Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo predpisa
predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega organ ne
jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Zakona o sodiščih obsega:
-
Zakon o sodiščih (Uradni list RS, št. 19/94 z
dne 13. 4. 1994),
-
Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o sodiščih (Uradni list
RS, št. 45/95 z dne 4. 8. 1995),
-
Zakon o pravdnem postopku – ZPP (Uradni list RS, št. 26/99 z dne 15. 4. 1999),
-
Zakon o spremembi in dopolnitvi zakona o sodiščih – ZS-B (Uradni list RS, št.
38/99 z dne 21. 5. 1999),
-
Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o sodiščih – ZS-C (Uradni list RS, št.
28/00 z dne 30. 3. 2000).
ZAKON
o sodiščih (ZS)
(neuradno prečiščeno besedilo št. 4)
PRVI DEL
1. poglavje: Temeljne določbe
1. člen
Sodno oblast v Republiki Sloveniji izvajajo sodniki na
sodiščih, ustanovljenih s tem ali z drugim zakonom.
Določbe prvega dela tega zakona veljajo za vsa sodišča v
Republiki Sloveniji, razen za ustavno sodišče.
2. člen
Pravnomočno odločbo sodne oblasti mora spoštovati vsaka
fizična in pravna oseba v Republiki Sloveniji.
Odločbe sodne oblasti vežejo sodišča in vse druge državne
organe Republike Slovenije.
Imuniteto pred sodno oblastjo določajo ustava in pravila
mednarodnega prava.
Izvršitve odločbe sodišča ne more ovirati odločba drugega
državnega organa.
3. člen
Sodnik je pri opravljanju sodniške funkcije vezan na ustavo
in zakon. V skladu z ustavo je vezan tudi na splošna načela mednarodnega prava
in na ratificirane in objavljene mednarodne pogodbe.
Če se civilnopravna zadeva ne da rešiti na temelju veljavnih
predpisov, upošteva sodnik predpise, ki urejajo podobne primere. Če je rešitev
zadeve kljub temu pravno dvomljiva, odloči v skladu s splošnimi načeli pravnega
reda v državi. Pri. tem ravna v skladu s pravnim izročilom in z utrjenimi
spoznanji pravne vede.
Sodnik ravna vselej tako, kot bi imel pred seboj nedoločeno
število primerov iste vrste.
4. člen
Sredstva za delo sodišč se zagotavljajo v proračunu Republike
Slovenije.
Plače sodnikov določa zakon.
5. člen
Sodišča poslujejo v slovenskem jeziku.
Na območjih, kjer živita avtohtoni italijanska in madžarska
narodna skupnost, sodišča poslujejo tudi v italijanskem oziroma madžarskem
jeziku, če stranka, ki živi na tem območju, uporablja italijanski oziroma
madžarski jezik.
Kadar sodišče višje stopnje odloča o pravnih sredstvih v
zadevah, v katerih je sodišče nižje stopnje vodilo postopek tudi v-italijanskem
oziroma madžarskem jeziku, izda odločbo tudi v prevodu v italijanski oziroma
madžarski jezik.
Če sodišče višje stopnje pri odločanju po prejšnjem odstavku
opravi obravnavo ali sejo senata, na kateri so navzoče stranke, uporablja
določbe drugega odstavka tega člena.
Stroške, povezane z uporabo jezika pripadnikov italijanske in
madžarske narodnosti pred sodišči, krije Republika Slovenija.
6. člen
Poslovanje sodišč urejata zakon in sodni red.
7. člen
Poslovanje sodišča vodi predsednik sodišča. Za predsednika
sodišča je lahko imenovan samo sodnik.
8. člen
Državljani, ki so udeleženi pri izvajanju sodne oblasti, so v
okvirih, ki jih določa zakon, v svojih pravicah in dolžnostih izenačeni s
sodniki.
Udeležba pri izvajanju sodne oblasti je častna.
9. člen
Pooblastila in dolžnosti sodnega osebja, ki sodeluje pri
izvajanju sodne oblasti, določa zakon.
Posebne dolžnosti ostalega sodnega osebja določa sodni red.
Kolikor ni drugače določeno, se predpisi, ki urejajo položaj
in pravice delavcev v državnih organih, smiselno uporabljajo tudi za sodno
osebje.
10. člen
Za zadeve pravosodne uprave je pristojno ministrstvo, pristojno
za pravosodje.
11. člen
Sodišče višje stopnje lahko pri odločanju na podlagi
vloženega pravnega sredstva usmerja pravno mnenje sodišča nižje stopnje v
okvirih, ki jih določa procesni zakon.
Sodnik je pri uporabi prava neodvisen tudi v razmerju do sodišča
višje stopnje, ki je v konkretni zadevi že izrazilo svoje pravno mnenje.
12. člen
Sodišče višje stopnje lahko zahteva od sodišča nižje stopnje
na svojem območju podatke v zvezi z uporabo zakona, podatke o problemih, ki se
pojavljajo pri sojenju. in druge podatke, potrebne za proučitev posameznih
vprašanj, ki se pojavljajo pri njihovem delu.
Sodišče višje stopnje sme zaradi izvajanja nalog iz
prejšnjega odstavka pregledati delo sodišča nižje stopnje na svojem območju.
V okviru izvajanja nalog iz prvega in drugega odstavka tega
člena sme predsednik sodišča višje stopnje, v posebnih primerih pa tudi
predsednik sodišča pred katerim se zadeva obravnava, zahtevati podatke v zvezi
z uporabo zakona in pregledovati spise v zadevah, v katerih je že bilo pravnomočno
odločeno, v drugih pa le izjemoma, če je to potrebno zaradi izvajanja
pooblastil po tem zakonu.
13. člen
V zadevah iz sodne pristojnosti si dajejo sodišča medsebojno
pravno pomoč. Drugim državnim organom oziroma nosilcem javnih pooblastil dajejo
sodišča pomoč z dajanjem podatkov, spisov in listin na vpogled, kadar zakon
tako določa.
Državni organi in nosilci javnih pooblastil so dolžni dajati
sodiščem pri izvajanju njihovih funkcij zahtevano pomoč, ki je brezplačna,
razen, če zakon določa drugače.
Upravljavci zbirk osebnih in drugih varovanih podatkov, ki
razpolagajo s podatki, ki so sodišču potrebni za ugotovitev dejstev v zvezi z
vodenjem postopkov, so dolžni, na obrazloženo zahtevo sodnika, brezplačno
posredovati zahtevane podatke.
2. poglavje: Zakoniti sodnik
14. člen
Sodnik izvaja sodno oblast na enem ali več pravnih področjih,
na katero oziroma katera je pred začetkom koledarskega leta razporejen z letnim
razporedom dela.
15. člen
Na posameznem pravnem področju, na katero sta razporejena dva
ali več sodnikov, se zadeve dodeljujejo posameznim sodnikom po dnevnem
zaporedju vložitve začetnega procesnega akta, upoštevaje abecedni red začetnic
priimkov sodnikov.
Če je na isti dan vloženih več začetnih procesnih aktov na
istem pravnem področju ali pri vnaprej določenih vrstah zadev v okviru istega
pravnega področja, se zadeve najprej razvrstijo po abecednem redu začetnic
priimkov oziroma imen strank oziroma udeležencev, zoper katere je vložen
procesni akt.
Zadeve, v katerih višja sodišča in Vrhovno sodišče Republike
Slovenije odločajo o rednem ali izrednem pravnem sredstvu, se sodnikom
dodeljujejo po dnevnem zaporedju prispelih spisov, upoštevaje abecedni red
začetnic priimkov sodnikov.
16. člen
Na način, določen v prejšnjem členu, se dodeljujejo tudi
zadeve, v katerih je sodnik po prevzemu zadeve izločen ali katerih ne more
pravočasno obravnavati zaradi daljše odsotnosti.
17. člen
Sodni red določa podrobnejša pravila za dodeljevanje zadev.
S sodnim redom se podrobneje predpišejo zlasti pravila o
dodeljevanju zadev v primerih, ko je več začetnih procesnih aktov vloženih
zoper isto stranko, v primerih, ko je na isti dan ali v krajšem časovnem
obdobju vloženih večje število začetnih procesnih aktov z bistveno enakim
dejanskim in pravnim stanjem, v primerih, ko je zaradi obremenjenosti treba
sodniku začasno ustaviti dodelitev novih zadev, in v drugih podobnih primerih
ter pravila o načinu in vrstnem redu vabljenja sodnikov porotnikov zaradi
udeležbe pri sojenju.
Razporeditev sodnikov po določbi 14. člena tega zakona ter
pravila dodeljevanja zadev po določbah tega poglavja in sodnega reda se
objavijo na oglasni deski sodišča.
3. poglavje: Sodni svet
18. člen
Člani sodnega sveta se izvolijo za dobo petih let in po
poteku te dobe ne morejo biti takoj ponovno izvoljeni.
Članu sodnega sveta, ki je bil izvoljen na nadomestnih volitvah
zaradi predčasnega prenehanja mandata prejšnjega člana, poteče mandat z iztekom
mandata sodnega sveta.
19. člen
Predsednika sodnega sveta izvolijo člani z dvotretjinsko
večino glasov s tajnim glasovanjem.
20. člen
Volitve članov sodnega sveta razpiše predsednik državnega
zbora najmanj tri mesece pred iztekom mandata članov sodnega sveta.
Če je treba zaradi predčasnega prenehanja mandata (2. do 4.
točka prvega odstavka 27. člena) razpisati nadomestne volitve, jih predsednik
državnega zbora razpiše najkasneje v enem mesecu po prenehanju mandata člana
sodnega sveta.
Od razpisa volitev do dneva glasovanja mora poteči najmanj
petdeset dni.
Kandidatna lista za člane sodnega sveta, ki jih predlaga predsednik
republike, mora biti državnemu zboru predložena najkasneje dvajset dni pred
dnevom glasovanja.
21. člen
Na kandidatni listi za izvolitev članov sodnega sveta, ki jih
državni zbor voli na predlog predsednika republike, mora biti predlagano
število kandidatov večje od števila članov, ki se jih voli, vendar največ
dvakrat tolikšno, kot je število članov, ki se jih voli.
Volitve so tajne.
22. člen
Volitve članov sodnega sveta iz vrst sodnikov so neposredne
in tajne.
Pravico voliti imajo vsi sodniki, ki na dan volitev
opravljajo sodniško funkcijo in so vpisani v sodniški volilni imenik, ki
vsebuje ime in priimek sodnika ter sodišče, na katerem dela.
Po enega člana sodnega sveta volijo sodniki, ki opravljajo
sodniško funkcijo na Vrhovnem sodišču Republike Slovenije, na sodiščih položaja
višjega sodišča, na sodiščih položaja okrožnega sodišča in na okrajnih
sodiščih. Dva člana sodnega sveta volijo vsi sodniki iz prejšnjega odstavka.
Za člana sodnega sveta je lahko izvoljen vsak sodnik.
Pri kandidiranju članov sodnega sveta je treba upoštevati
enakomerno zastopanost članov z območij vseh višjih sodišč v Republiki
Sloveniji.
23. člen
Sodniški volilni imenik (v nadaljnjem besedilu: imenik) iz
drugega odstavka prejšnjega člena vodi ministrstvo, pristojno za pravosodje.
Podatki za imenik se povzamejo iz centralne kadrovske evidence oziroma iz aktov
o imenovanju.
Najpozneje deset dni po razpisu volitev ministrstvo,
pristojno za pravosodje, pošlje imenik sodiščem.
Sodnik ima pravico vpogleda v imenik in pravico pisno
zahtevati popravek, če sam ali kdo drug ni vpisan v imenik oziroma je vpisan
kdo, ki po določbah tega zakona nima pravice voliti, ali če so napačno vpisani
osebni podatki. Popravek lahko zahteva najmanj deset dni pred volitvami.
Če je zahteva za popravo imenika utemeljena, ministrstvo
imenik popravi, če meni da ni utemeljena, pa mora v dveh dneh od prejema
zahteve za popravo imenika izdati zavrnilno odločbo.
Zoper odločbo iz prejšnjega odstavka je dovoljeno sprožiti
upravni spor pred pristojnim sodiščem v 24 urah po vročitvi odločbe. Sodišče
mora odločiti v nadaljnjih oseminštiridesetih urah.
24. člen
Na vsaki kandidatni listi za člana sodnega sveta iz tretjega
odstavka 22. člena tega zakona mora biti večje število kandidatov, kot je
število članov, ki se jih voli, vendar največ štirikrat tolikšno, kot je
število članov, ki se jih voli.
Kandidate za člane sodnega sveta predlagajo sodniki pisno ali
na sodniških zborih. Na kandidatno listo se uvrstijo kandidati, ki so jih
predlagali najmanj trije sodniki. Če je število kandidatov večje, kot določa
prejšnji odstavek, se uvrstijo na kandidatno listo tisti kandidati, ki jih je
predlagalo največ sodnikov.
Kandidatne liste potrdi in objavi volilna komisija najmanj
petnajst dni pred dnevom glasovanja.
25. člen
Volitve se opravijo na vseh sodiščih, katerih sodniki volijo
člana sodnega sveta, na isti dan.
Za glasovanje na voliščih se smiselno uporabljajo določbe IX.
poglavja zakona o volitvah v državni zbor (Uradni list RS, št. 44/92), kolikor
ni s tem zakonom drugače določeno.
Glasuje se osebno z glasovnico, na kateri se obkroži ime
sodnika, katerega se voli.
Izvoljen je sodnik, ki je prejel največ glasov. Če sta dva
kandidata ali več kandidatov prejela enako največje število glasov, se volitve
glede njih ponovijo.
26. člen
Volitve članov sodnega sveta iz vrst sodnikov vodi volilna
komisija, ki jo imenuje sodni svet.
Volilna komisija ima predsednika in štiri člane ter njihove
namestnike. Za predsednika in namestnika predsednika volilne komisije se
imenuje sodnik vrhovnega sodišča.
Volitve se opravljajo na voliščih. Volišča so na sedežih
okrožnih sodišč in na sedežu Vrhovnega sodišča Republike Slovenije. Na sedežih
okrožnih sodišč volijo vsi sodniki, razen sodnikov vrhovnega sodišča.
Delo na voliščih opravljajo tričlanski volilni odbori, ki jih
imenuje volilna komisija. Predsednik volilnega odbora je sodnik višjega
sodišča. Predsednik volilnega odbora pri Vrhovnem sodišču Republike Slovenije
je sodnik tega sodišča.
Volilna komisija določi obrazce za izvedbo volitev po določbah
tega člena ter enotne standarde za volilni material in druge materialne pogoje
za izvedbo volilnih opravil.
27. člen
Članu sodnega sveta preneha mandat:
1.
s potekom dobe, za katero je izvoljen;
2.
z odstopom;
3.
članu, ki je sodnik, s prenehanjem ali razrešitvijo sodniške funkcije,
ter z imenovanjem na sodniško mesto drugega položaja od položaja sodišč,
katerih sodniki so ga izvolili;
4.
članu, ki ni sodnik, če postane trajno nesposoben za opravljanje svoje
funkcije ali če izgubi status, v zvezi s katerim je bil izvoljen.
Član sodnega sveta, ki mu je prenehal mandat po 1. točki
prejšnjega odstavka, opravlja pravice in dolžnosti člana sodnega sveta do
izvolitve novega člana.
Članu sodnega sveta preneha mandat po 2. točki prvega
odstavka tega člena z dnem, ko sodni svet prejme njegovo pisno izjavo o
odstopu, po 4. točki pa, ko ga državni zbor razreši.
V primerih iz prejšnjega odstavka sodni svet nemudoma obvesti
predsednika državnega zbora, če je odstopil oziroma je bil razrešen član
sodnega sveta, ki ga voli državni zbor, pa tudi predsednika republike.
28. člen
Sodni svet predlaga državnemu zboru kandidate za izvolitev v
sodniško funkcijo; predlaga državnemu zboru razrešitev sodnika; odloča o
nezdružljivosti sodniške funkcije; daje mnenje k predlogu proračuna za sodišča
in mnenje državnemu zboru o zakonih, ki urejajo položaj, pravice in dolžnosti
sodnikov ter osebja sodišč; lahko sprejme merila za pričakovani obseg dela
sodnikov; obravnava in odloča o utemeljenosti pritožbe sodnika, ki meni, da je
bila kršena njegova zakonska pravica, kršen njegov neodvisni položaj ali
neodvisnost sodstva, ter opravlja druge zadeve, če zakon tako določa.
Sodni svet odloča o predlogih za izvolitev sodnikov, o
imenovanjih in napredovanjih sodnikov in uvrstitvah v plačilni razred ter o predlogih
za razrešitev sodnikov z večino glasov vseh članov, če zakon ne določa drugače.
Na podlagi akta o sistemizaciji sodniških mest sodni svet
spremlja, ugotavlja in analizira učinkovitost dela sodnikov in sodišč, o čemer
vodi letno evidenco.
Evidenca učinkovitosti dela sodišč zajema naslednje podatke:
naziv sodišča, pripad zadev, rešene zadeve, nerešene zadeve in skupno število
zadev v delu v določenem obdobju.
Evidenca učinkovitosti dela sodnikov zajema naslednje
podatke: ime in priimek sodnika ter podatke za identifikacijo iz kadrovske
evidence, datum nastopa funkcije, datum prenehanja funkcije, število zadev v
delu, število rešenih zadev, število zadev, v katerih je bila vložena pritožba,
število potrjenih, spremenjenih ali razveljavljenih odločb, podatke o
odsotnosti in druge podatke, ki pripomorejo k določitvi učinkovitosti.
Podatki, ki se nanašajo na posameznika, se hranijo petnajst
let po dnevu prenehanja funkcije.
S poslovnikom, ki ga sodni svet sprejme z dvotretjinsko
večino glasov, se uredi način odločanja v zadevah, ki niso zajete v drugem
odstavku tega člena, ter druga vprašanja v zvezi z delom sodnega sveta.
29. člen
Članom sodnega sveta pripada za udeležbo na sejah sodnega
sveta sejnina.
Strokovna in administrativna dela za sodni svet opravlja
strokovna služba sodnega sveta.
Obseg finančnih sredstev za delo sodnega sveta in njegove
strokovne službe se v okviru državnega proračuna Republike Slovenije zagotavlja
pri neposrednem proračunskem uporabniku sodnem svetu.
4. poglavje: Personalni sveti
30. člen
Personalni sveti se oblikujejo pri okrožnih, višjih in
vrhovnem sodišču.
Personalni svet vrhovnega sodišča je pristojen za oblikovanje
mnenj o ustreznosti kandidatov za sodnike vrhovnega sodišča, za ocene sodniške
službe za sodnike vrhovnega in višjih sodišč in za druga opravila, če tako
določa zakon.
Personalni svet višjega sodišča je pristojen za oblikovanje
mnenj o ustreznosti kandidatov za sodnike višjih sodišč, ocene sodniške službe
za sodnike okrajnih in okrožnih sodišč, za reševanje ugovorov zoper ocene
sodniške službe in za druga opravila, ki se nanašajo na kadrovske in druge
zadeve sodnikov višjega, okrožnega ali okrajnega sodišča, če tako določa zakon.
Personalni svet okrožnega sodišča je pristojen za oblikovanje
mnenj o ustreznosti kandidatov za sodnike okrožnega in okrajnih sodišč z
območja okrožnega sodišča in za druga opravila, če tako določa zakon.
31. člen
Personalni svet sestavljajo po položaju predsednik sodišča in
določeno število članov, ki jih izvolijo sodniki izmed sebe.
Predsednika sodišča v njegovi odsotnosti nadomešča
podpredsednik.
Pred oblikovanjem mnenja o ustreznosti kandidata za sodnika
okrajnega sodišča, pridobi personalni svet mnenje predsednika okrajnega
sodišča, pri katerem bo kandidat opravljal sodniško funkcijo.
32. člen
Predsednika personalnega sveta in njegovega namestnika
izvolijo izmed sebe člani personalnega sveta z večino glasov s tajnim
glasovanjem..
Personalni svet sprejema odločitve z večino glasov vseh
članov.
33. člen
V personalne svete okrožnih sodišč izvolijo sodniki okrajnih
in okrožnih sodišč, ki imajo skupaj več kot petdeset sodnikov, izmed sebe šest
sodnikov, od tega tri okrajne, ki jih kandidirajo in volijo sodniki na okrajnih
sodiščih, in tri okrožne, ki jih kandidirajo in volijo sodniki na okrožnem
sodišču.
V personalne svete, okrožnih sodišč izvolijo sodniki okrajnih
in okrožnih sodišč, ki imajo manj kot petdeset sodnikov, izmed sebe štiri
sodnike, od tega dva okrajna in dva okrožna sodnika.
Pri specializiranih sodiščih, ki imajo položaj okrožnih
sodišč, so personalni sveti sestavljeni samo iz sodnikov specializiranega
sodišča tega položaja in so sestavljeni iz predsednika sodišča in dveh članov,
ki jih izvolijo sodniki izmed sebe.
V personalne svete višjih in vrhovnega sodišča izvolijo
sodniki teh sodišč izmed sebe štiri sodnike.
Sodniki, ki so na delu na Vrhovnem sodišču Republike
Slovenije, imajo pravico voliti člane personalnega sveta vrhovnega sodišča, ne
morejo pa biti izvoljeni v personalni svet tega sodišča.
34. člen
Volitve članov personalnega sveta razpiše sodni svet najmanj
tri mesece pred iztekom mandata članov personalnega sveta, ki so voljeni.
35. člen
Člani personalnih svetov se volijo za dobo štirih let na
način in po postopku, ki ga ta zakon določa za volitve članov sodnega sveta izmed
sodnikov. Podrobnejša navodila o načinu volitev sprejme sodni svet.
Članu personalnega sveta preneha mandat:
1.
s potekom dobe, za katero je izvoljen;
2.
z odstopom;
3.
s prenehanjem ali razrešitvijo sodniške funkcije;
4.
s prenehanjem opravljanja sodniške funkcije na sodišču, kjer jo je
opravljal ob izvolitvi za člana personalnega sveta.
Član personalnega sveta, ki mu je prenehal mandat po 1. točki
prejšnjega odstavka, opravlja pravice in dolžnosti člana personalnega sveta do
izvolitve novega člana.
Članu personalnega sveta preneha mandat po 2. točki drugega
odstavka tega člena z dnem, ko personalni svet prejme njegovo pisno izjavo o
odstopu. O tem se nemudoma obvesti sodni svet.
Če članu personalnega sveta preneha mandat po 2., 3. in 4. točki drugega odstavka tega člena, postane član za preostanek mandatne dobe tisti kandidat z
iste liste kandidatov, ki bi bil izvoljen, če ne bi bil izvoljen član, ki mu je
prenehal mandat. Če kandidat v roku 8 dni na poziv predsednika sodnega sveta ne
sporoči, da sprejema mandat, se ta pravica prenese na naslednjega kandidata. Če
na listi ni naslednjega kandidata, se opravijo nadomestne volitve.
5. poglavje: Sodna oblast, sodniki, sodišče
36. člen
Sodno oblast izvaja sodnik v skladu z zakonsko določeno
pristojnostjo sodišča.
Sodnik opravlja sodniško funkcijo na sodišču, za katerega je
kandidiral, in na sodniškem mestu, za katerega je bil izvoljen oziroma
imenovan, če zakon ne določa drugače.
Pri opravljanju sodniške funkcije v zbornem sojenju imajo vsi
v takšnem sojenju udeleženi sodniki enake pravice in enake dolžnosti. Zakon
določa pravice procesnega vodstva sodnika, ki predseduje zbornemu sodišču
(predsednik senata).
Pri opravljanju sodniške funkcije uporablja oseba ženskega
spola naziv "sodnica", oseba moškega spola naziv "sodnik",
skupaj s tem nazivom pa tudi ustrezen dodatek, ki kaže na njeno – njegovo
sodniško mesto ali položaj.
37. člen
Sodišče je državni organ, pristojen za izvajanje sodne
oblasti in za izvrševanje sodnih odločb.
Sodišče izvršuje sodne odločbe neposredno v zadevah in v
primerih, ki jih določa zakon.
Sodišče izvršuje odločbe drugih državnih organov ali nosilcev
javnih pooblastil, če zakon tako določa.
38. člen
Število sodniških mest na posameznem sodišču določi. sodni
svet na predlog ministra, pristojnega za pravosodje. po predhodnem mnenju
predsednika sodišča.
Pri okrajnem sodišču na sedežu okrožnega sodišča se lahko
določijo posebna sodniška mesta za sodnike, ki bodo na drugih sodiščih znotraj
istega sodnega okrožja nadomeščali odsotne sodnike, reševali izreden pripad
zadev oziroma obravnavali zadeve v drugih utemeljenih primerih.
39. člen
Pogoje za izvolitev v sodniško funkcijo, pogoje za
napredovanje sodnika, razloge prenehanja sodniške funkcije, razloge za
razrešitev sodnika, pravice in dolžnosti. ki izvirajo iz sodniške službe, ter
postopke za njihovo uveljavljanje določa zakon.
6. poglavje: Sodniki na delu na vrhovnem sodišču
40. člen
Sodniki, ki so v skladu z zakonom dodeljeni na delo na
Vrhovno sodišče Republike Slovenije, sodelujejo pri izvajanju sodne oblasti s
poročanjem na sejah senatov vrhovnega sodišča ter z izdelavo sodnih odločb,
pripravljajo na zahtevo predsednikov senatov vrhovnega sodišča zahtevnejša
strokovna mnenja o posameznih pravnih vprašanjih, opravljajo po odredbi
predsednika vrhovnega sodišča druga strokovno zahtevnejša dela, lahko pa tudi
delo sekretarja Vrhovnega sodišča Republike Slovenije.
Sodniki iz prejšnjega odstavka ne morejo sodelovati pri
odločanju o zadevah iz pristojnosti vrhovnega sodišča.
7. poglavje: Sodniki porotniki, porotniki
41. člen
Državljani sodelujejo pri izvajanju sodne oblasti kot sodniki
porotniki pri okrožnih sodiščih.
42. člen
Za sodnika porotnika je lahko imenovan državljan Republike
Slovenije, ki je dopolnil trideset let starosti, ki ni bil pravnomočno obsojen
za kaznivo dejanje, ki se preganja po uradni dolžnosti, in ki je zdravstveno
ter osebnostno primeren za udeležbo pri izvajanju sodne oblasti ter aktivno
obvlada slovenski jezik.
43. člen
Mandat sodnikov porotnikov traja pet let in so lahko ponovno
imenovani.
44. člen
Predsednik višjega sodišča imenuje in razrešuje sodnike
porotnike pri okrožnih sodiščih s sodnega območja višjega sodišča.
Pred ponovnim imenovanjem kandidatov za sodnike porotnike
predsednik višjega sodišča pridobi mnenje predsednika pristojnega okrožnega
sodišča o njihovem dotedanjem opravljanju funkcije sodnika porotnika.
45. člen
Kandidate za sodnike porotnike okrožnih sodišč lahko
predlagajo predstavniški organi občin z območja sodišča, pri katerem bodo
sodniki porotniki, lahko pa tudi interesne organizacije, ki so kot društva ali
združenja registrirana in delujejo na tem območju, razen političnih strank, ki
neposredno ne morejo predlagati kandidatov.
Izmed predlaganih kandidatov imenuje predsednik višjega
sodišča sodnike porotnike posameznega sodišča v sorazmerju s številom
prebivalcev občine, ki je predlagala kandidate oziroma v sorazmerju s številom
članov, ki jih imajo interesne organizacije.
Na območjih, kjer živita avtohtoni italijanska in madžarska
narodna skupnost, imenuje predsednik višjega sodišča potrebno število sodnikov
porotnikov, ki aktivno obvladajo italijanski oziroma madžarski jezik.
46. člen
Sodniki porotniki morajo biti imenovani pred potekom časa. za
katerega so bili imenovani sodniki porotniki tekočega mandata.
Predsednik okrožnega sodišča mora najkasneje pet mesecev pred
potekom mandata pozvati predstavniške organe občin in druge pristojne
predlagatelje, da predlagajo kandidate za imenovanje, in določiti rok, do
katerega je dovoljeno vložiti predloge. Poziv se objavi v Uradnem listu
Republike Slovenije.
Predlagatelji iz prejšnjega odstavka morajo predlogom
priložiti dokazila, da kandidat izpolnjuje pogoje za imenovanje, ki jih določa
zakon.
Predsednik okrožnega sodišča posreduje pravočasne in popolne
predloge predsedniku višjega sodišča. Če je za sodnika porotnika predlagana
oseba, ki je že doslej opravljala to funkcijo, priloži tudi mnenje iz drugega
odstavka 44. člena tega zakona.
Če od izteka roka iz drugega odstavka tega člena ni vloženih
najmanj takšno število predlogov, kot je število mest sodnikov porotnikov,
predsednik višjega sodišča presodi, ali bo potreben dodaten poziv
predlagateljem za vložitev predlogov, ali pa bo imenoval sodnike porotnike
oziroma porotnike izmed oseb, ki so že doslej opravljale to funkcijo in
soglašajo s ponovnim imenovanjem.
V primeru iz prejšnjega odstavka predsednik višjega sodišča
ni dolžan upoštevati določbe drugega odstavka prejšnjega člena.
47. člen
Če imenovanje sodnikov porotnikov ni opravljeno do izteka
mandata, ostanejo prejšnji sodniki porotniki na dolžnosti do imenovanja
sodnikov porotnikov novega mandata.
48. člen
Pred nastopom dolžnosti sodnik porotnik pred predsednikom
višjega sodišča, ki ga je imenoval, izreče naslednjo prisego: "Prisegam,
da bom pri sojenju spoštoval-a pravni red in da bom odločal-a po svoji
vesti.".
49. člen
Število sodnikov porotnikov pri posameznih sodiščih določi
sodni svet na predlog ministra, pristojnega za pravosodje.
50. člen
Sodnikom porotnikom pripada za sodelovanje pri sojenju
nagrada in povračilo stroškov po predpisih, ki jih sprejme minister, pristojen
za pravosodje.
51. člen
Sodnik porotnik se razreši, če nevestno in neredno opravlja
dolžnost sodnika porotnika.
Sodnik porotnik odgovarja za škodo, ki jo neposredno povzroči
z nevestnim ali nerednim opravljanjem dolžnosti.
Sodniku porotniku preneha mandat:
1.
če se odpove mandatu sodnika porotnika,
2.
če izgubi državljanstvo Republike Slovenije,
3.
če izgubi zdravstveno zmožnost za opravljanje dolžnosti sodnika
porotnika,
4.
če je pravnomočno obsojen za kaznivo dejanje, ki se preganja po uradni
dolžnosti.
Šteje se, da so razlogi iz 2. in 4. točke prejšnjega odstavka nastopili z dnem pravnomočnosti odločbe pristojnega organa.
Odpoved mandatu učinkuje trideseti dan po prispetju k
predsedniku višjega sodišča, ki je sodnika porotnika imenoval. Predsednik
višjega sodišča o odpovedi takoj obvesti predsednika okrožnega sodišča.
V primeru iz prvega odstavka tega člena izda predsednik
višjega sodišča na obrazložen predlog predsednika okrožnega sodišča odločbo o
razrešitvi, v primerih iz tretjega odstavka tega člena pa ugotovitveno odločbo
o prenehanju mandata sodnika porotnika.
Zoper odločbo iz prejšnjega odstavka se sodnik porotnik lahko
pritoži v roku osmih dni na ministrstvo, pristojno za pravosodje.
52. člen
Kadar zakon določa, da sodelujejo državljani pri izvajanju
sodne oblasti kot porotniki, se glede njih uporabljajo določbe 42. ter 48. in 50. člena tega zakona.
8. poglavje: Strokovni sodelavci, sodni referenti,
sodniški pripravniki, upravno tehnično in drugo sodno osebje
53. člen
Za opravljanje pravnega dela ima sodišče potrebno število
višjih strokovnih sodelavcev in strokovnih sodelavcev, ki sprejemajo na
zapisnik vloge ter izjave strank in pod vodstvom in po naročilu sodnika v
posameznih zadevah izven glavne obravnave zaslišujejo stranke, priče in'
izvedence, opravljajo priprave za glavno obravnavo, poročajo ha sejah senatov
in izdelujejo osnutke sodnih odločb.
Strokovni sodelavec iz prejšnjega odstavka je lahko, kdor
izpolnjuje splošne, pogoje za sklenitev delovnega razmerja v državnem organu,
ima pridobljen strokovni naslov univerzitetni diplomirani pravnik in opravljen
pravniški državni izpit.
Višje strokovne sodelavce imenuje predsednik sodišča izmed
oseb, ki izpolnjujejo pogoje iz prejšnjega odstavka in imajo najmanj šest let
delovnih izkušenj na pravnem področju.
54. člen
Za vodenje postopkov in prvo odločanje v zadevah zemljiške
knjige, sodnega registra in denarnih izvršb imajo sodišča prve stopnje potrebno
število sodnih referentov.
Sodni referenti opravljajo tudi druge zadeve v skladu z
zakonom in sodnim redom.
Zoper odločitev, ki jo izda sodni referent, je vselej
dovoljeno pravno sredstvo.
O pravnem sredstvu iz prejšnjega odstavka odloča sodnik
istega sodišča.
55. člen
Pripravniki, ki se po pridobljenem strokovnem naslovu univerzitetni
diplomirani pravnik na sodišču usposabljajo za opravljanje pravniškega
državnega izpita (v nadaljnjem besedilu: sodniški pripravnik), lahko spremljajo
naroke, glavne obravnave ter seje senatov, izdelujejo osnutke sodnih odločb in
drugih sodnih pisanj, sprejemajo na zapisnik vloge strank ter pišejo zapisnike.
56. člen
Pri vsakem sodišču je potrebno število upravno tehničnih in
drugih delavcev. Njihove naloge, način njihovega poslovanja in njihove posebne
odgovornosti so določene z zakonom in sodnim redom.
57. člen
Strokovni sodelavec, sodni referent, sodniški pripravnik,
upravno tehnični ali drug delavec pri sodišču sme sprejemati funkcije ali
opravljati druge dejavnosti samo, če so združljive z neodvisnostjo in ugledom
sodišča. O združljivosti odloča predsednik sodišča.
Zoper odločitev predsednika sodišča iz prejšnjega odstavka je
dovoljena pritožba v roku osmih dni od dneva vročitve odločbe. O pritožbi
odloči minister, pristojen za pravosodje.
Osebje iz prvega odstavka tega člena je glede dolžnosti
varovanja tajnosti izenačeno s sodniki.
Določba prvega odstavka tega člena ne posega v pravice
sindikalnega organiziranja.
58. člen
Pravica do stavke osebja iz prejšnjega člena je omejena.
V času stavke je osebje iz prejšnjega člena dolžno opravljati
delo v razpisanih narokih, glavnih obravnavah oziroma javnih sejah ter
poskrbeti za izdajo in odpravo vseh odločb v zakonitem roku. V postopkih, za
katere je z zakonom določeno, da so hitri, oziroma v zadevah, ki so po zakonu
oziroma naravi stvari nujne, je osebje dolžno poslovati tudi v času stavke.
59. člen
Na predlog ministra, pristojnega za pravosodje, določi Vlada
Republike Slovenije skupne osnove in kriterije za sistemizacijo delovnih mest
ter nomenklaturo nazivov in vsebino nalog za skupine delovnih mest, enotne
zahteve glede izobrazbe in druge pogoje, potrebne za zasedbo delovnih mest.
Število sodnega osebja določi za posamezno sodišče minister,
pristojen za pravosodje, na predlog predsednika sodišča.
9. poglavje: Sodna uprava
60. člen
V zadeve sodne uprave sodi odločanje in druga opravila, s
katerimi se na podlagi zakona, sodnega reda in drugih predpisov zagotavljajo
pogoji za redno izvajanje sodne oblasti.
V okviru sodne uprave in izvajanja nadzora nad njenim
izvajanjem ni dovoljeno posegati v neodvisen položaj sodnika pri odločanju o
zadevah, ki so mu dodeljene v reševanje.
Kadar je treba v zadevi sodne uprave odločiti o pravici,
obveznosti ali pravni koristi osebe, se v postopku odločanja smiselno
uporabljajo določbe zakona o splošnem upravnem postopku, če ni s tem zakonom
ali z zakonom, ki ureja sodniško službo, drugače določeno.
Če pride na sodišču do povečanega števila nerešenih zadev kot
posledice nižje storilnosti od povprečne storilnosti sodišč iste vrste in iste
stopnje, ali je po statističnih podatkih na sodišču izkazan zaostanek v višini
pripada zadnjih dvanajst mesecev, mora predsednik sodišča v skladu s
pooblastili v zakonu in sodnem redu sprejeti program reševanja teh zadev.
Storilnost sodišč spremlja sodni svet, na podlagi podatkov sodne statistike.
Če kljub povečani storilnosti in ob preseganju meril za
pričakovani obseg dela sodnikov ni mogoče zagotoviti sojenja brez nepotrebnega
odlašanja, se lahko sodišču dodelijo dodatna finančna sredstva za reševanje teh
zadev v skladu s sprejetim programom reševanja.
Če z opisanimi ukrepi ni možno zmanjšati števila nerešenih
zadev na razumno mero, se sodišču lahko poveča sistemizacijo in odobrijo
dodatne zaposlitve.
S sodnim redom se podrobneje predpišejo ustrezne evidence v
sodni statistiki, s pomočjo katerih se ugotavlja storilnost in določijo drugi
ukrepi za odpravljanje zaostankov ali nerešenih zadev.
61. člen
Zadeve sodne uprave so v pristojnosti predsednika sodišča, če
ni s tem zakonom drugače določeno.
Predsednika sodišča nadomešča podpredsednik, ki lahko po
pooblastilu predsednika opravlja zadeve iz pristojnosti predsednika tudi v
drugih primerih.
Za imenovanje in razrešitev podpredsednika sodišča se
uporabljajo določbe tega zakona o predsedniku sodišča.
Če ostane sodišče brez predsednika in podpredsednika, se
lahko za čas do šest mesecev za opravljanje dolžnosti predsednika imenuje
sodnik enakega ali višjega položaja. Izjemoma se lahko imenovanje ponovi za
nadaljnjih šest mesecev. Začasnega predsednika sodišča imenuje predsednik neposredno
višjega sodišča, začasnega predsednika vrhovnega sodišča pa občna seja
vrhovnega sodišča.
Za izvrševanje zadev sodne uprave ima lahko sodišče
sekretarja sodišča.
Sekretar Vrhovnega sodišča Republike Slovenije ima enak
položaj kot generalni sekretar Vlade Republike Slovenije. Na to mesto se lahko
imenuje sodnik okrožnega ali višjega sodišča na podlagi javnega razpisa.
62. člen
Predsednika Vrhovnega sodišča Republike Slovenije imenuje
državni zbor na predlog ministra, pristojnega za pravosodje, po poprejšnjem
mnenju sodnega sveta in občne seje Vrhovnega sodišča Republike Slovenije, za
dobo šestih let z možnostjo ponovnega imenovanja.
Predsednike ostalih sodišč imenuje minister, pristojen za
pravosodje, na predlog sodnega sveta, za dobo šestih let z možnostjo ponovnega
imenovanja.
Za predsednika sodišča je lahko imenovan sodnik sodišča
enakega ali višjega položaja.
Prosto mesto predsednika sodišča razpiše sodni svet najmanj
štiri mesece pred iztekom mandata oziroma največ 30 dni po prenehanju funkcije.
Razpis se objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Razpisni rok ne sme biti krajši od 15 dni. Kandidati morajo
prijavi priložiti življenjepis z opisom svoje strokovne dejavnosti in
organizacijske izkušnje po izvolitvi v sodniško funkcijo.
Prijave, ki so bile vložene po izteku razpisnega roka in
prijave kandidatov, ki do poteka razpisnega roka ne izpolnjujejo formalnih
pogojev za imenovanje, sodni svet zavrže.
Če se na razpisano mesto prijavi več kandidatov, sodni svet
izbere in poda ministru obrazložen predlog največ treh kandidatov, pri tem pa
lahko navede, kateremu kandidatu daje prednost in to obrazloži. Predlog se
vroči vsem prijavljenim kandidatom.
Zoper odločbo ministra, pristojnega za pravosodje, iz drugega
odstavka tega člena in zoper sklep sodnega sveta iz šestega odstavka tega
člena, je dovoljeno sprožiti upravni spor v roku 8 dni od dneva vročitve
odločbe oziroma sklepa. Pristojno sodišče mora odločiti v upravnem sporu v roku
30 dni od prejema tožbe oziroma pritožbe zoper prvostopno odločbo.
Če je za predsednika sodišča imenovan sodnik, ki do
imenovanja ni opravljal sodniške funkcije na tem sodišču, šteje imenovanje za
predsednika sodišča hkrati za imenovanje na sodniško mesto tega sodišča. Po
prenehanju oziroma razrešitvi s funkcije predsednika sodišča, se lahko tak
sodnik vrne na sodniško mesto na sodišču, na katerem je opravljal sodniško
funkcijo pred imenovanjem za predsednika sodišča. O premestitvi na zahtevo
sodnika, odloči sodni svet.
63. člen
Predsedniku sodišča preneha funkcija:
1.
če mu preneha ali je razrešen sodniške funkcije;
2.
če je imenovan za sodnika ali predsednika drugega sodišča;
3.
če se odpove funkciji predsednika sodišča;
4.
po poteku mandata, če ni ponovno imenovan.
Funkcija predsednika sodišča iz razloga po 2. točki
prejšnjega odstavka preneha z dnem učinkovanja imenovanja za sodnika ali
predsednika drugega sodišča, iz razloga po 3. točki prejšnjega odstavka pa
trideseti dan po prispetju odpovedi na ministrstvo, pristojno za pravosodje.
64. člen
Predsednik sodišča se razreši funkcije predsednika:
1.
če zadev sodne uprave ne opravlja v skladu s predpisi ali če jih ne
opravlja pravočasno;
2.
če s kršitvijo predpisov ali kako drugače okrni načelo neodvisnosti
sodnikov pri sojenju;
3.
če krši ali dopusti kršitev predpisov v zvezi z dodeljevanjem zadev (2.
poglavje tega zakona).
Poročilo o kršitvah iz prejšnjega odstavka pripravi
predsednik sodišča višje stopnje sam ali na zahtevo sodnega sveta oziroma
ministra, pristojnega za pravosodje.
Predsedniku sodišča mora biti v postopku razrešitve dana možnost,
da se pisno izjavi o vseh okoliščinah, ki zadevajo razrešitveni razlog,
predsedniku Vrhovnega sodišča Republike Slovenije pa, da neposredno pred
Državnim zborom obrazloži svoje stališče.
O razrešitvi predsednika sodišča odloči minister, pristojen
za pravosodje, ki mora pred odločitvijo zahtevati mnenje sodnega sveta.
Če sodni svet nasprotuje odločitvi o razrešitvi, mora
minister, pristojen za pravosodje, zahtevati, da o razrešitvi odloči
disciplinsko sodišče, ki je na drugi stopnji pristojno za disciplinski postopek
zoper sodnika.
Ne glede na določbe četrtega in petega odstavka tega člena,
odloči o razrešitvi predsednika Vrhovnega sodišča Republike Slovenije Državni
zbor, na predlog ministra, pristojnega za pravosodje, po poprejšnjem mnenju
sodnega sveta in občne seje Vrhovnega sodišča Republike Slovenije.
65. člen
Razrešitev predsednika sodišča ne vpliva na položaj, pravice,
dolžnosti in odgovornosti, ki jih ima razrešeni kot sodnik.
66. člen
(črtan)
67. člen
Opravljanje zadev sodne uprave na prvostopnih sodiščih
nadzoruje predsednik sodišča višje stopnje, na sodiščih vseh stopenj pa
predsednik Vrhovnega sodišča Republike Slovenije in minister, pristojen za
pravosodje, ki izvaja službeni nadzor nad delom sodišč preko predsednikov
sodišč višje stopnje oziroma predsednika Vrhovnega sodišča Republike Slovenije.
Pri izvajanju nadzora sodne uprave lahko predsedniki sodišč
višje stopnje in preko njih tudi ministrstvo, pristojno za pravosodje,
zahtevajo pisna pojasnila in poročila o izvajanju posameznih nalog.
Določbe prejšnjih odstavkov se ne nanašata na nadzor nad
opravljanjem zadev sodne uprave na Vrhovnem sodišču Republike Slovenije.
68. člen
Sodni red določa pooblastila v zadevah sodne uprave, ki se
nanašajo na vodenje notranjih organizacijskih enot sodišča z razčlenjeno
organizacijo.
69. člen
Kadar sodni red določa, da vodi notranjo organizacijsko enoto
sodnik, postavi in odstavi vodjo enote personalni svet na predlog predsednika
sodišča.
70. člen
Okrožna in višja sodišča imajo službo za informatiko, vrhovno
sodišče pa center za informatiko kot posebno organizacijsko enoto. Služba za
informatiko okrožnega sodišča opravlja naloge tudi za potrebe okrajnih sodišč z
območja okrožnega sodišča.
Službo oziroma center za informatiko vodi predsednik sodišča
ali po njem določen sodnik. Pri delu službe sodelujejo sodniki, ki jih določi
predsednik sodišča, ter potrebno število strokovnih delavcev.
Sodniki so v času dela v službi lahko v celoti ali deloma
oproščeni opravljanja drugega sodniškega dela.
Center za informatiko skrbi za izvajanje enotne tehnološke
podpore poslovanja sodišč ter za pravni informacijski sistem sodišč.
Center za informatiko vodi sodnik, ki je določen, da vodi
notranjo organizacijsko enoto za področje evidentiranja sodne prakse.
Strategijo razvoja računalniške podpore v poslovanju sodišč
določa Svet uporabnikov za računalniško podprto informatizacijo sodišč na
podlagi predhodnega mnenja Centra Vlade Republike Slovenije za informatiko in
direktorja Centra za informatiko pri Vrhovnem sodišču Republike Slovenije.
Sestavo Sveta uporabnikov za računalniško podprto
informatizacijo sodišč ter način in pogoje za njegovo delovanje določa sodni
red.
71. člen
Letni razpored sodnikov na določena pravna področja določi
personalni svet na predlog predsednika sodišča. Če personalni svet predlog
zavrne, lahko predsednik sodišča zahteva, da o predlogu v roku 8 dni odloči
personalni svet neposredno višjega sodišča.
Letni razpored mora biti določen in objavljen najkasneje do
15. decembra za naslednje koledarsko leto.
Spremembe letnega razporeda med letom so dovoljene, če se pri
sodišču izprazni ali zasede eno ali več sodniških mest, če jih narekujejo
spremembe v pripadu zadev in v drugih primerih, ki jih predvidi sodni red.
Spremembe iz prejšnjega odstavka ne morejo pričeti veljati
prej kot v petih dneh po njihovi objavi. Spremembe se opravijo po enakem
postopku kot sprejem.
72. člen
Kadar stranka meni, da sodišče neutemeljeno dolgo rešuje
zadevo, naslovi na predsednika sodišča, pri katerem se zadeva obravnava,
pritožbo zaradi zavlačevanja postopka (v nadaljnjem besedilu: nadzorstvena
pritožba).
Če predsednik sodišča na podlagi navedb v nadzorstveni
pritožbi in na podlagi drugih podatkov, kadar je to potrebno, meni, da niso
spoštovana pravila o vrstnem redu reševanja zadev ali zakonski roki za razpis
narokov ali izdelavo sodnih odločb, lahko zahteva od sodnika, ki mu je zadeva
dodeljena v reševanje, da brez odlašanja izdela poročilo, lahko pa zahteva tudi
spis na vpogled. Če ugotovi nepravilnosti, pisno opozori nanje sodnika, lahko
pa predlaga tudi ukrepe po določbah zakona, ki ureja sodniško službo. Če je
nadzorstvena pritožba vložena v zadevi, ki jo rešuje predsednik sodišča, jo
slednji odstopi, skupaj s svojim poročilom, predsedniku neposredno višjega
sodišča.
Če je nadzorstvena pritožba vložena pri predsedniku sodišča
višje stopnje, jo ta odstopi predsedniku pristojnega sodišča in lahko zahteva,
da ravna po določbah prejšnjega odstavka ter ga o ugotovitvah in morebitnih
ukrepih obvesti.
Če je nadzorstvena pritožba vložena pri ministrstvu,
pristojnem za pravosodje, jo minister odstopi predsedniku sodišča in lahko
zahteva od njega, da ravna po določbah drugega odstavka tega člena in ga o
ugotovitvah ter ukrepih obvesti.
Minister, pristojen za pravosodje, lahko od predsednika sodišča
zahteva poročilo o vseh vloženih nadzorstvenih pritožbah v določenem obdobju
ter o ukrepih, ki so bili v zvezi s tem sprejeti.
73. člen
V primerih iz prejšnjega člena lahko predsednik sodišča višje
stopnje odredi sam ali na predlog ministrstva, pristojnega za pravosodje,
pregled poslovanja sodišča v zadevi, v kateri se stranka pritožuje in o
ugotovitvah, če je pregled opravljen na predlog ministra, pristojnega za
pravosodje, poroča ministru.
Pregled poslovanja iz prejšnjega odstavka lahko predsednik
sodišča višje stopnje odredi tudi na obrazložen predlog disciplinskega tožilca
ali disciplinskega sodišča, ki ju določa zakon, ki ureja sodniško službo.
10. poglavje: Pravosodna uprava
74. člen
V zadeve pravosodne uprave sodi zagotavljanje splošnih
pogojev za uspešno izvajanje sodne oblasti, zlasti priprava zakonov in drugih
predpisov s področja organizacije in poslovanja sodišč, skrb za izobraževanje
in strokovno usposabljanje kadrov, izdajanje strokovne literature, zagotavljanje
kadrovskih, materialnih, tehničnih in prostorskih pogojev, izvajanje mednarodne
pravne pomoči, izvrševanje kazenskih sankcij, statistična in druga raziskovanja
o poslovanju sodišč ter druge upravne naloge, ki jih določa zakon.
74.a člen
Za izvajanje strokovnega izpopolnjevanja in usposabljanja
kadrov v pravosodju (sodišča, državno tožilstvo, državno pravobranilstvo,
sodniki za prekrške) se ustanovi Center za izobraževanje v pravosodju (CIP).
Administrativno-tehnične naloge za delo Centra za
izobraževanje v pravosodju opravlja ministrstvo, pristojno za pravosodje.
Sredstva za delovanje centra se zagotavljajo iz državnega
proračuna.
75. člen
Letni obseg finančnih sredstev za plače sodnikov in drugega
osebja sodišč, za stroške poslovanja sodišč, za njihovo opremo in za
zagotavljanje prostorskih pogojev se določi v proračunu.
Obseg finančnih sredstev za plače sodnikov in sodnega osebja
ter za stroške poslovanja sodišč se v okviru državnega proračuna Republike
Slovenije na podlagi finančnih načrtov posameznih sodišč zagotavlja pri
proračunskem uporabniku Vrhovnem sodišču Republike Slovenije za vsa sodišča.
Priprava finančnih načrtov, njihovo izvrševanje in spremljanje se izvaja po
posameznih sodiščih. Sredstva za delo okrajnih sodišč na območju posameznega
okrožnega sodišča se načrtujejo v okviru finančnega načrta tega sodišča, pri
čemer se sredstva za delo okrajnih sodišč izkazujejo ločeno. Vrhovno sodišče
usklajuje pripravo finančnih načrtov in porabo sredstev po posameznih sodiščih glede
na njihove finančne načrte in skupno zagotovljena sredstva v proračunu.
Odredbodajalci za sredstva posameznih sodišč so predsednik vrhovnega sodišča,
predsedniki višjih in okrožnih sodišč.
V okviru državnega proračuna Republike Slovenije se obseg finančnih
sredstev za opremo sodišč in za zagotavljanje prostorskih pogojev sodišč, z
izjemo sredstev za najemna razmerja, oblikuje in zagotavlja pri ministrstvu,
pristojnem za pravosodje, za informatizacijo sodišč pa pri Vrhovnem sodišču
Republike Slovenije.
76. člen
V zadevah pravosodne uprave občuje ministrstvo, pristojno za
pravosodje, s sodišči preko predsednikov sodišč. Neposredno s sodnikom lahko
občuje samo v zadevah mednarodne pravne pomoči, v drugih zadevah pa le, kadar
je tako določeno v zakonu ali sodnem redu.
77. člen
Za opravljanje zahtevnejših strokovnih nalog se lahko
ministrstvu, pristojnemu za pravosodje, dodeli eden ali več sodnikov.
Dodeljeni sodnik odgovarja za opravljanje nalog iz prejšnjega
odstavka ministru, pristojnemu za pravosodje.
78. člen
Ministrstvo, pristojno za pravosodje, vodi centralno
kadrovsko evidenco za sodnike, strokovne sodelavce, sodne referente, upravno
tehnično in drugo osebje sodišč.
Centralna kadrovska evidenca zajema osebne podatke o imenu,
datumu rojstva, stalnem prebivališču, šolanju, izobraževanju, znanju tujih
jezikov ter druge podatke, ki jih določa zakon.
Podatke iz prejšnjega odstavka posredujejo ministrstvu
sodišča na način, ki ga predpiše minister, pristojen za pravosodje.
79. člen
Oseba, katere podatki so vpisani v centralni kadrovski
evidenci, ima vselej pravico zahtevati vpogled v podatke, ki se nanašajo nanjo,
in zahtevati popravek, če so podatki napačni.
Sodni svet lahko od ministrstva, pristojnega za pravosodje,
zahteva vse podatke iz centralne kadrovske evidence, ki se nanašajo na sodnike.
Podatki iz centralne kadrovske evidence se lahko uporabijo le
za izvajanje tega zakona in zakona, ki ureja položaj sodnikov oziroma drugega
sodnega osebja.
11. poglavje: Sodni red
80. člen
S sodnim redom se določajo: notranja organizacija sodišč,
način poslovanja sodišč v posameznih vrstah zadev, podrobnejša pravila o
dodeljevanju zadev posameznim sodnikom, način poslovanja v primerih, ko
stranka, priča ali oškodovanec uporablja pred sodiščem svoj jezik in pisavo,
organizacija in poslovanje dežurne preiskovalne službe, poslovanje v zadevah
sodne uprave in pisarniško tehnično poslovanje sodišč ter pravila o urejanju
drugih vprašanj, kadar tako določa zakon.
81. člen
Sodni red predpiše minister, pristojen za pravosodje, po
predhodno pridobljenem mnenju občne seje Vrhovnega sodišča Republike Slovenije.
82. člen
Z namenom učinkovitega vodenja in preglednosti sodnih zadev,
zaradi njihove evidence ter za statistično poročanje vodijo sodišča vpisnike,
imenike in pomožne knjige, ki vsebujejo osebne in druge podatke iz spisov.
Podatke iz prejšnjega odstavka lahko uporabljajo in
posredujejo sodišča v skladu s svojimi zakonskimi pooblastili. Dostop do
arhiviranih podatkov ima sodišče, ostali pa v skladu z določbami zakona, ki
ureja varstvo osebnih podatkov. Podatki so trajni.
Podrobnejšo obliko in vsebino posameznih sodnih vpisnikov,
imenikov, pomožnih knjig in tipiziranih obrazcev za poslovanje sodišč, za
učinkovito vodenje postopkov ter za statistično poročanje, predpiše v skladu z zakonom
minister, pristojen za pravosodje.
83. člen
Sodišča opravljajo naroke in odločajo v času od
15. julija do 15. avgusta (sodne počitnice) samo v nujnih zadevah.
Kot nujne zadeve v smislu prejšnjega odstavka se štejejo:
1.
preiskave in sojenje v kazenskih zadevah, v katerih je obdolžencu
odvzeta ali omejena prostost, ter v kazenskih zadevah tujcev, ki ne prebivajo v
Republiki Sloveniji,
2.
izdaja začasne odredbe,
3.
nepravdne in izvršilne zadeve v zvezi z vzgojo in varstvom otrok ter
preživninskimi obveznostmi, ki izhajajo iz zakona,
4.
nepravdne zadeve o pridržanju oseb v psihiatričnih zdravstvenih
organizacijah,
5.
menični in čekovni protesti ter menične tožbe,
6.
spori za objavo popravka objavljene informacije,
7.
popis zapustnikovega premoženja,
8.
zadeve prisilne poravnave in stečaja,
9.
druge zadeve, za katere tako določa zakon.
Razen v zadevah iz prejšnjega odstavka, v času sodnih
počitnic procesni roki ne tečejo, prav tako se ne vročajo sodna pisanja. Če je
bilo sodno pisanje vročeno, začnejo teči procesni roki prvi naslednji dan, ko
se iztečejo sodne počitnice.
12. poglavje: Sodni izvedenci, sodni cenilci, sodni
tolmači
84. člen
Sodni izvedenci so osebe, imenovane za neomejen čas s pravico
in dolžnostjo, da sodišču na njegovo zahtevo podajo izvid in mnenje glede
strokovnih vprašanj, za katera tako določa zakon ali glede katerih sodišče
oceni, da mu je pri njihovi presoji potrebna pomoč strokovnjaka.
Sodni cenilci so osebe, imenovane za neomejen čas s pravico
in dolžnostjo, da sodišču na njegovo zahtevo podajo izvid o gospodarskih
lastnostih stvari ali pravice ter mnenje o njeni vrednosti oziroma o denarni
vrednosti na njej povzročene škode.
Sodni tolmači so osebe, imenovane za neomejen čas s pravico
in dolžnostjo, da na zahtevo sodišča tolmačijo na narokih oziroma prevajajo listine.
Ne glede na določbe prejšnjih odstavkov, so dolžni sodni
izvedenci in sodni cenilci po preteku petih let od dneva imenovanja in ob
preteku vsakih nadaljnjih pet let, predložiti ministru, pristojnemu za
pravosodje, dokazila o izpolnjevanju pogojev iz petega odstavka 87. člena tega
zakona.
85. člen
Osebe, imenovane za sodnega izvedenca, sodnega cenilca ali
sodnega tolmača, se smejo sklicevati na to svojo lastnost samo, kadar dajejo
izvide in mnenja, cenitve, tolmačenja in prevode na zahtevo sodišča ali na
zahtevo stranke zaradi uveljavljanja njenih pravic, v drugih primerih pa le, če
tako določa zakon, ali z dovoljenjem predsednika sodišča.
86. člen
Sodne izvedence, sodne cenilce in sodne tolmače imenuje
minister, pristojen za pravosodje, za določeno področje izvedenskega ali
cenilskega dela oziroma za prevajanje govorjene in pisne besede iz ali v
določen jezik ter tolmačenje govorice in znakov gluhonemih.
87. člen
Za sodnega izvedenca je lahko imenovan, kdor:
1.
je državljan Republike Slovenije in aktivno obvlada slovenski jezik,
2.
je poslovno sposoben,
3.
je osebnostno primeren,
4.
ni bil obsojen za kaznivo dejanje, zaradi katerega bi bil moralno
neprimeren za opravljanje izvedenskega dela,
5.
ima univerzitetno izobrazbo in ima ustrezno strokovno znanje ter praktične
sposobnosti in izkušnje za določeno vrsto izvedenskega dela,
6.
ima šest let delovnih izkušenj s področja, na katerem želi opravljati
izvedensko delo,
7.
ne opravlja dejavnosti, ki ni združljiva s sodnim izvedeništvom.
Ni osebnostno primeren za delo izvedenca, kdor se je ali se
obnaša tako, da je mogoče na podlagi njegovega ravnanja utemeljeno sklepati, da
izvedenskega dela ne bo opravljal pošteno in vestno.
Izjemoma je lahko imenovana za sodnega izvedenca oseba, ki
ima visoko, višjo ali srednjo strokovno izobrazbo s področij, kjer primanjkuje
sodnih izvedencev in ni kandidatov z ustrezno univerzitetno izobrazbo, prav
tako je lahko izjemoma imenovana za sodnega izvedenca oseba, ki ne izpolnjuje
pogoja iz šeste točke prvega odstavka tega člena, če gre za priznanega
strokovnjaka s specialističnim, magistrskim ali doktorskim naslovom, vendar le
za področja, kjer primanjkuje sodnih izvedencev.
Zaradi ugotavljanja pogoja strokovnega znanja in praktičnih
sposobnosti za opravljanje izvedenskega dela minister, pristojen za pravosodje,
zahteva od kandidata predložitev mnenja ustreznega državnega organa, zavoda
oziroma strokovnega združenja ali druge institucije, lahko pa odredi tudi
poseben preizkus strokovnosti pred komisijo, sestavljeno iz strokovnjakov s
področja, na katerem bo oseba opravljala izvedensko delo. Člani komisije morajo
imeti najmanj takšno strokovno izobrazbo kot kandidat za sodnega izvedenca.
Sodni izvedenci in sodni cenilci so se dolžni strokovno
izpopolnjevati in sproti seznanjati zlasti z novimi dognanji in metodami v
stroki ter aktivno sodelovati na posvetovanjih in strokovnih izobraževanjih, ki
jih organizira pristojni državni organ, pooblaščena organizacija ali strokovno
združenje. Minister, pristojen za pravosodje, lahko določi, da morajo sodni izvedenci
iz posameznih strokovnih področjih v določenem roku opraviti posebne preizkuse
znanja glede novih dognanj in metod dela v stroki. Če se izvedenec ne prijavi k
preizkusu, ali preizkusa ne opravi, se razreši.
Vsebino in način opravljanja preizkusa strokovnosti in
posebnega preizkusa znanja predpiše minister, pristojen za pravosodje.
88. člen
Sodni izvedenci so imenovani z dnem, ko pred ministrom,
pristojnim za pravosodje, izrečejo naslednjo prisego: "Prisegam pri svoji
časti, da bom izvedensko delo opravljal-a po svoji vesti, nepristransko, v
skladu s pravili znanosti in strokovnega znanja in da bom podajal-a svoje
izvide in mnenja natančno in popolno.".
Ministrstvo, pristojno za pravosodje, vodi imenik sodnih
izvedencev, ki obsega naslednje podatke: priimek in ime, znanstveni ali
strokovni naslov, strokovno področje, za katerega je imenovan, datum
imenovanja, poklic, datum in kraj rojstva, naslov stalnega ali začasnega
bivališča, številko telefona in podatke o zaposlitvi.
Imenik sodnih izvedencev je javen v delu, ki obsega naslednje
podatke: priimek in ime, znanstveni ali strokovni naslov, naslov stalnega ali
začasnega bivališča, številko telefona in strokovno področje, za katero je
imenovan za izvedenca. Javni del imenika se uporablja za potrebe sodišč in
drugih državnih organov v sodnih in drugih postopkih.
89. člen
Minister, pristojen za pravosodje, razreši sodnega izvedenca:
1.
če sam zahteva razrešitev;
2.
če ne izpolnjuje več pogojev iz četrtega odstavka 84. člena tega zakona
ali pogojev iz prvega odstavka 87. člena tega zakona;
3.
če svojih dolžnosti ne opravlja redno in vestno;
4.
če ravna v nasprotju z določilom 85. člena tega zakona;
5.
če se ukvarja s pridobitno dejavnostjo, ki bi lahko vplivala na
objektivno in od zunanjih vplivov neodvisno opravljanje te funkcije.
Nezdružljivost opravljanja pridobitne dejavnosti s sodnim
izvedeništvom ugotavlja ministrstvo, pristojno za pravosodje.
90. člen
Sodni izvedenec ima pravico do nagrade za svoje izvedensko
delo in pravico do povrnitve stroškov, ki jih je imel v zvezi z izvedenskim
delom.
91. člen
Minister, pristojen za pravosodje, podrobneje predpiše način
imenovanja in razrešitve sodnih izvedencev ter tarifo za plačevanje storitev po
prejšnjem členu.
92. člen
Določbe 87. do 91. člena tega zakona se smiselno uporabljajo
za sodne cenilce, določbe drugega in tretjega odstavka 88. člena tega zakona
ter 89. do 91. člena tega zakona, razen 5. točke prvega odstavka 89. člena tega
zakona, pa za sodne tolmače.
93. člen
Za sodnega tolmača je lahko imenovan, kdor je poleg izpolnjevanja
pogojev iz 1. do 5. točke prvega odstavka 87. člena tega zakona uspešno opravil
preizkus znanja za sodnega tolmača.
Izjemoma je lahko imenovana za sodnega tolmača oseba, z
izobrazbo nižjo od zahtevane, če obvlada tuj jezik, za katerega primanjkuje sodnih
tolmačev, ker gre za tuj jezik, ki se v postopkih pred državnimi organi
Republike Slovenije redko uporablja.
Vsebino in način opravljanja preizkusa znanja iz 2. točke
prvega odstavka tega člena ter način poslovanja sodnega tolmača, kadar posluje
po določbi tretjega odstavka 84. člena tega zakona, predpiše minister,
pristojen za pravosodje.
94. člen
Sodni tolmač izreče pred ministrom, pristojnim za pravosodje,
naslednjo prisego: "Prisegam, da bom svoje delo kot sodni tolmač
opravljal-a vestno, natančno in po svojem najboljšem znanju.".
95. člen
Če je zoper sodnega izvedenca, sodnega cenilca oziroma
sodnega tolmača uveden kazenski postopek zaradi kaznivega dejanja, ki se
preganja po uradni dolžnosti in za katero je mogoče izreči kazen zapora več kot
dve leti, minister, pristojen za pravosodje, sodnemu izvedencu, sodnemu cenilcu
oziroma sodnemu tolmaču začasno prepove opravljati delo iz 84. člena tega
zakona.
Začasna prepoved traja do pravnomočnosti odločbe,. s katero
se konča kazenski postopek.
Zoper odločbo o začasni prepovedi opravljanja dela je
dovoljeno sprožiti upravni spor v osmih dneh od njene vročitve.
96. člen
Sredstva za plačilo stroškov in povračilo stroškov sodnih
izvedencev, sodnih cenilcev oziroma sodnih tolmačev zagotavlja država v
predračunu sodišča, če tako določa zakon.
Zakon določa, v katerih primerih in katera stranka ali drug
udeleženec v postopku je dolžan povrniti sredstva, izplačana na podlagi
prejšnjega odstavka.
DRUGI DEL
1. poglavje: Vrste in pristojnosti sodišč
97. člen
Sodno oblast izvajajo v Republiki Sloveniji sodniki na
sodiščih iz prvega odstavka 98. člena tega zakona (sodišča s splošno
pristojnostjo).
Na sodiščih, ustanovljenih za zadeve z določenih pravnih
področij, se izvaja sodna oblast v okviru pristojnosti, ki je z zakonom izrecno
določena (specializirana sodišča).
98. člen
V Republiki Sloveniji so:
1.
okrajna sodišča.
2.
okrožna sodišča.
3.
višja sodišča,
4.
Vrhovno sodišče Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: Vrhovno
sodišče).
Specializirana sodišča, ustanovljena s posebnim zakonom,
imajo, če zakon ne določa drugače:
1.
položaj okrožnega sodišča tista sodišča prve stopnje, katerih pritožbena
stopnja je specializirano višje sodišče;
2.
položaj višjega sodišča tista sodišča druge stopnje, ki odločajo o
pritožbah zoper odločbe specializiranih sodišč prve stopnje;
3.
položaj višjega sodišča tista sodišča prve stopnje, katerih pritožbena
stopnja je Vrhovno sodišče.
99. člen
Okrajna sodišča so pristojna:
I. v kazenskih zadevah:
1. za sojenje na prvi
stopnji o kaznivih dejanjih, za katera je zagrožena denarna kazen ali kazen
zapora do treh let, razen v zadevah kaznivih dejanj zoper čast in dobro ime,
storjenih s tiskom, po radiu, televiziji ali z drugim sredstvom javnega
obveščanja;
2. za opravljanje
preiskovalnih dejanj glede kaznivih dejanj iz prejšnje točke;
3. za opravljanje drugih
zadev, ki jih določa zakon;
II. v civilnih zadevah za sojenje oziroma odločanje na
prvi stopnji:
1. v pravdnih zadevah v
skladu z zakonom o pravdnem postopku;
2. v zapuščinskih in
drugih nepravdnih zadevah ter za vodenje zemljiške knjige;
3. v zadevah izvršbe in
zavarovanja, če zakon ne določa drugače;
III. za sojenje oziroma odločanje v drugih zadevah, kadar
tako določa zakon;
IV. za opravljanje zadev pravne pomoči, za katere ni po
zakonu pristojno drugo sodišče.
100. člen
Pri okrajnem sodišču vodi postopek in sodi oziroma odloča
sodnik posameznik.
101. člen
Okrožna sodišča so pristojna:
I. v kazenskih zadevah:
1. za sojenje na prvi
stopnji o kaznivih dejanjih, za katera niso pristojna okrajna sodišča;
2. za opravljanje
preiskave oziroma preiskovalnih dejanj glede kaznivih dejanj iz prejšnje točke;
3. za opravljanje
predhodnega postopka in sojenje na prvi stopnji o kaznivih dejanjih
mladoletnikov;
4. za odločanje na prvi
stopnji o izvršitvi kazenske sodbe tujega sodišča;
5. za izvrševanje kazenskih
sodb iz 1., 3. in 4. točke ter za. izvrševanje kazenskih sodb okrajnih sodišč;
6. za odločanje o
dovolitvi posegov v človekove pravice in temeljne svoboščine;
7. za odločanje v
zunajobravnavnem senatu (tudi v kazenskih zadevah iz pristojnosti okrajnih sodišč);
8. za opravljanje drugih
zadev, ki jih določa zakon;
9. za opravljanje
nadzorstva glede zakonitega in pravilnega ravnanja z obsojenci ter nadzorstva
nad priporniki;
II. v civilnih zadevah za sojenje oziroma odločanje na
prvi stopnji:
1. v pravdnih zadevah v
skladu z zakonom o pravdnem postopku;
2. o priznanju tujih
sodnih odločb;
3. v zadevah prisilne
poravnave in stečaja ter likvidacije, kadar je v pristojnosti sodišča, ter v
sporih v zvezi z njimi;
4. v sporih o pravicah
intelektualne lastnine;
5. o predlogih za izdajo
začasnih odredb vloženih pred začetkom spora, o katerem bo sodišče odločalo po
pravilih v gospodarskih sporih, oziroma zadevah, v katerih je dogovorjena
arbitražna pristojnost;
6. v nepravdnih
postopkih, v katerih so udeležene gospodarske družbe, družbeniki, oziroma
delničarji in člani organov gospodarskih družb, za katere je treba uporabiti
pravo družb.
III. za vodenje sodnega registra;
IV. za sojenje oziroma odločanje v drugih zadevah, če
tako določa zakon;
V. za opravljanje zadev pravne pomoči v zadevah iz točke
I. do IV. in za opravljanje mednarodne pravne pomoči.
O predlogih za dopustitev kontrole telefona, drugih
komunikacijskih sredstev in občil ter kontrole pisem in drugih pošiljk odloča
predsednik okrožnega sodišča, na območju katerega je sedež predlagatelja,
oziroma v njegovi odsotnosti podpredsednik.
102. člen
V zadevah iz prejšnjega člena vodi postopek in sodi oziroma
odloča sodnik posameznik, razen če zakon določa, da sodi senat.
Kadar zakon določa, da v zadevah iz prejšnjega člena odloča
senat, le-tega sestavljajo sodnik kot predsednik senata in dva sodnika
porotnika kot člana senata, če zakon ne določa drugače.
Kadar zakon določa, da v zadevah iz prejšnjega člena odloča
petčlanski senat, le-tega sestavljajo en sodnik kot predsednik senata ter en
sodnik in trije sodniki porotniki kot člani senata, če zakon ne določa drugače.
103. člen
Okrožno sodišče, katerega sodno območje obsega tudi
teritorialno morje Republike Slovenije, je poleg zadev iz 101. člena tega
zakona pristojno za sojenje oziroma odločanje na prvi stopnji v vseh sporih, ki
se nanašajo na ladje in plovbo po morju ter sporih, v katerih se uporablja
pomorsko pravo, v sporih glede izkoriščanja morja in morskega dna ter za
odločanje o vpisih v register ladij.
Za odločanje v sporih o pravicah intelektualne lastnine je na
prvi stopnji krajevno izključno pristojno Okrožno sodišče v Ljubljani, razen za
spore med delodajalci in delavci v zvezi z izumi, oblikami teles, slikami,
risbami in tehničnimi izboljšavami.
104. člen
Višja sodišča so pristojna:
1.
za sojenje oziroma odločanje na drugi stopnji o pritožbah zoper odločbe
okrajnih in okrožnih sodišč s svojega območja;
2.
za odločanje v sporih o pristojnosti med okrajnimi oziroma okrožnimi
sodišči s svojega območja in za odločanje o prenosu pristojnosti na drugo
okrajno oziroma okrožno sodišče s svojega območja;
3.
za opravljanje drugih zadev, ki jih določa zakon.
105. člen
Višje sodišče sodi oziroma odloča v zadevah iz 1. in 2. točke prejšnjega člena v senatu, ki ga sestavlja en sodnik kot predsednik senata, sodnik –
poročevalec in sodnik – član senata.
V zadevah iz 3. točke prejšnjega člena odloča sodnik
posameznik. Če zakon določa, da zadeve opravlja senat; je ta sestavljen po
določbi prejšnjega odstavka.
106. člen
Vrhovno sodišče je pristojno:
1.
za sojenje oziroma odločanje na prvi stopnji v upravnih in računsko
upravnih sporih, razen v zadevah, za katere zakon določa pristojnost drugega
sodišča prve stopnje;
2.
za sojenje na drugi stopnji o pritožbah zoper odločbe sodišča prve
stopnje v zadevah iz prejšnje točke ter o pritožbah zoper odločbe sodišč prve
stopnje, za katere tako določa zakon;
3.
za sojenje na tretji stopnji o rednih pravnih sredstvih zoper odločbe
sodišč druge stopnje;
4.
za odločanje o izrednih pravnih sredstvih zoper odločbe sodišč, razen v
primerih, ko je za odločanje o izrednem pravnem sredstvu pristojno drugo
sodišče;
5.
za odločanje v sporih o pristojnosti med nižjimi sodišči, razen v
primerih, ko zakon določa, da je za odločanje o takšnem sporu pristojno drugo
sodišče;
6.
za odločanje o prenosu pristojnosti v primerih, ki jih določa zakon;
7.
za opravljanje drugih zadev, ki jih določa zakon.
107. člen
Vrhovno sodišče odloča v senatu treh sodnikov, v senatu petih
sodnikov pa, kadar zakon tako določa.
O pravnem sredstvu zoper odločbo iz prejšnjega odstavka,
izdano v senatu petih sodnikov, odloča Vrhovno sodišče v senatu sedmih
sodnikov, sicer pa v senatu petih sodnikov.
Za sestavo senata Vrhovnega sodišča se smiselno uporablja
določba prvega odstavka 105. člena tega zakona.
108. člen
Vrhovno sodišče vodi evidenco sodne prakse sodišč Republike
Slovenije in spremlja sodno prakso meddržavnih sodišč.
109. člen
Vrhovno sodišče skrbi za enotno sodno prakso.
110. člen
Občna seja Vrhovnega sodišča:
1.
sprejema načelna pravna mnenja o vprašanjih, ki so pomembna za enotno
uporabo zakonov;
2.
sprejema pravna mnenja o vprašanjih sodne prakse;
3.
odloča o pobudah za izdajo ali spremembo zakona;
4.
sprejema letni razpored sodnikov;
5.
določa način spremljanja sodne prakse na sodiščih;
6.
opravlja druge zadeve iz pristojnosti Vrhovnega sodišča, če zakon tako
določa.
Pravna mnenja iz prejšnjega odstavka so obvezna za senate
Vrhovnega sodišča in se lahko spremenijo samo na novi občni seji.
111. člen
Občno sejo sestavljajo vsi sodniki Vrhovnega sodišča. Občna
seja veljavno sklepa, če sta navzoči najmanj dve tretjini sodnikov. Sklep je
sprejet, če zanj glasuje večina vseh sodnikov Vrhovnega sodišča in večina
sodnikov oddelka, v katerega delovno področje sodi obravnavano vprašanje.
Občno sejo skliče predsednik Vrhovnega sodišča. Vodenje in
način dela občne seje uredi poslovnik, ki je veljavno sprejet, če zanj
glasujeta najmanj dve tretjini sodnikov Vrhovnega sodišča.
Obravnavanje in sprejem načelnega pravnega mnenja oziroma
pravnega mnenja lahko predlaga oddelek Vrhovnega sodišča, v katerega pravno
področje sodi vprašanje. na katero naj se nanaša načelno pravno mnenje oziroma
pravno mnenje.
Predlog iz prejšnjega odstavka sprejme oddelek z večino
glasov sodnikov tega oddelka.
2. poglavje: Izvrševanje odločb ustavnega sodišča in
tujih sodišč
112. člen
Če je pravnomočna sodba ali druga sodna odločba spremenjena z
odločbo Ustavnega sodišča Republike Slovenije, izdano na podlagi ustavne
pritožbe, jo sodišče izvrši v skladu z odločbo ustavnega sodišča.
113. člen
Odločbo Evropskega sodišča za človekove pravice izvrši
pristojno sodišče Republike Slovenije neposredno samo, če tako določa
ratificirana mednarodna pogodba.
TRETJI DEL
1. poglavje: Organizacija okrajnih in okrožnih sodišč
114. člen
V Republiki Sloveniji so:
1.
Okrajno sodišče v Ajdovščini s sedežem v Ajdovščini – za območje sodnega
okraja Ajdovščina,
2.
Okrajno sodišče v Brežicah s sedežem v Brežicah – za območje
sodnega okraja Brežice,
3.
Okrajno sodišče v Celju s sedežem v Celju – za območje sodnih okrajev
Celje in Laško,
4.
Okrajno sodišče v Cerknici s sedežem v Cerknici – za območje
sodnega okraja Cerknica,
5.
Okrajno sodišče v Črnomlju s sedežem v Črnomlju – za območje sodnih
okrajev Črnomelj in Metlika,
6.
Okrajno sodišče v Domžalah s sedežem v Domžalah – za območje sodnega
okraja Domžale,
7.
Okrajno sodišče v Gornji Radgoni s sedežem v Gornji Radgoni – za območje
sodnega okraja Gornja Radgona,
8.
Okrajno sodišče v Grosupljem s sedežem v Grosupljem – za območje sodnega
okraja Grosuplje,
9.
Okrajno sodišče v Ilirski Bistrici s sedežem v Ilirski Bistrici – za
območje sodnega okraja Ilirska Bistrica,
10. Okrajno
sodišče v Idriji s sedežem v Idriji – za območje sodnega okraja Idrija,
11. Okrajno
sodišče na Jesenicah s sedežem na Jesenicah – za območje sodnega okraja
Jesenice,
12. Okrajno
sodišče v Kamniku s sedežem v Kamniku – za območje sodnega okraja Kamnik,
13. Okrajno
sodišče v Kočevju s sedežem v Kočevju – za območje sodnih okrajev Kočevje
in Ribnica,
14. Okrajno
sodišče v Kopru s sedežem v Kopru -za območje sodnega okraja Koper,
15. Okrajno
sodišče v Kranju s sedežem v Kranju -za območje sodnih okrajev Kranj in Tržič,
16. Okrajno
sodišče v Krškem s sedežem v Krškem – za območje sodnega okraja Krško,
17. Okrajno
sodišče v Lenartu s sedežem v Lenartu – za območje sodnega okraja Lenart,
18. Okrajno
sodišče v Lendavi s sedežem v Lendavi – za območje sodnega okraja Lendava,
19. Okrajno
sodišče v Litiji s sedežem v Litiji – za območje sodnega okraja Litija,
20. Okrajno
sodišče v Ljubljani s sedežem v Ljubljani – za območje sodnih okrajev
Ljubljana Bežigrad, Ljubljana Center, Ljubljana Moste-Polje, Ljubljana Šiška in
Ljubljana Vič-Rudnik,
21. Okrajno
sodišče v Ljutomeru – za območje sodnega okraja Ljutomer,
22. Okrajno
sodišče v Mariboru s sedežem v Mariboru – za območje sodnih okrajev Maribor.
Pesnica in Ruše,
23. Okrajno
sodišče v Murski Soboti s sedežem v Murski Soboti – za območje sodnega okraja
Murska Sobota,
24. Okrajno
sodišče v Novi Gorici s sedežem v Novi Gorici – za območje sodnega okraja Nova
Gorica,
25. Okrajno
sodišče v Novem mestu s sedežem v Novem mestu – za območje sodnega okraja Novo
mesto,
26. Okrajno
sodišče v Ormožu s sedežem v Ormožu -. za območje sodnega okraja Ormož,
27. Okrajno
sodišče v Piranu s sedežem v Piranu -za območje sodnih okrajev Izola in Piran,
28. Okrajno
sodišče v Postojni s sedežem v Postojni – za območje sodnega okraja
Postojna,
29. Okrajno
sodišče na Ptuju s sedežem na Ptuju -za območje sodnega okraja Ptuj,
30. Okrajno
sodišče v Radovljici s sedežem v Radovljici – za območje sodnega okraja
Radovljica,
31. Okrajno
sodišče v Sevnici s sedežem v Sevnici -za območje sodnega okraja Sevnica,
32. Okrajno
sodišče v Sežani s sedežem v Sežani -za območje sodnega okraja Sežana,
33. Okrajno
sodišče v Slovenski Bistrici s sedežem v Slovenski Bistrici – za območje
sodnega okraja Slovenska Bistrica,
34. Okrajno
sodišče v Slovenj Gradcu s sedežem v Slovenj Gradcu – za območje sodnih okrajev
Dravograd, Radlje ob Dravi, Ravne na Koroškem in Slovenj Gradec,
35. Okrajno
sodišče v Slovenskih Konjicah s sedežem v Slovenskih Konjicah – za območje
sodnega okraja Slovenske Konjice,
36. Okrajno
sodišče v Šentjurju pri Celju s sedežem v Šentjurju pri Celju – za območje
sodnega okraja Šentjur pri Celju,
37. Okrajno
sodišče v Škofji Loki s sedežem v Škofji Loki – za območje sodnega okraja
Škofja Loka,
38. Okrajno
sodišče v Šmarju pri Jelšah s sedežem v Šmarju pri Jelšah – za območje sodnega
okraja Šmarje pri Jelšah,
39. Okrajno
sodišče v Tolminu s sedežem v Tolminu – za območje sodnega okraja Tolmin,
40. Okrajno
sodišče v Trbovljah s sedežem v Trbovljah – za območje sodnih okrajev Hrastnik,
Trbovlje in Zagorje.
41. Okrajno
sodišče v Trebnjem s sedežem v Trebnjem – za območje sodnega okraja Trebnje,
42. Okrajno
sodišče v Velenju s sedežem v Velenju – za območje sodnih okrajev Mozirje
in Velenje,
43. Okrajno
sodišče na Vrhniki s sedežem na Vrhniki – za območje sodnih okrajev
Logatec in Vrhnika,
44. Okrajno
sodišče v Žalcu s sedežem v Žalcu – za območje sodnega okraja Žalec.
Za območje sodnega okraja se šteje po tem zakonu območje
občine, določeno z zakonom o postopku za ustanovitev, združitev oziroma
spremembo območja občine ter o območjih občin (Uradni list SRS. št. 28/80,
9/82, 27/84, 38/89 in Uradni list RS, št. 30/90).
Za območje sodnega okraja Koper se šteje po tem zakonu tudi
teritorialno morje Republike Slovenije in vsa plovila, registrirana v Republiki
Sloveniji, ko se nahajajo v mednarodnih vodah.
115. člen
V Republiki Sloveniji so:
1.
Okrožno sodišče v Celju s sedežem v Celju – za območje sodnega okrožja
Celje,
2.
Okrožno sodišče v Kopru s sedežem v Kopru – za območje sodnega okrožja
Koper,
3.
Okrožno sodišče v Kranju s sedežem v Kranju -za območje sodnega okrožja
Kranj,
4.
Okrožno sodišče v Krškem s sedežem v Krškem – za območje sodnega
okrožja Krško,
5.
Okrožno sodišče v Ljubljani s sedežem v Ljubljani – za območje
sodnega okrožja Ljubljana,
6.
Okrožno sodišče v Mariboru s sedežem v Mariboru – za območje
sodnega okrožja Maribor,
7.
Okrožno sodišče v Murski Soboti s sedežem v Murski Soboti – za območje
sodnega okrožja Murska Sobota,
8.
Okrožno sodišče v Novi Gorici s sedežem v Novi Gorici – za območje
sodnega okrožja Nova Gorica,
9.
Okrožno sodišče v Novem mestu s sedežem v Novem mestu – za območje
sodnega okrožja Novo mesto,
10. Okrožno
sodišče na Ptuju s sedežem na Ptuju -za območje sodnega okrožja Ptuj,
11. Okrožno
sodišče v Slovenj Gradcu s sedežem v Slovenj Gradcu – za območje sodnega
okrožja Slovenj Gradec.
Za območje sodnega okrožja po tem zakonu se šteje območje, ki
je bilo do uveljavitve tega zakona določeno kot območje temeljnega sodišča po
26. členu zakona o rednih sodiščih (Uradni list SRS, št. 10/77. 4/82, 37/82,
7/86, 41/87. 24/88 in Uradni list RS, št. 8/90), kolikor ta zakon ne določa
drugače.
Za območje sodnega okrožja Maribor se šteje območje, ki je po
prejšnjem odstavku določeno za območje Temeljnega sodišča v Mariboru, razen
območja občin Ptuj in Ormož, ki se šteje za območje sodnega okrožja Ptuj, in
razen območja občin Dravograd, Radlje ob Dravi, Ravne na Koroškem in Slovenj
Gradec, ki se šteje za območje sodnega okrožja Slovenj Gradec.
Za območje sodnega okrožja Novo mesto se šteje območje, ki je
po drugem odstavku tega člena določeno za območje Temeljnega sodišča v Novem
mestu, razen območja občin Brežice, Krško in Sevnica, ki se šteje za območje
sodnega okrožja Krško.
Za območje sodnega okrožja Koper se šteje tudi teritorialno
morje in plovila po določbi tretjega odstavka prejšnjega člena.
116. člen
V Republiki Sloveniji so:
1.
Višje sodišče v Celju s sedežem v Celju,
2.
Višje sodišče v Kopru s sedežem v Kopru,
3.
Višje sodišče v Ljubljani s sedežem v Ljubljani,
4.
Višje sodišče v Mariboru s sedežem v Mariboru.
Za območje Višjega sodišča v Celju se šteje sodno okrožje
Celje, za območje Višjega sodišča v Kopru se štejeta sodni okrožji Koper in
Nova Gorica, za območje Višjega sodišča v Ljubljani se štejejo sodna okrožja
Kranj, Krško. Ljubljana in Novo mesto, za območje Višjega sodišča v Mariboru pa
sodna okrožja Maribor, Murska Sobota, Ptuj in Slovenj Gradec.
117. člen
Vrhovno sodišče ima sedež v Ljubljani.
_________________
Zakon o
sodiščih (Uradni list
RS, št. 19/94) vsebuje naslednje prehodne in končno
določbo:
»2. poglavje: Prehodne in končne določbe
1. oddelek: Posebne določbe za prve volitve članov sodnega
sveta izmed sodnikov in prve volitve članov personalnih svetov
118. člen
Prve volitve članov sodnega sveta morajo biti razpisane
petnajst dni po uveljavitvi tega zakona.
Volitve se izvedejo po določbah 3. poglavja prvega dela tega
zakona, kolikor ni s temi posebnimi določbami drugače določeno.
119. člen
Pravico voliti in biti voljeni v sodni svet imajo sodniki, ki
na dan volitev opravljajo sodniško funkcijo na sodiščih v Republiki Sloveniji
in so vpisani v začasni sodniški volilni imenik, ki ga sestavi ministrstvo,
pristojno za pravosodje.
Glede pravice vpogleda in pravice zahtevati popravo imenika
iz prejšnjega odstavka se uporablja določba 23. člena tega zakona.
Enega člana sodnega sveta volijo sodniki Vrhovnega sodišča,
enega člana sodniki višjih sodišč in Sodišča združenega dela Republike
Slovenije, dva člana sodniki temeljnih sodišč in sodišč združenega dela prve
stopnje. Dva člana sodnega sveta volijo vsi sodniki iz prvega odstavka tega
člena.
120. člen
Prve volitve članov personalnih svetov morajo biti razpisane
v tridesetih dneh po uveljavitvi tega zakona.
Volitve se izvedejo po določbi 35. člena tega zakona, kolikor
ni s temi posebnimi določbami drugače določeno.
V personalne svete temeljnih sodišč, ki imajo več kot
-petdeset sodnikov, izvolijo sodniki, ki na dan volitev opravljajo sodniško
funkcijo na temeljnih sodiščih, izmed sebe šest sodnikov, sodniki drugih
temeljnih sodišč pa štiri sodnike.
Prve volitve članov personalnih svetov sodišč združenega dela
prve stopnje se razpišejo z dnem, ko pričnejo z delom delovna in socialna
sodišča.
Do konstituiranja personalnih svetov po prejšnjem odstavku
opravljajo funkcijo personalnih svetov sodniki teh sodišč na zboru sodnikov.
121. člen
Sodni svet, izvoljen po določbah tega zakona, se konstituira
na prvi seji sodnega sveta, ki jo skliče predsednik dotedanjega sodnega sveta v
petnajstih- dneh po izvolitvi vseh članov sodnega sveta po določbah tega
zakona.
Do izvolitve predsednika sodnega sveta vodi delo sodnega
sveta najstarejši izvoljeni član sodnega sveta.
Če sodni svet iz prvega odstavka tega člena ni konstituiran
do 29. marca 1994, se do njegovega konstituiranja podaljša mandat članom
sodnega sveta, imenovanim po določbah zakona o rednih sodiščih.
2. oddelek: Prehodne in končna določba
122. člen
Okrožna in okrajna sodišča, ustanovljena s tem zakonom,
začnejo z delom l. januarja 1995.
Višja sodišča nadaljujejo z delom 1. januarja 1995 s
pristojnostmi, ki jih imajo po tem zakonu.
Vrhovno sodišče nadaljuje z delom 1. januarja 1995 s
pristojnostmi, ki jih ima po ustavi in zakonu.
Do uveljavitve spremembe sistema kaznivih ravnanj so okrožna
sodišča pristojna za sojenje na prvi stopnji o gospodarskih prestopkih.
Do zagotovitve materialnih pogojev za delo v Cerknici deluje
Okrajno sodišče v Cerknici s sedežem na Rakeku.
123. člen
S 1. januarjem 1995 prevzamejo okrožna sodišča vse
zadeve temeljnih in višjih sodišč, za katere, so stvarno pristojna po tem ali
drugem zakonu.
S 1. januarjem 1995 prevzamejo okrajna sodišča vse
zadeve temeljnih sodišč, za katere so stvarno pristojna po tem zakonu.
Arhive nekdanjih okrožnih sodišč prevzamejo okrožna sodišča
iz tega zakona, arhive nekdanjih občinskih sodišč pa okrajna sodišča.
Podrobnejša navodila o načinu prevzema zadev in arhivov izda
minister, pristojen za pravosodje.
124. člen
Sodniki temeljnih sodišč nadaljujejo z delom do izvolitve v
trajno sodniško funkcijo oziroma do izteka mandata na okrajnih oziroma okrožnih
sodiščih.
Sodnike iz prejšnjega odstavka razporedi na delo na okrožna
oziroma okrajna sodišča sodni svet. Pri razporejanju upošteva praviloma
naslednje:
1.
sodnike, ki so v zadnjem letu pred uveljavitvijo tega zakona delali na
zadevah, ki po tem zakonu sodijo v pristojnost okrajnih sodišč, razporedi na
okrajna sodišča,
2.
sodnike, ki so v zadnjem letu pred uveljavitvijo tega zakona delali na
zadevah, ki po tem zakonu sodijo v pristojnost okrožnih sodišč, razporedi na
okrožna sodišča,
3.
sodnike, ki so v zadnjem letu pred uveljavitvijo tega zakona delali na
zadevah, ki po tem zakonu sodijo deloma v pristojnost okrajnih, deloma v
pristojnost okrožnih sodišč, razporedi na okrajna ali na okrožna sodišča v
sorazmerju s številom določenih sodniških mest v teh sodiščih ter v sorazmerju
z njihovo starostjo in dolžino dosedanjega opravljanja sodniške funkcije.
Razporeditev iz prejšnjega odstavka se opravi v šestih
mesecih po uveljavitvi tega zakona, vendar najkasneje do 1. decembra 1994.
125. člen
Po 31. decembru. 1994 nadaljujejo personalni sveti
temeljnih sodišč z delom kot personalni sveti okrožnih sodišč.
126. člen
Do imenovanja sodnikov porotnikov po določbah tega zakona
opravljajo dolžnost sodnikov porotnikov pri okrožnih sodiščih sodniki
porotniki, ki so ob uveljavitvi tega zakona opravljali dolžnost sodnikov
porotnikov pri temeljnih sodiščih.
Z dnem uveljavitve tega zakona preneha dolžnost sodnikom
porotnikom pri višjih in Vrhovnem sodišču.
127. člen
Strokovne in administrativno-tehnične delavce temeljnih
sodišč prevzamejo v delovno razmerje okrožna oziroma okrajna sodišča v
sorazmerju z obsegom nanje prenešenih pristojnosti.
Prevzem delavcev iz prejšnjega odstavka se opravi po
navodilih, ki jih izda minister, pristojen za pravosodje.
128. člen
Poslovni prostori, ki so ob dnevu uveljavitve tega zakona v
uporabi temeljnih sodišč, postanejo last Republike Slovenije.
Poslovne prostore iz prejšnjega odstavka prevzamejo v uporabo
okrožna oziroma okrajna sodišča, ustanovljena s tem zakonom, v skladu z
navodili, ki jih izda minister, pristojen za pravosodje.
129. člen
Navodila iz četrtega odstavka 123., drugega odstavka 127. in drugega odstavka 128. člena tega zakona izda minister, pristojen za pravosodje, ko dobi
mnenje predsednikov rednih sodišč in sodnega sveta.
130. člen
Sodni red predpiše minister, pristojen za pravosodje, najkasneje
šest mesecev po uveljavitvi tega zakona.
Do izdaje sodnega reda se za poslovanje sodišč uporabljajo
določbe poslovnika za redna sodišča (Uradni list SRS, št. 26/78, 20/88 in
2/89), kolikor niso v nasprotju s tem zakonom.
131. člen
Dokler ni oblikovana strokovna služba sodnega sveta po
določbah tega zakona, opravlja strokovno in administrativno delo za sodni svet
ministrstvo, pristojno za pravosodje.
Dokler ministrstvo, pristojno za pravosodje, opravlja dela iz
prejšnjega odstavka, se sredstva za delo sodnega sveta zagotavljajo v proračunu
v okviru predračuna sredstev ministrstva, pristojnega za pravosodje.
132. člen
Predsedniki sodišč po določbah tega zakona morajo biti
imenovani najkasneje do 31. decembra 1994. Za predsednika sodišča je lahko
imenovan samo sodnik, ki je po določbah zakona izvoljen v trajno sodniško
funkcijo.
Do imenovanja predsednikov sodišč po prejšnjem odstavku
opravljajo funkcijo predsednikov predsedniki rednih sodišč, izvoljeni po
dosedanjih predpisih.
Če predsedniki okrajnih in okrožnih sodišč niso imenovani do
roka iz prvega odstavka tega člena, opravljajo funkcijo predsednikov okrožnih
sodišč predsedniki temeljnih sodišč, funkcijo predstojnikov okrajnih sodišč pa
vodje enot, ki so to funkcijo opravljali ob uveljavitvi tega zakona.
133. člen
Stalni sodni izvedenci in stalni sodni cenilci, imenovani po
dosedanjih predpisih, nadaljujejo z delom po določbah tega zakona kot sodni
izvedenci in sodni cenilci, imenovani za območje Republike Slovenije.
Ministrstvo, pristojno za pravosodje, v roku treh mesecev po
uveljavitvi tega zakona vzpostavi imenik sodnih izvedencev in sodnih cenilcev.
Stalni sodni tolmači, imenovani po dosedanjih predpisih,
nadaljujejo z delom kot sodni tolmači po določbah tega zakona.
134. člen
Z dnem uveljavitve tega zakona preneha veljati zakon o rednih
sodiščih (Uradni list SRS, št. 10/77, 4/82, 37/82. 7/86, 41/87, 24/88 in Uradni
list RS, št. 8/90), razen določb o organizaciji in pristojnosti temeljnih in
višjih sodišč, ki prenehajo veljati 1. januarja 1995, in določb o razrešitvi sodnika, ki prenehajo veljati z dnem izteka mandatov sodnikov, ki
sodniško funkcijo opravljajo ob uveljavitvi tega zakona.
Z dnem uveljavitve tega zakona se preneha uporabljati določba
66. člena zakona o službi družbenega knjigovodstva (Uradni list SFRJ, št.
70/83. 16/86. 72/86, 74/87, 37/88, 61/88, 57/89, 79/90, 84/90 in 20/91 v zvezi
s 4. členom ustavnega zakona za izvedbo temeljne ustavne listine o
samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije, Uradni list RS, št. 1/91-I)
v delu, ki določa sestavo sodišča.
1. januarja 1995 se prenehajo uporabljati določbe zakona
o pravdnem postopku (Uradni list SFRJ; št. 4/77, 36/80, 69/82, 58/84, 74/87,
57/89, 20/90 in 27/90 v zvezi s 4. členom ustavnega zakona iz prejšnjega
odstavka) in zakona o kazenskem postopku (Uradni list SFRJ, št. 4/77, 14/85,
74/87, 57/89 in 3/90 v zvezi s 4. členom ustavnega zakona iz prejšnjega
odstavka) v delu, v katerem urejajo sestavo sodišča v nasprotju z določbami
tega zakona.
135. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.
_________________
Zakon o
spremembah in dopolnitvah zakona o sodiščih (Uradni list RS, št. 45/95) vsebuje naslednjo končno določbo:
»5. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.
_________________
Zakon o
pravdnem postopku – ZPP (Uradni
list RS, št. 26/99) vsebuje naslednjo končno določbo:
»503. člen
Ta zakon začne veljati devetdeseti dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.
_________________
Zakon o
spremembi in dopolnitvi zakona o sodiščih – ZS-B (Uradni list RS, št. 38/99) vsebuje naslednjo končno določbo:
»2. člen
Ta zakon začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.
_________________
Zakon o
spremembah in dopolnitvah zakona o sodiščih – ZS-C (Uradni list RS, št. 28/00) vsebuje naslednje prehodne in končno
določbo:
»49. člen
Dosedanji predstojniki okrajnih sodišč in njihovi namestniki
opravljajo svojo funkcijo kot predsedniki sodišč in njihovi namestniki do
izteka svojega mandata.
50. člen
Sodni izvedenci in sodni cenilci imenovani do konca leta
1995, morajo dokazila iz 39. člena tega zakona prvič predložiti v šestih
mesecih po uveljavitvi tega zakona.
Sodni izvedenci in sodni cenilci imenovani po dosedanjih
prepisih, ki ne izpolnjujejo pogojev glede zahtevane izobrazbe po tem zakonu,
lahko nadaljujejo svoje delo ob izpolnjevanju obveznosti iz 39. člena tega
zakona.
51. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.