Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude Aleksandre Janežič in Nine Remec - Šelih iz Ljubljane ter dr. Alberta
Čebulja iz Kamnika, ki ga zastopa Patentna pisarna d.o.o., Ljubljana, na seji
dne 20.9.1995
s k l e n i l o :
1. Pobuda Aleksandre Janežič in Nine Remec - Šelih za oceno
ustavnosti prvega in drugega odstavka 21. člena Zakona o spremembah in
dopolnitvah Zakona o industrijski lastnini (Uradni list RS, št. 27/93) se
zavrže.
2. Pobuda dr. Alberta Čebulja za oceno ustavnosti prvega in
drugega odstavka 21. člena Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o
industrijski lastnini (Uradni list RS, št. 27/93) se sprejme.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pobudnici Aleksandra Janežič in Nina
Remec - Šelih v skupni pobudi predlagata oceno ustavnosti 21. člena Zakona o
spremembah in dopolnitvah Zakona o industrijski lastnini (v nadaljevanju:
ZIL-A), dr. Albert Čebulj, pa v smiselno enaki pobudi navaja, da je Zakon o
industrijski lastnini (Uradni list RS, št. 13/92 - v nadaljevanju: ZIL), ki je
stopil v veljavo 4.4.1992 in je veljal nespremenjen do uveljavitve novele
13.6.1993, določal, da veljajo v Republiki Sloveniji vse pravice industrijske
lastnine, prijavljene ali priznane pri Zveznem zavodu za patente v Beogradu (v
nadaljevanju: ZZP), do izteka njihove veljavnosti neokrnjeno (122. člen).
Izjemo je ZIL določil le za označbo porekla blaga. Nosilci pravic so lahko iz
upravičenih razlogov od Urada za varstvo industrijske lastnine RS (v
nadaljevanju: Urad) zahtevali, da je ta prevzel nadaljevanje postopka za priznanje
ali nadaljevanje vzdrževanja veljavnosti pravic industrijske lastnine. Priznane
pravice industrijske lastnine pri ZZP naj bi torej v Sloveniji na podlagi
citirane določbe ZIL veljale v trajanju in obsegu, kot jih je priznal ZZP.
Pravice, ki so bile samo prijavljene pri ZZP, pa naj bi se v Sloveniji priznale
in veljale v trajanju ter obsegu, kot bi jih priznal v skladu z ZIL slovenski
Urad.
Izpodbijana določba ZIL-A pa naj bi
spremenila določbo 122. člena ZIL in določila, da se v Republiki Sloveniji priznajo
le tiste pravice industrijske lastnine, prijavljene ali podeljene pri ZZP do
3.4.1992 (razen pravic iz označbe porekla blaga), ki so jih upravičenci do
1.3.1994 prenesli na Urad. ZIL-A naj bi z izpodbijano določbo, po kateri lahko
nosilci pravic industrijske lastnine uveljavljajo te v Sloveniji le, če jih
prenesejo na Urad, po prepričanju pobudnikov posegel v pridobljene pravice teh
nosilcev. Tako prenesene pravice pa naj bi jim izpodbijana določba še okrnila,
s tem ko jim priznava trajanje, določeno po ZIL, začetek teka varovalne dobe pa
šteje od dneva vložitve prijave pri ZZP. ZIL naj bi v 37. členu določal
trajanje pravic industrijske lastnine, predpisi, na podlagi katerih so bile
upravičencem pri ZZP priznane pravice do patenta, pa naj bi določali drugačno
trajanje. Različno trajanje pravic od ZIL naj bi nadalje določali Zakon o
patentih in tehničnih izboljšavah v 18. členu (Uradni list FLRJ, št. 44/60 in
28/62 in Uradni list SFRJ, št. 24/74 - v nadaljevanju: ZPTI), Zakon o varstvu
izumov, tehničnih izboljšav in znakov razlikovanja (Uradni list SFRJ, št.
34/81, 3/90 - ZVITIZR). S tem naj bi ZIL-A priznane pravice nosilcem v
Republiki Sloveniji ukinil oziroma bistveno skrajšal njihovo trajanje.
Po mnenju pobudnikov je izpodbijana določba
21. člena ZIL-A v nasprotju z drugim odstavkom 155. člena Ustave, ker posega v
že pridobljene pravice, ki jih je upravičencem priznal iz naslova industrijske
lastnine ZZP na podlagi takrat veljavne zakonodaje.
Pobudnici Aleksandra Janežič in Nina Remec
- Šelih nadalje menita, da določba 123. člena ZIL ni v celoti jasna. Menita, da
ZIL-A ni spremenil določbe 123. člena ZIL, kar naj bi pomenilo, da se po
določbah ZIL-A presojajo vse prijave, ki jih je Urad prejel od 25.6.1991 do
13.6.1993, torej tudi tiste, ki so bile vložene v času veljavnosti ZIL, od
4.4.1992 do 13.6.1993. ZIL-A naj bi zato tudi v tem delu v nasprotju z Ustavo
učinkoval za nazaj.
Pobudnici predlagata, naj Ustavno sodišče
razveljavi prvi in drugi odstavek 21. člena ZIL-A.
2. Pobudnik dr. Albert Čebulj navaja, da je
imetnik jugoslovanskega patenta P 2882/73, v dokaz pa je predložil patentno
listino ZZP iz Beograda z dne 12.4.1984. Navaja, da je bila odločba o izdaji
patentne listine objavljena 25.2.1982. Po določbi 18. člena ZPTI, ki je bil
pravni temelj za izdajo patenta v trajanju 15 let od dneva, ko je bila odločba
o izdaji objavljena, bi torej patentna zaščita trajala 5.2.1997. Na podlagi
izpodbijane določbe ZIL-A pa naj bi bila v nasprotju z dotedaj veljavnim 122.
členom ZIL patentna zaščita njegovega izuma skrajšana do 7.11.1993. Ker naj bi
izpodbijana določba posegla v njegovo pravico, pobudnik meni, da izkazuje
pravni interes za vložitev pobude.
3. Pobudo Aleksandre Janežič in Nine Remec
- Šelih, ki je vsebinsko enaka pobudi dr. Alberta Čebulja, je Ustavno sodišče
poslalo Ministrstvu za znanost in tehnologijo in Uradu za varstvo pravic
intelektualne lastnine, da mu podata o navedbah pobudnikov svoje mnenje.
Ministrstvo za znanost in tehnologijo se na zaprosilo Ustavnega sodišča z dne
6.4.1994 ni odzvalo, Urad pa v zvezi s pobudo Aleksandre Janežič in Nine Remec
- Šelih meni, da pobudnici ne izkazujeta pravnega interesa za podano pobudo,
saj po mnenju Urada izpodbijana določba ZIL-A ne posega v njune pravice in
pravne interese.
B.
4. V skladu s 24. členom Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju: ZUstS ) lahko vsakdo
Ustavnemu sodišču poda pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti oziroma
zakonitosti predpisa, če za to izkaže pravni interes.
Ta je podan, če predpis, katerega oceno
pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove pravice, pravne interese oziroma
njegov pravni položaj. Da bi bil pobudnikov interes podan, mora biti
individualen in ne splošen ali abstrakten, v obrambo katerega bi lahko nastopal
vsak posameznik. Pobudnikov izkaz pravnega interesa je procesna predpostavka za
dopustnost postopanja in odločanja Ustavnega sodišča.
5. Pobudnici Aleksandra Janežič in Nina
Remec - Šelih v svoji vlogi nista navedli, na kakšen način izpodbijana določba
ZIL-A ogroža ali krši njune pravice industrijske lastnine. Pobudnici sta sicer
vpisani v register patentnih zastopnikov pri Uradu, vendar pa v zvezi s podano
pobudo tudi nista izkazali pooblastila za zastopanje kakšnega nosilca pravic
industrijske lastnine, ki bi mu naj bile z izpodbijano določbo ZIL-A kršene
njegove pravice, pravni položaj ali pravno varovani interesi.
Ustavno sodišče ju je zato z dopisom z dne
6.4.1994 pozvalo, da vlogo v roku 15 dni dopolnita tako, da bo iz nje mogoče
ugotoviti, ali je za obravnavo njune vloge izpolnjen navedeni procesni pogoj.
Pobudnici vloge nista dopolnili, zato je
Ustavno sodišče njuno pobudo v skladu s 25. členom v zvezi s 24. členom ZUstS
zavrglo.
6. Pobudnik dr. Albert Čebulj kot imetnik
patenta, pridobljenega pri ZZP, P 2882/73 utemeljuje svoj pravni interes s tem,
da traja zaščita njegovega izuma v skladu s podeljenim patentom, ki je bil
objavljen z odločbo 25.2.1982, po ZPTI do 25.2.1997. Na podlagi izpodbijane
določbe ZIL-A pa teče rok za prenesene prijave od vložitve patentne prijave pri
ZZP v Beogradu, zato naj bi mu zaščita potekla s 7.11.1994.
Izpodbijana določba ZIL-A torej lahko
posega v pobudnikove pravice in pravne interese, saj je na podlagi te določbe
primoran pravico do patenta, ki je veljala na ozemlju Republike Slovenije in je
ob osamosvojitvi Slovenije še trajala, posebej prenesti na slovenski Urad, ker
se mu sicer zaščita v Sloveniji ne bi priznala. Roki varstva izuma s patentov
se na podlagi izpodbijane določbe ZIL-A računajo drugače, kot so se na podlagi
predpisov kot pravnega temelja, po katerem je bil pobudniku priznan patent pri
ZZP. Po ZPTI se je varstveni rok računal od objave odločbe o podelitvi patenta,
po ZIL oziroma ZIL-A pa se računa od datuma vložitve prijave.
Morebitna razveljavitev izpodbijane določbe
bi po oceni Ustavnega sodišča lahko vplivala na pobudnikov pravni položaj, zato
je njegov pravni interes za podano pobudo izkazan.
7. V nadaljevanju postopka bo Ustavno
sodišče ocenilo, ali je izpodbijana določba v skladu s 155. členom Ustave,
zlasti pa, ali so z uzakonitvijo obveznega prenosa pravic industrijske lastnine
(razen označb porekla blaga), od katerega je odvisno nadaljnje varstvo teh
pravic v Republiki Sloveniji, kršena ustavna načela o pridobljenih pravicah in
ali je za tak učinek izpodbijane določbe podan javni interes.
8. V skladu z navedenim je Ustavno sodišče
pobudo Aleksandre Janežič in Nine Remec - Šelih zaradi neizkazanega pravnega
interesa zavrglo, pobudo dr. Alberta Čebulja pa sprejelo.
C.
9. Ta sklep je Ustavno sodišče sprejelo na
podlagi 25. in 26. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Tone Jerovšek in
sodniki dr. Peter Jambrek, mag. Matevž Krivic, dr. Janez Šinkovec, dr. Lovro
Šturm, Franc Testen, dr. Lojze Ude in dr. Boštjan M. Zupančič. Sklep je
sprejelo soglasno.
P r e d s e d n i k
dr. Tone Jerovšek
U-I-26/94-15
17.4.1997
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudo dr. Alberta Čebulja iz Kamnika, ki ga zastopa
Patentna pisarna d.o.o., Ljubljana, na seji dne 17. aprila 1997
o d l o č i l o :
1. V prvem odstavku 122. člena Zakona o industrijski lastnini
(Uradni list RS, št. 13/92), spremenjenega z 21. členom Zakona o spremembah in
dopolnitvah Zakona o industrijski lastnini (Uradni list RS, št. 27/93), se
razveljavi del besedila, ki se glasi: "če so do 1.3.1994 prenešene na
Urad".
2. Drugi in četrti odstavek 122. člena zakona iz prve točke
izreka te odločbe nista v neskladju z Ustavo.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pobudnik izpodbija ustavnost 122. člena
Zakona o industrijski lastnini (Uradni list RS, št. 13/92- v nadaljevanju:
ZIL), spremenjenega z 21. členom Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o
industrijski lastnini (Uradni list RS, št. 27/93 - v nadaljevanju: ZIL-A).
Meni, da je ZIL, ki je stopil v veljavo 4. aprila 1992 in je veljal nespremenjen
do uveljavitve novele 13.6.1993, določal, da veljajo v Republiki Sloveniji vse
pravice industrijske lastnine, prijavljene ali priznane pri Zveznem zavodu za
patente v Beogradu (v nadaljevanju: ZZP), do izteka njihove veljavnosti
neokrnjeno (122. člen). Izjemo je ZIL določil le za označbo porekla blaga.
Nosilci pravic so lahko iz upravičenih
razlogov od Urada za varstvo industrijske lastnine RS (v nadaljevanju: Urad)
zahtevali, da je ta prevzel nadaljevanje postopka za priznanje ali nadaljevanje
vzdrževanja veljavnosti pravic industrijske lastnine. Priznane pravice
industrijske lastnine pri ZZP naj bi torej v Sloveniji na podlagi citirane
določbe ZIL veljale v trajanju in obsegu, kot jih je priznal ZZP. Pravice, ki
so bile samo prijavljene pri ZZP, pa naj bi se v Sloveniji priznale in veljale
v trajanju ter obsegu, kot bi jih priznal v skladu z ZIL slovenski Urad.
Izpodbijana določba ZIL-A pa naj bi spremenila določbo 122. člena ZIL in
določila, da se v Republiki Sloveniji priznajo le tiste pravice industrijske
lastnine, prijavljene ali podeljene pri ZZP do 3. aprila 1992 (razen pravic iz
označbe porekla blaga), ki so jih upravičenci do 1. marca 1994 prenesli na
Urad. ZIL-A naj bi z izpodbijano določbo, po kateri lahko nosilci pravic
industrijske lastnine uveljavljajo te v Sloveniji le, če jih prenesejo na Urad,
po prepričanju pobudnikov posegel v pridobljene pravice teh nosilcev. Tako
prenesene pravice pa naj bi jim izpodbijana določba še okrnila, s tem ko jim
priznava trajanje, določeno po ZIL, začetek teka varovalne dobe pa šteje od
dneva vložitve prijave pri ZZP. ZIL v 37. členu določa trajanje pravic
industrijske lastnine, predpisi, na podlagi katerih so bile upravičencem pri
ZZP priznane pravice do patenta, pa naj bi določali drugačno trajanje. Različno
trajanje pravic, kot je določeno z ZIL, naj bi nadalje določala Zakon o
patentih in tehničnih izboljšavah v 18. členu (Uradni list FLRJ, št. 44/60 in
28/62 in Uradni list SFRJ, št. 24/74) in Zakon o varstvu izumov, tehničnih
izboljšav in znakov razlikovanja (Uradni list SFRJ, št. 34/81, 3/90 - ZVITIZR).
S tem naj bi ZIL- A priznane pravice nosilcem v Republiki Sloveniji ukinil
oziroma bistveno skrajšal njihovo trajanje.
2. Po mnenju pobudnika je izpodbijana
določba 21. člena ZIL-A v nasprotju z drugim odstavkom 155. člena Ustave, ker
posega v že pridobljene pravice, ki jih je upravičencem priznal iz naslova
industrijske lastnine ZZP na podlagi takrat veljavne zakonodaje. Pobudnik
predlaga, naj Ustavno sodišče izpodbijano določbo razveljavi.
3. Državni zbor na pobudo ni odgovoril,
Ministrstvo za znanost in tehnologijo pa se na zaprosilo Ustavnega sodišča, da
v zvezi z navedbami v pobudi poda svoje mnenje, ni odzvalo. Urad v zvezi s
pobudo navaja, da je bilo Sloveniji priznano članstvo v Svetovni organizaciji
za intelektualno lastnino (WIPO) in v konvencijah s področja intelektualne
lastnine z Aktom o notifikaciji nasledstva (Uradni list RS, št. 24/92) in z
Deklaracijo Vlade, s katero je sprejela obveznosti iz teh konvencij ter od
osamosvojitve 25. junija 1991 kontinuiteto njihove veljavnosti na ozemlju
Republike Slovenije. ZVITIZR naj bi šele z novelo iz leta 1990 odpravil
dotedanjo zgrno razumevanje varstva industrijske lastnine in dolžino trajanja
izuma. Varstvo, ki ga je izum užival od prijave do priznanja, je po navedbah
Urada privedlo do tega, da so različni izumi uživali različno varstveno dobo,
in sicer od 18 pa celo do 25 let.
4. Z uzakonitvijo prvotnega 122. člena ZIL
je zakonodajalec priznal nosilcem pravic industrijske lastnine varstvo v
obsegu, kot so ga ti pridobili v SFRJ, in ne da bi bilo te pravice potrebno
prenašati na Urad. Z novo določbo 122. člena ZIL je zakonodajalec veljavnost
teh pravic pogojil s prenosom na Urad in s tem po navedbah Urada vprašanje
priznanja teh pravic v Sloveniji uskladil z mednarodno ureditvijo, ki jo je na
področju znamk uvedla Skupščina Madridske unije. Razlog za tako spremembo naj
bi bil embargo OZN na poslovanje s Srbijo in Črno goro.
5. Z ZIL naj bi bil zakonodajalec prevzel
rešitve, ki jih je na področju varstva industrijske lastnine uzakonila zvezna
skupščina s prvo novelo ZVITIZR leta 1990 in ki so v Sloveniji veljale na dan
osamosvojitve. Novela naj bi trajanje varstva izuma s patentom uskladila z
Evropsko patentno konvencijo. S spremenjenim 50. členom ZVITIZR je
zakonodajalec določil, da pridobi prijavitelj začasno pravico patenta, modela,
vzorca ali znamke od dneva, ko je vložil prijavo, s spremenjenim 51. členom pa
je zakonodajalec jasno uzakonil, da se 20-letni varstveni rok za izum šteje od
vložitve patentne prijave, oziroma 10 let za varstvo znamke, vzorca in modela.
Urad v tej zvezi zaključuje, da naj bi s tem novela poenotila varstvene roke in
začetek njihovega teka tudi za že pridobljene pravice industrijske lastnine.
6. Po mnenju Urada trajanje patentnega
varstva in trajanje drugih pravic industrijske lastnine ne pomeni
materialnopravne vsebine posamezne pravice. Sklicuje se na 4. bis člen Pariške
konvencije (Uradni list SFRJ - Mednarodne pogodbe, št. 5/74), ki v zvezi s
trajanjem varstva patentov določa, da patenti, ki jih zahtevajo pripadniki
Unije v razvitih državah Unije, niso odvisni od patentov, pridobljenih za enak
izum v drugih državah, ki bodisi pripadajo ali pa ne pripadajo Uniji. Nadalje
se Urad sklicuje na 167. člen Evropske patentne konvencije, po kateri imajo
države članice pravico do rezerve in po kateri evropski patenti trajajo manj
kot 20 let, v skladu s predpisi, ki veljajo za nacionalne patente.
7. Razveljavitev izpodbijane določbe bi po
mnenju Urada povzročila pravni nered. Veljavnost bi se priznala patentom, ki so
jih nosilci vložili pri ZZP pred več kot 20 leti, številni patenti, vloženi po
letu 1981 pa do leta 1990 pa bi z upoštevanjem takrat veljavnega zakona
prenehali veljati (veljavnost 7 oziroma 14 let). Urad meni, da izpodbijana
določba ni v neskladju z Ustavo.
8. Pobudnik v zvezi mnenjem Urada navaja,
da je njegova razlaga novele ZVITIZR iz leta 1990 o trajanju patenta napačna.
Pri tem se sklicuje na predlog novele (AS št. 685/13 iz novembra 1989), ki v
75. členu določa, da do registracije pravic, s katerimi so zavarovani izumi, ki
veljajo na dan njegove uveljavitve, veljajo še naprej in se zanje uporabljajo
določbe novele. Zakonodajalčev namen pri uzakonitvi novele po navedbah
pobudnika ni bil v retroaktivnem poseganju v veljavne patentne pravice.
Stališče Urada naj ne bi bilo pravilno, ne po takrat veljavnih patentnih
predpisih in ne po veljavnem Zakonu o splošnem upravnem postopku (261. do 266.
člen). Pobudnik navaja, da pridobi upravičenec pravico do patenta na podlagi
konkretne upravne odločbe, ki se vpiše v register, objavi pa v Patentnem
glasniku. Nosilec za pridobljen patent pridobi patentno listino. Datum, ko
začne teči varstveni rok - a die -, se vpiše v register, dolžina trajanja
patentnega varstva - ad diem - pa je po mnenju pobudnika odvisna od zakonskega
roka in od pripravljenosti nosilca, da plačuje ustrezne takse za njegovo
vzdrževanje. Odločba o podelitvi patenta učinkuje nasproti vsem (erga omnes).
Nihče ne more retroaktivno določiti začetka trajanja patentne pravice ali
skrajšati njeno trajanje. Pobudnik meni, da je z izpodbijano določbo
zakonodajalec retroaktivno posegel v pobudnikovo pridobljeno pravico do varstva
izuma, saj se začne rok veljavnosti podeljenega patenta šteti od dneva, ko ga
je prijavil. Na ta način naj bi se veljavnost patenta skrajšala skoraj za tri
leta.
9. Sklicevanje Urada na 4. bis člen Pariške
konvencije je po mnenju pobudnika brezpredmetno. Res je, meni pobudnik, da
lahko vsaka država sama določi dolžino trajanja patenta. Slovenija pa naj bi
priznala kontinuiteto pravnega reda SFRJ, zato se na citirano določbo Pariške
konvencije ne more sklicevati. Navedba Urada, da dolžina trajanja patentne
zaščite ni sestavni del njene vsebine, je po mnenju pobudnika nesmiselna, saj
je temeljna značilnost patenta opredeljena s teritorialnim in časovnim
monopolom, ki nosilca opravičuje do izključnega izkoriščanja patentiranega
izuma.
B.
10. Ustavno sodišče je s sklepom št.
U-I-26/94 z dne 20. septembra 1995 pobudnikovo pobudo sprejelo.
11. Skupščina Republike Slovenije je dne
25. junija 1991 sprejela Temeljno ustavno listino o samostojnosti in
neodvisnosti Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 1-4/91-I - v
nadaljevanju: TULSN). Z njeno razglasitvijo je postala Republika Slovenija
samostojna in neodvisna država, Ustava SFRJ in na njeni podlagi sprejeti zakoni
pa so na njenem ozemlju prenehali veljati. S prenehanjem veljavnosti zvezne
ustave in zvezne zakonodaje je v novi slovenski državi nastala pravna praznina,
ki pa jo je zakonodajalec zapolnil z uzakonitvijo načela o pravni kontinuiteti.
V prvem odstavku 4. člena Ustavnega zakona za izvedbo TULSN (Uradni list RS,
št. 1-6/91-I - v nadaljevanju: Ustavni zakon), ki ga je sprejel na isti seji
kot samo TULSN, je zakonodajalec določil, da se v Republiki Sloveniji do izdaje
ustreznih predpisov smiselno uporabljajo kot republiški predpisi, tisti zvezni
predpisi, ki so veljali v Republiki Sloveniji ob osamosvojitvi, kolikor ne
nasprotujejo pravnemu redu Republike Slovenije in če Ustavni zakon sam ne
določa kaj drugega. Za urejanje varstva industrijske lastnine je bila na
podlagi 281. člena Ustave SFRJ pristojna federacija, zato se je določba
Ustavnega zakona nanašala tudi na predpise s tega področja. S TULSN (tretji
odstavek prve točke) in z Ustavnim zakonom je Republika Slovenija prevzela tudi
vse pristojnosti zveze, ki so jih do osamosvojitve Slovenije na podlagi prenosa
pristojnosti iz republik opravljali zvezni organi in organizacije (drugi
odstavek 4. člena Ustavnega zakona). V ta namen je zakonodajalec v prvem odstavku
5. člena Ustavnega zakona uredil pravni temelj za pričetek delovanja posameznih
državnih institucij, potrebnih za opravljanje nekaterih funkcij, ki so jih do
osamosvojitve Republike Slovenije opravljale inštitucije federacije. Tako je
bil z Ustavnim zakonom ustanovljen Urad, ki je na podlagi pravil o pravni
kontinuiteti do uveljavitve ZIL postopal v skladu z zveznimi predpisi.
12. Kakor izhaja iz prejšnje točke
obrazložitve te odločbe, je bil v SFRJ za urejanje prava industrijske lastnine
pristojen zvezni zakonodajalec, za vodenje postopkov, ter za izdajo odločb o
priznanju pravic industrijske lastnine pa ZZP. Do osamosvojitve Slovenije so
zvezni predpisi o varstvu industrijske lastnine na ozemlju Republike Slovenije
neposredno učinkovali, po 25. juniju 1991 do sprejema novih slovenskih
predpisov pa so se ti uporabljali na podlagi načela o pravni kontinuiteti. V
skladu s tem načelom so imeli oziroma še imajo odločbe, ki jih je do
osamosvojitve Slovenije izdal ZZP, v Sloveniji enak učinek kot so ga imele ob
osamosvojitvi. Pravice, ki so jih pravni subjekti pridobili na podlagi odločb
ZZP do osamosvojitve Slovenije, so njihove pridobljene pravice, ki na ozemlju
Republike Slovenije učinkujejo vse dokler jih ti subjekti v okviru zakonsko
določenih varstvenih rokov vzdržujejo. Za njihovo uresničevanje je na podlagi
5. člena Ustavnega zakona odgovoren Urad. Iz prvega odstavka 8. člena Ustavnega
zakona izhaja nadaljnja dolžnost Urada, da prevzame in nadaljuje postopke, ki
so jih pravni subjekti začeli do osamosvojitve Slovenije pri ZZP s prijavami
izumov, modelov oziroma vzorcev ter blagovnih in storitvenih znamk. Na podlagi
TULSN in Ustavnega zakona imajo prijavitelji v Republiki Sloveniji enake
pravice, kot so jih na podlagi zveznih predpisov imeli ob vložitvi oziroma ob
osamosvojitvi Slovenije, in to vse dokler ne bo o vloženih prijavah odločil
Urad kot pristojni organ za nadaljevanje postopka, začetega pri ZZP.
13. Dne 11. marca 1992 je Skupščina
Republike Slovenije sprejela ZIL, ki je začel veljati dne 4. aprila 1992. Ta je
v 126. členu določil, da z njegovo uveljavitvijo preneha veljati ZITIZR, razen
določb od 146. člena do 172. člena, ki se nanašajo na izume, ustvarjene v
delovnem razmerju. V prvem odstavku prvotno uzakonjenega besedila 122. člena
ZIL je zakonodajalec določil, da veljajo v Republiki Sloveniji neokrnjeno do
izteka njihove veljavnosti vse pravice industrijske lastnine, prijavljene ali
priznane pri ZZP do dneva uveljavitve ZIL (razen označb porekla blaga). S tem
je zakonodajalec nosilcem pravic industrijske lastnine, ki so jih ti pridobili
na podlagi odločb ZZP, ter tistimi, ki so določene varstvene pravice pridobili
s prijavo na podlagi zakona, zagotovil, da bodo v Republiki Sloveniji po osamosvojitvi
deležni enakega varstva, kot jim je bilo zagotovljeno pred osamosvojitvijo.
Prvotno določbo 122. člena ZIL je zakonodajalec uzakonil v skladu TULSN in
Ustavnim zakonom. Pri tem je upošteval celo dejstvo, da na podlagi 5. člena
Ustavnega zakona ustanovljeni Urad do uveljavitve ZIL objektivno ni bil
usposobljen za zagotavljanje popolnega in učinkovitega varstva pravic
industrijske lastnine in je zato omogočil uveljavljanje pravic oziroma
nadaljevanje postopkov za njihovo priznanje tudi tistim subjektom, ki so pri
ZZP pridobili pravice industrijske lastnine oziroma ki so začeli postopke za
njihovo priznanje, vse do uveljavitve ZIL.
14. Dne 4. marca 1993 je Vlada pri Državnem
zboru vložila predlog za sprejem novele ZIL z obrazložitvijo, da s predlaganimi
spremembami ZIL usklajuje s Konvencijo o podelitvi evropskega patenta in s
Pravilom št. 38 za izvajanje Madridskega aranžmana o mednarodni registraciji
znamk (v nadaljevanju: Madridski aranžma). Dne 20. maja 1993 je Državni zbor
predlagano novelo ZIL sprejel in z 21. členom nadomestil do tedaj veljavni 122.
člen ZIL. S spremembo 122. člena ZIL je zakonodajalec nosilcem pravic
industrijske lastnine, ki so jih ti pridobili pri ZZP na podlagi prijav ali ki
jim jih je ZZP priznal, naložil, da morajo do 1. marca 1994 te pravice prenesti
na Urad. Če v danem roku tega ne storijo, varstvo njihovih pravic v Republiki
Sloveniji preneha. Hkrati je zakonodajalec določil, da se roki za prenesene
pravice računajo v skladu z ZIL, pri tem pa se upošteva dan vložitve zahteve za
njihovo priznanje pri ZZP.
15. Republika Slovenija se je s TULSN in
Ustavnim zakonom obvezala spoštovati vse pravice, ki so jih na podlagi
posamičnih pravnih aktov zveznih organov in organizacij pridobili njeni pravni
subjekti. Med take posamične akte spadajo, kot že rečeno, tudi odločbe, s
katerimi je tem subjektom ZZP priznal patente za prijavljene izume in s
katerimi jim je priznal modele oziroma vzorce ter blagovne in storitvene
znamke. Z izpodbijano določbo je zakonodajalec odpravil neposredno učinkovanje
odločb ZZP, izdanih do osamosvojitve Slovenije oziroma do uveljavitve ZIL, in s
tem prekršil TULSN in Ustavni zakon, po katerem je Republika Slovenija dolžna
nosilcem pravic industrijske lastnine zagotoviti varstvo pri ZZP pridobljenih
pravic oziroma možnost, da si nosilci pravic v okviru trajanja zakonskega
varstva zagotovijo vzdrževanje njihove veljavnosti.
16. S pogojevanjem veljavnosti pri ZZP
pridobljenih pravic in njihovega varstva je zakonodajalec posegel v pravno
varnost nosilcev pravic industrijske lastnine in prekršil načela pravne države
(2. člen Ustave). Z izpodbijano določbo uzakonjena ureditev presega sodelovalno
dolžnost upravičencev pri vzpostavitvi kontinuitete varstva pravic industrijske
lastnine po osamosvojitvi Slovenije, ki jo je glede na stvarne razloge
zakonodajalec predpisal s prvotno uzakonjenim 122. členom ZIL.
Na podlagi prvega odstavka 122. člena ZIL,
uzakonjenega z 21. členom novele, bi nosilci pravic industrijske lastnine
pravice, ki so jih imeli na ozemlju Republike Slovenije do njene osamosvojitve,
pa jih v zakonsko določenem roku ne bi prenesli na Urad, izgubili. Z izgubo
pravic bi njihovi nosilci ne izgubili le varstva, ki naj bi ga zagotavljal
Urad, ampak bi izguba neposredno vplivala tudi na obstoječa pravna razmerja,
katerih predmet so te pravice, in na možnost dokazovanja njihovega obstoja.
17. S pogojevanjem njihove nadaljnje
veljavnosti s prenosom na Urad je zakonodajalec posegel v pridobljene pravice
nosilcev teh pravic, ne da bi to zahtevala javna korist. Ker torej nista
kumulativno izpolnjena pogoja za učinkovanje zakona za nazaj, ki ju Ustava
predpisuje v drugem odstavku 155. člena, je novi prvi odstavek izpodbijanega
122. člena ZIL v delu, ki nalaga upravičenim nosilcem, da morajo pravice,
pridobljene pri ZZP, prenesti na Urad, v nasprotju tudi s citirano ustavno
določbo.
Ustavno sodišče je v navedenem delu
izpodbijano določbo razveljavilo.
18. Sklicevanje predlagatelja na stališče
Urada, povzeto iz obrazložitve predloga ZIL-A, ko navaja, da je uzakonitev
sporne določbe narekovalo Pravilo 38 k Madridskemu aranžmaju, ni sprejemljivo.
Obveznost nosilcev blagovnih in storitvenih znamk, ki jim jo je Unija s
citiranim pravilom predpisala za ohranitev, preko Mednarodnega urada,
registriranih blagovnih in storitvenih znamk, se namreč nanaša na nosilce
znamk, pripadnike novih držav, ki so se kot del teritorija države podpisnice
Madridskega aranžmaja osamosvojile. Za nosilce znamk takih držav je Unija
določila obveznost, da morajo zaradi nadaljnjega varstva pravic po pozivu
Mednarodnega urada pri njem vložiti poseben zahtevek. S formiranjem dela
države, članice Unije, v samostojno državo pravnoformalno nastane nov subjekt
mednarodnega javnega prava. Z osamosvojitvijo dela državnega teritorija države
članice Unije se članstvo avtomatično ne prenese na novonastali pravni subjekt.
Zahteva Unije, da nosilci znamk obdržijo z registracijo že pridobljene pravice,
pod pogojem, da pri njem v ta namen vložijo poseben zahtevek, izhaja torej iz
mednarodnega javnega prava in iz temeljnega načela Pariške konvencije za
varstvo industrijske lastnine o teritorialnosti varstva teh pravic. Pri
urejanju in zagotavljanju varstva pravic industrijske lastnine nosilcem,
pravnim subjektom države Slovenije, ki so jih ti pridobili pri ZZP, je zakonodajalec
vezan na TULSN in Ustavni zakon in se ne more sklicevati na Pravilo 38 k
Madridskemu aranžmaju. Ureditev varstva pravic industrijske lastnine, vsebovana
v Pravilu 38, ni identična z ureditvijo, zasnovano na pravni kontinuiteti
države Slovenije s pravnim redom SFRJ. Na podlagi 8. člena Ustave Pravilo 38
neposredno zavezuje nosilce znamk, pridobljenih pri ZZP. V skladu z njim morajo
nosilci znamk, zavarovanih preko Mednarodnega urada, potem, ko jih ta pozove,
vložiti formalno zahtevo, na podlagi katere Urad uskladi registrske
formalnosti.
Zahteva, izhajajoča iz Pravila 38, pa ne
nalaga nosilcem pravic prenosov v smislu izpodbijanega prvega, pa tudi četrtega
odstavka 122. člena ZIL. Poleg tega se Pravilo 38 omejuje le na blagovne in
storitvene znamke in se ne nanaša na vse vrste pravic industrijske lastnine,
kot je obveznosti nosilcev uredil zakonodajalec v izpodbijani določbi.
19. ZVITIZR, sprejet leta 1981, je v prvem
odstavku 50. člena določal, da nosilci patenta, modela ali vzorca ter nosilci
znamk te pravice pridobijo s tem, ko jim jih ZZP prizna in vpiše v register,
veljajo pa od dneva, ko je bila za njihovo priznanje vložena pravilna prijava.
V 51. členu je Zakona določal, da traja patent sedem let, šteto od dneva, ko je
bila objavljena patentna prijava, model in vzorec pa pet let od vložitve
prijave. Pod določenimi pogoji je lahko ZZP na zahtevo nosilca patenta trajanje
patenta podaljšal še za sedem let, modela in vzorca pa za pet let. Prva novela
ZVITIZR iz leta 1990 je v 22. členu (50. člen Zakona) določala, da nosilci
patenta, modela ali vzorca ter blagovne in storitvene znamke te pravice
pridobijo, s priznanjem pravic in z njihovim vpisom v register, veljajo pa od
dneva, ko je bila vložena pravilna prijava. Z vložitvijo prijave je pridobil
vložnik začasne pravice. V 23. členu (51. členu Zakona) je prva novela
uzakonila, da traja patent 20 let, šteto od vložitve patentne prijave, model in
vzorec ter znamka pa 10 let od vložitve prijave, s tem da jo je bilo mogoče
neomejeno podaljševati. V 76. členu (Prehodne in končne določbe) prve novele
ZVITIZR je zakonodajalec uzakonil, da se njene določbe uporabljajo za prijave
zaradi priznanja pravic, s katerimi se zavarujejo izumi in znaki razlikovanja,
ki so bile vložene do dneva, določenega za uporabo tega zakona, in v zvezi s
katerimi upravni postopek še ni bil končan. Glede registiranih pravic, s
katerimi so bili zavarovani izumi in znaki razlikovanja, veljavnih na dan
uveljavitve prve novele (27. januarja 1990), pa je novela v 77. členu
predpisala, da te veljajo še naprej in da se novela nanaša tudi nanje.
20. Vprašanja pridobitve pravic
industrijske lastnine, njihovega trajanja ter začetka teka rokov, ki jih je
prva novela ZVITIZR urejala v 22., 23., 76. in 77. členu, je ZIL uredil
identično v 36., 37. členu ter z izpodbijano določbo drugega odstavka 122.
člena. Na podlagi izpodbijanega drugega odstavka 122. člena ZIL pa se določbe o
trajanju in računanju rokov nanašajo tudi na pravice, ki so jih do uveljavitve
ZIL upravičenci pridobili pri ZZP.
21. V skladu z ZVITIZR so nosilci pravic
industrijske lastnine pridobili pravice z izdajo in s vpisom odločbe o
priznanju pravic v register. Varstvo tako pridobljenih pravic je v skladu s
citiranim zakonom trajalo od dneva vpisa v register pa do poteka z zakonom določenega
varstvenega roka. V času med vložitvijo prijave in priznanjem pravic pa je
Zakon prijaviteljem zagotavljal posebno varstvo prijavljenih pravic, ta čas pa
se ni všteval v trajanje varstva. Prva novela ZVITIZR je s spremembo 50. člena
ZVITIZR začetek teka varstvenega roka za že priznane pravice industrijske
lastnine in za pravice, za katere so pravni subjekti pred njeno uveljavitvijo
pri ZZP vložili zahtevke, spremenila tako, da je z zakonom predpisani varstveni
rok začel teči že z vložitvijo prijave in ne z dnem priznanja pravice. Povsem
enako kot novela ZVITIZR pa je določil začetek teka varstvenih rokov za
prenesene pravice tudi ZIL v izpodbijani določbi drugega odstavka 21. člena
ZIL-A.
22. Novelirani 122. člen ZIL (pred
osamosvojitvijo Slovenije pa s prvo novelo leta 1990 novelirani 50. člen
ZVITIZR) je imel oziroma ima učinke na odločbe ZZP in njihov vpis v posamezne
registre. Na podlagi novele je začel varstveni rok pri ZZP priznanih pravic
industrijske lastnine teči z vložitvijo zahteve prijavitelja in ne z dnem, ko
je prijavitelju ZZP pravico dejansko priznal. Na ta način je zakonodajalec v
primerjavi z zakonsko ureditvijo, veljavno ob izdaji odločb o priznanju pravic
in njihovem registriranju, skrajšal trajanje varstva po ZZP priznanih pravic. Vendar
pa je sprememba začetka računanja z zakonom določenega roka trajanja teh pravic
po oceni Ustavnega sodišča (v večini primerov) zgolj navidezno posegla v
varstvo nosilcev priznanih pravic. Hkrati, ko je zakonodajalec z izpodbijanim
drugim odstavkom 122. člena ZIL določil, da se šteje varstveni rok za prenesene
pravice na Urad od dneva, ko so upravičenci pri ZZP vložili zahtevke za njihovo
priznanje, je uzakonil, da se ZIL uporablja tudi za trajanje njihovega varstva.
V zvezi s trajanjem varstva pa ta v 36. in 37. členu določa, da traja patent 20
let od prijave in da se lahko izjemoma, ko so za to izpolnjeni z zakonom
predpisani pogoji, podaljša, medtem ko pa je po ZVITIZR do prve novele iz leta
1990 patent trajal le 7 let od priznanja, z možnostjo podaljšanja za nadaljnjih
7 let. Po ZIL traja model in vzorec ter znamka 10 let, medtem ko pa so po
ZVITIZR do prve novele iz leta 1990 te pravice trajale le 5 let. Z uzakonitvijo
drugačnega začetka teka varstvenih rokov, kot je veljal na podlagi pozitivne
zakonodaje v času, ko so nosilci pridobili pravice industrijske lastnine pri
ZZP, zakonodajalec dejansko (v večini primerov) ni posegel v njihove
pridobljene pravice. Vsem nosilcem pravic industrijske lastnine, ki jim jih je
priznal ZZP, trajanje njihove varstvene dobe pa naj bi se izteklo po
uveljavitvi novele ZIL (oziroma prve novele ZVITIZR), se je varstveni rok
njihovih pravic avtomatično podaljšal. V posledici izpodbijane določbe drugega
odstavka 122. člena ZIL se je morebitno trajanje varstva lahko skrajšalo le
tistim nosilcem patenta, ki so si ga uspeli s 7 let podaljšati na skupno 14
let, čas od vložitve prijave do priznanja pa je bil daljši od 6 let, oziroma
tistim nosilcem vzorcev, modelov in znamk, pri katerih je med prijavo in
prizanjem pravice poteklo več kot 5 let. Ob tem je potrebno pripomniti, da je
spremembo načina računanja rokov veljavnosti pri ZZP priznanih pravic
industrijske lastnine ter spremembo trajanja teh pravic, kot rečeno uzakonila
že prva novela ZVITIZR in da je v Republiki Sloveniji na podalgi TULSN in
Ustavnega zakona veljal vse do uveljavitve ZIL, ki ga je razveljavila. Do
njegove razveljavitve zoper novelo ZVITIZR ni bil sprožen postopek za oceno
njene ustavnosti.
23. Po155. členu Ustave zakon ne more imeti
učinka za nazaj, tak učinek pa lahko imajo posamezne zakonske določbe ob
pogoju, da to zahteva javna korist in da se s tem ne posega v pridobljene
pravice. Uzakonitev izpodbijane določbe (pred tem uzakonjene s prvo novelo
ZVITIZR) je zakonodajalcu narekoval javni interes, ki se je v zakonodajnem
postopku izkazoval v potrebi, da se slovenska zakonodaja na področju varstva
pravic industrijske lastnine čimprej uskladi z mednarodnimi konvencijami in
zlasti s Konvencijo o izdajanju evropskih patentov (Munchen 10.5.1973).
Potreba po uskladitvi varstva pravic
industrijske lastnine z mednarodnimi konvencijami, in še posebej s članicami
Evropske unije izhaja iz prizadevanj Republike Slovenije za vključitev v
Evropsko unijo. V ta namen je Slovenija z Evropsko patentno organizacijo dne 2.
julija 1993 sklenila Sporazum o sodelovanju na področju patentov. Kakor izhaja
iz prejšnje točke obrazložitve te odločbe je hkrati s spremembo načina
računanja rokov trajanja varstva pravic, zakonodajalec te roke bistveno
podaljšal in v korist številnih nosilcev podaljšal trajanje varstva. Število
nosilcev pravic industrijske lastnine, ki so se jim na podlagi izpodbijanega
drugega odstavka 122. člena ZIL podaljšali roki trajanja pravic, je občutno
večje od tistih posameznih nosilcev, ki se jim je zaradi nesorazmerno dolgega
trajanja postopka za priznanje pravic pri ZZP, varstveni rok skrajšal. Ti bi
lahko svoje zahtevke pod pogojem, da so za to izpolnjene zakonske predpostavke,
uveljavljali pred Ustavnim sodiščem z ustavnimi pritožbami, ne pa z
izpodbijanjem splošne, abstraktne določbe drugega odstavka 122. člena ZIL. Ob
tem Ustavno sodišče še pripominja, da je sprememba začetka teka varstvenega
roka, uzakonjenega z izpodbijano določbo drugega odstavka 122. člena ZIL (pred
tem pa s prvo novelo ZVITZR), v skladu z načeli pravičnosti, kajti vsebina
varstva za zavarovanje prijavljenih pravic je do izdaje odločbe o prizananju
izenačena z varstvom, ki so ga upravičenci deležni po priznanju.
24. Učinkovanje drugega odstavka 122. člena
ZIL na pravice, ki so jih upravičenci pridobili na podlagi prijav in odločb pri
ZZP, ni v nasprotju z drugim odstavkom 155. člena Ustave, kot to zmotno
zatrjuje pobudnik. Kakor izhaja iz zgornje obrazložitve, je zakonodajalec to
določbo uzakonil v javnem interesu in ne da bi posegel v pridobljene pravice
večine upravičencev. Nasprotno, večini upravičencev se je varstveni rok celo
bistveno podaljšal. Na podlagi zgornjih razlogovanj Ustavno sodišče ocenjuje da
je retroaktivnost izpodbijane določbe drugega odstavka 122. člena ZIL v skladu
z drugim odstavkom 155. člena Ustave dopustna.
25. V zvezi z uzakonitvijo načela o pravni
kontinuiteti je zakonodajalec v 12. členu Ustavnega zakona določil, da
pripadejo Republiki Sloveniji vsi državni arhivi SFRJ oziroma njihovi deli, ki
se nanašajo nanjo in njene državljane.
Izvršnemu svetu Skupščine Slovenije je
Ustavni zakon naložil, da mora storiti vse za pridobitev teh arhivov. Srbija in
Črna gora nista bili pripravljeni skleniti niti delnega sporazuma o sukcesiji,
ki bi Sloveniji omogočil pridobitev arhivov oziroma ustrezne dokumentacije ZZP,
zato Urad ni mogel upravičencem oziroma prijaviteljem pri ZZP priznanih pravic
industrijske lastnine ali začetih postopkov za njihovo priznanje neposredno
zagotoviti varstva oziroma brez sodelovanja upravičencev nadaljevati postopkov
za prizanje prijavljenih pravic.
Zakonodajalec je zato v drugem odstavku
122. člena ZIL nosilcem teh pravic naložil, da morajo Uradu o tem predložiti
ustrezna dokazila. Z uzakonitvijo sodelovalne dolžnosti nosilcem pravic
zakonodajalec ni posegel v njihove pridobljene pravice.
Sodelovanje upravičencev so zahtevale
objektivne okoliščine, nastale z osamosvojitvijo Slovenije, in pa dejstvo, da
Republika Slovenija ni uspela od ZZP pridobiti dokumentacije. Brez aktivnega
sodelovanja upravičencev z Uradom tem v Republiki Sloveniji ne bi bilo mogoče
zagotoviti učinkovitega varstva njihovih, pred uveljavitvijo ZIL pridobljenih
pravic.
Zakonodajalec je v prvotno veljavnem prvem
odstavku 122. člena ZIL uredil varstvo pravic upravičencev, ne da bi pri tem
kršil Ustavo.
26. Z izpodbijano določbo prvega odstavka
122. člena ZIL je zakonodajalec spremenil v prvem odstavku 122. člena prvotno
predvideno sodelovalno dolžnost nosilcev pravic industrijske lastnine,
prijavljenih ali priznanih pri ZZP, ki se je nanašala na predložitev ustreznih
dokazov, in jim naložil, da morajo pravice, pridobljene pri ZZP na podlagi
prijav ali priznanj, prenesti na Urad. V tej zvezi je v novem četrtem odstavku
122. člena ZIL uzakonil pooblastilo, po katerem je ministra, pristojnega za
znanost in tehnologijo, pooblastil za izdajo podrobnejših predpisov o postopku
za prenos pri ZZP prijavljenih ali podeljenih pravic na Urad. Zaradi
razveljavitve dela prvega odstavka 122. člena ZIL, ki je razvidna iz prve točke
izreka te odločbe, je določba četrtega odstavka 122. člena ZIL, na katero je
Ustavno sodišče v skladu s 30. členom ZUstS razširilo postopek, mogoče
razlagati le tako, da so upravičenci, nosilci pravic, pridobljenih s prijavami
in priznanji pri ZZP, dolžni sodelovati pri vzpostavitvi registrov Urada le
toliko, kolikor je nujno potrebno, da bi se vzpostavila ustrezna podatkovna
baza, ki bo Uradu omogočila zagotavljanje varstva pri ZZP prijavljenih ali
pridobljenih pravic.
C.
27. To odločbo je Ustavno sodišče sprejelo
na podlagi 21. in 30. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Tone Jerovšek in
sodniki dr. Peter Jambrek, mag. Matevž Krivic, dr. Janez Šinkovec, dr. Lovro
Šturm, Franc Testen, dr. Lojze Ude in dr. Boštjan M. Zupančič. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Št. U-I-26/94-15
Ljubljana, dne 17. aprila 1997.
P r e d s e d n i k
dr. Tone Jerovšek