Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem na pobudi dr. Mihe Brejca iz Doba in Darka Zupana iz
Velenja, ki ga zastopa Ervin Dokič, odvetnik v Piranu, na seji dne 27. novembra
1997
o d l o č i l o:
V Zakonu o kazenskem postopku (Uradni list RS, št. 63/94) se
razveljavijo členi od 150 do 156.
Razveljavitev začne učinkovati v roku enega leta od objave te
odločbe v Uradnem listu RS.
O b r a z l o ž i t e v
A.- I.
1. Postopek v tej zadevi se je začel dne
11.5.1995 s sprejetjem pobude dr. Mihe Brejca za oceno ustavnosti 5. točke
prvega odstavka 150. člena Zakona o kazenskem postopku (Uradni list RS, št.
63/94 - v nadaljevanju: ZKP). Ker je izpodbijana zakonska določba vsebinsko
povezana z drugim odstavkom istega člena ZKP, je Ustavno sodišče na podlagi 30.
člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju:
ZUstS) začelo postopek za oceno ustavnosti tudi zanj.
2. Na pobudo je odgovoril Državni zbor kot
nasprotni udeleženec. Svoja stališča do pobude sta posredovala Ministrstvo za
pravosodje in Državno tožilstvo.
3. Predsednik Ustavnega sodišča je na
podlagi drugega odstavka 35. člena ZUstS razpisal javno obravnavo, na katero so
bili v skladu s prvim odstavkom 36. člena ZUstS vabljeni pobudnik in Državni
zbor kot udeleženca, njuni zastopniki in pooblaščenci ter predstavniki Vlade,
Vrhovnega sodišča in Državnega tožilstva. Na javni obravnavi so bili prisotni
pobudnik in njegov pooblaščenec, predstavniki Državnega zbora in Vlade, medtem
ko se predstavniki Državnega tožilstva in Vrhovnega sodišča vabilu niso
odzvali. Sodišče je poslušalo
njihove navedbe ter odgovore na vprašanja sodnikov, pri čemer je odgovor na
določena vprašanja nasprotni udeleženec posredoval Ustavnemu sodišču naknadno v
pismeni obliki.
4. Dne 20.9.1995 je Ustavno sodišče
sprejelo v obravnavo pobudo Darka Zupana za oceno ustavnosti 3. točke prvega
odstavka 150. člena ZKP.
5. Na pobudo je odgovoril Državni zbor kot
nasprotni udeleženec. Do pobude je zavzelo stališče Državno tožilstvo.
6. Ustavno sodišče je na seji dne 16.1.1997
pobudi združilo zaradi skupnega obravnavanja in odločanja.
A. - II.
7. Pobudnik dr. Miha Brejc zatrjuje
neskladnost določbe 5. točke prvega odstavka 150. člena ZKP s 35. in 36. členom
Ustave. Meni namreč, da je prisluškovanje s tehničnimi napravami v prostoru
tako težak poseg v človekovo integriteto in zasebnost, da ne odtehta javnega
interesa, v imenu katerega se odstop od nedotakljivosti človekove zasebnosti
dovoljuje. Nedotakljivost stanovanja je po pobudnikovem mnenju kršena s tajnim
vstopom v stanovanje, ki je potreben zaradi namestitve in zaradi odstranitve
prisluškovalnih naprav. V zvezi z zakonsko ureditvijo ukrepa pobudnik opozarja
predvsem na nizko stopnjo suma (razlogi za sum), ki je lahko pogoj za odreditev
prisluškovanja, na širok spekter kaznivih dejanj, za katera se poseg lahko
odredi. Pobudnik opozarja na velika pooblastila policije pri izvrševanju
spornega ukrepa ter posledično na možnost zlorab, ki naj bi bila zlasti velika
zato, ker nadzor nad izvajanjem ukrepa tehnično ni mogoč. Uzakonitev
prisluškovanja v prostoru naj bi bila še posebej neprimerna tudi zato, ker smo
v Sloveniji šele na začetku demokratizacije družbe in ker v družbenem okolju,
ki vsebuje še veliko ostalin preteklosti, demokratične sile še niso dosegle
kritične mase.
8. Pobudnik se sklicuje tudi na 37. in 38.
člen Ustave ter 8. člen Konvencije o varstvu človekovih pravic (Uradni list RS,
št. 7/94 - v nadaljevanju: EKČP), prisluškovanje v prostoru pa naj bi bilo
protiustavno tudi zato, ker se je oseba, ki se ji prisluškuje, nevede sama
ovadila in priznala krivdo, čeprav Ustava zagotavlja obdolžencu pravico do
zagovornika in privilegij zoper samoobtožbo. Ker oseba, zoper katero je bil
odobren prisluh, tega ne ve, se tudi pritožiti ne more, zato je po mnenju pobudnika
kršena njena ustavna pravica do pravnega sredstva iz 25. člena Ustave.
9. Pobudnik Darko Zupan trdi, da je
neustavna 3. točka prvega odstavka 150. člena ZKP. Ukrep navidezni odkup
predmetov naj bi bil v nasprotju z načelom pravne države iz 2. člena Ustave in
varovanjem človekovih pravic, ki se zagotavlja s 5. členom ter s pravico do
človekovega dostojanstva. To pa zato, ker naj bi bil ukrep določen tako, da
omogoča arbitriranje, poseganje v temeljne človekove pravice in zlorabe, zlasti
pa izzivanje kriminalne dejavnosti in s tem manipuliranje s človekom in njegovo
degradacijo.
10. Oba pobudnika predlagata razveljavitev
izpodbijanih zakonskih določb.
A. - III.
11. Državni zbor kot nasprotni udeleženec v
svojih odgovorih zatrjuje skladnost izpodbijanih določb ZKP z Ustavo in EKČP in
zato Ustavnemu sodišču predlaga, da pobudi zavrne.
12. Glede ukrepov iz 150. člena ZKP nasploh
poudarja:
- da gre za nujne ukrepe, naperjene proti
najhujšim oblikam kriminala, najbolj škodljivim tako za splošno varnost ljudi,
kot tudi za pravice, položaj in varnost vsakega izmed njih, - da se lahko
uvedejo le izjemoma, ob izpolnjenih zakonskih pogojih (drugi odstavek 150.
člena in prvi odstavek 152. člena ZKP),
- da izvedba posameznega ukrepa lahko traja
le kratek čas, ker se lahko podaljšuje najdalj do šest mesecev skupno le na
podlagi tehtnih razlogov za podaljšanje (prvi odstavek 152. člena ZKP), - da so
vse uradne osebe, ki sodelujejo v tem postopku, dolžne varovati pridobljene
podatke kot uradno tajnost,
- da je kršitev obravnavanih določb ZKP
kazniva na podlagi Kazenskega zakonika,
- da sodišče svoje odločbe ne sme opreti na
tako pridobljene podatke, če je bil ukrep izvršen brez odredbe preiskovalnega
sodnika ali v nasprotju z njo (155. člen),
- osumljenec pa ima pravico, da se z
gradivom, ki je bilo pridobljeno z izvedbo ukrepa, seznani ali ob začetku
kazenskega pregona ali pred uničenjem tega gradiva (drugi odstavek 154. člena
ZKP), pri čemer mora biti v tem primeru gradivo uničeno takoj, ko se osumljenec
z njim seznani.
13. Državni zbor v odgovoru opozarja na
porast organiziranega kriminala v vseh evropskih državah. Proti temu naj bi se
države borile tudi z uporabo posebnih ukrepov, ki organom odkrivanja omogočijo,
da izslede storilca kaznivega dejanja in da zavarujejo in zberejo dokaze, ki so
potrebni za uspešno izvedbo kazenskega postopka. Po mnenju zakonodajalca se za
uvedbo posebnih ukrepov ne more zahtevati enaka stopnja verjetnosti kot za
uvedbo preiskave, saj se ukrepi uporabljajo v predkazenskem postopku, ko se šele
zbirajo dokazi za utemeljitev suma. V zvezi z očitkom o možnih zlorabah
ugotavlja še, da so zakonska varovala ob dosledni izvedbi določb ZKP zadostna.
14. Glede izpodbijanega ukrepa iz 5. točke
prvega odstavka 150. člena ZKP (prisluškovanje v prostoru s tehničnimi
napravami) Državni zbor še posebej navaja, da temelji na določbah tretjega
odstavka 15. člena in drugega odstavka 37. člena Ustave in da tudi izpolnjuje
pogoje iz drugega odstavka 8. člena EKČP.
15. Tudi določba 3. točke prvega odstavka
150. člena ZKP je po navedbah Državnega zbora v mejah ustavno dopustnih
omejitev človekovih pravic in temeljnih svoboščin. Sklicuje se na določbo
tretjega odstavka 15. člena Ustave o dopustnem omejevanju človekovih pravic s
pravicami drugih in poudarja, da se ukrep lahko odredi le za zelo ozek krog
hudih kaznivih dejanj, ki posegajo v eksistenčno varnost ljudi. Ker se ukrep
lahko uporabi le zoper osebo, za katero obstajajo razlogi za sum, da je z eno
ali več osebami sodelovala pri že izvršenih kaznivih dejanjih in ker gre za
odkup predmetov, ki se v povezavi z določbo drugega odstavka 151. člena
izvršuje kot odkup že ponarejenega denarja, orožja, razstreliva ali drugega
bojnega sredstva ali mamil že "po določitvi teh znakov kaznivih
dejanj", ne pomeni in niti ne more pomeniti izzivanja kriminalne
dejavnosti, razen če gre za zlorabe - zoper zlorabe pa vsebuje ZKP vrsto
varoval. S tem v zvezi poudarja obsežno pravno varstvo in to, da imajo samo
tista dokazila, ki so bila pridobljena na način, določen v ZKP, tudi dokazno vrednost
v kazenskem postopku.
16. Ministrstvo za pravosodje enako kot
nasprotni udeleženec zastopa stališče, da so posebne metode in sredstva nujno
potrebna oblika borbe proti organiziranemu kriminalu in s tem povezanimi
najhujšimi in družbi najbolj škodljivimi kaznivimi dejanji. Razraščanje najtežjih oblik
organiziranega kriminala, ki za uresničevanje svojih ciljev uporablja
najsodobnejša tehnična in druga sredstva, naj bi bilo splošno znano dejstvo,
enake ali podobne rešitve, kot jih pozna naš ZKP, pa naj bi bila vnesla v svoje
zakone večina zahodnoevropskih držav. Po mnenju ministrstva je ustavna podlaga
določbe 5. točke prvega odstavka 150. člena podana v tretjem odstavku 15. člena
in v drugem odstavku 37. člena Ustave, zakonska ureditev pa izpolnjuje ustavne
pogoje: s tem, ko prvi odstavek 150. člena določa, da se posebne metode in
sredstva lahko odredijo zoper osebo, za katero obstajajo razlogi za sum, da je
sodelovala pri izvršitvi kaznivih dejanj, navedenih v 151. členu ZKP, je
izpolnjen ustavni pogoj omejitve ustavnih pravic zaradi uvedbe in poteka
kazenskega postopka; s tem, ko drugi odstavek istega člena določa, da se ukrepi
lahko odredijo le, če se na drug način ne dajo zbrati dokazi, ali bi bilo
njihovo zbiranje zvezano z nesorazmernimi težavami, pa je izpolnjen ustavni
pogoj nujnosti. Ministrstvo še posebej opozarja na varovala, predpisana v zvezi
z odreditvijo in uporabo ukrepa. Poudarja, da ukrepe lahko odredi preiskovalni sodnik na obrazložen
predlog državnega tožilca, izvršijo pa jih delavci organov za notranje zadeve,
vsi pa varujejo podatke kot uradno tajnost; da je izvajanje ukrepov časovno
omejeno; da je po prenehanju uporabe ukrepov vse informacije in gradivo treba
predati sodišču; da se gradivo pod nadzorstvom sodišča uniči, če tožilec ne
začne pregona, v vsakem primeru pa se osumljenec lahko z gradivom seznani; in
končno, da vsakršna zloraba odrejanja ali izvedbe ukrepov pomeni kaznivo
dejanje.
17. Po mnenju Državnega tožilstva
prisluškovanje v prostoru s tehničnimi napravami ni v nasprotju s 35. in 36.
členom Ustave. Kršitve
zasebnosti ne pomeni zaradi družbenih interesov zagotavljanja varnosti,
zakonitosti in ustreznega sožitja ter varstva drugih pravic posameznika, ki so
ogrožene zaradi naraščanja specifičnih oblik kriminalitete. Tožilstvo opozarja,
da je bila uporaba posebnih metod in sredstev tudi do sprejema ZKP zakonita
(Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o notranjih zadevah iz leta 1991),
določbe ZKP pa prinašajo le možnost na predpisan način pridobljena dokazila
uporabiti kot dokaz v kazenskem postopku. V zvezi z zatrjevano kršitvijo 36.
člena Ustave pa tožilstvo zastopa stališče, da vsebuje odredba preiskovalnega
sodnika tudi dovoljenje za tajno postavitev naprav za prisluškovanje in tako
tudi za tajen vstop v tuje stanovanje, sicer bi ta metoda odkrivanja storilcev
kaznivih dejanj izgubila vsak pomen. Ustavno določbo razlaga tako, kot da
možnost vstopa dopušča, saj naj bi bila samo za primer preiskave stanovanja
določena pravica tistega, čigar prostori se preiskujejo ali njegovega
zastopnika, da je navzoč oziroma da sta navzoči dve priči. Ko ne gre za
preiskavo, pa naj bi bil tajni vstop v tuje stanovanje zakonit, ko je izdana
odredba sodišča o uporabi te posebne metode.
18. V zvezi z navideznim odkupom predmetov
Državno tožilstvo poudarja, da se lahko uporabi le za kar se da ozek krog
kaznivih dejanj, ki so po zagroženih sankcijah najhujša kazniva dejanja, ki jih
izvršujejo organizirane kriminalne združbe, pa še pri tem morajo biti podani
pogoji iz "uvodnega stavka" prvega odstavka in iz drugega odstavka
150. člena ZKP. Tožilstvo poudarja, da je storilce teh kaznivih dejanj s
tradicionalnimi metodami težko odkriti, saj se zlasti organizatorji kriminalnih
združb in njihovi ustanovitelji skrivajo za konspirativnostjo in profesionalnostjo.
Zato je žrtev vse več, med državljani raste strah pred kriminalom in
viktimizacijo, v skladu s tem pa se postavljajo zahteve po učinkovitem
represivnem delovanju organov kazenskega pregona in organov odkrivanja. Pri
ocenjevanju ukrepa z moralnega stališča je potrebno po mnenju tožilstva
upoštevati, da je predpisan z zakonom in da ga morajo organi za notranje zadeve
izvajati, s tem da se po izrecni določbi četrtega odstavka 151. člena z
navideznim odkupom predmetov ne sme izzvati kriminalne dejavnosti. Tožilstvo je
prepričano, da policija ravna v skladu s to zakonsko določbo. Državno tožilstvo tudi meni, da določba
sama po sebi ni v nasprotju z načelom pravne države in da tudi ne omogoča
arbitriranja in zlorab, ker obstoječa zakonodaja preprečuje posege v človekovo
dostojanstvo. Primerno oziroma potrebno bi bilo po mnenju tožilstva morda le
to, da se v ZKP precizneje uredi način izvajanja posameznih posebnih metod in
sredstev, tudi obravnavane.
B.- I.
19. Določba 150. člena ZKP se v celotnem
besedilu glasi:
"(1) Zoper osebo, za katero obstajajo
razlogi za sum, da je z eno ali več osebami sodelovala pri izvršitvi kaznivih
dejanj, navedenih v 151. členu tega zakona, lahko preiskovalni sodnik odredi:
1) nadzorstvo in snemanje telefonskih
pogovorov in drugih oblik komuniciranja s tehničnimi sredstvi;
2) tajno policijsko sodelovanje, tajno
opazovanje in sledenje ter slikovno snemanje;
3) navidezni odkup predmetov;
4) navidezno podkupovanje;
5) prisluškovanje v prostorih s tehničnimi
napravami;
6) dostop do računalniškega sistema banke
ali druge pravne osebe, ki opravlja finančno ali drugo gospodarsko dejavnost.
(2) Ukrepe iz prejšnjega odstavka
preiskovalni sodnik odredi na obrazložen predlog državnega tožilca, če se na
drug način ne dajo zbrati dokazi ali bi bilo njihovo zbiranje zvezano z
nesorazmernimi težavami."
20. Citirana zakonska določba je umeščena v
okvir XV. poglavja ZKP, ki se nanaša na predkazenski postopek in v katerem so
urejena pooblastila, ki jih imajo organi za notranje zadeve v zvezi z
odkrivanjem kaznivih dejanj in njihovih storilcev, ter pooblastila, ki jih
imata s tem v zvezi državni tožilec in preiskovalni sodnik.
21. Ukrepi iz 150. člena ZKP predstavljajo
po navedbah predlagatelja ZKP posebne operativne metode in sredstva dela organov
za notranje zadeve, ki se uporabljajo v predkazenskem postopku:
- zaradi uspešnejšega odkrivanja težjih in
najtežjih oblik organiziranega kriminala,
- zaradi uspešnejšega zbiranja dokazov
zanje ter
- z namenom, dati dokazilom, pridobljenim s
temi ukrepi, dokazno vrednost v kazenskem postopku.
22. Za presojo ustavnosti napadenih ukrepov
so pomembne (poleg 150. člena ZKP) še druge zakonske določbe. Poleg že
navedenega 151. člena, v katerem so našteta oziroma z generalno klavzulo
določena tista kazniva dejanja, pri katerih je dovoljena odreditev posameznih
ukrepov, še členi 152, 153, 154, 155 in 156, v katerih je predpisan način
odreditve ukrepov, način in pogoji glede njihovega izvajanja ter glede uporabe
podatkov, ki so z ukrepi pridobljeni.
23. S 152. členom je predpisana oblika in
vsebina odredbe preiskovalnega sodnika: odredba mora biti pisna, v odredbi se
morajo navesti podatki o osebi, zoper katero se ukrep uporablja, razlogi za
sum, način, obseg in trajanje ukrepa.
24. Trajanje ukrepov je po isti zakonski
določbi omejeno. Odredijo se lahko največ za en mesec, iz tehtnih razlogov se
lahko podaljšujejo - vsakič za en mesec, skupno največ za šest mesecev.
Izvajanje ukrepa je treba odpraviti takoj, ko prenehajo razlogi, zaradi katerih
je bil odrejen.
25. Odredbo preiskovalnega sodnika, ki jo
le-ta izda na predlog državnega tožilca, izvršujejo organi za notranje zadeve
(drugi odstavek 152. člena ZKP). Organi za notranje zadeve so po prenehanju
uporabe ukrepa dolžni poslati oziroma predati preiskovalnemu sodniku skupaj s
poročilom vse posnetke, sporočila in predmete, ki so bili pridobljeni z uporabo
ukrepa. Preiskovalni sodnik pa je dolžan preizkusiti, ali je organ za notranje
zadeve ravnal v skladu z njegovo odredbo (153. člen). Preiskovalni sodnik
oziroma sodišče je tisti, ki od prenehanja uporabe ukrepa hrani dokumentacijo
in posnetke, ki so jih z izvedbo ukrepa dobili organi za notranje zadeve, in z
njimi razpolaga. Hrani jih toliko časa, dokler se hrani kazenski spis (154.
člen).
26. Z zbranim gradivom se poleg
preiskovalnega sodnika najprej seznani državni tožilec (drugi odstavek 153.
člena ZKP), potem pa še osumljenec - če državni tožilec izjavi, da ne bo začel
pregona, pred uničenjem gradiva, sicer pa ob začetku kazenskega postopka.
27. Podatki, poročila in posnetki, zbrani z
izvedbo ukrepa, predstavljajo dokazilo v kazenskem postopku, razen če so bili
izvršeni brez odredbe preiskovalnega sodnika ali v nasprotju z njo. V takšnem
primeru sodišče nanje ne sme opreti svoje odločitve (155. člen).
28. Za odreditev in izvajanje izpodbijanega
ukrepa iz 3. točke 150. člena ZKP (navidezni odkup predmetov) velja poleg že
navedenih še poseben pogoj: ukrep se (za štiri taksativno našteta kazniva
dejanja) lahko odredi samo v primeru, "če bi ti predmeti utegnili biti dokaz
v kazenskem postopku" (drugi odstavek 151. člena). Posebej v zvezi z
izvedbo tega ukrepa (in ukrepa navideznega podkupovanja) je tudi prepovedna
določba četrtega odstavka 151. člena, po kateri se z odkupom predmetov ne sme
izzvati kriminalne dejavnosti.
B.- II.
29. S prisluškovanjem v prostoru s
tehničnimi napravami se nesporno - in s tem soglašata tako pobudnik kot
nasprotni udeleženec - posega v pravico do zasebnosti. Izhodišče za
ustavnosodno presojo ukrepa prisluškovanja v prostoru s tehničnimi napravami
predstavlja torej na prvem mestu določba 35. člena Ustave (varstvo pravic
zasebnosti in osebnostnih pravic), ki se glasi: "Zagotovljena je
nedotakljivost človekove telesne in duševne celovitosti, njegove zasebnosti in
osebnostnih pravic."
30. Človekove pravice so kot izhodiščni in
osrednji del ustavne ureditve, ki opravičujejo opredelitev Slovenije kot
demokratične in pravne države, tako ključnega pomena, da Ustava, poleg tega da
jih izčrpno navaja, zagotavlja tudi njihovo neposredno uresničevanje. Določbe o
pravicah niso samo zavezujoči napotki za zakonodajalca, temveč neposredno
uporabljiva jamstva za vsakega posameznika. Ustavne določbe, s katerimi se
varujejo pravice posameznika, so izrazito restriktivne narave. Temeljna
vrednota Ustave, iz katere moramo izhajati, je namreč varstvo posameznika pred
posegi v njegovo integriteto.
31. Kljub osrednjosti in neposredni
uresničljivosti človekovih pravic in temeljnih svoboščin je Ustava določila, da
se le-te lahko zaradi varstva pravic drugih omejijo (15. člen). S tem je Ustava
postavila meje temeljnim ustavnim pravicam glede na pravice drugih in zaradi
varstva prednostnih pravnih dobrin ter se opredelila zoper morebitne zlorabe
temeljnih pravic, s katerimi bi bile lahko ogrožene tako pravice posameznika kot
varstvo družbe kot celote. To pomeni, da se mora posameznik vendarle podrediti
tistim omejitvam svoje svobode ravnanja, ki jih določi Ustava oziroma
zakonodajalec zaradi varstva in razvoja sožitja v družbi, v mejah dopustnosti
in ob predpostavki, da ostane zagotovljena samostojnost človeka kot
posameznika. Seveda pa morajo biti take omejitve izjemne in kar se da določno
urejene. Določanje načina omejevanja teh pravic prepušča Ustava zakonodajalcu,
s tem da mu postavlja kriterije omejevanja. In prav v kriterijih se skriva
nevarnost, da bi jih preširoko razlagali ali celo zlorabljali in tako pretirano
in nedopustno omejevali in ožili pravice in temeljne svoboščine. Zato je
potreben tako nadzor nad zakonodajalcem kot tudi nad organi, ki skrbijo za
udejanjanje z zakonom določene omejitve pravice in svoboščine.
32. Posebno mesto med človekovimi pravicami
in temeljnimi svoboščinami imajo določbe, ki varujejo človekovo osebno
dostojanstvo, osebnostne pravice, njegovo zasebnost in varnost (od 34. do 38.
člena Ustave) in ki prepovedujejo vsem - na prvem mestu državi, pa tudi
posameznikom - poseganje v naštete pravice. V skladu z načelom, da je tu
prepovedano vse, kar ni izrecno dovoljeno, je po Ustavi prepovedan vsak poseg v
naštete pravice, razen tistih, ki so izrecno dovoljeni. Pravica do zasebnosti
se za posameznika lahko konča samo takrat in tam, kjer kolidira z zakonsko
izkazanim močnejšim interesom drugih.
33. V luči navedenih splošnih ugotovitev je
Ustavno sodišče najprej presodilo ustavnost izpodbijane zakonske določbe,
kolikor se z njo posega v pravico do zasebnosti iz 35. člena Ustave.
34. Z nameščanjem prisluškovalnih naprav v
stanovanju in drugih tujih prostorih se še posebej posega v ustavno varovano
pravico do nedotakljivosti stanovanja (36. člen Ustave1.
35. Zbrani podatki so osebne narave, zato
so predmet varstva na podlagi 38. člena Ustave2.
36. Hkrati predstavlja prisluškovanje tudi
"vmešavanje javne oblasti" v izvrševanje pravice zasebnosti iz prvega
odstavka 8. člena EKČP3 kot ustavno varovane človekove pravice
oziroma temeljne svoboščine na podlagi petega odstavka 15. člena Ustave4.
37. Ob neopredeljenosti ustavnega pojma
zasebnosti je Ustavno sodišče v zadevi št. Up 32/94 človekovo zasebnost
razumelo kot "v območju človekovega bivanja bolj ali manj sklenjeno celoto
njegovih ravnanj in ukvarjanj, občutij in razmerij, za katero je značilno in
konstitutivno, da si jo človek vzdržuje sam ali z najbližjimi, s katerimi je v
intimni skupnosti, in da v njej biva z občutkom varnosti pred vdorom javnosti ali
kogarkoli nezaželenega".
38. Po sodni presoji Evropskega sodišča za
človekove pravice je zasebnost pogosto razumljena kot varstvo osebe v njenem
bivalnem prostoru, kot obsežna negativna pravica varstva posameznika zoper
posege države ali tretjih v njegovo zasebno sfero, osebnost in dostojanstvo. Na
konferenci nordijskih pravnikov v Genfu leta 19675 so pravico
posameznika v sferi zasebnosti opredelili preko poseganja vanjo. Kot poseg v
zasebnost so opredelili "poseganje v zasebno in družinsko življenje ter
dogajanje v domu, kot poseg v telesno in duševno nedotakljivost ali moralo in
duševno svobodo, poseg zoper čast in dobro ime, odkrivanje neugodnih okoliščin
iz zasebnega življenja, zasledovanje, opazovanje, prisluškovanje in sumničenje,
zlorabo pisnih ali ustnih zasebnih sporočil, pridobivanje informacij, ki
pomenijo poklicno skrivnost". Preko pojma "zasebnost"naj bi bila
varovana tista sfera posameznikovega življenja, ki drugih ne zadeva in glede
katere se prizadeti sam odloči, ali bo iz nje izstopil ali ne. - Po
"konceptu pričakovanja zasebnosti", ki ga zastopa v svojih odločitvah
Vrhovno sodišče ZDA6, z vidika varstva zasebnosti ni bistveno, kje
so prisluškovalne naprave nameščene, zunaj ali znotraj prostora, bistveno je,
ali je oseba v določenem prostoru lahko računala, da ji je zagotovljena
zasebnost. Pri tem sodišče tehta dva elementa: pričakovanje zasebnosti in
upravičenost pričakovanja. Za poseg v zasebnost gre po navedenem konceptu
takrat, ko se človek nahaja v prostoru, kjer upravičeno pričakuje, da bo sam.
Tako je dom ponavadi prostor, kjer človek pričakuje zasebnost, vendar izjave,
ki jih je izpostavil tretjim, niso zavarovane, ker ni izrazil namere, da jih bo
obdržal zase. Po drugi strani pa pogovori na prostem niso zavarovani pred
prestrezanjem, saj bi bilo takšno pričakovanje zasebnosti s stališča družbe
neupravičeno. Kar oseba vede izpostavi javnosti, pa čeprav na svojem domu ali v
pisarni, torej po konceptu pričakovanja zasebnosti ni predmet varstva. Kar pa
skuša ohraniti kot zasebno, čeprav na javnosti dostopnem mestu, pa je lahko
predmet ustavnega varstva: za poseg v zasebnost gre samo takrat, ko se človek
nahaja v prostoru, kjer upravičeno pričakuje, da bo sam.
39. Prisluškovanje v prostorih s tehničnimi
napravami, s katerimi se neselektivno prisluškuje celotnemu dogajanju v
določenem prostoru, tudi v stanovanju in drugih zasebnih prostorih, vsakemu
posamezniku, ki se tam trenutno nahaja, zaupnim pogovorom in vsakršnim
komunikacijam med navzočimi v prostoru, pa tudi vsem telefonskim klicem in
razgovorom, ki se opravljajo iz teh prostorov, je glede na navedeno nesporno
poseg, ki zadeva zasebno sfero posameznika. Predvsem prisluškovanje zaupnemu
pogovoru zadeva enega najožjih krogov splošne osebnostne pravice in hkrati
pravice do zasebnosti.
40. Ustava tisti del zasebnosti, ki se
nanaša na svobodo komuniciranja, varuje dvakrat: v 35. členu, kjer postavi
pravilo, da ima vsakdo pravico do zasebnosti in da je zasebnost nedotakljiva,
in še posebej v 37. členu, s katerim zagotavlja tajnost pisem in drugih občil.
Pogoje za omejitev te pravice vsebuje drugi odstavek 37. člena Ustave.
41. Poseg v svobodo komuniciranja kot del
človekove zasebnosti ni v nasprotju s 35. in 37. členom Ustave, če so
izpolnjeni naslednji pogoji:
- da je poseg specifično opredeljen in
določen v zakonu; - da poseg s svojo odločbo dovoli sodišče;
- da je določno omejen čas izvajanja
posega; in
- da je poseg nujen za uvedbo ali potek
kazenskega postopka ali za varnost države, upoštevaje pri presoji nujnosti tudi
načelo sorazmernosti.
42. Temeljni pogoj, ki ga postavlja Ustava, je, da lahko omejitev tega
dela človekove zasebnosti predpiše samo zakon. Ustava zakonodajalcu s tem
izrecno nalaga, da mora vsako materijo posega v zasebnost ne le zakonsko
urediti, ampak da mora to urediti določno in nedvoumno. Izključena mora biti
vsaka možnost arbitrarnega odločanja državnega organa. Kot je Ustavno sodišče
že večkrat poudarilo v svojih odločbah, je določnost zakona (lex certa)
praprvina pravne države (2. člen Ustave) in bi veljala kot imperativni ustavni
postulat celo, če v ustavi sploh ne bi bila izrecno omenjena.
43. V odločbi št. U-I-18/93 je Ustavno
sodišče s tem v zvezi še posebej opozorilo, da je zahteva po zakonski
določnosti, ki je sicer konstitutiven element sploh vsake pravnosti, toliko
bolj poudarjena, kolikor je sporni predmet v kakem sporu višje zastavljen.
Glede na to, da predstavlja prisluškovanje kot tako in še posebej
prisluškovanje v prostoru s tehničnimi napravami skrajen poseg v ustavno
pravico do zasebnosti, mora temeljiti na posebno natančni ureditvi z jasnimi in
podrobnimi pravili. Ta pravila državljanom zagotavljajo na eni strani
predvidljivost ukrepov oziroma situacij, v katerih je poseg mogoče uporabiti,
na drugi strani pa učinkovit pravni nadzor ter ustrezna in učinkovita sredstva
zoper zlorabo teh ukrepov.
44. Pri tem je potrebno poudariti, da
postavlja Ustava sama v 37. členu7 osnovne smernice in merila za
zahtevano zakonsko ureditev. To so zahteve po sodni odločbi, po omejenem času
trajanja posega ter po nujnosti (neogibnosti) takšnega posega za uvedbo ali
potek kazenskega postopka ali za varnost države.
45. Dejstvo, da govori Ustava o odločbi
sodišča, samo na podlagi katere je poseg v zasebnost dovoljen, pomeni po že
zavzetem stališču Ustavnega sodišča, da se zahteva odločanje o posegu s strani
sodne (in ne izvršilne|) veje oblasti. Tudi ta določba temelji na načelu pravne
države, po katerem mora biti vmešavanje izvršilne oblasti v pravice posameznika
podvrženo učinkoviti kontroli, ki naj bi bila zaupana predvsem sodišču. Zahteva
po sodni odločbi vključuje tudi jamstva, ki jih zagotavljajo pravica do enakega
varstva pravic v postopku pred sodišči (22. člen Ustave8), pravica
do sodnega varstva (23. člen Ustave9), pravica do pritožbe ali
drugega pravnega sredstva (25. člen Ustave10) ter pravica do pravnih
jamstev iz 29. člena Ustave11.
46. Poseg, ki lahko traja le določen čas,
je mogoče predpisati in uporabiti le za namene kazenskega postopka, za njegovo
uvedbo ali za njegov potek, v drugih primerih oziroma drugih postopkih pa samo,
kadar to zahteva varnost države.
47. Z "nujnostjo" posega je v
Ustavo izrecno vgrajeno načelo sorazmernosti, ki je tudi sicer priznano kot
splošno ustavno načelo, izvedeno iz načela pravne države. Ta od zakonodajalca
terja, da pri določitvi pogojev za poseg omogoči presojo, ali je poseg nujen,
tako da zaželenega cilja ni mogoče doseči z blažjimi sredstvi. Hkrati strani
zakonodajalcu nalaga dolžnost, da možnost posega v pravico do zasebnosti omeji
le na primere, v katerih bi bil tak poseg v razumnem sorazmerju s ciljem, torej
s tisto dobrino, ki naj se s posegom zavaruje, in z razumno pričakovanim
učinkom tega zavarovanja. Le v primeru, če gre pravici, za katere varstvo se
poseg dovoljuje zaradi njenega pomena, absolutna prednost, je lahko dopusten
tudi zelo močan poseg v prvo pravico, sicer pa mora biti teža posega v njo v
sorazmerju s pomenom varovane druge pravice. Z drugimi besedami, ni a priori
dopusten vsak poseg, ki je sicer nujen, če bi se hotela varovana pravica
zavarovati v celoti, kadar tudi prva pravica zasluži enako močno varstvo. Pri
koliziji takih pravic je treba dopustiti v eno le take posege, ki druge pravice
ne bodo zavarovali absolutno, ampak le sorazmerno s prvo (pravici bosta torej
vzajemno omejeni druga z drugo)12.
48. Kot je razvidno iz določb ZKP (od točke
19 do 27 te odločbe), izpodbijani ukrep prisluškovanja v prostoru s tehničnimi
napravami ni v zakonu samo določen, temveč je urejen tudi postopek, po katerem
se odreja in izvaja, pristojni organi in posledice njegove uporabe. Odreja ga
sodišče (preiskovalni sodnik) s pisno odredbo, trajanje ukrepa je časovno
omejeno (152. člen). Ukrep se odreja v zvezi z odkrivanjem (določenih) kaznivih
dejanj v okviru predkazenskega postopka, kot tak pa naj bi bil nujno potreben
za uvedbo kazenskega postopka.
49. Pri ocenjevanju, ali ukrep izpoljnjuje
ustavni pogoj nujnosti v najbolj splošnem pomenu te besede, to je, ali je ukrep
kot tak v danih družbenih in političnih razmerah sploh mogoče šteti za
upravičen in nujno potreben, čemur pobudnik izrecno oporeka, ni mogoče mimo
dejstva, na katerega opozarja nasprotni udeleženec. Po mnenju Ustavnega sodišča
namreč utemeljeno opozarja, da se povsod v svetu in tudi pri nas razraščajo
najtežje oblike kriminala, zlasti t.i. organiziranega kriminala, ki za
uresničevanje svojih ciljev uporablja najsodobnejša tehnična in druga sredstva.
Tej načelni ugotovitvi je namreč že na podlagi splošno znanih dejstev težko
oporekati, čeprav je treba hkrati ugotoviti, da se v v celotnem zakonodajnem
postopku, ob razpravah in ob sprejemanju izpodbijanih določb ZKP, pa tudi v
postopku pred Ustavnim sodiščem pojavlja le kot posplošena trditev, ki nima za
podlago konkretnih podatkov o stanju v družbi in še posebej na področju
kriminalitete v Sloveniji. Iz razpoložljivih gradiv tudi ni razvidno, da bi
zakonodajalčeva ocena o nujnosti ukrepanja policije z uporabo izpodbijanega
ukrepa izhajala oziroma temeljila na programu izvajanja sprejete kriminalne
politike, ki bi morala skupaj z oceno stanja predstavljati podlago ne le za
obravnavano, temveč za kakršnokoli spreminjanje ali dopolnjevanje zakonodaje na
kazenskopravnem področju. V mnenju Komisije Evropske Unije o slovenski prošnji
za članstvo13 je nasprotno ocena stanja v Sloveniji povsem
nedvoumna: konkretno se navaja, da obstaja v Sloveniji organiziran kriminal na
področjih trgovine z orožjem, trgovine z belim blagom, prostitucije, pranja
denarja, tatvin avtomobilov in tihotapljenja mamil, ter da je Slovenija glavna
tranzitna država za trgovino z mamili.
50. Kakšna so sredstva, ki jih kriminalne
združbe uporabljajo, nasprotni udeleženec ne pove. Splošno pa je znano, da gre
za najrazličnejše načine uporabe tehničnih sredstev za opazovanje, vohunjenje
in komuniciranje. Dejstvo je tudi, da se je država dolžna boriti proti naraščajoči
kriminaliteti, ki ogroža varnost njenih državljanov in v ekscesnih oblikah celo
demokratično ureditev oziroma samo državo. Da bi se država lahko učinkovito
postavila po robu najhujšim oblikam kriminala in s tem izpolnila svojo ustavno
dolžnost varovanja pravic in svoboščin državljanov, je po oceni Ustavnega
sodišča nujno, da uzakoni ukrepe, ki so enakovredni tistim vrstam in načinom
delovanja, ki jih uporablja (organizirani) kriminal. To pa so lahko predvsem
ukrepi, ki se izvajajo s tehničnimi sredstvi in brez vednosti prizadetega. Do
enakega zaključka o nujnosti uporabe posebnih preiskovalnih metod je prišlo, ob
upoštevanju kriminalnopolitičnih razmer v ZRN, Evropsko sodišče za človekove
pravice, ko je odločalo o upravičenosti policijskega prisluškovanja telefonskim
razgovorom14. Evropska komisija pri Svetu Evrope, ki se ukvarja s
problematiko kriminalitete (CDPC - European Committee on Crime Problems) pa je
ob upoštevanju razmer v državah članicah Sveta Evrope v poročilu15
izrecno priporočila članicam, da uporabijo zaradi učinkovitejšega boja proti
kriminalnim organizacijam med drugim tudi kontrolo komunikacij, tako
telekomunikacij kot tudi neposrednega komuniciranja. Prav za takšen ukrep naj
bi šlo, kolikor so izpolnjeni vsi predpisani pogoji, v obravnavanem primeru: po
navedbah nasprotnega udeleženca je izpodbijani ukrep mogoče odrediti samo, če
gre za huda kazniva dejanja, storjena v sostorilstvu oziroma na organiziran
način in s tem za najtežje oblike (organizirane) kriminalitete.
51. V ZKP se uporaba izpodbijanega ukrepa,
kot navaja nasprotni udeleženec, pravno omejuje. S tem naj bi bilo zadoščeno
ustavni zahtevi po sorazmernosti oziroma po nujnosti posega v ustavno pravico
do zasebnosti. V 150. členu ZKP so namreč določeni tisti pogoji, ki morajo biti
kumulativno izpolnjeni že v času odreditve ukrepa, pa tudi ves čas, ko ukrep
izvajajo. Izvajanje ukrepa morajo odpraviti takoj, ko preneha obstajati kateri
od razlogov, zaradi katerih je bil ukrep odrejen (prvi odstavek 152. člena
ZKP).
52. Na prvem mestu je pogoj, da za določeno
osebo, zoper katero se ukrep odreja, obstajajo razlogi za sum, da je z eno ali
več osebami sodelovala pri izvršitvi kaznivih dejanj.
53. Obstoj suma, da je bilo storjeno
kaznivo dejanje, predstavlja po ZKP pogoj za ukrepanje policije v predkazenskem
postopku. Policija je na
podlagi 148. člena dolžna in upravičena ukrepati, če so podani razlogi za sum,
da je bilo storjeno kaznivo dejanje, za katero se storilec preganja po uradni
dolžnosti. Na drugi strani se za uvedbo sodne preiskave in s tem za formalni
začetek kazenskega postopka zahteva obstoj utemeljenega suma: preiskava se
začne zoper določeno osebo, če je utemeljen sum, da je storila kaznivo dejanje
(167. člen ZKP). Izrecne opredelitve pojmov "razlogi za sum" in "utemeljen
sum" ZKP sicer ne vsebuje, je pa iz zakonske ureditve razvidno, da se
dejstva, ki kažejo na kaznivo dejanje in storilca, v postopku ugotavljajo
najprej z manjšo (razlogi za sum) in nato z večjo verjetnostjo (utemeljen sum),
ki se mora na koncu postopka preoblikovati v prepričanje, v subjektivno
gotovost, ki je potrebna za obsodilno sodbo. Na stopnjevanje verjetnosti
oziroma suma zakonodajalec navezuje pravne posledice: medtem ko jih razlogi za
sum še nimajo, se na obstoj utemeljenega suma - ko je zbrano dovolj specifičnih
in artikulabilnih dokazov, obvezno navezuje uvedba sodnega preiskovalnega
postopka. Ker so posledice utemeljenega suma tako drugačne, je očitno, da
obstajajo verjetnosti oziroma sum zelo različnih kvalitet: medtem ko razlogi za
sum temeljijo po ustaljenem razumevanju, ki se je izoblikovalo v praksi organov
pregona in sodišč, na minimalnem obvestilu, mora biti utemeljen sum že
rezultat, ki je do določene mere preverjen in hkrati preverljiv - dokumentiran
do take mere, da omogoča preizkus s strani sodišča, ki v okviru odločanja npr.
o uvedbi preiskave odloča tudi o njegovem obstoju. Utemeljenost suma namreč ni
predvsem spoznavno in verjetnostno vprašanje, ampak je most, preko katerega se
prenaša pristojnost policije na sodišče, namen pojma pa je v sodni kontroli nad
delom policije v predsodnem postopku.
54. Po pobudnikovem mnenju naj bi ZKP
omogočal poseg v zasebnost na podlagi najnižje stopnje verjetnosti, ki
zadostuje npr. za ukrepanje policije na podlagi 148. člena ZKP. Tej pobudnikovi
trditvi ni mogoče v celoti slediti, saj se morajo razlogi za sum po določbi
prvega odstavka 150. člena že nanašati na določeno osebo kot storilca in na
določeno kaznivo dejanje. Pač pa po presoji Ustavnega sodišča ne zadoščajo o
tem samo "razlogi za sum". Ker gre pri prisluškovanju v prostoru za
ukrep, ki najintenzivneje posega v zasebno sfero, se za vzpostavitev suma
zahteva večja stopnja verjetnosti kot običajno. Gole domneve oziroma
"razlogi za sum", ki načelno rezultirajo iz neznatnega spoznanja, za
tak poseg ne zadostujejo. Verjetnost oziroma sum (in ne razlogi za sum|) mora
temeljiti na določenih dejstvih, na konkretnih okoliščinah, stopnja suma pa
mora biti takšna, da se tako po kvaliteti kot po kvantiteti zbranih podatkov in
njihovi preverljivosti v veliki meri približa utemeljenemu sumu. Glede na
določbo drugega odstavka 150. člena bi morali biti ob odreditvi ukrepa zbrani
že vsi podatki, razen tistih, ki jih zaradi narave kaznivega dejanja ni mogoče
zbrati, so pa ključnega pomena za to, da se krog indicev oziroma dokazov
zaključi v logično celoto, ki predstavlja kot utemeljen sum pogoj za uvedbo
preiskave.To pa iz besedila prvega odstavka 150. člena ne izhaja, vsaj
nedvoumno ne, še posebej če se upošteva, da velja ista stopnja suma za vse
ukrepe, naštete v nadaljnjem besedilu iste zakonske določbe, tudi za tiste, ki
bistveno manj intenzivno posegajo v zasebnost kot prisluškovanje v prostorih.
55. Tudi pri naslednjem pogoju, ki ga za
odreditev prisluškovanja v prostorih določa ZKP, ni izkazano, da bi bilo v zadostni
meri upoštevano načelo sorazmernosti.
56. Prisluškovanje v prostorih je namreč po
določbi prvega odstavka 150. člena v zvezi s prvim odstavkom 151. člena mogoče
odrediti za kazniva dejanja, navedena v 1., 2. in 3. točki prvega odstavka 151.
člena ZKP. Kazniva dejanja so zato številna, skupno jih je kar 85, z njimi pa
se ne varujeta zgolj vrednoti življenja in zdravja ljudi, kot trdi nasprotni
udeleženec, temveč celo premoženje fizičnih in pravnih oseb. V 1. in 3. točki
prvega odstavka so zajeta tista kazniva dejanja, ki jih Kazenski zakonik
opredeljuje kot najhujša. Zajeta niso (samo) kot temeljna kazniva dejanja,
ampak kot kvalificirana, s posledicami, kot so velika premoženjska škoda, smrt
enega ali več ljudi. Ostala kazniva dejanja, ki ne sodijo med najhujša, pa so
našteta v 2. točki prvega odstavka. Po navedbah Državnega zbora zato, ker so po
svoji naravi takšna, da jih brez uporabe posebnih metod ni mogoče dokazovati
ali pa je njihovo dokazovanje povezano z izrednimi težavami. Glede na opis posameznih
kaznivih dejanj iz 2. točke prvega odstavka 151. člena Ustavno sodišče
pritrjuje udeležencu, da so težko dokazljiva, še posebej, če so storjena v
sostorilstvu ali na organiziran način. Vendar ne bi smela biti pri njihovem
izboru edino vodilo težka dokazljivost dejanj. Ob težki dokazljivosti je treba
namreč v skladu z načelom sorazmernosti upoštevati tudi in predvsem težo družbi
nevarnih dejanj.
57. Vprašanje pa je, ali je potrebno za
odkrivanje naštetih kaznivih dejanj prav prisluškovanje v prostorih. Pomislek v
tej smeri se postavi zlasti zato, ker izpodbijana ureditev pogoje uporabe
prisluškovanja v prostorih povsem izenačuje z možnostjo uporabe klasičnih
policijskih metod, kot je npr. tajno opazovanje in sledenje, kjer je poseg v
komunikacijski del zasebnosti bistveno manj intenziven ali pa ga sploh ni.
Intenziteta posega pa je manjša celo pri nadzorovanju telefonskih pogovorov in
drugih oblik komuniciranja, pa kljub temu zakon določa za njihovo uporabo
popolnoma iste pogoje.
58. Ustavno sodišče tudi ocenjuje, da iz
zakonske zahteve, da je pri izvršitvi ali poskusu izvršitve kaznivih dejanj
sodelovalo več oseb ali vsaj več kot ena oseba, ni razvidno, ali je želel
zakonodajalec s to določbo opredeliti in poudariti večjo nevarnost in težjo
dokazljivost kaznivih dejanj, pri katerih gre za najmanj dva osumljenca, ki sta
med seboj povezana, ali pa je s to zahtevo hotel zajeti samo oblike t.i.
organiziranega kriminala kot kriminalitete s posebno visoko stopnjo družbene
nevarnosti. Na slednje bi bilo mogoče sklepati iz odgovora Državnega zbora in
iz pojasnil Ministrstva za pravosodje. V drugem primeru bi bilo potrebno po
oceni Ustavnega sodišča sodelovanje več oseb pri izvrševanju kaznivih dejanj
konkretneje opredeliti ter s tem podati jasno definicijo organizirane
kriminalne dejavnosti. Posebna
stopnja nevarnosti se namreč v teh primerih ne odraža le v udeležbi več oseb,
temveč tudi oziroma predvsem v organiziranosti kriminalne skupine, to je
skupine, ki je organizirana z namenom izvrševanja kaznivih dejanj, ki ima
izdelane načrte in temelje organiziranosti ter predvidene ukrepe in je tajna.
59. Nemožnost drugačnega zbiranja dokazov
ali zbiranje dokazov, ki je zvezano z nesorazmernimi težavami (subsidiarnost),
je tretji pogoj, ki mora biti izpolnjen ob vsaki odreditvi ukrepa.
60. Ta pogoj je v nasprotju z zahtevo
Ustave po zakonski določnosti (lex certa) primerov, v katerih je dopusten poseg
v zasebnost. Zakonodajalec ga bo moral opredeliti tako, da bodo sodišču in pred
tem že državnemu tožilcu dane jasne meje pri presoji, v katerih primerih je
pogoj izpolnjen. Zlasti bi moralo biti razvidno, katere možnosti za zbiranje
dokazov, tudi tiste iz vrst posebnih ukrepov, so dolžni organi pregona
uporabiti, preden predlagajo prisluškovanje v prostoru. V tem smislu bo moral
zakonodajalec dati poseben poudarek obrazložitvi predloga državnega tožilca. Da
je pogoj izpolnjen, pa bi moralo biti razvidno tudi iz obrazložitve odredbe
preiskovalnega sodnika.
61. Ker posamezni zakonski pogoji za
odreditev ukrepa prisluškovanja v prostoru niso dovolj določni in v skladu z
zahtevo po sorazmernosti, je besedilo 150. člena ZKP, ki pogoje določa, v
nasprotju z Ustavo. V nasprotju z Ustavo je tudi 151. člen ZKP v delu, kjer je
določeno, katera so tista kazniva dejanja, pri katerih sodišče sporni ukrep
lahko odredi. Zakonodajalec
bo moral ustrezno opredeliti stopnjo in vrsto suma (ne razlogov za sum), ki se
zahteva za odreditev prisluškovanja v prostoru. Z jasno opredelitvijo glede
(stopnje) organiziranosti in z uporabo načela sorazmernosti bo moral določiti
le tista kazniva dejanja, ki ustrezajo teži posega v zasebnost, določneje pa bo
moral opredeliti tudi merila oziroma situacije, v katerih dokazov ni mogoče
zbrati na drug način oziroma bi bilo njihovo zbiranje zvezano z nesorazmernimi težavami.
62. Kolikor so pogoji določeni skupno za
vse ukrepe, ki so opredeljeni v prvem odstavku 150. člena, je zakon nedoločen
in neustaven tudi glede ostalih ukrepov. Da bo zakonodajalec zadostil načelu
sorazmernosti, bo moral enako tehtanje kot pri prisluškovanju v prostoru
opraviti tudi pri vsakem od ostalih ukrepov, določenih v prvem odstavku 150.
člena, in s tem tudi med njimi vzpostaviti ustrezno hierarhijo. Izpodbijana
ureditev je, kot je že navedeno, glede pogojev za odreditev in uporabo ukrepov
premalo diferencirana. Ukrepi so namreč po oceni Ustavnega sodišča tako
različni, da zahteva vsak od njih samostojno opredelitev in natančno ureditev.
Zlasti se ne upošteva, da so ukrepi različni glede na način zbiranja podatkov (
s tehničnimi sredstvi, prek tajnih sodelavcev), da posledično posegajo v
različne človekove pravice in da je različna tudi intenziteta tega poseganja.
63. "Določenost v zakonu" kot
ustavni pogoj za poseg v zasebnost mora biti, kot je že navedeno, zagotovljena
tudi z natančno ureditvijo uporabe ukrepa, ki poleg predvidljivosti zagotavlja
učinkovit pravni nadzor ter ustrezna in učinkovita sredstva zoper njegovo
zlorabo. Pobudnik v svojih vlogah in navedbah ves čas opozarja na nevarnost
zlorabe kot enega ključnih razlogov, zaradi katerega naj bi bil izpodbijani
ukrep v nasprotju z Ustavo.
64. Pri presoji izpodbijanega ukrepa je v
tej smeri potrebno poleg 150. in 151. člena upoštevati še določbe 152., 153.,
154., 155. in 156. člena ZKP. Te določbe urejajo način odreditve ukrepa,
vsebino odredbe, način in pogoje za izvajanje ukrepa in način uporabe podatkov,
ki so bili pridobljeni z njegovo izvedbo. Ustavno sodišče pri tem izrecno poudarja, da izhodišča za preizkus
ne more predstavljati idealna ureditev, pri kateri zloraba ukrepa sploh ne bi
bila možna. Pri presoji je izhajalo iz predpostavke, da se v demokratični in
pravni državi zakonska ureditev striktno spoštuje ter da se uporablja korektno
in pošteno - predvsem pa v skladu z Ustavo.
65. Kolikor se ustavna zahteva po zakonski
določnosti uresničuje preko prav tako ustavne zahteve po konkretizirani sodni
odločbi, je potrebno ugotoviti, da obravnavana zakonska ureditev zahtevo po
sodnem odločanju načelno izpolnjuje: izpodbijani ukrep lahko odredi samo
preiskovalni sodnik; izvajanje ukrepa je sicer zaupano organom za notranje
zadeve, kontrola izvajanja pa je ves čas v rokah sodišča; preiskovalni sodnik
je tisti, ki dovoljuje podaljševanje ukrepa; preiskovalnemu sodniku so dolžni
organi za notranje zadeve po prenehanju izvajanja ukrepa poslati poročilo ter
mu predati vse posnetke, sporočila in predmete pridobljene z uporabo ukrepov;
preiskovalni sodnik je dolžan preizkusiti, ali je organ za notranje zadeve
ravnal v skladu z njegovo odredbo; preiskovalni sodnik je tisti, ki odreja
prepis posnetkov, ki povabi državnega tožilca, da se seznani z gradivom, in ki
v primeru, če državni tožilec izjavi, da ne bo začel pregona, povabi
osumljenca, da se seznani z gradivom; na koncu se gradivo uniči pod nadzorstvom
preiskovalnega sodnika.
66. Vsebino (ustavnih) jamstev, ki jih
vključuje zahteva po sodni odločbi, je Ustavno sodišče že opredelilo v zadevi
št. U-I-18/93 in se nanjo sklicuje tudi v tej zadevi. Po navedeni razlagi mora
sodišče, da lahko govorimo o njegovi nepristranskosti, pred odločitvijo slišati
stališče obeh strank. Pri odločanju o posegu v zasebnost bi torej moralo
sodišče slišati stališče tistega, ki poseg predlaga, in tistega, v čigar
zasebnost se posega. Enako varstvo pravic zagotavlja osebi, v katere zasebnost
se posega, enak obseg pravic, kot jih ima nasprotna stranka, se pravi tožilec.
Pri tem ji minimalno raven pravic v kazenskem postopku zagotavlja 29. člen
Ustave. Smisel določbe 25. člena Ustave ni le v tem, da da prizadetemu na
razpolago možnost za vložitev pravnega sredstva. Smisel določbe je predvsem v
tem, da prizadeti lahko z vložitvijo pravnega sredstva brani svoje pravne
koristi oziroma pravne interese. To pa je mogoče le, če je odločitev sodišča v
vsaki bistveni točki obrazložena na tako konkreten način, da omogoča kasnejšo
presojo, ali je država v zadostni meri izpolnila vse zahteve, ki ji jih glede
trditvenega in dokaznega bremena nalagajo zakonske določbe.
67. Ko je Ustavno sodišče presojalo
zakonsko ureditev v luči navedene razlage, ni moglo mimo dejstva, da izhaja iz
narave in logike tajnega prisluškovanja nujna posledica, da se ukrep uvede in
izvaja, ne da bi posameznik za to vedel. Zato Ustavno sodišče sodi, da so v
takšnem primeru utemeljene tudi omejitve ustavne zahteve po sodni odločbi.
Utemeljene so tako tiste omejitve, ki se nanašajo na pravico do pravnega
sredstva, kot tudi tiste, ki se nanašajo na pravico do pravnih jamstev iz 29.
člena Ustave. Ker pa posameznik nima možnosti, da bi sodeloval, ko se odloča o
ukrepu, in takrat uporabil učinkovita pravna sredstva, je seveda toliko bolj
potrebno, da se v zakonu čimbolj natančno uredi postopek, po katerem ravnajo
pristojni organi in na ta način v čimvečji meri vnaprej zagotovi varovanje
ustavnih pravic posameznika. Hkrati se že s tem prepreči, da bi pristojni
organi pri odločanju o posegu prekoračili meje ustavnega in zakonskega pogoja
nujnosti oziroma sorazmernosti.
68. Ureditev ukrepa v ZKP daje osnovne
smernice organom, ki ukrep predlagajo, in sodišču, ko najprej odloča o ukrepu
in ko kasneje, ko je izvajanje ukrepa zaključeno, edino razpolaga z zbranimi
podatki. V tej fazi postopka pa je tudi prizadeta oseba obvezno obveščena o
izvedbi ukrepa. S tem ji je dana možnost, da zahteva naknadno sodno varstvo. Če
kazenski postopek zoper njo ni uveden, lahko prizadeta oseba zahteva sodno
varstvo na podlagi drugega odstavka 157. člena Ustave16. V teku
kazenskega postopka lahko zahteva izločitev z ukrepom pridobljenih dokazov, če
je bil ukrep izvršen brez odredbe preiskovalnega sodnika ali v nasprotju z njo
(155. člen ZKP). Če se sodba opira na dokaz, ki je bil pridobljen s kršitvijo z
Ustavo določenih človekovih pravic in temeljnih svoboščin, ali na dokaz, ki je
bil pridobljen na podlagi takega nedovoljenega dokaza, je podana bistvena
kršitev določb kazenskega postopka (8. točka prvega odstavka 371. člena ZKP).
Ta kršitev se lahko uveljavlja v postopku z rednimi in z izrednimi pravnimi
sredstvi. Zoper osebo, ki je ukrep izvedla na nezakonit način, je mogoče
vložiti kazensko ovadbo zaradi kaznivega dejanja neupravičenega prisluškovanja
in zvočnega snemanja (148. člen KZ). Po določbah ZOR lahko prizadeta oseba
zahteva satisfakcijo za škodo, ki jo je zaradi izvedbe ukrepa utrpela. Končno,
če nobeno pravno sredstvo ni uspešno, lahko prizadeti vloži pri Ustavnem sodišču
ustavno pritožbo, če meni, da mu je bila z ukrepom kršena katera od človekovih
pravic ali temeljnih svoboščin.
69. Pač pa se z vsebino odredbe
preiskovalnega sodnika o prisluškovanju v zadostni meri ne zagotavlja pravica
do učinkovitega pravnega sredstva v smislu pravice iz 25. člena Ustave17.
Ta poleg podatkov o osebi, zoper katero se ukrepi uporabljajo, zahteva le še
navedbo razlogov za sum, način, obseg in trajanje ukrepov. Ne zahteva se pa, da
bi bila odredba obrazložena ukrepa v bistvenem delu - to je, glede obstoja
nujnosti uporabe ukrepa, ki predstavlja ustavni pogoj za poseg v zasebnost. Ta
mora biti podan ne le na zakonodajni ravni, temveč tudi v vsakem konkretnem
primeru. Odredba sodišča bo torej morala vsebovati utemeljitev, iz katere bo
izhajalo, zakaj je izvedba ukrepa v konkretnem primeru nujno potrebna in katere
so tiste okoliščine, ki sodišču oziroma organom za notranje zadeve
preprečujejo, da bi zbrali dokaze na način, s katerim ne bi posegli ali pa bi
na manj intenziven način posegli v ustavne pravice prizadete osebe.
70. Glede ostalih obveznih elementov
odredbe, ki jih predpisuje 152. člen ZKP, pa Ustavno sodišče opozarja, da jih
mora sodišče v vsakem konkretnem primeru vsebinsko - konkretno in specifično -
utemeljiti. Šele s tem bo sodišče zadostilo ustavni zahtevi po določnosti in
predvidljivosti ukrepanja pristojnih organov, pa tudi pravici prizadete osebe
do učinkovitega pravnega sredstva. Tako je potrebno v obrazložitvi med drugim zajeti vse pogoje,
predpisane s prvim odstavkom 150. člena ZKP, to je obstoj suma, da gre za
določeno osebo in zakonsko predpisan način udeležbe pri izvršitvi kaznivega
dejanja.
71. Upoštevati je treba tudi, da daje
preiskovalni sodnik s tem, ko v odredbi določi način, obseg in trajanje ukrepa,
organom za notranje zadeve, ki ukrep izvršujejo, obvezna navodila za njihovo
delo. Če ravnajo v nasprotju z odredbo, nastopijo sankcije tako s procesnega
vidika (155. člen ZKP) kot tudi z vidika njihove kazenske odgovornosti kot
uradnih, pooblaščenih oseb, ki ukrep izvršujejo (148. člen KZ).
72. Zlasti pa je pomembno, da sodišče z
odredbo določi meje izvrševanju ukrepa, ki ga izvršujejo pooblaščeni organi
izvršilne veje oblasti. Ustavno sodišče opozarja, da mora biti v skladu z
ustavnim pogojem nujnosti in v okviru zakonskih elementov odredbe izvajanje
ukrepa omejeno na čim manjšo možno mero. To velja tako za sodišče, ki ukrep
odreja, kot tudi za organe, ki ukrep izvršujejo.
73. Časovno omejitev izvajanja ukrepa
določa ZKP v prvem odstavku 152. člena, ko predpisuje najdaljši možni čas za
njegovo izvajanje. V tem okviru je sodišče dolžno določiti tisti najkrajši čas
uporabe ukrepa, ki še zadostuje za to, da se zberejo potrebni podatki. Poleg
tega je sodišče dolžno, da izvajanje ukrepa tudi v okviru roka, določenega z
odredbo, odpravi takoj, ko prenehajo razlogi, zaradi katerih je bil ukrep
odrejen. Ker so pogoji za odreditev ukrepa predpisani kumulativno, se mora
izvajanje ukrepa ustaviti že, ko preneha samo eden od njih.
74. V skladu z isto ustavno zahtevo, da se
izvajanje ukrepa čimbolj omeji, mora v odredbi sodišče določiti tudi način
prisluškovanja in prostor, kjer se naprave za prisluškovanje lahko namestijo.
Organi za notranje zadeve so se dolžni pri izvajanju ukrepa truditi, da je krog
oseb, ki jim je prisluškovano, čim manjši, in da se prisluškovanje, kolikor je
to mogoče, v čimvečji meri omeji na pogovore, katerih zapisi bodo lahko služili
za namene kazenskega pregona.
75. Namestitev in odstranitev tistih
tehničnih sredstev za prisluškovanje, ki se nameščajo v prostoru, je nesporno
povezana s tajnim vstopom v stanovanje oziroma druge tuje prostore. S tem se,
kot pravilno poudarja pobudnik, posega v pravico do nedotakljivosti stanovanja.
Pravica do nedotakljivosti stanovanja je prav tako kot zasebnost komunikacij
dvojno varovana: kot posebna ustavna pravica v 36. členu Ustave in v sklopu
ustavnega varstva človekove zasebnosti.
76. V 36. členu Ustave je določeno:
"(1) Stanovanje je nedotakljivo.
(2) Nihče ne sme brez odločbe sodišča proti
volji stanovalca vstopiti v tuje stanovanje ali v druge tuje prostore, niti jih
ne sme preiskovati.
(3) Pri preiskavi ima pravico biti navzoč
tisti, čigar stanovanje ali prostori se preiskujejo, ali njegov zastopnik.
(4) Preiskava se sme opraviti samo v
navzočnosti dveh prič.
(5) Pod pogoji, ki jih določa zakon, sme
uradna oseba brez odločbe sodišča vstopiti v tuje stanovanje ali v tuje
prostore in izjemoma brez navzočnosti prič opraviti preiskavo, če je to
neogibno potrebno, da se lahko prime storilec kaznivega dejanja ali da se
zavarujejo ljudje in premoženje."
77. Glede na omejitve pravice do
nedotakljivosti stanovanja, ki jih dopušča 36. člen Ustave, namestitev naprav
za prisluškovanje ne more imeti podlage v petem odstavku istega člena, ki sicer
omogoča uradnim osebam, da vstopijo v tuje stanovanje brez odločbe sodišča in
brez navzočnosti prič opravijo preiskavo. To lahko po Ustavi storijo samo, če
je neogibno potrebno, da se neposredno prime storilec kaznivega dejanja ali da
se zavarujejo ljudje in premoženje. To ne velja za primere namestitve oziroma
odstranitve naprav.
78. Na podlagi drugega odstavka 36. člena
je vstop v stanovanje ali v druge tuje prostore možen tudi v drugih primerih,
vendar le na podlagi odločbe sodišča. Ustava v takšnem primeru dovoljuje vstop
v stanovanje proti volji stanovalca, ne dovoljuje pa izrecno vstopa brez
njegove vednosti. Odgovor na vprašanje, ali je tudi takšen vstop dopusten, je
zato potrebno poiskati v ostalih določbah Ustave. Po določbi drugega odstavka
15. člena je mogoče z zakonom predpisati način uresničevanja človekovih pravic
in temeljnih svoboščin, če je to nujno zaradi same narave posamezne pravice in
svoboščine. Po določbi tretjega odstavka istega člena Ustave so človekove
pravice in temeljne svoboščine omejene samo s pravicami drugih in v primerih,
ki jih določa ta Ustava. V obravnavanem primeru je tajna narava ukrepa
prisluškovanja tista, ki poleg tajnosti pri izvajanju ukrepa narekuje tudi
tajno namestitev in odstranitev naprav, s katerimi se prisluškuje. Zato Ustavno
sodišče sodi, da je v takšnem primeru utemeljeno, da so posledično, zaradi
izvedbe ukrepa prisluškovanja, z zakonom omejene tudi tiste zahteve, ki jih po
vsebini postulira drugi odstavek 36. člena Ustave. To velja tako za predhodno
obveščenost prizadete osebe o vstopu v stanovanje ali druge prostore kot za
predhodno vročitev sodne odločbe. Seveda pa morajo biti hkrati izpolnjeni
pogoji za poseg v zasebnost iz drugega odstavka 37. člena Ustave. Ustavna
dopustnost prisluškovanja je namreč predpogoj za dopusten tajni vstop v stanovanje,
ki predstavlja zgolj fazo oziroma način izvedbe tega ukrepa. Ker predstavlja
skrivni vstop v stanovanje način izvedbe ukrepa prisluškovanja v prostorih, za
katerega se obvezno izdaja sodna odločba v obliki odredbe preiskovalnega
sodnika, po oceni Ustavnega sodišča posebna sodna odločba za vstop v stanovanje
ob namestitvi in ob odstranitvi naprav ni potrebna. Seveda pa je potrebno, da
izdana odredba zadosti tudi tistim zahtevam po določnosti, ki se zahtevajo za
vstop v stanovanje, zlasti s točno opredelitvijo prostora, kjer bodo
prisluškovalne naprave nameščene.
79. V čem naj bi izpodbijani ukrep na
nedovoljen način posegel v pravico do varstva osebnih podatkov, pobudnik
konkretno ne pove, tako kot tudi ne argumentira zatrjevanega neskladja z 8.
členom EKČP. Ustavno sodišče se zato, potem ko očitne neskladnosti ni
ugotovilo, v presojo skladnosti izpodbijane ureditve z navedenima določbama ni
spuščalo.
B.- III.
80. V zvezi s tistimi navedbami prvega
pobudnika, ki izražajo skrb, da nova demokratična družba še ni sposobna
pretrgati vezi s preteklostjo, ki naj bi jo prav na področju uporabe posebnih
operativnih metod in sredstev, zlasti prisluškovanja s strani državnih organov
zaznamovale njihove številne in hude zlorabe v politične namene, Ustavno
sodišče na tem mestu posebej opozarja na bistvene razlike med ureditvijo pravic
zasebnosti in osebnostnih pravic po prejšnji ustavi ter ureditvijo teh pravic
po veljavni ustavi. Veljavna Ustava določa bistveno več varovalk pred posegi v
zasebnost, kot sta jih zagotavljali zvezna in slovenska ustava iz leta 1974.
Obe prej veljavni ustavi sta sicer jamčili nedotakljivost integritete človekove
osebnosti, osebnega in družinskega življenja in drugih pravic osebnosti (176.
člen Ustave SFRJ, 216. člen Ustave SRS). Vendar pa sta obe ustavi dajali
generalno pooblastilo zakonodajalcu za omejitev ustavnih pravic v primeru, da
so se uporabljale v nasprotju z ustavo (203. člen zvezne oziroma 249. člen
slovenske ustave). V nadaljevanju navedenih določb je bilo tako med drugim
določeno, da se ustavne pravice ne smejo uporabljati za spodkopavanje temeljev
z Ustavo določene socialistične samoupravne demokratične ureditve ali tako, da
bi se žalila javna morala. Določbi 185. člena zvezne oziroma 226. člena
slovenske ustave sta še posebej dopuščali odstop od neprekršljivosti tajnosti
pisem in drugih občil. Ustavi sta določali troje varovalk: 1. poseg je lahko
predpisal samo zakon; 2. vsak posamezen poseg je moral temeljiti na zakoniti
odločbi; 3. poseg je bil dopusten samo, če je bilo to neogibno potrebno za
potek kazenskega postopka ali za varnost države. Drugače kot veljavna ustava
ustavi iz leta 1974 nista določali časovne omejitve posegov. Za poseg ni bila
potrebna odločba sodišča.
81. Po zakonodaji, veljavni pred začetkom
osamosvajanja Republike Slovenije, so pooblastilo za izdajo odločbe o odstopu
od neprekršljivosti tajnosti pisem in drugih občil imeli zvezni sekretar za
notranje zadeve (10. člen Zakona o opravljanju notranjih zadev iz pristojnosti
zveznih upravnih organov - Uradni list SFRJ, št. 7/85, 24/86 in 44/90),
republiški sekretar za notranje zadeve (11. člen Zakona o notranjih zadevah -
Uradni list SRS, št. 28/80, 33/88, 27/89, 8/90 in 19/91) in funkcionar, ki je
vodil organ za opravljanje zadev državne varnosti (24. člen Zakona o temeljih
sistema državne varnosti - Uradni list SFRJ, št. 15/84 in 42/90). Medtem ko je
bilo pooblastilo zveznemu in republiškemu sekretarju za notranje zadeve dano v
skladu z zvezno oziroma republiško ustavo - se pravi le pod pogojem, da je bilo
to nujno za varnost države oziroma, da je bilo to neogibno potrebno za potek
kazenskega postopka -, je bilo pooblastilo predstojniku zveznega organa za
državno varnost, to je tajni politični policiji, bistveno širše od ustavnega.
Po določbi 24. člena Zakona o temeljih sistema državne varnosti je bil poseg
dopusten že, če so to narekovali razlogi varnosti SFRJ.
82. Dokaj splošne zakonske določbe so
konkretizirali šele podzakonski predpisi, ki pa so bili tajni. S temi skrivnimi
predpisi so bili na eni strani določeni ukrepi, ki so pomenili odstop od
neprekršljivosti tajnosti pisem in drugih občil, in predpostavke za njihovo
izvedbo; na drugi strani so bila določena tudi pooblastila državnih organov za
posege v druge pravice osebnosti oziroma nedotakljivost posameznikove
integritete, osebnega in družinskega življenja (tajen vstop in tajna preiskava
prostorov in vozil).
83. Tako je Predsedstvo SFRJ skupaj s
Predsedstvom Zveze komunistov Jugoslavije sprejelo (neobjavljeno) Odločbo o
enotnih načelih za uporabo sredstev in metod, ki jih pri svojem delu
uporabljajo organi, ki opravljajo zadeve državne varnosti (kot datuma izdaje
sta navedena 17.4.1985 in 16.11.1988).18 - Tajno Navodilo o
medsebojnem sodelovanju organov, ki opravljajo zadeve državne varnosti so
sprejeli avgusta leta 1988 zvezni sekretar za notranje zadeve, zvezni sekretar
za ljudsko obrambo in zvezni sekretar za zunanje zadeve.19 - Po
Pravilih o delu službe državne varnosti iz leta 1975 je služba državne
varnosti, kot se je v komunističnem sistemu uradno imenovala tajna politična
policija zveznega, republiških in pokrajinskih sekretariatov za notranje zadeve
zbirala podatke in obvestila zaradi odkrivanja in preprečevanja dejavnosti,
usmerjene v "izpodkopavanje" in "rušenje" z ustavo določene
ureditve in ogrožanja varnosti države in v zvezi s tem izvrševala vse potrebne
ukrepe in dejavnosti na podlagi zakona in predpisov, izdanih v skladu z
zakonom. Poleg tega je zbirala tudi druge podatke in obvestila, pomembna za
varnost države (2. člen). Svoje naloge je bila dolžna opravljati v skladu z
zakonom, predpisi, izdanimi na podlagi zakona, pravili o delu službe in
odločbami in smernicami pristojnih predstavniških teles družbeno-političnih
skupnosti in njihovih izvršilnih organov, upoštevajoč pri tem Program in politiko
Zveze komunistov Jugoslavije (prvi odstavek 3. člena).20 Po Pravilih
službe državne varnosti iz leta 1989 je služba državne varnosti na predlog
službe javne varnosti svoja sredstva in metode smela uporabiti tudi zaradi
odkrivanja in preprečevanja kaznivih dejanj širšega pomena za varstvo z ustavo
določene ureditve, če so obstajali razlogi za sum o organiziranem izvrševanju
teh dejanj ali povezanosti njihovih storilcev s tujino. Metode so bile načeloma
enake kot v Pravilih iz leta 1975.21 Pravila o delu službe državne
varnosti iz leta 1990 so bila - (za razliko od pravil iz leta 1975 in iz leta
1989, ki niso bila sploh objavljena) - objavljena v tajnem zveznem uradnem
listu (Uradni list SFRJ, št. 18/90 z dne 27.7.1990 - zaupno glasilo). Še vedno
je bilo, med drugim, dovoljeno prisluškovanje, tajen nadzor telefonov in drugih
telekomunikacijskih sredstev, tajen nadzor pisem in drugih pošiljk, tajno
snemanje in dokumentiranje (tč.3). Namen teh sredstev in metod je bil zbiranje
podatkov in obvestil o tajni in organizirani dejavnosti, usmerjeni v nasilno
spremembo ali ogrožanje z ustavo določene državne in družbene ureditve in
ogrožanje varnosti države (tč.2). Operativno tehnična sredstva za
prisluškovanje so se uporabljala zoper posameznika, skupino, ilegalno organizacijo
ali tujo organizacijo, če je (1) obstajal sum, da je njihova dejavnost
usmerjena v zbiranje obveščevalnih podatkov, izvrševanje terorističnih dejanj
za spremembo ali ogrožanje družbene ureditve ali varnosti države in (2) z
namenom odkrivanja, dokumentiranja in preprečevanja takšne dejavnosti ali
pridobivanja podatkov širšega varnostnega pomena (tč.37).22
84. Vse navedeno utemeljuje sklep, da
ukrepa prisluškovanja, kot ga je na podlagi pooblastila iz 37. člena Ustave
uvedel ZKP, sploh ni mogoče primerjati s tovrstnimi ukrepi, izvajanimi v
prejšnjem nedemokratičnem režimu pod monopolom komunistične partije. Ustavno
sodišče namreč ugotavlja, da je že sam obstoj tajnih in skrivnih predpisov s
pooblastili tajni politični policiji pomenil hudo kršitev človekovih pravic in
temeljnih svoboščin.
B.- IV.
85. Navidezni odkup predmetov iz 3. točke
prvega odstavka 150. člena ZKP je po navedbah predlagatelja ZKP "metoda
dela pri odkrivanju in raziskovanju specifičnih kaznivih dejanj, kjer se
pojavljajo kot predmeti kaznivega dejanja takšne stvari, katerih promet je
prepovedan ali omejen (npr. mamila, orožje, zlato) in so ti tudi eden od
elementov kaznivega dejanja. Pogoj, ki mora biti vedno izpolnjen pri uporabi
tega ukrepa, je, da sam po sebi ne izzove kriminalne aktivnosti, ampak le
omogoči vključitev v že obstoječo kriminalno dejavnost". Enako je
razložil, kaj ukrep pomeni, predlagatelj sprememb in dopolnitev Zakona o
notranjih zadevah v obrazložitvi k členu 19.a, v katerem je kot posebna
operativna metoda dela varnostno-informativne službe in kriminalistične službe
določen "odkup predmetov", skupaj s "tajnim sodelovanjem in
tajnim opazovanjem" (1. točka drugega odstavka 19.a člena).
86. V zvezi z zatrjevano nedopustnostjo
uzakonitve navideznega odkupa predmetov kot posebnega načina ukrepanja pri
odkrivanju kaznivih dejanj Ustavno sodišče na podlagi istih, že zavzetih
izhodišč o stanju v družbi ocenjuje, da je imel zakonodajalec tudi v tem
primeru za izpodbijano ureditev utemeljene razloge in da je zato izpolnjen
ustavni pogoj nujnosti v najbolj splošnem pomenu te besede. Enako kot pri
prisluškovanju v prostoru je mogoče ugotoviti, da je ukrep nujno potrebna
oblika boja države proti naraščajoči kriminaliteti, zlasti organiziranemu
kriminalu, ki v nasprotju s konvencionalno kriminaliteto ne ogroža le varnosti
njenih državljanov, temveč tudi gospodarsko in politično moč držav oziroma samo
demokratično ureditev. Navidezni odkup predmetov predstavlja neobičajno in
tajno obliko zbiranja informacij z infiltracijo v kriminalne strukture kot
odgovor na prav tako neobičajne pojavne oblike najnevarnejšega kriminala,
zlasti tistega, o katerem informacije ne pritekajo na normalen način (s prijavo
oškodovancev, s sodelovanjem prič in očividcev) in ki ne pomeni primarne
viktimizacije. Izpodbijani ukrep se v tem smislu lahko odredi le za zelo ozek
krog taksativno določenih kaznivih dejanj, glede katerih je potrebno pritrditi
nasprotnemu udeležencu in Državnemu tožilstvu, da posegajo v eksistenčno
varnost ljudi, da so po zagroženih sankcijah najhujša kazniva dejanja, da jih
izvršujejo v večini primerov organizirane kriminalne združbe in da je storilce
naštetih kaznivih dejanj s tradicionalnimi metodami težko odkriti, ker se
zlasti organizatorji kriminalnih združb in njihovi ustanovitelji skrivajo za
konspirativnostjo in profesionalnostjo.
87. Medtem ko je Ustavno sodišče zavzelo
pri prisluškovanju v prostoru stališče glede nujnosti ukrepa predvsem v zvezi s
poseganjem v človekovo pravico do zasebnosti, pa je pri obravnavanem ukrepu situacija
drugačna. Pritožnik zatrjuje poseg v človekovo dostojanstvo in kršitev načela
pravne države (2. člen Ustave), Ustavno sodišče pa je v sklepu o sprejemu
pobude povezalo ukrep z morebitnim poseganjem v osebnostne pravice posameznika,
predvsem pa z morebitnim poseganjem v načelo zakonitosti iz 28. člena Ustave.
88. Glede na naravo ukrepa, ki se izvaja
preko tajnih policijskih agentov in z njihovim sodelovanjem pri storitvi
kaznivega dejanja, Ustavno sodišče zavzema stališče, da se pri obravnavanem
ukrepu na ustavnopravni ravni na prvem mestu postavi povsem drugo vprašanje kot
pri nadzoru komunikacij posameznika oziroma pri nadzoru osumljene osebe s
tehničnimi sredstvi. Po presoji Ustavnega sodišča gre namreč pri navideznem
odkupu predmetov na prvem mestu za vprašanje, ali lahko zakonodajna veja
oblasti da izvršilni veji oblasti privilegij, da le-ta sodeluje pri storitvi
kaznivega dejanja in jo s tem postavi nad zakon. Ker je bistvo pravne države,
da se je država dosledno dolžna držati svojih zakonov, bi bilo tako
postavljanje izvršilne veje oblasti nad zakon seveda primer prvinske
protiustavnosti. Z drugo besedo, če bi ZKP policiji dovoljeval, da npr.
napeljuje h kaznivim dejanjem, bi bilo to ustavno nesprejemljivo v luči
ustavnega postulata pravne države.
89. Vendar pa ZKP v izpodbijani določbi
govori o navideznosti policijskih dejanj. Govori o "navideznem odkupu
predmetov" in v naslednji točki o "navideznem podkupovanju".
Vprašanje je torej, kakšna je vsebina te "navideznosti". Gre lahko
celo za bistveno več kot napeljevanje. Lahko gre za katerokoli obliko udeležbe,
torej tudi za navidezno sostorilstvo ali za navidezno pomoč. V zadnjem stavku
drugega odstavka 151. člena je določba "če bi ti predmeti (pridobljeni z
navideznim odkupom) lahko služili kot dokaz v kazenskem postopku". Motiv
te udeležbe policije je torej odkrivanje storilcev kaznivih dejanj in ne
resnična udeležba pri storitvi kaznivega dejanja. Ker gre razen tega za
odkrivanje kaznivih dejanj z visoko stopnjo družbene nevarnosti (drugi odstavek
151. člena) in ker je odkrivanje takih kaznivih dejanj zaradi konspirativnosti
preprodajalskih mrež zelo oteženo, pa je ta motiv tudi ustavnopravno
sprejemljiv. Interes prisilnega udejanjanja materialnega kazenskega zakona
odtehta pomisleke o kriminalnem kompromitiranju izvršilne veje oblasti
(policije). To tudi pomeni, da sodelovanje policije ne bi bilo sprejemljivo za
odkrivanje kakršnihkoli kaznivih dejanj klasične kriminalitete (umori,
poslistva, požigi, tatvine), kot tudi ne bi bilo sprejemljivo, če bi storilca
napeljalo k nečemu, česar bi bil brez policijskega sodelovanja oziroma
napeljevanja ne storil. Napeljevanje
h kaznivemu dejanju ZKP v četrtem odstavku 151. člena izrecno prepoveduje, ko
prepove "izzivanje kriminalne dejavnosti". Sicer pa se to večinoma
postavlja kot dejansko vprašanje v vsakem konkretnem primeru. Ker gre na
načelni ravni za hipotetično vprašanje, na katero je odgovor nujno
spekulativen, je na koncu ustavnopravna sprejemljivost policijskega ravnanja
odvisna od skrbne presoje dejanskega vprašanja po rednih kazenskih sodiščih.
90. Tudi o vdoru v človekove pravice ali
svoboščine osumljenca, kot so dostojanstvo, osebnostne pravice in zasebnost, je
pri navideznem odkupu predmetov težko govoriti abstraktno. V razmerju do
naštetih pravic se namreč navidezni odkup predmetov pokaže kot dovoljena
uporaba zvijače s strani države, s tem pa kot ukrep, pri katerem je meja med
dojemanjem, da gre za moralno-etično vprašanje, in tistim, da gre za poseganje
v človekove pravice, dokaj zabrisana. Na stališče, da gre pri uporabi tajnih
policijskih sodelavcev za moralno-etično vprašanje, se je v svojih odločitvah
postavilo ameriško Vrhovno sodišče, ko je odločalo o utemeljenosti zahtevkov iz
naslova "entrapment obrambe". Infiltracijo agentov v kriminalno mrežo in njihovo sodelovanje pri
nezakoniti dejavnosti je označilo kot priznan in dopusten način vodenja
preiskave, ki ne krši nobene samostojne pravice prizadete osebe. Glede načina
dela agentov je poudarilo, da ga ni mogoče šteti za kršitev osnovnih načel
poštenosti ali za pretresljivo početje, ki prizadene splošne občutke za
pravičnost. Tudi s stališča prava naj bi namreč ne bilo posebej zaželeno, da se
pred kazenskim pregonom ščiti tistega, ki se je odločil storiti kaznivo dejanje
in ga je tudi storil. Ker se navidezni odkup predmetov lahko izvaja šele po
tem, ko je do storitve kaznivega dejanja in s tem do odločitve o kriminalnem
ravnanju pri posamezniku že prišlo, je težko govoriti o posegu v človekovo
dostojanstvo, ki ga Ustava varuje v 21.23 in 34. členu24
in ki naj bi pomenilo zlasti človekove etične in moralne kvalitete. Iz istega
razloga - ker se je prizadeti posameznik že odločil o kriminalnem početju - je
tudi o posegu v svobodno oblikovanje volje, pa če ga štejemo kot element
človekovega dostojanstva ali pa osebnostnih pravic (psihične integritete),
mogoče govoriti le v omejenem obsegu. V okvir varstva zasebnosti resda sodi
tudi svoboda pri izbiri lastnih komunikacijskih partnerjev, vendar pa po
sprejetih razumevanjih pojma zasebnost le-ta kot varovana pravica ni več
podana, če se je prizadeti sam odločil, da iz zasebne sfere izstopi. Glede
uporabe agentov provokatorjev (npr. pri razpečevanju mamil) je bilo v praksi
Evropskega sodišča že zavzeto stališče, da ni nedopustna, ker se je prizadeti s
svobodno voljo odločil za protipravno ravnanje.
91. V primeru, ko bi bilo z ustavno
pritožbo zatrjevano, da je ob navideznem odkupu prišlo do ustavno
nesprejemljivega kršenja zasebnosti ali drugih osebnostnih pravic, pa bo
Ustavno sodišče o tem odločalo glede na konkretne okoliščine primera. Ker je
interes države za pregon kaznivih dejanj povezanih z mamili, orožjem in
ponarejenimi bankovci zaradi njihove zavržnosti, velike družbene nevarnosti ali
podle konspirativnosti preprodajalskih mrež ustrezno višji kot pri klasični
kriminaliteti, Ustavno sodišče opozarja, da bo v luči doktrine o sorazmernosti
v teh primerih tudi drugače presojalo sorazmernost legitimnega interesa
izvršilne veje oblasti na eni in interese osumljenega državljana ali
državljanke na drugi strani.
92. Glede na povedano je torej zlasti
možnost zlorabe (za zasebne ali politične namene), ki se lahko manifestira kot
nedovoljen vdor v zasebnost posameznika ali kot zloraba (policijskih)
pooblastil s strani države, tista, ki v skladu z zahtevo po pravni državi iz 2.
člena Ustave narekuje zakonsko ureditev ukrepa. Potencialna negativna plat
uporabe ukrepa je namreč neprimerno močnejša kot pri tradicionalnih policijskih
metodah zlasti zaradi tajne narave ukrepa, ki odpira vrata nepravilnostim (tudi
korupciji) pri ravnanju policistov. Medtem pa dokaj zabrisana meja med
storitvijo in preiskovanjem kaznivih dejanj sproža pravna vprašanja glede še
dopustnega vmešavanja v zasebnost posameznika. Natančno zakonsko ureditev še
posebej terja namen kazenskega postopka, ki je v zaščiti pred arbitriranjem
državnih oblasti. V smislu svojega osnovnega postulata, da se nedolžni ne
obsodi, naj bi zlasti kazenski proces zagotovil, da se ne zlorabi moč države
proti posamezniku za to, da se mu izreče kazenska sankcija.
93. Kot je Ustavno sodišče že ugotovilo,
ZKP uporabo vseh posebnih ukrepov, naštetih v 150. členu, tudi izpodbijanega,
pravno omejuje. V členih 150 in 151 so določeni tisti pogoji, ki morajo biti
(kumulativno) izpolnjeni ob odreditvi ukrepa, pa tudi ves čas, ko se ukrep
izvaja. V naslednjih členih (od 151 do 156) ureja ZKP postopek, po katerem se
ukrep odreja in izvaja, pristojni organi, posledice uporabe in posledice
morebitne zlorabe ukrepa (ekskluzija dokaza). S temi določbami je, enako kot
pri prisluškovanju v prostorih in pri ostalih ukrepih, zagotovljeno sodno
odločanje o odreditvi ukrepa, sodni nadzor nad izvajanjem ukrepa in nad
pridobljenim gradivom ter možnost uporabe pravnih sredstev v primeru
nezakonitega ali neustavnega postopanja državnih organov. Posplošena trditev
pobudnika o možnosti arbitrarne uporabe in izvajanja ukrepa torej ne drži.
Katere konkretne določbe so v nasprotju z ustavno zahtevo po določnosti in
sorazmernosti in zakaj, pa je razvidno iz razdelka B.-II. te odločbe. Ker je in
kolikor je zakonodajalec postavil za navidezni odkup predmetov enake pogoje in
zahteve po sodnem odločanju kot pri prisluškovanju v prostoru s tehničnimi
napravami, je enako nezadostna oziroma pomanjkljiva tudi ureditev izpodbijanega
ukrepa. V postavljenem roku je zakonodajalec zato, da sanira ugotovljeno
neustavnost, dolžan specificirati stopnjo suma tudi glede na ukrep navideznega
odkupa predmetov, tako kot sta v povezavi z izpodbijanim ukrepom ne dovolj
določna pojem sodelovanja pri izvršitvi kaznivega dejanja iz prvega odstavka
150. člena in vsebina zahteve oziroma pogoja iz tretjega odstavka istega člena
ter vsebina odredbe iz 152. člena ZKP. V zvezi z izpodbijanim ukrepom je še
posebej nejasen pogoj, po katerem naj bi obstajali že pred odreditvijo ukrepa razlogi
za sum, da je določena oseba, zoper katero se ukrep odreja, z eno ali več
osebami sodelovala pri izvršitvi kaznivih dejanj, ki naj bi se dokazovala z
uporabo posebnih ukrepov. Takšen pogoj postavi namreč pod vprašaj vsebino
ukrepa ali celo njegovo smiselnost, saj predstavlja navidezen odkup predmetov
kot odkup predmeta kaznivega dejanja (npr. mamila, orožja, denarja) s strani
policijskega agenta zaključno fazo pri izvršitvi kaznivega dejanja in zato pred
izvršenim navideznim odkupom o dokončanem kaznivem dejanju sploh še ni mogoče
govoriti.
94. Zaradi svoje nedoločnosti pa je po
presoji Ustavnega sodišča neustavna tudi, za navidezni odkup predmetov (in
navidezno podkupovanje) specifična določba četrtega odstavka 151. člena ZKP, ki
prepoveduje izzivanje kriminalne dejavnosti z navideznim odkupom predmetov (in
podkupovanjem). Ker gre za določbo, ki zaradi varovanja pravnosti (načela
pravne države) postavlja mejo, pri kateri je sodelovanje države pri kaznivem
dejanju še dopustno, bi morala biti namreč še posebej jasna in predvidljiva,
tako za organe, ki ukrep izvajajo in nadzorujejo njegovo izvajanje, kot tudi za
prizadete osebe. Da bo zakonodajalec zadostil zahtevi po določenosti zakonske
ureditve (lex certa), bo moral pojem "izzivanje kriminalne dejavnosti"
vsebinsko opredeliti, hkrati pa bo moral, zato da se tudi v tej smeri zagotovi
učinkovit pravni nadzor in učinkovito sredstvo zoper zlorabo, predvideti pravne
posledice za primer, če določba ni spoštovana.
B.-V.
95. Glede na navedeno Ustavno sodišče protiustavnosti
izpodbijanih ukrepov prisluškovanja v prostorih s tehničnimi napravami in
navideznega odkupa predmetov kot takih ni ugotovilo. Ugotovilo pa je, da so
protiustavni posamezni pogoji in posamezne določbe postopka, kot so predpisani
za odrejanje in izvajanje ukrepov, ker ne dajejo v zadostni meri jamstev, ki
jih zagotavlja Ustava. Ugotovljene neskladnosti z Ustavo, zlasti pa način
zakonske ureditve ukrepov ne omogočajo, da bi Ustavno sodišče razveljavilo le
posamezne določbe. Zato se je Ustavno sodišče, enako kot je to že storilo v
zadevi št. U-I-184/94 z dne 14. 9. 1995 (OdlUS IV,73), odločilo za
razveljavitev celotne ureditve. Ureditev posebnih ukrepov bo tako potrebno v celoti prilagoditi
ustavnim zahtevam na način, zapisan v tej odločbi. Ker ugotovljena neustavnost
ni takšne narave, da bi zahtevala takojšnjo razveljavitev in ker se z odločbo
razveljavlja celotna ureditev posebnih ukrepov, je Ustavno sodišče učinkovanje
razveljavitve odložilo za čas enega leta in s tem zakonodajalcu določilo najdaljši
možni rok za uskladitev zakonskih določb z Ustavo. Razveljavitev začne v skladu s 43. členom ZUstS učinkovati
naslednji dan po poteku roka, ki ga je določilo Ustavno sodišče.
C.
96. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 43. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Lovro Šturm in sodniki dr.
Tone Jerovšek, mag. Matevž Krivic, mag. Janez Snoj, dr. Janez Šinkovec, Franc
Testen, dr. Lojze Ude in dr. Boštjan M. Zupančič. Odločbo je sprejelo s šestimi
glasovi proti dvema. Proti sta glasovala sodnika Krivic in Snoj. Sodnik Krivic
je dal odklonilno, sodnika Šturm in Zupančič pa pritrdilno ločeno mnenje.
Št. U-I-25/95
Ljubljana, dne 27. novembra 1997.
P r e d s e d n i k
dr. Lovro Šturm
_______________________
Opombe:
1 36. člen (nedotakljivost stanovanja)
Stanovanje je nedotakljivo.
Nihče ne sme brez odločbe sodišča proti volji stanovalca
vstopiti v tuje stanovanje ali v druge tuje prostore, niti jih ne sme
preiskovati.
Pri preiskavi ima pravico biti navzoč tisti, čigar stanovanje
ali prostori se preiskujejo, ali njegov zastopnik.
Preiskava se sme opraviti samo v navzočnosti dveh prič.
Pod pogoji, ki jih določa zakon, sme uradna oseba brez odločbe
sodišča vstopiti v tuje stanovanje ali v tuje prostore in izjemoma brez
navzočnosti prič opraviti preiskavo, če je to neogibno potrebno, da lahko
neposredno prime storilca kaznivega dejanja ali da se zavarujejo ljudje in
premoženje.
2 38. člen (varstvo osebnih podatkov)
Zagotovljeno je varstvo osebnih podatkov. Prepovedana je
uporaba osebnih podatkov v nasprotju z namenom njihovega zbiranja.
Zbiranje, obdelovanje, namen uporabe, nadzor in varstvo
tajnosti osebnih podatkov določa zakon.
Vsakdo ima pravico seznaniti se z zbranimi osebnimi podatki, ki
se nanašajo nanj, in pravico do sodnega varstva ob njihovi zlorabi.
3 8. člen (pravica do spoštovanja zasebnega in družinskega
življenja)
1) Vsakdo ima pravico do spoštovanja svojega zasebnega in
družinskega življenja, svojega doma in dopisovanja.
2) Javna oblast se ne sme vmešavati v izvrševanje te pravice,
razen če je to določeno z zakonom in nujno v demokratični družbi zaradi državne
varnosti, javne varnosti ali ekonomske blaginje države, zato da se prepreči
nered ali zločin, da se zavaruje zdravje ali morala ali da se zavarujejo
pravice in svoboščine drugih ljudi.
4 Peti odstavek 15. člena (uresničevanje in omejevanje pravic):
Nobene človekove pravice ali temeljne svoboščine, urejene v
pravnih aktih, ki veljajo v Sloveniji, ni dopustno omejevati z izgovorom, da je
ta Ustava ne priznava ali da jo priznava v manjši meri.
5 Rechtsstaatlichkeit und Menschenrechte, Grundsatze und
Definitionen, Internationale Juristen-Komission, Genf, 1967
6 Glej Ustavno kazensko procesno pravo, Ljubljana 1996, zadeve
Katz v. United States, 1967, Smith v. Maryland, 1979, Oliver v. United States,
1984
7 37. člen (varstvo tajnosti pisem in drugih občil)
Zagotovljena je tajnost pisem in drugih občil.
Samo zakon lahko predpiše, da se na podlagi odločbe sodišča za
določen čas ne upošteva varstvo tajnosti pisem in drugih občil in
nedotakljivost človekove zasebnosti, če je to nujno za uvedbo, ali potek
kazenskega postopka ali za varnost države.
8 22. člen (enako varstvo pravic)
Vsakomur je zagotovljeno enako varstvo njegovih pravic v
postopku pred sodiščem in pred drugimi državnimi organi, organi lokalnih
skupnosti in nosilci javnih pooblastil, ki odločajo o njegovih pravicah,
dolžnostih ali pravnih interesih.
9 23. člen (pravica do sodnega varstva)
Vsakdo ima pravico, da o njegovih pravicah in dolžnostih ter o
obtožbah proti njemu brez nepotrebnega odlašanja odloča neodvisno,
nepristransko in z zakonom ustanovljeno sodišče. Sodi mu lahko samo sodnik, ki
je izbran po pravilih, vnaprej določenih z zakonom in s sodnim redom.
10 25. člen (pravica do pravnega sredstva)
Vsakomur je zagotovljena pravica do pritožbe ali drugega
pravnega sredstva proti odločbam sodišč in drugih državnih organov, organov
lokalnih skupnosti in nosilcev javnih pooblastil, s katerimi ti odločajo o
njegovih pravicah, dolžnostih ali pravnih interesih.
11 29. člen (pravna jamstva v kazenskem postopku)
Vsakomur, ki je obdolžen kaznivega dejanja, morajo biti ob
popolni enakopravnosti zagotovljene tudi naslednje pravice: - da ima primeren
čas in možnosti za pripravo svoje obrambe; - da se mu sodi v njegovi
navzočnosti in da se brani sam ali z zagovornikom;
- da mu je zagotovljeno izvajanje dokazov v njegovo korist; -
da ni dolžan izpovedati zoper sebe ali svoje bližnje ali priznati krivdo.
12 OdlUS III, 62
13 Agenda 2000
14 Zadeva Klass in drugi proti ZRN (6. september 1978, Zbirka
sodb Evropskega sodišča - serija A, št.28)
15 Draft Recommendation on Crime Policy in Europe in a Time of
Change, 1996
16 Drugi odstavek 157. člena:
Če ni zagotovljeno drugo sodno varstvo, odloča v upravnem sporu
pristojno sodišče tudi o zakonitosti posamičnih dejanj in aktov, s katerimi se
posega v ustavne pravice posameznika.
17 25. člen (pravica do pravnega sredstva)
Vsakomur je zagotovljena pravica do pritožbe ali drugega
pravnega sredstva proti odločbam sodišč in drugih državnih organov, organov
lokalnih skupnosti in nosilcev javnih pooblastil, s katerimi ti odločajo o
njegovih pravicah, dolžnostih ali pravnih interesih.
18 Tako imenovana operativno tehnična sredstva in metode, ki so
jih uporabljali varnostni organi, je Odločba delila na osnovna in pomožna. Med
osnovna sredstva in metode je uvrščala tajno prisluškovanje, tajen nadzor
telefonov in teleprinterjev, tajen nadzor mednarodnega telefonskega in
teleprinterskega prometa, tajen nadzor pisem in drugih poštnih pošiljk ter
tehnični pregled in tehnično zaščito objektov. Kot pomožna sredstva in metode
je Odločba naštevala tajno spremljanje in opazovanje, tajno preiskavo in
ustrezne metode dokumentiranja (tč.2). Ta sredstva in metode so varnostni
organi lahko uporabljali
(1) izključno zaradi pravočasnega odkrivanja, dokumentiranja in
učinkovitejšega preprečevanja dejavnosti posameznikov, skupin ali organizacij,
usmerjenih v spodkopavanje ali rušenje z ustavo SFRJ določenega reda in
ogrožanje varnosti države, v primerih, ko so obstajali razlogi za sum, da se
takšna dejavnost izvršuje ali se njeno izvrševanje more pričakovati, lahko pa
tudi
(2) zaradi odkrivanja in dokumentiranja kaznivih dejanj širšega
pomena za varstvo z ustavo SFRJ določene ureditve in za varnost države, če so
obstajali razlogi za sum o organiziranem izvrševanju teh kaznivih dejanj ali
povezanosti njihovih storilcev s tujino (tč.3). Metode in sredstva pa so se
(3) uporabljale tudi (s soglasjem varovane osebe) pri
izvrševanju zaščite določenih oseb, delovnih mest in objektov pred obveščevalno,
teroristično, diverzantsko in drugo subverzivno dejavnostjo. V teh primerih je
bila služba državne varnosti dolžna obvestiti osebo, ki jo je varovala, oziroma
predstojnika varovanega organa.
19 Po 1. točki Navodila so služba državne varnosti v zveznem,
republiških in pokrajinskih sekretariatih za notranje zadeve, varnostni organi
v oboroženih silah SFRJ, vojaški obveščevalni organi in Služba za raziskovanje
in dokumentacijo Zveznega sekretariata za zunanje zadeve zaradi varstva z
ustavo določene ureditve in izvrševanja svojih nalog ter v skladu s številnimi
podzakonskimi predpisi (pravili o delu posameznih služb in organov) medsebojno
sodelovale, si pomagale, se obveščale in se dogovarjale o izvrševanju
dejavnosti državne varnosti, ki je bila v skupnem interesu. V primeru obstoja
operativnega interesa za uporabo operativno-tehničnega sredstva in metode zoper
državljana SFRJ ali tujca, ki se je nahajal v SFRJ, je zainteresirana služba
ali organ (po svojem predstojniku) vložila pisno zahtevo za uporabo sredstva
ali metode pri pristojni službi državne varnosti. Za vojaške osebe je bilo
treba dati zahtevo pri pristojnem varnostnem organu oboroženih sil. V zahtevi
so morali biti navedeni vsi podatki, predvideni v Pravilih o delu službe
državne varnosti oziroma varnostnih organov oboroženih sil. Pristojni organ je
bil dolžan tistega, ki je dal zahtevo, obvestiti o vseh dejstvih in podatkih in
ji odstopiti vse gradivo v zvezi z uporabo zahtevanega operativnega sredstva
ali metode (tč.35). Nosilec poslov izgradnje, uporabe in vzdrževanja objektov
in naprav za tajno prisluškovanje telefonskemu in teleprinterskemu prometu, za
tajen nadzor pisem in drugih pošiljk in za tajno prisluškovanje je bila služba
državne varnosti. Drugi organi so morali dati zahtevo za njihovo uporabo
(tč.37).
20 Operativno-tehnična sredstva je lahko uporabljala zaradi
odkrivanja, preveritve, dokumentiranja in preprečevanja sovražne dejavnosti
(ofenzivna sredstva) ter zaradi varstva določenih oseb, delovnih mest in
objektov (defenzivna sredstva) (prvi odstavek 55. člena). Med ofenzivnimi
sredstvi so Pravila naštevala tajen nadzor telefonskega in teleprinterskega
prometa in tajen nadzor poštnih pošiljk; tajno prisluškovanje; tajno preiskavo,
tajno spremljanje in opazovanje, foto in TV dokumentiranje; vzdrževanje tajne
zveze s sodelavci. Operativno-tehnična sredstva so se lahko uporabljala za
določen čas ali stalno. Sredstva za tajno prisluškovanje državljanom ali
institucijam je služba državne varnosti lahko namestila, če so obstajali
razlogi za sum, da so sovražno delovali ali da so bili povezani s tako
dejavnostjo ali če je bilo to neogibno iz drugih razlogov varnosti (drugi
odstavek 64. člena).
21 Za razliko od Pravil iz leta 1975 so posebej poudarjala, da
se smejo uporabljati samo pod predpisanimi pogoji in na predpisan način (36.
člen), izrecno je bilo tudi določeno, da je uporaba operativno-tehničnih
sredstev lahko stalna ali začasna: za stalno uporabo je šlo, kadar so se
sredstva vgradila v objekte, stanovanja in druge prostore z namenom dolgoročne
kontinuirane uporabe; za začasno uporabo je šlo, kadar so se uporabljala za
izvedbo določene enkratne naloge (64. člen). Pravila iz leta 1989 so določala
tudi minimalni obvezno vsebino sklepa o uporabi operativno-tehničnega sredstva
(četrti odstavek 74. člena). S sklepom je moral biti med ostalim določen tudi
čas trajanja uporabe sredstva: do štirih let za primer stalne uporabe in do
osem dni za primer začasne uporabe; čas stalne uporabe je bilo mogoče iz
utemeljenih razlogov podaljšati (peti odstavek 74. člena).
22 Tajen nadzor telefonskih razgovorov in drugih
telekomunikacijskih sredstev in tajen nadzor pisem in drugih pošiljk državljana
SFRJ se je izvedel, če je obstajal sum, da se je ukvarjal z obveščevalno ali
teroristično dejavnostjo ali kadar bi na ta način lahko prišli do podatkov
širšega pomena za varnost in mednarodne, gospodarske in druge interese države
(tč.38 in 39). Služba je smela začasno zadržati pisma in druge poštne pošiljke,
ki so vsebovali podatke in gradiva v zvezi z obveščevalno, teroristično in
protiustavno dejavnostjo določenih oseb, skupin, organizacij in institucij. O
tem je bila dolžna takoj obvestiti pristojno javno tožilstvo in nadalje ravnati
po njegovih nalogih (tč.40). Obvezni elementi sklepa o uporabi operativno-tehničnega
sredstva so bili enaki kot po Pravilih iz leta 1989 (tč.41). Čas dovoljene
trajne uporabe je bil skrajšan na eno leto. Vendar pa je bilo tudi po Pravilih
iz leta 1990 iz utemeljenih razlogov mogoče čas trajne uporabe podaljšati
(tč.41). Predlog za uporabo sredstva je dal pristojnemu sekretarju predstojnik
službe v pisni obliki. O prenehanju potrebe po uporabi so bili predstojniki
pristojnih organizacijskih enot dolžni obvestiti predstojnika službe. Po
odločitvi o prenehanju nadaljnje uporabe so bili dolžni ukreniti potrebno, da
je bilo vgrajeno sredstvo v najkrajšem roku odstranjeno.
23 21. člen (varstvo človekove osebnosti in dostojanstva)
Zagotovljeno je spoštovanje človekove osebnosti in njegovega
dostojanstva v kazenskem in v vseh drugih pravnih postopkih, in prav tako med
odvzemom prostosti in izvrševanjem kazni.
Prepovedano je vsakršno nasilje nad osebami, ki jim je prostost
kakorkoli omejena ter vsakršno izsiljevanje priznanj in izjav.
24 34. člen (pravica do osebnega dostojanstva in varnosti)
Vsakdo ima pravico do osebnega dostojanstva in varnosti.