Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobude Barbare Prislan iz Kamnika in Polone Mikuž iz
Ljubljane, Maše Hlastec Rajterič, Barbare Preskar in Tadeje Čampa Levstek iz
Ljubljane ter Barbare Jontez iz Ljubljane, na seji dne 26. maja 2005
o d l o č i l o:
1. Prvi odstavek 43. člena Zakona o starševskem varstvu in
družinskih prejemkih (Uradni list RS, št. 97/01) ni bil v neskladju z Ustavo.
2. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti 7. člena
Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o starševskem varstvu in družinskih
prejemkih (Uradni list RS, št. 76/03) se zavrže.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnice so vložile pobude za začetek
postopka za oceno ustavnosti prvega odstavka 43. člena Zakona o starševskem
varstvu in družinskih prejemkih (v nadaljevanju: ZSDP), ki je od 1. 1. 2002 do
uveljavitve Zakona o spremembah in dopolnitvah ZSDP (Uradni list RS, št. 76/03
– v nadaljevanju: ZSDP-A) dne 19. 8. 2003 določal, da osnova za izračun
starševskega nadomestila ne more biti višja od dvainpolkratnika povprečne
mesečne plače v Republiki Sloveniji na podlagi zadnjih znanih uradnih podatkov
o mesečnih plačah v času odmere nadomestila, razen za porodniško nadomestilo.
Dvainpolkratnik povprečne mesečne plače je maja 2003 znašal približno 605.000
SIT. Po preteku porodniškega dopusta (105 dni) naj bi bile zato v času dopusta
za nego in varstvo otroka (260 dni) upravičene prejemati nižje nadomestilo,
izračunano na podlagi navedene limitirane osnove. Pobudnice menijo, da je
uvedba limitiranja zgornje višine starševskega nadomestila v času dopusta za
nego in varstvo otroka (neposredno po izteku 105-dnevnega porodniškega dopusta)
neutemeljena in nerazumna, saj naj bi vplivala na zmanjševanje števila rojstva
otrok in matere oziroma starše z višjimi dohodki obravnavala v neskladju z
načelom enakosti pred zakonom. Izpodbijana ureditev naj bi bila po navedbah
pobudnic v neskladju tudi z 2. in s 14. členom, s tretjim odstavkom 53. člena
ter s 54. in 55. členom Ustave.
2. Pobudnici Barbara Prislan in Polona
Mikuž, ki sta pobudo vložili dne 3. 6. 2003, poudarjata, da je z uvedbo
limitiranja nadomestila spremenjena dotedanja ureditev iz Zakona o družinskih
prejemkih (Uradni list RS, št. 65/93 in nasl. – ZDPre), pri čemer naj
zakonodajalec ne bi navedel razloga za takšno spremembo. Zaradi izpodbijane
določbe naj bi bil položaj staršev bistveno poslabšan, saj višina starševskega
nadomestila ni več sorazmerna vplačanim visokim prispevkom v obveznem
zavarovanju. Iz sistema plačevanja prispevkov naj bi izhajalo, da zavarovančeve
pravice niso odvisne od njegovih socialnih potreb, temveč od višine vplačanih
obveznih prispevkov. Glede na načelo največje koristi otroka naj gmotni položaj
nosečnice ne bi bil razumen in stvarno utemeljen razlog razlikovanja. V otrokovo
korist naj bi mati izkoristila pripadajočo ji pravico do dopusta za nego in
varstvo otroka in ostala z njim do njegovega dopolnjenega prvega leta starosti.
Ker poleg tretjega odstavka 53. člena Ustave državo zavezuje k ustvarjanju
potrebnih razmer za varstvo družine, materinstva, očetovstva, otrok in mladine
tudi več mednarodnih instrumentov, se pobudnice ne strinjajo z odločitvijo
zakonodajalca za obravnavani ukrep. Pobudnice menijo, da je višina starševskega
nadomestila pomembna za odločitev o rojstvu otroka, zato naj bi izpodbijana
ureditev posegala tudi v pravico do svobodnega odločanja o rojstvu otrok (55.
člen Ustave). Izpodbijana ureditev naj bi bila krivična do staršev, ki so z
ustvarjanjem družine počakali toliko časa, da so sami ustvarili materialne
pogoje zanjo (stanovanje, primerni dohodki). Glede na to, da starši, ki se jim
nadomestilo odmeri po izpodbijani določbi, nosijo finančno breme otroka sami,
saj niso deležni socialnih pomoči, država ne bi smela poseči v njihove
pridobljene pravice na delu sredstev, ki presegajo limitirani znesek. Ker izpad
dohodka lahko socialno ogrozi starejše otroke, je mati prisiljena vrniti se na
delo po 105 dneh, saj se npr. plačilo vrtca ne spremeni. Limitiranja
obravnavanega starševskega nadomestila naj ne bi bilo mogoče primerjati z
limitiranjem pokojnin, ker te temeljijo na medgeneracijski solidarnosti in niso
časovno omejene. Izpodbijana ureditev naj bi pomenila tudi posredno
diskriminacijo glede na spol, ker pravico v pretežni večini izrabijo ženske. Z
vlogo z dne 21. 6. 2004 pobudnici pobudo dodatno utemeljujeta z navedbo, da se
bo učinek ureditve pokazal tudi ob njuni upokojitvi pri izbiri najugodnejšega
zaporedja let oziroma pri izračunu pokojninske osnove. Pobudo naj bi
utemeljevale tudi določbe Zakona o uresničevanju načela enakega obravnavanja
(Uradni list RS, št. 50/04 – ZUNEO).
3. Pobudnice Maša Hlastec Rajterič, Barbara
Preskar in Tadeja Čampa Levstek, ki so pobudo vložile dne 23. 5. 2003, menijo,
da je omejevanje zgornje meje zneska nadomestila v neskladju z Ustavo, ker
višina prispevkov za starševsko varstvo navzgor ni omejena. Osebe, katerih
plače presegajo določen znesek, naj ob nastopu dopusta za nego in varstvo
otroka ne bi bile v enakem položaju v primerjavi z osebami, ki navedenega
zneska ne presegajo. Ureditev naj bi bila nerazumna. Po prejšnji ureditvi naj
bi bil sistem uravnotežen, dajatev in nadomestilo naj bi bila enakovredna.
Partnerja plačujeta prispevke za starševsko varstvo vso svojo aktivno dobo od
svojih polnih prejemkov, zato sama ustvarita materialne pogoje za prejemanje
enakih prejemkov tudi v času dopusta za nego in varstvo otroka. Prispevata pa
tudi k ustvarjanju pogojev za izplačevanje nadomestil staršem, ki imajo nižje
dohodke. Višina starševskega nadomestila naj bi bila eden bistvenih elementov
pri odločanju o tem, ali se bosta odločila za otroka oziroma za koliko otrok.
Ureditev naj bi bila krivična do staršev, ki so z vlaganjem v izobraževanje in
kariero poskrbeli za to, da so sposobni in pripravljeni svoja eksistenčna
vprašanja reševati sami, ne v breme družbe. Ker ti finančno breme otroka skoraj
v celoti nosijo sami, jim država ne bi smela vzeti pridobljenih pravic na delu
starševskega nadomestila, ki presega dvainpolkratnik povprečne mesečne plače. Z
vlogo z dne 16. 6. 2004 (in s vsebinsko podobno vlogo z dne 30. 6. 2004)
pobudnice pobudo razširjajo na spremenjeni prvi odstavek 43. člena ZSDP,
uveljavljen s 7. členom ZSDP-A.
4. Pobudnica Barbara Jontez, ki je pobudo
vložila 3. 3. 2003, meni, da glede na zmanjševanje števila rojstev, višanje
starosti mater ob rojstvu prvega otroka, zmanjševanje števila aktivnega
prebivalstva in naraščanje števila upokojencev limitiranje nadomestila v času
dopusta za nego in varstvo otroka ni utemeljeno, čeprav je glede na to, da se
pravica zagotavlja po načelih vzajemnosti in solidarnosti, po Ustavi mogoče.
Ureditev naj bi vplivala na zniževanje števila rojstev in na predčasno vračanje
mater na delo zaradi njihovih finančnih obveznosti, ki so nastale pred rojstvom
otroka in so vezane na višino plače (npr. stanovanjski kredit, plačilo vrtca).
5. Ministrstvo za delo, družino in socialne
zadeve (v nadaljevanju: Ministrstvo) je v pojasnilih med drugim navedlo, da je
obseg pravic (predvsem višina prejemkov) iz zavarovanja za starševsko varstvo v
pretežni meri odvisen od višin vplačanih prispevkov, razen takrat, kadar je z
upoštevanjem načela solidarnosti določeno drugače. Sistem zavarovanja za
starševsko varstvo temelji na načelu enotnosti zavarovanja, vanj so vključeni
vsi posamezniki, za katere je zakonodajalec predvidel zavarovanje za starševsko
varstvo. Ker ni ločenih zavarovalnih shem za določene kategorije zavarovancev,
je treba računati z določenimi razlikami, ki obstajajo med temi različnimi
kategorijami, kar se izrazi pri izplačevanju nadomestil. Sredstva, ki se
zberejo po Zakonu o prispevkih za socialno varnost (Uradni list RS, št. 5/96 in
nasl. – ZPSV), ne zadoščajo za kritje odhodkov, ki so vezani na pravice iz
naslova zavarovanja za starševsko varstvo. Iz finančnih posledic zakona naj bi
izhajala precejšnja razlika med zagotovljenimi in potrebnimi sredstvi za
nadomestilo za nego in varstvo otroka. Najvišji znesek izplačila nadomestila
naj bi bil izbran po kriteriju, ki ga je zakonodajalec določil v okviru svojih
pristojnosti in naj bi pomenil najvišjo raven zagotovljene socialne varnosti iz
zavarovanja za starševsko varstvo. Omejitev nadomestila naj bi bila nujna
zaradi razkoraka med zagotovljenimi pravicami in možnostmi zagotavljanja
sredstev za izvajanje zavarovanja.
6. Državni zbor na navedbe pobud ni
odgovoril.
B)–I
7. Ustavno sodišče je vloge pobudnic
združilo zaradi skupnega obravnavanja in odločanja.
8. ZSDP je bil med postopkom pred Ustavnim
sodiščem spremenjen in dopolnjen. Izpodbijani 43. člen ZSDP je bil spremenjen
tako, da je 7. člen ZSDP-A določil novo besedilo člena 43. S tem je prejšnji
43. člen prenehal veljati, ne glede na to, da sta si besedili podobni in ne
glede na (prehodno) določbo 31. člena ZSDP-A1. Ustavno sodišče
presoja ustavnost zakonskih norm, ki ne veljajo več, le izjemoma, če ugotovi,
da so zaradi njihovega neskladja z Ustavo nastale škodljive posledice, ki s
prenehanjem njihove veljavnosti niso odpravljene (47. člen Zakona o Ustavnem
sodišču, Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS). Zato mora v takih
primerih pobudnik izkazati, da bi se z morebitno zanj ugodno odločitvijo
Ustavnega sodišča njegov pravni položaj izboljšal. Pobudnica Polona Mikuž je
predložila prvostopenjsko odločbo o starševskem nadomestilu, iz katere je
razvidno, da je zahtevo za uveljavitev pravice do nadomestila za nego in
varstvo otroka vložila dne 14. 5. 2003 in da ji je bilo nadomestilo odmerjeno
dne 19. 9. 2003 ob upoštevanju ZSDP, objavljenega v Uradnem listu RS, št.
97/01. V vlogi z dne 21. 6. 2004 je navedla, da je zoper dokončno odločbo o
starševskem nadomestilu pri Delovnem in socialnem sodišču dne 16. 1. 2004
sprožila spor. Ker ima pobudnica odprt postopek, v katerem se izpodbijana
določba še uporablja, so izpolnjeni pogoji za ustavnosodno presojo prvega
odstavka 43. člena ZSDP, kot je veljal pred uveljavitvijo ZSDP-A. Ker je
pravovarstveno potrebo izkazala pobudnica Polona Mikuš, se Ustavno sodišče ni
spuščalo v presojo, ali pravovarstveno potrebo za presojo prvega odstavka 43.
člena ZSDP pred njegovo novelo izkazujejo tudi druge pobudnice.
9. Procesni pogoj za ustavnosodno presojo
prvega odstavka 43. člena ZSDP po uveljavitvi ZSDP-A oziroma 7. člena ZSDP-A je
izkazan pravni interes po 24. členu ZUstS. Ta je podan, če predpis, katerega
oceno pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove pravice, pravne interese
oziroma pravni položaj. Po ustaljeni ustavnosodni presoji mora biti pravni
interes neposreden in konkreten, morebitna ugoditev pobudnikovemu predlogu mora
privesti do izboljšanja njegovega pravnega položaja. Pobudnice iz 3. točke
obrazložitve te odločbe so pravni interes utemeljile le z navedbo, da se
izpodbijani prvi odstavek 43. člena vsebinsko ni spremenil in da ostaja
starševsko nadomestilo še naprej limitirano. Glede na to, da odločitev
Ustavnega sodišča o razveljavitvi zakona ne učinkuje na razmerja, o katerih je
bilo pred dnem razveljavitve že pravnomočno odločeno (44. člen ZUstS),
morebitna razveljavitev noveliranega prvega odstavka 43. člena ZSDP ne bi mogla
izboljšati pravnega položaja pobudnic, saj niso izkazale, da so jim bile
odločbe o nadomestilu za nego in varstvo otroka izdane na podlagi noveliranega
43. člena in se jim nadomestilo še izplačuje oziroma da imajo pred pristojnim
sodiščem odprt postopek v zvezi z njimi, zaradi česar te še niso pravnomočne.
Za izpodbijanje novelirane ureditve pobudnice torej ne izkazujejo pravnega
interesa in je bilo treba njihovo pobudo v tem delu zavreči. Tudi če bi
pobudnice pravni interes izkazale, bi Ustavno sodišče pri presoji novelirane
določbe (torej pri presoji omejevanja najvišjega izplačila nadomestila) moralo
upoštevati stališče, zavzeto ob določbi, v zvezi s katero je pobudo sprejelo in
začelo postopek za presojo ustavnosti.
B)–II
10. Ustavno sodišče je pobude sprejelo v
delu, v katerem se nanašajo na prvi odstavek 43. člena ZSDP, objavljenega v
Uradnem listu RS, št. 97/01, in glede na izpolnjene pogoje iz četrtega odstavka
26. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v
nadaljevanju: ZUstS) nadaljevalo z odločanjem o stvari sami.
11. Pobudnici iz 2. točke obrazložitve te
odločbe se v pobudi sklicujeta na 3. člen Konvencije Združenih narodov o
otrokovih pravicah (Uradni list SFRJ, št. 15/90 – KOP) in 10. člen Mednarodnega
pakta o ekonomskih, socialnih in kulturnih pravicah (Uradni list SFRJ, MP, št.
7/77 – Pakt ESKP), ki zavezujeta Slovenijo na podlagi Akta o notifikaciji
nasledstva glede konvencij Organizacije združenih narodov in konvencij,
sprejetih v Mednarodni agenciji za atomsko energijo (Uradni list RS, št. 35/92,
MP, št. 9/92) ter na 8. člen Konvencije o varstvu človekovih pravic in
temeljnih svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94, MP, št. 7/94 – EKČP). Navedene
določbe mednarodnih instrumentov, ki se nanašajo na varstvo družine, ne nudijo
večjih pravic, kot jih zagotavlja (že) tretji odstavek 53. člena Ustave. Zato
je Ustavno sodišče presojalo skladnost izpodbijane določbe z ustavnimi
določbami in ne tudi z navedenimi mednarodnimi instrumenti.
12. Po tretjem odstavku 53. člena Ustave
država varuje družino, materinstvo, očetovstvo, otroke in mladino ter ustvarja
za to varstvo potrebne razmere. Iz navedene določbe izhaja dolžnost države, da
svojim državljanom z ustrezno pravno ureditvijo in z ustvarjanjem ustreznih
razmer omogoča vzpostavitev in varstvo njihovega družinskega življenja. Pravico
do spoštovanja družinskega življenja v določenem obsegu varujejo tudi 54., 55.
in 56. člen Ustave. Po prvem stavku prvega odstavka 54. člena Ustave imajo
starši pravico in dolžnost vzdrževati in vzgajati svoje otroke. Z varovanjem
razmerij med starši in otroki je varovana tudi pravica spoštovanja družinskega
življenja staršev in otrok. Po 55. členu je odločanje o rojstvih otrok
svobodno, država pa zagotavlja možnosti za uresničevanje te svoboščine in
ustvarja razmere, ki omogočajo staršem, da se odločajo za rojstva svojih otrok.
Pri tem gre zlasti za pogoje na področju zdravstvenega in socialnega varstva,
vzgoje in izobraževanja, zaposlovanja, delovnopravnega varstva in
stanovanjskega gospodarstva. Po prvem odstavku 56. člena je otrokom
zagotovljeno posebno varstvo, kar je tudi odraz pravic do spoštovanja
družinskega življenja.
13. Podrobnejša ureditev, s katero se
ustvarjajo razmere, ki omogočajo vzpostavitev in varstvo družinskega življenja,
ni omejena le na en zakon. Ob temeljni ureditvi družinskopravnih razmerij v
Zakonu o zakonski zvezi in družinskih razmerjih (Uradni list SRS, št. 15/76 in
nasl. – ZZZDR) je varstvo družine zajeto v zakonih, ki urejajo različna
področja, npr. socialno, zdravstveno, stanovanjsko, vzgojnoizobraževalno,
delovnopravno. Izpodbijani ZSDP zato ureja le del ukrepov družinske politike.
Sistem zavarovanja za starševsko varstvo je po ZSDP zasnovan tako, da pravice,
ki jih ureja, zagotavlja zavarovancem po načelih vzajemnosti in solidarnosti
(drugi odstavek 5. člena). Če vplačani prispevki iz naslova starševskega
varstva ne zadoščajo za pokrivanje obveznosti za pravice, ki izhajajo iz
zavarovanja, se sredstva zagotavljajo iz drugih proračunskih virov (tretji
odstavek 5. člena). ZSDP ureja starševski dopust, starševsko nadomestilo,
pravice iz naslova krajšega delovnega časa, družinske prejemke, pogoje in
postopek za uveljavljanje posameznih pravic in druga vprašanja glede izvajanja
tega zakona. Pravice iz zavarovanja za starševsko varstvo so starševski dopust,
starševsko nadomestilo in pravice iz naslova krajšega delovnega časa (7. člen).
Za starševsko varstvo se plačuje prispevek zavarovanca in delodajalca (prvi
odstavek 8. člena).
14. Izpodbijana določba je uvrščena v okvir
urejanja starševskega dopusta, ki ga ZSDP uporablja kot skupen izraz za
porodniški dopust, očetovski dopust, dopust za nego in varstvo otroka in
posvojiteljski dopust (prvi odstavek 13. člena). Pravico do izrabe dopusta za
nego in varstvo otroka ima eden od staršev po preteku porodniškega dopusta
(prvi odstavek 26. člena). Dopust za nego in varstvo otroka se lahko izrabi na
različne, z Zakonom določene načine. Osnova za posamezno vrsto starševskega
nadomestila je povprečna osnova, od katere so bili obračunani prispevki za
starševsko varstvo (enaka je osnovi, od katere zavarovanci iz 6. člena ZSDP
plačujejo prispevke za obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje) v zadnjih
12 mesecih pred vložitvijo prve vloge za starševski dopust (prvi odstavek 41.
člena). Pobudnice izpodbijajo prvi odstavek 43. člena, ki je (pred novelo)
določal, da osnova za izračun nadomestila ne more biti višja od
dvainpolkratnika povprečne mesečne plače v Republiki Sloveniji na podlagi
zadnjih znanih uradnih podatkov o mesečnih plačah v času odmere, razen za
porodniško nadomestilo. Po noveliranem prvem odstavku 43. člena se omejitev
nanaša na višino izplačila starševskega nadomestila in ne več na osnovo za
njegovo odmero.
15. Pobudnice očitajo ureditvi, da je
uvedeno limitiranje osnove za odmero nadomestila nerazumno, sprejeto arbitrarno
in posega v pridobljene pravice na vloženih prispevkih za zavarovanje, da je v
neskladju z načelom enakosti pred zakonom in posredno diskriminacijsko ter v
neskladju z ustavnimi določbami o varovanju družine.
16. Zatrjevanje pobudnic o ravnanju
zakonodajalca in s tem neskladnosti prvega odstavka 43. člena ZSDP z načeli, ki
izhajajo iz 2. člena Ustave, po katerem je Slovenija pravna in socialna država,
ni utemeljeno. Iz zakonodajnega gradiva (EPA 559 – II) je razvidno, da je
predlagatelj v prikazu tedaj veljavne ureditve med drugim navedel zneske
povprečnega, najnižjega in najvišjega nadomestila v letu 1997 ter na podlagi
primerjalnega pregleda ureditev varstva materinstva v nekaterih
zahodnoevropskih državah ugotovil, da nobena država ne pozna tako dolgega
dopusta s 100% nadomestilom plače za celotno obdobje. Navedel je tudi, da
sredstva, zbrana iz prispevkov za porodniško varstvo po Zakonu o prispevkih za
socialno varstvo (Uradni list RS, št. 5/96 in nasl. – ZPSV), ne zadoščajo za
kritje odhodkov, ki so vezani na pravice iz naslova zavarovanja za starševsko
varstvo2. Zakonodajno gradivo in pojasnila, pridobljena v postopku
presoje utemeljenosti pobud, zato izkazujejo razloge za sprejem izpodbijane
ureditve v takšni meri, da je bilo treba očitek pobud o arbitrarnem ravnanju
zakonodajalca zavrniti kot očitno neutemeljen.
17. Neutemeljen je tudi očitek, da gre za
neustaven poseg v pridobljene pravice. Pobudnice namreč menijo, da že
plačevanje prispevkov samo po sebi daje pridobljeno pravico do starševskega
nadomestila v višini, odvisni le od višine vplačanih prispevkov, in da jim je
ob limitirani osnovi za izračun nadomestila del pridobljenih pravic odvzet brez
razumnega razloga. Pravice se po ZSDP ne odmerjajo le na podlagi vplačanih
prispevkov, saj zavarovanje sloni na načelu vzajemnosti in solidarnosti med
zavarovanci in ne zgolj na zavarovalniških načelih. Ob uveljavitvi ZSDP
pobudnice še niso izpolnjevale pogojev za starševski dopust oziroma za dopust
za nego in varstvo otroka in zato o teh pravicah še ni bilo odločeno z odločbo
pristojnega centra za socialno delo. Izpodbijana zakonska ureditev je pri njih
zato mogla poseči le v (utemeljena) pričakovanja, da bodo deležne stoodstotnega
nadomestila, kakršno je šlo upravičencem po prejšnji ureditvi, ni pa posegla v
pridobljene pravice. Ustava ne preprečuje, da bi zakon spreminjal prej zakonsko
določene pravice z učinkom za naprej, če te spremembe ne nasprotujejo z Ustavo
določenim načelom oziroma drugim ustavnim določbam, upoštevajoč tudi načelo
zaupanja v pravo kot eno od ustavnih načel pravne države. Načelo varstva
zaupanja v pravo posamezniku zagotavlja, da mu država njegovega pravnega
položaja ne bo brez razloga, utemeljenega v prevladujočem in legitimnem javnem
interesu, poslabšala. Ker gre za splošno pravno načelo in ne neposredno za eno
od ustavnih pravic, katerim po tretjem odstavku 15. člena Ustave pripada
strožje varstvo zoper morebitne omejitve in druge posege, to načelo nima
absolutne veljave. V večji meri kot posamezne ustavne pravice je dostopno
možnim omejitvam, torej temu, da je v primeru konflikta oziroma kolizije med
tem in drugimi ustavnimi načeli oziroma dobrinami treba v t. i. tehtanju dobrin
presoditi, kateri izmed ustavno zavarovanih dobrin je v posameznem spornem
primeru treba dati prednost. Pri takem tehtanju ustavnopravnih dobrin je na eni
strani ustavno načelo varstva zaupanja v pravo, pri čemer je zlasti pomembno,
ali so spremembe na pravnem področju, za katero gre, relativno predvidljive in
so torej prizadeti s spremembo lahko vnaprej računali ter kakšna je teža
spremembe in pomen obstoječega pravnega položaja za upravičence na eni strani,
na drugi strani pa javni interes, ki utemeljuje drugačno ureditev od obstoječe.
Izhodišče pri tej presoji je tudi to, da pri sistemu nadomestil po izpodbijani
ureditvi ne gre za sistem zavarovanja, ki bi temeljil samo na načelih
vzajemnosti, temveč gre za sistem, ki temelji tudi na solidarnosti. To pomeni,
da se del nadomestila pri upravičencih, ki glede na višje plače prispevajo več,
nameni za pokrivanje nadomestila tistim, ki glede na nižje plače prispevajo
manj. Med več cilji in načeli, ki so vodila zakonodajalca pri urejanju pravic
po ZSDP, je v zakonodajnem gradivu navedeno tudi "maksimiranje pravičnosti
in socialne enakosti, s poudarkom na vertikalni enakosti". V okvir tega
cilja je mogoče uvrstiti skrb za delovanje sistema v pogojih, ko iz prispevkov
zbrana sredstva ne zadostujejo za izplačila pravic in je treba razliko
zagotoviti iz proračunskih sredstev. Iz tega izhajajoči skrbi za pravičnost in
socialno enakost, torej skrbi za zmanjševanje razlik med najvišjimi in
najnižjimi izplačili pravic, ni mogoče odreči legitimnosti in zasledovanja
prevladujočega javnega interesa, ki mu je treba dati prednost. Nova zakonska
ureditev starševskega varstva ni bila povsem nepričakovana, saj so jo
napovedovale tedaj aktualne spremembe na delovnopravnem področju in razmeroma
pogoste spremembe pravic na področju socialnih zavarovanj.
18. Po prvem odstavku 44. člena ZSDP znaša
starševsko nadomestilo za polno odsotnost z dela 100% osnove. Slednja se
izračuna iz povprečnih osnov (npr. iz plač), od katerih so bili v določenem
obdobju obračunani prispevki za starševsko varstvo. Člen 43 ureja omejitev
navedenega pravila o izračunu osnove za odmero nadomestila, in to tako, da
osnova za izračun nadomestila ne more biti višja od dvainpolkratnika povprečne
mesečne plače v državi in ne nižja od 55% minimalne plače. Pripadajoče
stoodstotno nadomestilo je zato nižje ali višje od tistega, ki bi bilo
izračunano le na podlagi dejanskih osnov za plačilo prispevka za starševsko
varstvo. Limitiranje osnove za odmero nadomestila navzgor in navzdol sloni na
načelu solidarnosti, pri čemer zniževanje najvišjih osnov na določeno raven
prispeva k socialni varnosti tistih, ki ne dosegajo zakonske ravni najnižje
osnove. Načelo solidarnosti je sestavni del načela socialne države iz 2. člena
Ustave (podobno npr. odločba Ustavnega sodišča št. U-I-36/00 z dne 11. 12.
2003, Uradni list RS, št. 133/03, in OdlUS XII, 98). Socialna varnost
upravičencev je po presoji zakonodajalca na obravnavanem področju zagotovljena
s pravico do nadomestila, ki se izračuna iz osnove, ki ni nižja od določene
najnižje ravni. Zato ureditev, po kateri nadomestilo ne more presegati določene
najvišje ravni, ni nerazumna in ni v neskladju z 2. členom Ustave. Predvidena
doba uresničevanja pravice, naj gre za nedoločeno dobo pokojnin ali za določeno
dobo starševskega nadomestila, na uresničevanje načela solidarnosti nima
vpliva, čeprav pobudnice menijo drugače, saj je načelo mogoče uveljaviti že v
razmerju med dvema osebama in neodvisno od časa trajanja takšnega razmerja.
19. Pobudnice navajajo več razlogov, ki naj
bi utemeljevali očitek o neskladnosti izpodbijane ureditve s 14. členom Ustave.
Upravičene osebe naj bi bile neenako obravnavane zaradi drugačne oziroma manj
ugodne ureditve nadomestila po ZSDP v primerjavi s prej veljavnim ZDPre.
Navajanje primerjave učinkov prejšnje in obravnavane ureditve pobude ne
utemeljuje. Razlikovanje izhaja iz okoliščine, da so bila nadomestila
uveljavljena v različnih časovnih obdobjih, kar lahko šteje za objektivno
utemeljen razlog (razumen in stvaren razlog) razlikovanja.
20. Limitiranje osnove za izračun
nadomestila v času dopusta za nego in varstvo otroka, ki zajame le del
upravičencev, naj bi po mnenju pobudnic pomenilo protiustavno neenako
obravnavanje upravičencev z različno visokimi dohodki oziroma razlikovanje
nosečnic glede na njihov gmotni položaj. Načela enakosti pred zakonom ni mogoče
pojmovati kot enostavno splošno enakost vseh, pač pa le kot enako obravnavanje
enakih stanj. Navedeno načelo zato zakonodajalcu ne preprečuje, da v mejah
svoje pristojnosti določa kriterije, po katerih bo določene položaje med seboj
razlikoval in nanje vezal različne pravne posledice. Višina mesečne plače je
razumen in s cilji ZSDP povezan razlog razlikovanja. Zakonodajalec je zato
lahko določil, da se limitiranje nadomestila nanaša samo na primere, ko je
presežena določena najvišja raven posameznikovih dohodkov.
21. Pobudnici iz 2. točke obrazložitve te
odločbe menita, da limitiranje osnove za izračun starševskega nadomestila
povzroča posredno diskriminacijo na podlagi spola. Navedeno mnenje je
opredeljeno zelo pavšalno, saj se nanj nanaša le navedba, da naj bi se moški
odločali za dopust za nego in varstvo otroka le izjemoma. Pobudnici torej niti
sami ne trdita, da se moški za dopust za nego in varstvo otroka sploh ne
odločijo oziroma da jih izpodbijana določba ne more zadeti, zaradi česar naj bi
bila nevtralna le navidezno. V prvem odstavku 43. člena ZSDP urejeno
limitiranje osnove za izračun starševskega nadomestila velja za vse oblike tega
nadomestila, razen za porodniško nadomestilo. Limitiranje glede na to lahko
zadene tudi samo moške, ker imajo samo ti pravico do očetovskega dopusta.
Ureditev starševskega dopusta poleg tega omogoča njegovo izrabo na različne
načine, kar vpliva tudi na izračun osnove za odmero nadomestila3.
Široka ponudba možnosti izrabe starševskega dopusta po ZSDP staršem omogoča
izbrati tisti način, ki ga sami ocenijo za najprimernejšega. Zato zgolj z
navajanjem okoliščine, da ga večkrat izrabljajo matere kot očetje, zatrjevane
protiustavnosti ni mogoče utemeljiti.
22. Pobudnice iz 2. in 3. točke
obrazložitve te odločbe se sklicujejo tudi na ZUNEO, ki določa skupne temelje
in izhodišča za zagotavljanje enakega obravnavanja vsakogar pri uveljavljanju
njegovih pravic in obveznosti ter pri uresničevanju njegovih temeljnih
svoboščin na katerem koli področju družbenega življenja. Če naj se navedba
pobude, "da iz ZUNEO izhaja, da je vsakršno neenako obravnavanje ljudi v
nasprotju z Zakonom", razume kot pobuda za presojo medsebojne skladnosti
dveh zakonov, je treba pojasniti, da Ustavno sodišče ni pristojno odločati o
medsebojni skladnosti zakonov. Medsebojno skladnost zakonskih določb Ustavno
sodišče presoja le takrat, ko bi nastala nasprotja znotraj pravnega reda tako,
da bi bila kršena načela pravne države iz 2. člena Ustave. Za tako neskladje pa
v obravnavani zadevi ne gre.
23. Pobudnice zatrjujejo tudi neskladnost izpodbijane
ureditve z ustavno ureditvijo varstva družine. Po 55. členu Ustave je država
dolžna zagotoviti takšne pogoje, da se posameznik lahko svobodno odloči za
ustvarjanje družine. Določba nudi podlago zakonskemu urejanju pravice do proste
izbire glede rojstva otrok. Zato ob splošnih pogojih, ki jih zagotavlja tretji
odstavek 53. člena Ustave, navedeni 55. člen Ustave varuje posameznika zlasti
pred posegi države, ki bi jih ta uveljavljala zaradi izvajanja določene
prebivalstvene politike. Zakonska ureditev pravice do nadomestila plače v času
dopusta za nego in varstvo otroka zaradi pestrosti ureditve starševskega
dopusta ne more posegati v voljo posameznika na način, ki bi ga prisiljeval k
nekemu dejanju po volji državne prebivalstvene politike. Ustavna podlaga za
pravico do obravnavanega nadomestila je zato predvsem v tretjem odstavku 53.
člena Ustave in ne v 55. členu ali v drugih členih Ustave. Dolžnost države, ki
si jo je v izvajanju tretjega odstavka 53. člena Ustave naložila v zvezi z
varstvom družine, ne zahteva zagotavljanja ohranitve nespremenjenega
ekonomskega položaja staršev zaradi rojstva otroka. Dolžnost ustvarjanja razmer
za varstvo družine ob rojstvu otroka je izpolnjena že s tem, da je zagotovljeno
najnižje starševsko nadomestilo (drugi odstavek 43. člena ZSDP), ki nudi
družini socialno varnost. Ureditev, po kateri je smela osnova za izračun
starševskega nadomestila, razen porodniškega nadomestila, znašati največ
dvainpolkratnik povprečne mesečne plače v državi v določenem obdobju, zato ni bila
v neskladju s tretjim odstavkom 53. člena ter s 54. in s 55. členom Ustave.
C)
24. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21. in 25. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj ter
sodnici in sodniki dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr. Mirjam
Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-137/03-23
Ljubljana, dne 26. maja 2005.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l. r.
________________________________________
1 Po 31. členu ZSDP-A se v postopkih za
uveljavljanje posameznih pravic, ki so jih začeli upravičenci po določbah ZSDP
pred uveljavitvijo ZSDP-A, te pravice priznajo tem upravičencem v skladu z
določbami ZSDP pred uveljavitvijo ZSDP-A.
2 Poročevalec DZ, št. 18/2000, stran 65.
3 Osmi odstavek 26. člena ZSDP določa: "Del
dopusta za nego in varstvo otroka v trajanju največ 75 dni se lahko prenese in
izrabi najdalj do 8. leta starosti otroka." V času prenesenega dopusta se
nadomestilo odmeri od osnove, ki se takrat uporablja za izračun nadomestila zaradi
začasne odsotnosti od dela zaradi bolezni, po predpisih, ki urejajo zdravstveno
zavarovanje (tretji odstavek 42. člena ZSDP).