Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo
predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega
organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo
Pravilnika o zbiranju in varstvu osebnih podatkov na področju osnovnošolskega
izobraževanja obsega:
-
Pravilnik o zbiranju in varstvu osebnih podatkov na področju
osnovnošolskega izobraževanja (Uradni list RS, št. 80/04 z dne 23. 7. 2004),
-
Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o zbiranju in varstvu
osebnih podatkov na področju osnovnošolskega izobraževanja (Uradni list RS, št.
76/08 z dne 25. 7. 2008).
PRAVILNIK
o zbiranju in varstvu osebnih
podatkov na področju osnovnošolskega izobraževanja
(neuradno prečiščeno besedilo št. 1)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(vsebina pravilnika)
Ta pravilnik določa podrobnejša navodila o
načinu zbiranja osebnih podatkov, ki jih vsebujejo zbirke iz 95. člena
zakona o osnovni šoli z namenom, da se preprečijo nezakoniti in neupravičeni
posegi v zasebnost posameznika, na katerega se nanašajo osebni podatki. Ta
pravilnik določa tudi oblikovanje in vodenje ter vzdrževanje zbirk osebnih podatkov,
posredovanje osebnih podatkov o učencih in njihovih starših, določanje
delavcev, pooblaščenih za obdelavo osebnih podatkov, postopek po prenehanju shranjevanja
osebnih podatkov in pravice staršev v zvezi z zbirkami osebnih podatkov.
2. člen
(črtan)
3. člen
(odgovornost za uresničevanje pravilnika)
Za uresničevanje tega pravilnika je
odgovoren ravnatelj šole.
Strokovni delavci šole in drugi zaposleni so
odgovorni za uresničevanje pravilnika v okviru pooblastil in nalog, ki jih za
njihovo delovno mesto določa akt o sistemizaciji delovnih mest in letni delovni
načrt.
II. NOTRANJI AKT ŠOLE O VAROVANJU OSEBNIH PODATKOV
4. člen
(vsebina notranjega akta)
Šola s posebnim notranjim aktom določi
pooblaščene delavce za ravnanje z osebnimi podatki, prostore, v katerih se
hrani dokumentacija z osebnimi podatki,
naprave, postopke in ukrepe za zavarovanje osebnih podatkov ter način varovanja
osebnih podatkov v skladu s predpisi o varstvu osebnih podatkov in drugo. Z
notranjim aktom šole se podrobneje določi tudi način uresničevanja pravice
staršev v zvezi z zbirkami osebnih podatkov.
III. PODLAGA IN NAČIN ZBIRANJA OSEBNIH PODATKOV
5. člen
(zbiranje osebnih podatkov na podlagi
zakona)
Šola zbira osebne podatke o učencih in
njihovih starših na podlagi 95. člena zakona o osnovni šoli. Za zbirko
podatkov o gibalnih in morfoloških značilnostih učencev si mora šola predhodno
pridobiti pisno soglasje staršev. Za zbirko podatkov o učencih, ki potrebujejo
pomoč oziroma svetovanje, si mora šola predhodno pridobiti pisno soglasje
staršev, razen v primeru, ko je učenec v družini ogrožen in ga je potrebno
zavarovati.
Šola osebne podatke iz prejšnjega odstavka
zbira neposredno od staršev, skrbnikov oziroma drugih oseb, pri katerih je
otrok v oskrbi (v nadaljevanju: starši). Od drugih oseb in upravljalcev zbirk
podatkov zbira šola osebne podatke, če tako določa zakon.
Osebni podatki o učencih in njihovih
starših se smejo zbirati, uporabljati, shranjevati in posredovati samo za namene,
določene v zakonu, oziroma za namene, razvidne iz privolitve posameznika, in ne
smejo biti uporabljeni na način, ki ni združljiv s temi nameni.
6. člen
(zbiranje osebnih podatkov na podlagi
soglasja staršev)
Šola na podlagi pisnega soglasja staršev
lahko zbira tudi osebne podatke, ki niso vsebovani v zakonu o osnovni šoli, so
pa potrebni za uveljavljanje oziroma priznavanje posameznih pravic učencu
(pravica do subvencionirane šolske prehrane, pravica do brezplačnih učbenikov,
pravica do subvencioniranja šole v naravi, pridobitev različnih statusov v
skladu z drugimi predpisi, itd.). Podatki
iz dokumentacije, ki jo v ta namen predložijo starši, so zaupne narave. S temi
podatki so lahko seznanjeni ravnatelj, razrednik in šolski svetovalni delavec
oziroma organi, pristojni za odločanje o posameznih pravicah. Soglasje staršev
obsega sestavine, ki jih določa prvi odstavek 17. člena tega pravilnika.
Za osebne podatke, za katere se starši
učencev s pisno privolitvijo strinjajo, da so javno dostopni, ker po naravi,
vsebini ali namenu ne posegajo v zasebnost učencev (npr. razstave izdelkov
učencev, skupinski posnetki učencev na fotografijah, videoposnetki, zvočni ali
filmski posnetki javnih nastopov učencev na prireditvah, ipd.), šola pridobi
pisno soglasje staršev za celo šolsko leto. Iz soglasja mora biti razvidno, za
kakšne fotografije, snemanja in intervjuje gre, na kakšen način oziroma za
kakšne namene se bodo le-ti uporabljali in koliko časa se bodo shranjevali.
IV. VZPOSTAVITEV ZBIRK OSEBNIH PODATKOV
7. člen
(pridobivanje in vpisovanje podatkov za
vpis v šolo – podatki o otrocih in njihovih starših)
Zbirka podatkov o otrocih, vpisanih v
osnovno šolo, se vzpostavi z vpisom otroka v osnovno šolo. Podlaga za oblikovanje te zbirke podatkov je evidenca šoloobveznih
otrok, ki jo šola v skladu z devetim odstavkom 95. člena Zakona o osnovni šoli
pridobi od ministrstva, pristojnega za šolstvo.
Podatke o otrocih, vpisanih v osnovno šolo
v skladu z evidenco šolobveznih otrok (EMŠO, ime in priimek, datum rojstva in
naslov prebivališča) in podatke o njihovih starših (ime in priimek, naslov
prebivališča) ob vpisu otroka v šolo v vpisni list vnese svetovalni delavec ali
drug od ravnatelja pooblaščeni delavec.
Pooblaščeni delavec ob vpisu podatke iz
prejšnjega odstavka preveri v razgovoru s starši. V primeru dvoma v podatke
oziroma pripomb staršev glede točnosti določenega podatka lahko šola ta podatek
preveri z vpogledom v identifikacijski dokument starša, na katerega se podatek
nanaša (osebna izkaznica, potni list, itd.). Če starši takega dokumenta nimajo,
šola podatek preveri z vpogledom v uradno evidenco (Centralni register
prebivalstva).
Svetovalna služba na podlagi vpisnih listov
oblikuje seznam otrok, vpisanih v prvi razred, na začetku vsakega šolskega leta
pa tudi zbirni seznam vseh učencev šole.
8. člen
(podatki v postopku ugotavljanja
pripravljenosti otroka za vstop v šolo)
Osebni podatki v zvezi z ugotavljanjem
pripravljenosti otroka za vstop v šolo so vsebovani v mnenju komisije za
ugotavljanje pripravljenosti otroka za vstop v šolo. Ta dokumentacija se hrani
v svetovalni službi.
V postopku ugotavljanja pripravljenosti
otroka za vstop v šolo se od zdravstvenih inštitucij in vrtcev lahko
pridobivajo podatki o otroku, ki so potrebni za odločanje v postopku pripravljenosti
otroka za vstop v šolo.
9. člen
(vpisovanje osebnih podatkov o vpisanih
otrocih v šolsko dokumentacijo – podatki o učencih)
Ko otrok z vstopom v osnovno šolo pridobi
status učenca, pooblaščeni delavec v vpisni list vpiše še naslednje podatke o
učencu: spol, kraj in država rojstva, državljanstvo in zdravstvene posebnosti,
katerih poznavanje je nujno za delo z učencem. V vpisni list se ob všolanju
učenca vpiše tudi telefonska številka, na katero je mogoče posredovati nujna
sporočila v času, ko je učenec v šoli. Vse navedene podatke razrednik vpiše
tudi v drugo predpisano dokumentacijo.
Svetovalni delavec sme osebne podatke iz
vpisnega lista ob začetku pouka v šolskem letu posredovati razredniku, ki te
podatke vpiše v šolsko dokumentacijo v obsegu, kot ga določajo predpisani
obrazci, ki jih določi minister (matični list, matična knjiga, dnevnik dela,
redovalnica). To izvede tako, da mu omogoči vpogled in prepis teh podatkov v
prostorih šole.
Podatke iz vpisnega lista sme v obsegu kot
ga določa športno-vzgojni karton, posredovati tudi učitelju športne vzgoje. To
izvede tako, da mu omogoči vpogled in prepis teh podatkov v prostorih šole.
Svetovalni delavec s podatki o zdravstenih
posebnostih, katerih poznavanje je nujno za učenčevo varnost in za delo z
učencem, seznani razrednika in vse strokovne delavce, ki učenca poučujejo.
10. člen
(osebni podatki o napredovanju učencev,
izdanih spričevalih in drugih listinah)
Osebne podatke o napredovanju učencev,
izdanih spričevalih in drugih listinah osnovna šola zbira na podlagi
2. točke prvega odstavka 95. člena zakona o osnovni šoli. Ti podatki
so: podatki o učencu in njihovih starših v skladu z drugim odstavkom
95. člena zakona o osnovni šoli in podatki o napredovanju učenca, izdanih
spričevalih in drugih listinah.
Vsi podatki o napredovanju, izdanih
spričevalih in drugih listinah se vpisujejo v predpisano dokumentacijo. Podatke
glede na vsebino vpisujejo pooblaščeni delavci šole.
11. člen
(osebni podatki o učencih, ki potrebujejo
pomoč oziroma svetovanje)
Osebne podatke o učencih, ki potrebujejo
pomoč oziroma svetovanje, zbira na podlagi 4. točke prvega odstavka
95. člena zakona o osnovni šoli, svetovalna služba. Osebni podatki, ki jih
zbira svetovalna služba, so določeni v šestem odstavku 95. člena zakona o
osnovni šoli in se vodijo v osebnih mapah učencev. Svetovalna služba začne
voditi osebno mapo učenca, ki potrebuje pomoč oziroma svetovanje tedaj, ko
prične voditi postopek nudenja strokovne pomoči učencu.
12. člen
(pridobitev pisnega soglasja staršev)
Svetovalna služba začne s postopkom pomoči
oziroma svetovanja na podlagi predhodno pridobljenega pisnega soglasja staršev,
razen v primeru, ko je učenec v družini ogrožen in ga je potrebno zavarovati.
Soglasje staršev za zbiranje osebnih
podatkov iz prejšnjega člena mora vsebovati:
-
konkretno opredeljen namen zbiranja osebnih podatkov v okviru pomoči
oziroma svetovanja,
-
osebne podatke, ki se bodo glede na namen zbirali po strokovni
presoji svetovalne službe v okviru družinske in socialne anamneze, razvojne
anamneze, diagnostičnih postopkov, postopkov strokovne pomoči in strokovnih
mnenj drugih institucij,
-
zagotovilo, da se bodo zbrani podatki zbirali in uporabili samo za namen
nudenja strokovne pomoči oziroma svetovanja in posredovali drugim uporabnikom v
skladu z zakonom,
-
seznanitev z možnostjo preklica soglasja,
-
čas shranjevanja osebnih podatkov,
-
podpis staršev.
13. člen
(preklic in dopolnitev soglasja)
Starši lahko soglasje iz prejšnjega člena
kadarkoli pisno prekličejo. Če med postopkom svetovanja oziroma nudenja pomoči
pride do spremenjenih okoliščin, ki vplivajo na vsebino soglasja, se na predlog
svetovalne službe soglasje dopolni. Dopolnjeno soglasje starši potrdijo s
podpisom.
Če začne svetovalna služba voditi postopek
nudenja pomoči oziroma svetovanja brez soglasja staršev oziroma nadaljuje s
postopkom tudi po preklicu soglasja, mora v dokumentaciji to zabeležiti in
pisno utemeljiti svojo oceno o dejanski ogroženosti otroka v družini in
priložiti dokazila.
14. člen
(seznanitev drugih delavcev šole s
strokovno interpretiranimi podatki)
Svetovalni delavec sme s strokovno
interpretiranimi podatki iz zbirke podatkov seznaniti strokovne delavce, ki
poučujejo oziroma delajo z učencem, če je to potrebno za njihovo nadaljnje delo
z učencem in za dosego namena postopka nudenja pomoči oziroma svetovanja. S temi podatki svetovalni delavec seznani tudi
vse osebe, ki sodelujejo v postopku pomoči oziroma svetovanja oziroma
sodelujejo pri izvajanju individualiziranega programa za otroke s posebnimi
potrebami, če je to potrebno za dosego namena postopka oziroma nudenja
strokovne pomoči oziroma če je to v skladu z izvajanjem individualiziranega
programa.
Na enak način svetovalni delavec s podatki
seznani tudi ravnatelja, kadar je to potrebno za izvajanje njegove funkcije
oziroma opravljanje njegovih nalog.
15. člen
(črtan)
16. člen
(podatki o gibalnih sposobnostih in
morfoloških značilnostih učencev – športnovzgojni karton)
Šola podatke o gibalnih sposobnostih in
morfoloških značilnostih učencev vpisuje v zbirni športnovzgojni karton in
osebni športnovzgojni karton. Namen podatkovne zbirke športnovzgojni karton je:
-
ugotavljanje trendov sprememb telesnih značilnosti in gibalnih
sposobnosti učencev na nacionalni ravni kot strokovna pomoč pri oblikovanju
nadaljnje strategije razvoja športne vzgoje na vzgojno-izobraževalnem področju
in širše,
-
svetovanje o telesnem in gibalnem razvoju učencev, na podlagi katerega
lahko učenci, ki to želijo, sami ali s pomočjo strokovnjakov ocenijo raven
svojih gibalnih sposobnosti in telesnih značilnosti, si oblikujejo svoje
programe vadbe ter dobijo nasvet o vključevanju v različne športne dejavnosti.
17. člen
(pridobitev pisnega soglasja staršev)
Šola lahko zbira osebne podatke o gibalnih
sposobnostih in morfoloških značilnostih učencev ob predhodni pridobitvi
pisnega soglasja staršev, ki obsega:
-
navedbo podatkov, ki se zbirajo in vodijo v skladu z zakonom,
-
natančno opredeljen namen zbiranja podatkov o gibalnih sposobnostih in
morfoloških značilnostih,
-
zagotovilo, da se bodo osebni podatki uporabljali samo za namen iz
prejšnje alinee in posredovali drugim uporabnikom v skladu z zakonom,
-
čas shranjevanja osebnih podatkov,
-
podpis staršev.
Soglasje iz prejšnjega odstavka velja za
celotno obdobje učenčevega šolanja. Starši
ga lahko kadarkoli pisno prekličejo.
V. VODENJE ZBIRK OSEBNIH PODATKOV
18. člen
(spremembe osebnih podatkov o učencih in
njihovih starših)
Razrednik v začetku vsakega šolskega leta
preveri, ali ostajajo podatki o učencih, vpisanih v osnovno šolo in njihovih
starših, ki so vpisani v šolski dokumentciji, nespremenjeni. Te podatke
razrednik preveri oziroma spremenjene podatke zbere na način, kot to določi
šola v notranjem aktu. Šola starše posebej opozori, da
so dolžni vsako spremembo podatkov, vsebovanih v zbirkah osebnih podatkov,
razredniku sporočiti najkasneje v sedmih dneh od nastale spremembe.
Razrednik spremembe podatkov vnese v
ustrezno dokumentacijo (matični list, dnevnik, redovalnica in druga
dokumentacija) ter jih sporoči tudi svetovalnemu delavcu oziroma drugemu
pooblaščenemu delavcu.
19. člen
(posredovanje nujnih sporočil)
Na podlagi osebnih podatkov o učencih in
njihovih starših morajo razredniki za vsak oddelek posebej
na začetku šolskega leta pripraviti seznam učencev s podatkom o telefonski
številki, na katero je mogoče posredovati nujna sporočila v času, ko je učenec
v šoli.
Seznami, ki jih pripravijo razredniki, se
hranijo na mestu, ki se določi v notranjem aktu šole.
VI. HRANJENJE ZBIRK OSEBNIH PODATKOV (ŠOLSKA DOKUMENTACIJA IN
DRUGI DOKUMENTI)
20. člen
(način hranjenja zbirk osebnih podatkov)
Dokumentacija z zbirkami osebnih podatkov v
papirni obliki se hrani tako, da je razvrščena pregledno in po posameznih
vsebinskih sklopih. Shranjena mora biti tako, da do nje nimajo dostopa
nepooblaščene osebe.
Dokumentacija z zbirkami osebnih podatkov
se v šoli hrani v zbornici, tajništvu, kabinetih ali drugem prostoru. Način in
mesto hrambe se podrobneje določi v notranjem aktu šole.
Dokumentacija z zbirkami osebnih podatkov
se ne sme odnašati iz šolskih prostorov. Za nadzor je odgovoren ravnatelj.
Dokumentacija v elektronski obliki se hrani
s pomočjo informacijsko telekomunikacijske opreme, ki zagotavlja, da so podatki
dosegljivi in primerni za kasnejšo uporabo, in shranjeni v obliki, v kateri so
bili oblikovani, poslani ali prejeti, ali v kakšni drugi obliki, ki
verodostojno predstavlja oblikovane, poslane ali prejete podatke.
21. člen
(hranjenje vpisnih listov)
Vpisni listi s podatki o učencih, vpisanih
v osnovno šolo, in njihovih starših se praviloma hranijo
v prostorih svetovalne službe, lahko pa tudi v drugem za to določenem prostoru
šole, kjer se hrani šolska dokumentacija. Omara, kjer so shranjeni vpisni
listi, mora biti zaklenjena, ključe pa imajo le pooblaščeni delavci, ki jih
določi ravnatelj.
22. člen
(hranjenje dokumentacije s podatki o
napredovanju učencev)
Podatke o napredovanju učenca vpisuje
razrednik v matični list, matično knjigo, redovalnico in drugo predpisano
dokumentacijo.
Redovalnice morajo biti shranjene v posebni
omari v zbornici. Omaro so dolžni učitelji zaklepati, ob koncu pouka pa ključ
shraniti na zavarovano mesto, ki je določeno z notranjim aktom šole. Pravico do
vpogleda v redovalnico imajo vsi strokovni delavci,
ravnatelj, starši in učenec ter organi, pristojni za odločanje o ugovoru na
oceno. Starši imajo pravico do vpogleda le v ocene, ki se nanašajo na njihovega
otroka.
Za varnost prenosa dnevnika in redovalnice
iz razreda v razred in v zbornico so odgovorni učitelji. Podrobnejši način
ravnanja z redovalnico določi ravnatelj v notranjem aktu šole. Učenci ne smejo
fizično razpolagati z redovalnico.
Matični listi in matične knjige so
shranjeni v prostorih, določenih v notranjem aktu šole.
Mesto, kjer se nahaja dokumentacija z
osebnimi podatki, mora biti vedno zaklenjeno. Ključ od zavarovanih omar imajo
samo pooblaščeni delavci, ki jih z notranjim aktom šole določi ravnatelj.
Dokumentacija se hrani v zaklenjenih omarah tako, da so dokumenti zavarovani
pred zunanjim uničenjem.
V notranjem aktu šole se določi tudi
prostor, kjer se hranijo zapisniki o popravnih in predmetnih izpitih in
zapisniki o ocenjevanju učencev, ki se izobražujejo na domu. Ti zapisniki morajo biti razvrščeni pregledno po posameznih
šolskih letih ter razredih in oddelkih.
23. člen
(hranjenje dokumentacije svetovalne
službe)
V svetovalni službi se hrani naslednja
dokumentacija:
-
osebne mape učencev, ki potrebujejo pomoč oziroma svetovanje,
-
dokumentacija v zvezi s postopki ugotavljanja pripravljenosti otroka za
vstop v šolo,
-
dokumentacija, povezana z uveljavljanjem posameznih pravic,
-
dokumentacija, povezana s poklicnim svetovanjem učencem,
-
dokumentacija o učencih s posebnimi potrebami.
Osebne mape učencev, ki potrebujejo pomoč
oziroma svetovanje, se hranijo v posebni omari, ki mora biti ustrezno
zavarovana. Ključe od omare imajo samo pooblaščeni delavci.
Dokumentacija, ki se nanaša na postopke
ugotavljanja pripravljenosti otroka za vstop v šolo, obsega mnenje komisije za
ugotavljanje pripravljenosti otroka za vstop v šolo in drugo dokumentacijo,
povezano s temi postopki. K navedeni dokumentaciji sodi tudi dokumentacija, ki
se nanaša na odložitev šolanja.
V svetovalni službi se do konca šolskega
leta hrani tudi dokumentacija, povezana z uveljavljanjem posameznih pravic na
podlagi pisnega soglasja staršev (potrdila in dokazila v zvezi z uveljavljanjem
pravice do subvencionirane šolske prehrane, brezplačnih učbenikov,
subvencionirane šole v naravi, pridobitve različnih statusov v skladu z drugimi
predpisi, itd.).
Svetovalna služba oblikuje in hrani
dokumentacijo, ki se nanaša na poklicno svetovanje učencem. Po zaključku šolanja učenca se ta
dokumentacija uniči.
V zvezi s postopki usmerjanja učencev s
posebnimi potrebami se v svetovalni službi hranijo strokovna mnenja, odločbe o
usmeritvi učencev, individualizirani programi, poročila šole o učencih,
izpolnjeni obrazci za uvedbo postopka in ostala dokumentacija, pridobljena od
drugih institucij. Dokumentacija mora biti shranjena na ustrezno zavarovanem
mestu.
Svetovalna služba vodi tudi dokumentacijo,
ki se nanaša na nadarjene učence in na delo z učenci z učnimi težavami.
24. člen
(hranjenje športnovzgojnih kartonov)
Športnovzgojni kartoni so shranjeni v
prostoru, določenem z notranjim aktom šole, ki mora biti ustrezno zavarovan. Za
hranjenje te dokumentacije je zadolžen učitelj športne vzgoje.
25. člen
(črtan)
VII. POSREDOVANJE OSEBNIH PODATKOV UPORABNIKOM IZVEN ŠOLE
26. člen
(podlaga za posredovanje osebnih podatkov)
Osebne podatke o vpisanih oziroma
vključenih učencih sme šola posredovati drugim uporabnikom (npr. centrom za
socialno delo, organizacijskim enotam Zavoda Republike Slovenije za šolstvo, sodiščem, zdravstvenim
zavodom, svetovalnim centrom) le takrat in za namen, ki ga določa zakon.
Uporabnik, ki želi pridobiti osebne podatke, je dolžan navesti pravno podlago
za pridobitev osebnih podatkov. Pridobljene podatke sme uporabiti samo za
namen, za katerega jim je podatek posredovan.
Če nameravajo uporabniki uporabljati osebne
podatke za statistične, znanstveno-raziskovalne, izobraževalne ali druge
podobne namene, se lahko osebni podatki posredujejo le na način in v obliki, ki
ne omogočata identifikacije posameznika, na katerega se podatki nanašajo.
Šola mora vsako posredovanje osebnih
podatkov iz zbirk podatkov označiti, in sicer tako, da se navede, kateri osebni
podatki so bili posredovani, komu in na kakšni podlagi ter kdaj in za kakšne
namene so bili posredovani.
27. člen
(način posredovanja osebnih podatkov)
Šola posreduje osebne podatke drugim
uporabnikom z informacijskimi, telekomunikacijskimi in drugimi sredstvi, ki
zagotavljajo varnost in zaupnost podatkov.
Osebni podatki iz računalniško vodenih
zbirk se posredujejo drugim uporabnikom na magnetnih medijih (na nosilcu zapisa
z avtomatsko obdelavo podatkov – disketa, CD in drugo), v papirnem izpisu (s
priporočeno poštno pošiljko in oznako "zaupno" oziroma po kurirju v
zaprti kuverti z oznako "zaupno"), z elektronsko pošto ali z
neposredno računalniško povezavo.
Prenos osebnih podatkov preko elektronske
pošte je treba zavarovati z geslom za identifikacijo.
Osebni podatki iz zbirk podatkov, ki jih
šola vodi v papirni obliki, se posredujejo s kopijo oziroma prepisom osebnih
podatkov iz zbirk podatkov in se uporabnikom pošiljajo fizično s priporočeno
poštno pošiljko in oznako "zaupno" ali po kurirju v zaprti kuverti z
oznako "zaupno". Na opisan način se lahko posredujejo tudi
računalniški izpisi iz zbirk podatkov.
VIII. DOLŽNOST OBVEŠČANJA DRUGIH PRISTOJNIH ORGANOV
28. člen
(obveščanje centrov za socialno delo in
organov kazenskega pregona)
Ne glede na dolžnost varovanja poklicne
skrivnosti so ravnatelj oziroma pooblaščeni delavci, ki pri svojem delu
ugotovijo ogroženost učenca, dolžni v skladu z zakonom o socialnem varstvu o
tem obvestiti center za socialno delo na svojem območju. Predpostavlja se, da
je učenec ogrožen, kadar je dejansko utrpel ali je zelo verjetno, da bo utrpel
očitno škodo na zdravju ali razvoju.
Šola je dolžna zaščititi učenčeve koristi
in v ta namen pristojne organe kazenskega pregona (policija oziroma državno
tožilstvo) obveščati o primerih, ko strokovni delavci zvedo za primere
telesnega ali duševnega nasilja, poškodb ali zlorab, zanemarjanja ali
malomarnega ravnanja, trpinčenja, izkoriščanja ali spolnih zlorab.
Ravnatelj je dolžan poskrbeti, da je vsak
delavec v šoli, ki je po vsebini dela, ki ga opravlja, pooblaščen za delo z
učenci, seznanjen s postopanjem ob sumu, da je učenec zaradi zlorabljanja ali
zanemarjanja ogrožen.
Učitelj oziroma razrednik ob sumu, da je
učenec zaradi zlorabljanja ali zanemarjanja ogrožen, o tem obvesti svetovalnega
delavca. Če svetovalni delavec oceni, da je o tem potrebno obvestiti pristojni
center za socialno delo oziroma pristojne organe kazenskega pregona, o tem
obvesti ravnatelja, ki odloči o nadaljnjem ukrepanju šole.
IX. UKREPI IN POSTOPKI ZA ZAVAROVANJE OSEBNIH PODATKOV
29. člen
(namen ukrepov in postopkov zavarovanja
osebnih podatkov)
Z ukrepi in postopki zavarovanja osebnih
podatkov se v šolah zagotavljata varnost in zaupnost podatkov, ki jih vsebujejo
zbirke podatkov oziroma dokumentacija z osebnimi podatki.
Postopki iz prejšnjega odstavka se
zagotavljajo za celotno obdobje, ko šola vodi predpisane zbirke osebnih podatkov,
evidence oziroma dokumentacijo.
30. člen
(način zavarovanja osebnih podatkov)
Zavarovanje osebnih podatkov obsega
organizacijske in ustrezne logično tehnične postopke, s katerimi se varujejo
osebni podatki, vsebovani v predpisani dokumentaciji in ukrepe, s katerimi se
varujejo osebni podatki, preprečuje slučajno ali namerno nepooblaščeno
uničevanje podatkov, njihovo spremembo ali izgubo kakor tudi nepooblaščeno
obdelavo podatkov.
Šola je dolžna zagotoviti, da se:
-
varujejo prostori, oprema in sistemsko programska oprema,
-
varuje aplikativna programska oprema, s katero se obdelujejo osebni
podatki,
-
preprečuje nepooblaščen dostop do osebnih podatkov pri njihovem prenosu,
vključno s prenosom po telekomunikacijskih omrežjih,
-
omogoča poznejše ugotavljanje, kdaj so bili posamezni osebni podatki
uporabljeni ali vnešeni v zbirke osebnih podatkov oziroma v predpisano
dokumentacijo in kdo je to storil, in sicer za obdobje, ko je mogoče zakonsko
varstvo pravice posameznika zaradi nedopustnega posredovanja osebnih podatkov.
V primeru obdelave osebnih podatkov, ki so
dostopni preko telekomunikacijskega omrežja, mora strojna, sistemska in
aplikativno-programska oprema zagotavljati, da je obdelava osebnih podatkov v
zbirkah osebnih podatkov v mejah pooblastil uporabnika osebnih podatkov.
31. člen
(uporaba in dostop do osebnih podatkov)
Uporaba in dostop do osebnih podatkov iz
zbirk podatkov, ki se vodijo v papirni obliki, morata biti varovana z organizacijskimi,
fizičnimi in tehničnimi ukrepi, ki nepooblaščenim preprečujejo dostop do
osebnih podatkov ter onemogočajo seznanjanje z njihovo vsebino.
Uporaba programske opreme in dostop do osebnih
podatkov iz zbirk podatkov, ki so vodene računalniško, morata biti varovana z
gesli za avtorizacijo in identifikacijo uporabnikov programov in opreme, ki
nepooblaščenim preprečujejo dostop do osebnih podatkov ter neupravičeno
seznanjanje z njihovo vsebino.
Dokumentacija, ki vsebuje osebne podatke,
mora biti shranjena na način, ki nepooblaščenim onemogoča dostop do podatkov in
neupravičeno seznanjanje z njihovo vsebino. Računalniški izpisi iz zbirk
podatkov morajo biti shranjeni na način, ki nepooblaščenim onemogoča dostop do
podatkov in preprečuje njihovo uničenje.
Varovanje aplikativne programske opreme, s
katero se obdelujejo osebni podatki, se zagotavlja tako, da se v notranjem aktu
opredeli evidentiranje dela na zbirkah osebnih podatkov, zavaruje dostop do
programske opreme in podatkov z gesli za avtorizacijo in identifikacijo
uporabnikov programov in opreme in z obveznostjo izdelave kopij programov in
zbirk podatkov za potrebe restavriranja sistema ob okvarah in izjemnih
situacijah.
Za zagotovitev varnosti posredovanja in
prenosa osebnih podatkov je treba določiti, kako se prenašajo nosilci osebnih
podatkov (dokumentacija, diskete) znotraj šole. V primeru posredovanja osebnih
podatkov zunanjemu uporabiku je treba voditi posebno evidenco.
32. člen
(izvajanje pravice do dostopa)
Varovanje prostora, opreme in sistemsko
programske opreme se zagotavlja z določitvijo pooblaščenih delavcev, ki imajo
pravico dostopa do zavarovanih prostorov, v katerih so shranjene zbirke
podatkov in dokumentacija. Z notranjim aktom se določi čas, ko je zagotovljena
oziroma omejena pravica do dostopa. V notranjem aktu se opredeli tudi režim
ravnanja s ključi zavarovanih prostorov, ki so namenjeni hrambi zbirk in
dokumentacije z osebnimi podatki.
X. DOLOČITEV POOBLAŠČENIH DELAVCEV
33. člen
(pooblaščeni delavci)
Osebne podatke o učencih lahko v šoli
zbirajo, uporabljajo, shranjujejo in posredujejo samo tisti delavci, ki jih za
to pooblasti ravnatelj (v nadaljnjem besedilu: pooblaščeni delavci). Ravnatelj
pri določitvi pooblaščenih delavcev upošteva namen zbiranja osebnih podatkov,
ki ga določa zakon ali je razviden iz pisne privolitve posameznika, vsebino
podatkov in naravo dela, ki ga delavci opravljajo. Pooblaščeni delavci morajo
biti seznanjeni z zakonom o varstvu osebnih podatkov in posameznimi zakoni s
področja vzgoje in izobraževanja, ki določajo zbirke osebnih podatkov, ter z
določili tega pravilnika.
Za zbiranje in vodenje podatkov iz 4. točke
prvega odstavka 95. člena zakona o osnovni šoli ravnatelj pooblasti
svetovalnega delavca.
34. člen
(dolžnosti pooblaščenih delavcev)
Pooblaščeni delavci so dolžni:
-
poskrbeti, da se pri zbiranju, obdelovanju, shranjevanju, posredovanju
in uporabi osebnih podatkov z osebnimi podatki ne more seznaniti nepooblaščena
oseba,
-
po končani izdelavi dokumentov z osebnimi podatki uničiti pomožno
gradivo (izračune, poskusne oziroma neuspešne izpise ipd.), ki so ga uporabili
oziroma je nastalo pri izdelavi dokumenta,
-
v primeru nepravilne ali nepooblaščene uporabe, spreminjanja ali
poškodovanja osebnih podatkov iz zbirk podatkov oziroma o poskusu takšnega
ravnanja takoj obvestiti ravnatelja, sami pa tako ravnanje preprečiti,
-
zaklepati pisalne mize, omare, blagajne in pisarne, v katerih hranijo
osebne podatke, kadar zapuščajo delovne prostore med delovnim časom oziroma
kadar oddidejo domov,
-
izklopiti in fizično ali programsko zakleniti računalnik in drugo
strojno opremo.
Pooblaščeni delavci morajo vsebino osebnih
podatkov, s katerimi se seznanijo pri svojem delu, varovati kot poklicno
skrivnost. Kršenje varstva osebnih podatkov se šteje za hujšo kršitev delovne
obveznosti in dolžnosti. Dolžnost varovanja poklicne skrivnosti traja tudi po
prenehanju delovnega razmerja na šoli.
XI. UNIČENJE OSEBNIH PODATKOV
35. člen
(uničenje osebnih podatkov)
Šola uniči osebne podatke, vsebovane v
zbirkah podatkov, po preteku roka, ki ga določajo predpisi, oziroma po
izpolnitvi namena, zaradi katerega so bili osebni podatki zbrani. Za brisanje
podatkov iz računalniško vodenih zbirk se uporabi metoda brisanja podatkov, ki onemogoča
delno ali celotno restavracijo brisanih podatkov.
Osebni podatki iz zbirk podatkov, ki se
vodijo v papirni obliki (listine, kartoteke itd.), se uničijo na način, ki
onemogoča čitanje uničenih podatkov. Fizično uničenje se izvede komisijsko, o
čemer se sestavi zapisnik o načinu uničenja, času in kraju ter predmetu
uničenja ter navzočih članih komisije, ki je to izvedla. Šola na enak način
uniči tudi neveljavno, neuporabno oziroma poškodovano dokumentacijo.
Šola iz arhiva odbere gradivo, ki mu je potekel
rok hranjenja. Za dokumente, ki imajo s pravilnikom, ki ureja dokumentacijo v
osnovni šoli, čas hranjenja določen v letih, začne čas teči od 1. januarja
naslednjega leta.
XII. PRAVICE STARŠEV V ZVEZI Z ZBIRKAMI OSEBNIH PODATKOV
36. člen
(pravice staršev)
Starši imajo pravico do vpogleda v vse
zbirke osebnih podatkov, ki se nanašajo na njihovega otroka. Staršem je treba
omogočiti pregledovanje, prepisovanje in kopiranje teh podatkov. Starši imajo
pravico vedeti, komu so bili osebni podatki njihovih otrok posredovani. Staršem
je omogočena pravica do preklica pisnega soglasja za zbiranje osebnih podatkov
o učencih, ki potrebujejo pomoč oziroma svetovanje, in osebnih podatkov o
gibalnih sposobnostih in morfoloških značilnostih učencev.
Šola mora staršem omogočiti vpogled in
prepis osebnih podatkov najkasneje v 15 dneh od dneva, ko je prejela zahtevo
ali pa jih v istem roku pisno obvestiti o razlogih, zaradi katerih vpogleda in
prepisa ne bo omogočila.
Izpis oziroma kopijo osebnih podatkov iz
zbirk osebnih podatkov oziroma iz dokumentacije mora šola staršem posredovati v
30 dneh od dneva, ko je prejela zahtevo, ali pa jih v istem roku pisno
obvestiti o razlogih, zaradi katerih jim izpisa ne bo posredovala. Starši te
pravice uveljavljajo v skladu z zakonom, ki ureja varstvo osebnih podatkov.
37. člen
(način uresničevanja pravic)
Ravnatelj določi način uresničevanja pravic
staršev tako, da s tem ni oviran vzgojno-izobraževalni proces v šoli.
XIII. EVIDENCA ŠOLOOBVEZNIH OTROK
(prenehalo veljati)
38. člen
(črtan)
XIV. PODATKI O UČENCIH, KI OPRAVLJAJO PREVERJANJE ZNANJA OB
KONCU PRVEGA IN DRUGEGA VZGOJNO- IZOBRAŽEVALNEGA OBDOBJA
(prenehalo veljati)
39. člen
(črtan)
XV. EVIDENCA UČENCEV, KI OPRAVLJAJO ZAKLJUČNO PREVERJANJE IN
OCENJEVANJE ZNANJA
(prenehalo veljati)
40. člen
(črtan)
XVI. NADZOR
41. člen
(inšpekcija)
Nadzor nad izvajanjem določb tega
pravilnika opravlja Državni nadzorni organ za varstvo osebnih podatkov, nadzor
nad izvajanjem določb tega pravilnika v delu, ki se nanaša na varstvo osebnih
podatkov v šolski dokumentaciji, pa opravlja tudi Inšpektorat Republike
Slovenije za šolstvo in šport.
Pravilnik o zbiranju in varstvu osebnih
podatkov na področju osnovnošolskega izobraževanja (Uradni list RS, št. 80/04)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»XVII. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
42. člen
(šolske uprave)
Do začetka delovanja šolskih uprav evidenco
šoloobveznih otrok vodi in jo šolam posreduje ministrstvo, pristojno za
šolstvo.
43. člen
(rok za izdajo
notranjega akta šole)
Notranji akt šole, s katerim se podrobneje
uredi varovanje osebnih podatkov, ravnatelj sprejme najkasneje v šestih mesecih
po uveljavitvi tega pravilnika.
44. člen
(veljavnost
pravilnika)
Ta pravilnik začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Pravilnik o spremembah in dopolnitvah
Pravilnika o zbiranju in varstvu osebnih podatkov na področju osnovnošolskega
izobraževanja (Uradni list RS, št. 76/08) črta 42. člen pravilnika:
»42. člen
(črtan)«;
ter vsebuje naslednjo končno določbo:
»KONČNA DOLOČBA
20. člen
Ta pravilnik začne veljati naslednji dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporabljati pa se začne 1. septembra
2008.«.