Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na zahtevo Vlade, na seji dne 3. marca 2005
o d l o č i l o:
Odlok o spremembah in dopolnitvah prostorskih sestavin
dolgoročnega plana Občine Metlika za obdobje od leta 1986 do leta 2000,
dopolnjenega v letih 1993 in 1997, ter srednjeročnega družbenega plana Občine
Metlika za obdobje od leta 1986 do leta 1990, dopolnjenega v letih 1993 in
1997, dopolnitev 2000 (Uradni list RS, št. 85/02), se razveljavi.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Predlagateljica izpodbija Odlok o
spremembah in dopolnitvah prostorskih sestavin dolgoročnega plana Občine
Metlika za obdobje od leta 1986 do leta 2000, dopolnjenega v letih 1993 in
1997, ter srednjeročnega družbenega plana Občine Metlika za obdobje od leta
1986 do leta 1990, dopolnjenega v letih 1993 in 1997, dopolnitev 2000 (v
nadaljevanju: Odlok). Navaja, da so z Odlokom načrtovane spremembe občinskega
prostorskega plana sprejete brez predhodnega sklepa Vlade o njihovi
usklajenosti z obveznimi izhodišči prostorskih sestavin planskih aktov države,
zato je izpodbijani akt v neskladju z drugim odstavkom 172. člena Zakona o
urejanju prostora (Uradni list RS, št. 110/02 in nasl. – v nadaljevanju:
ZUreP-1) in s 153. členom Ustave. Od Občine Metlika naj bi 28. 11. 2000 prejeli
nepopolno vlogo za pridobitev navedenega sklepa Vlade, zato so jo takoj
pozvali, naj jo dopolni. Občina naj bi se strinjala, da bo vlogo dopolnila z
manjkajočimi strokovnimi podlagami, vendar je Odlok kljub temu sprejela, ne da
bi pred tem dopolnila vlogo in pridobila sklep Vlade. Čeprav je bila opozorjena
na neskladnost Odloka, ga Občina ne želi odpraviti. Vlada predlaga, naj Ustavno
sodišče izpodbijani Odlok odpravi.
2. Občina navaja, da je začela pripravljati
Odlok pred sprejemom Odloka o spremembah in dopolnitvah prostorskih sestavin
dolgoročnega in srednjeročnega družbenega plana Republike Slovenije (Uradni
list RS, št. 11/99 – OdPSDP), zato bi bilo treba postopek njegove priprave in
sprejemanja dopolniti. Vendar naj bi občinski svetniki vztrajali pri danih
obljubah občanom in Odlok sprejeli, čeprav so bili pred tem seznanjeni, da
spornega sklepa Vlade še ni. Občina pojasnjuje, da Odlok načrtuje šestnajst
najnujnejših prostorskih sprememb. Pri njihovem načrtovanju naj bi upoštevali
okoljske značilnosti območij oziroma tipe naselij, njihovo komunalno
opremljenost, prometne zahteve in okoljevarstvene pogoje. Po sprejemu Odloka so
dne 10. 2. 2004 prejeli sklep Vlade, iz katerega naj bi izhajalo, da sta dve
načrtovani spremembi usklajeni z obveznimi izhodišči prostorskih sestavin
planskih aktov države. Po stališču Občine naj bi bile tako usklajene tudi druge
z Odlokom načrtovane spremembe. Občina meni, da Vlada neutemeljeno predlaga
odpravo Odloka, saj na njegovi podlagi niso nastale škodljive posledice, ki bi
jih bilo treba odpraviti. Pri tem naj bi Odlok veljal le še kratek čas, ker že
pripravlja Strategijo prostorskega razvoja v Občini.
B)
3. Odlok je bil pripravljen in sprejet tudi
po določbah Zakona o urejanju prostora (Uradni list SRS, št. 18/84 in nasl. – v
nadaljevanju: ZUreP), ki so na podlagi 179. člena ZUreP-1 prenehale veljati.
Prehodna določba 171. člena ZUreP-1 podaljšuje veljavnost obstoječih občinskih
prostorskih aktov, zato Odlok še velja. Zakonitost postopka njegove priprave in
sprejemanja Ustavno sodišče presoja glede na določbe ZUreP.
4. Vprašanja o usklajenosti občinskih in
državnih planskih aktov so bila urejena v 49. in 50. členu ZUreP. Po navedenih
določbah je Vlada pred sprejetjem občinskih dolgoročnih oziroma srednjeročnih
planov ugotavljala usklajenost njihovih prostorskih sestavin z obveznimi
izhodišči prostorskih sestavin planskih aktov države. O morebitnih
neusklajenostih je Vlada obvestila občinski svet najkasneje v 45 dneh ter mu
naložila odpravo ugotovljenih neskladij. Po ustaljeni ustavnosodni presoji je
bil navedeni instrument poglavitni način kontrole usklajenosti občinskih
planskih dokumentov z obveznimi izhodišči državnih planov in zato v postopku
priprave in sprejemanja občinskih planskih aktov bistvenega pomena.
Nespoštovanje navedenega načela je pomenilo bistveno kršitev zakona, ki je sama
po sebi zadoščala za razveljavitev izpodbijanih planskih aktov.
5. V postopku priprave in sprejemanja
Odloka je Občina zaprosila za predhodno mnenje Vlade z nepopolno vlogo, ki je
tudi na poziv ni dopolnila. Sicer je tudi Vlada opustila dolžno ravnanje, ker
ni sprejela ustrezne odločitve niti po več kot enem letu od prejema njene
vloge, čeprav je bilo očitno, da Občina vloge ni dopolnila. Vendar iz navedb
Občine izhaja, da je ob sprejemanju izpodbijanega akta vedela za njegovo
neusklajenost z obveznimi izhodišči državnih planov. Kljub temu je Odlok
sprejela, zato je s tem bistveno kršila načelo usklajenosti občinskih in
državnih planskih aktov. Pojasnila je sicer, da iz kasnejšega sklepa Vlade
izhaja, da sta dve z Odlokom načrtovani spremembi usklajeni, vendar Ustavno
sodišče tega ni moglo upoštevati, ker Občina tega sklepa ni predložila.
6. Predlagateljica je predlagala odpravo
Odloka, vendar pri tem ni navedla škodljivih posledic, ki jih bi bilo treba
odpraviti. Ustavno sodišče je zato izpodbijani akt zaradi neskladja z 49. in s
50. členom ZUreP razveljavilo.
C)
7. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi tretjega odstavka 45. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 15/94 – ZUstS) v sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice in
sodniki dr. Zvonko Fišer, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr.
Ciril Ribičič, Jože Tratnik in dr. Dragica Wedam Lukić. Odločbo je sprejelo
soglasno.
Št. U-I-181/03-9
Ljubljana, dne 10. marca 2005.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l. r.