Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem z zahtevo Vlade, na seji dne 17. februarja
2005
o d l o č i l o:
Odlok o spremembah in dopolnitvah prostorskih sestavin
dolgoročnega in družbenega plana Občine Jesenice za Občino Kranjska Gora
(Uradni list RS, št. 99/01) se v neusklajenem delu, ugotovljenem s sklepom
Vlade št. 350-00/2001-49 z dne 13. 12. 2001, razveljavi.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Vlada izpodbija Odlok o spremembah in
dopolnitvah prostorskih sestavin dolgoročnega in družbenega plana Občine
Jesenice za Občino Kranjska Gora (v nadaljevanju: Prostorski plan). Po 49. in
50. členu Zakona o urejanju prostora (Uradni list SRS, št. 18/84 in nasl. – v
nadaljevanju: ZUreP) je treba za osnutek prostorskega plana občine pred
dokončnim sprejemom pridobiti ugotovitev Vlade o njegovi usklajenosti z
obveznimi izhodišči prostorskih sestavin dolgoročnega plana države in z
rešitvami v srednjeročnem planu države. Občine so dolžne osnutke svojih
planskih aktov predložiti Vladi, ta pa mora o morebitnih neusklajenostih
obvestiti občinski svet najpozneje v 45 dneh in mu naložiti odpravo
ugotovljenih neskladij. Predlagateljica navaja, da je Občina izpodbijani
prostorski plan sprejela še pred iztekom 45-dnevnega zakonskega roka za pridobitev
sklepa Vlade o njegovi usklajenosti, zato je ta v neskladju s 153. členom
Ustave in s citiranima določbama ZUreP. Vlada naj bi o usklajenosti osnutka
Prostorskega plana odločala pravočasno. To, da je Občina morebiti prejela sklep
Vlade o njegovi neusklajenosti z zamudo, naj je ne bi odvezovalo, da ga
upošteva. Občina ni upoštevala niti naknadnega opozorila Ministrstva za okolje
in prostor (v nadaljevanju: Ministrstvo) o uskladitvi Prostorskega plana s
sklepom Vlade. V odločbi št. U-I-281/00 z dne 18. 4. 2002 (Uradni list RS, št.
39/02 in OdlUS XI, 65) naj bi že Ustavno sodišče ugotovilo, da so nosilci
planiranja v veliki meri svobodni, vendar hkrati vezani na Ustavo in zakone.
Vlada izčrpno navaja številne razloge za neusklajenost in nezakonitost posameznih
predlogov Občine za spremembo in dopolnitev osnutka Prostorskega plana in s tem
dokazuje tudi njegovo vsebinsko neskladje s številnimi predpisi, zlasti še s
področja varovanja kmetijskih zemljišč, ohranjanja narave ter naravne in
kulturne dediščine.
2. V odgovoru na zahtevo Občina navaja, da
je izpodbijani akt sprejela v skladu z 49. in s 50. členom ZUreP. Občina naj bi
po svojem pooblaščencu z dopisom št. 12/206-76/01 dne 7. 9. 2001 zaprosila
Ministrstvo za izdajo sklepa o usklajenosti Plana. Ker naj v zakonskem roku ne
bi prejela sklepa Vlade, je v skladu z obrazložitvijo Ustavnega sodišča
(odločba št. U-I-3/97 z dne 16. 4. 1998, Uradni list RS, št. 35/98 in OdlUS
VII, 73) izpodbijani predpis sprejela. Vlada naj bi šele 13. 12. 2001 sprejela
sklep, s katerim je ugotovila neusklajenost Plana s planskimi akti države, kar
pomeni, da naj bi Občina ta sklep prejela po poteku 45-dnevnega roka,
določenega z ZUreP. Občina navaja, da je pri spreminjanju rabe kmetijskih
zemljišč upoštevala 8. člen Zakona o kmetijskih zemljiščih (Uradni list RS, št.
59/96 in nasl. – v nadaljevanju: ZKZ), ki določa, da se tudi najboljša
kmetijska zemljišča namenijo za gradnjo, če ni na razpolago ustreznih stavbnih
zemljišč ali manjvrednih kmetijskih in gozdnih zemljišč. Občina meni, da
ugotovljena neusklajenost Prostorskega plana s prostorskimi akti države še ne
pomeni nezakonitosti, ampak samo neusklajenost, ki se da uskladiti ali tudi ne.
B)
3. Prostorski plan je bil pripravljen in
sprejet po določbah Zakona o planiranju in urejanju prostora v prehodnem
obdobju (Uradni list RS, št. 48/90 in nasl. – v nadaljevanju: ZPUP) in na
podlagi določb ZUreP, ki so med postopkom za oceno ustavnosti in zakonitosti
prenehale veljati na podlagi 179. člena Zakona o urejanju prostora (Uradni list
RS, št. 110/02 – v nadaljevanju: ZUreP-1). Prehodna določba prvega odstavka
171. člena ZUreP-1 podaljšuje veljavnost obstoječih prostorskih aktov še tri
leta po uveljavitvi Odloka o strategiji Republike Slovenije (Uradni list RS,
št. 76/04 – OdSPRS), zato Prostorski plan velja še do 20. 7. 2007.
4. V zadnjem poglavju ZUreP je predpisan
poseben postopek usklajevanja dolgoročnih in srednjeročnih prostorskih planov
ter so določene obveznosti nosilcev planiranja (lokalnih skupnosti in države) v
tem postopku z namenom, da se državni in občinski interesi v prostoru
uskladijo. Po določbah 49. in 50. člena ZUreP je tako treba za osnutek
prostorskega plana občine pred dokončnim sprejemom pridobiti ugotovitev Vlade o
njegovi usklajenosti z obveznimi izhodišči prostorskih sestavin dolgoročnega
plana države in z rešitvami v srednjeročnem planu države. Občine so dolžne
osnutke svojih planskih aktov predložiti Vladi, ta pa mora o morebitnih
neusklajenostih obvestiti občinski svet najpozneje v 45 dneh in mu naložiti
odpravo ugotovljenih neskladij. Če občina sprejme neusklajen planski akt, mora
Vlada o tem obvestiti Državni zbor in mu predlagati, naj se opredeli do
ugotovljenih neskladij. Do sprejetja stališča v Državnem zboru neusklajene
sestavine dolgoročnega plana občine ne morejo biti izhodišče za pripravo
srednjeročnega plana občine oziroma občina ne more izvajati neusklajenih delov
srednjeročnega plana občine. Ustavno sodišče je v odločbi št. U-I-227/00 z dne
14. 2. 2002 (Uradni list RS, št. 23/02 in OdlUS XI, 23) odločilo, da so
navedene določbe ZUreP postale zaradi sprememb na področju lokalne samouprave
pomanjkljive, zato v praksi ni mogoče zagotoviti njihovega izvajanja. V Zakonu
namreč nista urejeni vprašanji, kaj velja v primeru, če Vlada v predvidenem
roku ne obvesti občine o ugotovljenih nepravilnostih oziroma če jo obvesti po
preteku tega roka, in kakšne ukrepe lahko sprejme Državni zbor v okviru
»opredelitev do ugotovljenih neskladij«. Ustavno sodišče je že večkrat
obravnavalo občinske planske akte, pri sprejemanju katerih ni bila upoštevana
zakonska obveznost usklajevanja z državnimi planskimi akti. Če je Ustavno
sodišče ugotovilo navedeno neskladnost, je takšen občinski planski akt
odpravilo oziroma razveljavilo (odločba št. U-I-95/93 z dne 5. 5. 1994, Uradni
list RS, št. 29/94 in OdlUS III, 43 in odločba št. U-I-261/98 z dne 9. 11.
2000, Uradni list RS, št. 111/2000 in OdlUS IX, 256). Predloge za presojo
takšnih občinskih aktov je največkrat vlagala Vlada, ki pa sama ni poskrbela za
izvedbo postopka po ZUreP (obvestilo Državnemu zboru). V dosedanji praksi
namreč ni poznan primer, da bi se Vlada ob ugotovitvi neskladnosti občinskega
planskega akta najprej obrnila na Državni zbor. Vlada je vlagala zahteve za
presojo takšnih občinskih aktov tudi v primerih, ko je sama prekoračila
45-dnevni rok za obvestilo občine o ugotovljenih neskladnostih.
5. Tudi v obravnavanem primeru gre za to.
Iz obsežne dokumentacije v spisu izhaja, da je Vlada sprejela sklep o
ugotovitvi neusklajenosti dne 13. 12. 2001. Ker ji je bila vloga za izdajo
sklepa predložena že 10. 9. 2001, je Vlada prekoračila najdaljši 45-dnevni
zakonski rok, ki ga določata 49. in 50. člen ZUreP. Občina je prejela sklep
Vlade o ugotovitvi neusklajenosti po preteku zakonskega roka.
6. V tem primeru gre očitno za neusklajene
interese države in lokalne skupnosti v prostoru, h katerim sta prispevala tako
Vlada z zamudo zakonskega roka kot Občina, ki njenega obvestila, ki ga je
prejela sicer po sprejemu izpodbijanega akta, ni želela upoštevati. Ne glede na
to, da ZUreP v 49. in 50. členu za takšne primere predvideva, da Vlada o tem
obvesti Državni zbor in mu predlaga, naj zavzame stališča do ugotovljenih
neskladij, Vlada pa tega v obravnavanem primeru ni storila, je Ustavno sodišče
opravilo presojo izpodbijanih občinskih aktov. Vlada ima namreč za vložitev
takšne zahteve pooblastilo (pristojni minister pa dolžnost ji to predlagati) v
tretjem odstavku 64. člena Zakona o državni upravi (Uradni list RS, št. 52/02
in nasl. – ZDU-1), če pristojni minister predhodno opozori na neskladnost
občino, ki je sprejela sporen akt (enaka določba je bila tudi v prej veljavnem
57. členu Zakona o upravi). Ta pogoj pa je v obravnavani zadevi izpolnjen.
7. Prostor je zaradi hitrega gospodarskega
razvoja in naraščanja števila prebivalcev na nekaterih območjih vse bolj omejen
dejavnik pri zadovoljevanju zasebnih in javnih potreb. Zato je treba skrbno
načrtovati njegovo namensko in smotrno izrabo. Pri tem prostorski plani
predstavljajo temelj in usmeritev bodoče izrabe prostora. Navedeno še zlasti
velja za območja v prostoru, na katerih se načrtujejo spremembe rabe posamezne
kategorije zemljišč. Prostorsko planiranje, katerega nosilci so državni organi
in organi lokalnih skupnosti, je področje, ki povezuje lastninskopravne režime
različnih kategorij zemljišč: kmetijskih, gozdnih, stavbnih in vodnih. Tem
temeljnim kategorijam zemljišč lahko dodamo še posebne pravne režime, kot so
režim kulturnih spomenikov, naravnih znamenitosti, grajenega javnega dobra itd.
Prostorski plan z načrtovanjem namenske rabe na posameznih območjih načrtuje
tudi pravni režim te ali one kategorije zemljišč. Nosilec planiranja je v
veliki meri pri planskih odločitvah svoboden, zlasti pri planiranju poselitve
in razmestitve različnih dejavnosti, planiranju infrastrukture itd., hkrati pa
je vezan na Ustavo in zakone. V tem smislu občina po 21. členu Zakona o lokalni
samoupravi (Uradni list RS, št. in nasl. – v nadaljevanju: ZLS) samostojno
opravlja lokalne zadeve javnega pomena (izvirne naloge), ki jih določi s
splošnim aktom občine ali so določene z zakonom. Občina za zadovoljevanje
potreb svojih prebivalcev opravlja tudi nalogo načrtovanja prostorskega
razvoja.
8. Vlada v zahtevi očita, da so posegi št.
7, 8, 13, 18, 19, 32, 40, 57, 63, 68, 74, 86 in 92 v neskladju predvsem z
določbo 8. člena ZKZ, ker gre za spremembo namembnosti najboljših kmetijskih
zemljišč. Med postopkom za oceno ustavnosti in zakonitosti je na podlagi 185.
člena ZUreP-1 prenehal veljati 8. člen ZKZ, ki je taksativno določal dopustne
posege na teh zemljiščih. Smiselno enaka določba je v 6. členu ZUreP-1, zato je
Ustavno sodišče presojalo, ali so predvideni posegi v skladu s to določbo.
9. Po 2. členu ZKZ se kmetijska zemljišča
na podlagi njihovih naravnih lastnosti, lege, oblike in velikosti parcel delijo
na: najboljša kmetijska zemljišča, to so zemljišča, ki so najprimernejša za
kmetijsko obdelavo, in druga kmetijska zemljišča, ki so manj primerna za
kmetijsko obdelavo. Kmetijska zemljišča uživajo po drugem odstavku 71. člena
Ustave posebno varstvo. Na podlagi 3. člena ZKZ je določitev zemljišč,
primernih za kmetijsko pridelavo, možna le v planskih aktih države in lokalnih
skupnosti v skladu z zakonom. Kmetijska zemljišča se v planskih aktih države in
lokalnih skupnosti na podlagi kategorizacije določijo po območjih kot najboljša
in druga kmetijska zemljišča ter vodijo v posebni evidenci, povezani z bazo
podatkov zemljiškega katastra. Strokovna merila so obvezna strokovna podlaga za
določitev zemljišč v kategorije glede na možnost njihove rabe za kmetijsko
proizvodnjo, upoštevajoč njihovo sedanjo rabo in njihove naravne danosti. Po
prvem odstavku 9. člena ZKZ se zaradi določanja kmetijskih zemljišč v planskih
aktih države in lokalnih skupnosti kot uradna evidenca vodijo podatki o
kategorijah kmetijskih zemljišč, tudi o najboljših in drugih kmetijskih
zemljiščih.
10. Po 9. členu ZKZ so obravnavana
zemljišča kategorizirana kot najboljša kmetijska zemljišča. Po tretjem odstavku
5. člena ZUreP-1 je širitev naselja dopustna, če ni mogoče zagotoviti smotrnega
razvoja in skladnosti urbanih kvalitet, da se izkoristijo proste in nezadostno
izkoriščene površine ter s prenovo in sanacijo degradiranih območij v naseljih,
pri čemer je potrebno, ob upoštevanju urbanističnih in tehnoloških značilnosti
predvidenih prostorskih ureditev, širitev praviloma usmerjati na zemljišča, ki
so z vidika trajnostne rabe naravnih dobrin ter ohranjanja narave in kulturne
dediščine manj pomembna. Pogoje za spremembo namembnosti teh zemljišč kot
izjemo predvideva prvi odstavek 6. člena ZUreP-1. Po drugem odstavku te določbe
se najboljša kmetijska zemljišča lahko izjemoma, če ni mogoče uporabiti
zemljišč, ki so manj primerna za kmetijsko proizvodnjo oziroma gozdov, namenijo
za nekmetijsko rabo, če gre za taksativno naštete primere. V tem primeru se
zemljišča za gradnjo objektov praviloma določijo na osnovi ovrednotenih
variantnih predlogov glede na njihov funkcionalni, varstveni in ekonomski vidik
ter glede na njihovo sprejemljivost v lokalnem okolju. V planskem aktu lokalne
skupnosti se po drugem odstavku citirane določbe izjemoma lahko določi, da se
najboljša kmetijska zemljišča namenijo za nekmetijsko rabo, če ni mogoče
uporabiti drugih kmetijskih zemljišč ali gozdov in gre za taksativno naštete
primere njihove rabe, ki pa jih Občina v obravnavanem primeru niti ne navaja.
11. Zgoraj navedeno pomeni, da Občina zgolj
na podlagi mnenja svoje strokovne službe za kmetijstvo o kvaliteti zemljišč in
možnosti intenzivne kmetijske rabe ni mogla spremeniti kategorije kmetijskih
zemljišč v skladu s 3. členom ZKZ. Občina je v odgovoru sicer pojasnila, da je
občinska strokovna služba za kmetijstvo sodelovala pri pripravi izpodbijanega
akta in glede na to, da najbolje pozna lokalne razmere, se je tudi zavestno in
strokovno odločila za varovanje najboljših kmetijskih zemljišč ter namenila
gradnji le »vrtove in ostanke travnikov med stavbami«. Vendar Občina ni
pojasnila, ali je ovrednotila predvidene posege glede na funkcionalni,
varstveni in ekonomski vidik ter glede na njihovo sprejemljivost v lokalnem okolju,
kar je pogoj za spremembo namembnosti najboljših kmetijskih zemljišč.
Zatrjevanje Občine, da gre le za posege na vrtovih in travnikih med stavbami,
je v nasprotju s predloženim gradivom, iz katerega izhaja, da posamezna nova
urejevalna območja dosegajo površino 18.000 m2.
12. Glede koridorja primestne železnice
Vlada očita, da Občina nima usklajene kartografske dokumentacije s tekstualnim
delom Prostorskega plana. Ta očitek izhaja tudi iz mnenja Direkcije za
železniški promet št. 270-26/2001 P4-0507 z dne 27. 9. 2001. Po določbi prvega
odstavka 24. člena Zakona o urejanju prostora in drugih posegih v prostor
(Uradni list SRS, št. 18/84 in nasl. – v nadaljevanju: ZUN), ki se na podlagi
2. člena ZPUP uporablja tudi za prostorske sestavine dolgoročnih in srednjeročnih
družbenih planov občin, je kartografska dokumentacija sestavni del Prostorskega
plana. Ker Občina v kartografskih prilogah ni prikazala trase primestne
železnice, je Prostorski plan v izpodbijanem delu v neskladju s 24. členom ZUN.
13. Iz zgoraj navedenega izhaja, da je
Prostorski plan v neskladju z določbami 3. člena ZKZ in 6. člena ZUreP-1
spremenil kategorijo oziroma namembnost najboljših kmetijskih zemljišč, zato ga
je Ustavno sodišče razveljavilo. Predlagateljica je sicer predlagala odpravo
izpodbijanih določb Prostorskega plana, vendar po drugem odstavku 45. člena
ZUstS Ustavno sodišče odpravi nezakonit predpis, kadar ugotovi, da je treba
odpraviti škodljive posledice, ki so nastale zaradi nezakonitosti. V navedenem
primeru škodljive posledice niso nastale. Iz dopisa št. 033-7/2004 z dne 7. 12.
2004 Upravne enote Jesenice izhaja, da ni bilo izdano nobeno dovoljenje za
gradnjo na spornih parcelah. Ustavno sodišče je zato izpodbijani del
Prostorskega plana razveljavilo.
C)
14. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi tretjega odstavka 45. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 15/94 – ZUstS) v sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice in
sodniki dr. Zvonko Fišer, mag. Marija Krisper Kramberger, dr. Ciril Ribičič,
dr. Mirjam Škrk, Jože Tratnik in Dragica Wedam Lukić. Odločbo je sprejelo
soglasno. Sodnik Ribičič je dal pritrdilno ločeno mnenje.
Št. U-I-260/02-17
Ljubljana, dne 17. februarja 2005.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l. r.