Številka: Up-678/09-5
Datum: 20. 10. 2009
S K L E P
Senat Ustavnega sodišča je v postopku za
preizkus ustavne pritožbe, ki jo je vložil Teodor Panzalovič, Kidričevo, ki ga
zastopa Stanislav Klemenčič, odvetnik na Ptuju, na seji 20. oktobra 2009
s k l e n i l:
Ustavna pritožba zoper sodbo Višjega
sodišča v Mariboru št. I Cp 135/09 z dne 15. 4. 2009 v zvezi s sodbo Okrožnega
sodišča na Ptuju št. P 102/2006 z dne 22. 10. 2008 se zavrže.
O b r a z l o ž i t e v
A.
1. V pravdnem postopku je sodišče prve
stopnje zavrnilo pritožnikov (tedaj tožnikov) zahtevek zaradi plačila
odškodnine v znesku 9.100,00 EUR. Višje sodišče je zavrnilo pritožnikovo
pritožbo in potrdilo sodbo sodišča prve stopnje.
2. Pritožnik uveljavlja kršitev pravice do
enakega varstva pravic iz 22. člena Ustave. Navaja, da je dokazna ocena sodišča
prve stopnje arbitrarna. Razlogi sodbe naj bi bili namreč v nasprotju z
izvedenimi dokazi. Sodba sodišča prve stopnje naj bi bila zato le na videz
obrazložena. Sodišču prve stopnje očita tudi kršitev pravice do nepristranskega
sojenja. Višjemu sodišču pa očita, da je zgolj ponovilo razloge sodišča prve
stopnje. Sodba Višjega sodišča naj tako ne bi vsebovala odgovora na njegove
pritožbene očitke, po katerih naj bi izvedeni dokazni postopek pokazal, da je toženec
vsaj sodeloval pri pretepu. Prav tako naj ne bi vsebovala odgovora na njegova
pravna naziranja, da sostorilci v primeru, ko ni mogoče ugotoviti natančne
vloge posameznega od njih, solidarno odgovarjajo za posledice, ki so jih
povzročili. Pojasnjuje še, da predloga za dopustitev revizije po prvem odstavku
367.b člena Zakona o pravdnem postopku (Uradni list RS, št. 26/99 in nasl. – v
nadaljevanju ZPP) ni vložil, ker je po njegovi oceni v izpodbijanih sodbah
sporna le dokazna ocena sodišč, ne pa pravna narava spora, s takšnimi razlogi
pa predloga za dopustitev revizije očitno ne more utemeljiti. Zato meni, da je
izčrpal vsa pravna sredstva in da so zato procesne predpostavke za vložitev
ustavne pritožbe izpolnjene.
B.
3. S 1. 10. 2008 je bila uveljavljena nova
ureditev revizije v pravdnem postopku. Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona
o pravdnem postopku (Uradni list RS, št. 45/08 – v nadaljevanju ZPP-D) je
uvedel institut dopuščene revizije. V skladu s spremenjenim prvim odstavkom
367. člena ZPP lahko stranke zoper pravnomočno sodbo, izdano na drugi stopnji,
vložijo revizijo v 30 dneh od vročitve prepisa sodbe (dovoljena revizija)
oziroma v 15 dneh po vročitvi sklepa Vrhovnega sodišča o dopustitvi revizije
(dopuščena revizija). Po drugem odstavku istega člena je revizija dovoljena, če
vrednost izpodbijanega dela pravnomočne sodbe presega 40.000 EUR (dovoljena
revizija). Če revizija po prejšnjem odstavku ni dovoljena, jo lahko v skladu s
367.a členom tega zakona dopusti Vrhovno sodišče (dopuščena revizija). Revizije
ne more dopustiti, če zakon določa, da revizije ni, ali če vrednost
izpodbijanega dela pravnomočne sodbe ne presega 2.000 EUR (četrti odstavek 367.
člena ZPP). Po prvem odstavku 367.a člena ZPP Vrhovno sodišče dopusti revizijo,
če je od njegove odločitve mogoče pričakovati odločitev o pravnem vprašanju, ki
je pomembno za zagotovitev pravne varnosti, enotne uporabe prava ali za razvoj
prava prek sodne prakse. Vrhovno sodišče dopusti revizijo zlasti v primerih:
(1) če gre za pravno vprašanje, glede katerega odločitev sodišča druge stopnje
odstopa od sodne prakse Vrhovnega sodišča, ali (2) če gre za pravno vprašanje,
glede katerega sodne prakse Vrhovnega sodišča ni, še zlasti, če sodna praksa
višjih sodišč ni enotna, ali (3) če gre za pravno vprašanje, glede katerega
sodna praksa Vrhovnega sodišča ni enotna.
4. ZPP-D je torej skoraj v celoti opustil
vrednost spornega predmeta kot odločilen kriterij za (ne)dopustnost revizije.
Namesto tega je uvedel sistem, po katerem se revizija dopusti po kriteriju
objektivnega pomena zadeve z vidika pravnega reda v celoti (reševanje pomembnih
pravnih vprašanj in s tem prispevek k razvoju prava prek sodne prakse,
zagotavljanje enotnosti sodne prakse).1 S tem, ko se Vrhovnemu
sodišču kot najvišji avtoriteti sodne oblasti glede razlage in uporabe zakona
omogoča izrekanje o pomembnih pravnih vprašanjih, se zagotavlja razvoj prava
prek sodne prakse.2 Zagotavlja se tudi učinkovito uresničevanje
naloge Vrhovnega sodišča, da skrbi za poenotenje sodne prakse in s tem za
zagotovitev enakosti pred zakonom.3 Glede na besedilo generalne
klavzule iz prvega odstavka 367.a člena ZPP pa se s tem zagotavlja tudi pravna
varnost.
5. Glede na spremenjeno ureditev revizije v
pravdnem postopku mora Ustavno sodišče odgovoriti na vprašanje, kako nova
ureditev vpliva na presojo procesne predpostavke izčrpanosti pravnih sredstev
(prvi odstavek 51. člena Zakona o Ustavnem sodišču, Uradni list RS, št. 64/07 –
ur. p. b. – v nadaljevanju ZUstS), ko gre za dopuščeno revizijo. Pri iskanju
odgovora na to vprašanje je treba po eni strani upoštevati naravo in namen
revizije (glej prejšnjo točko obrazložitve), po drugi strani pa tudi določbe
Ustave, ki opredeljujejo položaj (rednega) sodstva. V sporih iz osebnih in
družinskih razmerij ter v sporih iz premoženjskih in drugih civilnopravnih
razmerij fizičnih in pravnih oseb (prim. 1. člen ZPP) so sodišča tista, ki so v
prvi vrsti dolžna razlagati pravo, Vrhovno sodišče, ki je njihov vrh, pa
ustvarja enotno sodno prakso glede pomembnih pravnih vprašanj.4 Pri
tem so na podlagi 125. člena Ustave sodniki na vseh stopnjah sojenja vključno z
Vrhovnim sodiščem kot najvišjim sodiščem v državi (127. člen Ustave) dolžni
zagotavljati varstvo človekovih pravic in temeljnih svoboščin. Glede na to in
upoštevajoč naravo in namen revizije v pravdnem postopku mora stranka pred
vložitvijo ustavne pritožbe vložiti predlog za dopustitev revizije. Če Vrhovno sodišče
temu predlogu ugodi, je stranka dolžna v 15 dneh po vročitvi sklepa Vrhovnega
sodišča vložiti revizijo. Kot izhaja iz ustaljene ustavnosodne presoje glede
vprašanja izčrpanosti pravnih sredstev, navedeno pomeni, da mora biti revizija
izčrpana ne le formalno, temveč tudi po vsebini: stranka mora trditve o
domnevnih kršitvah človekovih pravic in temeljnih svoboščin uveljavljati že v
revizijskem postopku.
6. Stališče, po katerem je treba v pravdnem
postopku vedno izčrpati revizijo pred vložitvijo ustavne pritožbe, zahteva tudi
ustrezno razlago prvega odstavka 52. člena ZUstS, ki določa rok za vložitev
ustavne pritožbe. Če bo Vrhovno sodišče predlog za dopustitev revizije
zavrnilo, ker bo ocenilo, da niso izpolnjeni pogoji iz 367.a člena ZPP, bo
Ustavno sodišče štelo, da teče rok za vložitev ustavne pritožbe zoper meritorno
odločitev Višjega sodišča od vročitve sklepa o zavrnitvi predloga za dopustitev
revizije. Seveda pa si pritožnik ne bo varoval roka za vložitev ustavne
pritožbe zoper odločbo Višjega sodišča, če bo Vrhovno sodišče njegov predlog za
dopustitev revizije zavrglo kot prepozen ali nepopoln (šesti odstavek 367.a
člena ZPP).
7. Kot izhaja iz ustavne pritožbe,
pritožnik v obravnavanem primeru ni vložil predloga za dopustitev revizije.
Pritožnik zmotno meni, da očitkov, s katerimi utemeljuje ustavno pritožbo, ni
bil dolžan predhodno izčrpati že v navedenem pravnem sredstvu. Glede na vlogo
Vrhovnega sodišča, glede na naravo in namen revizije ter glede na razloge, iz
katerih je revizija lahko dopuščena, namreč (vsaj zaenkrat) ni mogoč sklep, da
stranka z določenimi (ustavnopravno upoštevnimi) očitki predloga za dopuščeno
revizijo očitno ne bi mogla utemeljiti. Za vložitev ustavne pritožbe torej ni
izpolnjen pogoj iz prvega odstavka 51. člena ZUstS. Zato jo je bilo treba
zaradi neizčrpanosti pravnih sredstev zavreči.
C.
8. Senat je sprejel ta sklep na podlagi
pete alineje prvega odstavka 55.b člena ZUstS ter prve alineje tretjega
odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07) v
sestavi: predsednik senata Jan Zobec ter člana mag. Marija Krisper Kramberger
in Jože Tratnik. Sklep je sprejel soglasno.
Jan Zobec l. r.
Predsednik senata
_______________
1 Prim. A. Galič, Novela Zakona o pravdnem postopku
(ZPP-D), Pravna praksa, št. 22 (2008), str. 22 in nasl.
2 Tako A. Galič, Zakon o pravdnem postopku (ZPP) z
uvodnimi pojasnili k spremembam zakona, Uradni list Republike Slovenije,
Ljubljana 2008, str. 56.
3 Prav tam.
4 V skladu s prvim odstavkom 109. člena Zakona o
sodiščih (Uradni list RS, št. 19/94 in nasl. – ZS) za enotno sodno prakso skrbi
Vrhovno sodišče.