Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo družbe DAIM-NAUTILUS, d.o.o., Sežana, in drugih,
ter v postopku za preizkus pobude družbe KAPA, d.o.o., Ljubljana, in družbe
VESUV, d.o.o., Ljubljana, ki jih vse zastopa Carmen Dobnik, odvetnica v
Ljubljani, in v postopku za preizkus pobude družbe IN CLUB, d.o.o., Nova
Gorica, ki jo zastopa Miro Senica in drugi, odvetniki v Ljubljani, na seji dne
18. novembra 2004
o d l o č i l o:
1. Člena 92 in 94 ter prvi odstavek 97. člena Zakona o igrah na
srečo (Uradni list RS, št. 27/95, 22/00, 85/01, 22/02, 101/03 in 134/03 – ur.
p.b.) niso v neskladju z Ustavo.
2. Prvi odstavek 37. člena Zakona o spremembah in dopolnitvah
Zakona o igrah na srečo (Uradni list RS, št. 85/01) ni v neskladju z Ustavo.
3. Rok iz prvega odstavka 37. člena Zakona iz prejšnje točke se
izteče štiri mesece po objavi te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.
4. Postopek za preizkus pobud družbe KAPA in družbe VESUV za
začetek postopka za oceno ustavnosti 18. in 37. člena Zakona iz 2. točke izreka
se ustavi.
5. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti 18. člena
Zakona iz 2. točke izreka se v preostalem delu zavrže.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Prvo pobudo vlagajo družbe in samostojni
podjetniki, ki so ob uveljavitvi Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o
igrah na srečo (v nadaljevanju: ZIS-A) prirejali posebne igre na srečo na
igralnih avtomatih zunaj igralnic v skladu s prej veljavnimi določbami členov
92 do 102 Zakona o igrah na srečo (v nadaljevanju: ZIS).
2. Pobudniki in pobudnice iz te pobude (v
nadaljevanju: prva pobudnica) navajajo, da so nekateri od njih neposredno pred
uveljavitvijo ZIS-A vložili v omenjeno dejavnost veliko denarja. Po njihovi
navedbi je amortizacijska doba za igralne avtomate in opremo pet let, za drugo
pripadajočo opremo pa štiri leta. Navajajo, da imajo večje število zaposlenih,
ki pri njih opravljajo dela v zvezi s to dejavnostjo.
3. Prva pobudnica zatrjuje, da ji ZIS-A z
18. členom, ki vsebuje nove člene 92 do 100, z enoletnim odložnim rokom ukinja
pravico opravljati dejavnost prirejanja posebnih iger na srečo na igralnih
avtomatih zunaj igralnic. Meni, da je izpodbijana zakonska ureditev v neskladju
s 74. členom Ustave, ki zagotavlja svobodo gospodarske pobude. Takšna ureditev
naj bi bila tudi v neskladju s 155. členom Ustave, ki prepoveduje povratno
veljavo zakonov, saj posega v pridobljeno pravico do opravljanja obravnavane
dejavnosti. Zaradi prekratkega uzakonjenega roka, v katerem lahko še opravlja
dejavnost prirejanja iger na srečo, je po njenem mnenju izpodbijana ureditev
tudi v neskladju s pravico do zasebne lastnine (33. člen Ustave). Prvi
pobudnici bodo namreč ostali še neamortizirani igralni avtomati in druga
osnovna sredstva, povezana z izvajanjem posebnih iger na srečo, ki jih ne bo
mogla več uporabljati.
4. Prva pobudnica predlaga razveljavitev
18. in 37. člena ZIS-A, do končne odločitve o stvari pa zadržanje izvajanja
obeh členov.
5. Družbi KAPA in VESUV sta kasneje z vlogo
z dne 13. 5. 2004 pobudo umaknili.
6. Družba IN CLUB (v nadaljevanju: druga
pobudnica), ki se prav tako ukvarja s prirejanjem iger na srečo na igralnih
avtomatih zunaj igralnic, je v svoji pobudi navajala, da sta oba njena
družbenika tuji pravni osebi. Določba prve alineje prvega odstavka 93. člena
ZIS-A naj bi ji zaradi tega vnaprej onemogočala prilagoditev novim zahtevam za
nadaljnje opravljanje obravnavane dejavnosti. To pa je po njenem mnenju v
neskladju tako z drugim kot s prvim odstavkom 14. člena Ustave (enakost pred
zakonom) in s 74. členom Ustave (svobodna gospodarska pobuda).
7. Z uveljavitvijo novega Zakona o
spremembah in dopolnitvah Zakona o igrah na srečo (Uradni list RS, št. 101/03 –
v nadaljevanju: ZIS-B) je izpodbijana določba dne 1. 5. 2004 prenehala veljati.
Druga pobudnica je na izrecno vprašanje Ustavnega sodišča odgovorila, da pri
pobudi vztraja. Svoj pravni interes je utemeljila s tem, da je zaradi te
določbe, ko je še veljala, morala opraviti spremembe v družbi, kar ji je
povzročilo škodo in namerava zahtevati odškodnino.
8. Državni zbor kot nasprotni udeleženec v
odgovoru na pobudo prve pobudnice pojasnjuje, da je bila temeljita sprememba
ureditve za prirejanje iger na srečo na igralnih avtomatih zunaj igralnic eden
pomembnih razlogov za novelo ZIS, ker je to narekovala strategija razvoja
igralništva, ki jo je sprejela Vlada. Na ukinitev dotlej uzakonjenih možnosti
naj bi vplivala tudi odločba Ustavnega sodišča št. U-I-42/99 z dne 16. 11. 2000
(Uradni list RS, št. 115/00 in OdlUS IX, 272), s katero je Ustavno sodišče
ugotovilo neskladnost podzakonskega akta o uporabi igralnih avtomatov zunaj
igralnic z Ustavo, in naročilo odpravo tega neskladja. Državni zbor ugotavlja,
da predlagatelj ZIS v svojih predlogih za omenjeno področje delovanja »ni
izhajal iz raziskav in analiz dejanskega stanja in je zato bilo to področje
neustrezno urejeno«. Po ZIS-A je prirejanje posebnih iger na srečo na igralnih
avtomatih zunaj igralnic dovoljeno le v igralnih salonih na podlagi koncesije.
Nasprotni udeleženec je iz omenjene odločbe Ustavnega sodišča razbral stališče
tega sodišča, da zožitev obravnavane dejavnosti ni v neskladju z Ustavo, če je
izpeljana »brez diskriminacije, po jasnih in razumnih kriterijih, ki bodo enako
veljali za vse in bodo v načelu vsem enako dosegljivi, ter s primerno jasnostjo
in postopnostjo… da ne bo kršeno načelo predvidljivosti prava in s tem zaupanje
vanj«. Temeljno vodilo zakonodajalca naj bi bil interes države, da bi popolnoma
in učinkovito obvladovala to »problematično« gospodarsko dejavnost, izhajajoč
iz temeljne določbe (3. člen ZIS), ki je pobudniki in pobudnice ne izpodbijajo,
da je prirejanje iger na srečo izključna pravica države, če ni z Zakonom
določeno drugače.
9. Tudi Vlada v svojem mnenju med drugim
opozarja, da je bilo prirejanje iger na srečo na igralnih avtomatih zunaj
igralnic doslej dovoljeno le kot dopolnitev h gostinski dejavnosti. Po sedanji
ureditvi je prirejanje iger na srečo izključna pravica države in jih lahko po
ZIS prirejajo le delniške družbe ter družbe z omejeno odgovornostjo, te pa le v
igralnicah ali v igralnih salonih, in to le, če izpolnjujejo vse uzakonjene
pogoje in pridobijo koncesijo. Ugotavlja, da so igre na srečo pomemben vir
financiranja invalidskih, humanitarnih in športnih dejavnosti, po drugi strani
pa »lahko pomenijo velik socialni problem za državo (zasvojenost, kriminal
itd.)«. Ukinitev dosedanjih možnosti za opravljanje obravnavane dejavnosti
utemeljuje s Strategijo razvoja igralništva v Sloveniji, ki jo je sprejela
1997, tako da so bili vsi zainteresirani že nekaj let pred ZIS-A seznanjeni s
takimi smernicami razvoja, ki je po mnenju Vlade v javno korist. Tudi
podzakonski akt, s katerim je pristojni minister med drugim določal najmanjše
in največje število igralnih avtomatov, ki morajo oziroma smejo biti nameščeni
v prostorih za tako dejavnost, je s svojimi spremembami (1997) obseg te
dejavnosti omejil na vsega tri igralne avtomate.
10. Vlada je tudi navedla podatke Urada
Republike Slovenije za nadzor prirejanja iger na srečo iz meseca decembra 2001,
po katerih je imela prva pobudnica več kot polovico igralnih avtomatov v
najemu, večina jih je poslovala le na treh igralnih avtomatih, le po en
zaposlen pa je opravljal poleg gostinske dejavnosti še delo z igralnimi
avtomati.
B)–I
11. Ustavno sodišče je pobudi združilo za
skupno obravnavanje in odločanje. S sklepom št. U-I-3/02 z dne 20. 6. 2002 je
izvrševanje tistega dela prvega odstavka 37. člena ZIS-A, ki uzakonja rok enega
leta po uveljavitvi tega zakona, zadržalo do svoje končne odločitve o stvari.
12. Ker sta družbi KAPA in VESUV pobudi
umaknili, je bilo treba postopek za preizkus njunih pobud ustaviti (4. točka
izreka).
13. Ustavno sodišče ne presoja ustavnosti
zakonskih norm, ki ne veljajo več, razen izjemoma, če ugotovi, da so zaradi
njihovega neskladja z Ustavo nastale posledice, ki s prenehanjem njihove
veljavnosti niso bile odpravljene (47. člen Zakona o Ustavnem sodišču, Uradni
list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS). Za presojo, ali je bila
izpodbijana določba prve alineje prvega odstavka 93. člena, ki je bila zajeta v
18. členu ZIS-A, v skladu z Ustavo, druga pobudnica ni izkazala pravovarstvene
potrebe. Svoj morebitni odškodninski zahtevek bo lahko uveljavljala v
odškodninskem postopku, o katerem ne navaja, da bi bil že v teku. Zato je
Ustavno sodišče pobudo v tem delu zavrglo (5. točka izreka).
14. Čeprav prva pobudnica navaja, da
izpodbija 18. člen ZIS-A v celoti, iz pobude izhaja, da so sporne samo določbe
92. in 94. člena ter prvega odstavka 97. člena ZIS in prvi odstavek 37. člena
ZIS-A. Ustavno sodišče je pobudo za oceno ustavnosti navedenih določb sprejelo
in nadaljevalo z odločanjem o stvari sami, ker so bili izpolnjeni pogoji iz
četrtega odstavka 26. člena ZUstS.
B)–II
15. Izpodbijane določbe 92. člena, 94.
člena in prvega odstavka 97. člena ZIS predpisujejo subjektivne in objektivne
pogoje, ki jih morajo izpolnjevati gospodarske osebe, da lahko pridobijo
koncesijo za izvajanje posebnih iger na srečo v igralnih salonih kot svojo
dejavnost. Uveljavljene so bile z ZIS-A.
16. ZIS v prvem odstavku 3. člena določa,
da je prirejanje iger na srečo izključna pravica Republike Slovenije, razen če
ni s tem zakonom (ZIS) določeno drugače. V drugem odstavku istega člena določa,
da se igre na srečo lahko prirejajo le na podlagi dovoljenja oziroma koncesije
pristojnega organa. Iz navedene zakonske ureditve izhaja, da prirejanje iger na
srečo ni dejavnost, ki bi jo lahko gospodarske osebe izvajale svobodno, oziroma
ni dejavnost, ki bi jo lahko svobodno (prosto) izbrale kot svojo dejavnost.
Igre na srečo lahko prireja le tista oseba, ki pridobi dovoljenje (koncesijo)
pristojnega organa.
17. ZIS je v prvem odstavku 92. člena (v
sestavi 18. člena ZIS-A) določil, da smejo posebne igre na srečo na igralnih
avtomatih kot svojo dejavnost prirejati delniške družbe ali družbe z omejeno
odgovornostjo na podlagi dovoljenja v igralnih salonih. Kot je razumeti navedbe
prve pobudnice, naj bi navedena določba ukinila dejavnost prirejanja teh iger
zunaj igralnic. Izpodbijana določba ne ukinja dejavnosti prirejanja teh iger
zunaj igralnic, temveč določa, da se smejo prirejati samo v igralnih salonih,
in ne več v posebej za to namenjenih prostorih v okviru objektov, kjer se je
opravljala gostinska dejavnost. Tudi določbi prvega odstavka 94. člena in prvega
odstavka 97. člena ne ukinjata prirejanja teh iger zunaj igralnic, temveč
določata le znesek najmanjšega osnovnega kapitala in najmanjše oziroma največje
število igralnih avtomatov, ki jih mora imeti koncesionar, kot pogoja za
pridobitev dovoljenja za opravljanje te dejavnosti.
18. Zakonodajalec je s 3. členom ZIS, s tem
ko je določil, da je prirejanje iger na srečo izključna pravica države, njihovo
prirejanje izvzel iz svobodne gospodarske pobude. Tej ureditvi prva pobudnica
ne oporeka. Zato predpisovanje pogojev, pod katerimi bo Republika Slovenija
prenesla izvrševanje svoje izključne pravice prirejanja iger na srečo na druge,
ne more biti predmet presoje po drugem odstavku 74. člena Ustave. Seveda mora
država predpisati pogoje za pridobitev dovoljenja tako, da zagotovi spoštovanje
načela enakosti pred zakonom (drugi odstavek 14. člena Ustave). Da bi bilo to
načelo kršeno, pobudnik ne zatrjuje.
19. Prva pobudnica navaja tudi, da je Zakon
z ukinitvijo prirejanja posebnih iger na srečo na igralnih avtomatih zunaj
igralnic posegel v njeno pridobljeno pravico, ji to pravico odvzel, kar naj bi
bilo v nasprotju s prvim odstavkom 155. člena Ustave. Čeprav določbe ZIS-A ne
ukinjajo možnosti prirejati igre na srečo na igralnih avtomatih zunaj igralnic,
pogoje za njihovo izvajanje spreminjajo oziroma poostrujejo. Pred sprejemom
ZIS-A sta igre na srečo na igralnih avtomatih zunaj igralnic lahko prirejala
pravna oseba ali podjetnik, ki sta bila registrirana za opravljanje gostinske
dejavnosti. Igre sta smela prirejati v posebej za to namenjenem prostoru v
okviru objekta, v katerem sta opravljala svojo dejavnost (92. člen prej
veljavnega ZIS). Za prirejanje teh iger ni bilo treba pridobiti dovoljenja
(koncesije). Prireditelj je moral vsak igralni avtomat pred pričetkom uporabe
prijaviti pristojnemu davčnemu organu, ki je tudi opravljal nadzor nad
prirejanjem iger na srečo (97. člen prej veljavnega ZIS). Po sprejemu novih
pogojev in po izteku roka za njihovo izpolnitev bo prva pobudnica lahko
opravljala navedene igre na srečo, vendar le, če bo izpolnila predpisane pogoje
in pridobila dovoljenje pristojnega državnega organa.
20. Izpodbijane zakonske določbe veljajo od
njihove uveljavitve dalje. Posegajo v pravna razmerja oziroma pravni položaj
vseh, ki so v času njegove uveljavitve prirejali igre na srečo na igralnih
avtomatih zunaj igralnic na podlagi dotlej veljavnih predpisov (t. i. neprava
retroaktivnost) in po pogojih teh predpisov. Vendar sprememba izpodbijane
pravne ureditve sama zase ne pomeni neskladja s prvim odstavkom 155. člena
Ustave, saj ne ureja prirejanja iger na srečo za nazaj. Ustavno sodišče je v
podobnih primerih vedno poudarilo, da mora zakonodajalec pri takšnih spremembah
spoštovati načelo zaupanja v pravo kot eno izmed načel pravne države iz 2.
člena Ustave. To zagotavlja posamezniku, da mu država njegovega pravnega
položaja ne bo poslabšala arbitrarno, torej brez stvarnega razloga,
utemeljenega v prevladujočem in legitimnem javnem interesu (tako že v odločbi
št. U-I-123/92 z dne 18. 11. 1993, Uradni list RS, št. 67/93 in OdlUS II, 109
in odločbi št. U-I-137/97 z dne 15. 3. 2001, Uradni list RS, št. 28/01 in OdlUS
X, 43).
21. Nesporno je ZIS-A postrožil pogoje za
prirejanje posebnih iger na srečo na igralnih avtomatih zunaj igralnic. Vendar
je v uvodu k predlogu Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o igrah na
srečo (Poročevalec Državnega zbora, št. 76/01) podrobno obrazložil razloge za
takšne ukrepe, ki izhajajo predvsem iz Strategije razvoja igralništva v
Sloveniji, ki jo je sprejela Vlada, in iz nujnosti odprave določenih
pomanjkljivosti, ki so se pokazale pri izvajanju ZIS. Kot je navedeno v
obrazložitvi, so se pomanjkljivosti pokazale zlasti na področju prirejanja
posebnih iger na srečo na igralnih avtomatih zunaj igralnic ter na področju
njihovega nadzora. Te pomanjkljivosti so v obrazložitvi predloga zakona tudi
podrobneje navedene. Tako iz zakonodajnega gradiva kot tudi iz odgovora
Državnega zbora na navedbe prve pobudnice izhaja, da zakonodajalec pri
predpisovanju pogojev za prirejanje posebnih iger na srečo na igralnih
avtomatih zunaj igralnic, ni ravnal arbitrarno. Prva pobudnica sicer zatrjuje,
da zakonodajalec ni imel stvarnih in utemeljenih razlogov za sprejem navedenih
ukrepov, in da z njimi zasleduje nelegitimne cilje. Vendar so njene navedbe
zelo pavšalne. S takimi pavšalnimi navedbami prva pobudnica ne more utemeljiti
očitka arbitrarnega ravnanja Državnega zbora pri sprejemu izpodbijanih določb
ZIS-A.
22. Načelo zaupanja v pravo zahteva od
zakonodajalca, da v primerih, ko spreminja določeno pravno ureditev, če s tem
posega v obstoječa pravna razmerja, zagotovi prizadetim osebam primeren čas, da
se lahko prilagodijo novim pogojem in razmeram. ZIS-A je v prvem odstavku 37.
člena določil prilagoditveni rok enega leta. Ta rok je bil po mnenju Ustavnega
sodišča primeren in je zagotavljal prvi pobudnici možnost prilagoditve. Pri tej
oceni je upoštevano zlasti dejstvo, da so izpodbijane spremembe Zakona
posledica Strategije razvoja igralništva v Sloveniji, ki jo je Vlada sprejela
decembra 1997 in iz katere izhaja, da se bo sistem prirejanja iger na srečo na
igralnih avtomatih zunaj igralnic bistveno spremenil. Tako so bili spremenjeni
pogoji, ki jih je prinesel ZIS-A, tudi že vnaprej predvidljivi in pričakovani.
Ob tem gre upoštevati tudi dejstvo, da se ta rok še ni iztekel, ker je bil z že
navedenim sklepom Ustavnega sodišča podaljšan do končne odločitve in se bo
iztekel šele po v tej odločbi določenem času (roku).
23. Prva pobudnica nadalje zatrjuje, da
določbe prvega odstavka 37. člena ZIS-A posegajo v njeno lastninsko pravico
(33. člen Ustave). Kršitev utemeljuje z zatrjevanjem, da ji bodo s potekom
enoletnega roka, v katerem še lahko opravlja igralniško dejavnost po prejšnjih
predpisih, ostali še neamortizirani igralni avtomati. Navedeni rok naj bi bil
prekratek za prestrukturiranje in prilagoditev novim razmeram.
24. Zatrjevanje prve pobudnice o posegu v
33. člen Ustave očitno izhaja iz njenega stališča, da izpodbijane določbe
zakona ukinjajo pravico izvajanja igralniške dejavnosti in da bo po izteku
prilagoditvenega roka morala opustiti to dejavnost. Takšno stališče je
neutemeljeno (glej 17. točka obrazložitve). Vendar tudi, če bo prva pobudnica
zaradi spremenjenih pogojev za izvajanje posebnih iger na srečo na igralnih
avtomatih zunaj igralnic v resnici tudi opustila to dejavnost in ji bo zaradi
tega morda nastala določena materialna škoda, to samo po sebi še ne pomeni
posega v ustavno pravico iz 33. člena Ustave. Drugih razlogov in okoliščin, ki
bi utemeljevali očitek o posegu v 33. člen Ustave, prva pobudnica ne navaja.
25. Glede na navedeno izpodbijane določbe
ZIS in ZIS-A niso v neskladju z Ustavo.
B)–III
26. Tek enoletnega roka iz prvega odstavka
37. člena ZIS-A je bil s sklepom Ustavnega sodišča o zadržanju izvrševanja
navedene določbe prekinjen. Ker bi utegnile pobudnice v pričakovanju drugačne
odločitve Ustavnega sodišča odlašati s prilagoditvijo novi ureditvi, je Ustavno
sodišče, upoštevajoč načelo zaupanja v pravo (2. člen Ustave) in v skladu s
svojo ustavnosodno presojo (glej npr. odločbo št. U-I-230/2000 z dne 17. 4.
2003, Uradni list RS, št. 44/03 in OdlUS XII, 37) določilo nov iztek tega roka
(3. točka izreka).
C)
27. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 6., 21. in 25. člena ter drugega odstavka 40. člena ZUstS v sestavi:
predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice in sodniki dr. Zvonko Fišer, Lojze
Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Mirjam Škrk in
Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-3/02-25
Ljubljana, dne 18. novembra 2004.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l. r.