Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobude Vlada Mariniča iz Sladkega Vrha,
Stanislava Podplatana in drugih ter Janeza Jazbeca iz Slovenskih Konjic in
Božidarja Petha iz Trebnjega, na seji dne 11. novembra 2004
o d l o č i l o :
1. Člen 11 Zakona o javnih cestah (Uradni list RS, št. 29/97 in
18/02) je v neskladju z Ustavo. Državni zbor mora neskladnost odpraviti v roku
enega leta.
2. Člen 2 Uredbe o cestnini za uporabo določenih cest (Uradni
list RS, št. 51/97, 48/98, 51/99, 105/00, 109/02 in 3/04) se razveljavi.
Razveljavitev začne učinkovati 30 dni po izteku roka iz prejšnje točke.
3. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti 17. člena
Zakona o javnih cestah se zavrne.
4. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti
Uredbe o kategorizaciji državnih cest (Uradni list RS, št. 33/98, 48/99,
102/99, 69/00, 79/00, 97/00, 62/01, 82/01, 52/02, 95/02, 18/03, 65/03 in
119/03) se zavrne.
5. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti
Sklepa o določitvi cestninskih cest in višine cestnine (Uradni list RS št.
109/01, 55/02, 64/02, 11/03, 38/03, 62/03, 122/03, 3/04, 45/04 in 101/04) se
zavrže.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnik Vlado Marinič izpodbija 11. in
17. člen Zakona o javnih cestah (v nadaljevanju: ZJC), 2. člen Uredbe o
cestnini za uporabo določenih cest (v nadaljevanju: Uredba) in Sklep o
določitvi cestninskih cest in višine cestnine (v nadaljevanju: Sklep) v delu,
ki se nanaša na plačilo cestnine za odsek avtoceste Šentilj–Maribor. ZJC naj bi
v prvem odstavku 11. člena določal, da se za uporabo določenih javnih cest in
objektov na njih plačuje cestnina. Izpodbijani 17. člen ZJC naj bi določal, da
državne ceste na predlog ministra, pristojnega za promet, določi in kategorizira
Vlada, ki hkrati s kategorizacijo državnih cest določi, kateri vrsti prometa so
namenjene. Določba prvega odstavka 2. člena Uredbe naj bi določala, da je lahko
za cestninsko cesto določena avtocesta ali hitra cesta, ki izpolnjuje določene
prometnotehnične pogoje,1 tretji odstavek 2. člena Uredbe pa, da
cestninske ceste določa Vlada s Sklepom.
2. V zvezi z izpodbijanima členoma ZJC
pobudnik navaja, da določba prvega odstavka 11. člena ZJC ni dovolj jasna in
določna in da iz nje ni mogoče ugotoviti, katere so "določene ceste",
na katerih se plačuje cestnina. Po mnenju pobudnika izpodbijana določba prvega
odstavka 11. člena ZJC pušča Vladi pri izbiri cest, za uporabo katerih uvaja
plačilo cestnine, preveč široke možnosti. Smiselno enako utemeljuje tudi pobudo
za oceno 17. člena ZJC, ki ureja kategorizacijo cest.
3. V zvezi z izpodbijanim 2. členom Uredbe
pobudnik navaja, da Vlada za določitev cestninskih cest v ZJC sploh nima
pooblastila. V tej zvezi dodaja, da bi Vlada tudi v primeru, če bi takšno
pooblastilo imela, morala določiti ceste oziroma merila za določitev cest, na
katerih se uvede plačilo cestnine. Po mnenju pobudnika beseda "lahko"
uvaja nedopustno diskriminacijo, saj naj bi to pomenilo, da se Vlada za
določeno cesto, ki izpolnjuje pogoje po merilih iz 2. člena Uredbe, po prosti
presoji odloči, ali bo takšno cesto uvrstila med cestninske ceste ali ne. Vsi
izpodbijani predpisi naj bi bili tako v neskladju z 2. členom in z drugim
odstavkom 14. člena Ustave.
4. Pobudnik v celoti izpodbija tudi sistem
plačevanja cestnine v Sloveniji (v nadaljevanju: cestninski sistem). Navaja, da
je cestninski sistem zaradi kombinacije zaprtih in odprtih cestninskih postaj
nepravičen. Po mnenju pobudnika naj bi bil pravičen le zaprt cestninski sistem,
po katerem vsak uporabnik cestninske ceste plača toliko, kot znaša dejansko
prevožena razdalja. Nasprotno naj bi bil odprt cestninski sistem nepravičen,
ker uporabnik cestninske ceste na vstopno-izstopni (čelni) cestninski postaji
plača obračunano celotno razdaljo za prevožene kilometre po cestninski cesti,
ne glede na to, ali to razdaljo dejansko prevozi ali ne. Pobudnik v tej zvezi
še navaja, da odprt cestninski sistem uvaja nedopustno diskriminacijo ter kot
primer navaja priključek pri Slovenskih Konjicah, kjer je kljub načelno
odprtemu cestninskemu sistemu priključek na avtocesto zaprt (cestninski), tako
da morajo uporabniki (predvsem prebivalci Slovenskih Konjic) cestnino plačevati
ne glede na to, ali čelno cestninsko postajo pri Tepanjah prevozijo ali ne. S
tem naj bi bili v neenakopravnem položaju s prebivalci Savinjske doline ali
prebivalci Slovenske Bistrice, ki se znotraj regije lahko brezplačno vozijo po
avtocesti, saj jim v tem območju ni treba prevoziti cestninske postaje. Odprt
cestninski sistem naj bi zato pomenil kršitev 14. člena Ustave. Smiselno enako
glede Sklepa zatrjujejo tudi pobudniki Stanislav Podplatan in drugi. Navajajo,
da so zaradi zaprtega cestninskega sistema pri Slovenskih Konjicah (kjer
prebivajo) v neenakopravnem položaju z drugimi prebivalci te regije, ki imajo
zaradi sicer odprtega cestninskega sistema prost dostop do avtoceste (npr.
prebivalci Slovenske Bistrice). Sklep naj bi bil zato v neskladju z 2. členom,
s prvim odstavkom 5. člena ter z drugim odstavkom 14. člena Ustave.
5. Pobudnik Janez Jazbec izpodbija Uredbo
in Sklep. Navaja enake razloge kot pobudniki Stanislav Podplatan in drugi ter
dodaja, da cestninska postaja v Slovenskih Konjicah ni usklajena s spremembami
in dopolnitvami prostorskega plana Občine Slovenske Konjice, objavljenimi v
Uradnem listu Republike Slovenije, št. 72/2000.
6. Pobudnik Vlado Marinič utemeljuje pravni
interes za vložitev pobude s tem, da stalno prebiva v Občini Šentilj, od koder
se dnevno vozi na delo v Maribor. Za prevoženo razdaljo avtoceste med Šentiljem
in Pesnico, ki naj bi znašala 9,4 km, plačuje znesek, obračunan za razdaljo
15,8 km. To pomeni, da naj bi na cestninski postaji Pesnica poleg plačila
cestnine za avtocestni odsek Šentilj–Pesnica plačal cestnino tudi za hitro
cesto Pesnica–Maribor, čeprav naj ta hitra cesta ne bi izpolnjevala
prometnotehničnih pogojev, določenih v 2. členu Uredbe. V tej zvezi izpodbija
tudi Sklep in navaja, da ta nima podlage ne v ZJC in ne v Uredbi.
7. Pobudnik Božidar Peteh izpodbija Uredbo,
Sklep in Uredbo o kategorizaciji državnih cest (v nadaljevanju: Uredba o
kategorizaciji). Navaja, da je zaradi gradnje avtoceste na Dolenjskem, ki
poteka po trasi prejšnje ceste, rezervirane za motorna vozila, prisiljen
uporabljati avtocesto, za katero mora plačevati cestnino. Obstoječa vzporedna
cestna povezava naj bi bila slabša, kot to velja za druge vzporedne cestne
povezave, tehnično in varnostno neustrezna, s tem pa naj bi bil v
neenakopravnem položaju v primerjavi z drugimi uporabniki cest. Izpodbijani
predpisi naj bi bili v neskladju z drugim odstavkom 14. člena Ustave.
8. Državni zbor v odgovoru navaja, da iz
besedila 11. člena ZJC jasno izhaja, da se cestnina plača le za uporabo
določenih cest in da se plačilo cestnine uvaja le za uporabo tistih cest, ki po
svojih karakteristikah omogočajo hitrejše in varnejše odvijanje prometa in
katerih uporaba pomeni prihranek časa. Pri tem je obveznost plačevanja cestnine
vezana na uporabo ceste in ne na prebivališče posameznega uporabnika. Določba
17. člena ZJC po navedbah Državnega zbora neposredno ne posega v cestninski
sistem. Zakonodajalec priznava, da ima vsak sistem plačevanja cestnin (zaprti
ali odprti) svoje pozitivne in negativne posledice, zato je ureditev prepustil
izvršni veji oblasti, ki naj bi izbiro cestninskega sistema prilagajala
konkretnim okoliščinam in na ta način udejanjala načelo enakosti.
9. Smiselno enako kot Državni zbor navaja
glede izpodbijanih določb 11. in 17. člena ZJC v svojem mnenju Vlada. V zvezi z
Uredbo in s Sklepom Vlada meni, da je Uredba usklajena s pravnim redom EU, ki
opredeljuje tri vrste dajatev za uporabo cest, in sicer: trošarine za pogonska
goriva, letno povračilo za uporabo cest in cestnino ali vinjeto za uporabo
cest, ki imajo določene tehnične karakteristike. V skladu z Direktivo EU2
(v nadaljevanju: Direktiva) se cestnina določa glede na kilometer prevožene
razdalje, skupna višina cestnine pa je omejena, in sicer tako, da zbrana
cestnina ne sme preseči stroškov gradnje, vzdrževanja in obratovanja
cestninskih cest. V zvezi z Uredbo Vlada navaja, da bi tudi morebitna zakonska
opredelitev cestninskih cest morala ostati v okviru citirane Direktive in bi
bila zato lahko le identična z določbo 2. člena Uredbe. V zvezi z izpodbijanim
Sklepom Vlada meni, da je cestnina določena zakonito glede na obračunano
razdaljo in ceno za prevoženi kilometer.
10. V zvezi s cestninskim sistemom Vlada
navaja, da Slovenija nima splošno opredeljenega cestninskega sistema, po
katerem bi se izvajalo cestninjenje. V začetku gradnje avtocest uveden zaprt
cestninski sistem naj bi bil po mnenju Vlade najbolj pravičen, priznava pa, da
ima določene slabosti, kot so visoki stroški obratovanja v primeru nizkih
prometnih obremenitev posameznih priključkov, večje prostorske potrebe za
njegovo umestitev v prostor s povečanimi imisijami ter usmerjenost v
prevzemanje daljinskega prometa zaradi redkejših priključkov. Odprti cestninski
sistem naj bi bil na podlagi študije "Cestninski sistemi na
avtocestah" (maj 1995) širše družbeno sprejemljiv, ker naj bi bil namenjen
tranzitnemu in medregionalnemu prometu, omogočal naj bi brezplačno uporabo
avtocest za notranji regionalni promet. Zaradi prednosti in slabosti zaprtega
oziroma odprtega cestninskega sistema je po mnenju Vlade nemogoče izbrati
takega, ki bi bil enako sprejemljiv za vse uporabnike in ki bi bil v tem smislu
za vse uporabnike cestninskih cest sprejet kot "pravičen". Zato naj
bi bila izbira cestninskega sistema odvisna od poteka cestninskih cest in od
tega, ali promet po določeni cestninski cesti poteka znotraj regije ali medregionalno.
Pri tem se Vlada sklicuje na stališče Ustavnega sodišča, ki naj bi v zvezi z
načelom enakosti opredelilo dolžnost zakonodajalca, "da enaka dejanska
stanja ureja enako, različna pa različno". Glede vinjet, kot ene izmed
možnih oblik plačila cestnine, Vlada navaja, da so jih druge članice EU uvedle
kot začasen ukrep do uveljavitve elektronskega cestninjenja. Ker nobena od
držav članic EU, ki že ima uveden sistem cestninjenja, ne bi prešla na sistem
vinjet, bi tak prehod na pavšalno plačevanje cestnine z vinjetami pomenil korak
nazaj in tudi ne bi bil v skladu z Belo knjigo o evropski transportni politiki
do leta 2010, sprejeti dne 12. 9. 2001 – COM(2001) 370.
11. Pobudnik Vlado Marinič nasprotuje
navedbam Vlade in smiselno ponavlja navedbe iz pobude. Navaja, da Vlada
neenakopravnega položaja uporabnikov cest ne more utemeljevati z argumenti o
večjih stroških, ki jih prinaša zaprt cestninski sistem, še zlasti ne, ker bi
se pri zaprtem cestninskem sistemu, npr. med Ljubljano in Mariborom, vozilo
ustavilo dvakrat, pri odprtem cestninskem sistemu na isti razdalji pa se že
sedaj trikrat (Lukovica, Vransko in Tepanje). Sklicevanje Vlade na stališča
Ustavnega sodišča v zvezi z načelom enakosti pa naj bi ne upravičevalo uvedbe
različnih cestninskih sistemov, saj gre za razlikovanje na podlagi kraja
prebivanja, zaradi katerega se nekateri lahko vozijo po avtocesti brezplačno,
drugi pa ne.
B) – I
12. Ustavno sodišče je pobude zaradi
skupnega obravnavanja in odločanja združilo. Ustavno sodišče je sprejelo pobudo
v delu, ki se nanaša na 11. člen ZJC in 2. člen Uredbe. Ker so bili izpolnjeni
pogoji iz četrtega odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS), je nadaljevalo z odločanjem o stvari
sami.
B) – II
13. ZJC v prvem odstavku 11. člena med
drugim določa, da se za uporabo določenih javnih cest in objektov na njih
plačuje cestnina. Na podlagi drugega odstavka 11. člena ZJC je Vlada
pooblaščena, da določi višino, način vplačevanja in evidentiranja vplačil,
oprostitve plačevanja, nadzor nad vplačevanjem in sankcioniranje neplačevanja
vplačil taks in povračil iz prvega odstavka 11. člena ZJC.
14. Za razmerje med zakonodajno in
izvršilno oblastjo v parlamentarni demokraciji, kot je opredeljeno v Ustavi, je
odločilnega pomena spoštovanje legalitetnega načela. Pravna teorija opredeljuje
legalitetno načelo tako, da razmerja med zakonodajno in izvršilno oblastjo
opredeljuje kot vsebinsko vezanost delovanja izvršilne oblasti na zakon. Zakon
mora biti vsebinska podlaga za izdajanje podzakonskih predpisov in posamičnih
aktov izvršilne oblasti, tako Vlade kot upravnih organov (ne da bi bilo za to
potrebno izrecno pooblastilo v zakonu). Na podlagi drugega odstavka 120. člena
Ustave so upravni organi (po ustaljeni ustavnosodni presoji tudi Vlada) pri
svojem delu, torej tudi pri izdajanju predpisov, vezani na okvir, ki ga
določata Ustava in zakon, in nimajo pravice izdajati predpisov brez vsebinske
podlage v zakonu. Ker že načelo delitve oblasti (drugi odstavek 3. člena
Ustave) izključuje možnost, da bi upravni organi spreminjali ali samostojno
urejali zakonsko materijo, podzakonski splošni akti ne smejo vsebovati
samostojnih določb o pravicah in obveznostih posameznikov in pravnih oseb (tako
Ustavno sodišče že v odločbi št. U-I-73/94 z dne 25. 5. 1995, Uradni list RS,
št. 37/95 in OdlUS IV, 51).
15. ZJC je v 87. členu Vladi naložil
sprejem izvršilnih predpisov iz drugega odstavka 11. člena ZJC, med katerimi pa
ni izrecnega pooblastila za sprejem podzakonskega predpisa za določitev cestninskih
cest. Vendar to ne pomeni, da ga Vlada, če oceni, da je to potrebno, ne bi
smela izdati. Na podlagi prvega odstavka 2. člena Zakona o Vladi (Uradni list
RS, št. 4/93 in nasl. – v nadaljevanju: ZVRS) ima Vlada pravico izdajati
predpise in sprejemati druge pravne, politične, ekonomske, finančne in druge
ukrepe, ki so potrebni za zagotovitev razvoja države in za urejenost razmer na
vseh področjih iz pristojnosti države. Glede na splošno pooblastilo iz ZVRS se
šteje, da je bila Vlada pooblaščena tudi za izdajo izpodbijane Uredbe, vendar
bi morali biti v ZJC določeni oziroma iz njega vsaj razvidni vsebinski okviri
za takšno podzakonsko urejanje. Ker ZJC nima vsebinskega okvira, na podlagi
katerega bi Vlada lahko predpisala, katere določene ceste so cestninske ceste,
je Ustavno sodišče ugotovilo, da je v neskladju z drugim odstavkom 120. člena
Ustave. V skladu z drugim odstavkom 48. člena ZUstS je Ustavno sodišče
zakonodajalcu naložilo, naj ugotovljeno neskladje z Ustavo odpravi v roku enega
leta od objave odločbe (prva točka izreka).
16. Ker 2. člen Uredbe določa kriterije za
določitev cestninskih cest, ne da bi imel za to vsebinsko podlago v ZJC (drugi
odstavek 120. člena Ustave), ga je Ustavno sodišče na podlagi tretjega odstavka
45. člena ZUstS razveljavilo. Ker so cestnine pomemben vir za gradnjo,
vzdrževanje in upravljanje avtocest, bi takojšnja razveljavitev Uredbe zaradi
izpada plačevanja cestnin povzročila resne motnje na tem področju. Ustavno
sodišče se je zato odločilo za razveljavitev Uredbe z odložnim rokom (druga
točka izreka).
B) – III
17. ZJC v prvem odstavku 17. člena določa,
da državne ceste določi in kategorizira Vlada na predlog ministra, pristojnega
za promet. V 3. členu ZJC je določeno, da se javne ceste delijo na državne in
na občinske, glede na promet in povezovalne funkcije v prostoru pa se državne
ceste kategorizirajo na avtoceste, hitre ceste, glavne ceste I. in II. reda,
ter regionalne ceste I., II. in III. reda, občinske ceste pa na lokalne ceste
in javne poti. Na podlagi četrtega odstavka 3. člena ZJC merila za
kategorizacijo javnih cest določi Vlada. Izpodbijana Uredba o kategorizaciji
zgolj poimensko razvršča posamezne ceste v državi v ustrezno kategorijo.
18. Vsebinski pomen kategoriziranih cest
(avtoceste, hitre ceste itd.) je pojmovno opredeljen v 14. členu ZJC (točke 5.
do 14.). Vlada je torej na podlagi prvega odstavka 17. člena ZJC kategorizirala
državne ceste v skladu z drugim odstavkom 3. člena in s 14. členom ZJC. Zato je
zmotno prepričanje pobudnika, da je kategorizacijo državnih cest opravila Vlada
brez pooblastila in izven zakonskega okvira. Očitek pobudnika Mariniča, da je
17. člen ZJC nedoločen in v neskladju z 2. členom Ustave, ker naj ne bi
kategoriziral cest, je torej neutemeljen. Vprašanje, ali je posamezna javna
cesta pravilno razvrščena v določeno kategorijo, je strokovno vprašanje, ki ne
more biti predmet ustavnosodne presoje. Glede na navedeno je Ustavno sodišče
pobudo za oceno ustavnosti 17. člena ZJC in za oceno ustavnosti in zakonitosti
Uredbe o kategorizaciji kot neutemeljeno zavrnilo (tretja in četrta točka
izreka).
B) – IV
19. Po prvem odstavku 160. člena Ustave
Ustavno sodišče presoja skladnost zakonov z Ustavo ter skladnost drugih
predpisov in splošnih aktov, izdanih za izvrševanje javnih pooblastil, z Ustavo
in zakoni. Ker so predmet ustavnosodne presoje le predpisi in splošni akti za
izvrševanje javnih pooblastil, je zato za presojo izpodbijanega Sklepa
odločilno vprašanje, ali ima Sklep pravni značaj predpisa oziroma splošnega
akta za izvrševanje javnih pooblastil.
20. Po ustaljeni ustavnosodni presoji
Ustavnega sodišča je pri oceni podzakonskih predpisov in predpisov za
izvrševanje javnih pooblastil odločilen vsebinski – materialni kriterij: ali
akt vsebuje norme, s katerim se urejajo pravice in obveznosti pravnih subjektov
na abstrakten in splošen način in s katerimi se povzročajo pravni učinki
navzven (t. i. eksterno delovanje).
21. Izpodbijani Sklep je izdala Vlada na
podlagi tretjega odstavka 2. člena Uredbe, s katerim je na podlagi meril za določitev
cestninskih cest (drugi odstavek 2. člena) poimensko naštela cestninske ceste
po posameznih odsekih, za vsak posamezni odsek pa določila prevozno razdaljo v
kilometrih, cestninsko postajo in cestninski sistem (točka I Sklepa). V točki
II je s Sklepom določila višino cestnine za prvi cestninski razred za km
prevožene razdalje. Sklep torej določa, katere ceste izmed avtocest in hitrih
cest, kategoriziranih v skladu s 3. in 4. členom Uredbe o kategorizaciji, so
cestninske ceste. Kategorizacijo cest pa na podlagi meril iz ZJC in Uredbe o
merilih za kategorizacijo javnih cest (Uradni list RS, št. 49/97) določa Uredba
o kategorizaciji.
22. Ker Sklep ne določa meril za
oblikovanje višine cestnine, temveč zgolj tehnično določa cestninske ceste in
višino cestnine za prevoženi kilometer cestninske ceste, ni predpis ali splošni
akt, za presojo katerega bi bilo Ustavno sodišče pristojno. Ustavno sodišče je
pobudo v tem delu zavrglo (peta točka izreka). Glede na to se mu ni bilo treba
spuščati v zatrjevano neskladnost z načelom enakosti iz drugega odstavka 14.
člena Ustave, ki naj bi jo povzročili različni cestninski sistemi plačevanja
cestnine v Republiki Sloveniji.
23. Navedeno ne pomeni, da pobudniki zoper
tak sklep nimajo zagotovljenega sodnega varstva. Po drugem odstavku 1. člena
Zakona o upravnem sporu (Uradni list RS, št. 50/97 in nasl. – v nadaljevanju:
ZUS) odloča sodišče o zakonitosti dokončnih posamičnih aktov, ki jih izdajo
državni organi, organi lokalne skupnosti ali druge osebe, ki so nosilci javnih pooblastil.
V skladu s tretjim odstavkom istega člena odloča sodišče tudi o zakonitosti
posamičnih aktov in dejanj, s katerimi se posega v ustavne pravice posameznika,
če ni zagotovljeno drugo sodno varstvo. Pobudniki lahko zato Sklep izpodbijajo
s tožbo pri Upravnem sodišču v roku trideset dni od vročitve te odločbe (četrti
odstavek 21. člena ZUS).
C)
24. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 48. člena, tretjega odstavka 45. člena, drugega odstavka 26. člena
in 25. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice in
sodniki dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka
Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk, Jože Tratnik in dr. Dragica Wedam
Lukić. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-96/02-20
Ljubljana, dne 11. novembra 2004.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l. r.
____________________________________
1 Ti pogoji so: da je namenjena samo prometu
motornih vozil, da ima dva fizično ločena vozna pasova z najmanj dvema
prometnima pasovoma in odstavnim pasom ali odstavnimi nišami, da ima križanja z
drugimi prometnicami izvedena v različnih nivojih, da se druge ceste nanjo
navezujejo samo preko posebnih priključkov in da je zavarovana proti prehajanju
divjadi.
2 Direktiva št. 1999/62/EC z dne 17. 6. 1999 o pristojbinah
za uporabo določenih infrastruktur za tovorna vozila.