Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo družb Kabelsko razdelilni sistem Rotovž, d.d.,
Maribor, Kabelsko razdelilni sistem Velenje, d.d., Velenje, Združenje Kabelskih
operaterjev Slovenije GIZ, Koper, in Milana Perka iz Maribora, ki jih zastopa
Janko Pučnik, odvetnik v Ljubljani, na seji dne 28. oktobra 2004
o d l o č i l o:
1. Šesti in sedmi odstavek 112. člena Zakona o medijih (Uradni
list RS, št. 35/01) se razveljavita.
2. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti drugega
odstavka 112. člena Zakona o medijih se zavrne.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudniki vlagajo pobudo za oceno
ustavnosti določb šestega in sedmega odstavka 112. člena Zakona o medijih (v
nadaljevanju: ZMed), ki nalagata operaterjem plačilo pristojbine za tehnično
razširjanje programskih vsebin v višini 8% prihodka operaterja, ki ga ta dobi
od vsakega uporabnika njegovih storitev. Ker naj bi določbi postavljali
operaterje v neenakopraven položaj glede na druge nosilce telekomunikacijskih
storitev, saj naj bi bile cene primerljivih storitev operaterjev za 8% višje od
drugih ponudnikov tržnih komunikacij, naj bi bili v neskladju z določbo 153.
člena Ustave, z načelom enakosti pred zakonom (drugi odstavek 14. člena Ustave)
ter z načelom svobodne gospodarske pobude (74. člen Ustave). S tema načeloma
naj bi bili določbi v neskladju tudi zato, ker za operaterje spreminjata sistem
obdavčitve. Davčna osnova namreč obdavčuje vse prihodke operaterjev od plačil
uporabnikov, torej bruto promet operaterjev, ne pa njihovega dobička ali
gospodarske moči. Zato naj bi določbi postavljali operaterje v neenakopraven
pravni in ekonomski položaj z vsemi drugimi gospodarskimi družbami. Poleg tega
pobudniki menijo, da prihodki operaterja od plačil uporabnikov vključujejo tudi
plačila za storitve, ki niso neposredno povezane z radiotelevizijsko
transmisijo, za kar naj ne bi bilo mogoče uveljavljati pristojbine. Prav tako
naj bi bile cene operaterjev v višini naloženega davka višje, zato naj bi bili
kabelski naročniki v neenakopravnem položaju v primerjavi s prejemniki
programov z individualnimi satelitskimi antenami. Pobudniki tudi zatrjujejo, da
za razširjanje programov ne uporabljajo radiofuznih frekvenc, ki so javno
dobro, zato jim na tej podlagi ne bi mogla biti določena dodatna obdavčitev.
Izpodbijani določbi naj bi bili v neskladju z drugim odstavkom 70. člena
Ustave. Pobudniki predlagajo razveljavitev šestega in sedmega odstavka 112.
člena ZMed in kot posledico tudi razveljavitev tretje alineje tretjega odstavka
110. člena ZMed, ki mesečne pristojbine za razširjanje programskih vsebin
določa kot vir financiranja proračunskega sklada za avdiovizualne medije.
Trdijo, da se ta sredstva usmerjajo v nasprotju z namenom, zaradi katerega se
plačujejo.
2. Izpodbijajo tudi drugi odstavek 112.
člena ZMed, ki nalaga operaterjem neodplačno razširjanje določenih radijskih in
televizijskih programov. Nasprotujejo, da morajo kriti stroške teh prenosov.
Določbo izpodbijajo predvsem zaradi javnega zavoda Radio in televizija (v
nadaljevanju: RTV), ki naj bi podobne storitve izdajateljem zaračunaval. S tem
utemeljujejo neskladje z načelom enakosti pred zakonom (drugi odstavek 14.
člena Ustave).
3. Državni zbor v odgovoru zavrača navedbe
pobudnikov. Trdi, da so operaterji dolžni brezplačno razširjati programe
posebnega pomena, za katere je država izrazila izrecen javni interes, ne pa
tudi drugih programov. Gre za obliko državne podpore tem programom, zato je
logično, da vsi subjekti, ki jih razširjajo, za te storitve ne zaračunavajo
plačila. Tudi RTV Slovenija jih mora po zadnji spremembi zakona, ki ureja njeno
delovanje, razširjati brezplačno. Pristojbina iz 107. člena ZMed je uvedena za
financiranje pomoči izdajateljem zaradi njihovih povečanih programskih
obveznosti, ki jih nalaga ZMed. Z razširjanjem RTV programskih vsebin se poleg
izdajateljev iz 107. člena ZMed ukvarjajo tudi operaterji iz 111. člena ZMed.
Tako je ZMed postavil vse subjekte, ki se ukvarjajo s to dejavnostjo, v
enakopraven položaj. Zato je nujno, da so zavezanci za pristojbino tudi oni,
saj bi bili sicer v ugodnejšem položaju. Ker operaterji v zvezi z razširjanjem
programov ustvarjajo prihodek, tudi ni kršeno načelo svobodne gospodarske
pobude, če prispevajo k oblikovanju sredstev za pomoč upravičencem, kot jih
določa ZMed in ki so neposredno povezani z njihovim poslovanjem. Obveznost
operaterjev, da plačujejo pristojbino, je torej izraz predmeta njihove
dejavnosti. Obveznost je izrecno določena za razširjanje RTV programskih
vsebin, ne pa tudi za druge storitve operaterjev, zato je treba njihove
posamezne storitve ločiti med seboj, in sicer tehnično ter kot podlago za
obračun. Iz tega razloga ta obveznost ne ogroža enakopravnega položaja
operaterja pri izvajanju drugih storitev tržnih komunikacij. Posamezniki, ki
preko satelitov sami sprejemajo RTV signale, niso ponudniki teh storitev in s
tem konkurenti operaterjem na trgu. Poudarja, da kot ustavna podlaga za plačilo
prispevka iz 112. člena ZMed ni mišljen 70. člen Ustave, saj je predmet
obveznosti plačila razširjanje RTV programskih vsebin ne glede na način
razširjanja.
4. Vlada v svojem mnenju navaja, da se 112.
člen ZMed nanaša na operaterje, ki prenašajo in oddajajo radiofuzne programe in
tako tehnično omogočajo izdajateljem medijev razširjenje programskih vsebin do
zainteresirane javnosti. Trdi, da na področju medijev ni drugih nosilcev
telekomunikacij, ki bi izvajali to dejavnost, in da se prav glede na dejavnost,
ki jo opravljajo, pravni položaj operaterjev bistveno razlikuje od položaja
drugih nosilcev telekomunikacij. Pristojbino je država predpisala v javnem
interesu, v skladu s svojo skrbjo za skladen kulturni in civilizacijski razvoj,
zato se sredstva pristojbin uporabijo za razvoj v Sloveniji nerazvite
avdiovizualne produkcije, ki, zlasti tuja, na televizijskih programih preko
kabelskih sistemov pomembno vpliva na kulturno zavest in identiteto naroda.
5. Pobudniki na mnenje Vlade odgovarjajo,
da lahko uporabniki prejemajo signal radijskih in televizijskih programov, ki
jih ponujajo operaterji, tudi preko oddajnega sistema javne službe Oddajniki in
zveze, RTV Slovenija ali neposredno iz satelitskih postaj. Zaradi naložene
pristojbine so operaterji v neenakopravnem položaju z drugimi ponudniki prenosa
RTV signala. Pobudniki preko svojega omrežja nudijo tudi druge storitve
uporabnikom (tako kot Telekom, Mobitel), pri tem pa jih dodatna obdavčitev
postavlja v neenakopraven položaj v primerjavi z navedenimi ponudniki
telekomunikacijskih storitev in zmanjšuje njihovo konkurenčnost. Uporabniki
operaterjev so dolžni plačati 8% pristojbino, kar je več kot uporabniki, ki
storitev prejemajo na drug način, zato so v primerjavi z njimi v neenakopravnem
položaju. Zatrjujejo tudi, da RTV ni obremenjena s plačilom pristojbine.
Menijo, da bi morala biti pristojbina za podpiranje nerazvite avdiovizualne
produkcije obveznost vseh davkoplačevalcev, ne pa samo naročnikov operaterjev.
So tudi mnenja, da določba drugega odstavka 112. člena neupravičeno omejuje
podjetniško dejavnost pobudnikov v primerjavi z drugimi gospodarskimi družbami.
Nasprotujejo tudi ureditvi, po kateri naj pomoči za razvoj tehnične
infrastrukture na področju medijev ne bi bili deležni operaterji za
postavljanje kabelskih omrežij.
B)–I
6. Pobudo za začetek postopka za oceno
ustavnosti in zakonitosti lahko da vsak, če izkaže svoj pravni interes (prvi
odstavek 24. člena Zakona o Ustavnem sodišču, Uradni list RS, št. 15/94 – v
nadaljevanju: ZUstS). Po drugem odstavku navedenega člena ZUstS je pravni
interes podan, če predpis ali splošni akt za izvrševanje javnih pooblastil,
katerega oceno pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove pravice, pravne
interese oziroma pravni položaj.
7. Pobudnika Kabelsko razdelilni sistem
Rotovž in Kabelsko razdelilni sistem Velenje sta operaterja po ZMed, ta jima
daje določne pravice in nalaga obveznosti. Zato pobudnika izkazujeta pravni
interes za oceno ustavnosti izpodbijanih določb. Glede na to Ustavno sodišče ni
posebej ugotavljalo, ali Združenje Kabelskih operaterjev Slovenije GIZ in Milan
Perko izkazujeta pravni interes.
B)–II
8. Ustavno sodišče je pobudo za oceno
šestega in sedmega odstavka 112. člena ZMed sprejelo. Ker so bili izpolnjeni
pogoji iz četrtega odstavka 26. člena ZUstS, je nadaljevalo z odločanjem o
stvari sami.
Presoja šestega in sedmega odstavka 112.
člena ZMed
9. Sedmi odstavek 112. člena ZMed določa:
»Pristojbina iz prejšnjega odstavka se določi v višini osmih (8) odstotkov
prihodka operaterja, ki ga ta dobi od vsakega uporabnika njegovih storitev, in
se enkrat mesečno plačuje v državni proračun in usmerja za namene proračunskega
sklada za avdiovizualne medije iz 110. člena tega zakona.«
10. Po 147. členu Ustave država z zakonom
predpisuje davke, carine in druge dajatve. Z mesečno pristojbino iz 112. člena
ZMed je obdavčena dejavnost tehničnega razširjanja programskih vsebin do
uporabnika. Avtomatična posledica njenega plačila ni neposredna protidajatev
oziroma storitev države, saj mora davčni zavezanec za pridobitev odmene
kandidirati na rednem letnem javnem razpisu za sofinanciranje razvoja tehnične
infrastrukture iz četrtega odstavka 4. člena ZMed1 in na njem tudi
uspeti. Ker je treba izpodbijano dajatev opredeliti glede na njeno vsebino,
neodvisno od njenega poimenovanja, je napadena pristojbina po svoji vsebini davek,
tako kot je to Ustavno sodišče ugotovilo že v zvezi z letnimi pristojbinami za
razširjanje programskih vsebin iz 107. člena ZMed, ki so prav tako vir
proračunskega sklada iz 110. člena ZMed (odločba št. U-I-181/01 z dne 6. 11.
2003, Uradni list RS, št. 113/03 in OdlUS XII, 88).
11. Iz ustaljene ustavnosodne presoje
izhaja, da mora biti davek predpisan z zakonom tako, da je že iz zakona, in ne
šele iz podzakonskega predpisa, razvidno in predvidljivo, kaj država zahteva od
davkoplačevalca (gl. 9. točko obrazložitve odločbe št. U-I-296/95 z dne 27. 11.
1997, Uradni list RS, št. 82/97 in OdlUS VI, 157 ter 7. točko obrazložitve
odločbe št. U-I-181/01). Te zahteve izpodbijana določba ne izpolnjuje. Določba
namreč samo uvaja obvezno dajatev in opredeljuje nekatere njene elemente, ki
jih mora sicer določiti zakon, kot so: predmet obdavčitve, davčni zavezanec,
višina pristojbine, roki za obračun in pripadnost proračunu. Davčna osnova kot
ključni element obdavčitve v zakonu ni določena. Ker zakon ne določa davčne
osnove, niti je ni mogoče ugotoviti z uporabo metode jezikovne razlage, je
izpodbijana določba v neskladju s 147. členom Ustave. Zato jo je Ustavno
sodišče razveljavilo (1. točka izreka). Ker jo je razveljavilo že iz tega
razloga, je ni bilo treba presojati z vidika skladnosti z drugimi ustavnimi
določbami.
12. Šesti odstavek 112. člena ZMed določa,
da operaterji plačujejo posebno pristojbino za tehnično razširjanje programskih
vsebin iz tega zakona do vsakega posameznega uporabnika. Izpodbijana določba uvaja
plačilo pristojbine za tehnično razširjanje programskih vsebin in je torej
neposredno povezana z določbo sedmega odstavka 112. člena ZMed. Iz istih
razlogov, kot je Ustavno sodišče razveljavilo sedmi odstavek 112. člena Zmed,
je razveljavilo tudi šesti odstavek 112. člena ZMed (1. točka izreka).
13. Ker je Ustavno sodišče razveljavilo
šesti in sedmi odstavek 112. člena ZMed, se ni spuščalo v oceno ustavnosti
tretje alineje tretjega odstavka 110. člena ZMed.
B)–III
14. ZMed v drugem odstavku 112. člena
določa: »Operater mora v roku iz prejšnjega odstavka omogočiti neodplačno
razširjanje radijskih in televizijskih programov iz 76., 77., 79., 80. in 81.
člena tega zakona, če obstajajo tehnične možnosti za kvaliteten sprejem signala
v glavni sprejemni postaji operaterja, in sicer tako, da so dostopni vsem
uporabnikom njegovih storitev.« Programi iz 76., 77., 79., 80. in 81. člena
ZMed se po prvem odstavku 82. člena ZMed štejejo kot programi posebnega pomena
za slovensko kulturo.
15. Pobudniki nasprotujejo tej določbi
zaradi javnega zavoda RTV, ki naj bi podobne storitve izdajateljem zaračunaval.
Vendar pa Zakon o Radioteleviziji Slovenija (Uradni list RS, št. 18/94 in nasl.
– v nadaljevanju: ZRTVS) v 12. členu določa, da Enota Oddajniki in zveze, ki je
po 9. členu Statuta Javnega zavoda Radiotelevizija Slovenije (Uradni list RS,
št. 66/95) enota Javnega zavoda Radiotelevizija Slovenije, zagotavlja
neodplačno tehnično razširjanje programov RTV Slovenija iz 3. člena tega zakona
ter radijskih in televizijskih programov posebnega pomena za Republiko
Slovenijo v skladu z ZMed.
16. Načelo enakosti pred zakonom (drugi
odstavek 14. člena Ustave) zavezuje zakonodajalca, da enake položaje pravnih
subjektov uredi enako, različne pa različno. Izpodbijana določba nalaga vsem
operaterjem, da morajo omogočiti neodplačno razširjanje radijskih in
televizijskih programov posebnega pomena za Republiko Slovenijo in pri tem ne
dela izjem, niti za Zavod RTVS. Poleg tega tudi ZRTVS, ki ureja organizacijo,
dejavnost, financiranje, upravljanje, vodenje in nadzor Zavoda RTVS, nalaga
temu enako obveznost. Zato so neutemeljeni očitki, da je drugi odstavek 112.
člena ZMed v neskladju z načelom enakosti pred zakonom (drugi odstavek 14.
člena Ustave). Glede na navedeno je Ustavno sodišče pobudo za začetek postopka
za oceno ustavnosti in zakonitosti v delu, ki se nanaša na drugi odstavek 112.
člena ZMed, zavrnilo kot očitno neutemeljeno (2. točka izreka).
C)
17. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi drugega odstavka 26. člena in 43. člena ZUstS v sestavi: predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko
Fišer, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril
Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-207/01-20
Ljubljana, dne 28. oktobra 2004.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić l. r.
_______________________________
1 Po 3. členu Uredbe o izvedbi rednega letnega
javnega razpisa za sofinanciranje ustvarjanja programskih vsebin in razvoja
tehnične infrastrukture na področju medijev (Uradni list RS, št. 52/03 in
35/04), izdani na podlagi četrtega odstavka 4. člena ZMed, lahko na javni
razpis za sofinanciranje razvoja tehnične infrastrukture prijavijo posamezne
projekte tudi operaterji. Po sedmi alineji 5. člena lahko predlagatelji na
javnem razpisu kandidirajo s projekti razvoja oziroma nadgradnje tehnične
infrastrukture operaterjev.