Številka: U-I-356/07-13
Datum: 2. 7. 2009
S K L E P
Ustavno sodišče je v postopku za oceno
ustavnosti, začetem z zahtevo Skupine poslank in poslancev Državnega zbora, na
seji 2. julija 2009
s k l e n i l o:
Zahteva za oceno ustavnosti 86., 87., 88.
in 138. člena Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja
(Uradni list RS, št. 12/96, 23/96 – popr., 64/01, 108/02, 14/03 – ur. p. b.,
34/03, 55/03 – ur. p. b., 79/03, 115/03 – ur. p. b., 65/05, 98/05 – ur. p. b.,
129/06 in 16/07 – ur. p. b.) se zavrže.
O b r a z l o ž i t e v
1. Skupina 36 poslank in poslancev1
Državnega zbora je 11. 12. 2007 vložila zahtevo za oceno ustavnosti zgoraj
navedenih določb Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja.
Predlagatelj zatrjuje, da je ureditev, po kateri pripada zasebnim šolam, ki
izvajajo javno veljavne programe, za posameznega učenca 85 % sredstev, ki jih
zagotavlja država oziroma lokalna skupnost za plače in materialne stroške na
učenca v javni šoli, pri čemer jim sredstva za investicijsko vzdrževanje sploh
niso zagotovljena, v neskladju z Ustavo. Nasprotuje tudi ureditvi prenehanja
financiranja zasebnih šol v primeru, ko je ogrožen obstoj javne šole, ureditvi
šolnin za zasebne šole ter prehodni določbi, ki je za zasebne šole, ki so imele
ob uveljavitvi tega zakona sklenjene koncesijske pogodbe, ohranila financiranje
po taki pogodbi (ki je bilo praviloma 100 %).
2. Po prvem odstavku 23.a člena Zakona o
Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 64/07 – ur. p. b. – v nadaljevanju ZUstS)
lahko zahtevo za začetek postopka za oceno ustavnosti oziroma zakonitosti
predpisa med drugim vloži tudi tretjina poslancev Državnega zbora. Upravičeni
predlagatelj je torej v tej zadevi ob vložitvi zahteve obstajal. Vendar Ustavno
sodišče pazi na obstoj procesnih predpostavk po uradni dolžnosti ves čas
postopka. To velja tudi za procesno predpostavko obstoja upravičenega
predlagatelja. Ustavno sodišče postopka za oceno ustavnosti predpisa praviloma
ne more začeti niti voditi po uradni dolžnosti.2 Pri tem postopek,
sprožen z vložitvijo zahteve, ne pomeni izjeme od tega splošnega pravila. Tudi
v tem postopku je predlagatelj dominus litis procesa – in sicer ne le ob
vložitvi zahteve, temveč tudi v nadaljevanju. Od njegove dispozicije je
odvisno, ali bo Ustavno sodišče že vloženo zahtevo obravnavalo ali ne.3
Zato mora tudi upravičeni predlagatelj obstajati ves čas postopka.
3. V obravnavani zadevi je zahtevo vložila
skupina poslank in poslancev, ki je svoj poslanski mandat izvrševala v
mandatnem obdobju Državnega zbora 2004–2008. To mandatno obdobje se je izteklo
s konstituiranjem novega Državnega zbora, tj. s 15. 10. 2008. S tem dnem je
skupina poslank in poslancev prejšnjega sklica4 izgubila zakonsko
podeljeno sposobnost biti stranka v postopku pred Ustavnim sodiščem (ius
standi in iudicio). Skupnost tretjine poslancev se namreč razlikuje od
drugih predlagateljev iz prvega odstavka 23.a člena ZUstS. Upravičenje za
vložitev zahteve v tem primeru ni podeljeno organu oziroma instituciji, ki bi
kljub zamenjavi njenega personalnega substrata še naprej pravno obstajala.
Upravičenje je podeljeno sicer kvalificirani, vendar neformalni skupnosti, ki
jo oblikuje obstoj določenega skupnega namena. Pri tem pa je pomembno, da je
položaj poslank in poslancev povezan s pravicami in z dolžnostmi, ki izhajajo
iz njihovega mandata. Ta pa se lahko giblje le znotraj funkcije vsakokratnega
predstavniškega telesa. Ker torej upravičeni predlagatelj ne obstaja več, je
Ustavno sodišče zahtevo zavrglo.
4. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi prvega odstavka 25. člena ZUstS v sestavi: predsednik Jože Tratnik ter
sodnice in sodniki mag. Marta Klampfer, mag. Marija Krisper Kramberger, mag.
Miroslav Mozetič, dr. Ernest Petrič, Jasna Pogačar, dr. Ciril Ribičič in Jan
Zobec. Sklep je sprejelo s sedmimi glasovi proti enemu. Proti je glasoval
sodnik Ribičič.
Jože Tratnik l. r.
Predsednik
_______________
1 Zahtevi je sicer predložen seznam s 37 podpisi,
vendar je eden izmed poslancev, Janez Drobnič, zahtevo podpisal dvakrat.
2 Načelo oficialnosti je uveljavljeno le v primeru
razširitve postopka po t. i. modelu koneksitete (30. člen ZUstS) ter v primeru
razširitve postopka ob ustavni pritožbi (drugi odstavek 59. člena ZustS).
Vendar tudi ti postopki niso sproženi brez predloga upravičenega predlagatelja
za začetek postopka za oceno ustavnosti predpisa oziroma brez vlagatelja pobude
ali ustavne pritožbe.
3 Po drugem odstavku 25. člena ZUstS Ustavno sodišče
ustavi postopek, če predlagatelj pred sprejemom odločitve umakne zahtevo.
Po 47. členu ZUstS Ustavno sodišče odloči o ustavnosti
predpisa, ki je med postopkom pred Ustavnim sodiščem v izpodbijanem delu
prenehal veljati ali je bil spremenjen ali dopolnjen le, če predlagatelj
izkaže, da niso bile odpravljene posledice njegove neustavnosti.
4 Ob konstituiranju novega Državnega zbora je bil
poslanski mandat ponovno potrjen le 16 podpisnikom zahteve, in sicer: Francetu
Cukjatiju, Zvonku Černaču, Ivanu Grillu, Branku Grimsu, Robertu Hrovatu, Evi
Irgl, Alenki Jeraj, Danijelu Krivcu, Branku Mariniču, Rudolfu Petanu, Miru
Petku, Marijanu Pojbiču, Jakobu Presečniku, Francu Pukšiču, Jožetu Tanku in
Milenku Ziherlu.