Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo
predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega
organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Uredbe o
načinu izvajanja gospodarske javne službe dejavnost sistemskega operaterja
prenosnega omrežja zemeljskega plina obsega:
-
Uredbo o načinu izvajanja gospodarske javne
službe dejavnost sistemskega operaterja prenosnega omrežja zemeljskega plina
(Uradni list RS, št. 97/04 z dne 3. 9. 2004),
-
Uredbo o dopolnitvi Uredbe o načinu izvajanja
gospodarske javne službe dejavnost sistemskega operaterja prenosnega omrežja
zemeljskega plina (Uradni list RS, št. 8/05 z dne 28. 1. 2005),
-
Uredbo o zagotavljanju zanesljivosti oskrbe z
zemeljskim plinom (Uradni list RS, št. 8/07 z dne 29. 1. 2007).
UREDBA
o načinu izvajanja gospodarske javne
službe dejavnost sistemskega operaterja prenosnega omrežja zemeljskega plina
(neuradno prečiščeno besedilo št. 2)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
Ta uredba ureja način izvajanja gospodarske
javne službe dejavnost sistemskega operaterja prenosnega omrežja zemeljskega
plina (v nadaljnjem besedilu: dejavnost sistemskega operaterja), zlasti pa
določa:
-
pravice in obveznosti izvajalcev javne službe;
-
organizacijsko zasnovo opravljanja te javne
službe;
-
način in pogoje zagotavljanja storitev, ki
sestavljajo javno službo;
-
pravice in obveznosti uporabnikov;
-
način financiranja javne službe.
2. člen
Poleg pomenov, določenih v Energetskem
zakonu, imajo izrazi v tej uredbi še naslednji pomen:
-
distribucijsko omrežje zemeljskega plina: je
omrežje plinovodov, ki so funkcionalno zgrajeni na zaključenem geografskem
območju, določenim s strani lokalne skupnosti kot območje izvajanja gospodarske
javne službe dejavnost sistemskega operaterja distribucijskega omrežja
zemeljskega plina, in po katerem se izvaja distribucija zemeljskega plina do
končnih odjemalcev;
-
poslovno občutljiv podatek: je posamezen
podatek ali sklop povezanih podatkov, ki kaže na značilnost ali okoliščino
gospodarskega poslovanja pravne ali fizične osebe, kot so podatki o cenah,
sklenjenih pogodbah in njihovi vsebini, obsegu poslovanja, poslovnih rezultatih
in podobno;
-
prenosno omrežje zemeljskega plina: je
visokotlačno plinsko omrežje od proizvajalca oziroma povezave s sosednjimi
prenosnimi omrežji do distribucijskega omrežja ali do uporabnika omrežja;
-
priključni plinovod: je del prenosnega omrežja
zemeljskega plina, zgrajen z namenom povezave obstoječega prenosnega omrežja z
omrežjem ali plinovodi uporabnikov zemeljskega plina;
-
priključek: je fizični spoj priključnega
plinovoda z omrežjem ali plinovodi uporabnika zemeljskega plina;
-
priključitev: je postopek izvedbe priključnega
plinovoda oziroma izvedbe povezave med priključnim plinovodom in omrežjem ali
plinovodi uporabnika zemeljskega plina;
-
proizvodno omrežje: je omrežje, ki je bilo
zgrajeno kot sestavni del objekta za pridobivanje zemeljskega plina, ali
omrežje, ki se uporablja za transport zemeljskega plina od nahajališča do
naprave za oplemenitenje;
-
sistemski operater: je izvajalec javne službe
dejavnost sistemskega operaterja prenosnega omrežja zemeljskega plina;
-
uporabnik prenosnega omrežja zemeljskega plina:
je pravna ali fizična oseba, ki iz prenosnega omrežja zemeljskega plina odjema
ali v to omrežje oddaja zemeljski plin.
3. člen
Gospodarsko javno službo po tej uredbi mora
izvajalec opravljati nepretrgano ves čas.
Obveznost začne za izvajalca gospodarske
javne službe teči z dnem, ko pridobi pravico in dolžnost opravljati to javno
službo in traja ves čas dokler je izvajalec upravičen in dolžan izvajati javno
službo.
Izvajalec javne službe po tej uredbi lahko
začasno prekine izvajanje javne službe le iz razlogov, ki jih določa Energetski
zakon in predpisi oziroma splošni akti za izvrševanje javnih pooblastil, izdani
na njegovi podlagi.
4. člen
Sistemski operater je dolžan pri izvajanju
javne službe ter pri gradnji in vzdrževanju prenosnega omrežja ravnati v skladu
z načelom najboljše dosegljive tehnologije, zlasti s tem, da uporablja take
gradbene in tehnične rešitve, ki brez nesorazmernih stroškov v največji možni
meri zagotavljajo varnost in zanesljivost delovanja prenosnega omrežja ter
varstvo okolja.
II. OPREDELITEV JAVNE SLUŽBE
5. člen
Gospodarska javna služba dejavnost
sistemskega operaterja obsega:
-
izvajanje prenosa zemeljskega plina;
-
vodenje in obratovanje prenosnega omrežja
zemeljskega plina;
-
omogočanje priključitve in dostopa do omrežja;
-
zagotavljanje vzdrževanja in razvoja omrežja
tako, da je zagotovljena dolgoročna zmogljivost omrežja, ki omogoča
priključitev in dostop do omrežja;
-
zagotavljanje sistemskih storitev;
-
ugotavljanje in obračunavanje izravnave
odstopanj prevzema in predaje zemeljskega plina od napovedi;
-
vzpostavitev in nadzor mehanizmov za
upravljanje pretokov in izravnave odstopanj v omrežju, opredeljenih v
sistemskih obratovalnih navodilih prenosnega omrežja zemeljskega plina;
-
evidentiranje vseh sklenjenih pogodb za oskrbo
z zemeljskim plinom;
-
pripravo in izvajanje sistemskih obratovalnih
navodil in splošnih pogojev za dobavo in odjem;
-
napoved porabe zemeljskega plina ter potrebnih
virov z uporabo metode celovitega načrtovanja z upoštevanjem varčevalnih
ukrepov pri porabnikih.
6. člen
Vodenje in obratovanje prenosnega omrežja
obsega zlasti:
-
odgovornost za varno in zanesljivo obratovanje
prenosnega sistema;
-
odgovornost za usklajeno delovanje prenosnega
sistema s sosednjimi omrežji;
-
zagotavljanje potrebnih podatkov drugim
sistemskim operaterjem, z omrežji katerih je omrežje, ki ga upravlja, povezano;
-
izvajanje obratovalnih meritev v prenosnem
omrežju;
-
predlaganje Vladi Republike Slovenije v sprejem
akte, ki urejajo nenadno in nepredvideno pomanjkanje zemeljskega plina na trgu
in njihovo izvajanje.
III. ORGANIZACIJSKA ZASNOVA IZVAJANJA JAVNE SLUŽBE
7. člen
Za izvajanje javne službe po tej uredbi
mora sistemski operater pridobiti koncesijo.
S koncesijo se ne pridobi izključne pravice
opravljati javne službe po tej uredbi na območju koncesije.
8. člen
Koncesija se podeli z odločbo v upravnem
postopku na zahtevo:
-
lastnika prenosnega omrežja;
-
osebe, ki ima z lastnikom prenosnega omrežja
sklenjeno pogodbo iz 21. člena te uredbe ali izkaže za verjetno, da bo tako
pogodbo sklenil po pridobitvi koncesije;
-
osebe, ki ima gradbeno dovoljenje za prenosno
omrežje oziroma njegov del in izkaže za verjetno, da ga bo zgradil po
pridobitvi koncesije.
Plačilo koncesije, določeno v koncesijskem
aktu, mora biti odvisno tudi od obsega dejavnosti, ki je predmet koncesije in
njenih gospodarskih učinkov ter gospodarskih bremen, ki so povezani z
izvajanjem obveznosti javne službe.
9. člen
Sistemski operater ne sme opravljati nobene
druge dejavnosti, razen kolikor ni to nujno potrebno za izvrševanje nalog
sistemskega operaterja.
Sistemski operater mora zagotoviti
izvajanje upravljavskih in organizacijskih ukrepov iz drugega odstavka 31.b
člena Energetskega zakona in vzpostaviti program ukrepov za doseganje teh
ciljev. Sistemski operater mora program po potrebi spremeniti in uskladiti s
pripombami in predlogi Javne agencije Republike Slovenije za energijo (v
nadaljnjem besedilu: agencija).
O programu in izvajanju programa mora
sistemski operater poročati agenciji najkasneje do 31. marca za preteklo
koledarsko leto.
IV. NAČIN IZVAJANJA JAVNE SLUŽBE
1. Priključitev na prenosno omrežje
10. člen
Sistemski operater je dolžan priključiti na
prenosno omrežje vsakega uporabnika prenosnega omrežja zemeljskega plina (v
nadaljnjem besedilu: uporabnik omrežja), ki izpolnjuje pogoje za priključitev
na prenosno omrežje zemeljskega plina, določenimi s predpisi in splošnim akti
za izvrševanje javnih pooblastil.
Uporabnika omrežja oziroma odjemalca
zemeljskega plina lahko priključi sistemski operater le, če na območju, kjer je
ta uporabnik oziroma odjemalec, ni organizirano izvajanje gospodarske javne
službe dejavnost sistemskega operaterja distribucijskega omrežja zemeljskega
plina, v okviru katere ima na tem območju izvajalec gospodarske javne službe
dejavnost sistemskega operaterja distribucijskega omrežja zemeljskega plina
posebno ali izključno pravico opravljati to javno službo, ali če sistemski
operater distribucijskega omrežja zemeljskega plina zavrne priključitev tega
uporabnika oziroma odjemalca zaradi premajhne zmogljivosti distribucijskega
omrežja.
Sistemski operater ne sme sistemskim
operaterjem distribucijskega omrežja zemeljskega plina v medsebojnih pogodbah
določiti prepoved priključitve kateregakoli uporabnika omrežja oziroma
odjemalca.
Določbe prvega, drugega in prejšnjega
odstavka tega člena veljajo tudi za posrednika, ki v skladu s 73. členom
Energetskega zakona oskrbuje odjemalce na zaokroženem gospodarskem območju, ki
je obstajalo ob uveljavitvi Energetskega zakona.
Tehnične in druge pogoje za priključitev
določajo sistemska obratovalna navodila.
11. člen
Za vsako posamezno priključitev na prenosno
omrežje zemeljskega plina ali njeno spremembo mora uporabnik omrežja pridobiti soglasje
za priključitev sistemskega operaterja prenosnega omrežja zemeljskega plina.
Uporabnik omrežja mora pridobiti soglasje za priključitev pred začetkom
upravnega postopka za umestitev uporabnikovega omrežja ali plinovoda v prostor.
Na enem priključku je lahko priključen le
en končni odjemalec ali le en sistemski operater distribucijskega omrežja
zemeljskega plina.
Soglasje se izda za vsak priključek, ki
izpolnjuje tehnične in druge zahteve, ki so določene s sistemskimi
obratovalnimi navodili.
Sistemski operater zavrne izdajo soglasja,
če ni izpolnjen pogoj iz drugega odstavka 10. člena te uredbe, če niso
izpolnjene tehnične in druge zahteve za priključek, če bi zaradi priključitve
prišlo do motnje v delovanju prenosnega omrežja ali če bi sistemskemu operaterju
zaradi priključitve nastali nesorazmerno visoki stroški, pa jih vlagatelj
zahteve ni pripravljen kriti.
S soglasjem se določijo značilnosti
priključitve glede na lokacijo, tehnične in druge značilnosti in da je le za
spremembo osnovnih parametrov priključitve potrebno pridobiti novo soglasje.
Dopusten je prenos priključka na drugo
osebo tako, da to ne otežuje prometa z nepremičninami ali delovanje trga z
zemeljskim plinom.
O izdaji soglasja odloči sistemski operater
z odločbo v upravnem postopku, o pritožbi zoper to odločbo pa odloča agencija.
Pred priključitvijo skleneta sistemski
operater in uporabnik pogodbo o priključitvi, s katero uredita vsa medsebojna
razmerja v zvezi s plačilom priključka, njegovo izvedbo, premoženjska vprašanja
v zvezi s priključkom, vzdrževanjem priključka in druga medsebojna razmerja, ki
zadevajo priključek in priključitev.
Stroški priključitve so praviloma stroški
projektiranja plinovoda, merilno-regulacijskih postaj in morebitnih drugih
objektov, stroški pridobivanja upravnih dovoljenj in potrebnih stvarnih pravic
ter stroški gradnje. Stroške priključitve nosi sistemski operater, razen
nesorazmernih stroškov iz četrtega odstavka tega člena.
12. člen
Uporabnik omrežja lahko odjema oziroma
oddaja zemeljski plin iz omrežja oziroma v omrežje le, če ima sklenjeno pogodbo
o dostopu do omrežja s sistemskim operaterjem in pogodbeno urejeno izravnavo
odstopanj prevzema oziroma predaje zemeljskega plina od napovedi. Odjemalec
zemeljskega plina mora imeti tudi sklenjeno pogodbo o dobavi plina.
Sistemski operater ustavi prenos
zemeljskega plina uporabniku omrežja iz razlogov, navedenih v 75., 76. in 77. členu Energetskega zakona.
13. člen
Če odjemalec odjema zemeljski plin brez ali
mimo zahtevanih ali dogovorjenih merilnih naprav ali če onemogoča pravilno
merjenje, je odjemalec dolžan plačati ocenjeno količino zemeljskega plina.
Način ugotavljanja ali ocenitve
neupravičenega odjema mora omogočati čimbolj realno oceno neupravičenega odjema
in določitev njegovih stroškov.
2. Dostop do prenosnega omrežja
14. člen
Upravičeni odjemalec zemeljskega plina in
vsak izvajalec energetske dejavnosti na področju zemeljskega plina (v
nadaljnjem besedilu: upravičenec do dostopa) ima pravico do dostopa do omrežja
za izvršitev pogodb o nakupu oziroma prodaji zemeljskega plina, razen če mu je
v skladu z Energetskim zakonom in to uredbo dostop zavrnjen.
Glede postopka dostopa do omrežja se za
tranzit zemeljskega plina uporabljajo določbe te uredbe in Energetskega zakona,
ki urejajo dostop upravičenih odjemalcev do prenosnega omrežja za zemeljski
plin. Dostop do omrežja za tranzit ne sme ogroziti potrebnih transportnih
zmogljivosti za dobavo zemeljskega plina odjemalcem v Republiki Sloveniji.
Pogodba o dostopu do omrežja se sklene na
zahtevo upravičenca do dostopa.
Če sistemski operater v skladu z
Energetskim zakonom in to uredbo ne zavrne zahteve za dostop do omrežja je
dolžan skleniti pogodbo o dostopu do omrežja.
Sistemski operater je dolžan skleniti
pogodbo o dostopu do omrežja tudi v primeru, ko tako odloči agencija v skladu s
četrtim odstavkom 32. člena Energetskega zakona na zahtevo upravičenca do
dostopa, kateremu je sistemski operater zavrnil dostop do omrežja.
S pogodbo o dostopu do omrežja, ki jo
skleneta upravičenec do dostopa in sistemski operater, pridobi upravičenec do
dostopa za določen čas zagotovljen dostop do prenosnega omrežja za določeno
količino zemeljskega plina oziroma za določeno prenosno kapaciteto zemeljskega
plina.
Sklenjene pogodbe o dostopu do omrežja mora
sistemski operater nemudoma, najkasneje pa do začetka njihovega izvrševanja,
poslati agenciji. Agencija lahko tudi odloči, da se ji posredujejo le določeni
bistveni podatki iz teh pogodb, in določi vrste podatkov.
15. člen
Sistemski operater lahko zavrne dostop do
omrežja:
-
če je to v posameznem primeru nujno za
izvajanje obveznosti gospodarske javne službe;
-
zaradi premajhnih zmogljivosti prenosnega
omrežja;
-
zaradi verjetnosti nastopa resnih gospodarskih
težav izvajalca energetskih dejavnosti na področju zemeljskega plina zaradi
njegovih že sklenjenih dolgoročnih pogodb o nakupu zemeljskega plina ali o
prenosu zemeljskega plina do prenosnega omrežja, s katerim izvaja javno službo
sistemski operater;
-
zaradi načela vzajemnosti.
16. člen
Sistemski operater lahko zavrne dostop do
omrežja, če bi dostop onemogočil ali otežil dobavo zemeljskega plina
gospodinjskim odjemalcem na distribucijskem omrežju.
17. člen
Sistemski operater mora pri odločanju o
dostopu do prenosnega omrežja upoštevati pregledne in nepristranske kriterije,
kot so: vrstni red prispetja zahtev za dostop do omrežja, sorazmerno zmanjšanje
dostopa vsem upravičencem do dostopa, ki zahtevajo dostop, javna dražba in
podobno. Te kriterije, ki so lahko za posamezne dele omrežja različni,
sistemski operater določi v soglasju z agencijo.
Če tako ob upoštevanju določbe prvega
odstavka tega člena določi sistemski operater v soglasju z agencijo, se pri
odločanju o zavrnitvi dostopa do omrežja zaradi premajhnih zmogljivosti
prenosnega omrežja šteje, da so vloge za dostop do prenosnega omrežja
zemeljskega plina, ki jih prejme sistemski operater do vključno 31. oktobra v
tekočem letu, prispele istočasno. Sistemski operater razdeli proste prenosne
zmogljivosti sistema, ki še niso zasedene s sklenjenimi pogodbami o dostopu,
med te uporabnike, v sorazmerju z zahtevanimi količinami.
Če tako ob upoštevanju določbe prvega
odstavka tega člena določi sistemski operater v soglasju z agencijo, se vloge
za dostop do prenosnega omrežja zemeljskega plina, ki jih prejme sistemski
operater po dnevu iz prejšnjega odstavka, obravnavajo po vrstnem redu prispetja
vlog, do zasedenosti prenosnih zmogljivosti.
Nov uporabnik ali uporabnik, ki mu je
pogodba o dostopu potekla, mora sistemskemu operaterju prenosnega omrežja
zemeljskega plina predložiti vlogo za dostop do omrežja najmanj dva meseca pred
želenim datumom začetka koriščenja le-tega.
Za nemoteno dobavo plina gospodinjskim
odjemalcem mora pri dostopu do omrežja sistemski operater zagotoviti prednost
sistemskim operaterjem distribucijskega omrežja zemeljskega plina ali
dobaviteljem gospodinjskim odjemalcem zemeljskega plina.
Sistemski operater je dolžan dnevno na
svoje stroške objavljati podatke o zasedenosti prenosnega omrežja, ki obsegajo
najmanj podatke o celotni tehnično razpoložljivi prenosni kapaciteti, pogodbeno
zakupljeni in dejansko razpoložljivi prenosni kapaciteti za vse primerne
vstopne in izstopne točke prenosnega omrežja, ki morajo obsegati vsaj 50%
vstopne in izstopne prenosne kapacitete omrežja, vključno vse tiste točke, ki
predstavljajo več kot 2% prenosne kapacitete omrežja.
18. člen
Če pride do zavrnitve dostopa zaradi
premajhnih zmogljivosti prenosnega omrežja, sme upravičenec do dostopa,
kateremu je bil dostop zavrnjen, zahtevati povečanje zmogljivosti prenosnega
omrežja sistemskega operaterja.
V zahtevi, ki jo pošlje sistemskemu
operaterju, mora upravičenec do dostopa navesti zlasti:
-
predloge ukrepov za povečanje zmogljivosti
omrežja,
-
način in dinamiko njihove izvedbe,
-
način in pogoje, pod katerimi bo zagotovil
sredstva za financiranje teh ukrepov,
-
način povrnitve vloženih sredstev ali drug
način ureditve razmerij med upravičenim odjemalcem in sistemskim operaterjem
glede tega vložka,
-
druge bistvene sestavine pogodbe, s katero
predlaga ureditev razmerij v zvezi s povečanjem zmogljivosti prenosnega
omrežja.
Sistemski operater mora upravičencu, če ta
tako zahteva, posredovati podatke, ki jih potrebuje za pripravo zahteve iz
prejšnjega odstavka, razen podatkov, katere je dolžan varovati kot zaupne.
Če po pogajanjih o zahtevi upravičenca do
dostopa ne pride do soglasja o predlaganem povečanju zmogljivosti prenosnega
omrežja, sistemski operater ni dolžan skleniti pogodbe o tem, razen če mu tako
ne naloži agencija v skladu s šestim odstavkom 32. člena Energetskega zakona v
postopku odločanja o pobudi uporabnika omrežja, ki je vložil zahtevo za
sklenitev pogodbe o povečanju zmogljivosti prenosnega omrežja.
19. člen
Vsak izvajalec energetske dejavnosti na
področju zemeljskega plina, ki meni, da bo zaradi posameznega zahtevanega
dostopa do omrežja zašel v resne ekonomske ali finančne težave zaradi že
sklenjenih dolgoročnih pogodb o nakupu zemeljskega plina oziroma o prenosu
zemeljskega plina, lahko zahteva od agencije, da tak dostop prepove.
Pri odločanju o razdelitvi prostih
prenosnih zmogljivosti po drugem odstavku 17. člena te uredbe mora sistemski
operater o predlogu možne razdelitve prenosnih zmogljivosti obvestiti vse
osebe, ki so dale vlogo za dostop do omrežja in tudi druge izvajalce energetske
dejavnosti na področju zemeljskega plina. Pri tem jim določi rok, v katerem
lahko posamezen izvajalec energetske dejavnosti na področju zemeljskega plina,
ki bi zaradi predlagane razdelitve prenosnih kapacitet zašel v resne ekonomske
ali finančne težave zaradi že sklenjenih dolgoročnih pogodb o nakupu oziroma
prenosu zemeljskega plina, vloži zahtevo iz prejšnjega odstavka. V roku, ki ne
sme biti krajši od 10 in ne daljši od 20 dni, sistemski operater ne sme
odločiti o razdelitvi prostih prenosnih kapacitet omrežja.
Sistemski operater, ki prejme zahtevo za
dostop do omrežja po tretjem odstavku 17. člena te uredbe, mora nemudoma
obvestiti izvajalca energetske dejavnosti na področju zemeljskega plina, ki bi
lahko zašel v resne ekonomske ali finančne težave zaradi že sklenjenih
dolgoročnih pogodb o nakupu oziroma prenosu zemeljskega plina, in mu določiti
rok, v katerem naj vloži zahtevo iz prvega odstavka tega člena. V roku, ki ne
sme biti krajši od 10 in ne daljši od 20 dni, sistemski operater ne sme
odločiti o zahtevi za dostop do omrežja.
O vložitvi zahteve iz prvega odstavka tega
člena mora vlagatelj v roku iz drugega in prejšnjega odstavka obvestiti
sistemskega operaterja, sicer lahko sistemski operater šteje, da zahteva ni
vložena. Do odločitve agencije o zahtevi vlagatelja sistemski operater ne sme
omogočiti dostopa do omrežja, na katerega se zahteva nanaša.
Pri odločanju o zahtevi po prvem odstavku
tega člena mora agencija zlasti upoštevati:
-
zagotavljanje konkurenčnega trga z zemeljskim plinom;
-
obveznosti javne službe vlagatelja zahteve,
zlasti zanesljivost in varnost dobave;
-
položaj vlagatelja zahteve na trgu in dejansko
stanje konkurence na tem trgu;
-
stopnjo resnosti ekonomskih in finančnih težav
vlagatelja zahteve oziroma upravičencev do dostopa;
-
čas sklenitve dolgoročnih pogodb, ki so
morebitni razlog za zavrnitev dostopa;
-
možnosti vlagatelja zahteve, da bi resne
ekonomske in finančne težave predvidel že ob sklenitvi pogodbe, zlasti
upoštevaje splošne težnje odpiranja trga z zemeljskim plinom;
-
prizadevanje vlagatelja zahteve za rešitev
problema;
-
stopnjo povezanosti omrežja sistemskega
operaterja z drugimi omrežji.
Šteje se, da ne nastanejo resne ekonomske
težave, če zaradi dovoljenega dostopa do omrežja prenos plina za vlagatelja
zahteve ne pade pod najmanjšo količino oziroma zmogljivost, ki jo je treba
plačati ne glede na odjem oziroma uporabo po dolgoročnih pogodbah, ki so
morebitni razlog za zavrnitev dostopa.
Agencija mora o izdaji dokončne odločbe o
zavrnitvi dostopa do omrežja nemudoma obvestiti Evropsko Komisijo. Če Komisija
v osmih tednih po prejemu obvestila zahteva spremembo ali odpravo dovoljenja,
ga agencija po uradni dolžnosti ustrezno spremeni ali odpravi.
Če agencija pri odločanju o zahtevi po
prvem odstavku ugotovi, da so izpolnjeni pogoji za zavrnitev dostopa do
omrežja, lahko tak dostop dovoli in zavrne zahtevo iz prvega odstavka tega
člena, če hkrati z odločbo, s katero zavrne zahtevo, odloči o tem, da se zaradi
dovoljenega dostopa sproščene prenosne zmogljivosti oziroma količine
zemeljskega plina, zaradi katerih bi vlagatelj zahteve prišel v resne ekonomske
ali finančne težave, prodajo na javni dražbi, ki jo izvede vlagatelj zahteve po
navodilih in pod nadzorom agencije. V tem primeru izda odločbo agencija s
soglasjem Vlade Republike Slovenije.
Če izkupiček na dražbi prodanih prenosnih
zmogljivosti oziroma količin zemeljskega plina ne prepreči resnih ekonomskih
ali finančnih težav vlagatelja zahteve, ima vlagatelj pravico do povračila
razlike med izkupičkom dražbe in stroški, ki izhajajo iz neizpolnjevanja
obveznosti že sklenjenih dolgoročnih pogodb o nakupu oziroma prenosu
zemeljskega plina. Razlika se povrne iz dodatka k omrežnini za sprostitev
dolgoročnih prenosnih zmogljivosti za prenos zemeljskega plina.
V postopku odločanja o izdaji dovoljenja za
zavrnitev dostopa do omrežja po tem členu imata sistemski operater in
upravičenec do dostopa, na katerega se nanaša sporni dostop do omrežja, položaj
stranke.
20. člen
Sistemski operater lahko zavrne dostop tudi
zaradi vzajemnosti, če upravičen odjemalec iz druge države, ki zahteva dostop
do omrežja, ni upravičen odjemalec v tej drugi državi in v Republiki Sloveniji.
Agencija naloži sistemskemu operaterju
sklenitev pogodbe o dostopu na zahtevo upravičenca do dostopa, kateremu je bil
dostop do omrežja zavrnjen zaradi načela vzajemnosti:
-
če oceni, da s tem ne bo prišlo do neravnotežja
v odpiranju trga z zemeljskim plinom v Republiki Sloveniji in državi
prodajalca, od katerega namerava upravičeni odjemalec kupiti plin,
-
če to poveča zanesljivost oskrbe z zemeljskim
plinom v Republiki Sloveniji, ali
-
če tako zahteva Evropska Komisija v skladu s
predpisom te skupnosti.
3. Urejanje razmerij z lastnikom prenosnega
omrežja
21. člen
Sistemski operater, ki prenaša več kot 75%
zemeljskega plina, porabljenega v Republiki Sloveniji, mora imeti za izvajanje
javne službe po tej uredbi v svoji lasti potrebno infrastrukturo (prenosno
omrežje), razen v primeru, če je to omrežje v lasti Republike Slovenije.
Če sistemski operater, razen sistemskega
operaterja iz prvega odstavka tega člena, ni lastnik prenosnega omrežja ali
njegovega dela, na katerem mora izvajati javno službo dejavnost sistemskega
operaterja, mora skleniti z lastnikom prenosnega omrežja pogodbo, s katero
uredi vsa vprašanja uporabe tega omrežja za izvajanje nalog sistemskega
operaterja.
Sklenjeno pogodbo iz drugega odstavka tega
člena mora sistemski operater poslati agenciji.
Če ne pride do sklenitve pogodbe iz drugega
odstavka tega člena, pa je prenosno omrežje neogibno potrebno za izvajanje
javne službe dejavnost sistemskega operaterja, sistemski operater predlaga
državi kot razlastitvenemu upravičencu, da vloži predlog za razlastitev oziroma
omejitev lastninske pravice na tem omrežju v skladu s prvim odstavkom 59. člena
Energetskega zakona.
Določbe tega člena, ki se nanašajo na
lastnika prenosnega omrežja, se nanašajo tudi na vsako osebo, ki ima glede tega
omrežja stvarno pravno ali obligacijsko pravico, v okviru katere lahko odloča o
njegovi uporabi za izvajanje nalog sistemskega operaterja.
22. člen
Lastnik prenosnega omrežja in sistemski
operater v pogodbi iz drugega odstavka 21. člena te uredbe uredita vse
medsebojne pravice in obveznosti v zvezi z zagotavljanjem uporabe prenosnega
omrežja sistemskemu operaterju, zlasti pa:
-
način prevzema prenosnega omrežja v upravljanje
in ugotovitve stanja ob njegovem prevzemu;
-
obveznosti lastnika omrežja v zvezi z
vzdrževanjem prenosnega omrežja in zagotavljanjem odprave napak v omrežju;
-
obveznosti lastnika omrežja v zvezi z možnostjo
sistemskega operaterja, da sam izvaja posege in dela na omrežju, ki so potreba
za odpravo napak in za vzdrževanje omrežja;
-
druge obveznosti lastnika omrežja v zvezi z
zagotavljanjem takega stanja prenosnega omrežja, ki omogoča varno, zanesljivo
in učinkovito obratovanje tega omrežja;
-
ureditev medsebojnih razmerij glede širitve
prenosnega omrežja;
-
pravice in obveznosti strank v zvezi z
medsebojnim obveščanjem;
-
razmerja med strankama v zvezi s prekinitvijo
obratovanja prenosnega omrežja;
-
najemnino in druga plačila sistemskega
operaterja lastniku omrežja za njegovo uporabo, ki jo sistemski operater
plačuje iz omrežnine.
23. člen
Lastnik prenosnega omrežja je dolžan
dopustiti in omogočiti sistemskemu operaterju izvedbo vseh ukrepov na in v
zvezi s prenosnim omrežjem, ki omogočajo varno, zanesljivo in učinkovito
vodenje ter obratovanje tega omrežja.
Lastnik zemljišča, na katerem je prenosno
omrežje, je dolžan proti pravični odškodnini dopustiti sistemskemu operaterju
izvedbo vseh ukrepov na in v zvezi s prenosnim omrežjem, ki omogočajo varno,
zanesljivo in učinkovito vodenje ter obratovanje tega omrežja, če ni s pravnim
poslom ta pravica zagotovljena drugače.
4. Vzdrževanje prenosnega omrežja
24. člen
Sistemski operater je dolžan investicijsko
in tekoče vzdrževati oziroma zagotavljati tekoče vzdrževanje prenosnega
omrežja, s katerim izvaja to javno službo tako, da je ves čas ohranjena njegova
nezmanjšana funkcionalnost, obratovalna usposobljenost in varnost delovanja.
Prenosno omrežje je dolžan tudi ustrezno škodno zavarovati.
25. člen
Sistemski operater mora nemudoma in v
najkrajšem možnem času popraviti in odpraviti vse poškodbe in okvare, do
katerih pride na prenosnem omrežju.
V ta namen mora sistemski operater
organizirati stalno službo, ki mora razpolagati z ustreznim številom
usposobljenih ljudi in opremo za takojšnje posege v zvezi z odpravljanjem
poškodb in okvar na prenosnem omrežju.
5. Razvoj prenosnega omrežja
26. člen
Sistemski operater je dolžan vsaki dve leti
pripraviti za naslednjih deset let oziroma največ za čas trajanja koncesije
načrt razvoja prenosnega omrežja na območju, na katerem izvaja to javno službo,
upoštevaje podatke o zasedenosti omrežja oziroma njihove analize, in ga
uskladiti z nacionalnim energetskim programom.
Sistemski operater si je dolžan prizadevati
za uresničitev načrta razvoja prenosnega omrežja.
27. člen
Načrt razvoja prenosnega omrežja mora
sistemski operater takoj po sprejemu posredovati ministru, pristojnemu za
energijo.
Če minister, pristojen za energijo,
ugotovi, da je načrt razvoja prenosnega omrežja v določenih delih neskladen z
nacionalnim energetskim programom, lahko zahteva, da ga sistemski operater v
teh delih spremeni.
Sistemski operater si je dolžan prizadevati
za vključitev načrta razvoja prenosnega omrežja v prostorske akte, v nasprotnem
primeru pa spremeniti načrt razvoja prenosnega omrežja, da se zagotovi
usklajenost med prostorskimi akti ter tem načrtom.
28. člen
Pri opravljanju nalog iz 48. člena
Energetskega zakona v zvezi z nameravanimi posegi v prostor mora sistemski
operater skrbeti za tako stanje prenosnega omrežja, da je omogočeno njegovo
varno, zanesljivo in učinkovito obratovanje.
6. Druge določbe o načinu izvajanja javne
službe
29. člen
Sistemski operater v okviru izvajanja
gospodarske javne službe prenaša zemeljski plin takšne kakovosti, kot ga
prevzame na vstopni točki v prenosno omrežje, ki ga vodi in obratuje.
Lastnosti zemeljskega plina so določene v
sistemskih obratovalnih navodilih.
Sistemski operater ni dolžan prenesti
zemeljskega plina, ki ne ustreza v prejšnjem odstavku navedeni sestavi.
Če sistemski operater ugotovi, da tehnične
možnosti omogočajo prenos zemeljskega plina, katerega sestava je po določbah
tega člena neustrezna, lahko zemeljski plin prenese le ob hkratnem
zagotavljanju ustrezne kakovosti zemeljskega plina za vse odjemalce na
prenosnem omrežju. Dodatne stroške, ki so posledica prenosa zemeljskega plina,
ki ne ustreza specifikaciji iz prvega odstavka tega člena, nosi vsakokratni
naročnik dostopa do omrežja.
30. člen
Sistemski operater mora zagotavljati
brezhibno delovanje merilnih naprav, ki so v njegovi lasti.
Če odjemalec ugotovi, da merilna naprava ne
deluje ali ne deluje pravilno, je dolžan o tem obvestiti sistemskega
operaterja.
Sistemski operater omrežja mora nastaviti
ali zamenjati merilne naprave najkasneje v sedmih delovnih dneh po prejemu
obvestila.
31. člen
Odjemalec mora zagotoviti, da so njegova
napeljava in plinska trošila projektirana, izvedena in vzdrževana po veljavnih
predpisih in standardih tako, da delujejo varno, ne povzročajo motenj pri
dobavi in uporabi zemeljskega plina in da so v brezhibnem tehničnem stanju.
Odjemalec mora takoj obvestiti sistemskega
operaterja o okvari na svojih objektih in napravah, zlasti o okvari, ki lahko
povzroči motnje v omrežju ali ogrozi varnost ljudi in premoženja.
32. člen
Sistemski operater mora zagotoviti merjenje
prenesenega oziroma odvzetega zemeljskega plina vsakemu uporabniku omrežja.
Merilne naprave morajo ustrezati zakonskim
predpisom in pogojem iz soglasja za priključitev. Sistemski operater je dolžan
preveriti ustreznost merilnih naprav pred njihovo uporabo in opravljati občasne
tehnične kontrole teh naprav.
Podrobneje sistemski operater določi način
merjenja odčitavanja števcev v splošnih pogojih tako, da zbrani podatki
omogočajo obračun dobavljene količine zemeljskega plina in izračun cene za
uporabo omrežja.
33. člen
Sistemski operater mora zagotavljati
sistemskim operaterjem drugih omrežij, s katerimi je povezano omrežje njegovega
izvajanja javne službe, vse potrebne podatke, da je zagotovljeno varno in
učinkovito obratovanje vseh omrežij in njihovo vzajemno delovanje.
Sistemski operater mora zagotavljati
organizatorju trga zemeljskega plina vse podatke, ki jih le-ta potrebuje za
delovanje trga zemeljskega plina, s katerimi razpolaga za potrebe izvajanja
dejavnosti sistemskega operaterja prenosnega omrežja.
Sistemski operater mora varovati kot zaupne
ali poslovno občutljive podatke, do katerih je prišel pri izvajanju svoje javne
službe, razen podatke, ki jih je v skladu z Energetskim zakonom dolžan
zagotavljati agenciji in ministrstvu, pristojnemu za energijo.
34. člen
(prenehal veljati)
V. FINANCIRANJE JAVNE SLUŽBE
35. člen
Vse naloge in dejavnosti, ki predstavljajo
javno službo dejavnost sistemskega operaterja, se financirajo iz omrežnine, ki
jo plačujejo uporabniki omrežja sistemskemu operaterju.
Metodologijo za obračunavanje in določitev
omrežnine določa v okviru svojih pristojnosti agencija na način, ki vzpodbuja
učinkovitost izvajalcev energetskih dejavnosti in uporabnikov omrežja, ločeno
za prenosna omrežja, distribucijska omrežja, povezovalne vode in za posamezne
sistemske storitve, pri tem pa se upoštevajo tudi prihodki iz tranzita.
Omrežnina mora biti določena nepristransko za uporabnike omrežja z enakimi
značilnostmi odjema, ne glede na vrsto omrežja, na katerega so priključeni,
upoštevajoč stroške, ki jih uporabniki povzročajo.
Omrežnino za prenosno omrežje določi
sistemski operater prenosnega omrežja zemeljskega plina po javnem pooblastilu
in mora nanjo pred objavo v Uradnem listu Republike Slovenije pridobiti
soglasje agencije.
36. člen
Sistemski operater mora na zahtevo
ministrstvu, pristojnemu za energijo, in agenciji dajati na razpolago vse
podatke, ki so potrebni za izvajanje njunih nalog v skladu s predpisi, zlasti
pa:
-
podatke o finančnem poslovanju;
-
podatke o vloženem kapitalu in njegovih
lastnikih;
-
podatke o poslovanju, ki vplivajo na nastajanje
stroškov ali drugače vplivajo na omrežnino.
Uredba o načinu izvajanja gospodarske javne
službe dejavnost sistemskega operaterja prenosnega omrežja zemeljskega plina
(Uradni list RS, št. 97/04)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»VI. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
37. člen
Koncesijski akt za koncesijo gospodarske
javne službe dejavnost sistemskega operaterja prenosnega omrežja zemeljskega
plina mora biti izdan v 90 dneh po uveljavitvi te uredbe.
Do podelitve koncesije za gospodarsko javno
službo po tej uredbi opravlja to javno službo izvajalec, ki jo izvaja v času
uveljavitve te uredbe, vendar najdalj do 31. decembra 2004.
38. člen
Določba 9. člena te uredbe se začne
uporabljati z dnem, ko sistemski operater zagotovi v skladu z 78. členom Zakona
o spremembah in dopolnitvah energetskega zakona (Uradni list RS, št. 51/04)
izvajanje javne službe dejavnost sistemskega operaterja v ločeni pravni osebi,
vendar ne pozneje kot 1. januarja 2005.
39. člen
Odjemalcu, ki je postal upravičeni
odjemalec z uveljavitvijo Zakona o spremembah in dopolnitvah energetskega
zakona (Uradni list RS, št. 51/04) in nima pogodbe o dobavi zemeljskega plina
ter samostojno ne organizira nakupa zemeljskega plina, je dosedanji dobavitelj
dolžan dobavljati zemeljski plin še naprej.
Šteje se, da imajo upravičeni odjemalci iz
prejšnjega odstavka s tem tudi že sklenjeno pogodbo o dostopu do omrežja v
enakem obsegu, na način in pod enakimi pogoji kot do sedaj.
40. člen
Določbe od 14. do 20. člena te uredbe o
dostopu do prenosnega omrežja se začnejo uporabljati z dnem uveljavitve
splošnega akta agencije, ki bo urejal metodologiji za obračunavanje in
določitev omrežnine na prenosnem omrežju zemeljskega plina, do tedaj pa se
uporabljajo doslej veljavna pravila o dostopu do omrežja.
41. člen
Določbe od 10. do 13. člena te uredbe o
priključitvi na prenosno omrežje se ne uporabljajo za tiste uporabnike
prenosnega omrežja zemeljskega plina, ki imajo do dneva uveljavitve te uredbe
že pridobljeno soglasje o priključitvi na prenosno omrežje ali ki imajo s
sistemskim operaterjem prenosnega omrežja zemeljskega plina že sklenjeno
pogodbo o priključitvi ali dostopu do omrežja.
Vsi postopki o priključitvi na prenosno
omrežje, ki so bili začeti pred uveljavitvijo te uredbe in še ni bilo izdano
soglasje o priključitvi na prenosno omrežje, se zaključijo po določbah te
uredbe.
42. člen
Sistemski operater mora najkasneje v 6
mesecih po začetku opravljanja javne službe dejavnost sistemskega operaterja v
ločeni pravni osebi pripraviti in sprejeti program upravljavskih in
organizacijskih ukrepov iz drugega odstavka 9. člena te uredbe in ga nemudoma
posredovati agenciji.
43. člen
Določba prvega odstavka 32. člena te uredbe
se ne uporablja za tiste uporabnike prenosnega omrežja zemeljskega plina, ki
imajo do dneva uveljavitve te uredbe že sklenjen pisni dogovor o skupni meritvi
na skupnem odjemnem mestu in pri tem niso kršena načela nepristranske obravnave
uporabnikov omrežja.
44. člen
Z dnem uveljavitve te uredbe preneha
veljati Uredba o načinu izvajanja gospodarske javne službe prenos zemeljskega
plina in gospodarske javne službe upravljanje prenosnega omrežja (Uradni list
RS, št. 8/01 in 11/01).
45. člen
Ta uredba začne veljati naslednji dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Uredba o dopolnitvi Uredbe o načinu izvajanja
gospodarske javne službe dejavnost sistemskega operaterja prenosnega omrežja
zemeljskega plina (Uradni list RS, št. 8/05) dodaja 37.a člen uredbe
»37.a člen
Ne glede na drugi odstavek prejšnjega
člena, lahko, do uveljavitve koncesijske pogodbe za izvajanje gospodarske javne
službe dejavnost sistemskega operaterja prenosnega omrežja zemeljskega plina,
to gospodarsko javno službo opravlja sistemski operater prenosnega omrežja
zemeljskega plina, ki je dejavnost opravljal do uveljavitve te uredbe.«;
ter vsebuje naslednjo končno določbo:
»2. člen
Ta uredba začne veljati naslednji dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Uredba o zagotavljanju zanesljivosti oskrbe z
zemeljskim plinom (Uradni list RS, št. 8/07) določa:
»9. člen
(razveljavitev)
Z začetkom veljavnosti te uredbe preneha
veljati 34. člen Uredbe o načinu izvajanja gospodarske javne službe dejavnost
sistemskega operaterja prenosnega omrežja zemeljskega plina (Uradni list RS,
št. 97/04 in 8/05).«;
ter vsebuje naslednjo končno določbo:
»10. člen
(začetek
veljavnosti)
Ta uredba začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.