Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo predpisa
predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega organ ne
jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Uredbe o načinu izvajanja
gospodarske javne službe dejavnost sistemskega operaterja prenosnega omrežja
zemeljskega plina obsega:
-
Uredbo o načinu izvajanja gospodarske javne službe dejavnost sistemskega
operaterja prenosnega omrežja zemeljskega plina (Uradni list RS, št. 97/04 z
dne 3. 9. 2004),
-
Uredbo o dopolnitvi Uredbe o načinu izvajanja gospodarske javne službe
dejavnost sistemskega operaterja prenosnega omrežja zemeljskega plina (Uradni
list RS, št. 8/05 z dne 28. 1. 2005).
UREDBA
o načinu izvajanja gospodarske javne službe dejavnost
sistemskega operaterja prenosnega omrežja zemeljskega plina
(neuradno prečiščeno besedilo št. 1)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
Ta uredba ureja način izvajanja gospodarske javne službe
dejavnost sistemskega operaterja prenosnega omrežja zemeljskega plina (v
nadaljnjem besedilu: dejavnost sistemskega operaterja), zlasti pa določa:
-
pravice in obveznosti izvajalcev javne službe;
-
organizacijsko zasnovo opravljanja te javne službe;
-
način in pogoje zagotavljanja storitev, ki sestavljajo javno službo;
-
pravice in obveznosti uporabnikov;
-
način financiranja javne službe.
2. člen
Poleg pomenov, določenih v Energetskem zakonu, imajo izrazi v
tej uredbi še naslednji pomen:
-
distribucijsko omrežje zemeljskega plina: je omrežje plinovodov, ki so
funkcionalno zgrajeni na zaključenem geografskem območju, določenim s strani
lokalne skupnosti kot območje izvajanja gospodarske javne službe dejavnost
sistemskega operaterja distribucijskega omrežja zemeljskega plina, in po
katerem se izvaja distribucija zemeljskega plina do končnih odjemalcev;
-
poslovno občutljiv podatek: je posamezen podatek ali sklop povezanih
podatkov, ki kaže na značilnost ali okoliščino gospodarskega poslovanja pravne
ali fizične osebe, kot so podatki o cenah, sklenjenih pogodbah in njihovi
vsebini, obsegu poslovanja, poslovnih rezultatih in podobno;
-
prenosno omrežje zemeljskega plina: je visokotlačno plinsko omrežje od
proizvajalca oziroma povezave s sosednjimi prenosnimi omrežji do
distribucijskega omrežja ali do uporabnika omrežja;
-
priključni plinovod: je del prenosnega omrežja zemeljskega plina, zgrajen
z namenom povezave obstoječega prenosnega omrežja z omrežjem ali plinovodi
uporabnikov zemeljskega plina;
-
priključek: je fizični spoj priključnega plinovoda z omrežjem ali
plinovodi uporabnika zemeljskega plina;
-
priključitev: je postopek izvedbe priključnega plinovoda oziroma izvedbe
povezave med priključnim plinovodom in omrežjem ali plinovodi uporabnika
zemeljskega plina;
-
proizvodno omrežje: je omrežje, ki je bilo zgrajeno kot sestavni del
objekta za pridobivanje zemeljskega plina, ali omrežje, ki se uporablja za
transport zemeljskega plina od nahajališča do naprave za oplemenitenje;
-
sistemski operater: je izvajalec javne službe dejavnost sistemskega
operaterja prenosnega omrežja zemeljskega plina;
-
uporabnik prenosnega omrežja zemeljskega plina: je pravna ali fizična
oseba, ki iz prenosnega omrežja zemeljskega plina odjema ali v to omrežje
oddaja zemeljski plin.
3. člen
Gospodarsko javno službo po tej uredbi mora izvajalec
opravljati nepretrgano ves čas.
Obveznost začne za izvajalca gospodarske javne službe teči z
dnem, ko pridobi pravico in dolžnost opravljati to javno službo in traja ves
čas dokler je izvajalec upravičen in dolžan izvajati javno službo.
Izvajalec javne službe po tej uredbi lahko začasno prekine
izvajanje javne službe le iz razlogov, ki jih določa Energetski zakon in
predpisi oziroma splošni akti za izvrševanje javnih pooblastil, izdani na
njegovi podlagi.
4. člen
Sistemski operater je dolžan pri izvajanju javne službe ter
pri gradnji in vzdrževanju prenosnega omrežja ravnati v skladu z načelom
najboljše dosegljive tehnologije, zlasti s tem, da uporablja take gradbene in
tehnične rešitve, ki brez nesorazmernih stroškov v največji možni meri
zagotavljajo varnost in zanesljivost delovanja prenosnega omrežja ter varstvo
okolja.
II. OPREDELITEV JAVNE SLUŽBE
5. člen
Gospodarska javna služba dejavnost sistemskega operaterja
obsega:
-
izvajanje prenosa zemeljskega plina;
-
vodenje in obratovanje prenosnega omrežja zemeljskega plina;
-
omogočanje priključitve in dostopa do omrežja;
-
zagotavljanje vzdrževanja in razvoja omrežja tako, da je zagotovljena
dolgoročna zmogljivost omrežja, ki omogoča priključitev in dostop do omrežja;
-
zagotavljanje sistemskih storitev;
-
ugotavljanje in obračunavanje izravnave odstopanj prevzema in predaje
zemeljskega plina od napovedi;
-
vzpostavitev in nadzor mehanizmov za upravljanje pretokov in izravnave
odstopanj v omrežju, opredeljenih v sistemskih obratovalnih navodilih
prenosnega omrežja zemeljskega plina;
-
evidentiranje vseh sklenjenih pogodb za oskrbo z zemeljskim plinom;
-
pripravo in izvajanje sistemskih obratovalnih navodil in splošnih
pogojev za dobavo in odjem;
-
napoved porabe zemeljskega plina ter potrebnih virov z uporabo metode
celovitega načrtovanja z upoštevanjem varčevalnih ukrepov pri porabnikih.
6. člen
Vodenje in obratovanje prenosnega omrežja obsega zlasti:
-
odgovornost za varno in zanesljivo obratovanje prenosnega sistema;
-
odgovornost za usklajeno delovanje prenosnega sistema s sosednjimi
omrežji;
-
zagotavljanje potrebnih podatkov drugim sistemskim operaterjem, z
omrežji katerih je omrežje, ki ga upravlja, povezano;
-
izvajanje obratovalnih meritev v prenosnem omrežju;
-
predlaganje Vladi Republike Slovenije v sprejem akte, ki urejajo nenadno
in nepredvideno pomanjkanje zemeljskega plina na trgu in njihovo izvajanje.
III. ORGANIZACIJSKA ZASNOVA IZVAJANJA JAVNE SLUŽBE
7. člen
Za izvajanje javne službe po tej uredbi mora sistemski
operater pridobiti koncesijo.
S koncesijo se ne pridobi izključne pravice opravljati javne
službe po tej uredbi na območju koncesije.
8. člen
Koncesija se podeli z odločbo v upravnem postopku na zahtevo:
-
lastnika prenosnega omrežja;
-
osebe, ki ima z lastnikom prenosnega omrežja sklenjeno pogodbo iz 21. člena
te uredbe ali izkaže za verjetno, da bo tako pogodbo sklenil po pridobitvi
koncesije;
-
osebe, ki ima gradbeno dovoljenje za prenosno omrežje oziroma njegov del
in izkaže za verjetno, da ga bo zgradil po pridobitvi koncesije.
Plačilo koncesije, določeno v koncesijskem aktu, mora biti
odvisno tudi od obsega dejavnosti, ki je predmet koncesije in njenih
gospodarskih učinkov ter gospodarskih bremen, ki so povezani z izvajanjem
obveznosti javne službe.
9. člen
Sistemski operater ne sme opravljati nobene druge dejavnosti,
razen kolikor ni to nujno potrebno za izvrševanje nalog sistemskega operaterja.
Sistemski operater mora zagotoviti izvajanje upravljavskih in
organizacijskih ukrepov iz drugega odstavka 31.b člena Energetskega zakona in
vzpostaviti program ukrepov za doseganje teh ciljev. Sistemski operater mora
program po potrebi spremeniti in uskladiti s pripombami in predlogi Javne
agencije Republike Slovenije za energijo (v nadaljnjem besedilu: agencija).
O programu in izvajanju programa mora sistemski operater
poročati agenciji najkasneje do 31. marca za preteklo koledarsko leto.
IV. NAČIN IZVAJANJA JAVNE SLUŽBE
1. Priključitev na prenosno omrežje
10. člen
Sistemski operater je dolžan priključiti na prenosno omrežje
vsakega uporabnika prenosnega omrežja zemeljskega plina (v nadaljnjem besedilu:
uporabnik omrežja), ki izpolnjuje pogoje za priključitev na prenosno omrežje
zemeljskega plina, določenimi s predpisi in splošnim akti za izvrševanje javnih
pooblastil.
Uporabnika omrežja oziroma odjemalca zemeljskega plina lahko
priključi sistemski operater le, če na območju, kjer je ta uporabnik oziroma odjemalec,
ni organizirano izvajanje gospodarske javne službe dejavnost sistemskega
operaterja distribucijskega omrežja zemeljskega plina, v okviru katere ima na
tem območju izvajalec gospodarske javne službe dejavnost sistemskega operaterja
distribucijskega omrežja zemeljskega plina posebno ali izključno pravico
opravljati to javno službo, ali če sistemski operater distribucijskega omrežja
zemeljskega plina zavrne priključitev tega uporabnika oziroma odjemalca zaradi
premajhne zmogljivosti distribucijskega omrežja.
Sistemski operater ne sme sistemskim operaterjem
distribucijskega omrežja zemeljskega plina v medsebojnih pogodbah določiti
prepoved priključitve kateregakoli uporabnika omrežja oziroma odjemalca.
Določbe prvega, drugega in prejšnjega odstavka tega člena
veljajo tudi za posrednika, ki v skladu s 73. členom Energetskega zakona
oskrbuje odjemalce na zaokroženem gospodarskem območju, ki je obstajalo ob
uveljavitvi Energetskega zakona.
Tehnične in druge pogoje za priključitev določajo sistemska
obratovalna navodila.
11. člen
Za vsako posamezno priključitev na prenosno omrežje
zemeljskega plina ali njeno spremembo mora uporabnik omrežja pridobiti soglasje
za priključitev sistemskega operaterja prenosnega omrežja zemeljskega plina.
Uporabnik omrežja mora pridobiti soglasje za priključitev pred začetkom
upravnega postopka za umestitev uporabnikovega omrežja ali plinovoda v prostor.
Na enem priključku je lahko priključen le en končni odjemalec
ali le en sistemski operater distribucijskega omrežja zemeljskega plina.
Soglasje se izda za vsak priključek, ki izpolnjuje tehnične
in druge zahteve, ki so določene s sistemskimi obratovalnimi navodili.
Sistemski operater zavrne izdajo soglasja, če ni izpolnjen
pogoj iz drugega odstavka 10. člena te uredbe, če niso izpolnjene tehnične in
druge zahteve za priključek, če bi zaradi priključitve prišlo do motnje v
delovanju prenosnega omrežja ali če bi sistemskemu operaterju zaradi
priključitve nastali nesorazmerno visoki stroški, pa jih vlagatelj zahteve ni
pripravljen kriti.
S soglasjem se določijo značilnosti priključitve glede na
lokacijo, tehnične in druge značilnosti in da je le za spremembo osnovnih
parametrov priključitve potrebno pridobiti novo soglasje.
Dopusten je prenos priključka na drugo osebo tako, da to ne
otežuje prometa z nepremičninami ali delovanje trga z zemeljskim plinom.
O izdaji soglasja odloči sistemski operater z odločbo v
upravnem postopku, o pritožbi zoper to odločbo pa odloča agencija.
Pred priključitvijo skleneta sistemski operater in uporabnik
pogodbo o priključitvi, s katero uredita vsa medsebojna razmerja v zvezi s
plačilom priključka, njegovo izvedbo, premoženjska vprašanja v zvezi s
priključkom, vzdrževanjem priključka in druga medsebojna razmerja, ki zadevajo
priključek in priključitev.
Stroški priključitve so praviloma stroški projektiranja
plinovoda, merilno-regulacijskih postaj in morebitnih drugih objektov, stroški
pridobivanja upravnih dovoljenj in potrebnih stvarnih pravic ter stroški
gradnje. Stroške priključitve nosi sistemski operater, razen nesorazmernih
stroškov iz četrtega odstavka tega člena.
12. člen
Uporabnik omrežja lahko odjema oziroma oddaja zemeljski plin
iz omrežja oziroma v omrežje le, če ima sklenjeno pogodbo o dostopu do omrežja
s sistemskim operaterjem in pogodbeno urejeno izravnavo odstopanj prevzema
oziroma predaje zemeljskega plina od napovedi. Odjemalec zemeljskega plina mora
imeti tudi sklenjeno pogodbo o dobavi plina.
Sistemski operater ustavi prenos zemeljskega plina uporabniku
omrežja iz razlogov, navedenih v 75., 76. in 77. členu Energetskega zakona.
13. člen
Če odjemalec odjema zemeljski plin brez ali mimo zahtevanih
ali dogovorjenih merilnih naprav ali če onemogoča pravilno merjenje, je
odjemalec dolžan plačati ocenjeno količino zemeljskega plina.
Način ugotavljanja ali ocenitve neupravičenega odjema mora
omogočati čimbolj realno oceno neupravičenega odjema in določitev njegovih
stroškov.
2. Dostop do prenosnega omrežja
14. člen
Upravičeni odjemalec zemeljskega plina in vsak izvajalec
energetske dejavnosti na področju zemeljskega plina (v nadaljnjem besedilu:
upravičenec do dostopa) ima pravico do dostopa do omrežja za izvršitev pogodb o
nakupu oziroma prodaji zemeljskega plina, razen če mu je v skladu z Energetskim
zakonom in to uredbo dostop zavrnjen.
Glede postopka dostopa do omrežja se za tranzit zemeljskega
plina uporabljajo določbe te uredbe in Energetskega zakona, ki urejajo dostop
upravičenih odjemalcev do prenosnega omrežja za zemeljski plin. Dostop do
omrežja za tranzit ne sme ogroziti potrebnih transportnih zmogljivosti za
dobavo zemeljskega plina odjemalcem v Republiki Sloveniji.
Pogodba o dostopu do omrežja se sklene na zahtevo upravičenca
do dostopa.
Če sistemski operater v skladu z Energetskim zakonom in to
uredbo ne zavrne zahteve za dostop do omrežja je dolžan skleniti pogodbo o
dostopu do omrežja.
Sistemski operater je dolžan skleniti pogodbo o dostopu do
omrežja tudi v primeru, ko tako odloči agencija v skladu s četrtim odstavkom
32. člena Energetskega zakona na zahtevo upravičenca do dostopa, kateremu je
sistemski operater zavrnil dostop do omrežja.
S pogodbo o dostopu do omrežja, ki jo skleneta upravičenec do
dostopa in sistemski operater, pridobi upravičenec do dostopa za določen čas
zagotovljen dostop do prenosnega omrežja za določeno količino zemeljskega plina
oziroma za določeno prenosno kapaciteto zemeljskega plina.
Sklenjene pogodbe o dostopu do omrežja mora sistemski
operater nemudoma, najkasneje pa do začetka njihovega izvrševanja, poslati
agenciji. Agencija lahko tudi odloči, da se ji posredujejo le določeni bistveni
podatki iz teh pogodb, in določi vrste podatkov.
15. člen
Sistemski operater lahko zavrne dostop do omrežja:
-
če je to v posameznem primeru nujno za izvajanje obveznosti gospodarske
javne službe;
-
zaradi premajhnih zmogljivosti prenosnega omrežja;
-
zaradi verjetnosti nastopa resnih gospodarskih težav izvajalca
energetskih dejavnosti na področju zemeljskega plina zaradi njegovih že
sklenjenih dolgoročnih pogodb o nakupu zemeljskega plina ali o prenosu
zemeljskega plina do prenosnega omrežja, s katerim izvaja javno službo
sistemski operater;
-
zaradi načela vzajemnosti.
16. člen
Sistemski operater lahko zavrne dostop do omrežja, če bi
dostop onemogočil ali otežil dobavo zemeljskega plina gospodinjskim odjemalcem
na distribucijskem omrežju.
17. člen
Sistemski operater mora pri odločanju o dostopu do prenosnega
omrežja upoštevati pregledne in nepristranske kriterije, kot so: vrstni red
prispetja zahtev za dostop do omrežja, sorazmerno zmanjšanje dostopa vsem
upravičencem do dostopa, ki zahtevajo dostop, javna dražba in podobno. Te
kriterije, ki so lahko za posamezne dele omrežja različni, sistemski operater
določi v soglasju z agencijo.
Če tako ob upoštevanju določbe prvega odstavka tega člena
določi sistemski operater v soglasju z agencijo, se pri odločanju o zavrnitvi
dostopa do omrežja zaradi premajhnih zmogljivosti prenosnega omrežja šteje, da
so vloge za dostop do prenosnega omrežja zemeljskega plina, ki jih prejme
sistemski operater do vključno 31. oktobra v tekočem letu, prispele istočasno.
Sistemski operater razdeli proste prenosne zmogljivosti sistema, ki še niso
zasedene s sklenjenimi pogodbami o dostopu, med te uporabnike, v sorazmerju z
zahtevanimi količinami.
Če tako ob upoštevanju določbe prvega odstavka tega člena
določi sistemski operater v soglasju z agencijo, se vloge za dostop do
prenosnega omrežja zemeljskega plina, ki jih prejme sistemski operater po dnevu
iz prejšnjega odstavka, obravnavajo po vrstnem redu prispetja vlog, do
zasedenosti prenosnih zmogljivosti.
Nov uporabnik ali uporabnik, ki mu je pogodba o dostopu
potekla, mora sistemskemu operaterju prenosnega omrežja zemeljskega plina
predložiti vlogo za dostop do omrežja najmanj dva meseca pred želenim datumom
začetka koriščenja le-tega.
Za nemoteno dobavo plina gospodinjskim odjemalcem mora pri
dostopu do omrežja sistemski operater zagotoviti prednost sistemskim
operaterjem distribucijskega omrežja zemeljskega plina ali dobaviteljem
gospodinjskim odjemalcem zemeljskega plina.
Sistemski operater je dolžan dnevno na svoje stroške
objavljati podatke o zasedenosti prenosnega omrežja, ki obsegajo najmanj
podatke o celotni tehnično razpoložljivi prenosni kapaciteti, pogodbeno
zakupljeni in dejansko razpoložljivi prenosni kapaciteti za vse primerne
vstopne in izstopne točke prenosnega omrežja, ki morajo obsegati vsaj 50%
vstopne in izstopne prenosne kapacitete omrežja, vključno vse tiste točke, ki
predstavljajo več kot 2% prenosne kapacitete omrežja.
18. člen
Če pride do zavrnitve dostopa zaradi premajhnih zmogljivosti
prenosnega omrežja, sme upravičenec do dostopa, kateremu je bil dostop
zavrnjen, zahtevati povečanje zmogljivosti prenosnega omrežja sistemskega
operaterja.
V zahtevi, ki jo pošlje sistemskemu operaterju, mora
upravičenec do dostopa navesti zlasti:
-
predloge ukrepov za povečanje zmogljivosti omrežja,
-
način in dinamiko njihove izvedbe,
-
način in pogoje, pod katerimi bo zagotovil sredstva za financiranje teh
ukrepov,
-
način povrnitve vloženih sredstev ali drug način ureditve razmerij med
upravičenim odjemalcem in sistemskim operaterjem glede tega vložka,
-
druge bistvene sestavine pogodbe, s katero predlaga ureditev razmerij v
zvezi s povečanjem zmogljivosti prenosnega omrežja.
Sistemski operater mora upravičencu, če ta tako zahteva,
posredovati podatke, ki jih potrebuje za pripravo zahteve iz prejšnjega
odstavka, razen podatkov, katere je dolžan varovati kot zaupne.
Če po pogajanjih o zahtevi upravičenca do dostopa ne pride do
soglasja o predlaganem povečanju zmogljivosti prenosnega omrežja, sistemski
operater ni dolžan skleniti pogodbe o tem, razen če mu tako ne naloži agencija
v skladu s šestim odstavkom 32. člena Energetskega zakona v postopku odločanja
o pobudi uporabnika omrežja, ki je vložil zahtevo za sklenitev pogodbe o
povečanju zmogljivosti prenosnega omrežja.
19. člen
Vsak izvajalec energetske dejavnosti na področju zemeljskega
plina, ki meni, da bo zaradi posameznega zahtevanega dostopa do omrežja zašel v
resne ekonomske ali finančne težave zaradi že sklenjenih dolgoročnih pogodb o
nakupu zemeljskega plina oziroma o prenosu zemeljskega plina, lahko zahteva od
agencije, da tak dostop prepove.
Pri odločanju o razdelitvi prostih prenosnih zmogljivosti po
drugem odstavku 17. člena te uredbe mora sistemski operater o predlogu možne
razdelitve prenosnih zmogljivosti obvestiti vse osebe, ki so dale vlogo za
dostop do omrežja in tudi druge izvajalce energetske dejavnosti na področju
zemeljskega plina. Pri tem jim določi rok, v katerem lahko posamezen izvajalec
energetske dejavnosti na področju zemeljskega plina, ki bi zaradi predlagane
razdelitve prenosnih kapacitet zašel v resne ekonomske ali finančne težave
zaradi že sklenjenih dolgoročnih pogodb o nakupu oziroma prenosu zemeljskega
plina, vloži zahtevo iz prejšnjega odstavka. V roku, ki ne sme biti krajši od 10 in ne daljši od 20 dni, sistemski operater ne sme odločiti o razdelitvi prostih prenosnih
kapacitet omrežja.
Sistemski operater, ki prejme zahtevo za dostop do omrežja po
tretjem odstavku 17. člena te uredbe, mora nemudoma obvestiti izvajalca
energetske dejavnosti na področju zemeljskega plina, ki bi lahko zašel v resne
ekonomske ali finančne težave zaradi že sklenjenih dolgoročnih pogodb o nakupu
oziroma prenosu zemeljskega plina, in mu določiti rok, v katerem naj vloži
zahtevo iz prvega odstavka tega člena. V roku, ki ne sme biti krajši od 10 in ne daljši od 20 dni, sistemski operater ne sme odločiti o zahtevi za dostop do omrežja.
O vložitvi zahteve iz prvega odstavka tega člena mora vlagatelj
v roku iz drugega in prejšnjega odstavka obvestiti sistemskega operaterja,
sicer lahko sistemski operater šteje, da zahteva ni vložena. Do odločitve
agencije o zahtevi vlagatelja sistemski operater ne sme omogočiti dostopa do
omrežja, na katerega se zahteva nanaša.
Pri odločanju o zahtevi po prvem odstavku tega člena mora
agencija zlasti upoštevati:
-
zagotavljanje konkurenčnega trga z zemeljskim plinom;
-
obveznosti javne službe vlagatelja zahteve, zlasti zanesljivost in
varnost dobave;
-
položaj vlagatelja zahteve na trgu in dejansko stanje konkurence na tem
trgu;
-
stopnjo resnosti ekonomskih in finančnih težav vlagatelja zahteve
oziroma upravičencev do dostopa;
-
čas sklenitve dolgoročnih pogodb, ki so morebitni razlog za zavrnitev
dostopa;
-
možnosti vlagatelja zahteve, da bi resne ekonomske in finančne težave
predvidel že ob sklenitvi pogodbe, zlasti upoštevaje splošne težnje odpiranja
trga z zemeljskim plinom;
-
prizadevanje vlagatelja zahteve za rešitev problema;
-
stopnjo povezanosti omrežja sistemskega operaterja z drugimi omrežji.
Šteje se, da ne nastanejo resne ekonomske težave, če zaradi
dovoljenega dostopa do omrežja prenos plina za vlagatelja zahteve ne pade pod
najmanjšo količino oziroma zmogljivost, ki jo je treba plačati ne glede na
odjem oziroma uporabo po dolgoročnih pogodbah, ki so morebitni razlog za
zavrnitev dostopa.
Agencija mora o izdaji dokončne odločbe o zavrnitvi dostopa
do omrežja nemudoma obvestiti Evropsko Komisijo. Če Komisija v osmih tednih po
prejemu obvestila zahteva spremembo ali odpravo dovoljenja, ga agencija po
uradni dolžnosti ustrezno spremeni ali odpravi.
Če agencija pri odločanju o zahtevi po prvem odstavku
ugotovi, da so izpolnjeni pogoji za zavrnitev dostopa do omrežja, lahko tak
dostop dovoli in zavrne zahtevo iz prvega odstavka tega člena, če hkrati z
odločbo, s katero zavrne zahtevo, odloči o tem, da se zaradi dovoljenega
dostopa sproščene prenosne zmogljivosti oziroma količine zemeljskega plina,
zaradi katerih bi vlagatelj zahteve prišel v resne ekonomske ali finančne težave,
prodajo na javni dražbi, ki jo izvede vlagatelj zahteve po navodilih in pod
nadzorom agencije. V tem primeru izda odločbo agencija s soglasjem Vlade
Republike Slovenije.
Če izkupiček na dražbi prodanih prenosnih zmogljivosti
oziroma količin zemeljskega plina ne prepreči resnih ekonomskih ali finančnih
težav vlagatelja zahteve, ima vlagatelj pravico do povračila razlike med
izkupičkom dražbe in stroški, ki izhajajo iz neizpolnjevanja obveznosti že
sklenjenih dolgoročnih pogodb o nakupu oziroma prenosu zemeljskega plina.
Razlika se povrne iz dodatka k omrežnini za sprostitev dolgoročnih prenosnih
zmogljivosti za prenos zemeljskega plina.
V postopku odločanja o izdaji dovoljenja za zavrnitev dostopa
do omrežja po tem členu imata sistemski operater in upravičenec do dostopa, na
katerega se nanaša sporni dostop do omrežja, položaj stranke.
20. člen
Sistemski operater lahko zavrne dostop tudi zaradi
vzajemnosti, če upravičen odjemalec iz druge države, ki zahteva dostop do
omrežja, ni upravičen odjemalec v tej drugi državi in v Republiki Sloveniji.
Agencija naloži sistemskemu operaterju sklenitev pogodbe o
dostopu na zahtevo upravičenca do dostopa, kateremu je bil dostop do omrežja
zavrnjen zaradi načela vzajemnosti:
-
če oceni, da s tem ne bo prišlo do neravnotežja v odpiranju trga z
zemeljskim plinom v Republiki Sloveniji in državi prodajalca, od katerega
namerava upravičeni odjemalec kupiti plin,
-
če to poveča zanesljivost oskrbe z zemeljskim plinom v Republiki
Sloveniji, ali
-
če tako zahteva Evropska Komisija v skladu s predpisom te skupnosti.
3. Urejanje razmerij z lastnikom prenosnega omrežja
21. člen
Sistemski operater, ki prenaša več kot 75% zemeljskega plina,
porabljenega v Republiki Sloveniji, mora imeti za izvajanje javne službe po tej
uredbi v svoji lasti potrebno infrastrukturo (prenosno omrežje), razen v
primeru, če je to omrežje v lasti Republike Slovenije.
Če sistemski operater, razen sistemskega operaterja iz prvega
odstavka tega člena, ni lastnik prenosnega omrežja ali njegovega dela, na
katerem mora izvajati javno službo dejavnost sistemskega operaterja, mora
skleniti z lastnikom prenosnega omrežja pogodbo, s katero uredi vsa vprašanja
uporabe tega omrežja za izvajanje nalog sistemskega operaterja.
Sklenjeno pogodbo iz drugega odstavka tega člena mora
sistemski operater poslati agenciji.
Če ne pride do sklenitve pogodbe iz drugega odstavka tega
člena, pa je prenosno omrežje neogibno potrebno za izvajanje javne službe
dejavnost sistemskega operaterja, sistemski operater predlaga državi kot
razlastitvenemu upravičencu, da vloži predlog za razlastitev oziroma omejitev
lastninske pravice na tem omrežju v skladu s prvim odstavkom 59. člena
Energetskega zakona.
Določbe tega člena, ki se nanašajo na lastnika prenosnega
omrežja, se nanašajo tudi na vsako osebo, ki ima glede tega omrežja stvarno
pravno ali obligacijsko pravico, v okviru katere lahko odloča o njegovi uporabi
za izvajanje nalog sistemskega operaterja.
22. člen
Lastnik prenosnega omrežja in sistemski operater v pogodbi iz
drugega odstavka 21. člena te uredbe uredita vse medsebojne pravice in
obveznosti v zvezi z zagotavljanjem uporabe prenosnega omrežja sistemskemu
operaterju, zlasti pa:
-
način prevzema prenosnega omrežja v upravljanje in ugotovitve stanja ob
njegovem prevzemu;
-
obveznosti lastnika omrežja v zvezi z vzdrževanjem prenosnega omrežja in
zagotavljanjem odprave napak v omrežju;
-
obveznosti lastnika omrežja v zvezi z možnostjo sistemskega operaterja,
da sam izvaja posege in dela na omrežju, ki so potreba za odpravo napak in za
vzdrževanje omrežja;
-
druge obveznosti lastnika omrežja v zvezi z zagotavljanjem takega stanja
prenosnega omrežja, ki omogoča varno, zanesljivo in učinkovito obratovanje tega
omrežja;
-
ureditev medsebojnih razmerij glede širitve prenosnega omrežja;
-
pravice in obveznosti strank v zvezi z medsebojnim obveščanjem;
-
razmerja med strankama v zvezi s prekinitvijo obratovanja prenosnega
omrežja;
-
najemnino in druga plačila sistemskega operaterja lastniku omrežja za
njegovo uporabo, ki jo sistemski operater plačuje iz omrežnine.
23. člen
Lastnik prenosnega omrežja je dolžan dopustiti in omogočiti
sistemskemu operaterju izvedbo vseh ukrepov na in v zvezi s prenosnim omrežjem,
ki omogočajo varno, zanesljivo in učinkovito vodenje ter obratovanje tega
omrežja.
Lastnik zemljišča, na katerem je prenosno omrežje, je dolžan
proti pravični odškodnini dopustiti sistemskemu operaterju izvedbo vseh ukrepov
na in v zvezi s prenosnim omrežjem, ki omogočajo varno, zanesljivo in
učinkovito vodenje ter obratovanje tega omrežja, če ni s pravnim poslom ta
pravica zagotovljena drugače.
4. Vzdrževanje prenosnega omrežja
24. člen
Sistemski operater je dolžan investicijsko in tekoče
vzdrževati oziroma zagotavljati tekoče vzdrževanje prenosnega omrežja, s
katerim izvaja to javno službo tako, da je ves čas ohranjena njegova
nezmanjšana funkcionalnost, obratovalna usposobljenost in varnost delovanja.
Prenosno omrežje je dolžan tudi ustrezno škodno zavarovati.
25. člen
Sistemski operater mora nemudoma in v najkrajšem možnem času
popraviti in odpraviti vse poškodbe in okvare, do katerih pride na prenosnem
omrežju.
V ta namen mora sistemski operater organizirati stalno
službo, ki mora razpolagati z ustreznim številom usposobljenih ljudi in opremo
za takojšnje posege v zvezi z odpravljanjem poškodb in okvar na prenosnem
omrežju.
5. Razvoj prenosnega omrežja
26. člen
Sistemski operater je dolžan vsaki dve leti pripraviti za
naslednjih deset let oziroma največ za čas trajanja koncesije načrt razvoja
prenosnega omrežja na območju, na katerem izvaja to javno službo, upoštevaje
podatke o zasedenosti omrežja oziroma njihove analize, in ga uskladiti z
nacionalnim energetskim programom.
Sistemski operater si je dolžan prizadevati za uresničitev
načrta razvoja prenosnega omrežja.
27. člen
Načrt razvoja prenosnega omrežja mora sistemski operater
takoj po sprejemu posredovati ministru, pristojnemu za energijo.
Če minister, pristojen za energijo, ugotovi, da je načrt
razvoja prenosnega omrežja v določenih delih neskladen z nacionalnim
energetskim programom, lahko zahteva, da ga sistemski operater v teh delih
spremeni.
Sistemski operater si je dolžan prizadevati za vključitev
načrta razvoja prenosnega omrežja v prostorske akte, v nasprotnem primeru pa
spremeniti načrt razvoja prenosnega omrežja, da se zagotovi usklajenost med
prostorskimi akti ter tem načrtom.
28. člen
Pri opravljanju nalog iz 48. člena Energetskega zakona v
zvezi z nameravanimi posegi v prostor mora sistemski operater skrbeti za tako
stanje prenosnega omrežja, da je omogočeno njegovo varno, zanesljivo in
učinkovito obratovanje.
6. Druge določbe o načinu izvajanja javne službe
29. člen
Sistemski operater v okviru izvajanja gospodarske javne
službe prenaša zemeljski plin takšne kakovosti, kot ga prevzame na vstopni
točki v prenosno omrežje, ki ga vodi in obratuje.
Lastnosti zemeljskega plina so določene v sistemskih
obratovalnih navodilih.
Sistemski operater ni dolžan prenesti zemeljskega plina, ki
ne ustreza v prejšnjem odstavku navedeni sestavi.
Če sistemski operater ugotovi, da tehnične možnosti omogočajo
prenos zemeljskega plina, katerega sestava je po določbah tega člena
neustrezna, lahko zemeljski plin prenese le ob hkratnem zagotavljanju ustrezne
kakovosti zemeljskega plina za vse odjemalce na prenosnem omrežju. Dodatne
stroške, ki so posledica prenosa zemeljskega plina, ki ne ustreza specifikaciji
iz prvega odstavka tega člena, nosi vsakokratni naročnik dostopa do omrežja.
30. člen
Sistemski operater mora zagotavljati brezhibno delovanje
merilnih naprav, ki so v njegovi lasti.
Če odjemalec ugotovi, da merilna naprava ne deluje ali ne
deluje pravilno, je dolžan o tem obvestiti sistemskega operaterja.
Sistemski operater omrežja mora nastaviti ali zamenjati
merilne naprave najkasneje v sedmih delovnih dneh po prejemu obvestila.
31. člen
Odjemalec mora zagotoviti, da so njegova napeljava in plinska
trošila projektirana, izvedena in vzdrževana po veljavnih predpisih in
standardih tako, da delujejo varno, ne povzročajo motenj pri dobavi in uporabi
zemeljskega plina in da so v brezhibnem tehničnem stanju.
Odjemalec mora takoj obvestiti sistemskega operaterja o
okvari na svojih objektih in napravah, zlasti o okvari, ki lahko povzroči
motnje v omrežju ali ogrozi varnost ljudi in premoženja.
32. člen
Sistemski operater mora zagotoviti merjenje prenesenega
oziroma odvzetega zemeljskega plina vsakemu uporabniku omrežja.
Merilne naprave morajo ustrezati zakonskim predpisom in
pogojem iz soglasja za priključitev. Sistemski operater je dolžan preveriti
ustreznost merilnih naprav pred njihovo uporabo in opravljati občasne tehnične
kontrole teh naprav.
Podrobneje sistemski operater določi način merjenja
odčitavanja števcev v splošnih pogojih tako, da zbrani podatki omogočajo
obračun dobavljene količine zemeljskega plina in izračun cene za uporabo
omrežja.
33. člen
Sistemski operater mora zagotavljati sistemskim operaterjem
drugih omrežij, s katerimi je povezano omrežje njegovega izvajanja javne
službe, vse potrebne podatke, da je zagotovljeno varno in učinkovito
obratovanje vseh omrežij in njihovo vzajemno delovanje.
Sistemski operater mora zagotavljati organizatorju trga
zemeljskega plina vse podatke, ki jih le-ta potrebuje za delovanje trga
zemeljskega plina, s katerimi razpolaga za potrebe izvajanja dejavnosti
sistemskega operaterja prenosnega omrežja.
Sistemski operater mora varovati kot zaupne ali poslovno
občutljive podatke, do katerih je prišel pri izvajanju svoje javne službe,
razen podatke, ki jih je v skladu z Energetskim zakonom dolžan zagotavljati
agenciji in ministrstvu, pristojnemu za energijo.
34. člen
Če je ogrožena zanesljivost oskrbe z zemeljskim plinom, lahko
sistemski operater določenim kategorijam odjemalcev zmanjša prenos zemeljskega
plina pod pogodbeno določene količine ali prenos prekine po naslednjem vrstnem
redu trošil pri posameznih odjemalcih:
-
ki porabljajo zemeljski plin kot energetski vir za proizvodnjo pare ali
tople vode v ogrevalne namene, kjer je na razpolago nadomestno gorivo;
-
katerih produkt je tehnološka para, ki pogojuje samo zanesljivejšo in
čistejšo proizvodnjo;
-
kjer tehnološki postopki omogočajo porabo zemeljskega plina z večjim
gospodarskim izkoristkom in večjo kvaliteto proizvoda;
-
pri katerih uporaba zemeljskega plina v tehnoloških postopkih direktno
vpliva na kvaliteto proizvoda (neposreden prenos toplote plamena na predmet
proizvodnje, redukcija in prehod na nadomestno gorivo pa povzroči spremembo
kvalitete proizvoda ali proizvodnje);
-
ki porabljajo zemeljski plin kot surovino in kjer izpad dobave plina
povzroči ustavitev proizvodnje;
-
kjer so namenjena za komercialno rabo;
-
kjer iz tehnoloških razlogov ni možna uporaba nadomestnega goriva in bi
ustavitev dobave povzročila večjo škodo na trošilu;
-
ki porabljajo zemeljski plin kot energetski vir za proizvodnjo pare ali
tople vode v ogrevalne namene, kjer ni na razpolago nadomestnega goriva, in
-
ki porabljajo zemeljski plin za lastno domačo rabo (gospodinjski
odjemalci).
V. FINANCIRANJE JAVNE SLUŽBE
35. člen
Vse naloge in dejavnosti, ki predstavljajo javno službo
dejavnost sistemskega operaterja, se financirajo iz omrežnine, ki jo plačujejo
uporabniki omrežja sistemskemu operaterju.
Metodologijo za obračunavanje in določitev omrežnine določa v
okviru svojih pristojnosti agencija na način, ki vzpodbuja učinkovitost
izvajalcev energetskih dejavnosti in uporabnikov omrežja, ločeno za prenosna
omrežja, distribucijska omrežja, povezovalne vode in za posamezne sistemske
storitve, pri tem pa se upoštevajo tudi prihodki iz tranzita. Omrežnina mora
biti določena nepristransko za uporabnike omrežja z enakimi značilnostmi
odjema, ne glede na vrsto omrežja, na katerega so priključeni, upoštevajoč
stroške, ki jih uporabniki povzročajo.
Omrežnino za prenosno omrežje določi sistemski operater
prenosnega omrežja zemeljskega plina po javnem pooblastilu in mora nanjo pred
objavo v Uradnem listu Republike Slovenije pridobiti soglasje agencije.
36. člen
Sistemski operater mora na zahtevo ministrstvu, pristojnemu
za energijo, in agenciji dajati na razpolago vse podatke, ki so potrebni za
izvajanje njunih nalog v skladu s predpisi, zlasti pa:
-
podatke o finančnem poslovanju;
-
podatke o vloženem kapitalu in njegovih lastnikih;
-
podatke o poslovanju, ki vplivajo na nastajanje stroškov ali drugače
vplivajo na omrežnino.
Uredba o načinu izvajanja gospodarske javne službe
dejavnost sistemskega operaterja prenosnega omrežja zemeljskega plina (Uradni
list RS, št. 97/04)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»VI. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
37. člen
Koncesijski akt za koncesijo gospodarske javne službe dejavnost
sistemskega operaterja prenosnega omrežja zemeljskega plina mora biti izdan v
90 dneh po uveljavitvi te uredbe.
Do podelitve koncesije za gospodarsko javno službo po tej
uredbi opravlja to javno službo izvajalec, ki jo izvaja v času uveljavitve te
uredbe, vendar najdalj do 31. decembra 2004.
38. člen
Določba 9. člena te uredbe se začne uporabljati z dnem, ko
sistemski operater zagotovi v skladu z 78. členom Zakona o spremembah in
dopolnitvah energetskega zakona (Uradni list RS, št. 51/04) izvajanje javne
službe dejavnost sistemskega operaterja v ločeni pravni osebi, vendar ne
pozneje kot 1. januarja 2005.
39. člen
Odjemalcu, ki je postal upravičeni odjemalec z uveljavitvijo
Zakona o spremembah in dopolnitvah energetskega zakona (Uradni list RS, št.
51/04) in nima pogodbe o dobavi zemeljskega plina ter samostojno ne organizira
nakupa zemeljskega plina, je dosedanji dobavitelj dolžan dobavljati zemeljski
plin še naprej.
Šteje se, da imajo upravičeni odjemalci iz prejšnjega
odstavka s tem tudi že sklenjeno pogodbo o dostopu do omrežja v enakem obsegu,
na način in pod enakimi pogoji kot do sedaj.
40. člen
Določbe od 14. do 20. člena te uredbe o dostopu do prenosnega
omrežja se začnejo uporabljati z dnem uveljavitve splošnega akta agencije, ki
bo urejal metodologiji za obračunavanje in določitev omrežnine na prenosnem
omrežju zemeljskega plina, do tedaj pa se uporabljajo doslej veljavna pravila o
dostopu do omrežja.
41. člen
Določbe od 10. do 13. člena te uredbe o priključitvi na
prenosno omrežje se ne uporabljajo za tiste uporabnike prenosnega omrežja
zemeljskega plina, ki imajo do dneva uveljavitve te uredbe že pridobljeno
soglasje o priključitvi na prenosno omrežje ali ki imajo s sistemskim
operaterjem prenosnega omrežja zemeljskega plina že sklenjeno pogodbo o
priključitvi ali dostopu do omrežja.
Vsi postopki o priključitvi na prenosno omrežje, ki so bili
začeti pred uveljavitvijo te uredbe in še ni bilo izdano soglasje o
priključitvi na prenosno omrežje, se zaključijo po določbah te uredbe.
42. člen
Sistemski operater mora najkasneje v 6 mesecih po začetku
opravljanja javne službe dejavnost sistemskega operaterja v ločeni pravni osebi
pripraviti in sprejeti program upravljavskih in organizacijskih ukrepov iz
drugega odstavka 9. člena te uredbe in ga nemudoma posredovati agenciji.
43. člen
Določba prvega odstavka 32. člena te uredbe se ne uporablja
za tiste uporabnike prenosnega omrežja zemeljskega plina, ki imajo do dneva
uveljavitve te uredbe že sklenjen pisni dogovor o skupni meritvi na skupnem
odjemnem mestu in pri tem niso kršena načela nepristranske obravnave
uporabnikov omrežja.
44. člen
Z dnem uveljavitve te uredbe preneha veljati Uredba o načinu
izvajanja gospodarske javne službe prenos zemeljskega plina in gospodarske
javne službe upravljanje prenosnega omrežja (Uradni list RS, št. 8/01 in
11/01).
45. člen
Ta uredba začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.
Uredba o dopolnitvi Uredbe o načinu izvajanja gospodarske
javne službe dejavnost sistemskega operaterja prenosnega omrežja zemeljskega
plina (Uradni list RS, št. 8/05)
dodaja 37.a člen uredbe
»37.a člen
Ne glede na drugi odstavek prejšnjega člena, lahko, do
uveljavitve koncesijske pogodbe za izvajanje gospodarske javne službe dejavnost
sistemskega operaterja prenosnega omrežja zemeljskega plina, to gospodarsko
javno službo opravlja sistemski operater prenosnega omrežja zemeljskega plina,
ki je dejavnost opravljal do uveljavitve te uredbe.«;
ter vsebuje naslednjo končno določbo:
»2. člen
Ta uredba začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.