Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobude Petra Logarja, Toma Kneza in Združenja lastnikov
razlaščenega premoženja, vseh iz Ljubljane; Irene Slemenik iz Ljubljane; Metke
Gabrijelčič Šušteršič, Antona Gabrijelčiča, Franja Žagarja, Vida Krajca, Janeza
Polaka, vseh iz Ljubljane, ter Anice Tollazi iz Logatca in Nika Krajca iz
Avstralije, ki jih vse zastopata Pavla Sladič Zemljak in Tanja Kodrič Jurko,
odvetnici v Ljubljani; Špele Pirkmajer iz Ljubljane in Zdenke Iršič iz Maribora
na seji dne 21. marca 1996
o d l o č i l o:
1. Člen 18 stanovanjskega zakona (Uradni
list RS, št. 19/91, 9/94 in 21/94) je v neskladju z ustavo, razen kolikor
določa predkupno pravico tistim, ki so bili ob uveljaviti stanovanjskega zakona
imetniki stanovanjske pravice na stanovanjih v družbeni lastnini, in se v
obsegu, v katerem je neskladen z ustavo, ne sme uporabljati.
2. Peti odstavek 54. člena stanovanjskega
zakona se razveljavi.
3. Določbe 56. člena, drugega odstavka 113.
člena, 115. člena in 117. člena stanovanjskega zakona niso v neskladju z
ustavo.
4. V 125. členu stanovanjskega zakona se
razveljavijo:
a) v četrtem odstavku besede: “s čimer
pridobi pravico do selitve drugega najemnika v to stanovanje pod enakimi
pogoji, kot so veljali za prejšnjega imetnika stanovanjske pravice.”
b) deveti in deseti odstavek v celoti.
5. Člen 150 stanovanjskega zakona ni v
neskladju z ustavo.
6. Stanovanjski zakon je v neskladju z
ustavo, kolikor za neprofitna stanovanja in za stanovanja, na katerih je bila
do njegove uveljavitve dodeljena stanovanjska pravica, zahteva pri oblikovanju
najemnine skladnost z metodologijo, predpisano za oblikovanje najemnin v
neprofitnih stanovanjih, ne da bi zakon sam v temelju uredil tako najemnino in
določil okvire za podzakonski akt o metodologiji njenega določanja in s tem
tudi o obsegu omejitve prostega določanja najemnine.
Državni zbor mora to neskladje z ustavo
odpraviti v dvanajstih mesecih od objave te odločbe v Uradnem listu Republike
Slovenije.
7. Člen 155.a stanovanjskega zakona se
razveljavi.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Irena Slemenik izpodbija 125. člen
stanovanjskega zakona (v nadaljevanju: SZ), ker ji ne omogoča odkupa
denacionaliziranega stanovanja, v katerem je bila poprej imetnica stanovanjske
pravice, kot je to omogočeno drugim imetnikom stanovanjske pravice, zaradi
česar je po njenem kršeno načelo enakosti pred zakonom.
Zdenka Iršič kot najemnica v občinskem
stanovanju, ki ga ne more odkupiti po določbah SZ, izpodbija isti člen SZ po
noveli, ker meni, da ji z določbo devetega odstavka jemlje že pridobljeno
pravico do nedotakljivega najema (razen iz krivdnih razlogov).
Drugi pobudniki izpodbijajo v izreku
navedene določbe SZ kot lastniki denacionaliziranih stanovanj, ker da kršijo
določbe 2., 14., 33., 67., 69. oziroma 155. člena ustave, ko neupravičeno in
deloma za nazaj omejujejo njihovo lastninsko pravico na denacionaliziranem
stanovanju ali ker ne spoštujejo kontinuitete te pravice. Podrobneje so njihovi
razlogi predstavljeni ob posameznih izpodbijanih določbah.
2. Za nasprotnega udeleženca, Državni zbor,
je najprej njegov Sekretariat za zakonodajo in pravne zadeve odgovoril na
očitke o diskriminiranju prejšnjih imetnikov stanovanjske pravice v
denacionaliziranih stanovanjih; po njegovem je zakon izenačil položaj teh
imetnikov stanovanjske pravice z drugimi, kolikor je mogel spričo omejenih
gmotnih možnosti, in upoštevajoč pravilo, da je v koliziji med lastninsko in
najemno pravico prva močnejša. Na preostale pobude je odgovorilo ministrstvo za
okolje in prostor. Pojasnjuje predvsem razloge za novelo 125. člena SZ: glavni
razlog je zahteva najemnikov v denacionaliziranih stanovanjih po čimvečjem
izenačenju njihovega položaja s položajem drugih imetnikov stanovanjske
pravice; hkrati je zakonodajalec hotel izenačiti tiste upravičence do
denacionalizacije, ki premoženja ne morejo dobiti nazaj v naravi, z drugimi
(četrti odstavek 125. člena); o svojem odnosu do “modelov” v 125. členu SZ se
lastnik denacionaliziranega stanovanja odloča svobodno; najemnik v stanovanju iz
petega odstavka 125. člena ima predkupno pravico, a tudi sicer se mu položaj ne
sme poslabšati; glede očitkov na račun petega odstavka 54., 56., drugega
odstavka 150. in 155.a člena pa, da je bilo treba izhajati iz prejšnje
stanovanjske pravice kot pridobljene pravice, v katero zakonodajalec ne sme
posegati. Tako po mnenjih nasprotnega udeleženca izpodbijane določbe niso v
neskladju z ustavo.
3. Iz gradiv zakonodajnega postopka je
mogoče poleg omenjenih zahtev nekdanjih imetnikov stanovanjske pravice na
denacionaliziranih stanovanjih kot drugi razlog za omenjeno zakonodajalčevo
težnjo povzeti še spoznanje, da bo zahtev za denacionalizacijo stanovanj
bistveno manj, kot so prvotno predvidevali.
4. Ko pa se je vlada v zakonodajnem
postopku soočila s predlogoma dveh skupin poslancev, ki sta v smeri
izenačevanja vseh bivših imetnikov stanovanjske pravice predlagala še mnogo
večje posege in angažiranje še mnogo večjih sredstev, je bilo stališče vlade,
da so tolikšne obremenitve previsoke in nesprejemljive, pojasnilo Ministrstva
za okolje in prostor pa, da je pri izvajanju stanovanjske politike prednostna
skrb, da bi čimveč ljudi imelo stanovanjski problem razrešen, najemniki v
denacionaliziranih stanovanjih pa so ljudje z rešenim stanovanjskim problemom.
B)
5. Ustavno sodišče je za vse pobudnike
ugotovilo, da izkazujejo pravni interes po 24. členu zakona o ustavnem sodišču
(Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS). Zadeve je združilo zaradi
skupnega obravnavanja in odločanja.
Člen 18 SZ
6. a) Člen 18 SZ določa, da ima najemnik
predkupno pravico na stanovanju, ki mu je bilo dano v najem za nedoločen čas.
b) Kolikor gre za stanovanja, na katerih
zakonodajalec hkrati z istim zakonom izvirno vzpostavlja tudi lastninsko
pravico (111. do 114. člen SZ), ali za stanovanja, na katerih je nastala ali bo
nastala lastninska pravica prav tako izvirno po zakonu o denacionalizaciji (v
nadaljevanju: Zden), zakonodajalec z izpodbijano določbo ni mogel poseči v
pravico do lastnine, ker te lastnine v času uveljavitve določbe še ni bilo.
Nasprotno pa so takratni imetniki stanovanjske pravice na takih stanovanjih
imeli predkupno pravico že po prejšnji pravni ureditvi in je prav, da jim
pridobljeno pravico priznava tudi novi stanovanjski zakon.
c) Kolikor pa lastninska pravica ni nastala
na enega od omenjenih načinov, je uzakonitev predkupne pravice poseg v pravico
do zasebne lastnine (33. člen ustave), v svobodo njenega uživanja, kamor sodi
tudi razpolaganje s stanovanjem v pravnem prometu, tak poseg pa more biti v
skladu z ustavo le, če in kolikor ga opravičuje potreba po zagotavljanju
gospodarske, socialne in ekološke funkcije lastnine (67. člen ustave), ali
kolikor je to neizogibno zaradi varstva pravic drugih (v skladu z načelom
sorazmernosti). Takih razlogov iz 67. člena ustave ni: za omejevanje lastnine
stanovanj s predkupno pravico zaradi zagotavljanja gospodarske funkcije
lastnine ni videti razlogov, socialno funkcijo zakonodajalec upravičeno in
hkrati zadovoljivo upošteva pri urejanju najemnega razmerja, o ekoloških
razlogih za predkupno pravico tudi ni mogoče govoriti. Prav tako ni videti
drugih razlogov, zakaj naj bi bil poseg v lastnino stanovanj z določitvijo
predkupne pravice najemnika neizogiben oziroma sploh potreben zaradi varstva
pravic najemnika. V tem delu je torej uzakonjena predkupna pravica v neskladju
z ustavo in je bilo treba izpodbijano določbo v tem delu razveljaviti.
Peti odstavek 54. člena SZ
7. a) Izpodbijani peti odstavek 54. člena
SZ določa, da prejšnjemu imetniku stanovanjske pravice na stanovanju, ki je na
podlagi katerega od predpisov o podržavljenju, navedenih v 3. in 4. členu Zden,
postalo splošno ljudsko premoženje, ni mogoče odpovedati najemne pogodbe
drugače kot iz razlogov po 53. členu SZ. Ni je torej mogoče odpovedati tako, da
bi lastnik najemniku priskrbel drugo primerno stanovanje. Taka prepoved torej
ne velja le za lastnike stanovanj, ki so ali bodo denacionalizirana, temveč
tudi za druge lastnike stanovanj, če so bila le-ta po omenjenih predpisih nekoč
podržavljena. Podobne omejitve prvotni SZ ni vseboval.
b) Tej določbi pobudniki očitajo, da je v
neskladju z načelom pravne države (2. člen ustave) in enakopravnosti vseh pred
zakonom (14. člen ustave) ter s prepovedjo učinkovanja zakonskih predpisov za
nazaj (155. člen ustave).
c) Izpodbijana določba v nasprotju z načeli
pravne države spreminja najemna razmerja, sklenjena v skladu s predpisi,
veljavnimi v času nastanka, torej v skladu z zakonom o stanovanjskih razmerjih
oziroma s SZ; spreminja jih tako, da naknadno otežuje ali onemogoča njihovo
spremenljivost oziroma razvezljivost. S tem v korist najemnikov in ne v javno
korist posega v pravice najemodajalcev, pridobljene prav tako s kogentnimi
predpisi oziroma v skladu z njimi, nazadnje s 147. in prvim odstavkom 54. člena
SZ.
č) Izpodbijana določba je v neskladju z
ustavo tudi zato, ker brez razloga, ki bi se utemeljeno skliceval na določbe
prvega odstavka 67. člena ustave (gospodarska, socialna, ekološka funkcija –
glede tega velja isto kot v točki 6-c te obrazložitve), omejuje razpolaganje s
stanovanji kot način uživanja lastninske pravice na njih in ker s tem lastnike
stanovanj, ki so bila nekoč podržavljena, diskriminira v primerjavi z lastniki
drugih stanovanj. Diskriminira jih torej ne glede na to, kako je kdo lastnino
na stanovanju pridobil (po samem SZ, po Zden ali drugače) in v korist
najemnikov po 147. ali 56. členu SZ, prav tako ne glede na to, kakšne možnosti
so morda imeli ali bodo imeli za nakup stanovanja po opravljenem postopku
denacionalizacije ali po poteku roka za njegov začetek.
d) Čeprav torej izpodbijana določba le
deloma zadeva najemna razmerja med lastniki denacionaliziranih stanovanj in
tistimi nekdanjimi imetniki stanovanjske pravice na njih, ki niso imeli
možnosti nakupa stanovanja po SZ, pa edina utemeljitev nasprotnega udeleženca,
da je namreč hotel čimbolj izenačiti položaj nekdanjih imetnikov stanovanjske
pravice na denacionaliziranih stanovanjih v primerjavi z drugimi nekdanjimi
imetniki stanovanjske pravice, v tem primeru očitno ne vzdrži: z njo nastaja,
nasprotno, neenakost med tema kategorijama nekdanjih imetnikov stanovanjske
pravice, saj za prvo ne velja prvi odstavek 54. člena SZ, ki velja za drugo.
Zakonodajalec ustvarja razlike med tistimi, ki so v enakem položaju.
e) Po vsem obrazloženem je peti odstavek
54. člena v neskladju z načeli pravne države iz 2. člena ustave, z določbami
33. člena ustave o pravici do zasebne lastnine v zvezi s 67. členom o lastnini
in z določbo drugega odstavka 14. člena ustave o enakosti pred zakonom in ga je
bilo treba razveljaviti.
Člen 56 SZ
8. a) Člen 56. SZ določa, da mora lastnik
stanovanja, kadar najemnik umre, skleniti najemno pogodbo z zakoncem ali z
osebo, s katero je najemnik živel v dalj časa trajajoči življenjski skupnosti,
oziroma z enim od ožjih družinskih članov, navedenih v najemni pogodbi.
b) To določbo izpodbijajo pobudniki, ker da
krši lastnikom (denacionaliziranih) stanovanj pravico do zasebne lastnine iz
33. člena ustave.
c) Ni dvoma, da izpodbijana določba omejuje
uživanje stanovanja kot lastnine. Toda taka omejitev je v skladu s 67. členom
ustave. Podaljšanje najemnega razmerja oziroma njegovo prehajanje na drugega
člana družine ob smrti najemnika je ukrep zagotavljanja socialne funkcije
stanovanja. Stanovanje ni le bistvena sestavina osebnega, temveč tudi
družinskega socialnega položaja. Država je dolžna družino varovati (tretji
odstavek 53. člena ustave). Zato je tudi v prejšnji pravni ureditvi
stanovanjska pravica podobno prehajala na temelju zakona od umrlega imetnika na
njegove bližnje kot souporabnike stanovanja. Kolikor gre za nekdanje imetnike
stanovanjske pravice in tiste, ki so z njimi souporabljali stanovanje,
nasprotni udeleženec upravičeno poudarja, da je stanovanjsko pravico iz
prejšnje zakonodaje treba v konkretnih primerih šteti za pridobljeno pravico,
ki jo je v skladu z načeli pravne države treba spoštovati. Če bi uzakonil
izjemo ravno v korist lastnikov denacionaliziranih stanovanj, bi zakonodajalec
kršil ustavno načelo o enakosti pred zakonom (v škodo najemnikov v njihovih stanovanjih).
Slednjič je zakonodajalec to omejitev lastnine uzakonil že pred nastankom
lastninske pravice na stanovanjih po Zden in so denacionalizacijski upravičenci
zanjo lahko že vedeli, ko so se odločali, ali bodo zahtevali denacionalizacijo.
Člen 113, drugi odstavek 115. člena in 117.
člen SZ.
9. a) Člen 113 in zato tudi 115 SZ
izpodbijajo pobudniki, ker vzpostavlja na nacionaliziranem premoženju lastnino
občin in drugih pravnih oseb, kar je po njihovem mnenju v nasprotju z Zden, ki
priznava lastninsko pravico na nacionalizirani lastnini prejšnjim lastnikom in
jim jo vrača.
b) To gledanje je zmotno. Kot je ustavno
sodišče že večkrat pojasnilo, Zden ne razveljavlja predpisov, ki so bili
podlaga za podržavljenje, temveč na novo ureja lastninska razmerja z učinkom za
naprej. Upravičencem se na podržavljenem premoženju lahko na temelju Zden s
pravnomočno odločbo o denacionalizaciji izvirno vzpostavi lastnina. Člena 113
in 115 torej urejata vprašanje lastnine samo začasno, da se tako zagotove možnosti
za denacionalizacijo: novi lastnik je hkrati zavezanec v denacionalizacijskem
postopku.
10. To velja tudi za 117. člen, ki ga
pobudniki izpodbijajo, “kolikor se nanaša na denacionalizirana stanovanja”. Iz
115. člena SZ v zvezi z 88. členom Zden, ki prepoveduje kakršnokoli
razpolaganje z nepremičninami, glede katerih po tem zakonu obstaja dolžnost
vrnitve, jasno izhaja, da se dolžnost prodaje po 117. členu SZ ne nanaša na
denacionalizirana stanovanja. Glede tega je pobuda očitno neutemeljena.
Člen 125 SZ
11. a) Določbe 125. člena prinašajo v bolj
ali manj obveznem zaporedju več možnosti (“modelov”), da bi si nekdanji imetnik
stanovanjske pravice kupil ali zgradil stanovanje, in deloma, da bi lahko
stanovanje, če je zasedeno z drugim, tudi izpraznil.
b) Ena od pobud očita določbam tega zakona,
da z njimi položaj nekdanjega imetnika stanovanjske pravice na
denacionaliziranem stanovanju še zmeraj ni dovolj izenačen s položajem drugih
imetnikov stanovanjske pravice in da to krši ustavno načelo enakosti pred
zakonom. Večina pobud jim nasprotno očita, da naknadno in diskriminatorno
posegajo v lastnino lastnikov denacionaliziranih stanovanj, kar da je v
nasprotju z ustavno prepovedjo učinkovanja zakonov za nazaj, z ustavno pravico
do zasebne lastnine in z načelom enakosti pred zakonom, določba o “kazenski”
prepovedi pravnega prometa z denacionaliziranim stanovanjem tudi z načelom
pravne države; ena pobuda pa zatrjuje, da določba, ki dovoljuje preselitev
najemnika iz stanovanja denacionalizacijskega zavezanca brez najemnikove
privolitve, le-temu ogroža pridobljeno pravico in je zato v neskladju z načeli
pravne države.
c) Zakonodajalec označuje kot namen take
pravne ureditve izenačevanje pravnega položaja nekdanjih imetnikov stanovanjske
pravice, kot naknadni razlog pa zahteve nekdanjih imetnikov stanovanjske
pravice v denacionaliziranih stanovanjih in še dejstvo, da bo primerov
denacionalizacije stanovanj manj, kot je zakonodajalec predvideval, in bodo
torej tudi zahtevali manjše angažiranje javnih namenskih sredstev. Pritiski
interesnih skupin na zakonodajno telo in v njem so seveda legitimni, ne morejo
pa biti argument za zakonodajno urejanje ali njegovo spreminjanje. Tudi večji
ali manjši obseg sredstev, ki jih neka pravna ureditev zahteva, za vprašanje
ustavnosti zakonskih določb ne more biti odločilen.
č) Pravni položaj obeh kategorij nekdanjih
imetnikov stanovanjske pravice glede najemnega razmerja, ki je nadomestilo za
prejšnjo stanovanjsko pravico, je izenačen. Pravnega položaja obeh kategorij
imetnikov glede možnosti nakupa stanovanja, na katerem je imel stanovanjsko
pravico, pa ni mogoče izenačiti: z denacionalizacijo je namreč privatizacija
teh stanovanj že opravljena. Ustavno sodišče je že presodilo (OdlUS I, 35), da
s tem, ko nacionaliziranega stanovanja ne more odkupiti, ker ima na njem
prednostno pravico pričakovani lastninski upravičenec, prejšnji imetnik
stanovanjske pravice ni diskriminiran, saj gre za drugačen dejanski stan.
Zaradi tega torej ni kršeno ustavno načelo o enakosti pred zakonom.
d) Določbe 125. člena pa kršijo lastninsko
pravico lastnikov denacionaliziranih stanovanj – in na Zden temelječa
pričakovanja tistih, ki so pravočasno zahtevali denacionalizacijo stanovanj in
bodo s pravnomočnostjo odločbe o denacionalizaciji postali njihovi lastniki,
kolikor jim deseti odstavek tega člena odreka pravico prostega razpolaganja s
stanovanji v njihovi lasti za pet let, če se niso strinjali s katerim od
modelov iz petega do devetega odstavka istega člena, in kolikor s tem
pritiskajo nanje, naj na model, ki ga ponudijo nekdanji imetniki stanovanjske
pravice, pristanejo. Prav tako krši lastninsko pravico določba, ki znotraj
modela iz četrtega odstavka tega člena jemlje lastnikom stanovanj svobodo
odločanja, s kom bodo sklenili najemno razmerje za svoje stanovanje.
e) Pobuda utemeljeno izpodbija tudi tisto
določbo v devetem odstavku 125. člena SZ, po kateri se je najemnik v
zavezančevem stanovanju, ki si ga nekdanji imetnik stanovanjske pravice na
denacionaliziranem stanovanju izbere za nakup, dolžan preseliti v to
denacionalizirano stanovanje. Iz petega in sedmega odstavka tega člena smiselno
jasno izhaja, da bi to lahko za najemnika pomenilo do 30 % poslabšanja tako
imenovanih integralnih elementov vrednotenja stanovanja, med drugim tudi
spremembo lokacije bivališča. A tudi brez tega pomeni bistveno poslabšanje
najemnega razmerja, če najemniku zakon nenehno preti z možnostjo, da bo moral
na zahtevo nekoga tretjega najeto stanovanje zapustiti in se preseliti. Za
najemnika v zavezančevem stanovanju pomeni to predsem kršitev načel pravne
države, zlasti zaupanja v pravo in pravičnosti. Pomeni tudi kršitev pravice do
enakosti pred zakonom: ta vrsta najemnikov je neupravičeno diskriminirana v
primerjavi z drugimi najemniki, ki jih je mogoče preseliti le ob pogojih iz
(noveliranega) 54. člena SZ.
Člen 150 SZ
12. a) 150. člen izpodbijajo pobude,
kolikor tudi za denacionalizirana stanovanja, na katerih je bila do uveljavitve
SZ dodeljena stanovanjska pravica, določa, da je treba najemnino oblikovati
skladno z metodologijo, predpisano za oblikovanje najemnin v neprofitnih
stanovanjih, kar pomeni, da je oblikovanje teh najemnin omejeno in sicer prav
tako kot v vseh drugih primerih, ko se stanovanjska pravica spreminja v najemno
razmerje.
b) Pobude zatrjujejo, da taka ureditev krši
pravico do enakosti pred zakonom, ker ugodneje obravnava najemnike v primerjavi
z lastniki, ker diskriminira lastnike denacionaliziranih stanovanj v primerjavi
z drugimi zasebnimi lastniki in v primerjavi z drugimi najemodajalci (poslovnih
prostorov, kmetijskih zemljišč), ker izenačuje dve popolnoma različni
kategoriji najemodajalcev: neprofitne stanovanjske organizacije in lastnike
denacionaliziranih stanovanj; da krši določbe 33. in 67. člena ustave, ker
vzpostavlja več različnih lastnin in ker jim lastnino na stanovanju omejuje, ne
da bi za to imela opravičilo v 67. členu; da krši 69. člen ustave, ker omejuje
lastninsko pravico brez odškodnine; da (spremenjeni drugi odstavek) v nasprotju
s 155. členom ustave učinkuje za nazaj, saj prvotno besedilo 150. člena te
omejitve za lastnike denacionaliziranih stanovanj ni vsebovalo; in da je v
neskladju z načelom pravne države, ker je nejasna in ni gotovo, koga prizadeva,
in ker zakonodajalec z Zden krivice popravlja, z (novelo) SZ pa hkrati dela
nove ter lastnikom denacionaliziranih stanovanj nalaga dolžnosti, ki jih z
neprofitno najemnino ne bodo mogli pokrivati. To velja sicer tudi za neprofitne
stanovanjske organizacije, trde pobudniki, a tem bo država primaknila iz
namenskih sredstev, lastnikom denacionaliziranih stanovanj pa ne.
c) Omejitev, ki jo izpodbijajo pobude, je
bila uzakonjena že s prvotnim besedilom prvega odstavka 150. člena SZ. Zato
predvsem ni posegla v lastnino lastnikov denacionaliziranih stanovanj, saj te
lastnine, ki nastane šele s pravnomočnostjo odločb o denacionalizaciji, takrat
še ni moglo biti; a tudi očitek o učinkovanju zakona za nazaj ni utemeljen.
Poseg v oblikovanje najemnine, predvsem njeno omejevanje, je eden od ukrepov
zagotavljanja socialne funkcije stanovanjskega premoženja, še posebej nujen v
prehajanju s pravne ureditve stanovanjske pravice na najemna razmerja in ima
svojo upravičenost v 67. členu ustave. Razlogi, zaradi katerih pobude ta del
150. člena izpodbijajo, torej ne zdrže.
č) Ni pa dvoma, da pomeni omejevanje višine
najemnine, kolikor velja za lastnike stanovanj, poseg v lastninsko pravico
oziroma normiranje načina uživanja te lastnine. Ustava dovoljuje tako poseganje
le z zakonom (prvi odstavek 67. člena), zakonodajalec ga torej ne more prenesti
na druge organe. SZ vsaj smiselno uzakonja neprofitno najemnino (v členih 4.,
63., 93. in 150. ) nedvomno kot omejitev prostemu oblikovanju najemnine kot
značilnega civilnega sadu stanovanjskega premoženja, a je v ničemer ne opredeli
in ne daje taki omejitvi okvirov, temveč to v celoti prepušča predstojniku
republiškega upravnega organa, ko mu naloži predpisati metodologijo za
oblikovanje najemnin v neprofitnih stanovanjih (11. člen SZ) in ko nato ukaže
uporabo te metodologije – kar pomeni hkrati spoštovanje teh omejitev – za vsa
stanovanja z nekdanjo stanovanjsko pravico (150. člen). To neskladnost z ustavo
je moralo ustavno sodišče ugotoviti in naložiti zakonodajalcu, da jo odpravi.
Člen 155 a SZ
13. a) Člen 155 a SZ določa, da ima ob
izpraznitvi stanovanja prejšnji imetnik stanovanjske pravice ali pravice do
uporabe stanovanja oziroma oseba, navedena v najemni pogodbi, pravico do
povračila neamortiziranega dela svojih vlaganj v prenovo ali izboljšanje
stanovanja, in to po vrednosti na dan izselitve. Določbo prinaša zakon o
spremembah in dopolnitvah stanovanjskega zakona.
b) Pobudniki opozarjajo na neskladje med
tem in 61. členom pa tudi peto alineo prvega odstavka 53. člena SZ; ocenjujejo,
da novi člen vnaša zmedo in nejasnost, ker diskriminira najemodajalca v
primerjavi z najemnikom, in da učinkuje za nazaj.
c) Tako zakon o stanovanjskih razmerjih
(Uradni list SRS, št. 35/82 in 14/84) kot SZ sta spreminjanje stanovanjskih
prostorov in vzidane opreme na lastne stroške a brez soglasja stanodajalca
oziroma najemodajalca štela za najemnikovo (oziroma imetnika stanovanjske
pravice) prepovedano poslovodstvo in mu torej odrekala pravico do povračila. SZ
je tako najemnikovo ravnanje celo uzakonil kot krivdni razlog za odpoved
najemne pogodbe, če najemnik na pisno zahtevo najemodajalca ne odstrani
sprememb (drugi odstavek 53. člena SZ).
č) Člen 155 a kot novejši izpodrine 61.
člen SZ, ki isto vsebino ureja drugače. Ne derogira omenjenih določb 53. člena
SZ, je pa zlasti kot sprememba zakona z njim v notranjem nasprotju glede
vrednotenja naložb brez soglasja. Tak konflikt med dvema normama (istega
zakona) ni v skladu z načeli pravne države.
d) Člen 155 a velja za vsa vlaganja
omenjene vrste, naj so bila opravljena kadarkoli v preteklosti, kolikor seveda
ne bodo ob izpraznitvi stanovanja že amortizirana. V tem smislu učinkuje tudi
za nazaj, čeprav ga bo aktiviral šele morebitni dogodek v prihodnosti, namreč
izpraznitev stanovanja. Ker tega ne terja javna korist, je določba v neskladju
s 155. členom ustave.
e) Izpodbijana določba pa tudi za naprej
bistveno posega v lastninsko pravico na stanovanju: lastniku kratkomalo ne
omogoča, da bi dajal stanovanje v najem, ne da bi se s tem prepustil
nevarnosti, da bo najemnik zoper njegovo voljo, a (tudi) na njegov račun,
spreminjal lastnosti, tudi vrednost njegovega stanovanja. Za tak poseg v
pravico do zasebne lastnine (33. člen ustave) tudi v 67. členu ustave ni
opravičila. Ni ga med drugim mogoče opravičevati z upoštevanjem stanovanjske
pravice kot pridobljene pravice, saj gre, nasprotno, za novo, naknadno
upravičenje, ki ga imetniku stanovanjske pravice zakon o stanovanjskih
razmerjih in SZ nista dajala. Drugih utemeljitev zakonodajalec kot nasprotni
udeleženec ni sporočil in jih tudi iz gradiv ob nastajanju zakona o spremembah
in dopolnitvah SZ ni mogoče izluščiti. To določbo je bilo torej kot neskladno z
ustavo treba razveljaviti.
C)
12. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 21., 24., 30., 43. in 48. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Tone
Jerovšek in sodniki dr. Peter Jambrek, mag. Matevž Krivic, mag. Janez Snoj, dr.
Janez Šinkovec, dr. Lovro Šturm, Franc Testen in dr. Lojze Ude. Točko 1 izreka
je sprejelo s petimi glasovi proti trem (proti so glasovali sodniki Jerovšek,
Jambrek in Šturm), točko 2 izreka je sprejelo s petimi glasovi proti trem
(proti so glasovali sodniki Krivic, Šinkovec in Testen), točko 3 izreka je
sprejelo soglasno, točko 4 izreka je sprejelo s sedmimimi glasovi proti enemu
(proti je glasoval sodnik Šinkovec), točko 5 izreka je sprejelo s sedmimi
glasovi proti enemu (proti je glasoval sodnik Šturm), točko 6 izreka je
sprejelo soglasno, točko 7 izreka pa je sprejelo s šestimi glasovi proti dvema
(proti sta glasovala sodnika Krivic in Testen). Ločena mnenja so dali sodniki
Jerovšek, Krivic, Snoj in Testen.
Št. U-I-119/94
Ljubljana, dne 21. marca 1996.
Predsednik
dr. Tone Jerovšek l. r.