Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo družbe Ip – Omekom, d.o.o.,
Jurovski Dol, ki jo zastopa Janez Starman, odvetnik v Kopru, na seji dne 26.
maja 2005
o d l o č i l o:
1. Odlok o ekološki pristojbini v Občini Zavrč na mejnem prehodu
Zavrč (Uradni list RS, št. 38/03) se razveljavi.
2. Pobudnica sama nosi svoje stroške postopka.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnica izpodbija Odlok o ekološki
pristojbini v Občini Zavrč na mejnem prehodu Zavrč (v nadaljevanju: Odlok).
Navaja, da je lastnica nekaterih zemljišč na mejnem prehodu Zavrč, na katerih
je tudi zabojnik, v katerem Občina na podlagi Odloka pobira ekološko
pristojbino. Odlok naj bi bil izdan na podlagi 28. člena Zakona o varstvu
okolja (Uradni list RS, št. 32/93 in nasl. – v nadaljevanju: ZVO), vendar nima
vsebine, namena in mehanizmov, ki jih narekuje ta določba Zakona, zato je z njo
v neskladju. Na podlagi Odloka naj bi sporno dajatev plačevali vsi uporabniki
komunalnih objektov skupne rabe, ki vstopajo ali izstopajo iz države in imajo
carinske ali cestninske obveznosti, opravljajo uvozne ali izvozne posle, razen
uporabnikov z osebnimi vozili. Sporna dajatev naj bi bila prihodek Občine,
namenjen urejanju, vzdrževanju in gradnji objektov javne infrastrukture ter
spremljanju in sanaciji ranljivosti okolja. Pobudnik meni, da se ekološka
pristojbina dejansko plačuje za uporabo infrastrukture na njegovih zemljiščih,
zato so ta nesorazmerno obremenjena, čeprav mu Občina zato ne plačuje
nikakršnega nadomestila ali odškodnine in tudi nima izdelanih sanacijskih
programov iz 64. člena ZVO. Odlok naj bi ta zemljišča nezakonito uvrščal na
območje, ki ima status ogroženega, zato je izpodbijani predpis v neskladju z
določbami 33., 67. in 69. člena Ustave. Pobudnica predlaga, naj Ustavno sodišče
Odlok odpravi in Občini naloži, naj ji povrne stroške postopka.
2. Občina odgovarja, da je pobudnica res
lastnica zemljišč, na katerih začasno stoji zabojnik, v katerem pobira ekološko
pristojbino, vendar jih je sama oddala v uporabo družbi Feršped. Ta družba naj
bi ji proti plačilu polovice tekočih stroškov omogočila pobiranje sporne
dajatve v zabojniku, ki je last te družbe. Občina meni, da so vsi očitki
pobudnice neutemeljeni, saj temeljijo zgolj na njenih pavšalnih navedbah. Odlok
naj bi bil sprejet na podlagi 28. člena ZVO. Med izvajanjem Odloka in
obremenjevanjem zemljišč pobudnice naj ne bi bilo medsebojne zveze. Občina naj
bi sredstva iz naslova ekološke pristojbine uporabljala namensko, zato ima
pobudnica od njih le koristi in nobene škode. Pravnega interesa za vložitev
pobude naj zato ne bi izkazovala.
B)
3. Na podlagi 28. člena ZVO določa Odlok
status ogroženega dela okolja tudi na zemljiščih, ki so v lasti pobudnice, zato
ta izkazuje pravni interes. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo in glede na
izpolnjene pogoje iz četrtega odstavka 26. člena Zakona o Ustavnem sodišču
(Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) nadaljevalo z odločanjem o
stvari sami.
4. Odlok odreja obvezno plačevanje ekološke
pristojbine na mejnem prehodu na območju Občine Zavrč v tolarski protivrednosti
5 EUR. Zavezanci so vsi uporabniki komunalnih objektov skupne rabe, ki vstopajo
in izstopajo iz države, imajo carinske ali cestninske obveznosti, opravljajo
uvozne ali izvozne posle, razen uporabnikov z osebnimi vozili.
5. Odlok je bil sprejet na podlagi tretjega
odstavka 28. člena ZVO, ki je po 193. členu Zakona o varstvu okolja (Uradni
list RS, št. 41/04 – v nadaljevanju: ZVO-1) prenehal veljati. Na podlagi 190.
člena ZVO-1 so bile Občine dolžne najkasneje do 31. 12. 2004 uskladiti predpise
v zadevah varstva okolja, sprejete na podlagi ZVO, z novim zakonom.
6. Ustavno sodišče je v odločbi št.
U-I-38/01 z dne 16. 10. 2003 (Uradni list RS, št. 105/03, in OdlUS XII, 81) že
presodilo, da so v času veljavnosti tretjega odstavka 28. člena ZVO lokalne
skupnosti lahko na njegovi podlagi s predpisom določile status ogroženega dela
okolja, če so z njim določile tudi obvezne nosilce, pogoje, ukrepe, merila in
standarde za uresničitev posameznih sanacijskih programov in ukrepov, roke
njihove priprave in izvedbe ter obveznost vzpostavitve novega in nadomestitve
prejšnjega stanja. Izpodbijani odlok ni določal niti enega od meril, ki jih
je za izdajo takšnega predpisa nalagala ta določba ZVO, zato je bil v času
njene veljavnosti z njo v neskladju.
7. ZVO-1 lokalnim skupnostim ne daje več
pristojnosti za določitev statusa ogroženega okolja. Zakonodajalec je menil, da
reševanje navedenih kompleksnih problemov vedno presega meje lokalne skupnosti
(Predlog Zakona o varstvu okolja, prva obravnava – Poročevalec DZ, št. 109/03).
Ker Občina do 31. 12. 2004 Odloka ni uskladila z novim zakonom, je Odlok od
takrat dalje v neskladju s 190. členom ZVO-1.
8. Po navedenem je bil Odlok v času
veljavnosti ZVO v neskladju z njegovim 28. členom in je sedaj v neskladju s
190. členom ZVO-1. Ustavno sodišče ga je zato razveljavilo. Pobudnica je sicer
predlagala odpravo Odloka, vendar pri tem ni navedla morebitnih škodljivih
posledic, ki bi jih bilo treba odpraviti, zato je Ustavno sodišče Odlok
razveljavilo.
9. Pobudnica je zahtevala povračilo
stroškov v postopku. Po prvem odstavku 34. člena ZUstS nosi v postopku pred
Ustavnim sodiščem vsak udeleženec svoje stroške postopka, če Ustavno sodišče ne
odloči drugače. Za takšno drugačno odločitev bi morali obstajati posebni
razlogi, ki jih pobudnica ne navaja. Zato je Ustavno sodišče odločilo, da svoje
stroške postopka nosi sama (2. točka izreka).
C)
10. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi tretjega odstavka 45. člena in 34. člena ZUstS v sestavi: predsednik
dr. Janez Čebulj ter sodnici in sodniki dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, Milojka
Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je
sprejelo soglasno.
Št. U-I-204/03-7
Ljubljana, dne 26. maja 2005.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l. r.