Številka: U-I-104/22-36
Datum: 14. 12. 2022
DOPOLNILNI SKLEP
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus pobude družbe
Interzero, trajnostne rešitve za svet brez odpadkov, d. o. o., Ljubljana (prej
družba Interseroh, zbiranje in predelava odpadnih surovin, d. o. o.,
Ljubljana), in drugih, ki jih vse zastopa Odvetniška pisarna Brezavšček Žgavec,
d. o. o., Ljubljana, in družbe Surovina, družba za predelavo odpadkov, d. o.
o., Maribor, in drugih, ki jih vse zastopa Odvetniška pisarna Senica &
partnerji, d. o. o., Ljubljana, na seji 14. decembra 2022
sklenilo:
Točka 1 sklepa Ustavnega sodišča št. U-I-104/22 z dne
19. 5. 2022 se izvrši tako, da se od 1. 1. 2023 do končne odločitve
Ustavnega sodišča namesto 34. do 53. člena, 274. člena ter drugega in
sedmega odstavka 275. člena Zakona o varstvu okolja (Uradni list RS,
št. 44/22) uporabljajo deveti, deseti, enajsti, dvanajsti, trinajsti,
štirinajsti in petnajsti odstavek 20. člena Zakona o varstvu okolja
(Uradni list RS, št. št. 39/06 – uradno prečiščeno besedilo, 70/08,
108/09, 48/12, 57/12, 92/13, 56/15, 102/15, 30/16 in 158/20) ter podzakonski
predpisi, ki urejajo izvajanje sistema proizvajalčeve razširjene odgovornosti
za posamezne proizvode.
Obrazložitev
A.
1. Ustavno sodišče je prejelo pobudo za začetek
postopka za oceno ustavnosti Zakona o varstvu okolja (Uradni list RS,
št. 44/22 – v nadaljevanju ZVO-2) v delu, v katerem ureja sistem proizvajalčeve
razširjene odgovornosti (v nadaljevanju PRO). Pobudniki so predlagali zadržanje
izvrševanje 2. 2. poglavja ZVO-2. Ustavno sodišče je v sklepu
št. U-I-104/22 z dne 19. 5. 2022 po eni strani upoštevalo, da lahko
odloča o predlogu za zadržanje izvrševanja le tistih določb 2. 2. poglavja
ZVO-2, ki jih pobudniki izpodbijajo, po drugi strani pa, da se bodo nekatere
določbe 2. 2. poglavja ZVO-2 začele uporabljati šele s 1. 1. 2023. Glede
na navedeno je Ustavno sodišče zadržalo le izvrševanje tretjega in četrtega
odstavka 37. člena, četrtega, petega, šestega, sedmega, osmega, devetega
in enajstega odstavka 38. člena, prvega odstavka 40. člena,
41. člena ter prvega, tretjega, četrtega, petega, šestega, osmega in
devetega odstavka 275. člena ZVO-2, ne pa tistih zakonskih določb, ki se
bodo začele uporabljati šele s 1. 1. 2023 ali jih pobudniki niso
izpodbijali.
2. Ustavno sodišče je sklenilo, da se zadeva obravnava
absolutno prednostno. S sklepom št. U-I-104/22 z dne 29. 9. 2022 je
sprejelo pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti prvega do četrtega
odstavka 37. člena, prvega in tretjega do dvanajstega odstavka
38. člena, devetega odstavka 39. člena, prvega in petega odstavka
40. člena, 41. člena, tretjega in četrtega odstavka 43. člena,
prvega, tretjega, četrtega, petega, šestega, osmega in devetega odstavka
275. člena in drugega odstavka 321. člena ZVO-2. Pobuda odpira številna
sporna vprašanja, ki so povezna tudi z učinkovito uporabo prava Evropske unije
(v nadaljevanju EU). Ustavno sodišče mora upoštevati, da mora v primeru uporabe
pravil EU, katerih razlaga je v izključni pristojnosti Sodišča EU, pri
odločanju spoštovati zahteve in pogoje, ki so določeni v pravu EU. Ustavno
sodišče zaradi kompleksnosti vprašanj, s katerimi je soočeno, o pobudi za
presojo ustavnosti izpodbijanih določb ZVO-2 ne bo moglo odločiti pred
1. 1. 2023.
3. Ustavno sodišče je prejelo predlog družbe Interzero,
d. o. o., Ljubljana, in drugih za zadržanje izvrševanja druge in tretje povedi
prvega odstavka 37. člena, drugega odstavka 37. člena, prvega,
tretjega, desetega in dvanajstega odstavka 38. člena, devetega odstavka
39. člena, petega odstavka 40. člena ter tretjega in četrtega
odstavka 43. člena ZVO-2. Pobudniki navajajo, da bo začetek uporabe tistih
določb ZVO-2, ki jih Ustavno sodišče ni zadržalo, jim pa pobudniki očitajo
protiustavnost, povzročil enake škodljive posledice, kot jih je Ustavno sodišče
že ugotovilo v sklepu št. U-I-104/22 z dne 19. 5. 2022.
4. Ustavno sodišče je prejelo tudi dopis Ministrstva za
okolje in prostor, v katerem navaja, da je sistem PRO, ki je urejen v 2. 2.
poglavju ZVO-2, nedeljiva celota. Ministrstvo meni, da bi lahko bilo ogroženo
učinkovito delovanje sistema PRO, če bi se po 1. 1. 2023 morale delno
uporabljati določbe ZVO-2 in delno določbe Zakona o varstvu okolja (Uradni list
RS, št. št. 39/06 – uradno prečiščeno besedilo, 70/08, 108/09, 48/12,
57/12, 92/13, 56/15, 102/15, 30/16 in 158/20 – v nadaljevanju ZVO-1).
5. S 1. 1. 2023 se bodo na podlagi drugega odstavka
321. člena ZVO-2 začele uporabljati vse določbe od 34. do 53. člena
ZVO-2, razen določb, katerih izvrševanje je Ustavno sodišče zadržalo. S
skorajšnjim začetkom uporabe vseh določb od 34. do 53. člena ZVO-2 so
podane drugačne razmere, kot v času sprejetja sklepa Ustavnega sodišča
št. U-I-104/22 z dne 19. 5. 2022. Zato mora Ustavno sodišče po uradni
dolžnosti pretehtati vpliv zadržanja izvrševanja le tretjega in četrtega
odstavka 37. člena, četrtega, petega, šestega, sedmega, osmega, devetega
in enajstega odstavka 38. člena, prvega odstavka 40. člena,
41. člena ter prvega, tretjega, četrtega, petega, šestega, osmega in
devetega odstavka 275. člena ZVO-2 na učinkovito delovanje sistema PRO.
B.
6. Ustavno sodišče je v sklepu
št. U-I-104/22 z dne 29. 9. 2022 že ugotovilo, da izpodbijane določbe
2. 2. poglavja ZVO-2 tvorijo bistveni okvir pravnega režima sistema PRO. Zaradi
zadržanja izvrševanja posameznih določb v 2. 2. poglavju ZVO-2 in določb
275. člena ZVO-2, ki so urejale prilagoditev izpolnjevanja obveznosti PRO
obstoječih proizvajalcev, ni bila mogoča uveljavitev spremenjenega sistema PRO
iz ZVO-2. Na podlagi prve alineje prvega odstavka 320. člena ZVO-2 deveti,
deseti, enajsti, dvanajsti, trinajsti, štirinajsti in petnajsti odstavek
20. člena ZVO-1, ki so urejali sistem PRO pred uveljavitvijo ZVO-2,
veljajo, dokler se ne uveljavi sistem PRO iz 34. do 53. člena ZVO-2. Z
začetkom uporabe 34. do 53. člena ZVO-2, katerih izvrševanja Ustavno
sodišče ni zadržalo, bodo udeležencem v sistemu PRO naložene obveznosti, ki bi
jih bili dolžni izpolnjevati v spremenjenem sistemu PRO na podlagi ZVO-2.
Ustavno sodišče ocenjuje, da bi delna uveljavitev spremenjenega sistema PRO na
podlagi ZVO-2 in delno izvajanje sistema PRO na podlagi ZVO-1 lahko povzročila
stanje pravne negotovosti v taki meri, da bi lahko bila ogrožena pravna
varnost, saj obveznosti vseh udeležencev v sistemu PRO ne bi bile jasno in
določljivo urejene. Ustavno sodišče mora upoštevati, da so določbe v 2. 2.
poglavju ZVO-2 tesno medsebojno povezane in soodvisne. Zadržanje izvrševanja
posamezne določbe v 2. 2. poglavju ZVO-2 lahko vpliva na učinkovito izvrševanje
drugih zakonskih določb, ki urejajo navedeni sistem, čeprav Ustavno sodišče
njihovega izvrševanja ni moglo zadržati. Ker je sistem PRO eden glavnih
instrumentov pri izvajanju hierarhije ravnanja z odpadki in pri zagotavljanju
trajnostne rabe virov in krožnega gospodarstva, je nujno, da nemoteno in
neprekinjeno deluje. Zato mora biti udeležencem v sistemu PRO ves čas znan
obseg njihovih pravic in obveznosti. Le na tak način je mogoče zagotoviti
učinkovito in neprekinjeno delovanje sistema PRO.
7. Ustavno sodišče je v sklepu št. U-I-104/22 z dne
19. 5. 2022 že ugotovilo, da bi izvrševanje morebiti protiustavnega
spremenjenega sistema PRO iz ZVO-2 povzročilo več težko popravljivih ali celo
nepopravljivih škodljivih posledic in je zato zadržalo izvrševanje izpodbijanih
določb. Vendar pa Ustavno sodišče tudi samo ne sme z zadržanjem izvrševanja nekaterih
določb 2. 2. poglavja ZVO-2 povzročiti stanja pravne negotovosti, ki bi lahko
negativno vplivalo na učinkovitost sistema PRO in ogrozilo pravno varnost (glej
prejšnjo točko obrazložitve tega dopolnilnega sklepa).
8. Ustavno sodišče je, da bi v času do svoje končne
odločitve preprečilo nastanek škodljivih posledic, ki bi nastale zaradi
izvrševanja morebitnih protiustavnih določb iz 2. 2. poglavja ZVO-2, in da ne
bi obenem ogrozilo pravne varnosti udeležencev v sistemu PRO in učinkovitega
izvrševanja sistema PRO, po uradni dolžnosti skladno s tretjim odstavkom
39. člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 –
uradno prečiščeno besedilo, 109/12, 23/20 in 92/21 – v nadaljevanju ZUstS)
določilo način izvršitve zadržanja iz 1. točke sklepa Ustavnega sodišča
št. U-I-104/22 z dne 19. 5. 2022. Točka 1 izreka sklepa Ustavnega
sodišča št. U-I-104/22 z dne 19. 5. 2022 se izvrši tako, da se od
1. 1. 2023 do končne odločitve Ustavnega sodišča namesto 34. do
53. člena, 274. člena ter drugega in petega odstavka 275. člena
ZVO-2 uporabljajo deveti, deseti, enajsti, dvanajsti, trinajsti, štirinajsti in
petnajsti odstavek 20. člena ZVO-1 ter podzakonski predpisi, ki urejajo
izvajanje sistema PRO za posamezne proizvode. To so Uredba o embalaži in
odpadni embalaži (Uradni list RS, št. 54/21, 208/21 in 120/22), Uredba o
odpadni električni in elektronski opremi (Uradni list RS, št. 55/15,
47/16, 72/18 in 108/20), Uredba o ravnanju z baterijami in akumulatorji ter
odpadnimi baterijami in akumulatorji (Uradni list št. 3/10, 64/12, 93/12,
103/15 in 101/20), Uredba o odpadnih nagrobnih svečah (Uradni list RS,
št. 25/19), Uredba o ravnanju z odpadnimi zdravili (Uradni list RS,
št. 105/08), Uredba o ravnanju z odpadnimi fitofarmacevtskimi sredstvi, ki
vsebujejo nevarne snovi (Uradni list RS, št. 119/06), Uredba o izrabljenih
vozilih (Uradni list RS, št. 32/11, 45/11 – popr., 26/12 in 101/20),
Uredba o ravnanju z izrabljenimi gumami (Uradni list RS, št. 63/09) in
Uredba o zmanjšanju vpliva nekaterih plastičnih proizvodov na okolje (Uradni
list RS, št. 132/22). To pomeni, da od 1. 1. 2023 do končne odločitve
Ustavnega sodišča določbe ZVO-2, ki urejajo sistem PRO, ne morejo imeti pravnih
učinkov in se sistem PRO v celoti izvaja po predpisih, ki so ga urejali pred
začetkom veljavnosti ZVO-2.
9. Ker je Ustavno sodišče že po uradni dolžnosti
določilo način izvršitve zadržanja iz 1. točke sklepa št. U-I-104/22 z dne
19. 5. 2022 tako, da je preprečilo tudi nastanek tistih morebitnih
škodljivih posledic, s katerimi pobudniki družba Interzero in drugi
utemeljujejo svoj predlog za zadržanje izvrševanja druge in tretje povedi
prvega odstavka 37. člena, drugega odstavka 37. člena, prvega,
tretjega, desetega in dvanajstega odstavka 38. člena, devetega odstavka
39. člena, petega odstavka 40. člena ter tretjega in četrtega
odstavka 43. člena ZVO-2, Ustavnemu sodišču o njihovem predlogu ni bilo
treba še posebej odločiti.
C.
10. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi tretjega odstavka 39. člena ZUstS v sestavi: predsednik dr. Matej
Accetto ter sodnici in sodniki dr. Rok Čeferin, dr. Rajko Knez, dr. Špelca
Mežnar, dr. Marijan Pavčnik, dr. Rok Svetlič, Marko Šorli in dr. Katja Šugman
Stubbs. Sklep je sprejelo soglasno.
Dr. Matej Accett
predsednik