Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi A. A. iz Ž., v priporu v Zaporih Z., ki ga zastopa B. B.,
odvetnik v V., na seji dne 26. maja 2005
o d l o č i l o :
Ustavna pritožba A. A. zoper sklep Višjega sodišča v Ljubljani
št. II Kp 561/2004 z dne 29. 12. 2004 v zvezi s sklepom Okrožnega sodišča v
Ljubljani št. Ks 1882/2004 z dne 17. 12. 2004 se zavrne.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. S sklepom zunajobravnavnega senata
Okrožnega sodišča v Ljubljani je bil na predlog preiskovalne sodnice zoper pritožnika
do 20. 2. 2005 podaljšan pripor zaradi ponovitvene nevarnosti po 3. točki
prvega odstavka 201. člena Zakona o kazenskem postopku (Uradni list RS, št.
63/94 in nasl. – v nadaljevanju: ZKP). Višje sodišče je pritožbo pritožnikovega
zagovornika zavrnilo.
2. Pritožnik očita izpodbijanima sklepoma
napačno uporabo procesnega prava in zatrjuje kršitve 22. člena, prvega odstavka
23. člena in 29. člena Ustave. Pritožnik navaja, da je predlog preiskovalne
sodnice za podaljšanje pripora prejel po faksu 17. 12. 2004 ob 11.44 uri in da
je o tem predlogu že istega dne odločil zunajobravnavni senat Okrožnega
sodišča. Pritožnik meni, da mu je bila s tem, ker je zunajobravnavni senat o
predlogu preiskovalne sodnice za podaljšanje pripora odločal prej, preden sta se
z njim seznanila pritožnik in njegov zagovornik, in jima s tem ni bi bila dana
možnost, da bi na predlog preiskovalne sodnice odgovorila, kršena pravica do
nepristranskega sodišča iz prvega odstavka 23. člena Ustave. Ker naj pritožniku
in njegovemu zagovorniku s takšnim načinom odločanja ne bi bila dana možnost,
da odgovorita na dejstva, ki jih je v predlogu o podaljšanju pripora navajala
preiskovalna sodnica, onemogočena pa naj bi bila tudi v predstavitvi dokazov,
ki naj bi kazali na to, da razlogi za podaljšanje pripora niso bili podani, sta
po mnenju pritožnika kršeni tudi pravici do obrambe iz druge alineje in do
izvajanja dokazov v korist obdolženca iz tretje alineje 29. člena Ustave ter
pravica do enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave. V utemeljitev kršitve
slednjih pritožnik navaja, da ni mogel ugovarjati vsebini telefonskih ugovorov,
navedenih v predlogu preiskovalne sodnice, in navesti dokazov o tem, kaj vse je
v času od 13. do 18. 11. 2004 počel na U., ter ponuditi drugih dokazov, ki bi
ovrgli sum, da je v navedenem času kupil najmanj 5 kg mamila, ki naj bi ga
predal Z. M. Pritožnik Ustavnemu sodišču predlaga, naj izpodbijana sklepa
odpravi.
3. Preiskovalna sodnica Okrožnega sodišča v
Ljubljani je zunajobravnavnemu senatu istega sodišča na podlagi drugega
odstavka 205. člena ZKP predlagala, naj zoper pritožnika in še pet obdolženih
podaljša pripor do 20. 2. 2005. Poleg utemeljitve suma in obstoja pripornih
razlogov ter razlogov za podaljšanje pripora je preiskovalna sodnica še
navedla, da preiskava do tega dne še ni bila uvedena, ker še ni bilo odločeno,
katero sodišče je v tej kazenski zadevi stvarno in krajevno pristojno.
4. S sklepom št. Ks 1882/2004 z dne 17. 12.
2004 je zunajobravnavni senat Okrožnega sodišča na predlog preiskovalne sodnice
na podlagi drugega odstavka 205. člena ZKP izdal sklep, s katerim je zoper
pritožnika in še pet obdolženih podaljšal pripor zaradi ponovitvene nevarnosti
po 3. točki prvega odstavka 201. člena ZKP. Pripor je podaljšal še za dva
meseca, do 20. 2. 2005, kot je to v predlogu predlagala preiskovalna sodnica.
Po oceni senata so razlogi za podaljšanje pripora vsekakor izkazani, kljub
temu, da o zahtevi za preiskavo zaradi kompetenčnega spora še ni bilo
odločeno. Utemeljenost suma po ugotovitvah senata za vse obdolžence, ki se jim
očita storitev kaznivega dejanja neupravičenega prometa z mamili po drugem
odstavku in po prvem odstavku 196. člena Kazenskega zakonika (Uradni list RS,
št. 63/94 in nasl. – v nadaljevanju: KZ), izhaja iz zahteve za preiskavo. Pri tem
senat konkretno za vsakega obdolženca povzame način, izvršitvena dejanja,
posamezne naloge in količino mamila, ki naj bi ga prenašali, prodali ali na
kakšen drug način uresničili oziroma izvršili posamezna dejanja, ki imajo
zakonske znake očitanega kaznivega dejanja. Senat tudi obrazloži vrsto in potek
prikritih preiskovalnih ukrepov in navede, kaj izhaja iz posameznih poročil o
izvedenih ukrepih. Pri tem na strani 6 izpodbijanega sklepa izrecno obrazloži
tudi vlogo pritožnika v tej organizirani združbi, ki naj bi bila razvidna
predvsem iz izsledkov prisluškovanja telefonskim pogovorom. Prav tako naj bi po
oceni senata iz podatkov spisa izhajala tudi utemeljenost suma storitve
kaznivega dejanja nedovoljene proizvodnje in prometa orožja ali razstrelilnih snovi
po prvem odstavku 310. člena KZ. Na to naj bi kazali izsledki opravljenih
hišnih preiskav (zaseg orožja B kategorije po 3. členu Zakona o orožju (Uradni
list RS, št. 61/00 in 73/04 – ZOro-1), za katerega je treba predhodno pridobiti
dovoljenje pristojnega organa). Senat pri ocenjevanju obstoja ponovitvene
nevarnosti navede tako objektivne (vrsta in teža kaznivih dejanj) kot tudi
subjektivne okoliščine (brezbrižnost do drugih, želja po kakršnemkoli zaslužku
zaradi njegove enostavnosti oziroma lahke dosegljivosti). Navede, da je bil
pritožnik že obsojen zaradi kaznivega dejanja premoženjske narave z elementi
nasilja (kaznivo dejanje po 218. členu KZ). Vloga, ki jo je v omenjeni združbi
odigral v tujini, po oceni senata izkazuje njegovo povezanost s t. i. podzemljem
na vzhodu, kar naj bi izkazovalo realno ponovitveno nevarnost. Glede na
izkazane okoliščine po oceni senata pripora v konkretnem primeru tudi ni mogoče
nadomestiti z milejšim ukrepom, saj slednji ne bi mogel zagotoviti odprave te
nevarnosti, ker je mogoče stike pri trgovini z mamili vzpostavljati po
telefonu. Senat še navede, da bo med preiskavo treba izvesti dokaze, ki so
predlagani v zahtevi za preiskavo, in sicer zaslišati koordinatorja prikritih
ukrepov, priskrbeti manjkajoča strokovna mnenja, predvsem pa omogočiti
osumljencem in njihovim zagovornikom, da se seznanijo s pridobljenimi dokazi,
predvsem tistimi, ki so bili pridobljeni s prisluškovanjem.
5. S sklepom št. II Kp 561/2004 z dne 29.
12. 2004 je Višje sodišče v Ljubljani zavrnilo pritožbo pritožnikovega
zagovornika kot neutemeljeno. V obrazložitvi sklepa je med drugim navedlo, da
pritrjuje pritožniku, da je prvostopenjsko sodišče v postopku odločanja o
predlogu za podaljšanje pripora kršilo drugi odstavek 205. člena ZKP, ko ni
omogočilo, da bi se pritožnik in njegov zagovornik seznanila s predlogom
preiskovalne sodnice o podaljšanju pripora in nanj morebiti odgovorila. Nadalje
pritožbeno sodišče ugotavlja, da pritožba v zvezi s tem uveljavlja pritožbeni
razlog bistvene kršitve določb kazenskega postopka iz drugega odstavka 371.
člena ZKP. Pri tem pritožbeno sodišče povzema pritožbeno navedbo, »da obrambi
ni bilo omogočeno, da bi se seznanila s spisovno izkazanimi dejstvi in dokazi,
ki naj bi pritožnika obremenjevali«. Takšno utemeljevanje okoliščin naj bi bilo
po presoji pritožbenega sodišča neupoštevno, saj ni vplivalo ali ni moglo
vplivati na zakonitost in pravilnost izpodbijanega sklepa. Večina dokaznega
gradiva naj bi bila, kot izhaja iz izpodbijanega sklepa, že zbrana in dostopna
strankam kot tudi zagovorniku že v času prvega zaslišanja obdolžencev, ki so
bila na Okrožnem sodišču v Kopru in se nahajajo v spisu ter v prilogah. V zvezi
s sporočilom Interpola iz T., ki se nanaša na pritožnikovo predkaznovanost
oziroma na zgoščenke o posnetkih telefonskih pogovorov, pritožbeno sodišče
navede, da ga je Okrožno sodišče v Ljubljani prejelo 15. 12. 2004, torej v
času, ko bi se lahko zagovornik s tem gradivom seznanil in o tem obvestil
priprtega obdolženca. Zato po oceni pritožbenega sodišča dejansko prepozna
seznanitev s predlogom preiskovalne sodnice ne predstavlja kršitve določb
kazenskega postopka iz drugega odstavka 371. člena ZKP.
6. Senat Ustavnega sodišča je s sklepom št.
Up-21/05 z dne 11. 2. 2005 ustavno pritožbo sprejel v obravnavo. V skladu z
določbo 56. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v
nadaljevanju: ZUstS) je bila ustavna pritožba poslana Okrožnemu in Višjemu
sodišču v Ljubljani. Na ustavno pritožbo je odgovorila le preiskovalna sodnica
Okrožnega sodišča v Ljubljani. Navaja, da je 7. 12. 2004 sprožila kompetenčni
spor. V zvezi s slednjim je pojasnila, da je spis dobila 15. 12. 2004 in da je
16. 12. 2004 zunaj obravnavnemu senatu Okrožnega sodišča v Ljubljani
predlagala, naj zoper pritožnika in še pet obdolženih podaljša pripor. Iz
odgovora še izhaja, da je imela 16. 12. 2004 naroke in je predlog za
podaljšanje pripora poslala vsem obdolženim njihovim zagovornikom in tožilstvom
po faksu 17. 12. 2004.
7. Ustavno sodišče je vpogledalo v spis
Okrožnega sodišča v Ljubljani št. II Kpr 331/2004.
B)
8. Veljavnost izpodbijanih pripornih
sklepov je v času njihove presoje in izdaje te odločbe že potekla. Pritožnik je
še vedno v priporu, vendar nadaljnjih pripornih sklepov z ustavno pritožbo ne
izpodbija.
9. Pravni interes je ena izmed procesnih
predpostavk vsakega postopka, tudi postopka z ustavno pritožbo. Ustavno sodišče
praviloma šteje, da v primeru, ko izpodbijani posamični akt v času odločanja ne
velja več, ni izkazan pravni interes za odločanje Ustavnega sodišča. Zgolj
ugotovitev kršitve človekove pravice, ne da bi bil izpodbijani posamični akt
razveljavljen ali odpravljen (prvi odstavek 59. člena ZUstS) namreč praviloma
ne spreminja pritožnikovega pravnega položaja. Vendar v primeru trajajočega
posega v pravico do osebne svobode iz prvega odstavka 19. člena Ustave
pripornik izkazuje pravni interes tudi za presojo pripornih sklepov, ki niso
več veljavni. Le, da se v tem primeru Ustavno sodišče omeji na morebitno
ugotovitev kršitve pravice do osebne svobode oziroma na kršitev tiste človekove
pravice, ki ugotavljanje kršitve pravice iz prvega odstavka 19. člena Ustave
onemogoča (odločba Ustavnega sodišča št. Up-763/03 z dne 8. 4. 2004, Uradni
list RS, 51/04).
10. Pritožnik sodiščem, ki so z
izpodbijanimi sklepi odločila o podaljšanju pripora, očita napačno uporabo
procesnega prava. Po prvem odstavku 50. člena ZUstS Ustavno sodišče izpodbijane
odločbe preizkusi le glede tega, ali so bile z njimi kršene človekove pravice
ali temeljne svoboščine. Zato pritožnik zgolj z zatrjevanjem napačne uporabe
prava ustavne pritožbe ne more utemeljiti.
11. Bistvo pritožnikovih navedb je v tem,
da je zaradi kršitve ustavnega procesnega jamstva iz 22. člena Ustave prišlo do
kršitve pravic iz prvega odstavka 23. člena in iz druge alineje ter iz tretje
alineje 29. člena Ustave. Zaradi nastalih kršitev naj bi bil posledično
prikrajšan pri dokazovanju, da razlogi za podaljšanje pripora niso bili podani.
Takšno odločanje pri podaljšanju pripora naj bi bilo z vidika pravice do osebne
svobode iz prvega odstavka 19. člena Ustave nesprejemljivo.
12. Po določbi drugega odstavka 19. člena
Ustave se nikomur ne sme vzeti prostost, razen v primerih in po postopku, ki ga
določa zakon. Po določbi prvega odstavka 20. člena Ustave se sme oseba, za katero
obstaja utemeljen sum, da je storila kaznivo dejanje, pripreti samo na podlagi
odločbe sodišča, kadar je to neogibno potrebno za potek kazenskega postopka ali
za varnost ljudi.
13. Ustavno sodišče je v odločbi št.
U-I-18/93 z dne 11. 4. 1996 (Uradni list RS, št. 25/96 in OdlUS V, 40) in v
drugih odločitvah o pripornih zadevah (glej npr. odločbe Ustavnega sodišča št.
Up-74/95, št. Up-75/95 in št. Up-57/95, vse z dne 7. 7. 1995, OdlUS IV, 131,
132 in 133) glede pripornega razloga ponovitvene nevarnosti opredelilo pogoje,
pod katerimi je dopusten poseg v osebno svobodo posameznika.
14. V odločbi št. U-I-18/93 je Ustavno
sodišče navedlo, da sta splošna pogoja za omejitev pravice iz drugega odstavka
19. člena Ustave natančneje določena v nadaljnjih določbah Ustave. Tako je prvi
pogoj (primeri) natančneje določen v prvem odstavku 20. člena Ustave. Okvir
drugega pogoja (postopek) pa predstavljajo zlasti določbe 22. člena (enako
varstvo pravic), 23. člena (pravica do sodnega varstva), 25. člena (pravica do
pravnega sredstva), 27. člena (domneva nedolžnosti) in 29. člena Ustave (pravna
jamstva v kazenskem postopku).
15. Kot je bilo že navedeno, je Ustavno
sodišče v odločbi št. U-I-18/93 ugotovilo, da drugi odstavek 19. člena Ustave
sicer določa, da se sme prostost vzeti le po postopku, ki ga določa zakon.
Vendar pa tako pri določanju vsebinskih pogojev za odreditev in podaljšanje
pripora tudi tu okvir zakonodajalčevega urejanja določa Ustava.
16. Prvo omejitev predstavlja določba
prvega odstavka 20. člena Ustave, po kateri je pripor dovoljen le na podlagi
odločbe sodišča. Pojem sodne odločbe pa nujno vključuje jamstva, ki jih ob
(popolni enakopravnosti) zagotavlja pravica do sodnega varstva iz prvega
odstavka 23. člena Ustave: o priporu lahko odloči le sodišče, ki je
ustanovljeno z zakonom, ki je neodvisno in nepristransko. Da lahko govorimo o
nepristranskosti sodišča, mora to pred odločitvijo slišati stališča obeh strank
(oziroma biti z njima seznanjeno), pri odločanju o priporu torej stališče
osebe, o katere priporu odloča, in državnega tožilca, in v pritožnikovem
primeru preiskovalnega sodnika, ki je zunajobravnavnemu senatu predlagal
podaljšanje pripora.
17. Določba 22. člena Ustave zagotavlja
osebi, o katere priporu odloča sodišče, enak obseg pravic, kot jih ima
nasprotna stranka v postopku, se pravi državni tožilec oziroma in v
pritožnikovem primeru tudi preiskovalni sodnik, ki je predlagal podaljšanje
pripora. Člen 29 Ustave že v svojem napovednem stavku ponovno poudarja
enakopravnost, ki ima v bistvu vse atribute enakosti, ki jo vsebuje določba 22.
člena Ustave, torej tudi enakost orožij med strankama sodnega postopka (odločba
Ustavnega sodišča št. U-I-289/95 z dne 4. 12. 1997, Uradni list RS, št. 5/98 in
OdlUS VI, 165). V nadaljevanju pa 29. člen Ustave osebi, o katere priporu
odloča sodišče, zagotavlja minimalno raven pravic. Prizadeti osebi daje Ustava
pravico biti slišana in s tem pravico dokazovati, da (1) ne obstaja utemeljen
sum, da je storila očitano kaznivo dejanje, (2) da pripor ni neogibno potreben
za varnost ljudi in (3) da bi za zagotovitev varnosti ljudi zadoščal že milejši
ukrep omejitve osebne svobode. Dana ji mora biti možnost odgovoriti na dejstva,
ki jo bremenijo, in predlagati dokaze v potrditev svojih navedb. Da bi bilo to
sploh mogoče, pa ji mora biti dana tudi možnost seznaniti se z dejstvi in
dokazi, ki jo obremenjujejo.
18. Ustavno sodišče je v odločbi št.
U-I-18/93 ugotovilo, da lahko po ZKP (veljavnem v času presoje) »sodišče odredi
in podaljša pripor, ne da bi dalo prizadeti osebi možnost, da se izjavi in ne
da bi ta imela možnost seznaniti se z dejstvi in dokazi, ki jo obremenjujejo
(določbe 202., 203., 205., 207. in 361. člena ZKP)«. Glede na ugotovljeno je
sprejelo odločitev, da je postopek odločanja o odreditvi, podaljšanju in
odpravi pripora iz razloga ponovitvene nevarnosti v neskladju z Ustavo, ker
osebi, o katere priporu se odloča, ne daje jamstev, ki jih zagotavlja Ustava. V
zvezi z ugotovljenim je Ustavno sodišče zavzelo stališče, da mora zakonodajalec
to materijo procesnopravno urediti tako, da bo glede ponovitvene nevarnosti
predvidel poseben nárok, na katerem bo sodnik presojal med navedbami državnega
tožilca na eni strani ter obrambe na drugi strani in v dvomu presodil, da
ponovitvena nevarnost ne obstaja.
19. Z novelo ZKP (Uradni list RS, št. 72/98
– ZKP-A) je zakonodajalec med drugim skušal odpraviti tudi ugotovljeno
protiustavnost. V obrazložitvi k predlogu novele, pripravljene za drugo
obravnavo v Državnem zboru, je glede sprememb ZKP v postopku odločanja o priporu
navedeno: »Med drugim se predlaga, da se pripor lahko odredi samo na predlog
državnega tožilca (in ne več po uradni dolžnosti, kot do sedaj), da mora
podlaga za odločitev o priporu (in ostalih ukrepih iz tega poglavja) temeljiti
na naroku, na katerem se lahko stranke izjavijo o vseh vprašanjih, ki lahko na
odločitev vplivajo (204.a člen). Kontradiktornost se uvaja tudi v kasnejše
odločanje o podaljšanju in odpravi pripora, saj se drugi odstavek 205. člena
spreminja tako, da mora biti predlog o teh postopkih posredovan v primernem
času pred odločitvijo tudi obdolžencu oziroma zagovorniku, ki se lahko o njem
izjavita. V teh primerih tudi ni potrebno, da bi bil izključni predlagatelj
državni tožilec, ampak je to lahko preiskovalni sodnik, ki v tej fazi ne odloča
več o priporu, ampak je ta odločitev v rokah senata okrožnega oziroma Vrhovnega
sodišča.«
20. Z novelo ZKP-A je bila torej uvedena
kontradiktornost postopka pred odločanjem o predlogu državnega tožilca ali
preiskovalnega sodnika za podaljšanje pripora. Gre za drugi odstavek 205. člena
ZKP,1 na podlagi katerega je zunajobravnavni senat zoper pritožnika
podaljšal pripor iz razloga ponovitvene nevarnosti.
21. V postopku odločanja o podaljšanju
pripora zoper pritožnika kontradiktornost postopka kot element pravice do
enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave ni bila spoštovana. Preiskovalna
sodnica Okrožnega sodišča v Ljubljani je 16. 12. 2004 zunajobravnavnemu senata
istega sodišča predlagala, naj za dva meseca, do 20. 2. 2005, podaljša pripor
zoper pritožnika in še pet obdolženih. Obdolžencem, njihovim zagovornikom in
Okrožnemu državnemu tožilstvu v Kopru je predlog za podaljšanje pripora poslala
po faksu 17. 12. 2004. Zunajobravnavni senat Okrožnega sodišča v Ljubljani je o
predlogu preiskovalne sodnice odločil že 17. 12. 2004, torej isti dan, ko je
bil predlog o podaljšanju pripora vročen pritožniku in njegovemu zagovorniku.
Ne glede na to, da preiskovalna sodnica v predlogu za podaljšanje pripora ni
določila roka, do katerega bi se lahko pritožnik in njegov zagovornik izjavila
o predlogu, bi moral zunajobravnavni senat ob upoštevanju 22. člena v zvezi s
prvim odstavkom 23. člena in 29. člena Ustave ter še posebej glede na dejstvo,
da pritožnik in zagovornik svoje izjave ne moreta podati na seji senata, na
morebiten odgovor počakati vsaj do nekega razumnega roka, da bi lahko o
predlogu še pravočasno odločil. To pa je bilo v pritožnikovem primeru vsaj do
20. 12. 2004, saj je bil pripor zoper njega odrejen s sklepom Okrožnega sodišča
v Kopru št. Kpd 770/2004 od dne 20. 11. 2004. Ker zunajobravnavni senat
Okrožnega sodišča v Ljubljani tega ni storil, je kršil pritožnikovo pravico do
enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave. Te kršitve kljub zatrjevanju
pritožnika ni odpravilo Višje sodišče v Ljubljani, ki je odločalo o pritožbi
zoper izpodbijani sklep. Zato je tudi sámo storilo enako kršitev.
22. Ker je gledano časovno veljavnost
sklepa o podaljšanju pripora že potekla, pritožnik pa je v priporu na podlagi
nadaljnjih sklepov o podaljšanju pripora, je bilo treba ugotoviti, ali je
ugotovljena kršitev take narave, da bi lahko pomenila tudi kršitev pravice do
osebne svobode iz prvega odstavka 19. člena Ustave. V takšnem primeru bi lahko
Ustavno sodišče opravilo tudi presojo vseh nadaljnjih pripornih sklepov in bi,
če bi ugotovilo, da je bila tudi z njimi kršena pravica do osebne svobode,
moralo pripor zoper pritožnika odpraviti.
23. Pritožnik v ustavni pritožbi zatrjuje
kršitev človekovih pravic zgolj zaradi kršitve postopka pri podaljševanju
pripora (ker ni imel možnosti, da bi se pred odločitvijo zunajobravnavnega
senata izjavil o predlogu preiskovalne sodnice za podaljšanje pripora).
Pritožnik ne oporeka obstoju ustavnih pogojev za odreditev oziroma podaljšanje
pripora. Navede le okoliščino, da pred izdajo izpodbijanega prvostopenjskega
sklepa ni mogel ugovarjati vsebini telefonskih pogovorov, navedenih v predlogu
preiskovalne sodnice, ter navesti dokazov, kaj vse je v času od 13. 11. do 18.
11. 2004 počel na U., da bi ovrgel sum storitve kaznivega dejanja. Po presoji
Ustavnega sodišča iz obrazložitve izpodbijanih sklepov vendarle izhaja, da je
zunajobravnavni senat presojal vse pogoje, ki jih za odločanje o posegu v
osebno svobodo določa Ustava in svojo odločitev tudi glede prej navedene
okoliščine razumno utemeljil.2 Tako je argumentirano ugotovil obstoj
utemeljenega suma storitve očitanih mu kaznivih dejanj. Ugotovil in razumno
obrazložil je tudi obstoj konkretnih okoliščin glede pripornega razloga
ponovitvene nevarnosti, ter opravil presojo neogibne potrebnosti posega v
pritožnikovo ustavno pravico do osebne svobode in s tem zadostil ustavnim
pogojem za podaljšanje pripora. Pritožnik je imel možnost zoper prvostopenjski
sklep vložiti pritožbo in v njej odgovoriti na dejstva, ki ga bremenijo, v
potrditev svojih dejstev in navedb pa je imel možnost predlagati dokaze.
Pritožnik je to v pritožbi tudi storil. Do pritožnikovih navedb, ki so bile za
odločitev relevantne, se je pritožbeno sodišče opredelilo in svojo odločitev
obrazložilo.
24. Glede na navedeno Ustavno sodišče
ugotavlja, da so sodišča pri odločanju o priporu ravnala v skladu s prvim
odstavkom 20. člena Ustave, ugotovljena kršitev 22. člena Ustave v postopku
podaljševanja pripora pa ni bila takšne narave, da bi pomenila kršitev pravice
do osebne svobode. Zato pritožniku z izpodbijanima sklepoma ni bila kršena
pravica do osebne svobode iz prvega odstavka 19. člena Ustave.
25. Ker pritožniku z izpodbijanima
pripornima sklepoma ni bila kršena pravica do osebne svobode, je Ustavno
sodišče ustavno pritožbo zavrnilo.
C)
26. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 59. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Janez
Čebulj ter sodnici in sodniki dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, Milojka Modrijan,
dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo s
petimi glasovi proti dvema. Proti sta glasovala sodnika Čebulj in Ribičič.
Št. Up-21/05-15
Ljubljana, dne 26. maja 2005.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l. r.
________________________________________
1 Drugi odstavek 205. člena ZKP se glasi: »Pripor se
sme po odločbi senata (šesti odstavek 25. člena) podaljšati največ za dva
meseca. Zoper sklep senata je dovoljena pritožba, ki pa ne zadrži njegove
izvršitve. Če teče postopek za kaznivo dejanje, za katero je v zakonu
predpisana kazen zapora nad pet let, sme senat Vrhovnega sodišča podaljšati
pripor največ še za tri mesece. Sklep o podaljšanju pripora izda sodišče na
obrazložen predlog preiskovalnega sodnika ali državnega tožilca. S predlogom
morata biti najmanj tri dni pred iztekom roka iz tega odstavka seznanjena
obdolženec in njegov zagovornik, ki se lahko pred odločitvijo sodišča izjavita
o navedbah v predlogu, ali pa preiskovalni sodnik opravi poseben narok.«
2 Časovna omejitev trajanja pripora med preiskavo
oziroma do vložitve obtožnice spada med ustavno varovane človekove pravice in
temeljne svoboščine. Ko senat odloča o priporu, presoja razloge, na podlagi
katerih se predlaga podaljšanje pripora, kakor tudi razloge, ki sta jih podala
obdolženec in njegov zagovornik. Predmet presoje je namreč naslednje: 1) ali
traja preiskava najkrajši potrebni čas in ali je ni bilo mogoče dokončati
zaradi objektivnih razlogov, 2) ali je utemeljen sum, da je obdolženec storil
očitano mu kaznivo dejanje, še vedno podan in 3) ali še vedno obstajajo priporni
razlogi, iz katerih je bil pripor odrejen, oziroma, ali obstajajo razlogi, iz
katerih se predlaga njegovo podaljšanje.