Ustavno sodišče je v postopku za rešitev
spora glede pristojnosti, začetem na zahtevo Okrajnega sodišča v Ljubljani, na
seji dne 11. novembra 2004
o d l o č i l o:
Za odločanje o predlogu A. A., B. B., C. C., Č. Č., D. D., E.
E., F. F. in G. G. za vrnitev zaplenjenega premoženja (1/2 vl. št. 98 k.o. Ž.
Ž.) pok. H. H. je pristojno Okrajno sodišče v Ljubljani.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Predlagatelji A. A. in drugi so na
podlagi 145. člena Zakona o izvrševanju kazenskih sankcij (Uradni list SRS, št.
17/78 in nasl. – v nadaljevanju: ZIKS) dne 26. 6. 1995 pri Okrajnem sodišču v
Ljubljani vložili predlog za vrnitev premoženja, ki je bilo njihovi pravni
prednici H. H. zaplenjeno s sodbo, ki je bila s sodbo Vrhovnega sodišča št. I
Ips 109/91 z dne 1. 7. 1992 razveljavljena, Temeljno sodišče v Ljubljani pa je
po umiku obtožbe kazenski postopek ustavilo.
2. Okrajno sodišče v Ljubljani navaja, da
mu je Ministrstvo za kulturo s sklepom št. 464-288/93 z dne 10. 6. 1996
odstopilo v reševanje zahtevo za denacionalizacijo podržavljenih nepremičnin
vl. št. 98 k.o. Ž. Ž., ker je ugotovilo, da je pri sodišču vložena tudi zahteva
za vrnitev premoženja po 145. členu ZIKS. Sodišče pa meni, da za odločanje o
zahtevi za vrnitev premoženja ni pristojno, ker je pravna prednica predlagateljev
(H. H.) nepremičnino, ki je bila predmet podržavljenja, kupila s kupno pogodbo
z dne 7. 1. 1943 od družbe I., S.A., ta družba pa je nepremičnino kupila s
kupno pogodbo, ki je bila sklenjena dne 12. 10. 1942. Po 6. členu Odloka AVNOJ
o prehodu sovražnikovega imetja v državno svojino, o državnem upravljanju
imetja odsotnih oseb in o zasegi imetja, ki so ga okupatorske oblasti prisilno
odtujile (Uradni list DFJ, št. 2/45 – v nadaljevanju: Odlok AVNOJ), naj bi bila
pogodba z dne 12. 10. 1942 nična. Glede na stališče Ustavnega sodišča v odločbi
št. Up-332/97 z dne 19. 3. 1998 (Uradni list RS, št. 33/98 in OdlUS VII, 107)
naj bi se tudi v tem primeru štelo, da je bilo premoženje podržavljeno že s
samo uveljavitvijo predpisa, ki je določil ničnost, tj. z Odlokom AVNOJ, ki je
naveden v 20. točki 3. člena Zakona o denacionalizaciji (Uradni list RS, št.
27/91-I in nasl. – v nadaljevanju: ZDen).
B)
3. Pravni nasledniki po pok. H. H. so
vrnitev premoženja uveljavljali na dveh podlagah: pred upravnim organom (Ministrstvom
za kulturo) z zahtevo za denacionalizacijo zaplenjenega premoženja po določbah
ZDen, pred Okrajnim sodiščem pa s predlogom za vrnitev zaplenjenega premoženja
po 145. členu ZIKS.
4. Po ZDen so za odločanje o zahtevah za
denacionalizacijo praviloma pristojni upravni organi (54. člen). Sodišče je po
56. členu ZDen pristojno le za odločanje o zahtevah za denacionalizacijo
premoženja, ki je bilo podržavljeno na način iz 5. člena ZDen (s pravnimi
posli, sklenjenimi zaradi grožnje, sile ali zvijače državnega organa oziroma
predstavnika oblasti). ZIKS v 145.č členu določa, da o vrnitvi zaplenjenega
premoženja odloča sodišče, ki je izvršilo kazen zaplembe premoženja (tako
pristojnost je določal tudi 145. člen ZIKS pred uveljavitvijo Zakona o spremembah
in dopolnitvah Zakona o izvrševanju kazenskih sankcij, Uradni list RS, št.
10/98), v nepravdnem postopku.
5. Upravičenci lahko vrnitev zaplenjenega
premoženja v upravnem postopku na podlagi določb ZDen uveljavljajo ne glede na
razveljavitev kazni zaplembe, v sodnem postopku na podlagi določb ZIKS pa le,
če je bila kazen zaplembe premoženja razveljavljena. Izbira pravne podlage (in
s tem postopka) za uveljavljanje vrnitve zaplenjenega premoženja v primerih, ko
je bila kazen zaplembe premoženja razveljavljena, je na strani upravičencev
oziroma njihovih pravnih naslednikov. Pravni nasledniki upravičenke pa so
uveljavljali vrnitev premoženja po obeh pravnih podlagah in pri obeh pristojnih
organih.
6. Iz sklepa Ministrstva za kulturo je
razvidno, da Ministrstvo zahteve za denacionalizacijo sodišču ni odstopilo, ker
bi menilo, da gre za zahtevo za denacionalizacijo po 5. členu ZDen, temveč
zato, ker je ugotovilo, da je pri sodišču vložena zahteva za vrnitev premoženja
po ZIKS. Ravnalo je torej tako, kot bi moralo ravnati, če bi bila na
Ministrstvo za kulturo vložena zahteva za vrnitev premoženja po ZIKS. Zato tudi
Ustavno sodišče šteje, da Ministrstvo zavrača pristojnost za odločanje o
vračanju premoženja po ZIKS. Glede na to, da pravni nasledniki upravičenke
sklepu Ministrstva za kulturo niso nasprotovali, in ker je iz spisa št. Nz
253/95 razvidno, da so nadaljevali postopek pred sodiščem, je mogoče tudi
šteti, da so kot pravno podlago za uveljavljanje vrnitve zaplenjenega
premoženja izbrali postopek po ZIKS in ne po ZDen.
7. Zato Ustavno sodišče tudi mnenje
Okrajnega sodišča, da ni pristojno za odločanje o zahtevi za vrnitev
premoženja, šteje kot zavračanje pristojnosti za odločanje o zahtevi za vrnitev
premoženja, ki je bila vložena po določbah ZIKS.
8. Ker ZIKS določa, da je za odločanje o
vrnitvi premoženja pristojno sodišče, ki je izvršilo kazen zaplembe premoženja,
v nepravdnem postopku (145. č člen), je tudi za odločanje o predlogu za vrnitev
premoženja, ki so ga pravni nasledniki po pok. H. H. vložili na podlagi določb
ZIKS, pristojno Okrajno sodišče v Ljubljani. Iz listin v spisu št. Nz 253/95 je
namreč razvidno, da je kazen zaplembe leta 1946 izvršilo Okrajno narodno
sodišče v Ljubljani.
9. Na drugačno določitev pristojnosti ne
morejo vplivati niti razlogi, ki jih Okrajno sodišče navaja v zahtevi za
odločitev o sporu glede pristojnosti. Glede na to, da se Okrajno sodišče
sklicuje na odločbo Ustavnega sodišča št. Up-332/97, pa Ustavno sodišče
pojasnjuje še, da stališče, na katerem temelji odločitev v navedeni zadevi, ne
pomeni, da je treba v postopkih vračanja podržavljenega premoženja ugotavljati
ničnost pravnih poslov. Ugotavljanje ničnosti pravnih poslov po 6. členu Odloka
AVNOJ v današnjih postopkih vračanja premoženja bi namreč pomenila uporabo
določb tega odloka, česar pa niti ZDen ne predvideva. Odlok AVNOJ je le eden
izmed predpisov, katerih nekdanja uporaba v času podržavljenja je podlaga za
današnjo denacionalizacijo (glej 18. do 27. točko obrazložitve odločbe
Ustavnega sodišča št. U-I-326/98 z dne 14. 10. 1998, Uradni list RS, št. 76/98
in OdlUS VII, 190).
C)
10. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi četrtega odstavka 61. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 15/94 – ZUstS) in četrte alineje drugega odstavka 46. člena Poslovnika
Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 93/03 in 98/03 – popr.) v sestavi:
podpredsednica dr. Mirjam Škrk ter sodnice in sodniki, dr. Zvonko Fišer, Lojze
Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič,
Jože Tratnik in dr. Dragica Wedam Lukić. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. P-8/04-5
Ljubljana, dne 11. novembra 2004.
Podpredsednica
dr. Mirjam Škrk l. r.