Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo predpisa
predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega organ ne
jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Uredbe o zelenem javnem
naročanju obsega:
-
Uredbo o zelenem javnem naročanju (Uradni list RS, št. 102/11 z dne 13.
12. 2011),
-
Uredbo o spremembah in dopolnitvah Uredbe o zelenem javnem naročanju
(Uradni list RS, št. 18/12 z dne 9. 3. 2012),
-
Uredbo o spremembah in dopolnitvah Uredbe o zelenem javnem naročanju
(Uradni list RS, št. 24/12 z dne 30. 3. 2012).
UREDBA
o zelenem javnem naročanju
(neuradno prečiščeno besedilo št. 2)
1. člen
(vsebina)
(1) S to uredbo se ureja zeleno javno naročanje. Za
zeleno javno naročanje šteje naročanje, pri katerem naročnik po Zakonu o javnem
naročanju (Uradni list RS, št. 128/06, 16/08, 19/10 in 18/11; v nadaljnjem
besedilu: ZJN-2) ali Zakonu o javnem naročanju na vodnem, energetskem,
transportnem področju in področju poštnih storitev (Uradni list RS,
št. 72/11 – uradno prečiščeno besedilo; v nadaljnjem besedilu: ZJNVETPS)
naroča blago, storitve ali gradnje, ki imajo v primerjavi z običajnim blagom,
storitvami in gradnjami v celotni življenjski dobi manjši vpliv na okolje in
enake ali boljše funkcionalnosti.
(2) S to uredbo se v pravni red Republike Slovenije
prenaša:
-
Direktiva 2009/33/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne
23. aprila 2009 o spodbujanju čistih in energetsko učinkovitih vozil za
cestni prevoz (UL L št. 120 z dne 15. maja 2009, str. 5),
-
del 5. člena Direktive 2006/32/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne
5. aprila 2006 o učinkovitosti rabe končne energije in o energetskih
storitvah ter o razveljavitvi Direktive Sveta št. 93/76/EGS (UL L št. 114 z dne
27. aprila 2006, str. 64), nazadnje spremenjene z Uredbo (ES) št. 1137/2008
Evropskega parlamenta in Sveta z dne 22. oktobra 2008 o prilagoditvi
nekaterih aktov, za katere se uporablja postopek, določen v členu 251 Pogodbe,
Sklepu Sveta 1999/468/ES, glede regulativnega postopka s pregledom (UL L št.
311 z dne 21. novembra 2008, str. 1), ki se nanaša na prilogo VI te
direktive, in
-
prvi in drugi odstavek 9. člena Direktive 2010/30/EU Evropskega
parlamenta in Sveta z dne 19. maja 2010 o navajanju porabe energije in
drugih virov izdelkov, povezanih z energijo, s pomočjo nalepk in standardiziranih
podatkov o izdelku (UL L št. 153 z dne 18. junija 2010, str. 1).
(3) Ta uredba se izda ob upoštevanju postopka
informiranja v skladu z Direktivo 98/34/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne
22. junija 1998 o določitvi postopka za zbiranje informacij na področju
tehničnih standardov in tehničnih predpisov (UL L št. 204 z dne 21. julija
1998, str. 37), nazadnje spremenjeno z Direktivo Sveta 2006/96/ES z dne
20. novembra 2006 o prilagoditvi nekaterih direktiv na področju prostega
pretoka blaga zaradi pristopa Bolgarije in Romunije (UL L št. 336 z dne
20. decembra 2006, str. 81).
2. člen
(namen)
Namen te uredbe je zmanjšati negativen vpliv na okolje z
javnim naročanjem okoljsko manj obremenjujočega blaga, storitev in gradenj in
dajanje zgleda zasebnemu sektorju ter potrošnikom.
3. člen
(pomen v uredbi uporabljenih izrazov)
Izrazi, uporabljeni v tej uredbi in prilogah, ki so njen
sestavni del, imajo naslednji pomen:
1.
»Temeljne okoljske zahteve« so minimalne zahteve, ki jih mora naročnik v
postopku javnega naročanja upoštevati pri opredelitvi predmeta javnega
naročila, tehničnih specifikacij, pogojev za ugotavljanje sposobnosti
ponudnika, pogodbenih določil in meril za izbor najugodnejše ponudbe.
2.
»Dodatne okoljske zahteve« so zahteve, ki jih naročnik na podlagi lastne
presoje vključi v postopek javnega naročanja, kadar želi uveljavljati dodatne
ali višje standarde varstva okolja, kot so določeni v temeljnih okoljskih
zahtevah.
3.
»Ocena stroškov v celotni življenjski dobi blaga, storitve ali gradnje«
pomeni, da naročnik, ob upoštevanju predvidene življenjske dobe blaga, storitve
ali gradnje, v postopku oddaje javnega naročila smiselno upošteva:
-
stroške nakupa, najema ali zakupa, vključno z morebitnimi premijami,
pristojbinami, provizijami in drugimi oblikami plačil,
-
stroške uporabe in delovanja, vključno s stroški potrošnega materiala,
-
stroške vzdrževanja,
-
stroške, ki nastopijo po prenehanju uporabe blaga, stavbe ali gradbeno
inženirskega objekta ali po končanem izvajanju storitve, vključno s stroški
odstranitve, razgradnje in sanacije,
-
zunanje okoljske stroške.
4.
»Znak za okolje tipa I« je prostovoljna okoljska oznaka, ki označuje
okoljske prednosti določenega blaga, storitve ali gradnje. Merila za pridobitev
okoljskega znaka tipa I temeljijo na proučitvi vpliva blaga, storitve ali
gradnje na okolje v njihovi življenjski dobi in na evropskih, mednarodnih ali
slovenskih okoljskih standardih. Podeljuje ga državni ali regionalni organ ali
neodvisna institucija, ki je bila v skladu s standardom SIST EN 45011 ali
Vodnikom ISO 65 (Splošne zahteve za organe, ki izvajajo sisteme potrjevanja
proizvodov) akreditirana za potrditev uporabe določenega okoljskega znaka tipa
I.
5.
»Sistem okoljskega ravnanja« je prostovoljni sistem ravnanja
organizacije ali posameznika, ki se vzpostavi po standardu ISO 14001, shemi
EMAS ali drugem standardu ali shemi, je sestavni del celotnega sistema vodenja,
organizacijske strukture, postopkov planiranja, delovnih procesov, razvojnih
virov in odgovornosti, vodi k izvajanju, doseganju, nadzorovanju ter
vzdrževanju okoljske politike organizacije in obvladovanju njenih okoljskih
vplivov ter si organizacija ali posameznik v skladu z njim prizadeva za nenehno
izboljševanje svojega ravnanja z okoljem.
4. člen
(način vključevanja okoljskih zahtev)
(1) Naročnik v postopek javnega naročanja vključi
okoljske zahteve tako, da jih opredeli na enega ali več naslednjih načinov:
-
kot predmet javnega naročila,
-
v tehničnih specifikacijah kot tehnični standard, učinkovitost,
funkcionalnost ali drugo lastnost predmeta javnega naročanja, znak za okolje
oziroma oceno življenjske dobe,
-
kot pogoj za ugotavljanje sposobnosti ponudnika,
-
kot merilo za izbor najugodnejše ponudbe,
-
kot dodatna določila v pogodbi, ki jo sklene z izbranim ponudnikom ali,
v primeru okvirnih sporazumov, z izbranimi ponudniki.
(2) Naročnik mora določiti predmet javnega naročanja
tako, da je iz opisa predmeta jasno razvidno, da je predmet javnega naročanja
okoljsko manj obremenjujoče blago, storitev ali gradnja in da se pri oddaji
javnega naročila upoštevajo vsaj temeljne okoljske zahteve iz te uredbe in
Prilog 1 do 12, ki so njen sestavni del.
(3) Kadar uredba za posamezen predmet javnega naročanja
določa več tehničnih specifikacij, pogojev za ugotavljanje sposobnosti
ponudnika, meril za izbor najugodnejše ponudbe ali dodatnih določil, ki se
vključijo v pogodbo o izvedbi javnega naročila ali okvirni sporazum, mora
naročnik v postopek javnega naročanja vključiti vse temeljne okoljske zahteve,
opredeljene v tej uredbi in njenih prilogah.
(4) Če je predmet javnega naročanja storitev iz Seznama
storitev B, ki ga določa Uredba o seznamih naročnikov, seznamih gradenj,
storitev, določenih vrst blaga, obveznih informacijah v objavah, opisih
tehničnih specifikacij in zahtevah, ki jih mora izpolnjevati oprema za elektronsko
naročanje (Uradni list RS, št. 18/07), ali Uredba o seznamih naročnikov,
področni zakonodaji skupnosti, seznamih gradenj in storitev, obveznih
informacijah v objavah, opisih tehničnih specifikacij in zahtevah, ki jih mora
izpolnjevati oprema za elektronsko naročanje (Uradni list RS, št. 18/07),
naročnik pri oddaji javnega naročila upošteva okoljske zahteve, ki se vključijo
v opredelitev predmeta javnega naročila in tehnične specifikacije.
4.a člen
(izjema od zelenega javnega naročanja)
Ta uredba se ne uporablja, kadar se blago, storitve ali
gradnje naročajo v humanitarne namene.
5. člen
(predmeti javnega naročanja, za katere so opredeljene
temeljne in dodatne okoljske zahteve)
Ta uredba določa okoljske zahteve za naslednje predmete
javnega naročanja:
-
električna energija,
-
živila, pijače, kmetijski pridelki za prehrano in gostinske storitve,
-
pisarniški papir in higienski papirnati proizvodi,
-
elektronska pisarniška oprema,
-
avdio in video oprema,
-
hladilniki, zamrzovalniki in njihove kombinacije, pralni stroji,
pomivalnimi stroji in klimatske naprave,
-
stavbe,
-
pohištvo,
-
čistila, storitve čiščenja in storitve pranja perila,
-
osebna in transportna vozila ter storitve avtobusnega prevoza,
-
pnevmatike.
6. člen
(temeljne in dodatne okoljske zahteve)
(1) Okoljske zahteve ter natančnejša opredelitev
predmetov javnega naročanja so določene v Prilogah 1 do 12 te uredbe.
(2) V prilogah iz prejšnjega odstavka so opredeljene
temeljne okoljske zahteve za vse predmete javnega naročanja iz prejšnjega
člena, dodatne okoljske zahteve pa so v prilogah te uredbe opredeljene za
predmete javnega naročanja iz prve, druge, tretje, četrte, osme in desete
alineje prejšnjega člena.
(3) Kadar je predmet javnega naročanja osebno ali
transportno vozilo, mora biti delež merila »ocena stroškov v življenjski dobi
vozila« iz Priloge 10 te uredbe ovrednoten z najmanj 50% vseh meril za izbor
najugodnejše ponudbe. Kadar je predmet javnega naročanja storitev avtobusnega
prevoza, pa mora biti z najmanj 50% vseh meril za izbor najugodnejše ponudbe
ovrednoten delež merila »operativni stroški v življenjski dobi vozila« iz
Priloge 10 te uredbe.
(4) Kadar naročnik upošteva strožje okoljske zahteve od
temeljnih okoljskih zahtev iz Prilog 1 do 12 te uredbe ali kadar temeljne
okoljske zahteve, za katere ta uredba določa, da se vključijo med merila za
izbor najugodnejše ponudbe, vključi med tehnične specifikacije, pogoje za
ugotavljanje sposobnosti ali kot določila pogodbe o izvedbi javnega naročila
ali okvirnega sporazuma, se šteje, da je ravnal v skladu s to uredbo.
(5) Naročnik lahko upoštevaje temeljna načela javnega
naročanja in določbe ZJN-2 oziroma ZJNVETPS v postopek javnega naročanja
vključi tudi okoljske zahteve, ki jih ta uredba ne določa, in sicer ne glede na
to, ali uredba določa temeljne oziroma dodatne okoljske zahteve za posamezen
predmet javnega naročanja ali ne. V tem primeru mora te zahteve navesti v
obvestilu o naročilu ali v razpisni dokumentaciji.
(6) Kadar narava predmeta javnega naročanja in
okoliščine oddaje javnega naročila to dopuščajo, mora naročnik pri oddaji
javnega naročila upoštevati oceno stroškov v celotni življenjski dobi blaga,
storitve ali gradnje, pri čemer v tej oceni upošteva zunanje okoljske stroške
le, če obstaja metodologija za njihov izračun.
Priloga 1: Temeljne in dodatne okoljske zahteve za
električno energijo
Priloga 2: Temeljne in dodatne okoljske zahteve za živila,
pijače, kmetijske pridelke za prehrano in gostinske storitve
Priloga 3: Temeljne in dodatne okoljske zahteve za
pisarniški papir in higienske papirnate proizvode
Priloga 4: Temeljne in dodatne okoljske zahteve za
elektronsko pisarniško opremo
Priloga 5: Temeljne okoljske zahteve za avdio in video
opremo
Priloga 6: Temeljne okoljske zahteve za hladilnike,
zamrzovalnike in njihove kombinacije, pralne stroje, pomivalne stroje, klimatske
naprave
Priloga 7: Temeljne okoljske zahteve za stavbe
Priloga 8: Temeljne in dodatne okoljske zahteve za
pohištvo
Priloga 9: Temeljne okoljske zahteve za čistila,
storitve čiščenja in storitve pranja perila
Priloga 10: Temeljne okoljske zahteve za osebna in
transportna vozila ter storitve avtobusnega prevoza
Priloga 11: Temeljne okoljske zahteve za pnevmatike
Priloga 12: Okoljska merila za postopke javnega
naročanja, v katerih naročnik temeljne okoljske zahteve vključi le med merila
za izbor najugodnejše ponudbe
Uredba o zelenem javnem naročanju (Uradni list RS, št. 102/11)
vsebuje naslednje prehodne in končno določbo:
»PREHODNE IN KONČNA DOLOČBA
7. člen
(prehodno obdobje za zeleno
javno naročanje)
(1) Naročnik iz 3. člena ZJN-2, razen naročnika iz prve
alineje prvega odstavka 3. člena ZJN-2 in Javne agencije za javno naročanje
Republike Slovenije, in naročnik iz 3. člena ZJNVETPS, razen naročnika iz prve
alineje prvega odstavka 3. člena ZJNVETPS ter Javne agencije za javno naročanje
Republike Slovenije, mora temeljne okoljske zahteve v postopek javnega
naročanja vključiti najkasneje do 1. januarja 2013. Do takrat mora
temeljne okoljske zahteve vključiti le med merila za izbor, in sicer tako da iz
Priloge 12 te uredbe izbere najmanj eno merilo za posamezen predmet javnega
naročanja, pri čemer morajo biti okoljska merila za vsak predmet javnega
naročanja, razen za osebna in transportna vozila ter storitev avtobusnega
prevoza, skupaj ovrednotena z najmanj 25% vseh meril za izbor najugodnejše
ponudbe. Kadar je predmet javnega naročanja osebno ali transportno vozilo ali
storitev avtobusnega prevoza, pa mora biti delež okoljskih meril ovrednoten z
najmanj 50% vseh meril za izbor najugodnejše ponudbe.
(2) Ne glede na temeljne zahteve iz točke 2.1.2 in točke
2.3.2 Priloge 2 te uredbe mora naročnik pri javnem naročanju živil, pijač,
kmetijskih pridelkov za prehrano ali gostinskih storitev do 31. decembra
2013 v tehničnih specifikacijah, ki jih opredeli v razpisni dokumentaciji ali
obvestilu o naročilu, ki ga objavi na portalu javnih naročil, določiti, da mora
biti najmanj 5% živil pridelanih na ekološki način.
8. člen
(zaključitev postopkov,
začetih pred začetkom uporabe uredbe)
(1) Postopki javnega naročanja, za katere je bilo
obvestilo o naročilu iz 2., 4., 6. in 10. točke prvega odstavka 57. člena ZJN-2
ali 2., 4., 6. in 10. točke prvega odstavka 57. člena ZJNVETPS objavljeno pred
začetkom uporabe te uredbe, se izvedejo po dosedanjih predpisih.
(2) Postopki javnega naročanja, za katere na portalu
javnih naročil ni treba objaviti obvestila o naročilu in so jih naročniki
začeli izvajati pred začetkom uporabe te uredbe, se izvedejo po dosedanjih
predpisih.
(3) Naročnik vključi temeljne okoljske zahteve iz drugega
odstavka 6. člena te uredbe v posamezna naročila, ki se oddajo na podlagi
okvirnega sporazuma, za sklenitev katerega je naročnik objavil obvestilo o
naročilu iz 2., 4. in 6. točke prvega odstavka 57. člena ZJN-2 ali 2., 4. in 6.
točke prvega odstavka 57. člena ZJNVETPS, pred začetkom uporabe te uredbe, če
narava in določbe okvirnega sporazuma to dopuščajo. Kadar sklene naročnik
okvirni sporazum po postopku s pogajanji, v katerem ni objavil obvestila o
naročilu, v posamezna naročila, ki se oddajo na podlagi takega okvirnega
sporazuma, vključi temeljne okoljske zahteve, če narava in določbe okvirnega
sporazuma to dopuščajo in če je postopek s pogajanji začel pred začetkom
uporabe te uredbe.
(4) Posamezna naročila v dinamičnem nabavnem sistemu, za
vzpostavitev katerega je naročnik objavil obvestilo o naročilu iz 2. točke
prvega odstavka 57. člena ZJN-2 ali 2. točke prvega odstavka 57. člena
ZJNVETPS pred začetkom uporabe te uredbe, se oddajajo po dosedanjih predpisih.
9. člen
(začetek veljavnosti)
Ta uredba začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije, uporabljati pa se začne devetdeset dni po njeni
uveljavitvi.«.
Uredba o spremembah in dopolnitvah Uredbe o zelenem
javnem naročanju (Uradni list RS, št. 18/12)
spreminja 9. člen uredbe tako, da se glasi:
»9. člen
(začetek veljavnosti)
Ta uredba začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije, uporabljati pa se začne devetdeset dni po njeni
uveljavitvi, razen Priloge 7 te uredbe, ki se začne uporabljati 30. junija 2012.«;
ter vsebuje naslednjo končno določbo:
»KONČNA DOLOČBA
8. člen
Ta uredba začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.
Uredba o spremembah in dopolnitvah Uredbe o zelenem
javnem naročanju (Uradni list RS, št. 24/12)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»4. člen
Ta uredba začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.