Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo Zore Novak iz Ljubljane, na seji
dne 17. decembra 1998
o d l o č i l o:
1. Pravilnik o metodologiji za oblikovanje najemnin v
neprofitnih stanovanjih (Uradni list RS, št. 47/95) se razveljavi.
2. Razveljavitev iz 1. točke izreka začne učinkovati po preteku
šest mesecev od objave te odločbe v Uradnem listu.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnica navaja, da je po pravnomočno
končanem postopku denacionalizacije in na podlagi sklepa o dedovanju postala
solastnica hiše, v kateri je pet stanovanj in dva poslovna prostora, za katere
naj bi bilo potrebno določiti najemnine v skladu s pravilnikom o metodologiji
za oblikovanje najemnin v neprofitnih stanovanjih (v nadaljevanju: pravilnik).
Pobudnica izpodbija 3., 5., 7., 8. in 10. člen pravilnika. Po mnenju pobudnice
višina najemnin, določenih na podlagi izpodbijanih določb pravilnika, ne
omogoča niti vzdrževanja hiš in stanovanj. Zato naj bi lastniki neprofitnih
stanovanj na tržišču nasproti izvajalcem vzdrževalnih del, ki svoje storitve
zaračunavajo po tržnih cenah, nastopali v neenakopravnem položaju. Izpodbijana
ureditev naj bi obveznost države, ustvarjati možnosti, da si državljani lahko
pridobijo primerno stanovanje (78. člen ustave), s podzakonskim predpisom
neupravičeno prevalila na najemodajalce. Vrednost točke naj bi bila določena
administrativno, brez ustreznega zakonskega pooblastila. Z “blokirano“
najemnino naj bi bila omejena tudi lastninska pravica najemodajalcev in pravica
svobodne gospodarske pobude. Pobudnica predlaga odpravo izpodbijanih določb,
ker naj bi bile v neskladju s 14., 22., 33., 67., 74., 87., 120. in 153. členom
ustave.
2. Ministrstvo za okolje in prostor v
svojem odgovoru navaja, da je z namenom uveljavljanja načela socialne države
tudi v 63. in 150. členu Stanovanjskega zakona zakonodajalec določil, da morajo
biti najemnine za socialna in neprofitna stanovanja, ter vsa druga stanovanja,
na katerih je bila do uveljavitve Stanovanjskega zakona dodeljena stanovanjska
pravica, pod kontrolo države in se ne morejo oblikovati prosto. Ministrstvo s
pojasnjevanjem razlogov, ki naj bi opravičevali izpodbijano ureditev, zavrača
očitke pobudnice. Po mnenju Ministrstva pa, glede na to da v nobenem drugem
dokumentu ni predpisan način uveljavitve stroškovne oziroma neprofitne
najemnine, način uveljavitve neprofitne najemnine lahko določi minister v samem
Pravilniku.
B) – I
3. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo in
glede na izpolnjene pogoje iz četrtega odstavka 26. člena zakona o ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) takoj nadaljevalo z
odločanjem o stvari sami.
4. Ustavno sodišče je že v odločbi št.
U-I-119/94 z dne 21. 3. 1996 (Uradni list RS, št. 24/96, OdlUS V, 32) sprejelo
stališče, da je poseg v oblikovanje najemnine, predvsem njeno omejevanje, eden
od ukrepov zagotavljanja socialne funkcije stanovanjskega premoženja, ki ima
svojo upravičenost v 67. členu ustave. Zato se ustavnemu sodišču ni bilo
potrebno spuščati v presojo ustavnosti zakonske ureditve, ki določa omejitev
višine najemnine za neprofitna stanovanja in za stanovanja z nekdanjo
stanovanjsko pravico. Ni pa dvoma, da pomeni omejevanje višine najemnine,
kolikor velja za lastnike stanovanj, poseg v lastninsko pravico oziroma normiranje
načina uživanja te lastnine. Glede na to, da ustava dovoljuje tako poseganje le
z zakonom, ga zakonodajalec ne more prenesti na druge organe. Stanovanjski
zakon (Uradni list RS, št. 19/91, 9/94, 21/94 in 23/96 – v nadaljevanju: SZ)
smiselno sicer uzakonja neprofitno najemnino, vendar pa “je v ničemer ne
opredeli in ne daje taki omejitvi okvirov, temveč to v celoti prepušča
predstojniku republiškega upravnega organa, ko mu naloži predpisati
metodologijo za oblikovanje najemnin v neprofitnih stanovanjih (11. člen SZ) in
ko ukaže uporabo te metodologije – kar pomeni hkrati spoštovanje teh omejitev –
za vsa stanovanja z nekdanjo stanovanjsko pravico (150. člen)“. Z navedeno
odločbo je ustavno sodišče ugotovilo, da je SZ v neskladju z ustavo, “kolikor
za neprofitna stanovanja in za stanovanja, na katerih je bila do njegove
uveljavitve dodeljena stanovanjska pravica, zahteva pri oblikovanju najemnine
skladnost z metodologijo, predpisano za oblikovanje najemnin v neprofitnih
stanovanjih, ne da bi zakon sam v temelju uredil tako najemnino in določil
okvire za podazkonski akt o metodologiji njenega določanja in s tem o obsegu
omejitve prostega določanja najemnine.“ Državni zbor bi moral to neskladje
odpraviti v dvanajstih mesecih od objave navedene odločbe (Uradni list RS, št.
24/96), vendar tega ni storil.
5. Navedeni razlog, zaradi katerega je
ustavno sodišče ugotovilo neskladnost SZ z ustavo, se zato tudi v času
odločanja o tej pobudi ni v ničemer spremenil. Zato določbe pravilnika nimajo
vsebinske podlage ne v SZ ne v drugem zakonu.
6. Po drugem odstavku 120. člena ustave
morajo upravni organi opravljati svoje delo v okviru in na podlagi ustave in
zakona. Po določbi 153. člena ustave morajo biti podzakonski predpisi in drugi
splošni akti v skladu z ustavo in zakonom. Načelo vezanosti delovanja državnih
organov na ustavo in zakon ter legalitetno načelo sta kot temeljni ustavni
načeli v tesni povezanosti z načelom demokratične in pravne države. Glede
normativne dejavnosti državne uprave pomenita, da je ta pri izdajanju
podzakonskih predpisov vsebinsko vezana na ustavo in zakon. Zakon mora biti
vsebinska podlaga za izdajanje podzakonskih aktov. Upravni predpis sme namreč
zakonsko normo dopolnjevati le do te mere, da z dopolnjevanjem ne uvaja
originarnih nalog države in da z zakonom urejenih pravic in obveznosti ne
zožuje; stremeti mora le za tem, da zakonsko normo dopolni tako, da bo dosežen
njen cilj. Kot je obširno obrazloženo v odločbi št. U-I-73/94 (OdlUS IV, 51),
načelo delitve oblasti na zakonodajno, izvršilno in sodno ter vezanost upravnih
organov na okvir, ki ga določata ustava in zakon, izključuje možnost, da bi
upravni organi spreminjali ali samostojno urejali zakonsko materijo. Obseg, v
katerem sme podzakonski akt dopolnjevati zakonsko določbo, je odvisen od
položaja podzakonskega akta, s katerim se natančneje opredeljuje zakonska
materija, v hierarhiji pravnih aktov ter od obsega zakonskega pooblastila.
7. Pravilnik je po svoji pravni naravi
podzakonski predpis, ki ga lahko izda minister za izvrševanje zakonov in drugih
predpisov. Pravna narava pravilnika kot podzakonskega predpisa je urejena v 99.
členu zakona o upravi (Uradni list RS, št. 67/94, 20/95, 29/95), ki določa:
“(1) Za izvrševanje zakonov, drugih predpisov in aktov državnega zbora ter
predpisov in aktov vlade izdajajo ministri pravilnike, odredbe in navodila. (2)
S pravilnikom se razčlenijo posamezne določbe zakona, drugega predpisa ali akta
za njegovo izvrševanje“.
8. Iz navedenega izhaja, da se pravilniki
sprejemajo za izvrševanje zakona, kar predpostavlja njihovo vsebinsko vezanost
na zakon. Pravilnik ne sme v vsebinskem smislu določati ničesar brez zakonske
podlage in zunaj vsebinskih okvirov, ki morajo biti v zakonu izrecno določeni
ali iz njega vsaj z razlago ugotovljivi. Pravilnik prav tako ne sme na novo
določati pravic in obveznosti, kar je v skladu z načelom demokratične in pravne
države pridržano ustavi in zakonu.
9. Načelo vezanosti izvršilne oblasti na
zakon izključuje možnost, da bi pristojni minister samostojno urejal
metodologijo za oblikovanje najemnin za neprofitna stanovanja. Kot izhaja iz 4.
in 5. točke te obrazložitve, SZ omejitev prostega oblikovanja najemnine še
vedno ni opredelil. Pravilnik torej samostojno določa elemente neprofitne
najemnine (2. člen), s katerimi opredeljuje, kateri stroški so zajeti v
neprofitni najemnini in kateri niso. V členih od 3 do 6 definira oziroma
opredeljuje vsebino pojmov amortizacije, upravnikovih stroškov, priznanih
stroškov za vloženi kapital ter investicijskega in tekočega vzdrževanja.
Določba 5. člena določa tudi odstotek obrestne mere za vloženi kapital. Člena 7
in 8 določata način izračuna najemnine, pri čemer 7. člen določa vrednost
stanovanja kot osnovo za izračun neprofitne najemnine in vrednost točke, 8. člen
pa določa, da najemnina lahko znaša največ 3,8% oziroma 2,9% letno od vrednosti
stanovanja. Člen 9 določa način plačila najemnine, 10. člen pa določa lestvico
za določanje vrednosti točke za stanovanja, zgrajena pred uveljavitvijo SZ.
Glede na to, je ustavno sodišče ugotovilo, da so poleg izpodbijanih določb v
nasprotju s tretjim odstavkom 153. člena ustave tudi vse druge določbe
pravilnika, ki vsebinsko določajo metodologijo za oblikovanje najemnin v
neprofitnih stanovanjih in ne le tiste, ki jih izpodbija pobudnica. Zato je
ustavno sodišče odločilo, da se pravilnik v celoti razveljavi, in sicer z
odložnim rokom šest mesecev.
10. Pobudnica predlaga odpravo
izpodbijanega akta. Ustavno sodišče lahko v skladu s 45. členom ZUstS neustaven
ali nezakonit podzakonski predpis odpravi ali razveljavi. Odprava učinkuje za
nazaj, medtem ko razveljavitev učinkuje za naprej. Ustavno sodišče se je v tem
primeru odločilo za razveljavitev zato, ker je za določene kategorije stanovanj
zakonodajalec določil, da se najemnine ne morejo oblikovati prosto. Ustavno
sodišče je že ugotovilo, da obstaja protiustavna pravna praznina, ker veljavna
zakonodaja ne opredeljuje kriterijev za oblikovanje neprofitne najemnine. Z
odpravo pravilnika tudi za nazaj ne bi obstajali enotni kriteriji za
oblikovanje neprofitnih najemnin, določeni s splošnim pravnim aktom. Iz istega
razloga je ustavno sodišče pravilnik razveljavilo z odložnim rokom.
B) – II
11. Od objave odločbe ustavnega sodišča št.
U-I-119/94 (Uradni list RS, št. 24/96 z dne 10. 5. 1996), s katero je ustavno
sodišče ugotovilo navedeno neskladnost in določilo zakonodajalcu rok dvanajst
mesecev, da jo odpravi, je preteklo že več kot dve leti in pol. Zato ustavno
sodišče hkrati ugotavlja, da Državni zbor s svojim ravnanjem krši zakonsko obveznost,
določeno na podlagi tretjega odstavka 161. člena ustave v drugem odstavku 48.
člena ZUstS. Noben organ državne oblasti ne sme opuščati dejavnosti, ki jih
mora opraviti znotraj svojega delokroga. S takšnim ravnanjem zakonodajalec krši
načela pravne države (2. člen ustave) in načelo delitve oblasti (drugi odstavek
3. člena ustave). Na to je ustavno sodišče opozorilo že v odločbi št. U-I-
114/95 z dne 7. 12. 1995 (Uradni list RS, št. 8/96, OdlUS IV, 120) in sklepu
št. U-I-168/97 z dne 3. 7. 1997 (OdlUS VI, 103). Zato ustavno sodišče poziva
zakonodajalca, da izvrši svojo zakonsko dolžnost, da uredi vprašanja, ki so
predmet te pobude, tako da bo zakonska ureditev v skladu s citirano odločbo
ustavnega sodišča, in da bo pristojni minister na podlagi ustrezne zakonske
opredelitve, v skladu s pooblastilom iz 11. člena SZ, do poteka roka določenega
v drugi točki izreka te odločbe, izdal predvideni podzakonski akt v skladu z
ustavo in zakonom.
C)
12. Ustavno sodišče je to odločbo sprejelo
na podlagi 45. člena ZUstS v sestavi: predsednik Franc Testen ter sodnice in
sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Miroslava Geč-Korošec, Lojze Janko, Milojka
Modrijan, dr. Mirjam Škrk, dr. Lojze Ude in dr. Dragica Wedam-Lukić. Odločbo je
sprejelo s petimi glasovi proti trem. Proti so glasovali sodnici Modrijan in
Wedam-Lukić ter sodnik Ude. Sodnik Ude je dal odklonilno ločeno mnenje, sodnik
Testen pa pritrdilno ločeno mnenje.
Št. U-I-190/95
Ljubljana, dne 8. januarja 1999.
Predsednik
Franc Testen l. r.