Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo Darje Šmerc iz Velenja, ki jo zastopa odvetniška
družba Čeferin, o.p., d.n.o., Grosuplje, na seji dne 18. novembra 2004
o d l o č i l o :
1. Prvi odstavek 43. člena Carinskega zakona (Uradni list RS,
št. 1/95, 28/95, 32/99, 40/99 – popr. in 59/02) ni bil v neskladju z Ustavo, če
se je razlagal tako, da je lahko carinski organ na njegovi podlagi sprejemal
ukrepe, potrebne za vzpostavitev zakonitega stanja, le proti osebam, ki so bile
po zakonu carinske dolžnice.
2. Drugi odstavek 43. člena Carinskega zakona ni bil v neskladju
z Ustavo, če se je razlagal tako, da je bilo lahko na njegovi podlagi blago, ki
je bilo predmet kršitve obveznosti, jamstvo za plačilo v zvezi s tem blagom
nastalega carinskega dolga le, če je bilo v lasti carinskega dolžnika oziroma
tistega, ki bi v zvezi s tem blagom lahko postal carinski dolžnik.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnica izpodbija 43. člen Carinskega
zakona (v nadaljevanju: CZ), ker je na njegovi podlagi carinski organ z
nepravnomočno odločbo postavil njen avto v hrambo pod carinski nadzor. Carinski
organ je namreč ugotovil, da uvoznik zanj ob uvozu ni plačal uvoznih dajatev.
Pobudnica poudarja, da je avto pridobila v dobri veri in sicer z nakupom od osebe,
ki je avto kupila od uvoznika. Zato meni, da bi izpodbijana določba morala
razlikovati med položaji, ko je lastnik carinskega blaga tudi carinski dolžnik,
in položaji, ko lastnik carinskega blaga ni carinski dolžnik. Tako pa je za oba
primera predpisana enaka posledica, ki lahko pripelje celo do razlastitve,
čeprav na podlagi 69. člena v zvezi s 33. členom Ustave lastninske pravice na
premičnini ni mogoče odvzeti. Nadalje pobudnica meni, da pooblastila carinskih
organov niso dovolj jasno določena, prav tako tudi ne možni ukrepi carinskega
organa. Zato zatrjuje neskladje z načelom zaupanja v pravo in z načelom
zakonitosti. Hkrati naj bi šlo še za neskladje s 1. členom Prvega protokola h
Konvenciji o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS,
št. 33/94, MP, št. 7/94 – v nadaljevanju: EKČP), saj načela mednarodnega prava
pogojujejo razlastitev s plačilom odškodnine. Te pa CZ ne predvideva. Poleg
tega pobudnica CZ očita še, da povezuje obveznost plačila carine s stvarjo in
ne z osebo, ki je dolžna izpolniti obveznost.
2. Iz listin, priloženih k pobudi, izhaja,
da je Carinski urad Celje ob sklicevanju na 43. člen CZ pobudnici februarja
2003 izdal odločbo,1 s katero je ugotovil, da je njen avto carinsko
blago in ga postavil pod carinski nadzor in hrambo. V obrazložitvi je navedel,
da uvoznik za avto avgusta 1999 pri prehodu mejne črte ni poravnal uvoznih
dajatev. Avto je bil nato prvič prodan novembra 1999 in drugič aprila 2001, ko
ga je kupila pobudnica. Ker ima avto še vedno status carinskega blaga, ga je
policija pobudnici avgusta 2002 zasegla. Hkrati je pobudnica priložila tudi odločbo
Carinskega urada Celje,2 s katero je bilo uvozniku septembra 2002
naloženo plačilo carinskega dolga. V obrazložitvi je uvodoma navedeno, da je
oddelek za preiskovalne zadeve podal predlog za plačilo carinskega dolga zaradi
nezakonitega vnosa avta, ki izvira iz kaznivega dejanja oziroma je pridobljen s
kaznivim dejanjem. V nadaljevanju je nato opisan potek dogodkov; v zvezi s
pobudnico je iz obrazložitve razvidno, da je v postopku predložila
dokumentacijo, iz katere izhaja, da je dobroverna posestnica vozila, saj ga je
kupila od pooblaščene organizacije za prodajo avtomobilov.
3. Pobudnica je Ustavno sodišče po vložitvi
pobude obvestila še o dveh primerih odvzema vozil osebama, ki po CZ nista
zavezani plačati carine.
4. Državni zbor na navedbe v pobudi ni
odgovoril.
B)
5. Na podlagi 116. člena Zakona o izvajanju
carinskih predpisov Evropske skupnosti (Uradni list RS, št. 25/04 – ZICPES) je
CZ med postopkom pred Ustavnim sodiščem prenehal veljati. Za oceno neveljavnega
predpisa so izpolnjeni pogoji iz 47. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni
list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS), saj ima pobudnica odprt postopek,
v katerem se izpodbijana določba še uporablja. Ustavno sodišče je pobudo
sprejelo. Glede na izpolnjene pogoje iz četrtega odstavka 26. člena ZUstS je po
sprejemu pobude nadaljevalo z odločanjem o stvari sami.
6. S CZ so bile urejene pravice in
obveznosti oseb ter pooblastila carinskih organov v zvezi z blagom, ki je bil v
prometu med domačimi in tujimi carinskimi območji (1. člen CZ), saj je nastala
pri prehodu blaga preko carinske črte obveznost za plačilo carine (oziroma
drugih dajatev), in sicer tudi za primere kršitve obveznosti, predpisanih s CZ.
Tako je bilo v izpodbijanem 43. členu CZ določeno, da sprejme carinski organ v
primeru, če najde blago, ki je bilo vneseno na carinsko območje nezakonito ali
je bilo odstranjeno izpod carinskega nadzora, potrebne ukrepe, vključno s
prodajo blaga, da vzpostavi zakonito stanje (prvi odstavek). Določeno je bilo
tudi, da postane v primeru kršitev obveznosti po CZ blago, ki je predmet
kršitve obveznosti, jamstvo za plačilo v zvezi z njim nastalega carinskega
dolga (drugi odstavek).3
7. Kot izhaja iz pobudničinega primera
oziroma njenih navedb, so pristojni organi 43. člen CZ v praksi razlagali kot
pravno podlago za odvzem carinskega blaga imetniku tega blaga in s tem za
bremenitev njegove lastnine tudi v primerih, ko med imetnikom carinskega blaga
in nastankom carinskega dolga ni bilo nobene povezave. Zato za navedeno razlago
pobudnica zatrjuje, da ni ustavno dopustna. Pobudničinemu zatrjevanju je
pritrditi, saj uveljavljena razlaga nedopustno posega v pravico iz 33. člena
Ustave.
8. Lastninsko pravico, kot jo zagotavlja 1.
člen Prvega protokola k EKČP, ureja tudi 33. člen Ustave. Zato je Ustavno
sodišče poseg v lastninsko pravico preizkušalo le z vidika skladnosti z ustavno
določbo. Pravica do zasebne lastnine iz 33. člena Ustave kot posebna oblika materialnega
varstva človekove svobode skupaj z drugimi ustavnimi pravicami zagotavlja
možnost svobodnega življenja, zadovoljevanja življenjskih potreb in osebnostni
razvoj v družbi. Navedena pravica sicer ni neomejiva, vendar je poseg v lastninsko
pravico dopusten le ob pogojih, ki jih določa Ustava oziroma njen tretji
odstavek 15. člena. Po navedeni določbi mora za omejitev človekove pravice
obstajati legitimen cilj, poleg tega pa mora biti poseg nujen, primeren in
sorazmeren zasledovanemu cilju (2. člen Ustave, t. i. strogi test
sorazmernosti).
9. Cilj izpodbijanega 43. člena CZ je bila
zagotovitev izpolnitve obveznosti, nastale na podlagi CZ. Takšen cilj je mogoče
doseči tudi z drugačno ureditvijo, kot je poseg v lastninsko pravico tistega imetnika
carinskega blaga, ki ni v nobeni povezavi z nastankom carinskega dolga. Poseg
torej ni nujen in že zato izpodbijana določba prvega odstavka 43. člena CZ, če
se razlaga tako, kot je navedeno v 7. točki te obrazložitve, ne prestane t. i.
strogega testa sorazmernosti. Ob takšni razlagi bi bila izpodbijana določba v
neskladju s 33. členom Ustave.
10. Vendar je prvi odstavek 43. člena CZ
mogoče razlagati tudi drugače, in sicer tako, da je bil lahko pravna podlaga za
odvzem carinskega blaga imetniku tega blaga samo v tistih primerih, ko je bila
med imetnikom carinskega blaga in nastankom carinskega dolga povezava. Po
drugem odstavku 144. člena CZ je bil nezakonit vnos blaga vsak vnos, ki je bil
opravljen v nasprotju z določbami o vnosu blaga preko mejnih prehodov (28. člen
CZ), o predložitvi carinskega blaga (32. člen CZ) ter o iznosu blaga iz proste
carinske cone (druga alineja prvega odstavka 139. člena CZ). Posledica
nezakonitega vnosa je bil nastanek carinskega dolga v trenutku vnosa blaga
(prvi in tretji odstavek 144. člena CZ). Dolžnice za plačilo tega dolga so bile
osebe, ki so nezakonito vnesle blago na carinsko območje oziroma na preostalo
carinsko območje, osebe, ki so sodelovale pri nezakonitem vnosu blaga in so se
zavedale oziroma bi se morale zavedati, da je tak vnos blaga nezakonit, ter
osebe, ki so pridobile oziroma hranile takšno blago in so se v času pridobitve
oziroma hrambe blaga zavedale oziroma bi se morale zavedati, da je bilo blago
vneseno na carinsko območje oziroma preostalo carinsko območje nezakonito
(četrti odstavek 144. člena CZ). Prav tako je bilo v 145. členu CZ v zvezi z
odstranitvijo blaga, zavezanega plačilu uvoznih dajatev, izpod carinskega
nadzora, določno opredeljeno, da nastane carinski dolg v trenutku odstranitve
blaga (prvi in drugi odstavek). Carinske dolžnice so bili v takem primeru
osebe, ki so odstranile blago izpod carinskega nadzora, osebe, ki so sodelovale
pri odstranitvi blaga in so se zavedale oziroma bi se morale zavedati, da je s
tem dejanjem blago odstranjeno izpod carinskega nadzora, osebe, ki so pridobile
ali hranile takšno blago in so se v času pridobitve oziroma hranjenja blaga
zavedale oziroma bi se morale zavedati, da je bilo to blago odstranjeno izpod
carinskega nadzorstva, ter (če je glede na okoliščine primera to primerno)
osebe, ki so bile zavezane izpolniti dolžnosti, ki izhajajo iz začasne hrambe
blaga oziroma iz carinskega postopka, odobrenega za to blago (tretji odstavek
145. člena CZ). Iz navedenega je jasno razvidna povezava med carinskim dolžnikom
in nastankom carinskega dolga v primerih nezakonitega vnosa blaga oziroma
odstranitve blaga izpod carinskega nadzora, na katere se je nanašal prvi
odstavek 43. člena CZ. Prvi odstavek 43. člena CZ se torej lahko razlaga tudi
tako, da lahko carinski organ na njegovi podlagi sprejema ukrepe, potrebne za
vzpostavitev zakonitega stanja, le proti osebam, ki so bile po zakonu carinske
dolžnice.4 Če se izpodbijana določba razlaga tako, potem ni posegala
v lastninsko pravico oseb, ki po zakonu niso bile carinske dolžnice, in torej
ni bila v neskladju s 33. členom Ustave. Ker se je prvi odstavek 43. člena CZ
lahko razlagal tudi na način, ki ni v neskladju z Ustavo, je Ustavno sodišče
sprejelo t. i. interpretativno odločbo in z njo iz pravnega reda izločilo razlago,
ki je bila v neskladju s pravico do zasebne lastnine.
11. Za enak položaj gre tudi v primeru
drugega odstavka 43. člena CZ, ki ga je treba razlagati v povezavi s 157.a
členom CZ, s katerim je bilo podrobneje urejeno zavarovanje carinskega dolga.
Glede na to, da je bilo po 157.a členu CZ zavarovanje obveznost carinskega
dolžnika oziroma tistega, ki bi lahko v zvezi z določenim blagom postal
carinski dolžnik, izpodbijani drugi odstavek 43. člena CZ ni bil v neskladju z
Ustavo, če se je razlagal tako, da je lahko na njegovi podlagi blago, ki je
predmet kršitve carinske obveznosti, jamstvo za plačilo v zvezi s tem blagom
nastalega carinskega dolga, če je v lasti carinskega dolžnika oziroma tistega,
ki bi v zvezi s tem blagom lahko postal carinski dolžnik. Tudi v tem primeru
gre za povezavo med carinskim dolžnikom in nastankom carinskega dolga. Zato je
bilo treba iz istih razlogov kot pri prvem odstavku 43. člena CZ sprejeti t. i.
interpretativno odločbo.
12. Na podlagi navedenega se bo pravni
položaj pobudnice izboljšal že s samo razlago sporne določbe 43. člena CZ, zato
Ustavnemu sodišču ni bilo treba še posebej presojati njenih drugih zatrjevanih
neskladij z Ustavo.
C)
13. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 47. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice
in sodniki dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger,
Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo
je sprejelo soglasno.
Št. U-I-90/03-15
Ljubljana, dne 18. novembra 2004.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l. r.
________________________________________
1 Odločba št. 426-25/833-02/2200-030 z dne 12. 2.
2003.
2 Odločba št. 426-25/833-02/2200-001 z dne 27. 9.
2002.
3 Razlika med obema določbama 43. člena CZ je bila v
bistvu le v tem, da se drugi odstavek 43. člena CZ ni nanašal zgolj na primere
nezakonitega vnosa blaga in njegove odstranitve izpod carinskega nadzora,
temveč tudi na druge možne kršitve CZ.
4 Izraz »carinski dolžnik« je pomenil glede na 2. in
5. točko 3. člena CZ osebo, ki je v skladu z zakonom dolžna plačati obračunan
znesek uvoznih dajatev (carinski dolg ob uvozu) oziroma izvoznih dajatev
(carinski dolg pri izvozu).