Ustavno sodišče je v postopku za preizkus
pobude družbe Petrol, Slovenska naftna družba, d.d., Ljubljana, ter Tiborja
Feherja, s.p., Lendava, in drugih, ki jih zastopa Mitja Ulčar, odvetnik v
Kranju, na seji dne 13. oktobra 2004
s k l e n i l o:
Izvrševanje dela prvega stavka prvega odstavka 2. člena Zakona o
varstvu potrošnikov (Uradni list RS, št. 14/03, ur. p.b. in 51/04), ki se
glasi: »na območjih kjer avtohtono živita italijanska ali madžarska narodna
skupnost pa tudi v jeziku narodne skupnosti«, se do končne odločitve zadrži.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudniki izpodbijajo prvi odstavek 2.
člena Zakona o varstvu potrošnikov (v nadaljevanju: ZVPot)1 v delu,
ki zavezuje podjetja, da poslujejo s potrošniki na območjih, kjer avtohtono
živita italijanska in madžarska narodna skupnost, tudi v jeziku narodne
skupnosti. Menijo, da navedena določba na ustavno nedopusten način omejuje
pravico do svobodne gospodarske pobude in konkurenco na trgu in je zato v
neskladju s 74. členom Ustave (podjetništvo). Določba naj bi bila v neskladju
tudi s prvim odstavkom 14. člena Ustave. Pobudniki trdijo, da navedena določba
postavlja podjetja, ki poslujejo na območjih, kjer živita avtohtoni narodni
skupnosti, v neenakopraven položaj v primerjavi s podjetji, ki na teh trgih ne
poslujejo. Prva morajo namreč na teh omejenih trgih poslovati dvojezično.
Izpodbijana določba naj bi bila v neskladju tudi z načeli pravne države iz 2.
člena Ustave, zlasti z načelom zaupanja v pravo. Določba spreminja dosedanjo
obveznost poslovanja le v slovenskem jeziku in zahteva dvojezično poslovanje,
pri čemer pa Zakon ni določil nobenega prilagoditvenega roka. Pravni interes
izkazujejo z navajanjem, da imajo poslovalnice na območjih, kjer živita
avtohtoni narodni skupnosti.
2. Pobudniki predlagajo začasno zadržanje
izpodbijanega dela prvega odstavka 2. člena ZVPot. Navajajo, da jim bodo zaradi
prilagoditve poslovanja zakonski zahtevi nastale težko popravljive oziroma
nepopravljive škodljive posledice, ki jih ne bo mogoče odpraviti, če bi se izkazalo,
da je izpodbijana določba v neskladju z Ustavo (spremembe napisov, obvestil,
oglasov, reklam, prospektov in ostalih komunikacijskih sredstev, izplačilo
odpravnin zaradi odpusta delavcev in zaposlitev novih delavcev, ki bodo
obvladali jezika narodnih skupnosti). V določenih primerih naj bi prišlo tudi
do zapiranja poslovalnic. Prav tako so za kršitev izpodbijane določbe
predpisane visoke globe. Po mnenju pobudnikov začasno zadržanje ohrani stanje,
kakršno je bilo pred sprejemom izpodbijane določbe in ne bo povzročilo
škodljivih posledic.
3. Vlada meni, da niso podani razlogi za
začasno zadržanje izpodbijane določbe. Pojasnjuje, da je s spremenjenim 2.
členom Zakona uskladila slovensko zakonodajo s pravnim redom Evropskih
skupnosti in s sodno prakso Sodišča Evropskih skupnosti. Ta zahteva, da
nacionalni predpisi ne smejo nedovoljeno omejevati trgovine med državami
članicami in jim v celoti prepovedati možnosti uporabe simbolov in slik ter
besed in besednih zvez, ki so potrošnikom lahko razumljivi. Zato naj bi
zadržanje izpodbijane določbe (prvega odstavka 2. člena ZVPot) imelo za
posledico neusklajenost domače zakonodaje s pravnim redom Evropskih skupnosti,
nastala naj bi tudi pravna praznina, saj je prejšnja ureditev že prenehala
veljati. Vlada pojasnjuje tudi, da ugotavlja, da imajo podjetja z izvajanjem
izpodbijane določbe, ki se nanaša na poslovanje v jezikih narodnih skupnosti,
težave in da se v tej zvezi pojavlja tudi vrsta nejasnosti ter da zato
pripravlja ustrezne spremembe Zakona.
B)
4. Ustavno sodišče najprej ugotavlja, da
niso sporne vse določbe prvega odstavka 2. člena ZVPot, temveč samo del prvega
stavka prvega odstavka, ki se glasi:« na območjih kjer avtohtono živita
italijanska ali madžarska narodna skupnost pa tudi v jeziku narodne skupnosti«.
Zato se je pri odločanju o začasnem zadržanju izvrševanja izpodbijanih določb
omejilo na navedeno določbo.
5. Ustavno sodišče lahko na podlagi 39.
člena Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju:
ZUstS) do končne odločitve zadrži izvrševanje izpodbijanih določb zakona, če bi
zaradi njihovega izvrševanja nastale težko popravljive škodljive posledice.
Posledice, kot jih navajajo pobudniki in ki naj bi jim nastale z izvrševanjem
izpodbijanega dela Zakona, bi bile po oceni Ustavnega sodišča težko popravljive
v smislu 39. člena ZUstS, če bi se izkazalo, da je izpodbijana določba ZVPot v
neskladju z Ustavo (zmanjšanje prihodka, stroški prilagajanja zakonskim
pogojem, stroški v zvezi z odpuščanjem delavcev oziroma zaposlovanjem novih
delavcev, plačila denarnih kazni). Pri oceni škodljivih posledic je Ustavno
sodišče upoštevalo tudi dejstvo, da ZVPot-B ne določa prilagoditvenega roka.
Izpodbijana določba je začela veljati naslednji dan po objavi, čeprav je bil
Zakon sprejet po nujnem postopku in je ZVPot-B v 19. členu za nekatere primere
izrecno odložil začetek uporabe Zakona. Na drugi strani je posledica začasnega
zadržanja le ohranitev sedanjega stanja vse do končne odločitve Ustavnega
sodišča. Položaj narodnih skupnosti se torej s tem ne bo poslabšal. Začasno
zadržanje tudi ne posega v tiste določbe 2. člena ZVPot, ki po mnenju Vlade
pomenijo uskladitev s pravnim redom Evropskih skupnosti.
C)
6. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na
podlagi 39. člena ZUstS v sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam Lukić ter
sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija
Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in
Jože Tratnik. Sklep je sprejelo s sedmimi glasovi proti dvema. Proti sta
glasovala sodnika Ribičič in Tratnik.
Št. U-I-218/04-8
Ljubljana, dne 13. oktobra 2004.
Predsednica
dr. Dragica Wedam Lukić l. r.
____________________________________
1 Gre za 2. člen Zakona o spremembah in dopolnitvah
Zakona o varstvu potrošnikov (Uradni list RS, št. 51/04 – ZVPot-B)