Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo Mitje Horvata iz Šoštanja, na seji
dne 3. marca 2005
o d l o č i l o:
Prvi odstavek 58. člena in prvi odstavek 110. člena Pravilnika o
izvajanju Zakona o davku na dodano vrednost (Uradni list RS, št. 79/02, 144/02,
76/03 in 93/03) nista bila v neskladju z Ustavo.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnik izkazuje pravni interes z leta
2002 uvedenim postopkom za ugotovitev njegove davčne obveznosti po Zakonu o
davku na dodano vrednost (Uradni list RS, št. 89/98 in nasl. – v nadaljevanju:
ZDDV). Postopek je bil uveden, ker naj bi iz njegove dohodninske napovedi za
leto 2001 izhajalo, da bi zaradi vrednosti opravljenega prometa moral biti
zavezanec po ZDDV. Ker se pobudnik s tem ne strinja, se je septembra 2003 v
davčnem postopku pritožil, pred Ustavnim sodiščem pa vložil pobudo za oceno
ustavnosti in zakonitosti prvega odstavka 58. člena in prvega odstavka 110.
člena Pravilnika o izvajanju Zakona o davku na dodano vrednost (v nadaljevanju:
Pravilnik02). V nasprotju s pristojnim davčnim organom, ki meni, da je
neobdavčeno le izobraževanje kot dejavnost, ki ga v okviru predpisanih
programov izvaja izobraževalna ustanova, so po njegovem mnenju neobdavčene tudi
storitve izobraževanja po avtorskih pogodbah in pogodbah o delu. Glede na to
zatrjuje neskladje prvega odstavka 58. člena Pravilnika02 z 8. točko 26. člena
ZDDV ter z 2. in s 147. členom Ustave, saj so davčne obveznosti lahko določene
le z zakoni ter na jasen način. Zato jih upravni organi ne smejo samovoljno
razlagati in jim s tem dajati vsebine, ki ne izhaja iz zakona. Pobudnik se tudi
ne strinja z davčnim organom glede razlage vrednostne opredelitve opravljenega
prometa; relevantna naj bi bila zgolj vrednost obdavčljivega prometa, ne pa
tudi vrednost oproščenega prometa, kot to določa Pravilnik02 v prvem odstavku
110. člena. Ker naj bi takšna podzakonska opredelitev samovoljno širila
opredelitev iz prvega odstavka 45. člena ZDDV, pobudnik tudi zanjo zatrjuje
neskladje z ZDDV ter s členi 2, 3, 5, 120 in 147 Ustave.
2. Ministrstvo za finance je v odgovoru na
pobudnikove navedbe poudarilo, da sta izpodbijani določbi izdani na podlagi
zakonskega pooblastila, po katerem minister, pristojen za finance, izda
podrobnejše predpise o izvajanju ZDDV, zato ne kršita legalitetnega načela.
Hkrati je še pojasnilo, da ZDDV uvodoma določa, katere transakcije so predmet
ZDDV, v nadaljevanju: pa nato predpiše ali je od transakcij treba obračunati
davek na dodano vrednost (v nadaljevanju: DDV) in po kakšni stopnji. Navedeno
se ugotavlja za vsako transakcijo posebej. Glede na to pomeni pojem
»obdavčljiva transakcija« oziroma »obdavčljiv promet« (ang. »taxable
transactions«) vsako transakcijo, od katere se davek ali obračuna (ang. »taxed
transaction«) ali ne (ang. »non-taxable transactions« oziroma »exempted
transactions«).
B)
3. Na podlagi 193. člena Pravilnika o
izvajanju Zakona o davku na dodano vrednost (Uradni list RS, št. 17/04 in nasl.
– v nadaljevanju: Pravilnik04) je Pravilnik02 med postopkom pred Ustavnim
sodiščem prenehal veljati. Ker ima pobudnik odprt postopek, v katerem se
izpodbijana določba še uporablja, so izpolnjeni pogoji za ustavnosodno presojo
iz 47. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v
nadaljevanju: ZUstS). Ustavno sodišče je pobudo sprejelo. Glede na izpolnjene
pogoje iz četrtega odstavka 26. člena ZUstS je nadaljevalo z odločanjem o
stvari sami.
4. Ureditev obdavčevanja izobraževanja z
DDV se je od 1. 7. 1999, ko se je začel uporabljati ZDDV in na njegovi podlagi
izdani podzakonski predpisi, spreminjala. Tako so bile ob začetku uporabe
sistema DDV plačila DDV oproščene storitve predšolske vzgoje, izobraževanja in
usposabljanja otrok, mladine in odraslih, če so se opravljale skladno s
področnimi predpisi (četrta točka 26. člena Zakona o davku na dodano vrednost,
Uradni list RS, št. 89/98). Na podlagi Zakona o spremembah in dopolnitvah
Zakona o davku na dodano vrednost (Uradni list RS, št. 67/02 – v nadaljevanju:
ZDDV-B) pa so od 1. 10. 2002 plačila DDV oproščeni predšolska vzgoja, šolsko in
univerzitetno izobraževanje in usposabljanje, ki jih v skladu s predpisi
opravljajo javni zavodi ali druge organizacije (16. člen ZDDV-B oziroma 8.
točka prvega odstavka 26. člena ZDDV). Hkrati z uveljavitvijo spremenjene
zakonske ureditve je bil uveljavljen tudi nov Pravilnik02, katerega prvi
odstavek 58. člena pobudnik izpodbija. Izpodbijana podzakonska določba je
uvodoma jasno navajala, da gre za storitve, ki jih izvajajo javni zavodi ali
druge organizacije pod predpisanimi pogoji na področju izobraževanja, nato pa
je področje izobraževanja podrobneje opredelila. Glede na to, da je iz
Pravilnika02 izhajalo enako kot iz ZDDV, tj. da so oproščene storitve, ki jih
izvajajo ustanove, izpodbijana podzakonska določba ni bila nezakonita oziroma
neustavna, saj v vsebinskem smislu ni določala ničesar zunaj zakonskih okvirov.
5. Prav tako je bil po začetku uporabe
sistema DDV spremenjen prvi odstavek 45. člena ZDDV. Ob uveljavitvi je določal,
da oseba, katere vrednost opravljenega prometa blaga oziroma storitev v obdobju
zadnjih 12 mesecev ne preseže 5,000.000 SIT oziroma ni verjetno, da bo
presegala 5,000.000 SIT, ni davčni zavezanec po ZDDV. Ker naj bi bila takšna
ureditev nejasna zlasti glede tega, ali so mali zavezanci davčni zavezanci, je
bila s 1. 10. 2002 spremenjena (30. člen ZDDV-B). Po njenem redakcijskem
popravku naj bi iz ZDDV jasno izhajalo, da so mali zavezanci davčni zavezanci,
ki so oproščeni plačila DDV, razen če se prostovoljno odločijo za obračunavanje
DDV (Poročevalec DZ, št. 76/01).
6. Po spremenjeni (in še vedno veljavni)
ureditvi iz prvega odstavka 45. člena ZDDV tako davčni zavezanec, ki v obdobju
zadnjih 12 mesecev ne preseže 5,000.000 SIT oziroma ni verjetno, da bo presegel
5,000.000 SIT obdavčljivega prometa, ne sme obračunavati DDV, na izdanih
računih ne sme izkazovati DDV, nima pravice do odbitka vstopnega DDV ter tudi
ne dolžnosti vodenja knjigovodstva. Ob uveljavitvi spremenjene zakonske določbe
je bila uveljavljena tudi nova podzakonska opredelitev prometa po 45. členu
ZDDV, ki je določila, da pomeni obdavčljiv promet znesek obdavčenega in
oproščenega prometa (prvi odstavek 110. člena Pravilnika02; enako opredelitev
ima veljavni prvi odstavek 135. člena Pravilnika04).
7. Takšna podzakonska ureditev naj bi bila
po pobudnikovem mnenju nezakonita oziroma neustavna, ker naj bi širila zakonsko
ureditev. Vendar pobudnikovo zatrjevanje ni utemeljeno, saj je obdavčen promet
le del obdavčljivega prometa, poleg drugega dela, ki je neobdavčen (oproščen)
promet. Zato pojmov obdavčljiv promet in obdavčen promet ni mogoče enačiti.
8. Ko se ugotavlja, ali gre za po ZDDV
obdavčljiv promet, se v bistvu ugotavlja, ali je nastala obveznost obračuna in
plačila davka. Če je ta nastala (se pravi, da obstajajo okoliščine, zaradi
katerih je treba davek plačati), gre za obdavčen promet, če pa obveznost
obračuna in plačila ni nastala, gre za neobdavčen (oproščen) promet. Glede na
to se celotna vrednost obdavčljivega prometa dejansko ugotovi na podlagi skupne
vrednosti obdavčenega in neobdavčenega (oproščenega) prometa. Zato tudi ta
izpodbijana podzakonska določba ni bila v neskladju z zakonom in Ustavo, saj ni
vsebovala vsebin, za katere ne bi bilo zakonske podlage.
9. Kolikor se navedbe v pobudi nanašajo na
razlago izpodbijanih določb s strani davčnega organa, s katero se pobudnik ne
strinja, pa Ustavno sodišče pojasnjuje, da to samo po sebi ne more biti predmet
presoje predpisa, začete s pobudo.
C)
10. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice
in sodniki dr. Zvonko Fišer, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan,
dr. Ciril Ribičič, Jože Tratnik in dr. Dragica Wedam Lukić. Odločbo je sprejelo
soglasno.
Št. U-I-190/03-10
Ljubljana, dne 3. marca 2005.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l. r.
__________________________________
1 Pred njeno uveljavitvijo je bilo v 91. členu
Pravilnika o izvajanju Zakona o davku na dodano vrednost (Uradni list RS, št.
4/99 in nasl.) določeno, da pomeni vrednost opravljenega prometa iz prvega
odstavka 45. člena ZDDV, za katerokoli davčno obdobje, znesek, od katerega bi
se obračunaval in plačeval DDV za to obdobje, če oproščen promet ne bi bil
oproščen plačila DDV.