Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo Demokratske stranke Slovenije,
Ljubljana, ki jo zastopa predsednik Mihael Jurak, na seji dne 21. oktobra 2004
o d l o č i l o:
V Obrazcu podpore kandidatu za predsednika republike (Obrazec
P-1), ki je sestavni del Navodila o obrazcih za dajanje podpore v postopku
kandidiranja na volitvah predsednika republike (Uradni list RS, št. 60/02), se
del navodila, ki se glasi: »2. V obrazec obvezno vpišite ime in priimek
kandidata, ki mu dajete podporo«, kolikor se nanaša na dajanje podpore
kandidaturam, ki jih vlagajo politične stranke, razveljavi.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnica izpodbija Obrazec P-1 Podpora
kandidatu za predsednika republike (v nadaljevanju: Obrazec P-1), predpisan z
Navodilom o obrazcih za dajanje podpore v postopku kandidiranja na volitvah
predsednika republike (v nadaljevanju: Navodilo), in sicer v delu, ki določa,
da mora volivec v obrazec obvezno vpisati ime in priimek kandidata, ki mu daje
podporo. Meni, da navedeno Navodilo postavlja politične stranke in njene člane
ter simpatizerje v različen položaj glede na to, ali gre za parlamentarno
stranko (stranko, ki ima poslance v Državnemu zboru) ali neparlamentarno
stranko (stranko brez poslancev v Državnem zboru). Glede na pravila
kandidiranja, predpisana z Zakonom o volitvah predsednika republike (Uradni
list RS, št. 39/92 – v nadaljevanju: ZVPR) mora neparlamentarna stranka zaradi
izpodbijanega navodila vnaprej razkriti svojega kandidata, saj mora kandidaturo
podpreti s podpisi 3000 volivcev. Onemogočeno naj bi ji bilo namesto prvotno
določenega kandidata postaviti novega, saj mora zanj zbrati nove podpise in
prav tako ne more, če sama ne bi uspela zbrati dovolj podpisov za svojega
kandidata, sklepati volilnih koalicij z drugimi strankami in z zbranimi podpisi
podpreti skupnega kandidata. Kar zadeva volivce, člane stranke in njene
simpatizerje, pa meni, da morajo z dajanjem podpore konkretnemu kandidatu s
podpisom obrazca pred pristojnim državnim organom razkriti svoje politično
prepričanje. Z izpodbijanim navodilom naj bi bili kršeni 1. in 2. člen, prvi
odstavek 14. člena, 15. člen, prvi odstavek 21. člena, prvi in drugi odstavek
41. člena ter drugi odstavek 42. člena Ustave.
B)–I
2. Ustavno sodišče priznava politični
stranki pravni interes za izpodbijanje predpisov (24. člen Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) le v primerih, če
predpis neposredno posega v njene pravice, pravne interese ali pravni položaj
politične stranke kot pravne osebe. Interesi njenih članov ali simpatizerjev
ali splošni interes za spoštovanje demokratične ureditve ter ustavnosti in
zakonitosti politični stranki ne dajejo pravice do pobude za presojo ustavnosti
oziroma zakonitosti (sklep št. U-I-87/99 z dne 8. 7. 1999, OdlUS VIII, 180).
Glede na navedeno je Ustavno sodišče presojalo izpodbijano navodilo samo
toliko, kolikor ureja položaj politične stranke, ne pa tudi z vidika morebitnih
posegov v ustavne pravice volivcev (članov oziroma simpatizerjev stranke).
Ustavno sodišče je pobudo sprejelo in nadaljevalo z odločanjem o stvari sami,
ker so bili izpolnjeni pogoji iz četrtega odstavka 26. člena ZUstS.
3. Čeprav navaja pobudnica vrsto členov
Ustave, ki naj bi bili kršeni z izpodbijanim navodilom, pa v svojih navedbah
utemeljuje samo kršitve drugega odstavka 14. člena in drugega odstavka 42.
člena Ustave. Kršitev drugih navedenih členov Ustave ne utemeljuje oziroma se
kršitve nanje ne nanašajo. Pobudnica smiselno zatrjuje tudi kršitev načela
zakonitosti (tretji odstavek 153. člena Ustave), ko zatrjuje, da Republiška
volilna komisija (v nadaljevanju: RVK) ni imela legalnih in legitimnih razlogov
za določitev takšne omejitve, kot izhaja iz izpodbijanega navodila, čeprav v
tej zvezi zatrjuje poseg v drugi odstavek 42. člena Ustave.
B)–II
4. Izpodbijano navodilo RVK je treba
obravnavati kot podzakonski predpis. Zato se zastavlja predvsem vprašanje
njegove skladnosti s tretjim odstavkom 153. člena Ustave (načelo zakonitosti).
Tretji odstavek 153. člena Ustave določa, da morajo biti podzakonski predpisi
in drugi splošni akti v skladu z Ustavo in zakoni. Skladnost pomeni, da se mora
nižji pravni akt gibati v mejah, ki mu jih vsebinsko zarisuje višji pravni akt,
in ne sme vsebovati določb, za katere v zakonu ni podlage, zlasti ne sme
spremeniti ali samostojno urejati pravic in obveznosti. Podzakonski predpis sme
zakonsko normo dopolnjevati le do te mere, da z dopolnjevanjem ne uvaja
originarnih nalog države in da z zakonom urejenih pravic in obveznosti ne zožuje;
stremeti mora le za tem, da zakonsko normo dopolni tako, da bo dosežen njen
cilj.
5. ZVPR določa, da lahko predlagajo
kandidata za predsednika republike poslanci Državnega zbora, politične stranke
in volivci (10. člen). Dalje predpisuje, da določajo politične stranke
kandidate po postopku, določenem z njihovimi pravili, s tajnim glasovanjem
(prvi odstavek 12. člena). Posamezna politična stranka sme določiti le enega
kandidata, dvoje ali več političnih strank lahko določi skupnega kandidata.
Predlog kandidature mora biti podprt s podpisi najmanj treh poslancev Državnega
zbora ali najmanj tri tisoč volivcev (drugi odstavek 12. člena ZVPR). ZVPR
dalje določa, da se podpora kandidaturam s podpisovanjem daje na način, kot to
določa Zakon o volitvah v Državni zbor (Uradni list RS, št. 44/92 in 60/95 – v
nadaljevanju: ZVDZ). Ta v 47. členu določa, da volivec da svojo podporo na
predpisanem obrazcu, ki ga podpiše pred pristojnim organom, ki vodi evidenco
volilne pravice, oziroma pri pristojnem krajevnem uradu, poslanec pa na
obrazcu, ki mu ga izda pristojna služba Državnega zbora. Obrazce podpore
predpiše Republiška volilna komisija (3. točka prvega odstavka 37. člena ZVDZ).
Ta je izdala Navodilo in predpisala Obrazec P-1, ki zahteva, da se v obrazec
podpore pred podpisom obvezno vpiše ime kandidata, kateremu se daje podpora.
6. Glede na postavljena stališča (merila
presoje) v 4. točki obrazložitve in glede na prikazano zakonsko ureditev načina
dajanja podpore, se zastavlja predvsem vprašanje, ali se Navodilo v izpodbijanem
delu giblje v mejah, ki mu jih vsebinsko zarisuje Zakon ali pa te meje
prekoračuje. Zastavlja se torej vprašanje, ali ureja vsebino (obveznost), ki
presega meje podzakonskega urejanja in bi morala biti urejena v Zakonu.
7. Način dajanja podpore kandidaturi ureja,
na podlagi izrecne določbe drugega odstavka 14. člena ZVPR, ZVDZ in pooblašča
RVK samo za določitev obrazca. Podpora se namreč daje na predpisanem obrazcu
(prvi odstavek 47. člena). RVK je torej pooblaščena samo za določitev obrazca za
dajanje podpore. Ureditev načina dajanja podpore je prepuščena zakonskemu
urejanju. Gre za določbe, ki urejajo postopke kandidiranja in po svoji vsebini
pomenijo urejanje načina izvrševanja volilne pravice in jih zato lahko ureja
samo zakon (drugi odstavek 15. člena Ustave).
8. Kot že navedeno, ureja način dajanja
podpore ZVDZ. Ta zahteva, da volivec podpiše obrazec pred pristojnim državnim
organom (prvi odstavek 47. člena). S tem in z vpisom v poseben seznam izdanih
obrazcev (drugi odstavek 47. člena) se zagotavlja zakonska prepoved dajanja
podpore več kandidaturam (prvi odstavek 14. člena ZVPR). Iz določb ZVPR in ZVDZ
ni mogoče sklepati, da mora obrazec za dajanje podpore kandidaturi za
predsednika (ne kandidatu za predsednika, kot to določa Navodilo) že ob
njegovem podpisovanju pred pristojnim organom obvezno vsebovati tudi podatek,
kateri kandidaturi ali celo kandidatu daje volivec podporo. Povedano drugače,
ZVPR in ZVDZ ne zahtevata, da bi moral volivec že ob podpisu obrazca podpore
pred pristojnim organom navesti tudi, komu daje podporo. Zakon prepušča
odločitev, kdaj bo volivec v obrazec podpore navedel, komu daje podporo in ali
bo to storil celo samo s konkludentnim dejanjem (izročitev overjenega obrazca
predlagatelju kandidature), posameznemu volivcu. Zakonskega pooblastila RVK za
določitev obrazcev ni mogoče širiti oziroma razlagati tako, da ji je s tem dano
tudi pooblastilo za predpisovanje vsebine obrazca tako, da bi iz njega izhajal
pogoj za dajanje podpore, ki ga Zakon ne predvideva. RVK je na podlagi
zakonskega pooblastila smela predpisati obrazce, ni pa smela urejati načina
dajanja podpore.
9. RVK je z izpodbijanim navodilom presegla
meje, ki jih vsebinsko zarisujeta ZVPR in ZVDZ in s tem kršila tretji odstavek
153. člena Ustave. Zato je Ustavno sodišče Navodilo v izpodbijanem delu, in
kolikor se nanaša na politične stranke, razveljavilo.1 Zato tudi ni
preizkušalo drugih zatrjevanih neskladij.
C)
10. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi tretjega odstavka 45. člena ZUstS v sestavi: predsednica dr. Dragica
Wedam Lukić ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze
Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr.
Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo z osmimi glasovi proti enemu.
Proti je glasovala sodnica Modrijan.
Št. U-I-330/02-8
Ljubljana, dne 21. oktobra 2004
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić l. r.
__________________________________
1 Obrazec P-1 se uporablja tudi za dajanje podpore
kandidature 5000 volivcev.