oktobra 2004.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić l. r.
_____________________________________
1 V postopkih denacionalizacije se uporablja na
podlagi 324. člena Zakona o splošnem upravnem postopku (Uradni list RS, št.
80/99 in nasl. – ZUP) ZUP86.