Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo Matjaža Hana iz Radeč in drugih, ki jih zastopa
Mitja Ulčar, odvetnik v Kranju, in na pobudo Pavla Terška, ki ga zastopajo Miro
Senica in drugi, odvetniki v Ljubljani, po javni obravnavi, opravljeni dne 31.
maja 2004, na seji dne 21. oktobra 2004
o d l o č i l o:
Zadnji (šesti) stavek prvega odstavka 297. člena Zakona o
gospodarskih družbah (Uradni list RS, št. 30/93, 29/94, 82/94, 20/98, 84/98,
6/99, 45/01 in 59/01 – popr. in 57/04) in prvi odstavek 136. člena Zakona o
spremembah in dopolnitvah Zakona o gospodarskih družbah (Uradni list RS, št.
45/01) nista v neskladju z Ustavo.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudniki izpodbijajo prvi odstavek 297.
člena Zakona o gospodarskih družbah (v nadaljevanju: ZGD) v delu, ki
prepoveduje statutarno omejevanje glasovalnih pravic iz delnic, s katerimi se
trguje na organiziranem trgu (prepoved je določena v zadnjem stavku prvega
odstavka 297. člena ZGD), in prvi odstavek 136. člena Zakona o spremembah in
dopolnitvah Zakona o gospodarskih družbah (Uradni list RS, št. 45/01 – v
nadaljevanju: ZGD-F), v skladu s katerim so bile delniške družbe dolžne
uskladiti svoje statute z navedeno prepovedjo v roku 18 mesecev od začetka
poslovnega leta po uveljavitvi novele ZGD-F.
2. Pobudniki navajajo, da so manjšinski
delničarji in prilagajo potrdila o imetništvu delnic družb Petrol, d.d.,
Ljubljana, Krka, d.d., Novo mesto, Lek, d.d., Ljubljana, in Pivovarna Laško,
d.d., Laško. Navajajo, da je ZGD pred novelo ZGD-F dovoljeval statutarno
omejitev glasovalne pravice, tako da število glasov, ki jih je imel posameznik
glede na število delnic, ni moglo presegati določenega števila ali odstotka,
novela ZGD-F pa je za t. i. javne delniške družbe, katerih delnice kotirajo na organiziranem
trgu, takšno možnost odpravila. Statutarna omejitev glasovalne pravice, ki
zagotavlja, da en sam delničar ne more samostojno sprejemati odločitev na
skupščini, daje njihovemu številu glasov večjo težo, jim zagotavlja večji vpliv
na odločanje na skupščini in jim kot manjšinskim delničarjem omogoča
učinkovitejše varstvo njihovih korporacijskih pravic in večjo varnost njihove
naložbe. Navajajo, da so se za kapitalsko naložbo v teh družbah odločili tudi
zaradi statutarne omejitve glasovalne pravice, z odpravo te možnosti pa se je
njihov pravni položaj poslabšal, saj jim je odvzeta ena od oblik varstva pravic
manjšinskih delničarjev.
3. Po mnenju pobudnikov izpodbijana
ureditev pomeni nedopusten poseg v ustavno pravico do svobodne gospodarske
pobude iz 74. člena Ustave, ker za javne delniške družbe odpravlja možnost, da
delničarji sami s statutom uredijo vprašanje omejitve glasovalne pravice, kot
je to dovoljeval ZGD pred uveljavitvijo novele ZGD-F. Ta t. i. statutarna
avtonomija, po kateri je omejitev glasovalne pravice prepuščena volji
delničarjev, je po mnenju pobudnikov izraz ustavne pravice do svobodne
gospodarske pobude, zato naj bi bil poseg v omenjeno statutarno avtonomijo
dopusten le v skladu z ustavnim načelom sorazmernosti.
4. Po mnenju pobudnikov poseg v omenjeno
statutarno avtonomijo ne zadosti kriterijem načela sorazmernosti. Predlagatelju
sprememb očitajo, da je v obrazložitvi navedel le zahtevo po večji
transparentnosti na organiziranem trgu vrednostnih papirjev, ni pa natančneje
obrazložil, zakaj naj bi bila odprava statutarne avtonomije na tem področju v
javnem interesu, in ni opravil tehtanja med različnimi možnimi ukrepi za dosego
navedenega cilja. Menijo, da tak poseg ni nujen in da bi bili za zagotavljanje
transparentnosti trga vrednostnih papirjev zadostni milejši ukrepi, ki v
možnost statutarnega omejevanja glasovalne pravice ne bi posegali (npr. javna
objava statutov družb; stalna dostopnost statutov tudi na spletnih straneh;
posebna oznaka pri navedbi delnic takšnih delniških družb, s katerimi se trguje
na organiziranem trgu, da je glasovalna pravica s statutom omejena po višini).
5. Pobudniki tudi menijo, da je učinkovito
varstvo korporativnih pravic manjšinskih delničarjev pomembnejše od javnega
interesa v smislu uveljavljanja transparentnosti trga vrednostnih papirjev.
Motivira manjšinske delničarje k sodelovanju na kapitalskem trgu in k aktivnemu
izvrševanju korporacijskih pravic. Navajajo, da takšna ureditev preprečuje
nenadne spremembe v kapitalski strukturi družb in prispeva k stabilnosti
kapitalskega trga, zato naj bi bilo statutarno omejevanje glasovalne pravice
tudi v javnem interesu, še posebej v sedanji fazi dozorevanja slovenskega
kapitalskega trga, ko je še večina delnic gospodarskih družb podcenjenih. Po
mnenju pobudnikov statutarno omejevanje glasovalne pravice tudi ni v nasprotju
z načelom enakopravnosti delničarjev, saj je določeno vnaprej in velja za vse
delničarje enako.
6. Pobudniki še navajajo, da je takšno
statutarno omejevanje glasovalne pravice dovoljeno v Franciji, v Veliki
Britaniji in na veliki večini ameriških borz ter da so v Nemčiji, kjer je sicer
pred kratkim prišlo do odprave statutarnega omejevanja glasovalne pravice,
predvideli daljši rok za prilagoditev.
7. Pobudniki zatrjujejo tudi kršitev načela
varstva zaupanja v pravo kot enega od načel pravne države iz 2. člena Ustave,
ker naj bi izpodbijana ureditev s tem, ko manjšinskim delničarjem odvzema enega
izmed pomembnih institucionalnih instrumentov, s katerim so lahko lažje
uveljavljali svojo voljo in interese, posegala v njihove pravne položaje,
nastale v času veljavnosti prvotne ureditve. Navajajo, da so se za kapitalsko
naložbo v določenih družbah odločali tudi zaradi statutarne omejitve glasovalne
pravice, zanašajoč se pri tem na dejstvo, da je njihov manjši delež bolj
pomemben, saj noben posamezni delničar ne more sam sprejemati odločitev in mora
iskati širše soglasje. Pobudniki še dodajajo, da so bile omejitve glasovalne
pravice v statute vključene na podlagi zakonsko dopustnih odločitev delničarjev.
Zato je po njihovem mnenju zahteva, da morajo družbe uskladiti svoje statute v
predpisanem roku in iz njih izključiti omejitev glasovalne pravice, v nasprotju
z 2. členom Ustave; pomeni poseg v obstoječa pravna razmerja (neprava
retroaktivnost) in poslabšuje pravni položaj pobudnikov, ne da bi za to
obstajala legitimna in nujna potreba, saj je transparentnost kapitalskega trga
mogoče zagotoviti tudi na druge načine.
8. Pobudniki, ki jih zastopa odvetnik Mitja
Ulčar, so na javni obravnavi poleg navedb iz pobude izpostavili predvsem
očitek, da je bila novela ZGD-F sprejeta brez poprejšnje kritične politične
razprave in da je bila obrazložena zelo skopo ter da sta Vlada in zakonodajalec
tudi v odgovoru na pobudo izpodbijano ureditev utemeljila zgolj z dvema
sklopoma argumentov, in sicer z načelom transparentnosti in načelom enakega
obravnavanja delničarjev, kar pa ni prepričljivo. Pobudniki se sklicujejo tudi
na Direktivo 2004/25/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 21. aprila 2004 o
prevzemnih ponudbah (Directive 2004/25/EC of the European Parliament and of the
Council of 21 April 2004 on takeover bids, OJ L 142/12, 30. 4. 2004)1.
Navajajo, da statutarno omejevanje glasovalnih pravic samo po sebi v pravu
Evropske unije ni prepovedano, da 11. člen navedene direktive zahteva le, da se
statutarna omejitev glasovalnih pravic ne uporablja na skupščini, kjer
delničarji glasujejo o izvedbi morebitnih obrambnih ukrepov po objavi prevzemne
ponudbe, državam članicam pa je dopuščeno, da te zahteve ne prevzamejo v svoj
pravni red, da 10. člen direktive zahteva, da se zagotovi javna dostopnost
podatkov o statutarnih omejitvah z javno objavo v letnem poročilu, ne zahteva
pa odprave takšnih omejitev. K temu dodajajo, da je glede na ureditev v
navedeni direktivi težko razumeti ravnanje Vlade in zakonodajalca, ki sta se
zlahka in brez poprejšnje kritične javne razprave odrekla eni od pomembnih
varovalk, ki jo lahko delničarji uporabijo v postopkih prevzema, in enemu od
pomembnih mehanizmov za obrambo nacionalnih interesov na področju gospodarstva.
Po mnenju pobudnikov prepoved statutarnega omejevanja glasovalnih pravic, ki
velja le za javne delniške družbe, krši tudi načelo enakosti iz 14. člena
Ustave, saj zahteva po transparentnosti na trgu vrednostnih papirjev po njihovem
mnenju ne more biti razumen in stvaren razlog za razlikovanje.
9. Pobudnik Pavel Teršek je na javni
obravnavi poleg kršitev 74. člena in 2. člena Ustave zatrjeval še kršitev 33.
in 67. člena Ustave (varstvo lastninske pravice), drugega odstavka 14. člena
Ustave (načelo enakosti pred zakonom), smiselno pa tudi 155. člena Ustave
(prepoved retroaktivnosti). Pobudnik meni, da izpodbijana ureditev posega v
njegovo lastninsko pravico, saj spreminja pogoje izvrševanja upravljalskih
upravičenj iz delnic glede na čas nastanka korporacijskopravnega razmerja.
Navaja, da je statut po svoji pravni naravi pogodba med delničarji, ki ureja
medsebojna razmerja v zvezi z ustanovitvijo in upravljanjem delniške družbe.
Pobudnik je ob nakupu delnic izhajal iz statutarne ureditve, ki je v skladu z
zakonom določala omejitev glasovalne pravice, hkrati pa sprejel možnost, da se
takšna ureditev spremeni le na način, ki ga določata ZGD in statut. Pobudnik
navaja, da pod pogoji iz izpodbijane ureditve v korporacijska razmerja ne bi
vstopal. Po njegovem mnenju je izpodbijana omejitev »tako huda, da predstavlja
do določene mere razlastninjenje malega delničarja«, zakonodajalec je popolnoma
spremenil lastninsko pravico na delnici, pravni položaj lastnine na tej
delnici. Pobudnik navaja, da tudi Direktiva o prevzemnih ponudbah ne določa
splošne prepovedi omejevanja glasovalnih pravic za delnice javnih delniških
družb, ampak le za konkreten primer v zvezi s prevzemi. Po mnenju pobudnika
izpodbijana določba bistveno spreminja vsebino njegove lastninske pravice
(vsebino glasovalnega upravičenja, kot enega od pomembnejših upravičenj, ki
izhajajo iz imetništva delnice), zato naj bi bilo takšno urejanje dopustno le
za bodoče pravne položaje, ne pa tudi za nazaj. Po mnenju pobudnika izpodbijana
zakonska določba retroaktivno posega v pogodbeno svobodo delničarjev. V zvezi s
kršitvijo načela enakosti pobudnik kot sporno izpostavlja razlikovanje
delničarjev, ki so imetniki delnic, s katerimi se trguje na organiziranem trgu,
glede na vse druge delničarje.
10. Na poziv Ustavnega sodišča na javni
obravnavi, naj pobudniki izkažejo, ali so še vedno delničarji v delniških
družbah, na katere se nanaša izpodbijana ureditev, so potrdila o imetništvu
delnic predložili naslednji pobudniki: Matjaž Han in Jože Hribar za delnice
družbe Petrol, d.d., Ljubljana, na dan 31. 5. 2004, Dušan Jenko za delnice
družbe Krka, d.d., Novo mesto, na dan 31. 5. 2004 in Pavel Teršek za delnice
družbe Pivovarne Laško, d.d., Laško, na dan 22. 6. 2004. Za Branko Kostič in
mag. Simona Oblaka je njun pooblaščenec sporočil, da nista več delničarja
družbe Lek, d.d., Ljubljana.
11. Državni zbor v svojem odgovoru
zatrjuje, da izpodbijana ureditev ne posega v svobodno gospodarsko pobudo iz
74. člena Ustave, temveč pomeni realizacijo z Ustavo delegirane pristojnosti za
urejanje pogojev za ustanavljanje in s tem tudi delovanje gospodarskih družb z
zakonom. Navaja, da prepoved omejevanja glasovalnih pravic velja le za javne
delniške družbe, zato imajo delničarji možnost, da ohranijo statutarne
omejitve, če umaknejo delnice svoje družbe iz organiziranega trgovanja. Po
mnenju Državnega zbora je v primeru, če družba ne odloči o umiku delnic z
organiziranega trga, treba šteti, da je odprava statutarnega omejevanja
glasovalnih pravic tudi izraz volje večine delničarjev družbe. Zato je
neutemeljen očitek pobudnikov, da zakonodajalec posega v pravico delničarjev,
da avtonomno urejajo medsebojne pravice in obveznosti. Državni zbor navaja, da
izpodbijana ureditev zaradi javnega interesa varuje pravice bodočih
delničarjev, saj je nesprejemljivo, da bi bilo borzno trgovanje omejeno s
statutarnimi omejitvami, ki so lahko pri vsaki družbi različne in s tem za
potencialnega kupca nepredvidljive. Po mnenju Državnega zbora izpodbijana
ureditev ni retroaktivna in ne posega za nazaj v pravice pobudnikov, ampak
učinkuje po poteku vacatio legis, za uskladitev statutov pa je predvideno tudi
razumno dolgo prehodno obdobje, v katerem lahko vse delniške družbe skličejo
vsaj eno redno skupščino.
12. Državni zbor, ki ga je zastopala
sekretarka Zakonodajno pravne službe, je na javni obravnavi poudaril, da
vztraja pri danih navedbah. Meni, da je spreminjanje pravne ureditve dopustno,
saj mora zakonodajalec reagirati na procese v družbi, ob tem pa mora zavarovati
tudi pravne interese tistih, ki se v teh razmerjih nahajajo, da se prilagodijo.
Izpodbijana rešitev je bila v zakonodajnem postopku res precej skopo
obrazložena, vnesena na podlagi amandmaja v drugi obravnavi, vendar v postopku
sprejemanja zakona deležna le ene kritike, in sicer s strani društva Delničar,
da naj bi predlagana ureditev zmanjševala možnost zaščite družbe pred
sovražnimi prevzemi. Razlogi za sprejem izpodbijane ureditve naj bi zasledovali
predvsem dva cilja, to je zagotovitev transparentnosti na trgu vrednostnih
papirjev in pospešitev procesov koncentracije kapitala oziroma konsolidacija
lastništva, ob hkratni ustrezni zaščiti malih delničarjev, pri čemer je treba
upoštevati tudi posebnosti slovenske družbe zaradi lastninskega preoblikovanja.
Državni zbor meni, da je eno osrednjih vprašanj tudi vprašanje prevzemov in
varstvo malih delničarjev, da pa tudi drugi zakoni vsebujejo elemente tega
varstva; v tej zvezi omenja zakonodajo o trgu vrednostnih papirjev, zakonodajo
o prevzemih, prav tako pa se v kratkem pričakuje še ena sprememba ZGD.
13. Vlada, ki se javne obravnave ni
udeležila, niti ni opravičila svojega izostanka, v svojih mnenjih z dne 19. 2.
2004 in 28. 5. 2002 navaja, da izpodbijana ureditev sledi ureditvi v Evropski
uniji in primerljivim tujim ureditvam, izrecno nemški ureditvi, ki je pred
kratkim prav tako odpravila možnost omejevanja glasovalne pravice iz delnic
javnih delniških družb. Po mnenju Vlade se s tem zagotavlja enakopravnost
bodočih delničarjev v primerjavi z drugimi delničarji, predvsem pa
transparentnost na organiziranem trgu. Tudi Vlada meni, da ureditev ne posega v
razmerja za nazaj in da rok za uskladitev statutov ni prekratek. Vlada še
pojasnjuje, da možnost statutarnega omejevanja glasovalne pravice pomeni izjemo
od načela enakopravnega uveljavljanja glasovalne pravice in enakopravne
obravnave vseh delničarjev. Uzakonjena je bila v času postopkov lastninskega
preoblikovanja, ob odsotnosti izoblikovanega in ustrezno urejenega trga
kapitala ter postopkov prevzemov, postopno pa so se vzporedna področja urejala
(organiziran trg vrednostnih papirjev, zaključek lastninskega preoblikovanja,
nova moderna zakonodaja o prevzemih), s čimer so bili vzpostavljeni visoki in
zadostni standardi transparentnosti postopkov pridobivanja in uveljavljanja
korporativnih pravic ter varstva manjšinskih delničarjev. Novela ZGD-F za javne
delniške družbe vzpostavlja temeljno načelo enakopravne obravnave delničarjev,
hkrati pa za druge družbe, ki niso zavezane z visokimi standardi iz prevzemne
zakonodaje in zakonodaje s področja trga vrednostnih papirjev ter pri katerih
je krog investitorjev bistveno manjši, še naprej dopušča obstoj izjemnega
statutarnega omejevanja glasovalne pravice v korist manjšinskih delničarjev.
14. Vlada meni, da statutarno omejevanje
glasovalne pravice v istem razredu, znotraj iste vrste delnic, povzroča
odstopanja od temeljnih načel investicijskega vlaganja, saj bo investitor po
dosegu praga omejevanja v neenakopravnem položaju do imetnikov istovrstnih
vrednostnih papirjev. Po mnenju Vlade prav takšno statutarno omejevanje
glasovalnih pravic (brez ustreznih nadomestil, ki jih izražajo različni razredi
delnic), posega v ustavno zagotovljeno svobodno gospodarsko pobudo in
enakopravno obravnavo delničarjev. Omejitev glasovalnih pravic nesorazmerno
povečuje delež glasovalnih upravičenj manjšinskih delničarjev na račun večjih
delničarjev in pomeni podlago za nesorazmerno uveljavljanje korporativnih
interesov. Zgolj vnaprejšnja seznanitev bodočih delničarjev z morebitno
omejitvijo pa po mnenju Vlade ne zadostuje.
15. V zvezi z morebitnimi negativnimi
posledicami izpodbijane ureditve na nacionalno gospodarstvo in kapitalski trg v
Sloveniji Vlada navaja, da statutarne omejitve glasovalne pravice ne
selekcionirajo prevzemov ter da predvsem zakonodaja o prevzemih ureja
transparentnost in kvaliteto takšnih kapitalskih transakcij. Dodaja, da je
konsolidacija lastništva glede na model množične privatizacije ekonomsko nujen
in s strani mnogih delničarjev tudi želen proces transformacije lastništva. Statutarne
omejitve glasovalnih pravic pa vlagateljem omejujejo upravljalska upravičenja
in možnost vplivanja na poslovanje družbe, kar destimulira kapitalska vlaganja.
16. Vlada v zvezi s primerjavo tujih
ureditev navaja, da imata Francija in Velika Britanija uveljavljen sistem
delnic z večkratno glasovalno pravico, ki odstopa od načel slovenske
korporacijske zakonodaje, ki se je zgledovala po germanski pravni ureditvi.
Glede 13. direktive o prevzemnih ponudbah pa Vlada pojasnjuje, da tudi ta,
načeloma obrambnim ukrepom naklonjena Direktiva, v 11. členu izrecno derogira
omejitve glasovalnih pravic, ki izhajajo iz statutarnih določb ciljne družbe,
kadar ta odloča o dovoljenih obrambnih ukrepih. Glede na spremenjen pristop
urejanja v Direktivi po mnenju Vlade v Sloveniji ostaja možnost za oblikovanje
drugačnih (bolj zaščitniških) institutov, kar pa ne sme in ne more vplivati na
presojo ureditve iz novele ZGD-F.
B)–I
17. Ker nekateri od delničarjev nesporno
izkazujejo, da so še vedno delničarji družb, na katere se nanaša izpodbijana
ureditev, se Ustavno sodišče ni spuščalo v ugotavljanje, ali je pravni interes
podan tudi pri drugih pobudnikih.
18. Ustavno sodišče je pobudo za začetek
postopka za oceno ustavnosti izpodbijanih določb ZGD in ZGD-F sprejelo. Ker so
bili izpolnjeni pogoji iz četrtega odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem sodišču
(Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS), je nadaljevalo z
odločanjem o stvari sami.
B)–II
Presoja prvega odstavka 297. člena ZGD v
delu, ki prepoveduje statutarno omejevanje glasovalnih pravic iz delnic, s
katerimi se trguje na organiziranem trgu
19. Prvi odstavek 297. člena ZGD v prvem
stavku najprej določa temeljno pravilo, da se glasovalna pravica delničarjev
uresničuje glede na nominalne zneske delnic. Drugi stavek prvega odstavka
istega člena nato določa izjemo, ki dopušča odstop od načela »ena delnica en
glas«, saj se s statutom lahko določi omejitev glasovalne pravice tako, da
število glasov, ki jih ima posameznik glede na število delnic, ne more
presegati določenega števila ali odstotka. V nadaljevanju je podrobneje urejeno
vprašanje, katere delnice se lahko upoštevajo pri ugotavljanju števila delnic
za posameznega delničarja: statut lahko določi, da se k delničarjevim delnicam
štejejo tudi delnice, ki pripadajo drugemu za delničarjev račun (tretji stavek
prvega odstavka istega člena); če je delničar družba, pa lahko statut določi,
da se k njenim delnicam štejejo tudi delnice, ki pripadajo od nje odvisni
družbi ali njo obvladujoči družbi ali z njo koncernsko povezani družbi ali za
račun takšnih družb tretji osebi (četrti stavek prvega odstavka istega člena).
Peti in šesti stavek prvega odstavka istega člena določata dve prepovedi glede
ureditve omejitve glasovalne pravice v statutu – drugo izmed njih izpodbijajo
pobudniki v tem postopku: omejitve glasovalne pravice ni mogoče določiti za
posamezne delničarje (peti stavek prvega odstavka istega člena); te omejitve
tudi ni mogoče določiti za glasovalne pravice iz delnic, s katerimi se trguje
na organiziranem trgu (šesti stavek prvega odstavka istega člena).
20. Izpodbijana določba torej prepoveduje
t. i. javnim delniškim družbam, katerih delnice so uvrščene na organiziran trg
vrednostnih papirjev, da bi v svojem statutu določile omejitev glasovalnih
pravic za te delnice, ki jo kot izjemo od pravila ena delnica en glas dopušča
drugi stavek prvega odstavka 297. člena ZGD za vse druge delniške družbe,
katerih delnice ne kotirajo na organiziranem trgu.
21. Pobudniki izpodbijani ureditvi očitajo
kršitev svobodne gospodarske pobude, ker naj bi posegla v statutarno avtonomijo
delničarjev, na podlagi katere bi delničarji sami lahko po svoji volji uredili
omejitev glasovalnih pravic v statutu. Pobudnik Pavel Teršek v tej zvezi
zatrjuje tudi poseg v pogodbeno svobodo delničarjev.
22. Pogodbena svoboda strank je del splošne
svobode ravnanja iz 35. člena Ustave. Na področju podjetništva je ta
zagotovljena v okviru svobodne gospodarske pobude iz 74. člena Ustave, ki je v
tem smislu specialna določba v razmerju do ustavno zagotovljene splošne svobode
ravnanja. Zato je Ustavno sodišče izpodbijano ureditev presojalo z vidika
določb 74. člena Ustave. Ustava v prvem odstavku 74. člena določa, da je
gospodarska pobuda svobodna, v drugem odstavku istega člena pa, da zakon določa
pogoje za ustanavljanje gospodarskih organizacij (prvi stavek) in da se
gospodarska dejavnost ne sme izvajati v nasprotju z javno koristjo (drugi
stavek). Z zakonom, izdanim na podlagi prvega stavka drugega odstavka 74. člena
Ustave, se torej predpisuje način uresničevanja ustavne pravice iz prvega
odstavka tega člena (drugi odstavek 15. člena Ustave). Ustavno sodišče je že
večkrat pojasnilo, da določanje pogojev za ustanovitev in poslovanje gospodarske
družbe ne pomeni poseganja v svobodo gospodarske pobude in da je z zakonom
urejena tipologija gospodarskih subjektov nujna za pravno ureditev trga ter za
odvijanje pravnega prometa in s tem za pravno varnost (sklep Ustavnega sodišča
št. U-I-49/94 z dne 6. 10. 1994, OdlUS III, 101). Iz njegove ustavnosodne
presoje tudi izhaja, da je treba pogoje za ustanavljanje gospodarskih
organizacij razumeti tako, da ne obsegajo le formalnih in materialnih pogojev
za ustanovitev gospodarske organizacije (finančni, tehnični, delovno-varstveni,
sanitarno-higienski, ekološki in drugi pogoji), temveč mednje sodi tudi
določanje pravnoorganizacijskih oblik za opravljanje gospodarske dejavnosti in
temeljnih značilnosti teh oblik (tako npr. odločba Ustavnega sodišča št. U-I-306/98
z dne 11. 4. 2002, Uradni list RS, št. 37/02 in OdlUS XI, 60 in odločba
Ustavnega sodišča št. U-I-137/97 z dne 15. 3. 2001, Uradni list RS, št. 28/01
in OdlUS X, 43).2
23. Zakonodajalec je predvidel različne
tipe družb, da bi lahko vsakdo izbral tisto, ki čim bolj ustreza njegovim
interesom, potrebam in željam. Določba prvega odstavka 74. člena Ustave pa ne
zagotavlja posameznikom, da bi lahko uresničevali gospodarsko pobudo prav v
takšnih statusnih oblikah oziroma v gospodarskih družbah s prav takšnimi
značilnostmi, kot bi si jih sami avtonomno določili. Zakonodajalec na podlagi
prvega stavka drugega odstavka 74. člena Ustave v okviru svoje proste presoje –
upoštevajoč pri tem tudi druge ustavne določbe – oceni, kakšna ureditev
posameznih gospodarskih družb se mu zdi najprimernejša. Ustavno sodišče se ne
more spuščati v oceno primernosti izpodbijane zakonske ureditve.
24. V sklop zakonskega urejanja pogojev za
ustanavljanje gospodarskih družb na podlagi prvega stavka drugega odstavka 74.
člena Ustave sodi ureditev tipologije gospodarskih subjektov, vključno z
gospodarskimi družbami, njihovih statusnih značilnosti in njihovega notranjega
ustroja. Ta obsega tudi vprašanja ureditve delniške družbe, in sicer vprašanja,
ki se nanašajo na njeno ustanovitev, na njen statut in statutarno urejanje
posameznih vprašanj družbe, na njene statusne značilnosti, kot so firma, sedež,
zastopanje, itd., na njeno notranjo strukturo in delovanje, torej na njene
organe, kot so uprava, nadzorni svet, skupščina, ter v tem okviru tudi
vprašanja v zvezi z oblikovanjem, sestavo, pristojnostmi in načinom odločanja v
posameznem organu. Posamezne pravnoorganizacijske oblike in vrste gospodarskih
družb se razlikujejo med seboj in zasledujejo različne cilje, čemur ustreza
tudi različna zakonska ureditev njihovih značilnosti. Za delniško družbo so
značilne obsežna zakonska normiranost in velika formaliziranost ter strogost,
kar na drugi strani pomeni manj avtonomije samih ustanoviteljev oziroma
delničarjev pri njenem oblikovanju, medtem ko je družba z omejeno odgovornostjo
bolj prepuščena avtonomni ureditvi samih družbenikov, pri osebnih družbah – za
razliko od kapitalskih družb – pa je vloga družbenikov največja in s tem tudi
njihova avtonomija.
25. Ureditev glasovalnih pravic delničarjev
in prepoved njihovega statutarnega omejevanja v javnih delniških družbah je kot
eno od vprašanj v zvezi z delovanjem skupščine družbe del zakonskega urejanja
načina izvrševanja ustavne pravice do svobodne gospodarske pobude. V tej zvezi
Ustavno sodišče omenja tudi določbo 184. člena ZGD, pri čemer pojasnjuje, da se
v ustavnosodno presojo te določbe, ki je pobudniki ne izpodbijajo, ni spuščalo.
Za delniško družbo namreč velja t. i. načelo statutarne strogosti, ki kot
temeljno načelo izhaja iz 184. člena ZGD. Ta v prvem odstavku našteva, kaj mora
vsebovati statut delniške družbe (obligatorne sestavine); v drugem odstavku pa
določa, da lahko statut posamezna vprašanja, ki jih ureja zakon, uredi drugače
samo, če zakon tako izrecno določa, in da se s statutom lahko dodatna vprašanja
uredijo le, če zakon teh vprašanj ne ureja celovito. Po navedeni določbi torej
delničarji ne morejo s statutom povsem avtonomno urejati notranje ureditve
delniške družbe, ampak jih veže načelo statutarne strogosti glede vseh vprašanj
in ne le glede omejevanja glasovalnih pravic.
26. Ker je zakonodajalec z ureditvijo
prepovedi statutarnega omejevanja glasovalnih pravic v javnih delniških družbah
ravnal v skladu s pooblastilom iz prvega stavka drugega odstavka 74. člena
Ustave, izpodbijana ureditev ne pomeni posega v svobodno gospodarsko pobudo iz
prvega odstavka 74. člena Ustave. Glede na to tudi niso upoštevne navedbe
pobudnikov, da bi zakonodajalec moral tehtati med različnimi možnimi ukrepi za
dosego opredeljenega cilja zagotavljanja transparentnosti na trgu vrednostnih
papirjev in med njimi izbrati za pobudnika najugodnejšega. Zakonodajalcu v
okviru svoje proste presoje na podlagi prvega stavka drugega odstavka 74. člena
Ustave ni treba izbranega ukrepa upravičiti s kriteriji strogega testa
sorazmernosti in torej izkazati, da je tak ukrep nujen, primeren in tudi
sorazmeren v ožjem smislu.
27. Pobudniki izpodbijani ureditvi očitajo
tudi kršitev načela enakosti, ker prepoved statutarnega omejevanja glasovalnih
pravic velja le za t. i. javne delniške družbe, katerih delnice so uvrščene na
organiziran trg vrednostnih papirjev, za druge delniške družbe pa ne.
28. Načela enakosti pred zakonom (drugi
odstavek 14. člena Ustave) ni mogoče pojmovati kot enostavno splošno enakost
vseh. Po ustaljeni presoji Ustavnega sodišča načelo enakosti pred zakonom ne
pomeni, da bi predpis – kadar podlaga za različno urejanje niso okoliščine iz
prvega odstavka 14. člena Ustave – ne smel različno urejati položajev pravnih
subjektov, pač pa, da tega ne sme početi samovoljno, brez razumnega in
stvarnega razloga. Za razlikovanje mora torej obstajati razumen, iz narave
stvari izhajajoč razlog. Zakonodajalec je upravičen v mejah svoje pristojnosti
določiti kriterije, ki mu služijo za opredelitev, katera dejanska stanja so si
podobna do te mere, da bo na njih vezal enake pravne posledice, in katera se
tako razlikujejo, da jih je treba pri uzakonitvi razlikovati od prvih (tako
npr. že citirana odločba Ustavnega sodišča št. U-I-306/98).
29. Izpodbijana ureditev določa različen
pravni režim (glede vprašanja dopustnosti statutarnega omejevanja glasovalnih
pravic) za delniške družbe, katerih delnice kotirajo na organiziranem trgu (t.
i. javne delniške družbe), in za preostale delniške družbe, katerih delnice ne
kotirajo na organiziranem trgu. Razlikovalni kriterij je torej uvrstitev delnic
na organizirani trg. Javne delniške družbe v statutu ne smejo določiti omejitve
glasovalnih pravic, medtem ko druge delniške družbe to lahko storijo. Vlada kot
predlagateljica zakona oziroma nasprotni udeleženec kot glavni razlog za takšno
ureditev navajata zahtevo po zagotavljanju transparentnosti na trgu vrednostnih
papirjev, ob tem pa še zahtevo po konsolidaciji, koncentraciji lastništva
delnic v delniških družbah, kjer je zaradi modela množične privatizacije
delničarstvo močno razpršeno, ter zahtevo po uveljavitvi načela enakopravne
obravnave delničarjev. Ustavno sodišče ocenjuje, da so vsaj nekateri od
navedenih razlogov razumni in stvarno utemeljeni, povezani s predmetom urejanja
in da zato zakonodajalcu ni mogoče očitati, da je ravnal arbitrarno, ko je
sprejel izpodbijano ureditev. Ni mogoče očitati nerazumnosti zakonodajalcu, če
je z izpodbijano ureditvijo želel zavarovati interese bodočih delničarjev (ki
nastopajo na organiziranem trgu vrednostnih papirjev in se odločajo za nakup
delnic) in preprečiti, da bi bilo borzno trgovanje omejeno s statutarnimi
omejitvami, ki so lahko pri vsaki družbi različne in s tem za potencialnega
kupca nepredvidljive. Potrebe po takšnem posebnem varstvu pa ni v primerih, ko
delnice družbe ne kotirajo in se z njimi ne trguje na organiziranem trgu.
Razlika med delniškimi družbami, katerih delnice kotirajo na organiziranem
trgu, in drugimi je torej z vidika predmeta urejanja v izpodbijanih zakonskih določbah
pomembna. Le pri prvih obstaja potreba po ukrepih, ki z odpravo najrazličnejših
omejitev zagotavljajo največjo mobilnost kapitala in s tem uresničitev cilja
vsake javne delniške družbe, ki je v zagotavljanju čim večje prenosljivosti
delnic. Ker je zakonodajalec imel razumne in stvarne razloge za razlikovanje,
izpodbijana določba ni v neskladju z drugim odstavkom 14. člena Ustave.
30. Navedbe pobudnikov, da je Direktiva o
prevzemnih ponudbah bolj naklonjena obrambnim ukrepom in da Direktiva ne zahteva
odprave možnosti statutarnega omejevanja glasovalne pravice v javnih delniških
družbah, kot jo je uveljavila ZGD-F, niso pomembne. Res je, kot trdijo
pobudniki, da Direktiva ne zahteva odprave statutarnih omejitev glasovalne
pravice, kot jo je uveljavil ZGD-F, prav tako pa tega tudi ne prepoveduje. Gre
za vprašanje, ki je prepuščeno posameznim državam članicam. Zato s tem povezane
navedbe pobudnikov odpirajo zgolj vprašanje (ne)primernosti zakonodajalčeve
rešitve.
31. Predmet presoje v tem ustavnosodnem
postopku tudi ni vprašanje, ali je statutarno omejevanje glasovalnih pravic v
skladu z Ustavo ali ne oziroma ali krši načelo enakosti delničarjev ali ne.
Zato niso pomembne navedbe pobudnikov v tej zvezi. Z vidika presoje skladnosti
izpodbijane zakonske ureditve z Ustavo prav tako niso odločilne
primerjalnopravne ureditve tega vprašanja.
B)–III
Presoja prvega odstavka 136. člena ZGD-F
32. Prepoved statutarnega omejevanja
glasovalnih pravic za t. i. javne delniške družbe je bila v ZGD vključena z
novelo ZGD-F (53. člen ZGD-F), ki je v okviru prehodnih in končnih določb
uredila tudi vprašanje uskladitve obstoječih delniških družb z novo ureditvijo.
Tako je v prvem odstavku 136. člena ZGD-F določeno: »Delniške družbe morajo
uskladiti svoje statute z določbami tega zakona v roku 18 mesecev, šteto od
začetka poslovnega leta, ki se začne po uveljavitvi tega zakona.«
33. Po zatrjevanju pobudnika Pavla Terška
izpodbijana ureditev zaradi spreminjanja pogojev izvrševanja upravljalskih
upravičenj iz delnice posega v njegovo lastninsko pravico in s tem v vsebino
lastninske pravice glede na čas nastanka korporacijskega razmerja. Po njegovem
mnenju bi bila takšna sprememba dopustna za bodoče pravne položaje, nikakor pa
ne bi smela posegati v obstoječa pravna razmerja, nastala na podlagi pogojev iz
statuta, ki je veljal v času nakupa delnic. Ustavno sodišče je v okviru navedb
pobudnika opravilo presojo izpodbijane ureditve z vidika 33. in 67. člena
Ustave.
34. Ustava v 33. členu določa, da je
zagotovljena pravica do zasebne lastnine, v 67. členu pa, da zakon ureja način
pridobivanja in uživanja lastnine tako, da je zagotovljena njena gospodarska,
socialna in ekološka funkcija. Ustavno sodišče je že večkrat poudarilo
neločljivo povezanost navedenih ustavnih določb (tako npr. v odločbi Ustavnega
sodišča št. U-I-82/96 z dne 17. 4. 1997, Uradni list RS, št. 35/97 in OdlUS VI,
52; v sklepu Ustavnega sodišča št. U-I-51/95 z dne 18. 3. 1999, Uradni list RS,
št. 24/99 in OdlUS VIII, 65). Zakonodajalec v okviru njene gospodarske, socialne
in ekološke funkcije določi vsebino lastninske pravice oziroma vsebino pravice,
ki ima premoženjski izraz. Ustavnopravni pojem lastnine je širši od
civilnopravnega pojma lastninske pravice, »… tako da 33. člen Ustave varuje vse
pravice, ki pomenijo uresničevanje človekove svobode na premoženjskem
področju.«3 »Z jamstvom zasebne lastnine Ustava tako ne varuje le
lastninske pravice, kot je opredeljena v civilnem pravu. Zagotavlja tudi
varstvo pred posegi v druge obstoječe pravne položaje, ki imajo za posameznika
na podoben način kot civilnopravna lastninska pravica premoženjsko vrednost in
mu kot taki omogočajo svobodo ravnanja na premoženjskem področju…« (odločba
Ustavnega sodišča št. Up-156/98 z dne 11. 2. 1999, Uradni list RS, št. 17/99 in
OdlUS VIII, 118).
Glede na navedeno uživa tudi kapitalski
vložek ustavnopravno varstvo na podlagi 33. in 67. člena Ustave.
35. Vsebino pravice iz delnice je
zakonodajalec na podlagi pooblastila iz drugega odstavka 74. člena Ustave in
upoštevajoč 67. člen Ustave opredelil v ZGD. Delničar ni lastnik družbe v
stvarnopravnem smislu. Imetniku delnice pripadajo upravljalska in premoženjska
upravičenja: navadne delnice dajejo njihovim imetnikom pravico do udeležbe pri
upravljanju družbe, pravico do dela dobička (dividenda) in pravico do
ustreznega dela preostalega premoženja po likvidaciji ali stečaju družbe;
vsebina prednostnih delnic je drugače opredeljena (177. člen ZGD). Za
natančnejšo opredelitev pravnega položaja imetnika delnice pa so pomembne še
druge določbe ZGD, ki urejajo posamezna upravičenja delničarjev iz delnic, tako
npr. tudi 297. člen ZGD, ki ureja možnost statutarnega omejevanja glasovalnih
pravic, in, za tiste imetnike delnic, katerih družbe so imele v statutih
določeno omejitev glasovalne pravice, tudi prvi odstavek 136. člena ZGD-F, ki
od obstoječih t. i. javnih delniških družb, ki so imele v statutu določeno
omejitev glasovalnih pravic, zahteva odpravo navedenih statutarnih omejitev.
36. Vendar pobudnik nima prav, ko trdi, da
se s takšno zahtevo iz izpodbijane določbe prvega odstavka 136. člena ZGD-F
posega v njegovo ustavnopravno zavarovano lastninsko pravico na delnici.
Možnost statutarnega omejevanja glasovalnih pravic, ki jo je vseboval ZGD pred
izpodbijano spremembo, namreč ni pomenila upravičenja, ki bi bilo sestavina
ustavnopravno zavarovane vsebine pravice na delnici. Zakonodajalec je v okviru
svojih pristojnosti iz prvega stavka drugega odstavka 74. člena spremenil
zakonsko opredeljeni način uresničevanja pravice na delnici v t. i. javnih
delniških družbah, ni pa posegel v ustavnopravno varovana premoženjskopravna
upravičenja iz delnice. Pobudniki kot delničarji ohranijo tudi po uveljavitvi
ZGD-F vse premoženjske pravice, ki izhajajo iz delnice (pravico do dela dobička
in pravico do alikvotnega deleža v primeru likvidacije oziroma stečaja družbe).
Zato izpodbijana določba ni v neskladju s 33. in 67. členom Ustave.
37. Pobudniki zatrjujejo tudi neskladje
izpodbijane določbe prvega odstavka 136. člena ZGD-F z 2. členom Ustave (načelo
varstva zaupanja v pravo kot eno od načel pravne države), pobudnik Pavel Teršek
pa tudi s 155. členom Ustave (prepoved retroaktivne veljave predpisov). Zato je
Ustavno sodišče preizkusilo izpodbijano določbo tudi z vidika navedenih
ustavnih načel.
38. Ustava v prvem odstavku 155. člena
prepoveduje povratno veljavo pravnih aktov: zakoni, drugi predpisi in splošni
akti ne morejo imeti učinka za nazaj. Samo zakon lahko določi, da imajo
posamezne njegove določbe učinek za nazaj, če to zahteva javna korist in če se
s tem ne posega v pridobljene pravice (drugi odstavek 155. člena Ustave).
Ustavno sodišče je že večkrat pojasnilo, da Ustava varuje na podlagi zakona
pridobljene pravice tako, da vanje ni mogoče posegati z učinkom za nazaj, ne
preprečuje pa, da bi zakon spreminjal prej zakonsko določene pravice ali pogoje
za njihovo uveljavljanje z učinkom za naprej, če te spremembe ne nasprotujejo z
Ustavo določenim načelom oziroma drugim ustavnim določbam, zlasti načelu
varstva zaupanja v pravo kot enemu od načel pravne države iz 2. člena Ustave
(tako npr. odločba Ustavnega sodišča št. U-I-135/00 z dne 9. 10. 2002, Uradni
list RS, št. 93/02 in OdlUS XI, 211). Šele zmanjšanje pravic za čas pred
uveljavitvijo zakona bi pomenilo pravo retroaktivnost, kakršna je po drugem
odstavku 155. člena Ustave dopustna le ob pogojih iz tretjega odstavka 15.
člena Ustave. Za tako retroaktivnost v obravnavanem primeru ne gre. ZGD-F, s
katerim so bile uzakonjene izpodbijane določbe, je v skladu s končno določbo
141. člena ZGD-F začel veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu
Republike Slovenije in velja za naprej (objavljen 7. 6. 2001, začetek
veljavnosti 22. 6. 2001). Šele od dneva veljavnosti dalje, torej po poteku
vacatio legis, so tudi nastopile uzakonjene pravne posledice. Nove javne delniške
družbe po uveljavitvi ZGD-F v statutu ne smejo več določiti omejevanja
glasovalnih pravic za delnice, s katerimi se trguje na organiziranem trgu. Za
obstoječe javne delniške družbe pa ZGD-F določa obveznost uskladitve statutov z
novo ureditvijo in za to predpisuje določen rok (izpodbijani prvi odstavek 136.
člena ZGD-F). Za nazaj, torej za čas pred uveljavitvijo zakona, ZGD-F ne
spreminja pravnih položajev in pravnih razmerij pobudnikov, zato izpodbijana
ureditev ni v neskladju s prepovedjo retroaktivnosti iz 155. člena Ustave.
39. Načelo varstva zaupanja v pravo kot eno
od načel pravne države iz 2. člena Ustave posamezniku zagotavlja, da mu država
njegovega pravnega položaja ne bo poslabšala arbitrarno, torej brez stvarnega
razloga, utemeljenega v prevladujočem in legitimnem javnem interesu. Ker gre za
splošno pravno načelo in ne neposredno za eno od ustavnih pravic, katerim po
tretjem odstavku 15. člena Ustave pripada strožje varstvo pravic zoper
morebitne omejitve in druge posege, to načelo nima absolutne veljave in je v
večji meri kot posamezne ustavne pravice dostopno možnim omejitvam. Torej temu,
da je v primeru konflikta oziroma kolizije med tem in drugimi ustavnimi načeli
oziroma dobrinami treba v t. i. tehtanju dobrin presoditi, kateri izmed ustavno
varovanih dobrin je v posameznem spornem primeru treba dati prednost (tako npr.
odločba Ustavnega sodišča št. U-I-141/01 z dne 20. 5. 2004, Uradni list RS, št.
62/04 in OdlUS XIII, 35). Izpodbijana določba posega v pravni položaj
delničarjev tistih družb, ki so v svojih statutih imele določeno omejitev
glasovalnih pravic le toliko, kolikor se je zaradi prepovedi omejitve
glasovalnih pravic večinskih delničarjev zmanjšal njihov vpliv na sprejemanje
odločitev v skupščini družbe. Pri tem gre za vprašanja, ki sodijo v okvir
urejanja pogojev za ustanavljanje in delovanje gospodarskih organizacij, kjer
ima zakonodajalec široko polje proste presoje. Zakonodajalec namreč na tem
področju s svojimi ukrepi sooblikuje gospodarsko politiko države, zato morajo
posamezniki računati s tem, da se bodo vprašanja gospodarske ureditve in v tem
okviru tudi posamezna vprašanja statusnopravne ureditve gospodarskih subjektov
spreminjala. V obravnavanem primeru zakonodajalcu tudi ni mogoče očitati, da je
pravno ureditev spremenil arbitrarno, brez razloga, utemeljenega v javnem
interesu. To je storil zato, da bi za vse javne delniške družbe, ki nastopajo
na trgu vrednostnih papirjev, zagotovil enako ureditev glasovalnih pravic
delničarjev.
40. Če bi zakonodajalec uveljavil novo
ureditev, ne da bi določil rok za prilagoditev novo uzakonjeni prepovedi
statutarnega omejevanja glasovalnih pravic v javnih delniških družbah, bi to
lahko pomenilo kršitev načela varstva zaupanja v pravo. Vendar zakonodajalcu
tega ni mogoče očitati. Za uskladitev statutov je bil določen precej dolg rok
18 mesecev od začetka poslovnega leta po uveljavitvi ZGD-F. ZGD-F je začel
veljati 22. 6. 2001. V primerih, ko poslovno leto sovpada s koledarskim letom,
kar je v poslovni praksi običajno, je rok 18 mesecev začel teči 1. 1. 2002 ter
se iztekel 30. 6. 2003, tako da so imeli pobudniki dobri dve leti časa za
prilagoditev; v najslabšem primeru, ko bi se poslovno leto začelo takoj po
uveljavitvi ZGD-F, bi ga imeli vsaj 18 mesecev, v drugem skrajnem primeru, ko
bi se poslovno leto ravno izteklo pred uveljavitvijo ZGD-F, pa bi ga imeli celo
dobri dve leti in pol. Po oceni Ustavnega sodišča so imele delniške družbe
dovolj časa, da uskladijo statute, delničarji pa dovolj časa, da prilagodijo
svoja ravnanja novim okoliščinam.
41. Glede na navedeno Ustavno sodišče
ocenjuje, da izpodbijana sprememba pravne ureditve omejevanja glasovalnih
pravic v javnih delniških družbah in zahteva po uskladitvi obstoječih delniških
družb z novo ureditvijo iz izpodbijanega prvega odstavka 136. člena ZGD-F ni v
neskladju z načelom varstva zaupanja v pravo (2. člen Ustave).
C)
42. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena ZUstS v sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam Lukić ter
sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija
Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in
Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo s sedmimi glasovi proti dvema. Proti sta
glasovala sodnika Čebulj in Ribičič. Sodnik Čebulj je dal odklonilno ločeno mnenje.
Št. U-I-199/02-42
Ljubljana, dne 21. oktobra 2004.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić l. r.
___________________________________
1 Direktiva še ni na voljo v slovenskem jeziku.
2 Glej tudi Pernuš Grošelj, B. v Šturm, L. (ur.):
Komentar Ustave Republike Slovenije, Fakulteta za podiplomske državne in
evropske študije, Ljubljana 2002, str. 722 in Zabel, B.: Tržno pravo, teorija
in praksa pravnega urejanja trga, Ljubljana 1999, str. 96.
3 Virant, G. in Šturm, L. v Šturm, L. (ur.),
Komentar Ustave Republike Slovenije, str. 342-343.