Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti zakona, začetem na pobudo Janeza Krnca in Anice Popovič iz
Ljubljane, Julijana Češarka iz Novega mesta, Dušana Sečnjaka iz Radelj ob
Dravi, Vlaste Božnik iz Raven na Koroškem, Slavka Resnika iz Žalca, Saše Ostrožnika
iz Trbovelj, Franca Svetelja iz Domžal, Vojke Kirn Čeligoj iz Postojne in
Cirila Koprivca iz Kopra, na seji dne 16. 3. 1995
o d l o č i l o:
1. Zakon o družbenem pravobranilcu
Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 71/94) se razveljavi, razen določbe
prvega odstavka 13. člena, da družbeni pravobranilec samoupravljanja Republike
Slovenije in njegovi namestniki ter občinski družbeni pravobranilci
samoupravljanja nadaljujejo z delom.
2. Razveljavitev drugega odstavka 13. člena
zakona učinkuje z objavo te odločbe, razveljavitev drugih določb začne
učinkovati po poteku šestih mesecev od objave te odločbe.
3. Če do izteka roka iz prejšnje točke
zakonodajalec ne sprejme nove zakonske ureditve, družbeni pravobranilec
samoupravljanja in njegovi namestniki ter občinski družbeni pravobranilci
samoupravljanja nadaljujejo z delom ob smiselni uporabi določb, ki so urejale
njihovo organizacijo in delo pred uveljavitvijo zakona o družbenem
pravobranilcu Republike Slovenije, in na podlagi pooblastil po določbah
veljavnih zakonov.
Sredstva za njihovo delo se zagotavljajo v
proračunu Republike Slovenije.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudniki, ki opravljajo funkcijo
družbenega pravobranilca samoupravljanja Republike Slovenije oziroma njegovih
namestnikov ter funkcijo občinskih družbenih pravobranilcev samoupravljanja,
izpodbijajo določbi prvega in drugega odstavka 13. člena zakona o družbenem
pravobranilcu Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: ZDP).
Po mnenju pobudnikov izpodbijani določbi
kršita načela pravne in socialne države, ki jih določa 2. člen ustave, ter
načelo enakosti pred zakonom, ki ga določa 14. člen ustave. Izpodbijani določbi
naj bi predčasno posegli v mandat dosedanjih nosilcev funkcij, ne da bi se
ugotavljala odgovornost za predčasno prenehanje funkcije, kar po mnenju
pobudnikov predstavlja protiustaven poseg v pridobljene pravice in ogroža
pravno varnost. Zakon naj bi neenakopravno obravnaval dosedanje družbene
pravobranilce samoupravljanja v primerjavi s sodniki in tožilci, ki jim je omogočeno,
da dokončajo svoj mandat tudi v novoustanovljenih organih. Družbenim
pravobranilcem samoupravljanja naj ta možnost ne bi bila zagotovljena niti v
okviru kandidiranja za novo funkcijo, saj ZDP v 3. členu določa nove pogoje za
imenovanje v funkcijo družbenega pravobranilca oziroma njegovega namestnika, ki
jih po navedbah pobudnikov dosedanji nosilci funkcij ne izpolnjujejo, s čimer
naj bi se po mnenju pobudnikov povzročala diskontinuiteta dela pri opravljanju
nalog.
2. Državni zbor je na pobudo odgovoril. Po
mnenju državnega zbora iz celote zakonskih določb jasno izhaja, da gre dejansko
in pravno za novo institucijo in s tem tudi za novo funkcijo, ki se opravlja v
državnem organu, ne glede na to, da so naloge organa ostale nespremenjene.
Neposredna posledica ustanovitve nove institucije naj bi bila, da prejšnja
preneha in z njo tudi funkcije, zaradi česar ne bi bilo mogoče govoriti o
posebnih razrešitvenih razlogih, katerih obstoj bi bilo mogoče izpodbijati v
postopkih za varstvo individualnih pravic.
Po mnenju Državnega zbora ni mogoče enačiti
pravnega položaja sodnikov in državnih tožilcev s položajem družbenih
pravobranilcev samoupravljanja, ker je njihov različni pravni položaj določil
že ustavni zakon za izvedbo ustave. Državni zbor meni, da določba drugega
odstavka 13. člena ZDP tudi ne povzroča diskontinuitete dela, saj zakon določa,
da dosedanji nosilci funkcij nadaljujejo z delom, dokler ne bodo imenovani
nosilci funkcij po določbah ZDP.
Državni zbor meni, da je začasnost
institucije, ki je v zakonu ni treba posebej določiti, razvidna iz opisa
funkcije. Ta pa naj bi bila vezana na pristojnosti, ki v veljavni ustavni
ureditvi nimajo več pravne podlage in naj bi po izpolnitvi zatečenih nalog
prenehala na podlagi odločitve Državnega zbora, sprejete v zakonodajnem
postopku, v okviru katerega bo mogoče odgovoriti tudi na vprašanje prenehanja
mandata družbenih pravobranilcev oziroma prenosa nalog, ki bi ostale
nedokončane, na drugo obstoječo institucijo (npr. javno ali državno
pravobranilstvo).
B)
1. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo na
seji dne 22. 12. 1994 in začelo postopek za oceno ustavnosti vseh določb ZDP,
ker je ocenilo, da je ureditev v izpodbijani prehodni določbi neposredno
povezana s temeljnimi določbami zakona in določbami o delovnem področju organa.
Hkrati je ustavno sodišče začasno zadržalo izvrševanje drugega odstavka 13.
člena ZDP.
2. ZDP je ustanovil državni organ, ki
opravlja po določbi 1. člena tega zakona vse naloge in pooblastila, ki jih je
do uveljavitve ZDP imel družbeni pravobranilec samoupravljanja (v nadaljnjem
besedilu: DPS). Ta pa je imel na podlagi zakona o družbenem pravobranilcu
samoupravljanja (Uradni list SRS, št. 21/75 in 31/84; v nadaljnjem besedilu:
ZDPS) in zakona o družbenem pravobranilcu samoupravljanja (Uradni list SFRJ,
št. 36/75 in 20/82) pristojnost ukrepanja in vlaganja pravnih sredstev ter
izvrševanja drugih z zakonom določenih pravic in dolžnosti, da se uresničuje
družbeno varstvo samoupravnih pravic delovnih ljudi in družbene lastnine (1.
člen ZDPS). Postopek za varstvo samoupravnih pravic delovnih ljudi in družbene
lastnine je lahko začel na lastno pobudo ali na pobudo pravnih oziroma fizičnih
oseb (3. člen ZDPS). Za uresničevanje svoje funkcije je imel pravico dajati
mnenja o odnosih in pojavih, ki so bili pomembni za varstvo samoupravnih pravic
delovnih ljudi in družbene lastnine (4. člen ZDPS), pristojnost zadržati
izvršitev splošnega ali posamičnega akta, če ni bil izdan v sodnem ali upravnem
postopku, in zadržati izvršitev dejanja organizacije oziroma pravne osebe ter
pred pristojnim sodiščem začeti postopek zaradi varstva samoupravnih pravic
delovnih ljudi in družbene lastnine. Imel je pravico predlagati t. i. ukrepe
družbenega varstva (9. člen ZDPS), pred ustavnim sodiščem začeti postopek za
oceno ustavnosti oziroma zakonitosti akta, s katerim se kršijo samoupravne
pravice delovnih ljudi ali oškoduje družbena lastnina (11. člen ZDPS), imel je
poseben položaj v postopkih pred sodišči združenega dela, kjer je imel pravico
sprožiti postopek oziroma v začetem postopku priglasiti udeležbo v skladu z
zakonskimi določbami, ki so urejale postopek pred sodišči združenega dela.
Pristojnosti, ki jih je imel DPS, so se nanašale na varstvo družbene lastnine
ter na varstvo pravic delavcev.
ZDP je opredelil funkcijo novega državnega
organa s sklicevanjem na funkcijo DPS. S tem je državni organ, ki ga
ustanavlja, dobil drugo vlogo, kot je bila začrtana v razlogih za sprejem v
predlogu zakona. Po mnenju zakonodajalca naj bi začasnost institucije,
ustanovljene s tem zakonom, izhajala iz pristojnosti oziroma področja dela, ki
v veljavni ustavni ureditvi nima več pravne podlage, zato bi po izpolnitvi
zatečenih nalog prenehala z odločitvijo zakonodajalca. Iz prikazane funkcije in
pristojnosti DPS je razvidna dvojnost njegove nekdanje funkcije (varstvo
samoupravnih pravic in varstvo družbene lastnine). ZDP to dvojnost ohranja,
zato sta za presojo ustavnosti takšne ureditve pomembna dva vidika.
Prvi vidik je vidik varstva družbene
lastnine. Ustavno oporo za zakonsko ureditev posebnega državnega organa,
katerega funkcija je preprečitev oškodovanja družbene lastnine pred lastninskim
preoblikovanjem, je mogoče najti samo v dejstvu, da gre za prehodno obdobje do
lastninskega preoblikovanja družbene lastnine. V skladu z načeli pravne države
je, da so zakonske določbe jasne in nedvoumne: določitev stvarne pristojnosti
in pooblastil funkcionarjev državnega organa, ki jih izvršujejo, bi morala biti
zato glede družbene lastnine jasna in določna. 1. člen ZDP pa pušča odprto
vprašanje, kaj vse od funkcije DPS se je hotelo s takšno pravno določbo
prenesti na nov državni organ. Te nejasnosti ne odpravlja niti določba 8. člena
ZDP, saj iz nje ni razvidno, kaj je vsebina postopka za varstvo družbene
lastnine, in še manj, kaj je vsebina postopka za varstvo pravic delavcev.
Za funkcijo varstva pravic delavcev pa ni
mogoče trditi, da sama po sebi nima podlage v ustavi. Mogoče bi bilo npr.
ustanoviti posebnega varuha pravic delavcev (drugi odstavek 159. člena ustave),
pravica do varstva dela pa predstavlja podlago tudi za ureditev in pristojnosti
npr. inšpekcije dela. Zakon v določbi 8. in 9. člena izrecno govori o varstvu
oziroma kršitvah pravic delavcev. Vendar če bi zakonodajalec hotel določiti
posebnega varuha za varstvo pravic delavcev, potem bi morala biti njegova vloga
in pristojnost opredeljena glede na določbo prvega odstavka 159. člena ustave,
to je opredelitev varovanja človekovih pravic v razmerju do državnih organov,
organov lokalne samouprave in nosilcev javnih pooblastil. Funkcijo DPS pa bi
lahko kvečjemu označili kot funkcijo varovanja pravic delavcev v odnosu do
delodajalcev, za varstvo v tem razmerju pa je zakonodajalec že ustanovil
inšpekcijo dela. Pravne določbe, pri katerih je namen, ki ga hoče doseči
zakonodajalec, tako nerazviden in nejasen, da je le od vsakokratnega razlagalca
odvisno, kako jih bo razlagal, pa ne sodijo v pravni sistem pravne države.
ZDP torej dejansko ohranja funkcijo DPS v
celoti in na obeh področjih (varstvo družbene lastnine in varstvo pravic
delavcev). S funkcijo varstva družbene lastnine, ki pa bi jo v sedanjem
prehodnem obdobju do ukinitve oziroma preoblikovanja družbene lastnine po
vsebini moral oblikovati drugače kot v prejšnjem sistemu in ki je začasne,
prehodne narave, je združil funkcijo varovanja pravic delavcev, ki je z vidika
ustavne ureditve lahko tudi trajna, a vsebinsko spet delno drugačna funkcija, z
vidika funkcij DPS pa je bila neločljivo povezana z varstvom družbene lastnine.
Takšna opredelitev nalog in pristojnosti
državnega organa nasprotuje načelom pravne države, določenim v 2. členu ustave.
Za vzpostavitev takega novega državnega organa (kot dela novega pravnega
sistema) namreč ni nikakršne pravne podlage. Ustavno dopustno bi bilo kvečjemu
podaljšanje delovanja prejšnjih organov z ustrezno prilagojenimi pristojnostmi
in morda tudi imenom ali morebiti vzpostavitev novega začasnega organa s takimi
pristojnostmi.
3. Zakonodajalec torej lahko v prehodnem
obdobju preoblikovanja družbene lastnine funkcije, ki jih je treba opravljati
zato, da se zavaruje družbeni kapital oziroma družbena lastnina, uredi tudi
tako, da v ta namen ustanovi nov državni organ, če to šteje za vsebinsko
primerno. V tem primeru mora jasno in nedvoumno določiti njegove naloge in
pristojnosti, tako da je mogoče iz njihove opredelitve sklepati tudi, kdaj bodo
le-te izčrpane (gre predvsem za trajanje sodnih postopkov, ki so bili sproženi
na zahtevo DPS, pri katerih ni mogoče vnaprej določiti roka trajanja). Ob
takšni ureditvi zakonodajalec lahko za opravljanje funkcije določi strožje
pogoje, če to šteje za vsebinsko primerno in če tako lahko zagotovi učinkovito
izvrševanje te funkcije (med drugim tudi zadostno število usposobljenih ljudi,
kontinuirano delo idr.). Ob tem pa mora biti iz samega zakonskega besedila
razviden tudi namen, ki ga zakonodajalec z določbami hoče doseči.
Šele v primeru in z vidika takšne ureditve,
ki ustreza načelom pravne države, je mogoče ocenjevati ustavnost prehodnih določb
zakona. Če bi zakon v skladu z vsem navedenim določil naloge in pristojnosti
družbenega pravobranilca, bi ob zgoraj navedenih pogojih lahko določil tudi
strožje pogoje za kandidate za nove funkcije. Ob morebitni neizpolnjenosti
gornjih zahtev bi vprašanje smotrnosti (zakonodajalec odpravlja začasni organ
zato, da ustanovi drug začasni organ, ki mu daje vsebinsko enako funkcijo)
lahko preraslo tudi v vprašanje ustavnosti – če bi namreč nesmotrnost ureditve
lahko resneje ogrozila obseg še obstoječe družbene lastnine in s tem možnost
njene zakonite pretvorbe v druge oblike lastnine. Če se za opravljanje določene
funkcije ustanovi nov organ, funkcija osebam, ki so jo opravljale v prejšnjem
organu, preneha skupaj s prenehanjem organa. Zato zgolj z vidika prehodnih
določb zakona ne gre za razrešitev posameznikov s funkcij in v tem omejenem
obsegu določba 13. člena ZDP tudi ni v neskladju z ustavo. Prav tako ni mogoče
trditi, da bi moral zakonodajalec enako obravnavati nosilce funkcije DPS s
funkcijami sodnikov in tožilcev, saj je temelj za njihovo razlikovanje podan v
določbah 6. in 8. člena ustavnega zakona za izvedbo ustave. Če bi ustavno
sodišče presojalo le ustavnost določb prvega in drugega odstavka 13. člena ob
predpostavki, da so ostale določbe zakona v skladu z ustavo, potem bi lahko
ugotovilo le, da izpodbijani določbi nista v neskladju z ustavo, ne z 2. ne s
14. členom ustave. V neskladju z ustavo sta v kontekstu z drugimi določbami
ZDP, ki so iz že navedenih razlogov v neskladju z ustavo.
Zato je bilo treba razveljaviti ZDP v
celoti z odložnim rokom razveljavitve z izjemo določbe, ki omogoča nadaljevanje
dela nosilcem funkcije DPS, določbo drugega odstavka 13. člena, katere
izvrševanje je ustavno sodišče zadržalo do te odločitve, pa s takojšnjim učinkom
razveljavitve.
Za primer, da zakonodajalec v odložilnem
roku ne bi sprejel zakona, ki bi urejal vprašanje organa, ki naj v prehodnem
obdobju skrbi za varstvo družbene lastnine v določenem omejenem obsegu, je bilo
treba odločiti, da se opravljanje funkcije DPS kljub temu nadaljuje s
pooblastili, ki jo tej funkciji daje zakonodaja, sprejeta že po uveljavitvi
ustave, do sprejema drugačne zakonske ureditve. Ker so po določbah zakonodaje,
ki je z uveljavitvijo 14. člena ZDP prenehala veljati, sredstva za delo
občinskih pravobranilcev samoupravljanja zagotavljale občine, je treba zaradi
uveljavitve lokalne samouprave predvideti tudi zagotovitev sredstev za delo
organa, če za njegovo delovanje zakonodajalec ne bo sprejel nove zakonske
ureditve. Tega smiselna uporaba določb zakonodaje o organizaciji in delu DPS,
ki je že prenehala veljati, ne bi mogla zagotoviti.
C)
Ustavno sodišče je to odločbo sprejelo na
podlagi prvega in drugega odstavka 40. člena zakona o ustavnem sodišču (Uradni
list RS, št. 15/94) v sestavi: predsednik dr. Tone Jerovšek in sodniki dr.
Peter Jambrek, mag. Matevž Krivic, mag. Janez Snoj, dr. Janez Šinkovec, dr.
Lovro Šturm, Franc Testen, dr. Lojze Ude in dr. Boštjan M. Zupančič. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Št. U-I-327/94-9
Ljubljana, dne 16. marca 1995.
dr. Tone Jerovšek l. r.
Predsednik