U-I-43/96
3.7.1997
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Občine Grosuplje, ki jo po pooblastilu občinskega
sveta zastopa župan občine Rudolf Rome, na seji dne 4. julija 1997
o d l o č i l o :
1. Drugi odstavek 145. člena Zakona o
izvrševanju kazenskih sankcij (Uradni list SRS, št. 17/78 in kasnejši) ni v
neskladju z Ustavo, če se razlaga tako, da je po ustanovitvi občin kot
samoupravnih lokalnih skupnosti zavezanec iz te določbe le Republika Slovenija.
2. V prvem odstavku 29. člena Zakona o
financiranju občin (Uradni list RS, št. 15/94) se razveljavijo besede:
..."in odškodnin po zakonu o izvrševanju kazenskih sankcij...".
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Predlagateljica je na podlagi 7. alinee
prvega odstavka 23. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94,
v nadaljevanju: ZUstS) zahtevala oceno obeh navedenih določb, iz katerih
povezano izhaja, da je (sedanja) občina kot naslednica tiste družbenopolitične
skupnosti, ki je bila prevzela zaplenjeno premoženje, zavezana v primerih, ko
je treba to premoženje vrniti, njegova vrnitev pa stvarno ali pravno ni več
mogoča, povrniti njegovo dejansko vrednost, in da je pod uzakonjenimi pogoji
ter v uzakonjenih mejah za to upravičena do sredstev iz državnega proračuna.
2. Predlagateljica meni, da taka naloga novih
občin ni v skladu z njihovo ustavno vlogo in naravo, določeno v 9., 139. in
142. členu Ustave, pa tudi ne s 33. členom Ustave, ki zagotavlja pravico do
lastnine. Opozarja na nepredvidljivost in možno zajetnost finančnih bremen, ki
v posamezni občini po teh določbah nastanejo, in da je izravnava, ki jo določa
zakon, le delna, do nje bodo upravičene le redke občine, kar ni v skladu z
načeli pravne države, enakosti pred zakonom in enakega varstva pravic.
3. Predlagateljica predlaga, naj Ustavno
sodišče obe izpodbijani določbi razveljavi, zadevo pa uredi v skladu z Ustavo
in to od uveljavitve lokalne samouprave, to je od 1. januarja 1995 dalje.
4. Državni zbor na zahtevo ni odgovoril.
B.
5. Iz izpodbijane določbe prvega odstavka 29.
člena Zakona o financiranju občin, ki govori izrecno o stroških občin zaradi
odškodnin po Zakonu o izvrševanju kazenskih sankcij (v nadaljevanju: ZIKS),
izhaja, da zakonodajalec razlaga sintagmo "družbenopolitična skupnost"
iz drugega odstavka 145. člena ZIKS drugače kot predlagateljica in sicer tako,
da ta pojem zajema poleg države tudi občino. Gre torej za primer, ko sta mogoči
dve upravičeni razlagi zakonske določbe, od katerih pa je lahko le ena skladna
z Ustavo. Ustavno sodišče zato pri oceni ustavnosti drugega odstavka 145. člena
ZIKS ni uporabilo možnosti razveljavitve, temveč je sprejelo interpretacijsko
odločbo.
Posledica take odločitve je, da se v pravnem
redu izpodbijana določba ohrani v delu, ki je z Ustavo skladen, in se iz
pravnega reda izloči v delu, ki je z Ustavo v nasprotju.
6. Po ustavnih določbah o lokalni samoupravi
(poglavje V.a) je občina samoupravna lokalna skupnost, v katere pristojnost
spadajo le lokalne zadeve, ki jih občina lahko ureja samostojno in ki zadevajo
samo prebivalce občine. Država lahko z zakonom prenese na občino opravljanje
posameznih nalog iz državne pristojnosti samo po predhodnem soglasju občine.
7. Zaveza iz drugega odstavka 145. člena
Zakona o izvrševanju kazenskih sankcij ni naloga, ki bi jo po njeni naravi in
vsebini mogli šteti za lokalno zadevo, občina je sama ne more urejati in ne
zadeva prebivalcev občine; gre za segment odpravljanja škodljivih posledic
napačne uporabe sodne oblasti, ki je zaradi tega urejen z zakonom, zadeva pa
upravičence ne glede na njihovo pripadnost občini. Soglasja občine
predlagateljice za konkretne primere ali občin, nastalih z Zakonom o
ustanovitvi občin ter o določitvi njihovih območij (Uradni list RS, št. 60/94),
očitno ni.
8. Zato izpodbijana določba drugega odstavka
145. člena ZIKS, ki je bil sprejet leta 1978, dopušča ob pravilnem upoštevanju
sprememb v pravnem sistemu države razlago, da je po nastanku občin v skladu z
Zakonom o ustanovitvi občin ter o določitvi njihovih območij (Uradni list RS,
št. 69/94 in kasnejši) zavezanec iz izpodbijane določbe le Republika Slovenija.
Taka razlaga je (edina) v skladu z Ustavo. Določbe torej ni treba razveljaviti,
kot to sugerira predlagateljica; treba jo je le pravilno in z Ustavo skladno
razlagati in uporabljati.
9. Pač pa je bilo v skladu s pravkar
obrazloženim treba razveljaviti tisti del določbe prvega odstavka 29. člena
Zakona o financiranju občin, ki govori izrecno o stroških občin zaradi
odškodnin po ZIKS; takih stroškov ob pravilni interpretaciji drugega odstavka
145. člena ZIKS ne more biti in njihovo omenjanje v Zakonu o financiranju občin
lahko povzroča pravno negotovost, kar ni v skladu z načeli pravne države (2.
člen Ustave).
C.
10. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na
podlagi 21. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Lovro Šturm in sodniki dr.
Peter Jambrek, dr. Tone Jerovšek, mag. Matevž Krivic, mag. Janez Snoj, dr.
Janez Šinkovec, Franc Testen, dr. Lojze Ude, dr. Boštjan M. Zupančič. Odločbo
je sprejelo soglasno.
P r e d s e d n i k
dr. Lovro Šturm
U-I-43/96
16.10.1997
D O P O L N I L N A O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Občine Grosuplje, ki jo po pooblastilu občinskega
sveta zastopa župan Rudolf Rome, v zvezi s svojo odločbo št. U-I-43/96 z dne
4.7.1997, ki je bila objavljena v Uradnem listu RS št. 45/97, na seji dne 16.
oktobra 1997
o d l o č i l o :
Odločba Ustavnega sodišča št. U-I-43/96 z dne
4.7.1997 se izvrši tako:
- da v postopkih, ki so v teku, na mesto
občine kot zavezanca vstopi Republika Slovenija;
- da se v primerih, v katerih obstoji
izvršilni naslov, šteje, da je obveznost plačila odškodnine prešla na Republiko
Slovenijo.
O b r a z l o ž i t e v
1. Ustavno sodišče je z odločbo, navedeno v
izreku, odločilo, da drugi odstavek 145. člena ZIKS ni v neskladju z Ustavo, če
se razlaga tako, da je po ustanovitvi občin kot samoupravnih lokalnih skupnosti
zavezanec iz te določbe le Republika Slovenija. Glede na to, da so postopki
odločanja o odškodninah zaradi zaplembe premoženja v teku oziroma že končani,
se je Ustavno sodišče, da bi preprečilo ponovne postopke ter zagotovilo
učinkovito uveljavljanje pravic upravičencev do odškodnine, odločilo, da v
skladu z drugim odstavkom 40. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS,
št. 15/94 - v nadaljevanju: ZUstS) določi način izvrševanja odločbe št. U-I-
43/96. Le-ta se izvrši tako, da v postopkih, ki so v teku, v pravice in
obveznosti prvotno pasivno legitimirane občine vstopi Republika Slovenija in
prevzame zadevo v tistem stanju, v katerem je, ko vstopi vanjo. V primerih, v
katerih obstoji izvršilni naslov, pa se šteje, da je obveznost plačila
odškodnine prešla na Republiko Slovenijo.
2. Ustavno sodišče je sprejelo to dopolnilno
odločbo na podlagi drugega odstavka 40. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr.
Lovro Šturm in sodniki dr. Peter Jambrek, dr. Tone Jerovšek, mag. Matevž
Krivic, dr. Janez Šinkovec, Franc Testen, dr. Lojze Ude in dr. Boštjan M.
Zupančič. Dopolnilno odločbo je sprejelo soglasno.
P r e d s e d n i k
dr. Lovro Šturm