Številka: U-I-279/08-8
Datum: 17. 12. 2008
S K L E P
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Okrajnega sodišča v Celju, na seji 17. decembra
2008
s k l e n i l o :
Do končne odločitve Ustavnega sodišča se zadrži izvrševanje četrtega
in petega odstavka 143. člena Zakona o pravdnem postopku (Uradni list RS, št.
26/99, 96/02, 12/03 – ur. p. b., 2/04, 36/04 – ur. p. b., 52/07, 73/07 – ur. p.
b. in 45/08).
O b r a z l o ž i t e v
1. Predlagatelj predlaga oceno ustavnosti
četrtega in petega odstavka 143. člena Zakona o pravdnem postopku (ZPP), ki pod
določenimi pogoji dopuščata vročitev na naslovu, kjer je naslovnik uradno
prijavljen, čeprav tam dejansko ne živi.
2. Predlagatelj predlaga začasno zadržanje
izvrševanja izpodbijane zakonske ureditve. Pojasni, da je bil v zadevi, ki je
bila podlaga za vložitev zahteve, pravdni postopek sicer prekinjen. Vendar bi
po oceni predlagatelja nadaljnje izvrševanje izpodbijane zakonske ureditve v
podobnih primerih lahko povzročilo težko popravljive škodljive posledice: če bi
se sodna pisanja (zlasti tožbe in predlogi za izvršbo) tožencem in dolžnikom
vročala na naslove, za katere je jasno, da tam ne prebivajo, in obstaja zelo
majhna verjetnost, da se bodo s sodnim pisanjem sploh seznanili in uspešno
preprečili posledice zamude, bi zanje nastale hude civilnopravne sankcije.
Predlagatelj dodaja, da je vprašanje njihovega morebitnega uspeha z rednimi
oziroma izrednimi pravnimi sredstvi odvisno od tega, ali bodo za sodno pisanje
dejansko sploh izvedeli in kdaj bodo zanj izvedeli, pa tudi od oblikovanja nove
sodne prakse na tem področju.
3. Državni zbor predlaga zavrnitev predloga
za začasno zadržanje. Poudarja, da je konkretni pravdni postopek prekinjen,
zato za toženo stranko do končne odločitve Ustavnega sodišča ne bodo nastale
škodljive posledice. Sicer pa bi bile po stališču Državnega zbora posledice
začasnega zadržanja večje od posledic, do katerih bi prišlo, če zadržanja ne bi
bilo. Tudi Vlada meni, da predlog za začasno zadržanje ni utemeljen. Po stališču
Vlade morebitne negativne posledice vročitve na podlagi izpodbijanih zakonskih
določb lahko nastanejo le posamezniku (praviloma tožencu), ki ne ravna v skladu
z obveznostjo, ki mu jo nalaga Zakon o prijavi prebivališča (Uradni list RS,
št. 9/01 in nasl. – ZPPreb), tj. opusti upravnopravno dolžnost glede prijave in
odjave prebivališča oziroma naslova za vročanje.
4. Na podlagi 39. člena Zakona o Ustavnem
sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju ZUstS) lahko Ustavno
sodišče do končne odločitve zadrži izvrševanje izpodbijanega predpisa, če bi
zaradi njegovega izvrševanja lahko nastale težko popravljive škodljive
posledice. Kadar Ustavno sodišče odloča o začasnem zadržanju izvrševanja
izpodbijanega predpisa, vselej tehta med škodljivimi posledicami, ki bi jih
povzročilo izvrševanje morebiti protiustavnega predpisa, in med škodljivimi
posledicami, ki bi nastale, če se izpodbijani predpis ne bi izvrševal.
5. Po oceni Ustavnega sodišča bi
izpodbijana zakonska ureditev lahko pomenila poseg v pravico do izjave stranke.
Iz navedb v zahtevi izhaja, da bi izpodbijane določbe prizadele tožence in
dolžnike, ki ne prebivajo na naslovu, na katerem so uradno prijavljeni, in zato
obstaja zelo majhna verjetnost, da se bodo s sodnim pisanjem sploh seznanili in
tako uspešno preprečili posledice zamude. Po oceni Ustavnega sodišča bi bile
civilnopravne posledice, ki bi jim nastale z nadaljnjim izvrševanjem
izpodbijane zakonske ureditve, večje od posledic, ki bi nastale, če se do
končne odločitve Ustavnega sodišča ohrani dosedanja praksa vročanja na naslov
dejanskega bivališča. Ustavno sodišče je zato odločilo, kot izhaja iz izreka
tega sklepa, in sklenilo, da bo zadevo obravnavalo absolutno prednostno.
6. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi prvega odstavka 39. člena ZUstS v sestavi: predsednik Jože Tratnik ter
sodnice in sodniki mag. Marta Klampfer, mag. Marija Krisper Kramberger, mag.
Miroslav Mozetič, dr. Ernest Petrič, Jasna Pogačar, dr. Ciril Ribičič in Jan
Zobec. Sklep je sprejelo soglasno.
Jože Tratnik l.r.
Predsednik