Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude in v postopku za oceno ustavnosti, začetem na pobude Suzane Žinič iz
Velenja in drugih, Simone Žnidar iz Radovljice in drugih ter Leona Marca iz
Domžal, na seji dne 16. junija 2005
o d l o č i l o:
1. V prvem odstavku 193. člena Zakona o javnih uslužbencih
(Uradni list RS, št. 56/02 in 23/05) se razveljavijo besede "sicer jim
preneha delovno razmerje".
2. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti tretjega
odstavka 167. člena in prvega odstavka 194. člena Zakona o javnih uslužbencih
(Uradni list RS, št. 56/02 in 23/05) se zavrže.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnice Suzana Žinič in druge
izpodbijajo prvi odstavek 193. člena Zakona o javnih uslužbencih (v
nadaljevanju: ZJU). Zatrjujejo kršitev 2. in 155. člena Ustave. Izpodbijana
ureditev naj bi bila tudi v neskladju s pravico do varstva dela (66. člen
Ustave). Pobudnice navajajo, da so ob sklepanju delovnega razmerja izpolnjevale
vse z zakonom predpisane pogoje za sklenitev delovnega razmerja, z izpodbijano
določbo pa je bil naknadno neutemeljeno predpisan še pogoj, da imajo opravljen
strokovni izpit. V primeru neopravljenega izpita jim grozi avtomatično
prenehanje delovnega razmerja. Tako stroga sankcija je po njihovem mnenju močno
nesorazmerna. Menijo namreč, da imajo ustrezno strokovno znanje za opravljanje
dela. Nasprotujejo tudi odločitvi zakonodajalca, ki je kot pogoj, da uradniku
ni treba opravljati strokovnega izpita, določil mejo pet let službene dobe, s
čimer naj bi zaposlene v državnih organih oziroma lokalnih skupnostih postavil
v neenak položaj. Uradniki, ki morajo opraviti strokovni izpit, pa so po mnenju
pobudnic tudi v slabšem položaju v primerjavi z drugimi zaposlenimi v javni
upravi, saj je sporen način prenehanja delovnega razmerja predpisan le zanje.
2. Pobudnice Simona Žnidar in druge v uvodu
pobude navajajo, da izpodbijajo 193. in 194. člen ZJU. Iz vsebine pobude
izhaja, da se dejansko nanaša le na prva odstavka teh določb. Izpodbijani
ureditvi očitajo neskladje s 14. členom Ustave. Razlikovanje med zaposlenimi
višjimi upravnimi delavci in upravnimi delavci, ki so na dan uveljavitve ZJU
imeli pet ali več let službene dobe, in tistimi, ki tega pogoja niso
izpolnjevali (prvi odstavek 193. člena ZJU), naj bi bilo diskriminacijsko.
Enako naj bi veljalo tudi za razlikovanje med službeno in delovno dobo.
Zakonodajalec bi moral presojati pogoje za oprostitev opravljanja strokovnega
izpita na podlagi ocen zaposlenih in ne glede na službeno dobo. Službena doba
sama po sebi namreč še ne dokazuje obsega in stopnje znanja zaposlenih. Ob tem
opozarjajo, da je bila od leta 1999 dalje spremenjena skoraj vsa zakonodaja, ki
je morala povzeti evropsko zakonodajo. Izpodbijani določbi prvega odstavka 194.
člena ZJU pobudnice očitajo, da z avtomatično prevedbo nazivov višjih upravnih
delavcev in upravnih delavcev v nove uradniške nazive, ne da bi se ob tem
preverjali pogoji za zasedbo delovnega mesta, diskriminacijsko združuje
neenake, torej tiste, ki izpolnjuje vse zahtevane pogoje za zasedbo delovnega
mesta, in tiste, ki jih ne izpolnjujejo. To naj bi dokazovalo, da zakonodajalec
vendarle ni sledil ciljem zakona, to je k večji strokovni usposobljenosti
uradnikov.
3. Pobudnik Leon Marc v uvodu pobude
navaja, da izpodbija 167. in 193. člen ZJU. Iz vsebine pobude izhaja, da se
dejansko nanaša le na tretji odstavek 167. člena in na prvi odstavek 193. člena
tega predpisa. Pobudnik zatrjuje kršitev pravic iz 14. člena in iz tretjega
odstavka 49. člena Ustave. V neskladju s tretjim odstavkom 49. člena Ustave naj
bi bil motiv zakonodajalca pri uzakonitvi instituta strokovnega izpita. Kot naj
bi izhajalo iz zakonodajnega gradiva, naj bi strokovni izpit pomenil varovalko
v primerih vstopa v uradniški naziv od zunaj, kar naj bi bilo po mnenju
pobudnika sporno z vidika enake dostopnosti do vsakega delovnega mesta.
Izpodbijani določbi prvega odstavka 193. člena pobudnik očita, da priznava kot
delovno dobo, predpisano kot pogoj za priznanje opravljenega strokovnega
izpita, le službeno dobo, ne pa tudi delovne dobe, pridobljene na drugih
podobnih delovnih mestih (npr. v raziskovalnih organizacijah, visokem šolstvu,
inštitutih, političnih strankah, novinarstvu, z delom poslanca ali političnega
funkcionarja). Zakon bi moral določiti takšna podobna delovna mesta oziroma
predvideti postopek, v katerem bi se to ugotavljalo. V zvezi z izpodbijanim
tretjim odstavkom 167. člena ZJU pa zatrjuje, da vsebin državnega izpita iz
javne uprave ne poznajo le univerzitetni učitelji, ki poučujejo te vsebine,
temveč tudi vsak diplomant ali oseba z magisterijem pravne fakultete ali
fakultete za družbene vede. Uradnik namreč ne potrebuje znanja omenjenih vsebin
na ravni univerzitetnega učitelja. Predvidena oprostitev opravljanja ustreznih
vsebin znanja strokovnega izpita za univerzitetne učitelje pomeni zato po
mnenju pobudnika nepotrebno diskriminacijo oseb z nižjimi akademskimi nazivi.
4. Državni zbor na pobude ni odgovoril.
5. Vlada meni, da so pobude neutemeljene.
Glede treh izmed pobudnic tudi navaja, da ne izkazujejo pravnega interesa za
vložitev pobude. V zvezi s pobudami za oceno ustavnosti prvega odstavka 193.
člena ZJU navaja, da je Ustavno sodišče že obravnavalo pobude za oceno
ustavnosti te določbe z vidika skladnosti z 2. in s 155. členom Ustave ter jih
zavrnilo kot očitno neutemeljene (sklep Ustavnega sodišča št. U-I-6/04 z dne 9.
7. 2004). Meni, da je ta presoja vključevala tudi presojo sorazmernosti
sankcije. Ob tem poudarja, da je poznavanje sistema državne uprave, ki se
preverja v okviru strokovnih izpitov, ključnega pomena za kvalitetno
opravljanje uradnikovih nalog in s tem za dosego cilja, ki ga zasleduje ZJU, to
je strokovnost in učinkovitost opravljanja javnih nalog. Obenem opozarja na
enoletno podaljšanje roka za opravljanje strokovnega izpita, predvideno z
Zakonom o spremembah in dopolnitvah Zakona o javnih uslužbencih (Uradni list
RS, št. 23/05 – v nadaljevanju ZJU-A). Po njenem mnenju so neutemeljeni tudi
očitki o neskladju z 49. členom Ustave. Zavrača tudi očitke o neskladnosti
izpodbijanih določb z drugim odstavkom 14. člena Ustave. Izpodbijane določbe
natančno rešujejo vprašanja priznavanja strokovnega izpita oziroma določenih
vsebin in prevedbe nazivov upravnih in višjih upravnih delavcev v nove
uradniške nazive, s tem da posamezne okoliščine (kot na primer dolžino službene
dobe, opravljen pravniški državni izpit, dejstvo, da je uradnik univerzitetni
učitelj, oziroma izhodiščni količnik za določitev osnovne plače) štejejo za
odločilne.
B) – I
6. Ustavno sodišče je pobude zaradi
skupnega obravnavanja in odločanja združilo.
7. V skladu z drugim odstavkom 162. člena
Ustave in s prvim odstavkom 24. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list
RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) lahko da vsakdo pobudo za začetek
postopka pred Ustavnim sodiščem, če izkaže svoj pravni interes. Drugi odstavek
24. člena ZUstS določa, da je pravni interes za vložitev pobude podan, če
predpis ali splošni akt za izvrševanje javnih pooblastil, katerega oceno
predlaga pobudnik, neposredno posega v njegove pravice, pravne interese oziroma
pravni položaj. Po ustaljeni ustavnosodni presoji mora biti pravni interes
neposreden in konkreten, morebitna ugoditev pobudnikovemu predlogu pa mora
privesti do izboljšanja njegovega pravnega položaja (odločba Ustavnega sodišča
št. U-I-18/98 z dne 19. 4. 2001, Uradni list RS, št. 37/01, in OdlUS X, 76).
8. Pobudniki izkazujejo pravni interes za
izpodbijanje določbe prvega odstavka 193. člena ZJU. Zatrjujejo namreč, da
morajo na podlagi te zakonske določbe opraviti ustrezen strokovni izpit po ZJU,
sicer jim bo prenehalo delovno razmerje. Takšna ureditev je po njihovem mnenju
v neskladju z Ustavo. Morebitna ugoditev pobudi in sprememba zakonske ureditve
na način, kot ga predlagajo pobudniki, bi lahko pomenila izboljšanje njihovega
pravnega položaja. Ker zavrženje pobude iz razloga pomanjkanja pravnega
interesa preprečuje že izkazan pravni interes enega izmed pobudnikov, se
Ustavno sodišče ob tem ni podrobneje ukvarjalo z navedbami Vlade, da na pravni
položaj treh izmed pobudnic izpodbijana določba ne vpliva.
9. Pobudo za začetek postopka za oceno
ustavnosti tretjega odstavka 167. člena ZJU je Ustavno sodišče zavrglo (2.
točka izreka). Ta zakonska določba predvideva, da se univerzitetnemu učitelju,
ki poučuje vsebine iz prvega odstavka 166. člena tega zakona (vsebine strokovnega
izpita za imenovanje v naziv), prizna ustrezna vsebina znanja. Pobudnik Leon
Marc ne izkazuje, kako bi se njegov pravni položaj izboljšal, če bi morali
strokovni izpit opravljati tudi univerzitetni učitelji. Zato za oceno
ustavnosti navedene določbe ni izkazal pravnega interesa.
10. Ustavno sodišče je zavrglo tudi pobudo
za oceno ustavnosti prvega odstavka 194. člena ZJU (druga točka izreka).
Pobudnicam, ki izpodbijajo to zakonsko določbo, ni mogoče priznati pravnega
interesa za pobudo. Omenjena zakonska določba predvideva prevedbo nazivov
upravnih in višjih upravnih delavcev v nove uradniške nazive. Pobudnice niso
izkazale, kako bi lahko morebitna ugoditev pobudi in posledična sprememba
izpodbijane določbe vplivala na izboljšanje njihovega pravnega položaja.
B) – II
11. Pobudo za oceno ustavnosti prvega
odstavka 193. člena ZJU je Ustavno sodišče sprejelo. Ker so bili izpolnjeni
pogoji iz četrtega odstavka 26. člena ZUstS, je nadaljevalo z odločanjem o
stvari sami.
Presoja ustavnosti prvega odstavka 193.
člena ZJU
12. Pobudniki so uradniki, ki morajo na
podlagi določbe prvega odstavka 193. člena ZJU opraviti strokovni izpit za
imenovanje v naziv. Strokovni izpit po ZJU je eden izmed pogojev za imenovanje
uradnika v naziv (druga alineja prvega odstavka 86. člena).1
Strokovni izpit za imenovanje v naziv, za katerega je predpisana univerzitetna
ali visoka strokovna izobrazba, je državni izpit iz javne uprave, za druge
nazive pa strokovni upravni izpit (prvi odstavek 164. člena ZJU). Izpodbijana
določba prvega odstavka 193. člena ZJU ureja obveznost opravljanja strokovnih
izpitov uradnikov, ki so se pri državnem organu ali upravi lokalne skupnosti
zaposlili še pred začetkom uporabe ZJU. Skladno s to določbo se šteje, da
izpolnjujejo pogoj glede strokovnega izpita po tem zakonu uradniki, ki so na
dan, ko se začne uporabljati ta zakon, v delovnem razmerju pri državnem organu
ali upravi lokalne skupnosti in so si pridobili naziv višjega upravnega delavca
ali upravnega delavca po predpisih, ki so veljali pred uveljavitvijo tega
zakona, če imajo najmanj pet let službene dobe. Drugi uradniki, razen tistih,
ki so opravili ustrezen strokovni izpit po Zakonu o pripravništvu, strokovnih
izpitih in izpopolnjevanju strokovne izobrazbe delavcev v državni upravi in
pravosodju (Uradni list SRS, št. 8/80, 27/85, 35/85, 39/85, Uradni list RS, št.
18/93 – ZOdv in 13/94 – ZPDI), pravosodni izpit oziroma pravniški državni
izpit, morajo strokovni izpit opraviti v treh letih od začetka uporabe tega
zakona, sicer jim preneha delovno razmerje.
13. Bistvene očitke pobudnikov glede
neustavnosti prvega odstavka 193. člena Ustave je mogoče strniti v naslednje:
– V neskladju z 2. in s 155. členom Ustave
naj bi bilo, da morajo strokovni izpit opraviti tudi uradniki, za katere ob
sklenitvi delovnega razmerja ta pogoj še ni veljal.
– Izpodbijana ureditev naj bi pomenila
neutemeljeno razlikovanje med uradniki glede na vrsto in dolžino delovne dobe,
s čimer naj bi bil kršen 14. člen Ustave.
– Sankcija prenehanja delovnega razmerja,
predvidena za primer, če uradnik v zakonsko predpisanem roku ne opravi izpita,
naj bi bila v hudem nesorazmerju s cilji, ki jih zasleduje izpodbijana
ureditev. Takšna ureditev naj bi bila v neskladju s pravico do varstva dela iz
66. člena Ustave.
14. Pobude za oceno ustavnosti prvega
odstavka 193. člena ZJU iz razloga, ker predpisuje obveznost opravljanja
strokovnega izpita tudi za uradnike, za katere ob sklenitvi delovnega razmerja
takšen pogoj še ni veljal, je Ustavno sodišče že obravnavalo. S sklepom št.
U-I-6/04 z dne 9. 7. 2004 je kot očitno neutemeljene zavrnilo očitke pobudnikov
o neskladnosti takšne ureditve z 2. in s 155. členom Ustave. Pobudniki ne
navajajo novih razlogov, ki bi lahko utemeljili drugačno odločitev.
15. Določba 155. člena Ustave, razen pod pogoji
iz drugega odstavka, prepoveduje povratni učinek pravnih aktov. Predpis
učinkuje povratno tedaj, ko je za začetek njegove uporabe določen trenutek pred
njegovo uveljavitvijo. S tem predpis poseže v pravne položaje ali pravna
dejstva, ki so bila zaključena v času veljavnosti prejšnje pravne norme
(odločba št. U-I-112/95 z dne 8. 5. 1997, Uradni list RS, št. 34/97, in OdlUS
VI, 57). V primeru prvega odstavka 193. člena ZJU ne gre za takšno določbo. ZJU
je stopil v veljavo petnajsti dan po objavi v Uradnem listu in se pričel
uporabljati eno leto po objavi (204. člen ZJU). Z izpodbijano določbo je bilo
predvideno, da morajo uradniki, ki ne izpolnjujejo pogoja strokovnega izpita,
tega opraviti v dveh letih od začetka uporabe zakona. Z novelo ZJU je bil ta rok
podaljšan na tri leta (2. člen Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o
javnih uslužbencih, Uradni list RS, št. 23/05 – v nadaljevanju: ZJU-A). Po
navedenem ni mogoče trditi, da izpodbijana zakonska določba učinkuje povratno.
16. Varstvo pravic zoper zakonske posege z
učinkom za naprej je zagotovljeno z določbo 2. člena Ustave, da je Slovenija
pravna država. Med načela pravne države sodi tudi načelo varstva zaupanja v
pravo. To načelo posamezniku zagotavlja, da mu država njegovega pravnega
položaja ne bo poslabšala arbitrarno, torej brez stvarnega razloga,
utemeljenega v prevladujočem javnem interesu. Na novo predpisani pogoji morajo
biti v razumnem sorazmerju s cilji, ki jih zasleduje sprememba zakonodaje. Ker
gre za splošno pravno načelo in ne neposredno za eno od ustavnih pravic,
katerim po 15. členu Ustave pripada strožje varstvo pravic zoper morebitne
omejitve in druge posege, to načelo nima absolutne veljave in je v večji meri
kot posamezne ustavne pravice dostopno možnim omejitvam, torej temu, da je v
primeru konflikta oziroma kolizije med tem in drugimi ustavnimi načeli oziroma
dobrinami treba v t. i. tehtanju dobrin presoditi, kateri izmed ustavno
varovanih dobrin je v posameznem spornem primeru treba dati prednost.
Upoštevaje navedene pogoje sme zakonodajalec spremeniti pogoje za opravljanje
določenega poklica oziroma dejavnosti tudi za osebe, ki ta poklic oziroma
dejavnost v času spremembe pravne ureditve že opravljajo (glej odločbi
Ustavnega sodišča št. U-I-93/98 z dne 9. 4. 1998, Uradni list RS, št. 35/98, in
OdlUS VII, 66, ter št. U-I-331/02 z dne 3. 7. 2003, Uradni list RS, št. 70/03,
83/03 – popr. ter 91/03 – popr. popravka in OdlUS XII, 67). Pri tem mora
upoštevati tudi, da mora biti prizadetim osebam dana možnost, da se na novo
ureditev pripravijo (poleg omenjenih glej tudi odločbi Ustavnega sodišča št.
U-I-14/97 z dne 19. 11. 1998, Uradni list RS, št. 83/98, in OdlUS VII, 204, ter
št. U-I-189/99 z dne 19. 9. 2002, Uradni list RS, št. 86/02, in OdlUS XI, 177).
17. Uspešno opravljen strokovni izpit
pomeni dokazilo o določenem obsegu in stopnji znanja uradnikov, ki so takšen
izpit opravili. Zakonsko določena obveznost opravljanja strokovnega izpita
pomeni prispevek k večji strokovni usposobljenosti uradnikov kot enemu izmed ciljev,
ki ga je zasledoval zakonodajalec ob sprejemanju ZJU (Poročevalec DZ, št.
31/01). Pobudnik Leon Marc sicer meni, da je bil cilj zakonodajalca ob
uzakonitvi obveznosti opravljanja strokovnega izpita otežiti zaposlitev na
uradniških delovnih mestih posameznikom, ki se na novo zaposlujejo kot
uradniki, kar naj bi bilo v neskladju s tretjim odstavkom 49. člena Ustave. Ob
tem pa celo sam ugotavlja, da morajo strokovni izpit opraviti tudi nekateri na
dan začetka uporabe ZJU že zaposleni uradniki. Navedeno kaže na to, da
strokovnega izpita ni mogoče razumeti kot ukrep, katerega namen je bil čim bolj
otežiti zaposlovanje novih uradnikov, temveč ga je treba šteti za ukrep, ki naj
prispeva k večji strokovni usposobljenosti vseh bodočih in že zaposlenih
uradnikov, za katere ni zakonodajalec presodil, da so zahtevano raven strokovne
usposobljenosti dosegli že na druge načine. Navedbam, s katerimi pobudnik
utemeljuje neskladje izpodbijane določbe s tretjim odstavkom 49. člena Ustave,
zato ni mogoče pritrditi.
18. Obvezno opravljanje strokovnega izpita
lahko torej pomembno prispeva k boljšemu oziroma učinkovitejšemu delovanju
organov, v katerih so zaposleni ti uradniki. To pa je nedvomno v javnem
interesu. Vse navedeno velja tudi za obravnavani primer, kjer je sporno, da
morajo ustrezen strokovni izpit opraviti tudi že zaposleni uradniki. Glede na
to izpodbijani zakonski ureditvi ni mogoče očitati nerazumnosti. Prav tako
pobudniki ne navajajo razlogov, ki bi kazali na nesorazmerje med izpodbijanim
ukrepom (obveznost opravljanja strokovnega izpita za že zaposlene uradnike) in
zasledovanimi cilji (strokovnost delovanja državnih organov in organov lokalne
samouprave).
19. Pobudniki tudi niso izkazali, da
prizadetim ni bila dana možnost, da se na novo ureditev ustrezno pripravijo,
kar bi prav tako lahko utemeljilo neskladje izpodbijane ureditve z načelom
varstva zaupanja v pravo iz 2. člena Ustave. Prvi odstavek 193. člena ZJU je
sprva določal, da morajo uradniki opraviti strokovni izpit v roku dveh let od
začetka uporabe ZJU. ZJU je bil objavljen dne 28. 6. 2002, upoštevaje prehodno
določbo 204. člena pa se je pričel uporabljati eno leto po objavi, to je dne
28. 6. 2003. Rok za opravljanje strokovnih izpitov naj bi se torej iztekel z
dnem 28. 6. 2005. Vsebino strokovnih izpitov ter postopek prijave na izpit in
opravljanja izpita je v osnovi uredil že Zakon (členi 164 do 168 ZJU),
podrobnejšo ureditev teh vprašanj pa je prepustil podzakonskemu aktu (četrti
odstavek 167. člena). Pravilnik o strokovnem izpitu za imenovanje v naziv
(Uradni list RS, št. 63/03 – v nadaljevanju: Pravilnik) je bil objavljen skoraj
sočasno s pričetkom uporabe ZJU, natančneje dne 30. 6. 2003, in je uredil
podrobnejši program obeh izpitov, postopek njunega opravljanja, prijavo,
izpitni red, dokumentacijo za prijavo k strokovnemu izpitu in druga vprašanja v
zvezi z opravljanjem strokovnih izpitov. Sestavni del Pravilnika sta tudi
prilogi s programom za opravljanje državnega izpita iz javne uprave in
strokovnega upravnega izpita. S sklepom št. U-I-6/04 je Ustavno sodišče
ugotovilo, da je bilo že ob takšni ureditvi mogoče šteti, da je bil prizadetim
uradnikom dan na voljo zadosten čas za pripravo na izpit in za opravljanje
izpita. Z novelo ZJU-A pa je bil rok za opravljanje izpita podaljšan za celo
leto, to je do 28. 6. 2006 (2. člen). Ta okoliščina pomeni le še dodaten razlog
za odločitev, da izpodbijani ureditvi ni mogoče očitati neskladja z 2. členom
Ustave.
20. Prvi odstavek 193. člena ZJU naj bi bil
po mnenju pobudnikov v neskladju z Ustavo tudi zato, ker uvaja neutemeljeno
razlikovanje med uradniki glede na vrsto in dolžino delovne dobe. Ta zakonska
določba namreč med drugim določa, da se šteje, da izpolnjujejo pogoj glede
strokovnega izpita uradniki, ki so na dan, ko se začne uporabljati ta zakon, v delovnem
razmerju pri državnem organu ali upravi lokalne skupnosti in so pridobili naziv
višjega upravnega delavca ali upravnega delavca po prejšnjih predpisih, vendar
le, če imajo najmanj pet let službene dobe.2
21. Očitka o neustavnosti prvega odstavka
193. člena ZJU, ki kot delovno dobo, predpisano kot pogoj za priznanje
strokovnega izpita, upošteva le službeno dobo, ne pa tudi delovne dobe,
pridobljene na primerljivih delovnih mestih, Ustavno sodišče ni preizkušalo. Za
preizkus izpodbijane določbe s tega vidika namreč pobudniki ne izkazujejo
pravnega interesa. Nihče od pobudnikov niti ne zatrjuje, da je na kakšnem
takšnem po mnenju pobudnikov primerljivem delovnem mestu dosegel delovno dobo,
katere upoštevanje ob preverjanju izpolnjevanja pogojev za priznanje
strokovnega izpita bi pomenilo, da mu ne bi bilo treba opravljati strokovnega
izpita.
22. Očitek glede neustavnosti same dolžine
službene dobe, predpisane kot pogoj za priznanje strokovnega izpita (najmanj
pet let na dan začetka uporabe ZJU), je Ustavno sodišče preizkusilo z vidika
skladnosti takšne ureditve z drugim odstavkom 14. člena Ustave. Vsaj za dve
izmed pobudnic je namreč mogoče ugotoviti, da jima strokovnega izpita na
podlagi prvega odstavka 193. člena ZJU ni bilo mogoče priznati, ker ob začetku
uporabe ZJU nista imeli dovolj dolge službene dobe.
23. Drugi odstavek 14. člena Ustave
zakonodajalca zavezuje, da enake primere obravnava enako in različne različno,
in dopušča različno urejanje enakih položajev, če obstajajo za takšno
razlikovanje razumni in stvarni razlogi. V primerih, ko razlikovanje ne temelji
na takšnih razlogih, je mogoče govoriti o kršitvi te ustavne pravice. Odločitvi
zakonodajalca, da oprosti obveznosti opravljanja strokovnega izpita le uradnike
z določeno dolžino službene dobe, ni mogoče očitati nerazumnosti. Razumno je
namreč mogoče predvidevati, da so se uradniki z določeno dobo uradniškega staža
strokovno usposobili za uradniško delo, čemur naj bi bil sicer namenjen
strokovni izpit. V oceno, ali je zakonodajalec primerno določil dolžino
službene dobe, ki omogoča priznanje strokovnega izpita, pa se Ustavno sodišče
ne more spuščati. Gre namreč za odločitev, ki sodi v polje proste presoje
zakonodajalca in v katero bi lahko Ustavno sodišče poseglo samo v primeru, če
bi šlo za očitno nesorazmerno določeno omejitev.
24. Določbi prvega odstavka 193. člena ZJU
pobudniki očitajo tudi, da predpisuje prestrogo sankcijo za primer, če uradnik
v zakonsko določenem roku ne opravi strokovnega izpita. Pobudniki menijo, da je
takšna ureditev v neskladju s pravico do varstva dela (66. člen Ustave). Ta
ustavna določba v prvem delu zavezuje državo k sprejemanju ustreznih ukrepov,
ki bodo omogočali zaposlovanje in delo. V drugem delu 66. člen Ustave zavezuje
državo k varstvu dela. To svojo obveznost uresničuje država predvsem s
predpisovanjem varovalnih norm in minimalnih pravic delavcev kot praviloma
šibkejše strani v razmerju do delodajalcev. Navedeno med drugim pomeni, da
lahko le zakon določi primere in pogoje za prenehanje delovnega razmerja (glej
odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-271/95 z dne 15. 5. 1996, Uradni list RS, št.
27/96, in OdlUS V, 82). Pri določanju načinov in razlogov za prenehanje
delovnega razmerja mora zakonodajalec upoštevati, da je lahko prenehanje
delovnega razmerja proti volji delavca le skrajno sredstvo pri urejanju
razmerij med delodajalci in delavci, pri čemer mora zakonodajalec upoštevati
načelo enakosti iz drugega odstavka 14. člena Ustave.
25. Prvi odstavek 193. člena ZJU določa, da
uradniku, ki v treh letih od začetka uporabe ZJU ne opravi strokovnega izpita,
preneha delovno razmerje. Gre za prehodno zakonsko določbo. Ta določba
predpisuje obveznost opravljanja strokovnega izpita za uradnike, ki so bili ob
uveljavitvi ZJU že v delovnem razmerju pri državnem organu ali upravi lokalne
skupnosti, pa jih zakonodajalec ni oprostil obveznosti opravljanja strokovnega
izpita. Za to skupino uradnikov torej velja, da morajo strokovni izpit opraviti
v zakonsko določenem roku, sicer jim delovno razmerje preneha po samem zakonu.
26. Drugačna ureditev je predvidena za
primer, ko strokovnega izpita ne opravi posameznik, ki se po začetku uporabe
ZJU na novo zaposli kot uradnik. Prvi odstavek 89. člena ZJU določa, da se
lahko v naziv izjemoma imenuje posameznik, ki nima ustreznega strokovnega
izpita za imenovanje v naziv, pod pogojem, da najkasneje v enem letu od
imenovanja v naziv opravi ustrezen strokovni izpit za imenovanje v naziv. Drugi
odstavek te zakonske določbe nadalje določa, da če uradnik zaradi razlogov, ki
so na njegovi strani, ne izpolni pogoja iz prejšnjega odstavka najkasneje v
enem letu od imenovanja v naziv, se imenovanje v naziv razveljavi. Glede
posledic se uporabljajo določbe tega zakona o ugotovitvi nesposobnosti.
Posledice zaradi ugotovljene nesposobnosti uradnika so določene v 142. členu
ZJU. Iz prvega odstavka te določbe izhaja, da javnemu uslužbencu, za katerega
se ugotovi, da je nesposoben za svoj položaj oziroma za svoje delovno mesto,
delodajalec odpove pogodbo o zaposlitvi po preteku odpovednega roka brez pravice
do odpravnine, če ga v treh mesecih ni mogoče premestiti na drugo ustrezno
delovno mesto, za katero izpolnjuje pogoje. Na podlagi drugega odstavka 89.
člena v zvezi s prvim odstavkom 142. člena ZJU lahko torej delodajalec
uradniku, ki najkasneje v enem letu od imenovanja v naziv zaradi razlogov na
njegovi strani ne opravi strokovnega izpita, odpove pogodbo o zaposlitvi, če ga
v treh mesecih ni mogoče premestiti na drugo ustrezno delovno mesto. Kot način
prenehanja delovnega razmerja takšnega uradnika je torej predvidena odpoved
pogodbe o zaposlitvi s strani delodajalca, ob obveznem predhodnem poskusu
premestitve. Slednja ugotovitev velja ne glede na določbo 6. točke prvega
odstavka 153. člena ZJU. Samo po sebi bi bilo to določbo, po kateri uradniku preneha
delovno razmerje, če ne opravi ustreznega strokovnega izpita, ki je bil kot
pogoj določen v pogodbi o zaposlitvi, sicer mogoče razumeti tako, da predvideva
prenehanje delovnega razmerja po samem zakonu kot samostojen način prenehanja
delovnega razmerja teh uradnikov. Vendar pa je ob upoštevanju omenjenih drugega
odstavka 89. člena in prvega odstavka 142. člena ZJU treba šteti, da je s 6.
točko prvega odstavka 153. člena ZJU določen le eden izmed razlogov, ki lahko
utemeljijo odpoved pogodbe o zaposlitvi s strani delodajalca.
27. Na podlagi prvega odstavka 193. člena
ZJU preneha uradniku delovno razmerje brez predhodnega poskusa premestitve.
Glede posledic neopravljenega strokovnega izpita in v zvezi s tem zlasti glede
nastopa sankcije prenehanja delovnega razmerja torej Zakon te uradnike drugače
obravnava od uradnikov, ki so se zaposlili po začetku uporabe ZJU in so bili
imenovani v naziv ob pogoju, da v enem letu od imenovanja v naziv opravijo
strokovni izpit, sicer nastopijo posledice kot v primerih ugotovitve
nesposobnosti.3 Za takšno razlikovanje ni najti utemeljenih
razlogov. Državni zbor na pobudo ni odgovoril niti razlogi za takšno
razlikovanje ne izhajajo iz zakonodajnega gradiva. Glede na navedeno je
izpodbijani ureditvi mogoče očitati neskladje z drugim odstavkom 14. člena
Ustave. Ustavno sodišče je zato prvi odstavek 193. člena ZJU v delu, v katerem
določa, da uradnikom, ki v zakonsko določenem roku ne opravijo strokovnega
izpita, preneha delovno razmerje, razveljavilo (1. točka izreka). Takšna
razveljavitev pomeni, da za uradnike, na katere se nanaša ta določba, če v
zakonsko določenem roku ne bodo opravili strokovnega izpita, ne bo več veljal
poseben režim prenehanja delovnega razmerja. Ob tem, ko ni posebne ureditve, in
ob uporabi zakonske analogije kot razlagalnem argumentu bo tudi zanje veljala
ureditev po drugem odstavku 89. člena v zvezi s prvim odstavkom 142. člena ZJU.
C)
28. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 43. in 25. člena ZUstS ter tretje alineje tretjega odstavka 46.
člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 93/03 in 98/03 – popr.)
v sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice in sodniki dr. Zvonko Fišer,
Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in dr.
Dragica Wedam Lukić. Odločbo je sprejelo soglasno.
Št. U-I-294/04-15
Ljubljana, dne 16. junija 2005.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l. r.
________________________________________
1Spregled ustreznega strokovnega izpita za
imenovanje v naziv ureja 89. člen ZJU. V naziv se lahko izjemoma imenuje
posameznik, ki nima ustreznega strokovnega izpita za imenovanje v naziv, pod
pogojem, da najkasneje v enem letu od imenovanja v naziv opravi ustrezen
strokovni izpit za imenovanje v naziv (prvi odstavek). V državnih organih, ki
niso organi državne uprave, pa se lahko imenuje v naziv posameznik, ki namesto
opravljenega strokovnega izpita izpolnjuje druge pogoje, določene v splošnem
aktu organa, vendar se v takšnem primeru lahko premesti na delovno mesto v
organu državne uprave ali v upravi lokalne skupnosti le pod pogojem, da v roku
iz drugega odstavka tega člena opravi strokovni izpit (drugi odstavek).
2 Službena doba je delovna doba v statusu javnega
uslužbenca v državnih organih in upravah lokalne skupnosti (11. točka prvega
odstavka 6. člena ZJU). Državni organi so organi državne uprave in drugi
državni organi (1. točka 6. člena ZJU). Organ državne uprave je ministrstvo,
organ v sestavi ministrstva, vladna služba in upravna enota (2. točka prvega
odstavka 6. člena ZJU). Drug državni organ je Državni zbor, Državni svet,
Ustavno sodišče, Računsko sodišče, Varuh človekovih pravic, pravosodni organ in
drug državni organ, ki ni organ državne uprave (3. točka prvega odstavka 6.
člena ZJU). Pravosodni organ je sodišče, državno tožilstvo, državno pravobranilstvo
in samostojni organ za odločanje o prekrških (4. točka prvega odstavka 11.
člena ZJU):
3 ZJU tudi na splošno določa, da je odpoved iz
razloga nesposobnosti dovoljena le, če ni mogoča premestitev (druga točka
prvega odstavka 155. člena). Tudi v primeru neuspešno opravljenega poskusnega
dela je pred odpovedjo pogodbe o zaposlitvi treba poskusiti uradnika premestiti
(četrta točka prvega odstavka 155. člena). Podobno je tudi s splošnim zakonom,
ki ureja delovna razmerja, predvideno, da mora v primeru odpovedi pogodbe o
zaposlitvi iz razloga nesposobnosti delodajalec preveriti, ali je možno delavca
zaposliti pod spremenjenimi pogoji ali na drugih delih oziroma ali ga je mogoče
dokvalificirati za delo, ki ga opravlja, oziroma ga prekvalificirati za drugo
delo. Če ta možnost obstaja, mu mora ponuditi sklenitev nove pogodbe o
zaposlitvi (tretji odstavek 88. člena Zakona o delovnih razmerjih, Uradni list
RS, št. 42/02 – ZDR).