Številka: Up-844/04-16
Datum: 22. 6. 2006
O D L O Č B A
Ustavno sodišče je v postopku odločanja o
ustavni pritožbi A. A. iz Ž., ki ga zastopa B. B. – B., odvetnica na Z., na
seji dne 22. junija 2006
o d l o č i l o:
Sodba Vrhovnega sodišča št. II Ips 475/2003 z dne 13. 10. 2004,
sodba Višjega sodišča v Mariboru št. Cp 1990/2000 z dne 22. 4. 2003 in sodba
Okrožnega sodišča na Ptuju št. P 189/96 z dne 9. 2. 2000 se razveljavijo in se
zadeva vrne Okrožnemu sodišču na Ptuju v novo odločanje.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. Sodišče je v pravdnem postopku zavrnilo
tožbeni zahtevek, s katerim je pritožnik (v pravdi tožnik) od Republike
Slovenije zahteval plačilo odškodnine za škodo, ki jo je dne 21. 3. 1985 utrpel
kot vojaški obveznik Jugoslovanske ljudske armade v tedanji Republiki Srbiji.
Višje sodišče je njegovo pritožbo zavrnilo, Vrhovno sodišče pa je zavrnilo
njegovo revizijo. Odločitev sodišč temelji na oceni, da je terjatev pritožnika
zastarala, saj so na dan vložitve tožbe (13. 4. 1995) pretekla več kot tri
leta, odkar je pritožnik izvedel za posledice nezgode in odkar je glede na
razglasitev Temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike
Slovenije (Uradni list RS, št. 1/91-I in nasl.) izvedel za odgovorno osebo.
Sodišča so presodila, da je pritožnikova terjatev tudi absolutno zastarala, ker
je pritožnik tožbo vložil po preteku petih let od nastanka škode.
2. Pritožnik v ustavni pritožbi zatrjuje
kršitev pravice do enakega varstva pravic (22. člen Ustave), pravice do sodnega
varstva (23. člen Ustave) in pravice do povračila škode (26. člen Ustave).
Navaja, da ga je na služenje vojaškega roka napotil upravni organ občine Ptuj.
Pojasnjuje, da je pred Občinskim sodiščem v Beli Crkvi vložil tožbo zoper
tedanjo Socialistično federativno republiko Jugoslavijo (v nadaljevanju SFRJ),
o kateri še ni odločeno. Navaja, da je dne 13. 4. 1995 vložil tožbo zoper
Republiko Slovenijo, ker je šele po njenem nastanku izvedel, da odškodnine od
Jugoslovanske ljudske armade (v nadaljevanju JLA) nekdanje SFRJ ne bo mogel
uveljaviti. Odločitev sodišč je po njegovem mnenju očitno napačna in v
nasprotju z 8. členom Ustavnega zakona za izvedbo Temeljne ustavne listine o
samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 1/91-I
in nasl. – v nadaljevanju UZITUL). Pojasnjuje, zakaj je po njegovi oceni
razlaga sodišč, da se v Republiki Sloveniji nadaljujejo le tisti postopki zoper
organe SFRJ, ki so potekali v naši državi, skregana z logiko in v nasprotju z
namenom 8. člena UZITUL. Poudarja, da njegova terjatev ni zastarala, saj je
tožbo za njeno uveljavitev zoper tedaj pasivno legitimirano SFRJ pred (tedaj)
pristojnim sodiščem vložil pravočasno. Zato bi po njegovem mnenju sodišča
morala upoštevati »kontinuiteto varstva pravic« in absolutno zastaranje začeti
šteti šele od nastanka Republike Slovenije dalje. Zaradi nastanka novih držav
iz nekdanje SFRJ je po njegovem mnenju v drugačnem položaju kot tisti vojaški
obvezniki, ki so se poškodovali v Sloveniji.
3. Senat Ustavnega sodišča je dne 23. 2.
2006 ustavno pritožbo sprejel v obravnavo. V skladu s 56. členom Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju ZUstS) je Ustavno
sodišče ustavno pritožbo poslalo Vrhovnemu sodišču, v skladu z 22. členom
Ustave pa nasprotni stranki v pravdnem postopku (toženki). Na ustavno pritožbo
je odgovorila le slednja.
4. Nasprotna stranka iz pravde v svojem
odgovoru navaja, da pritožnik sodiščem očita le nepravilno uporabo materialnega
prava. Poudarja, da mu zatrjevane človekove pravice niso bile kršene, saj je
sodno varstvo pravice do odškodnine uveljavljal tako v Republiki Srbiji kot v
Republiki Sloveniji. Pritožnik pa je po njenem mnenju sam odgovoren, da je v
Republiki Sloveniji to storil šele po poteku zastaralnega roka in da svojega
premoženjskega zahtevka ni uveljavljal od povzročitelja v kazenskem postopku.
5. Na stališče nasprotne stranke iz pravde
pritožnik ni odgovoril.
B.
6. Pritožnik trdi, da je presoja o
zastaranju njegovega tožbenega zahtevka nesprejemljiva, ker ne upošteva
dejstva, da je zahtevek za sodno varstvo svoje pravice (pravočasno) uveljavljal
že zoper SFRJ. Pritožnikov primer je povezan z dejstvom razpada SFRJ in
nastanka Republike Slovenije ter s povečano stopnjo pravne negotovosti, ki je
posledica takšne spremembe pravnega reda. V skladu s prvim odstavkom 50. člena
ZUstS Ustavno sodišče ne presoja samih po sebi nepravilnosti pri uporabi prava.
Preizkusi le, ali so bile z izpodbijano sodno odločbo kršene človekove pravice
ali temeljne svoboščine. Sprejem odločitve, ki je tako očitno napačna in brez
razumnih pravnih argumentov, da jo je mogoče šteti za arbitrarno, pomeni
kršitev pravice do enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave. Glede na trditve
pritožnika in glede na zgoraj navedene objektivne okoliščine, ki vplivajo na posebnost
njegovega položaja, je Ustavno sodišče izpodbijane sodbe preizkusilo z vidika
morebitne kršitve te pravice.
7. Sodišča so svojo odločitev utemeljila z
dvema razlogoma, za zavrnitev tožbenega zahtevka pa zadošča že obstoj le enega
od njiju. Ocenila so, da so ob vložitvi tožbe pretekla več kot tri leta, odkar
je pritožnik izvedel za škodo in za osebo, ki zanjo odgovarja, zaradi česar je
pritožnikov zahtevek relativno zastaral. Tožbeni zahtevek pritožnika pa je bilo
po presoji sodišč treba zavrniti tudi zaradi preteka absolutnega zastaralnega
roka, saj je pred vložitvijo tožbe preteklo že več kot pet let od dneva
nastanka škode. Ustavno sodišče je zato preizkusilo skladnost obeh stališč z
22. členom Ustave.
8. Po prvem odstavku 376. člena Zakona o
obligacijskih razmerjih (Uradni list SFRJ, št. 29/78 in nasl. – v nadaljevanju
ZOR) odškodninska terjatev zastara v treh letih, odkar je oškodovanec izvedel
za škodo in za tistega, ki jo je napravil (relativni oziroma subjektivni
zastaralni rok). Ta rok začne teči, ko bi glede na okoliščine konkretnega
primera skrben oškodovanec moral in mogel vedeti za oba pogoja.1 Smiselno enako je tudi prvostopenjsko sodišče v obrazložitvi
zapisalo, da teče subjektivni zastaralni rok od tedaj, ko je glede na
okoliščine primera ob običajni vestnosti mogoče izvedeti za vse elemente,
potrebne za uveljavitev odškodninskega zahtevka. Nato pa je presodilo, da je
subjektivno zastaranje pritožnikove terjatve začelo teči po osamosvojitvi Republike
Slovenije dne 26. 6. 1991, tj. dan po razglasitvi Temeljne ustavne listine o
samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije, ko je pritožnik pridobil
pravico zahtevati odškodnino od Republike Slovenije. To je utemeljevalo s
sklicevanjem na 9. člen UZITUL. Ocenilo je, da je na njegovi podlagi Republika
Slovenija s tem, ko je prevzela upravljanje s premoženjem, s katerim je na
ozemlju Slovenije do sprejema UZITUL upravljala JLA, prevzela tudi obveznosti
iz naslova odškodninske odgovornosti nekdanje SFRJ. Ocena o začetku teka
subjektivnega zastaranja, s katero sta soglašali tudi Višje in Vrhovno sodišče,
temelji na sklepanju, da je pritožnik že z razglasitvijo Temeljne ustavne
listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije in UZITUL moral in
mogel vedeti, da je Republika Slovenija odgovorna za škodo, nastalo med
služenjem vojaškega roka v nekdanji JLA izven ozemlja Slovenije. S Temeljno
ustavno listino o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije je
Republika Slovenija (med drugim) razglasila, da prevzema vse pravice in
dolžnosti, ki so bile s prejšnjo Ustavo Slovenije in z Ustavo SFRJ prenesene na
federacijo. UZITUL pa ureja prevzem izvrševanja teh pravic in dolžnosti. Da so
med prevzetimi obveznostmi tudi tiste iz naslova odškodninske odgovornosti za
škodo, povzročeno v JLA, ta akta ne opredeljujeta izrecno in konkretno.
Naveznih okoliščin, ki pogojujejo prevzem odškodninskih obveznosti (npr. kraj
škodnega dogodka), pa sploh ne določata. Vrhovno sodišče je (šele) dne 19. 6.
1997 sprejelo pravno mnenje, po katerem je Republika Slovenija svojim
državljanom odgovorna za škodo, nastalo med služenjem vojaškega roka v nekdanji
JLA, ne glede na to, na katerem ozemlju se je zgodil škodni dogodek.2 Stališče, da bi moral pritožnik že s trenutkom razglasitve
navedenih pravnih aktov vedeti, da za njegovo škodo odgovarja Republika
Slovenija, je zato nerazumno.
9. Drugi odstavek 376. člena ZOR določa, da
odškodninska terjatev v vsakem primeru zastara v petih letih od dneva nastanka
škode (absolutni oziroma objektivni zastaralni rok). Vložitev tožbe pretrga
zastaranje (388. člen ZOR). Po pretrganju začne zastaranje teči znova in se
čas, ki je tekel pred zastaranjem, ne šteje v zastaralni rok (prvi odstavek
392. člena ZOR). Sodišča so presodila, da je absolutno zastaranje pritožnikove
odškodninske terjatve začelo teči dne 14. 6. 1988, to je pred osamosvojitvijo
Republike Slovenije. Izhajala so torej iz izhodišča, da se čas, ki je tekel v
pravnem razmerju med pritožnikom in SFRJ, všteva v čas zastaranja v
pritožnikovem razmerju do Republike Slovenije. Institut vštevanja časa
prednikov (363. člen ZOR) logično predpostavlja univerzalno ali singularno
pravno nasledstvo strank pravnega razmerja.3 Vprašanje, ali je Republika Slovenija pravna naslednica SFRJ glede
pritožnikove terjatve ali ne, samo zase ne more biti predmet presoje Ustavnega
sodišča. Logično nesprejemljivo pa je, da sodišča ob takšnem izhodišču
pritožnikovi pravočasni vložitvi tožbe zoper SFRJ pred takrat izključno
pristojnim sodiščem4 niso priznala
(materialnopravnega) učinka na tek zastaranja zoper Republiko Slovenijo.
Povedano drugače: sodišča so čas, pretečen v pritožnikovem razmerju s SFRJ,
vštela v zastaralni rok v njegovem razmerju z Republiko Slovenijo, niso pa
upoštevala, da v času, ki so ga vštela, zastaranje (zoper SFRJ) zaradi vložene
tožbe ni teklo. To pa ne vzdrži logične presoje.
10. Glede na navedeno je bila pritožniku z
izpodbijano odločitvijo kršena pravica do enakega varstva pravic iz 22. člena
Ustave. Zato je bilo treba izpodbijane sodbe razveljaviti in zadevo vrniti
prvostopenjskemu sodišču v novo odločanje. Glede na to Ustavnemu sodišču ni
bilo treba preizkušati obstoja drugih zatrjevanih kršitev. V ponovljenem
postopku bo sodišče moralo odločiti ob upoštevanju razlogov, ki so narekovali
sprejem te odločbe.
C.
11. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo
na podlagi prvega odstavka 59. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Janez
Čebulj ter sodnice in sodniki dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, Milojka Modrijan,
dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk, Jože Tratnik in dr. Dragica Wedam Lukić.
Sodnica mag. Marija Krisper Kramberger je bila pri odločanju v tej zadevi
izločena. Odločbo je sprejelo soglasno.
Predsednik
dr. Janez Čebulj l.r.
____________________________
1 Primerjaj V. Rijavec, Člen 352 (odškodninske
terjatve); v: M. Juhart, N. Plavšak (ur.), Obligacijski zakonik s komentarjem,
GV Založba, Ljubljana, 2003, str. 479.
2 Objavljeno v: Pravna mnenja št. 1/97, str. 8.
3 V. Rijavec, cit. delo, str. 453.
4 61. člen Zakona o pravdnem postopku (Uradni list
SFRJ, št. 4/77 in nasl.) je določal, da je za spor zoper federacijo iz razmerij
z vojaškimi enotami izključno pristojno sodišče, na katerega območju ima sedež
poveljstvo vojaške enote.