Up-52/03-6
24. 5. 2005
SKLEP
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
ustavne pritožbe A. A. iz Ž., ki jo zastopa B. B., odvetnica v Z., na seji
senata dne 10. maja 2005 in v postopku po četrtem odstavku 55. člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94)
sklenilo:
Ustavna pritožba A. A. zoper sklep Okrožnega
sodišča v Celju št. Ks 523/2002 z dne 23. 12. 2002 v zvezi z odločbo o
pridržanju Policijske uprave Celje, Urada kriminalistične policije, št. 3A301 z
dne 22. 12. 2002 se sprejme v obravnavo, v delu, v katerem se nanaša na
ravnanje pooblaščenih uradnih oseb v predkazenskem postopku, pa zavrže.
Obrazložitev
1. Pritožnica je bila na podlagi odločbe o
pridržanju dne 22. 12. 2002 od 14.50 ure pridržana v skladu z določbo drugega
odstavka 157. člena Zakona o kazenskem postopku (Uradni list RS, št. 63/94 in
nasl. – v nadaljevanju ZKP). Zunajobravnavni senat Okrožnega sodišča je njeno
pritožbo zoper odločbo zavrnil kot neutemeljeno.
2. Pritožnica v ustavni pritožbi zatrjuje
zmotno ugotovitev dejanskega stanja in napačno uporabo prava ter kršitvi 2. in
19. člena Ustave. Navaja, da ji je bila prostost odvzeta že ob 8.50 uri, ko so
kriminalisti začeli s hišno preiskavo. Pritožnica od začetka hišne preiskave ni
smela zapustiti stanovanja ali storiti koraka brez dovoljenja in nadzora
policije, zato naj bi bila 6 ur nezakonito omejena v svobodi gibanja. Po mnenju
pritožnice je sodišče z obrazložitvijo, da pridržanje traja od 14.50 ure dalje,
nezakonito potrdilo policijski sklep o pridržanju in dovolilo nezakonito
uporabo določb ZKP, saj policija prvih 6 ur pridržanja nikoli ne všteje v
dejanski odvzem prostosti. Pritožnica še navaja, da je bilo vsakršno
zadrževanje pritožnice od 18.00 ure dalje, ko je policija že opravila razgovor
in vsa opravila, nezakonito in pomeni kršitev pravice do osebne svobode (19.
člen Ustave). Ustavnemu sodišču predlaga, naj ustavno pritožbo sprejme v
obravnavo in izpodbijano odločbo razveljavi v celoti.
3. Senat Ustavnega sodišča je sklenil, da
sprejme ustavno pritožbo v obravnavo. O njeni utemeljenosti bo odločalo Ustavno
sodišče, ki bo presodilo, ali so bile z izpodbijano sodno odločbo kršene
človekove pravice, kot jih zatrjuje pritožnica.
4. Kršitev pravice do osebne svobode naj bi
bila storjena tudi z ravnanjem organov, ki so pritožnico po njenem mnenju
neutemeljeno in nezakonito zadrževali po 18.00 uri dne 22. 12. 2002, saj naj bi
bila do takrat opravljena že vsa dejanja, zaradi katerih je bila pritožnica
pridržana. Ustavne pritožbe neposredno zoper ravnanje ni mogoče vložiti. Po
določbi drugega odstavka 157. člena Ustave odloča o zakonitosti posamičnih
dejanj, s katerimi se posega v ustavne pravice posameznika, če ni zagotovljeno
drugo sodno varstvo, pristojno sodišče v upravnem sporu. Postopek in način
odločanja pristojnega sodišča je urejen v Zakonu o upravnem sporu (Uradni list
RS, št. 50/97 in nasl. – ZUS). Šele po izčrpanju tega sodnega varstva je mogoče
zoper pravnomočno odločbo, izdano v upravnem sporu, ob izpolnjenih pogojih iz
Zakona o Ustavnem sodišču (v nadaljevanju ZUstS) vložiti ustavno pritožbo. Ker
pritožnica ni izkazala, da bi to pravno varstvo izčrpala in z njim uveljavljala
navedeno kršitev, v tem delu zatrjevnih kršitev ustavnih pravic Ustavno sodišče
ni preizkušalo.
5. Senat Ustavnega sodišča je sprejel ta
sklep na podlagi prvega odstavka 54. člena in druge alineje prvega odstavka 55.
člena ZUstS v sestavi: predsednik senata dr. Zvonko Fišer ter člana dr. Janez
Čebulj in dr. Ciril Ribičič.
Predsednik
senata
dr. Zvonko Fišer
Up-52/03-12
27. 10. 2005
ODLOČBA
Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi A. A. iz Ž., ki jo zastopa B. B., odvetnica v Z., na seji dne
27. oktobra 2005
odločilo:
Ustavna pritožba A. A. zoper sklep Okrožnega
sodišča v Celju št. Ks 523/2002 z dne 23. 12. 2002 v zvezi z odločbo o
pridržanju Policijske uprave Celje, Urada kriminalistične policije, št. 3A301 z
dne 22. 12. 2002 se zavrne.
Obrazložitev
A.
1. Pritožnica je bila na podlagi odločbe o
pridržanju dne 22. 12. 2002 od 14.50 ure pridržana na podlagi določbe drugega
odstavka 157. člena Zakona o kazenskem postopku (Uradni list RS, št. 63/94 in
nasl. – v nadaljevanju ZKP). Zunajobravnavni senat Okrožnega sodišča je njeno
pritožbo zoper odločbo o pridržanju zavrnil kot neutemeljeno.
2. V ustavni pritožbi pritožnica zatrjuje
zmotno ugotovitev dejanskega stanja in napačno uporabo prava ter kršitvi 2. in
19. člena Ustave. Kršitev 19. člena Ustave utemeljuje z navedbo, da ugotovitev
sodišča, ki je odločalo o njeni pritožbi zoper odločbo o pridržanju, da naj bi
ji bila prostost odvzeta ob 14.50 uri, ne drži. Pritožnica namreč navaja, da je
bila brez svobode gibanja že od 8.50 ure, ko so policisti začeli s hišno
preiskavo, saj od takrat dalje ni več smela zapustiti stanovanja niti storiti
koraka brez dovoljenja in nadzora policije. Po oceni pritožnice je bila z
odločitvijo senata, da je bila dejansko pridržana šele ob 14.50 uri, nezakonito
omejena v svobodi gibanja 6 ur. Po mnenju pritožnice je sodišče z
obrazložitvijo, da pridržanje traja od 14.50 ure dalje, nezakonito potrdilo
policijski sklep o pridržanju in dovolilo nezakonito uporabo določb ZKP, saj
policija prvih 6 ur pridržanja nikoli ne všteje v dejanski odvzem prostosti. Z
navedbo, da mora sodišče trditve organov pregona preveriti, ne pa odločati, kot
da so navedbe policije v odločbi o pridržanju neizpodbitno resnične, pritožnica
uveljavlja tudi kršitev 22. člena Ustave (pravica do enakega varstva pravic) in
25. člena Ustave (pravica do pravnega sredstva). V zvezi s tem še dodaja, da je
sodišče svojo odločitev obrazložilo na način, ki pomeni kršitev določbe, da je
Slovenija pravna država. Ustavnemu sodišču predlaga, naj ustavno pritožbo
sprejme v obravnavo in izpodbijani odločbi v celoti razveljavi.
3. Senat Ustavnega sodišča je s sklepom št.
Up-52/03 z dne 24. 5. 2005 ustavno pritožbo sprejel v obravnavo, v delu, v
katerem se je ustavna pritožba nanašala na ravnanje pooblaščenih uradnih oseb v
predkazenskem postopku, pa zavrgel. V skladu z določbo 56. člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju ZUstS) je bila
ustavna pritožba poslana Okrožnemu sodišču v Celju ter Uradu kriminalistične
policije pri Policijski upravi Celje. Na ustavno pritožbo je odgovoril le vodja
sektorja kriminalistične policije pri Policijski upravi Celje. Navaja, da v času
opravljanja hišne preiskave pritožnici prostost ni bila odvzeta, niti ni bilo
najti razlogov za policijsko pridržanje. Hišna preiskava je trajala od 8.58 ure
do 12.10 ure, policijsko pridržanje pa je bilo odrejeno šele ob 14.50 uri. Iz
odgovora še izhaja, da razlogi za hišno preiskavo v nobenem primeru niso bili
identični z razlogi za policijsko pridržanje. Če bi ti namreč obstajali že ob
začetku hišne preiskave, bi v skladu s policijsko prakso pridržanje tudi
odredili ob samem začetku opravljanja hišne preiskave.
B.
4. Veljavnost izpodbijanih odločb o
pridržanju je potekla že v času vložitve ustavne pritožbe. Pravni interes je
ena izmed procesnih predpostavk vsakega postopka, tudi postopka z ustavno
pritožbo. Ustavno sodišče praviloma šteje, da v primeru, ko izpodbijani
posamični akt v času odločanja ne velja več, ni izkazan pravni interes za
odločanje Ustavnega sodišča. Zgolj ugotovitev kršitve človekove pravice, ne da
bi bil izpodbijani posamični akt razveljavljen ali odpravljen (prvi odstavek
59. člena ZUstS) namreč praviloma ne spreminja pritožnikovega pravnega
položaja. Drugačno stališče je Ustavno sodišče sprejelo glede uveljavljanja
pravice do osebne svobode iz prvega odstavka 19. člena Ustave v odločbi št.
Up-315/00 z dne 3. 7. 2003 (Uradni list RS, št. 70/03 in OdlUS XII, 104).
5. Glede na trditve pritožnice o napačno
ugotovljenem času dejanskega odvzema prostosti Ustavno sodišče pojasnjuje, da
ustavna pritožba ni pravno sredstvo v sistemu rednih in izrednih pravnih
sredstev, temveč poseben institut za presojo posamičnih aktov zaradi varstva
človekovih pravic in temeljnih svoboščin. V skladu s prvim odstavkom 50. člena
ZUstS Ustavno sodišče izpodbijane odločbe preizkusi le glede vprašanja, ali so
bile z njimi kršene človekove pravice ali temeljne svoboščine.
6. Ustavnopravno relevanten je očitek
pritožnice, da sklep sodišča ni zadostno obrazložen oziroma da se sodišče ni
opredelilo do vseh njenih navedb. Obrazložena sodna odločba je namreč bistveni
del poštenega sodnega postopka, ki ga zagotavlja 22. člen Ustave. Iz te ustavne
določbe izhaja tudi dolžnost sodišča, da se seznani z navedbami strank, prouči
njihovo dopustnost in pravno relevantnost ter se do njih, če so za odločitev
bistvene in niso očitno neutemeljene, v obrazložitvi svoje odločbe opredeli. Za
pritožbeno sodišče pa izhaja ta obveznost tudi iz pravice do pritožbe (25. člen
Ustave), ki vsakomur zagotavlja pravico do pravnega sredstva zoper odločbe
državnih organov, organov lokalnih skupnosti in nosilcev javnih pooblastil, s
katerimi je odločeno o njegovih pravicah, dolžnostih ali pravnih interesih.
Smisel tega ustavnega zagotovila ni le v tem, da zagotavlja posamezniku pravico
do vložitve pravnega sredstva, temveč predvsem v tem, da lahko z vložitvijo
pravnega sredstva učinkovito brani in varuje svoje pravne interese. Pravici do
pritožbe kot ustavni pravici tako ustreza obveznost pritožbenega sodišča, da
pritožbo, če je dopustna, vsebinsko obravnava in se do tistih pritožbenih
navedb, ki so za odločitev bistvenega pomena, v obrazložitvi svoje odločbe tudi
opredeli. Ni sicer nujno, da je odgovor na navedbe stranke vedno izrecen, saj
je v določenih primerih tudi iz drugih navedb v obrazložitvi razvidno, da se je
sodišče seznanilo z argumenti stranke in da jih je obravnavalo. Vendar pa je za
zagotovitev ustavne pravice do poštenega sojenja kot tudi za zagotovitev
zaupanja v sodstvo velikega pomena, da stranka, tudi če njenemu zahtevku ali
pravnemu sredstvu ni ugodeno, lahko spozna, da se je sodišče z njenimi
argumenti seznanilo in jih obravnavalo. Sodišče se ni dolžno opredeliti le do
očitno neutemeljenih ali nerelevantnih navedb stranke.
7. Bistvo pritožničinih navedb je v tem, da
sodišče ni preverjalo dejstev v odločbi o pridržanju o dejanskem času odvzema
prostosti, zato naj bi s svojo obrazložitvijo, da pridržanje traja šele od
14.50 ure, nezakonito potrdilo odločbo o pridržanju. S tem naj bi ji bilo
poseženo v njeno pravico do osebne svobode iz prvega odstavka 19. člena Ustave.
8. Po določbi drugega odstavka 19. člena
Ustave se nikomur ne sme vzeti prostost, razen v primerih in po postopku, ki ga
določa zakon. Ustavno sodišče je že v odločbi št. U-I-18/93 z dne 11. 4. 1996
(Uradni list RS, št. 25/96 in OdlUS V, 40) poudarilo, "da Ustava razlikuje
med tremi vrstami kazenskopravnih posegov v osebno svobodo in v vseh treh
primerih gre za poseg v isto ustavno varovano človekovo pravico do osebne
svobode. V tretjem odstavku 19. člena govori Ustava o odvzemu prostosti
(aretacija). Pojem aretacije, prijetja, odvzema prostosti se nanaša na trenutni
poseg izvršilne veje oblasti v svobodo posameznika. Ustava že za ta svoj poseg,
če naj bo aretacija ustavno dopustna, predvideva zakonsko določen postopek in
zakonsko določene primere."
9. Pojem odvzem prostosti je opredeljen v 4.
členu ZKP, kot "vsaka omejitev prostosti, ki pomeni prisilno
zadržanje". V drugem odstavku 157. člena ZKP je določeno, kdaj lahko
policisti nekomu vzamejo prostost in ga pridržijo. Po petem odstavku tega člena
lahko pridržanje traja največ oseminštirideset ur; šesti odstavek pa določa
obveznost policista, da v pisni obliki z odločbo obvesti osebo, ki ji je vzeta
prostost, o razlogih za odvzem prostosti, če pridržanje traja več kot šest ur.
Dokler traja pridržanje, ima v skladu s sedmim odstavkom tega člena oseba, ki
ji je vzeta prostost, pravico do pritožbe. O njej mora odločiti zunajobravnavni
senat pristojnega sodišča v oseminštiridesetih urah.
10. Pritožnica je že v pritožbi zoper odločbo
o pridržanju zatrjevala, da je bila dejansko pridržana že od 8.58 ure dalje, ko
so policisti začeli s hišno preiskavo, saj od takrat dalje ni več mogla prosto
oditi. Zaradi posledic, ki jih ima pravilen čas odvzema prostosti na trajanje
pridržanja, je sodišču predlagala, naj ugotovi, kdaj je prišlo do dejanskega
odvzema prostosti. Zunajobravnavni senat Okrožnega sodišča je sklepanje o
dejanskem času odvzema prostosti oprl na ugotovitev, da "ne držijo navedbe
zagovornice, da je pridržanje šteti od 8.58 ure dalje, temveč od dejanskega
odvzema prostosti od 14.50 ure dalje, kot to izhaja iz podatkov v spisu".
Ustavno sodišče ugotavlja, da iz obrazložitve izpodbijanega sklepa ni razvidno,
na katerih dejstvih in razlogih je sodišče gradilo svojo odločitev o dejanskem
času odvzema prostosti. Iz obrazložitve sklepa niso razvidne niti dejanske okoliščine
niti druge konkretne okoliščine, iz katerih bi bila razvidna presoja
zunajobravnavnega senata v konkretnem primeru. Pritožbeno sodišče tudi ni
presojalo stališča pritožnice, da se že s samo opravo hišne preiskave izvaja
pridržanje, in se tako do navedbe, ki je v obravnavani zadevi bistvenega
pomena, sploh ni opredelilo. S tem sta bili po presoji Ustavnega sodišča
pritožnici kršeni pravica do enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave in
pravica do pravnega sredstva iz 25. člena Ustave.
11. Zaradi ugotovljenih kršitev 22. in 25.
člena Ustave, Ustavno sodišče ni moglo presoditi, ali je bila pritožnici kršena
pravica do osebne svobode iz prvega odstavka 19. člena Ustave, zato je ustavno
pritožbo zavrnilo.
12. Očitka pritožnice, da je bila z
izpodbijanima odločbama kršena določba 2. člena Ustave, v okviru postopka z
ustavno pritožbo ni mogoče ocenjevati. V postopku z ustavno pritožbo Ustavno
sodišče presoja le morebitne kršitve človekovih pravic in temeljnih svoboščin.
Navedena določba pa teh neposredno ne ureja.
C.
13. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na
podlagi prvega odstavka 59. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj
ter sodnice in sodniki dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija Krisper
Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk, Jože Tratnik
in dr. Dragica Wedam Lukić. Odločbo je sprejelo s petimi glasovi proti štirim.
Proti sta glasovali sodnici Krisper Kramberger in Wedam Lukić ter sodnika
Čebulj in Ribičič. Sodnik Ribičič je dal odklonilno ločeno mnenje.
Predsednik
dr. Janez Čebulj
Up-52/03-
8. 11. 2005
Odklonilno ločeno mnenje sodnika dr. Ribičiča
1. Pritožnica očita policiji, da jo je
zadrževala vse od začetka hišne preiskave, ki se je začela 22. decembra 2002 ob
8.58, medtem ko je šele ob 14.50 istega dne dobila odločbo o pridržanju, ki pa
naj bi se začelo od 14.50 dalje, torej skoraj šest ur potem, ko se je po njenem
prepričanju resnično začelo. Pri tem pritožnica, ki se sklicuje na dejstva in
dokumente, poudarja, da vse od začetka hišne preiskave ni smela storiti niti
koraka brez dovoljenja in nadzora policije, zato je očitno, da ji je bila že
takrat odvzeta prostost gibanja. Po pritožničinem mnenju je senat Okrožnega
sodišča nezakonito "pokril" pridržanje, za katero ni bilo zakonite
podlage in s tem pristal na razlago, da policija prvih šest ur ne šteje v
pridržanje, ker lahko za šest ur pridrži državljane brez sodne odločbe. Ustavno
sodišče je v obravnavanem primeru (Odločba v zadevi št. Up-52/03) zavzelo
drugačno stališče kot senat Okrožnega sodišča. V tej Odločbi izhaja od svoje
ustaljene ustavnosodne presoje, po kateri zajema pojem odvzema prostosti
"vsako omejitev prostosti, ki pomeni prisilno zadržanje". Ocenilo je
tudi, da zunajobravnavni senat Okrožnega sodišča (pri odločanju o pritožničini
pritožbi zoper sklep o pridržanju) ni z ničimer obrazložil svojega stališča, po
katerem "ne držijo navedbe zagovornice, da je pridržanje šteti od 8.58
dalje, temveč od dejanskega odvzema prostosti – od 14.50 dalje, kot to izhaja
iz podatkov v spisu". Ker iz obrazložitve sklepa senata Okrožnega sodišča
ni razvidno, na katerih dejstvih in razlogih sloni in se ni opredelil do navedb
iz pritožbe, ki so v obravnavanem primeru bistvenega pomena, sta bili po oceni
Ustavnega sodišča pritožnici kršeni pravica do enakega varstva pravic iz 22.
člena Ustave in pravica do pravnega sredstva iz 25. člena Ustave. Do tu se
lahko z večinsko odločitvijo strinjam. Ne morem pa se strinjati z njenim
nadaljevanjem in s sklepom, ki se glasita: zaradi navedenih kršitev Ustavno
sodišče ni moglo presoditi, ali je bila pritožnici kršena pravica do osebne
svobode, in je ustavno pritožbo zavrnilo.
2. Pritožnica je z ustavno pritožbo
uveljavljala kršitev z Ustavo določenih človekovih pravic. Na njeni podlagi
lahko Ustavno sodišče po 59. členu Zakona o ustavnem sodišču da pritožnici
prav, če ugotovi, da so se zatrjevane kršitve res zgodile in razveljavi akte, s
katerimi je do kršitev prišlo ali pa (kot neutemeljeno!) zavrne ustavno
pritožbo, ker do zatrjevanih kršitev ni prišlo. Ustavno sodišče je v
obravnavanem primeru storilo oboje: v izreku svoje odločbe je zavrnilo ustavno
pritožbo, v obrazložitvi pa je ugotovilo, da sta bili kršeni pritožničini
ustavni pravici. S tem je Ustavno sodišče po mojem mnenju sprejelo sodbo, v
kateri je nepomirljivo protislovje: izrecna ugotovitev kršitve pritožničinih z
Ustavo določenih človekovih pravic v 10. točki obrazložitve ("S tem sta
bili po presoji Ustavnega sodišča pritožnici kršeni pravica do enakega varstva
pravic iz 22. člena Ustave in pravica do pravnega sredstva iz 25. člena
Ustave.") je v nasprotju z zavrnitvijo ustavne pritožbe (izrek in 11.
točka obrazložitve). Iz obrazložitve izhaja, da je ustavna pritožba utemeljena,
iz izreka pa, da se (kot neutemeljena) zavrne. Zato zanjo nisem mogel
glasovati.
3. Ali je Ustavno sodišče že kdaj ravnalo
tako, da je sočasno ugotovilo kršitev z Ustavo določenih človekovih pravic v
obrazložitvi odločbe, s katero je bila ustavna pritožba zavrnjena? Da, toda
bistveno drugače kot v obravnavanem primeru. Res je Ustavno sodišče v dveh
primerih (Odločba v zadevi št. Up-763/03[1] in Odločba v zadevi št. Up-21/05) zavrnilo
ustavni pritožbi, v obrazložitvi pa priznalo pritožnikom, da so bile njihove z
Ustavo določene človekove pravice kršene. Vendar sta ta primera bistveno
različna od obravnavanega. Obe sodbi slonita na prepričanju, da ugotovljena
kršitev 22. člena Ustave ni bila takšne narave, da bi pomenila kršitev pravice
do osebne svobode, zato z izpodbijanimi odločitvami sodišč pritožnikoma ni bila
kršena pravica do osebne svobode iz prvega odstavka 19. člena Ustave (36. točka
obrazložitve Odločbe v zadevi št. Up-763/03 in 24. točka obrazložitve Odločbe v
zadevi št. Up-21/05) in je zato Ustavno sodišče ustavno pritožbo zavrnilo. Toda
obravnavani primer je drugačen, saj je v obrazložitvi Odločbe Ustavnega
sodišča, za katero je glasovala večina sodnic in sodnikov, zapisano, da zaradi
kršitev 22. in 25. člena Ustave Ustavno sodišče "ni moglo presoditi, ali
je bila pritožnici kršena pravica do osebne svobode iz prvega odstavka 19.
člena Ustave, zato je ustavno pritožbo zavrnilo". Kaj reči o sodbi
Ustavnega sodišča, ki zavrne ustavno pritožbo, čeprav ni moglo presoditi, ali
je bila kršena ena od zatrjevanih ustavnih pravic (bili pa sta kršeni drugi
dve)? Glede na to, da gre za ustavno pritožbo s kazenskopravnega področja, se
na prvem mestu ponuja ugovor, da Ustavno sodišče v tem primeru gotovo ni
ravnalo v skladu z načelom In dubio pro reo, temveč ravno obratno: v dvomu v
škodo pritožnice.
4. Menim, da je temeljni razlog za zavrnitev
ustavne pritožbe v obravnavanem primeru v tem, da po večinskem stališču, ki ga
s precejšnjimi nihanji uveljavlja v svoji novejši ustavnosodni praksi, Ustavno
sodišče takrat, ko gre za nežive sklepe (sklepe, ki ne veljajo več) sprejme
ugotovitveno odločbo, vendar samo v primeru, če gre za kršitev pravice do
osebne svobode iz prvega odstavka 19. člena Ustave. S takšnim stališčem se ne
morem strinjati in ga Ustavno sodišče v dosedanji ustavnosodni presoji ni
dosledno uveljavljalo. Naj navedem nekaj odločitev Ustavnega sodišča, ko je
ravnalo drugače, torej tako, da se je ugotovitvena odločba nanašala na kršitev
pravic iz drugih določb Ustave in ne iz prvega odstavka 19. člena. V zadevi št.
Up-155/95 je Ustavno sodišče v izreku ugotovitvene odločbe navedlo kršitev 23.
člena, v zadevi Up-293/97 kršitev 25. in 29. člena, v zadevah Up-11/98 in
Up-315/00 kršitev 25. člena in v zadevi št. Up-103/02 kršitev 22. člena. V
zadevi št. Up-11/98 je na primer Ustavno sodišče soglasno sprejelo ugotovitveno
odločbo z naslednjo obrazložitvijo: "...je bila pritožniku kršena pravica
iz 25. člena Ustave, ki jo je treba po ustaljeni praksi Ustavnega sodišča
razumeti kot pravico do učinkovitega pravnega sredstva in ki je kršena, če v
obrazložitvi niso dovolj določno navedeni razlogi, na katerih odločitev
temelji. Ker so izpodbijani sklepi že prenehali veljati, je Ustavno sodišče
zgolj ugotovilo, da je bila z njimi kršena ustavna pravica." V
obravnavanem primeru je Ustavno sodišče ravnalo drugače; ni izdalo ugotovitvene
odločbe, temveč je ustavno pritožbo zavrnilo.
5. Kolikor je odločitev o zavrnitvi ustavne
pritožbe pogojena z odklonilnim oziroma restriktivnim pristopom večine do
izdaje ugotovitvenih odločb, se je v obravnavanem primeru ponujala možnost
razveljavitvene odločbe. Ustavno sodišče bi razveljavilo Sklep senata Okrožnega
sodišča in mu vrnilo zadevo v ponovno odločanje, ker je ta sklep spregledal
sporno vprašanje pridržanja pritožnice od 8.55 do 14.50. Razveljavitev bi
temeljila na oceni, da je bila pritožnici kršena pravica do pravnega sredstva
iz 25. člena Ustave in da ravno zaradi te kršitve Ustavno sodišče ni moglo
presoditi, ali ji je bila kršena tudi pravica do osebne svobode iz 19. člena
Ustave. To bi lahko ugotovil senat Okrožnega sodišča v okviru novega odločanja,
ki bi odgovorilo na vprašanje, ki po mnenju Ustavnega sodišča ostaja odprto,
ker zaradi kršitve 25. člena ni mogoče ugotoviti, ali je bil kršen tudi prvi
odstavek 19. člena. Osebno sicer menim, da je kršitev osebne svobode pritožnice
v obravnavani zadevi dovolj izkazana in da bi zato bila še najbolj na mestu
gola razveljavitev odločbe, ne da bi zadevo vračali v ponovno sojenje. Takšne
odločitve Ustavno sodišče ne bi sprejelo prvič[2]. Toda tudi za odločitev o
ponovnem odločanju senata Okrožnega sodišča obstajajo tehtni razlogi in bi
lahko glasoval zanjo.
6. Kakšen smisel imata razveljavitvena in ugotovitvena
odločba Ustavnega sodišča, ki se nanašata na neživi sklep o pridržanju in torej
ne gre za to, da bi bilo treba pritožnico izpustiti na prostost? Prvi in
najpomembnejši razlog je, da dobi pritožnica iz rok Ustavnega sodišča kot
vrhovnega varuha človekovih pravic ugotovitev o tem, da je bilo njeno
zatrjevanje o kršitvi ustavnih pravic upravičeno. Te nematerialne oblike
(moralnega) zadoščenja nikakor ne gre podcenjevati, še zlasti če upoštevamo, da
si pritožnica vrsto let neuspešno prizadeva dobiti avtoritativno sodno odločbo,
ki bo pritrdila temu, da so ji bile res kršene z Ustavo določene človekove
pravice. Drugi razlog je v tem, da je izrecna ugotovitev o kršitvi v izreku
odločbe Ustavnega sodišča pomembna tudi kot opozorilo sodiščem, ki bodo odločala
v podobnih primerih v prihodnje. Iz odločitve Ustavnega sodišča naj bi jasno
izhajalo, da gre za kršitve Ustave, ki jih Ustavno sodišče tudi v prihodnjih
primerih ne bo toleriralo. In tretji razlog, ki ga ne gre prezreti, je v tem,
da takšna odločitev Ustavnega sodišča lahko pomaga pritožnici v odškodninski
pravdi zaradi kršitve njenih pravic.
7. Tehtanje, ki je sestavina vsake prave
ustavnosodne presoje, pokaže v obravnavanem primeru, da je policija, kot del
izvršilne državne oblasti v razmerju do pritožnice kot državljanke, porušila z
Ustavo določeno ravnotežje glede uresničevanja človekovih pravic in svoboščin.
Policija je posegla vanje, redna sodišča pa tega posega niso sanirala oz.
sankcionirala. Če želi Ustavno sodišče to ravnotežje ponovno vzpostaviti, ni
dovolj, da ga v obrazložitvi svoje odločbe opazi, temveč mora storiti nekaj
več. To več je razveljavitev sklepa senata Okrožnega sodišča ali vsaj sprejem
ugotovitvene odločbe, ki v izreku izrecno ugotovi kršitev pritožničinih z
Ustavo določenih pravic in svoboščin. Manj kot to ne predstavlja resnega
poskusa vzpostavitve ravnotežja med ustavno določenimi pravicami in svoboščini
in njihovimi omejitvami, kolikor so nujne in dopustne v demokratični ureditvi.
Stališče večine o restriktivnem pristopu pri uporabi ugotovitvenih odločb
postavlja umetne meje takšni vlogi Ustavnega sodišča in zato zame ni
sprejemljivo. Od tega stališča bo v vedno več primerih moralo odstopiti, celo
če ne bo šlo za vprašanja, ki so povezana z omejevanjem človekove svobode, kot
to velja za obravnavani primer (Ustavno sodišče je že bilo prisiljeno od njega
odstopiti glede kršitev ustavne pravice do sojenja brez nepotrebnega
odlašanja[3].
8. Odločba, s katero se zavrne ustavna
pritožba, v Obrazložitvi pa omenja kršitev pritožničinih pravic iz 22. in 25.
člena Ustave, ni in ne more biti primeren odgovor Ustavnega sodišča v primerih,
v katerih ugotovi takšne kršitve. Takšna sestavina obrazložitve je glede na
pomen kršenih ustavnih pravic in glede na težo kršitve po mojem mnenju
neprimerna in nezadostna, čeprav priznam, da je tudi to bolje kot nič.
dr. Ciril Ribičič
Opombe:
[1]V zadevi št. Up-763/03 sem glasoval za
takšno odločitev, čeprav sem se zavzemal za sprejem ugotovitvene odločbe. Svoj
glas sem v Pritrdilnem ločenem mnenju v navedeni zadevi utemeljil s tem, da bi
sicer prišlo do blokade odločanja zaradi izločitve enega od sodnikov in je
neposredno grozilo zavrženje ustavne pritožbe. Sem pa v tem ločenem mnenju
pojasnil razloge, zaradi katerih menim, da bi veljalo ugotovitvenim odločbam v
prihodnje dati večji pomen pri odločanju Ustavnega sodišče v primerih, ko
razveljavitev ni mogoča (na primer, ko gre za ustavno pritožbo zasebnega ali
subsidiarnega tožilca in ni mogoče poseči v pravnomočno oprostilno sodbo) ali
ni smiselna (ni v interesu ustavnega pritožnika).
[2]Ustavno sodišče je na primer z Odločbo v
zadevi št. Up-57/95 in z Odločbo v zadevi št. Up-74/95 razveljavilo nežive
priporne sklepe, ne da bi zadevi vrnilo v ponovno sojenje.
[3]V Pritrdilnem ločenem mnenju v zadevi št.
Up-763/03 sem opozoril na izkušnje Evropskega sodišča za človekove pravice z
ugotovitvenimi odločbami in napovedal tisto, kar se je zgodilo s sodbo v zadevi
Lukenda proti Sloveniji: "Ni tvegana napoved, da bodo ugotovitvene odločbe
ESČP v prihodnje pridobivale na pomenu in da bo Slovenija doživela podoben in
hujši pretres, kot ga je v primeru Rehbock, in sicer zaradi odločitev ESČP
glede kršitve konvencijske pravice o sojenju v razumnem roku." Tudi ta
primer kaže na to, da bi širša uporaba ugotovitvenih odločb bila smiselna.
Ustavno sodišče jo je po mojem mnenju uspešno uporabilo na primer v zadevi št.
Up-155/95, ko je ugotovilo predolgo trajanje pripora.)