Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude in v postopku za oceno ustavnosti, začetem na pobudo Sveta delavcev
javnega zavoda Radiotelevizija Slovenija, ki ga zastopata Janez Gruden in
Nataša Čeč Gruden, odvetnika v Ljubljani, na seji dne 19. maja 2005
o d l o č i l o:
1. Zakon o Radioteleviziji Slovenija (Uradni list RS, št. 18/94,
29/94, 88/99, 90/99 in 79/01) je v neskladju z Ustavo.
2. Zakonodajalec mora ugotovljeno neskladje odpraviti v roku
devetih mesecev od objave odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.
3. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti Statuta
javnega zavoda Radiotelevizija Slovenija (Uradni list RS, št. 66/95) se zavrže.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnik izpodbija Zakon o zavodih
(Uradni list RS, št. 12-91 in nasl. – v nadaljevanju: ZZ), Zakon o
Radioteleviziji Slovenija (v nadaljevanju: ZRTVS) in Statut javnega zavoda
Radiotelevizija Slovenija (v nadaljevanju: Statut RTVS). ZZ in ZTRVS naj bi
bila v neskladju z Ustavo, ker ne urejata pravice delavcev zavodov do sodelovanja
pri upravljanju zavoda prek sveta delavcev zavoda, temveč predvidevata le
sodelovanje delavcev v organih zavoda. Zaradi takšne ureditve naj bi bil
delavcem zavodov zagotovljen ožji obseg pravic do sodelovanja pri upravljanju
kot delavcem v gospodarskih družbah. Za takšno ureditev ni najti razumnih in
stvarnih razlogov. S tem naj bi bili kršeni pravici iz 14. in 75. člena Ustave.
Ker nepopolna ureditev pravice delavcev zavodov do sodelovanja pri upravljanju
dejansko pomeni izključitev te ustavne pravice, naj bi bil kršen tudi drugi
odstavek 15. člena Ustave. Ureditev, po kateri je položaj sveta delavcev
javnega zavoda Radiotelevizija Slovenija (v nadaljevanju: javni zavod RTVS)
odvisen izključno od volje sveta zavoda oziroma njegovega generalnega direktorja
kot socialno in ekonomsko močnejše stranke v razmerju, naj bi bila tudi v
neskladju z 2. členom Ustave. V neskladju z Ustavo naj bi bil tudi Statut RTVS,
ki sicer predvideva svet delavcev javnega zavoda RTVS, vendar ne ureja načina
in pogojev za njegovo delovanje, s čimer je onemogočeno njegovo dejansko
delovanje in s tem uresničevanje ustavne pravice delavcev do soodločanja.
2. Ustavno sodišče je na podlagi prvega in
četrtega odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št.
15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) pobudo poslalo v odgovor Državnemu zboru, na
podlagi prvega odstavka 26. člena ZUstS pa je za mnenje o pobudi zaprosilo tudi
Vlado. Omenjena na pobudo nista odgovorila.
B)–I
3. Na podlagi 24. člena ZUstS lahko vloži
pobudo za oceno predpisa vsakdo, če izkaže svoj pravni interes. Pravni interes
je podan, če predpis, katerega oceno pobudnik predlaga, neposredno posega v
njegove pravice, pravne interese oziroma pravni položaj. Pobudnik v obravnavani
zadevi je svet delavcev javnega zavoda RTVS. Pravni interes za vložitev pobude
utemeljuje z navedbami, da izpodbijani predpisi posegajo v ustavne pravice
delavcev tega zavoda. Ustavno sodišče le izjemoma priznava pravni interes
pobudnikom, ki ne uveljavljajo svojega lastnega pravnega interesa. Gre za
primere združenj, ki so bila ustanovljena prav z namenom zagotavljanja pravic
in interesov tiste skupine oseb, ki se vanj povezujejo, izpodbijani predpis pa
naj bi jim te pravice kratil. Za podoben primer gre tudi v tem primeru.
Pobudnik je organ javnega zavoda RTVS, konstituiran na podlagi Statuta RTVS.
Njegove člane izvolijo delavci RTVS. Iz pristojnosti tega organa izhaja, da je
ustanovljen z namenom delovanja v korist delavcev javnega zavoda RTVS (67. člen
Statuta RTVS). Takšno ravnanje pomeni tudi vložena pobuda za presojo ustavnosti
ZZ in ZRTVS, s katerima naj bi bile kršene ustavne pravice delavcev javnega
zavoda RTVS. Zato je Ustavno sodišče pobudniku priznalo pravni interes za
vložitev pobude za oceno ustavnosti ZRTVS in ZZ v obsegu, v katerem velja za
delavce javnega zavoda RTVS.
B)–II
4. Pobudo za začetek postopka za oceno
ustavnosti ZZ in ZRTVS je Ustavno sodišče sprejelo. Ker so bili izpolnjeni
pogoji iz četrtega odstavka 26. člena ZUstS, je nadaljevalo z odločanjem o
stvari sami.
5. Pobudnik izpodbija ureditev pravice do
sodelovanja pri upravljanju zavodov. Ustava v 75. členu določa, da sodelujejo
delavci pri upravljanju v gospodarskih organizacijah in zavodih na način in pod
pogoji, ki jih določa zakon. Zakonodajalec je s tem pooblaščen, da uredi načine
in pogoje sodelovanja delavcev pri upravljanju. Temeljni zakon, ki pomeni
uresničitev omenjenega ustavnega pooblastila, je ZSDU. ZSDU ureja sodelovanje
delavcev pri upravljanju gospodarskih družb, ne glede na obliko lastnine, in
zadrug (prvi odstavek 1. člena). Če ni s posebnim zakonom določeno drugače,
uresničujejo pravico do sodelovanja pri upravljanju po določbah ZSDU tudi
delavci v podjetjih, ki opravljajo gospodarske javne službe, v bankah in v
zavarovalnicah (drugi odstavek 1. člena). V zvezi s pravico do sodelovanja pri
upravljanju v zavodih je v ZSDU določeno, da jo uresničujejo delavci kot
posamezniki po določbah tega zakona, kolektivno pa v skladu s posebnim zakonom
(tretji odstavek 1. člena).
6. Tretji odstavek 1. člena ZSDU torej
delavcem zavoda načelno priznava pravico do kolektivnega sodelovanja pri
upravljanju, ureditev načinov in pogojev za njeno uveljavljanje pa prepušča
posebnemu zakonu. Takšno urejanje načina uresničevanja človekovih pravic in
temeljnih svoboščin samo po sebi ni ustavno sporno. V okviru proste, le s
splošnimi ustavnimi načeli vezane presoje zakonodajalca je, da pravice pravnih
subjektov ureja v enem zakonu ali v več zakonih. Odločitev zakonodajalca, da bo
kolektivne oblike uresničevanja pravice do soupravljanja delavcev v zavodih
uredil s posebno zakonodajo, sama po sebi torej ni v neskladju z Ustavo. V
neskladju z Ustavo pa je, če zakonodajalec brez stvarno utemeljenih razlogov
odlaga sprejem napovedane zakonske ureditve. Z neutemeljeno opustitvijo zakonske
ureditve načina in pogojev za uveljavljanje pravice namreč zakonodajalec krši
načelo varstva zaupanja v pravo kot eno od načel pravne države iz 2. člena
Ustave (tako npr. odločba št. U-I-17/94 z dne 13. 10. 1994, Uradni list RS, št.
74/94, in OdlUS III, 113). Ob presoji ustavnosti izpodbijane ureditve se zato
najprej zastavlja vprašanje, ali je zakonodajalec izpolnil napoved iz tretjega
odstavka 1. člena ZSDU o sprejemu posebne ureditve, s katero naj bi uredil
kolektivne oblike uresničevanja pravice do sodelovanja delavcev pri upravljanju
zavodov.
7. Sodelovanje delavcev pri upravljanju
zavodov ureja tudi ZZ. V drugem odstavku 29. člena predvideva sodelovanje
predstavnikov delavcev v organu upravljanja zavoda.1 Upoštevaje
ureditev ZSDU pomeni sodelovanje delavcev pri upravljanju preko predstavnikov
delavcev v organih družbe eno izmed možnih oblik kolektivnega uresničevanja
pravice do sodelovanja pri upravljanju.2 ZZ je veljal že ob sprejemu
ZSDU. Glede na to se zastavlja vprašanje, ali je mogoče za poseben zakon v
smislu določbe tretjega odstavka 1. člena ZSDU šteti že ta zakon. Tretji
odstavek 1. člena ZSDU sam po sebi namreč ne izključuje razlage, da bi lahko
poseben zakon v smislu te zakonske določbe veljal že ob sprejemu ZSDU. Vendar
pa jezikovna razlaga skupaj z drugimi metodami razlage (sistematično,
zgodovinsko) ne omogoča takšnega zaključka. To izhaja že iz prehodne določbe
110. člena ZSDU. Ta člen določa, da se lahko, ne glede na določbo tretjega
odstavka 1. člena tega zakona, ki predvideva posebno ureditev kolektivnega
uresničevanja pravice do sodelovanja pri upravljanju v zavodih, do uveljavitve
zakona o kolektivnem dogovarjanju oziroma posebnega zakona pravica do
sodelovanja delavcev pri upravljanju v zavodih ureja s kolektivno pogodbo.3
Določba o dopustnosti takšnega načina urejanja kolektivnih oblik sodelovanja
delavcev pri upravljanju v zavodih do uveljavitve posebne zakonodaje pomeni, da
je s posebnim zakonom iz tretjega odstavka 1. člena ZSDU mišljen nov, ob
sprejemu ZSDU še neobstoječ zakon. Takšno razlago potrjuje tudi zakonodajno
gradivo iz postopka sprejemanja ZSDU. Predlog za izdajo Zakona o sodelovanju
delavcev pri upravljanju podjetij (Poročevalec DZ, št. 7/92) je predvideval
veljavnost splošnih določb tega zakona, med njimi tudi določbe o kolektivnih
oblikah uresničevanja pravice delavcev do sodelovanja pri upravljanju, v vseh
organizacijskih oblikah dela, torej tudi v zavodih (6. člen). Določba tretjega
odstavka 1. člena ZSDU o posebni ureditvi kolektivnega uresničevanja pravice
delavcev do sodelovanja pri upravljanju zavodov je bila vključena v zakonsko
besedilo, pripravljeno za obravnavo Osnutka Zakona o sodelovanju delavcev pri
upravljanju (Poročevalec DZ, št. 22/92). Sprememba je bila obrazložena s
sklicevanjem na posebnosti javnega sektorja, ki terjajo posebno ureditev
kolektivnih oblik sodelovanja delavcev pri upravljanju (str. 33). Ob tem je
predlagatelj navedel, da ZZ že ureja sodelovanje predstavnikov delavcev v svetu
zavodov, predvidena pa je tudi bodoča posebna zakonodaja. V ZSDU je treba zato
uveljaviti minimalne standarde za vse zaposlene tako v gospodarstvu kot v
negospodarstvu, posebnosti pa bo potrebno primerno urediti v področni
zakonodaji (str. 43).
8. Iz navedenega izhaja, da določbe ZZ o
sodelovanju predstavnikov delavcev v svetu zavoda ni mogoče šteti za posebni
zakon v smislu tretjega odstavka 1. člena ZSDU. S to določbo je zakonodajalec
očitno predvidel sprejem zakona, ki bo celovito uredil pravico delavcev do
kolektivnega sodelovanja pri upravljanju zavodov, ZZ pa nasprotno ureja le
sodelovanje predstavnikov delavcev v organih zavoda. Navedeno nadalje pomeni,
da uresničitve zakonodajalčeve napovedi iz tretjega odstavka 1. člena ZSDU o
posebni ureditvi kolektivnega načina uresničevanja pravice delavcev do
sodelovanja pri upravljanju zavodov ne more pomeniti tudi kasneje sprejeti
ZRTVS.4 Določbe ZRTVS, s katerimi je urejeno sodelovanje delavcev
javnega zavoda RTVS pri upravljanju tega zavoda, pomenijo namreč le konkretizacijo
v ZZ predvidene oblike sodelovanja delavcev pri upravljanju zavodov preko
predstavnikov delavcev v organih zavoda, ne pa celovite ureditve kolektivnih
oblik sodelovanja delavcev pri upravljanju tega zavoda.
9. Po navedenem je mogoče zaključiti, da zakonodajalec
ni uresničil napovedi o sprejemu posebne ureditve o kolektivnem uresničevanju
pravice delavcev do sodelovanja pri upravljanju zavodov v smislu tretjega
odstavka 1. člena ZSDU. Za takšno ravnanje ni navedel nobenih utemeljenih
razlogov niti ni takšnih razlogov našlo Ustavno sodišče. Kot že navedeno v
šesti točke obrazložitve, kolektivnih oblik uresničevanja pravice delavcev do
sodelovanja pri upravljanju zavodov zakonodajalec sicer ni bil dolžan urediti v
ZSDU. S kasnejšo opustitvijo sprejema napovedane posebne ureditve pa je kršil
načelo varstva zaupanja v pravo iz 2. člena Ustave. V obravnavanem primeru je
teža protiustavnosti še toliko večja, saj neustavno stanje traja že vse od
sprejema ZSDU julija1993 dalje, torej že skoraj 12 let.5
10. V primerih, ko Ustavno sodišče oceni,
da je predpis neustaven zato, ker določenega vprašanja, ki bi ga moral urediti,
ne ureja, sprejme o tem ugotovitveno odločbo (prvi odstavek 48. člena ZUstS). V
obravnavani zadevi se zastavlja vprašanje, kateremu izmed obeh izpodbijanih
zakonov gre očitati neustavnost. Pobudnik zatrjuje neustavnost ZRTVS in ZZ, za
odpravo neustavnega stanja pa bi zadostovala že ureditev spornih vprašanj v
enem izmed izpodbijanih zakonov. Ustavno sodišče je ugotovilo le neustavnost
ZRTVS (1. točka izreka). Čeprav gre v obeh primerih za predpisa, ki bi lahko
urejala sporno problematiko, je specialni predpis, ki bi moral celovito urediti
uresničevanje pravice delavcev RTVS do sodelovanja pri upravljanju, če to ni
urejeno s splošnim zakonom, ZRTVS. To pa seveda ne pomeni, da zakonodajalec
ugotovljene neustavnosti ne bo mogel odpraviti tudi drugače. Glede na različne
možnosti, ki so zakonodajalcu na razpolago pri odpravi ugotovljenih
neustavnosti, mu je Ustavno sodišče določilo relativno dolg rok za njihovo
odpravo. Odločilo je, da mora ugotovljeno neskladje z Ustavo odpraviti v roku
devetih mesecev od objave odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije (2. točka
izreka).
11. Ker je ugotovilo že neskladje
izpodbijanih zakonov z 2. členom Ustave, se Ustavno sodišče ni spuščalo še v
presojo utemeljenosti drugih pobudnikovih očitkov. Ob pripravi nove zakonske
ureditve pa bo moral zakonodajalec nedvomno upoštevati tudi ustavne standarde.
Pri tem zlasti ne bo smel spregledati očitka pobudnika o domnevni neskladnosti
obstoječe zakonske ureditve z drugim odstavkom 14. člena Ustave, ker ta za
delavce zavodov ne predvideva oblike, analogne svetu delavcev iz ZSDU. Skladno
z ustaljeno ustavnosodno presojo lahko namreč zakonodajalec določeni skupini
delavcev prizna ožji obseg pravic do sodelovanja pri upravljanju le, če je
takšno razlikovanje skladno z načelom enakosti iz drugega odstavka 14. člena
Ustave, če torej zanj obstajajo stvarni in razumni razlogi (tako npr. odločba
Ustavnega sodišča št. U-I-250/00 z dne 15. 5. 2003, Uradni list RS, št. 50/03,
in OdlUS XII, 44).
B)–III
12. Pobudnik zatrjuje tudi neustavnost
Statuta RTVS, ker ta predvideva svet delavcev tega javnega zavoda, ne ureja pa
načina in pogojev za njegovo delovanje. Ustavno sodišče na podlagi 21. člena
ZUstS odloča tudi o ustavnosti in zakonitosti predpisov in splošnih aktov za
izvrševanje javnih pooblastil. Izpodbijanim določbam Statuta RTVS o svetu
delavcev javnega zavoda RTVS ni mogoče priznati narave predpisa oziroma akta za
izvrševanje javnih pooblastil. Gre za določbe, s katerimi se urejajo interna
razmerja znotraj javnega zavoda, ki nimajo eksternih učinkov. Zato je Ustavno
sodišče pobudo za presojo Statuta RTVS zavrglo.
C
13. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 48. in 25. člena ZUstS v sestavi: podpredsednica dr. Mirjam Škrk ter
sodnici in sodniki dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija Krisper
Kramberger, Milojka Modrijan in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-160/03-8
Ljubljana, dne 19. maja 2005.
Podpredsednica
dr. Mirjam Škrk l. r.
_________________________________________
1 Osnovna verzija 29. člena ZZ je določala, da v
svetu zavoda sodelujejo predstavniki delavcev, ki opravljajo dejavnost, za
katero je ustanovljen zavod. Na podlagi odločbe Ustavnega sodišča št.
U-I-104/92 z dne 7. 7. 1994 (Uradni list RS, št. 45/94, in OdlUS III, 86), s
katero je Ustavno sodišče ugotovilo neustavnost ZZ, je zakonodajalec drugi
odstavek 29. člena ZZ spremenil tako, da je iz zakonskega besedila črtal
omejitev, v skladu s katero so lahko bili za predstavnike delavcev v organ
upravljanja zavoda izvoljeni le zaposleni, ki opravljajo dejavnost zavoda.
2 ZSDU v 3. členu določa, da pravice v zvezi s
sodelovanjem pri upravljanju uresničujejo delavci kot posamezniki ali
kolektivno preko sveta delavcev ali delavskega zaupnika, zbora delavcev in
predstavnikov delavcev v organih družbe.
3 Ustavno sodišče je že v odločbi št. U-I-104/92
obrazložilo, da možnost urejanja pravic delavcev do sodelovanja pri upravljanju
v zavodih s kolektivnimi pogodbami ne pomeni zadovoljivega načina ureditve
ustavne pravice delavcev zavoda do sodelovanja pri upravljanju. Tudi pravica
teh delavcev do sodelovanja pri upravljanju izhaja iz 75. člena Ustave. To pa
pomeni, da mora način in pogoje uresničevanja te pravice določati poseben zakon
in zato ne morejo biti le predmet dogovarjanja med strankama kolektivne
pogodbe.
4 ZRTVS predvideva sodelovanje predstavnikov
delavcev v svetu zavoda kot organu upravljanja zavoda in v nadzornem odboru
zavoda. S 5. točko prvega odstavka 16. člena ZRTVS je določeno, da tri člane od
petindvajsetih članov Sveta RTV Slovenija izvolijo izmed sebe zaposleni v
zavodu. Prvi odstavek 24. člena ZRTVS pa določa, da delavci RTV Slovenija
izvolijo dva izmed sedmih članov nadzornega odbora.
5 Poskus urediti področje sodelovanja delavcev
zavoda pri upravljanju zavodov je pomenil Predlog Zakona o sodelovanju
zaposlenih pri upravljanju zavodov (Poročevalec DZ, št. 2/1996). Predlog je
predvideval, da delavci zavodov sodelujejo pri upravljanju zavoda kot
posamezniki ali kolektivno preko sveta delavcev ali delavskega zaupnika in
zbora zaposlenih, ureditev pravice do sodelovanja v organih zavoda pa je
prepustil področni zakonodaji. Predlog za sprejem tega zakona je Vlada
umaknila, v obrazložitvi predloga za umik pa med drugim navedla, da bo
vprašanju sodelovanja zaposlenih pri upravljanju zavodov v prihodnje treba
posvetiti večjo pozornost.