Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi A. A. in B. B., obeh iz Ž., ki ju zastopa C. C., odvetnica v
Z., na seji dne 16. decembra 2004
o d l o č i l o :
Sodba Vrhovnega sodišča št. I Up 1237/2004 z dne 10. 11. 2004 in
sodba Upravnega sodišča št. U 1625/2004 z dne 23. 9. 2004 se razveljavita in se
zadeva vrne Upravnemu sodišču v novo sojenje.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Vrhovno sodišče je z izpodbijano sodbo
zavrnilo pritožbo ustavnih pritožnikov zoper sodbo Upravnega sodišča. Z njo je
prvostopenjsko sodišče zavrnilo tožbo zoper odločbo Ministrstva za notranje
zadeve (v nadaljevanju: Ministrstvo), s katero je Ministrstvo zavrnilo vlogi
pritožnikov za priznanje azila v Republiki Sloveniji in odločilo, da morata v
roku treh dni od pravnomočno končanega azilnega postopka zapustiti državo.
2. V ustavni pritožbi pritožnika zatrjujeta
kršitev načela enakosti iz drugega odstavka 14. člena, pravice do enakega
varstva pravic iz 22. člena in pravice do pribežališča iz 48. člena Ustave.
Navajata, da sta že v postopku pred upravnim organom predložila v spis dva
časopisna članka, objavljena novembra 2003 v časopisu Č., ki naj bi potrdila
njune navedbe o stanju v V. V., kjer sta živela pred odhodom iz matične države,
vendar Ministrstvo teh člankov sploh ni presojalo. Upravnemu organu očitata, da
pri izdaji odločbe ni upošteval navodil Upravnega sodišča o tem, da je treba v
ponovljenem postopku pridobiti aktualna poročila iz doline V. in preveriti
stanje v U. po padcu D. Menita, da je odločba upravnega organa arbitrarna, saj
razlogi o odločilnih dejstvih niso obrazloženi. Navajata, da sta v tožbi
Upravnemu sodišču predlagala izvedbo glavne obravnave, vendar je sodišče ni
opravilo, čeprav je, da bi se prepričalo o pravilnosti ugotovljenega dejanskega
stanja, sámo pridobilo še druge vire o stanju v U. (za informacijo o stanju
razseljenih oseb v U. je zaprosilo Visoki komisariat Združenih narodov za
begunce). Pritožnika zatrjujeta, da mora sodišče opraviti glavno obravnavo
kadar samo izvaja dokaze, saj imajo stranke pravico seznaniti se s tako
zbranimi dokazi in morajo imeti možnost, da se o njih izjavijo. Upravnemu
sodišču pritožnika očitata tudi, da ni opravilo presoje pogojev za azil iz
drugega odstavka 1. člena Zakona o azilu (Uradni list RS, št. 134/03 – Uradni
p.b. – v nadaljevanju: ZAzil), temveč le presojo pogojev za azil iz
humanitarnih razlogov, čeprav sta v tožbi to zahtevala. Dalje pritožnika
oporekata ugotovitvi Vrhovnega sodišča, da v tožbi in pritožbi nista grajala
ugotovljenega dejanskega stanja. Vrhovnemu sodišču očitata kršitev načela
enakosti in pravice do poštenega sojenja, saj naj bi v drugih primerih, ko so
stranke izrecno zahtevale izvedbo glavne obravnave, pa je prvostopenjsko
sodišče ni izvedlo, sodbo Upravnega sodišča vedno razveljavilo. Razlaga 50. in
51. člena Zakona o upravnem sporu (Uradni list RS, št. 50/97 in nasl.), ki jo
je v izpodbijani sodbi navedlo Vrhovno sodišče, je po mnenju pritožnikov
nezdružljiva s pravico iz 22. člena Ustave. Poleg tega pritožnika izpodbijanima
sodbama očitata še, da sta arbitrarni, saj naj bi bili razlogi, navedeni v
obrazložitvi, v nasprotju z izvedenimi dokazi. Upravno sodišče je namreč
ugotovilo, da sta prosilca notranje razseljeni osebi ter da so te osebe v U.
diskriminirane. Kljub temu sta obe sodišči zaključili, da jima ne pripada
pravica do pribežališča, ker se lahko vrneta v U. brez strahu za njuni
življenji, če ne v T. ali dolino V., pa kam drugam. Ker bi z zapustitvijo
Republike Slovenije prosilcema nastale težko popravljive posledice, pritožnika
Ustavnemu sodišču predlagata začasno zadržanje izvršitve odločbe Ministrstva.
3. Ustavno sodišče je na podlagi prve
alineje drugega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list
RS, št. 93/03 in 98/03 – popr. – v nadaljevanju: Poslovnik) zadevo obravnavalo
prednostno. Senat Ustavnega sodišča je s sklepom št. Up-778/04 z dne 29. 11.
2004 ustavno pritožbo sprejel v obravnavo in do končne odločitve Ustavnega
sodišča zadržal izvršitev izpodbijane odločbe Ministrstva. V skladu z določbo
56. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v
nadaljevanju: ZUstS) je bila ustavna pritožba vročena Vrhovnemu sodišču, ki
nanjo ni odgovorilo.
B)
4. Po ustaljeni ustavnosodni presoji
Ustavno sodišče v postopku z ustavno pritožbo ne presoja, ali je odločitev
sodišča sama po sebi pravilna, temveč izpodbijano odločbo preizkusi le glede
vprašanja, ali so bile z njo kršene človekove pravice ali temeljne svoboščine.
Pritožnika med drugim zatrjujeta kršitev 22. člena Ustave, ki jo utemeljujeta z
dejstvom, da Upravno sodišče ni izvedlo predlagane glavne obravnave, čeprav je
samo izvajalo dokaze.
5. V obravnavanem primeru sta pritožnika
vložila tožbo zoper odločitev Ministrstva, ki je zavrnilo njuni vlogi za priznanje
azila v Republiki Sloveniji, ker je ugotovilo, da ne izpolnjujeta niti pogojev
za priznanje statusa begunca, ki jih določata Konvencija o statusu beguncev in
Protokol o statusu beguncev (Uradni list FLRJ, MP, št. 7/60 in 17/67, Uradni
list RS, št. 35/92, MP, št. 9/92),1 niti pogojev za priznanje azila
iz humanitarnih razlogov, določenih v tretjem odstavku 1. člena ZAzil.
Pritožnika sta v tožbi med drugim zatrjevala zmotno in nepopolno ugotovljeno
dejansko stanje. Ministrstvu sta očitala, da ni pridobilo aktualnih poročil o
stanju v U. oziroma v dolini V., kot mu je bilo naloženo s sodbo Upravnega
sodišča. Navedla sta, da je Ministrstvo zavrnilo presojo njunega dokaza glede
stanja v U. (članek v Č. z dne 25. 11. 2003), ker naj bi bil zastarel, sámo pa je
odločilo na podlagi poročil, ki so starejša od predloženega članka. Zahtevala
sta, naj sodišče opravi glavno obravnavo in na njej zasliši pritožnika, opravi
dokaz s poizvedbami o stanju v dolini V. na Ministrstvu za zunanje zadeve ter
vpogleda v članek, objavljen v Č. dne 13. 8. 2004. Upravno sodišče ni opravilo
glavne obravnave, temveč je odločitev sprejelo na seji. Tako je ravnalo, čeprav
sta pritožnika izvedbo glavne obravnave izrecno zahtevala in čeprav iz
obrazložitve sodbe Upravnega sodišča izhaja, da je sodišče zaradi napak
Ministrstva pri izvedbi dokazov, z namenom, da bi »preverilo« v upravnem
postopku ugotovljeno dejansko stanje, sámo izvajalo dokaze.
6. Očitek o neizvedbi glavne obravnave bi
lahko pomenil kršitev 22. člena Ustave. V okviru pravice do enakega varstva
pravic iz 22. člena Ustave se namreč od upravnih sodišč zahteva, da v upravnem
sporu zagotovijo obravnavo, torej kontradiktoren postopek, kjer stranke lahko
ponujajo dokaze in spodbijajo navedbe, kar je element javnega sojenja. Upravno
sodišče je v izpodbijani sodbi utemeljilo, zakaj ni izvedlo glavne obravnave in
se pri tem oprlo na stališče Ustavnega sodišča, vsebovano v odločbi št.
Up-422/03 z dne 10. 7. 2003 (Uradni list RS, št. 73/03). Zato v obravnavanem
primeru zgolj s tem, da kljub izrecni zahtevi pritožnikov glavne obravnave ni
izvedlo, ni kršilo 22. člena Ustave. Vendar pa iz obrazložitve sodbe izhaja, da
je sodišče v upravnem sporu zaprosilo za informacijo o stanju razseljenih oseb
v U. Visoki komisariat Združenih narodov za begunce v Ljubljani, vpogledalo v
poslana poročila in dve poročili tudi vložilo v spis. To pomeni, da je sodišče
sámo izvajalo dokaze in s tem sámo ugotavljalo dejansko stanje. Zato bi moralo
razpisati glavno obravnavo in pritožnikoma dati možnost, da se izjavita. V
okviru pravice do enakega varstva pravic po 22. členu Ustave mora biti namreč
stranki zagotovljena pravica, da se lahko izjavi o celotnem procesnem gradivu,
ki je v sodnem spisu in ki lahko vpliva na odločitev sodišča. Ker Upravno
sodišče v obravnavanem primeru ni opravilo glavne obravnave, je s tem kršilo
22. člen Ustave.
7. Očitek neizvedbe glavne obravnave sta
pritožnika uveljavljala tudi v pritožbi zoper sodbo Upravnega sodišča, vendar
Vrhovno sodišče kršitve ni odpravilo. Glede na navedeno je Ustavno sodišče
sodbi Vrhovnega in Upravnega sodišča razveljavilo in zadevo vrnilo v novo
sojenje Upravnemu sodišču. Ker je ustavni pritožbi ugodilo že iz tega razloga,
se Ustavno sodišče ni spuščalo v presojo drugih zatrjevanih kršitev.
C)
8. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 59. člena ZUstS in prve alineje drugega odstavka 46.
člena Poslovnika v sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice in sodniki
Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril
Ribičič, dr. Mirjam Škrk, Jože Tratnik in dr. Dragica Wedam Lukić. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Št. Up-778/04–11
Ljubljana, dne 16. decembra 2004.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l. r.
______________________________________
1 Drugi odstavek 1. člena ZAzil.