Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude Janeza Vrhunca iz Ljubljane in drugih na seji dne 29. junija 2000
s k l e n i l o:
1. Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti 68. člena
zakona o davčni službi (Uradni list RS, št. 18/96, 36/96, 87/97, 48/98 in
26/99) se sprejme.
2. Do končne odločitve se zadrži izvrševanje 68. člena zakona o
davčni službi.
3. Zadržanje izvrševanja začne učinkovati z dnem vročitve
pisnega odpravka tega sklepa Ministrstvu za finance.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudnik v pobudi, kateri se je
pridružilo še pet zaposlenih na Davčni upravi Republike Slovenije (v
nadaljevanju: DURS), navaja, da je davčni inšpektor že od leta 1992. Skladno z
68. členom zakona o davčni službi (v nadaljevanju: ZDS) bi tako moral v dveh letih
od pričetka dela DURS, tj. do julija 1998, opraviti strokovni izpit. Na podlagi
odločbe ustavnega sodišča št. U-I-93/98 z dne 9. 4. 1998 (Uradni list RS, št.
35/98 in OdlUS VII, 66) pa je dveletni rok za opravo izpita začel teči z dnem
uveljavitve predpisa o vsebini in načinu opravljanja strokovnega izpita,
napovedanega v drugem odstavku 24. člena ZDS. Glede na uveljavitev pravilnika o
vsebini in načinu opravljanja posebnega strokovnega izpita za davčnega
inšpektorja in davčnega izterjevalca v Davčni upravi Republike Slovenije
(Uradni list RS, št. 76/98 – v nadaljevanju: pravilnik) z dne 21. 11. 1998 to
pomeni, da bi moral strokovni izpit opraviti do 21. 11. 2000. Ker pa je bil z
zakonom o spremembah in dopolnitvah zakona o davčni službi (Uradni list RS, št.
48/98 – ZDS-C), uveljavljenim s 1. 7. 1998, kot zadnji rok za opravo
strokovnega izpita določen 30. 6. 2000, meni, da je 68. člen ZDS v neskladju z
2. in s 14. členom ustave. V neskladju z načelom varstva zaupanja v pravo, kot
enim od načel pravne države (2. člen ustave), naj bi bil zato, ker ne glede na
odločitev ustavnega sodišča pri določitvi roka za opravo strokovnega izpita ni
bil upoštevan dan uveljavitve pravilnika. V neskladju s 14. členom ustave pa
naj bi bil zato, ker je, za razliko od zahteve po strokovni izobrazbi (70. člen
ZDS), zahteva po strokovnem izpitu neodvisna od števila let delovne dobe, ki
posamezniku manjkajo do izpolnitve pogojev za pridobitev pravice do polne
starostne pokojnine. Ker naj bi pobudniku, po pojasnilih kadrovske službe DURS,
kljub temu, da je rok za opravo strokovnega izpita pet mesecev krajši, kot pa
naj bi bil glede na odločbo ustavnega sodišča, v primeru, da izpita do 30. 6.
2000 ne opravi, delovno razmerje prenehalo, predlaga začasno zadržanje
izvrševanja izpodbijane določbe. V utemeljitev navaja, da naj bi zaradi
prenehanja delovnega razmerja ostal brez plače.
2. Glede na pobudnikove navedbe o
prenehanju delovnega razmerja je ustavno sodišče na podlagi prvega odstavka 26.
člena zakona o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju:
ZUstS) za pojasnila zaprosilo Ministrstvo za finance (v nadaljevanju: MF), ki
je pojasnilo, da ZDS pravnih posledic zaradi neopravljenega posebnega
strokovnega izpita ne predvideva. Zaradi tega se uporabljajo določbe zakona o
upravi (Uradni list RS, št. 67/94 – ZUpr), ki v 85. členu določa, da se
inšpektor, ki v predpisanem roku ne opravi strokovnega izpita, razreši, z dnem
razrešitve pa mu tudi preneha delovno razmerje. MF je hkrati še menilo, da
izpodbijana določba ZDS ni v neskladju z ustavo in da tudi ni razlogov za
začasno zadržanje njenega izvrševanja. Pri tem je izhajalo iz dejstva, da je
poseben strokovni izpit za davčnega inšpektorja po 68. členu ZDS opravilo 382
kandidatov, ni pa ga opravilo le še 9 kanditatov. Od tega jih je 6 v bolniškem
staležu in bodo izpit opravljali po zaključku zdravljenja, trije, med katerimi
je tudi pobudnik, pa na izpit niso prišli oziroma se sploh niso prijavili. Ne
glede na to pa so mnenja, da rok za opravo izpita ni bil prekratek. Poleg tega
je bilo med drugim izvedeno tudi usposabljanje za izpit, izpitni roki so bili
dvakrat tedensko, kandidati so prejeli študijsko gradivo z viri in vprašanji,
ravno tako pa so bile priznane že opravljene izpitne vsebine. V zvezi s
pobudnikovo navedbo, da je zahteva po strokovnem izpitu neodvisna od števila
let delovne dobe, ki posamezniku manjkajo do izpolnite pogojev za pridobitev
pravice do polne starostne pokojnine, pa MF pojasnjuje, da je bilo z ZDS
delavcem, ki se bodo upokojili do 17. 4. 2001, zagotovljeno, da smejo delo, ki
ga opravljajo, opravljati še naprej, čeprav nimajo zahtevane stopnje strokovne
izobrazbe. Ostale predpisane pogoje pa morajo ti delavci izpolnjevati tako kot
tudi drugi delavci DURS.
B)
3. Ustavno sodišče je pobudo za začetek
postopka za oceno ustavnosti določbe, ki za tiste delavce, ki so pred
uveljavitvijo ZDS opravljali naloge inšpekcijskih pregledov in so s 1. 7. 1996
postali delavci DURS, predpisuje rok za opravo posebnega strokovnega izpita za
davčnega inšpektorja, kar je v bistvu nov pogoj za opravljanje del in nalog
inšpektorja, sprejelo. V postopku odločanja bo predvsem presodilo, ali zakonsko
določeni rok tem osebam omogoča izpolnitev predpisanega pogoja.
4. Po določbi 39. člena ZUstS sme ustavno
sodišče do končne odločitve v celoti ali delno zadržati izvršitev predpisa ali
splošnega akta za izvrševanje javnih pooblastil, če bi zaradi njegovega
izvrševanja lahko nastale težko popravljive škodljive posledice. Na eni strani
je treba presoditi, kakšne posledice bi nastale, če izvrševanja sporne določbe
ne bi zadržalo, pa bi kasneje ugotovilo njeno neskladnost z ustavo oziroma z
zakonom; na drugi strani je treba upoštevati težo posledic, ki bi nastale, če
bi izvrševanje sporne določbe zadržalo, pa bi se izkazalo, da izpodbijani
določbi ni mogoče očitati neskladnosti z ustavo oziroma z zakonom.
5. Nezadržanje izvrševanja izpodbijane
določbe bi pomenilo, da tisti delavci, ki so pred uveljavitvijo ZDS opravljali
naloge inšpekcijskih pregledov in so s 1. 7. 1996 postali delavci DURS, do 30.
6. 2000 pa niso opravili strokovnega izpita, tega dela ne morejo več
opravljati. Glede na navedbe MF to lahko pomeni tudi prenehanje delovnega
razmerja in s tem izgubo vira zaslužka. Na drugi strani pa zadržanje
izvrševanja in kasnejša ugotovitev skladnosti izpodbijane določbe z ustavo
pomeni le odložitev učinkovanja izpodbijane določbe. Glede na to je ustavno
sodišče na podlagi tehtanja navedenih posledic odločilo v korist pobudnika.
C)
6. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi tretjega odstavka 26. člena in 39. člena ZUstS v sestavi: predsednik
Franc Testen ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze
Janko, Milojka Modrijan, dr. Mirjam Škrk, dr. Lojze Ude in dr. Dragica
Wedam-Lukić. Sklep je sprejelo soglasno.
Št. U-I-172/00
Ljubljana, dne 29. junija 2000.
Predsednik
Franc Testen l. r.