Številka: U-I-353/04-17
Datum: 31. 5. 2006
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo družbe Alpos, d. d., Šentjur, ki
jo zastopajo Miro Senica, Janez Sever, Peter Fašun, Katarina Kresal, Matej
Erjavec in Marko Kosmač, odvetniki v Ljubljani, na seji dne 31. maja 2006
o d l o č i l o:
1. člen 151b Carinskega zakona (Uradni list RS, št. 1/95, 28/95,
32/99, 40/99 – popr. in 59/02) je bil v delu, v katerem je uveljavljeno popolno
oprostitev plačila uvoznih dajatev pogojeval s tem, da ravnanje carinskega
dolžnika kaže na to, da ne gre za namerno kršitev predpisov ali za ravnanje iz
malomarnosti, v neskladju z Ustavo.
2. Četrti odstavek 86. člena Pravilnika o izvajanju Zakona o
davku na dodano vrednost (Uradni list RS, št. 79/02, 114/02, 76/03 in 93/03) ni
bil v neskladju z Ustavo in zakonom.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Pobudnica navaja, da je carinski organ
pri pregledu obračunavanja in plačevanja uvoznih dajatev ugotovil nepravilnosti
v postopku uvoza blaga za proizvodnjo za izvoz. Del blaga, za katerega je
veljal sistem odloga plačila carine, je bil namreč odstranjen izpod carinskega
nadzora, ne da bi bila zahtevana odobritev druge carinsko dovoljene rabe ali
uporabe blaga. Zato je carinski organ pobudnici na podlagi 151.b člena
Carinskega zakona (v nadaljevanju CZ) in četrtega odstavka 86. člena Pravilnika
o izvajanju Zakona o davku na dodano vrednost (v nadaljevanju Pravilnik)
naložil plačilo carine, davka na dodano vrednost in kompenzacijskih obresti, čeprav
je bilo blago uvoženo z območij, s katerimi je Republika Slovenija podpisala
sporazume o popolni oprostitvi plačila uvoznih dajatev.
2. Pobudnica meni, da je plačilo carinskega
dolga v primeru odstranitve blaga izpod carinskega nadzora v CZ določeno z
namenom vzpostavitve stanja, kakršno bi bilo, če bi carinski organ dovolil
uporabo blaga. Namen naj bi se dosegel z obračunom dajatev, ki pa se v tem
primeru ne obračunajo, če gre za blago, ki bi bilo tudi sicer oproščeno plačila
uvoznih dajatev. Vendar pa je v 151.b členu CZ oprostitev plačila uvoznih
dajatev pogojena s tem, da ravnanje carinskega dolžnika kaže na to, da ne gre
za namerno kršitev predpisov ali za ravnanje iz malomarnosti. Pobudnica meni,
da pogoj ni v skladu z načelom sorazmernosti iz 2. člena Ustave, po katerem
morajo biti sredstva, izbrana za dosego cilja, nujna, primerna in sorazmerna,
saj namen naknadnega obračuna carinskega dolga ni v kaznovanju. Prav tako naj
bi bil v neskladju z načelom enakosti iz 14. člena Ustave, ker nalaga uvoznikom,
ki se znajdejo v položaju iz 151.b člena CZ, plačilo celotnih dajatev in ne le
tistih, za katere ne velja (splošna) oprostitev, kot to velja za druge
uvoznike.
3. Četrti odstavek 86. člena Pravilnika, na
podlagi katerega je v osnovo za obračun kompenzacijskih obresti vključen tudi
davek na dodano vrednost, pobudnica izpodbija, ker naj bi bil v neskladju z
legalitetnim načelom iz drugega odstavka 120. člena Ustave. Zatrjuje, da
ureditev iz izpodbijane določbe Pravilnika ne izhaja iz Zakona o davku na
dodano vrednost (Uradni list RS, št. 89/98 in nasl. – v nadaljevanju ZDDV).
Prav tako naj bi bila v neskladju s 147. členom Ustave, ker obveznost iz
naslova kompenzacijskih obresti, s katero se preprečuje okoriščanje na podlagi
časovne razlike med nastankom davčne obveznosti in samim uvozom blaga, ne
izhaja iz zakona, temveč je samostojno določena s podzakonskim aktom.
4. Državni zbor na navedbe v zvezi s CZ ni
odgovoril.
5. Ministrstvo za finance je glede
zatrjevane neustavnosti in nezakonitosti Pravilnika odgovorilo, da je določba
podrobneje pojasnjevala način zaračunavanja, plačevanja in zavarovanja plačila
davka na dodano vrednost pri uvozu blaga po tretjem odstavku 39. člena ZDDV, po
katerem se je davek obravnaval kot uvozna dajatev, torej po carinskih
predpisih. S tem so bile poenostavljene administrativne obveznosti zavezancev;
ker je bilo ob uvozu treba izpeljati ustrezne postopke pred carinskimi organi
po carinskih predpisih, je bil tudi obračun davka vezan na te postopke.
Obveznost obračuna kompenzacijskih obresti je bila v CZ določena najprej s
tretjim odstavkom 97. člena, nato pa s tretjim odstavkom 151. člena. S tem je
bila posplošena, saj ni več veljala le za postopek uvoza zaradi izvoza, temveč
za vse primere, ko bi zaradi premika trenutka nastanka ali obračuna carinskega
dolga lahko prišlo do neupravičene pridobitve finančnih ugodnosti. Izpodbijana
določba tako ni na novo določala obveznosti obračuna kompenzacijskih obresti,
temveč je glede na CZ le pojasnjevala, kako se izvede obračun davka na dodano
vrednost ter s tem zavezance opozarjala, da bodo morali v primeru
neupravičenega kasnejšega plačila uvoznih dajatev in davka plačati tudi
kompenzacijske obresti. Zato meni, da izpodbijana določba ni bila v neskladju z
Ustavo.
B. – I.
6. Pobudnica izpodbija določbi, ki v času
vložitve pobude nista več veljali. Ker pobudničini postopki, v katerih sta bili
uporabljeni izpodbijani določbi, še niso pravnomočno končani in ker pobudnica
navaja, da je bilo blago, za katero ji je bilo naloženo plačilo dajatev,
uvoženo z območij, s katerimi je Republika Slovenija podpisala sporazume o
popolni oprostitvi plačila uvoznih dajatev, so izpolnjeni pogoji iz 47. člena
Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju ZUstS).
Ustavno sodišče je pobudo sprejelo in ker so bili izpolnjeni pogoji iz četrtega
odstavka 26. ZUstS, nadaljevalo z odločanjem o stvari sami.
B. – II.
7. Člen 151b CZ je določal naslednje: »Če
je v skladu s prvim odstavkom 111. člena ali 159. do 167. členom tega zakona
ali mednarodno pogodbo, ki jo je uveljavila Slovenija, predvidena delna ali
popolna oprostitev plačila uvoznih ali izvoznih dajatev ali je za blago v
skladu z zakonom, ki ureja carinsko tarifo predvideno znižanje uvoznih dajatev
zaradi namena, zaradi katerega se blago sprosti v prost promet, se ta popolna
ali delna oprostitev uveljavi tudi v primeru, ko se carinski dolg obračuna v
skladu s 144. do 147. členom ali tretjim odstavkom 149. člena tega zakona,
vendar le, če ravnanje carinskega dolžnika kaže na to, da ne gre za namerno
kršitev predpisov ali za ravnanje iz malomarnosti in če dokaže, da so
izpolnjeni vsi ostali pogoji za uveljavitev popolne oziroma delne oprostitve
plačila dajatev.«1
8. Ob uvozu blaga zaradi izvoza je dolžnost
plačila uvoznih dajatev sicer nastala, vendar je bilo njihovo plačilo odloženo.
Ta postopek je bil eden izmed vrste carinskih postopkov z ekonomskim učinkom,
ki ga je carinski organ moral dovoliti (68. člen CZ) oziroma odobriti (90. člen
CZ). Carinske ugodnosti (odlog plačila) je omogočal zato, ker se uvoženo blago
na carinskem območju ni sprostilo v prost promet, temveč se je ponovno izvozilo
v obliki izdelkov. V postopku po sistemu odloga plačila carine (po katerem je
poslovala pobudnica), je bilo tako plačilo carinskih dajatev odloženo za čas
predelave oziroma je bilo odpuščeno, če je bilo uvozno blago ponovno izvoženo
(2. točka 89. člena CZ).2 Postopek uvoza zaradi izvoza je bil
časovno omejen, saj je bil v dovoljenju za uvoz zaradi izvoza (92. člen CZ)
določen rok, v katerem je bilo treba pridobljene proizvode izvoziti ali ponovno
izvoziti ali zanje zahtevati odobritev drugega carinskega postopka (93. člen
CZ).
9. Uvoženo blago ali iz njega proizvedeni
proizvodi pa so se lahko tudi sprostili v prost promet (95. člen CZ). V takem
primeru je bilo treba izvesti carinski postopek in določiti carinski dolg (97.
in 97.a člen CZ) po stopnjah, predpisanih s carinsko tarifo. Če je bilo blago sproščeno
v prost promet brez vednosti carinskega organa, je bilo oprostitev plačila
uvoznih dajatev na podlagi izpodbijane določbe mogoče uveljavljati tudi v
takšnem primeru, vendar le, če so bili izpolnjeni vsi sicer predpisani pogoji
za uveljavitev delne ali popolne oprostitve plačila carinskih dajatev. Ta
pogoj, ki z vidika pobudnice ni sporen, je enak tudi v primeru, ko se
oprostitev za blago uveljavlja že ob njegovem uvozu. Z vidika carinske
obveznosti je v primeru sprostitve blaga oziroma proizvodov v prost promet
namreč bistvena vzpostavitev takšnega stanja (prvi odstavek 43. člena CZ),
kakršno bi bilo ob uvozu blaga brez odloženega plačila, torej plačilo carine v
primerih, predvidenih s CZ, po stopnjah, določenih v carinski tarifi (10. člen
CZ). Ob sprostitvi blaga v prost promet brez vednosti carinskega organa je
moralo iz ravnanja carinskega dolžnika še izhajati, da ne gre za namerno
kršitev predpisov ali za ravnanje iz malomarnosti. Ta pogoj je moral biti
izpolnjen kljub temu, da je bila za uvoženo blago z odloženim plačilom
carinskih dajatev sicer predpisana oprostitev njihovega plačila. To pa pomeni,
da je zakonodajalec s tem, ko je predpisal ta pogoj, različno uredil položaja,
ki sta po bistvenih lastnostih enaka.
10. Splošno načelo enakosti pred zakonom iz
drugega odstavka 14. člena Ustave ne prepoveduje zakonodajalcu različnega
urejanja enakih položajev. Po ustaljeni ustavnosodni presoji pa mora
zakonodajalec za različno urejanje enakih položajev izkazati obstoj razumnega
razloga, ki izhaja iz narave stvari. Zakonodajalec je uzakonil obravnavani
pogoj kljub temu, da je takšno ravnanje (kršitev dovoljenja in sprostitev blaga
v prost promet brez prehodnega obračuna in plačila odloženih dajatev) predpisal
kot carinski prekršek (16. točka 168. člena CZ). Razlog za takšno dodatno
pogojevanje ni razviden niti iz samega CZ niti ga Ustavno sodišče ni ugotovilo
iz gradiva, ki je bilo na voljo v postopku njegovega sprejemanja (Predlog
Zakona o spremembah in dopolnitvah Carinskega zakona – EPA 423-II – prva
obravnava, Poročevalec DZ, št. 22/98). Razloga za uzakonitev tega pogoja
zakonodajalec ni pojasnil niti v okviru možnosti, ki jo je imel v tem postopku,
saj na pobudo ni odgovoril. Ker zakonodajalec ni izkazal razumnega in iz narave
stvari izhajajočega razloga za uzakonitev pogoja, na podlagi katerega sta
položaja, ki sta si po bistvenih elementih enaka, urejena različno, je bil
151.b člen CZ v izpodbijanem delu v neskladju z Ustavo (1. točka izreka).
11. Ker je Ustavno sodišče ugotovilo
neustavnost izpodbijane določbe CZ že zaradi neskladja z drugim odstavkom 14.
člena Ustave, mu je ni bilo treba presojati še z vidika zatrjevane neskladnosti
z 2. členom Ustave.
12. Ugotovljena neustavnost 151.b člena CZ
ima učinek razveljavitve. To pomeni, da se glede na 44. člen ZUstS v delu, v
katerem ni bil v skladu z Ustavo, ne sme uporabljati za razmerja, nastala pred
dnem, ko bo razveljavitev začela učinkovati, če do tega dne o njih še ne bo
pravnomočno odločeno.
B. – III.
13. Izpodbijani četrti odstavek 86. člena Pravilnika
je določal: »Če mora carinski dolžnik v skladu s carinskimi predpisi plačati
kompenzacijske obresti na znesek dolgovanega carinskega dolga, se v osnovo za
obračun kompenzacijskih obresti vključi tudi DDV, plačljiv pri uvozu blaga.«
14. Glede na to, da se pravilnik izda, če
tako določa zakon ali uredba ali če minister oceni, da je izdaja pravilnika
potrebna za izvrševanje zakonov (74. člen Zakona o državni upravi, Uradni list
RS, št. 52/02 – ZDU-1),3 pravilnik v vsebinskem smislu ne sme
določati ničesar brez zakonske podlage in zunaj vsebinskih okvirov, ki morajo
biti v zakonu izrecno določeni ali na njegovi podlagi vsaj z razlago
ugotovljivi. To pomeni, da bi moralo že iz zakona izhajati, da se
kompenzacijske obresti obračunajo tudi od davka na dodano vrednost. Navedeno iz
ZDDV izrecno ne izhaja, saj kompenzacijske obresti niso predmet urejanja v
nobeni njegovi določbi. Vendar iz ZDDV hkrati jasno izhaja, da se pri uvozu
blaga davek na dodano vrednost obračunava in plačuje, kot da bi bil uvozna dajatev
(tretji odstavek 39. člena), se pravi, da se obravnava enako kot druge uvozne
dajatve. Od uvoznih dajatev pa so se na podlagi CZ obračunavale kompenzacijske
obresti.
15. Obvezen obračun kompenzacijskih obresti
je bil najprej določen s tretjim odstavkom 97. člena CZ, ki se je (po
uveljavitvi CZ-B, ki se je uporabljal od 1. 7. 1999) glasil: »Če nastane
carinski dolg v zvezi s pridobljenimi proizvodi ali uvoženim blagom v
nespremenjenem stanju, se za zapadle uvozne dajatve obračunajo tudi
kompenzacijske obresti.« Navedena določba je bila s CZ-C, ki se je uporabljal
od 1. 1. 2003, črtana (43. člen) zaradi novega tretjega odstavka 151. člena CZ
(76. člen), ki je določal: »V primerih in pod pogoji, ki jih določi vlada v
predpisu iz 72. člena tega zakona, se obračunajo kompenzacijske obresti z
namenom, da se prepreči pridobitev finančnih ugodnosti zaradi premika trenutka
nastanka ali obračuna carinskega dolga.«
16. Glede na to, da je ZDDV za davek na
dodano vrednost določil, da se pri uvozu obravnava kot uvozna dajatev, torej
enako kot dajatve, ki se plačujejo ob uvozu, CZ pa je za uvozne dajatve
predpisoval obračun kompenzacijskih obresti, četrti odstavek 86. člena
Pravilnika ni bil v neskladju z drugim odstavkom 120. člena in s 147. členom
Ustave, saj obveznosti ni določal brez zakonske podlage (2. točka izreka).
C.
17. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi 47. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Janez Čebulj ter sodnice
in sodniki dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka
Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk, Jože Tratnik in dr. Dragica Wedam
Lukić. Prvo točko izreka je sprejelo s šestimi glasovi proti trem. Proti so
glasovali sodnik Fišer in sodnici Modrijan in Škrk. Drugo točko izreka je
sprejelo soglasno.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l.r.
____________________________
1 Določba je bila uveljavljena z Zakonom o
spremembah in dopolnitvah Carinskega zakona (Uradni list RS, št. 32/99 – v
nadaljevanju CZ-B), ki se je uporabljal od 1. 7. 1999. Temeljno besedilo določbe
je bilo dopolnjeno z Zakonom o spremembah in dopolnitvah Carinskega zakona
(Uradni list RS, št. 59/02 – v nadaljevanju CZ-C), ki se je uporabljal od 1. 1.
2003; za besedno zvezo »izvoznih dajatev« je bilo dodano besedilo: »ali je za
blago v skladu z zakonom, ki ureja carinsko tarifo predvideno znižanje uvoznih
dajatev zaradi namena, zaradi katerega se blago sprosti v prost promet«. Prav
tako je bil spremenjen naslov člena, ki ni bil več »obračun carinskega dolga
pri popolnih ali delnih oprostitvah«, temveč se je glasil »znižana carinska
stopnja ali oprostitve pri ob-računu carinskega dolga«.
2 Drug način odobritve carinskih ugodnosti je bil
sistem povra-čila carine – »drawback system« (1. točka 89. člena CZ).
3 V ureditvi, veljavni pred navedeno, je bil
pravilnik opredeljen kot pravni akt, s katerim se zaradi izvrševanja razčlenijo
posame-zne določbe zakona oziroma drugega predpisa (99. člen Zakona o upravi,
Uradni list RS, št. 67/94 – ZUpr).