Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo predpisa
predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega organ ne
jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Zakona o državnem tožilstvu
obsega:
- Zakon o državnem tožilstvu (Uradni list RS, št. 63/94 z
dne 13. 10. 1994),
- Zakon
o spremembah in dopolnitvah zakona o državnem tožilstvu – ZDT-A (Uradni list
RS, št. 59/99 z dne 23. 7. 1999).
ZAKON
o državnem tožilstvu (ZDT)
(neuradno prečiščeno besedilo št. 1)
Prvo poglavje
TEMELJNE DOLOČBE
1. člen
Pregon storilcev kaznivih dejanj in drugih kaznivih ravnanj,
za katere je tako določeno z zakonom, izvajajo državni tožilci.
Državni tožilec opravlja svoje naloge na podlagi ustave in
zakona.
2. člen
Državni tožilec vlaga in zastopa kazenske obtožbe ter
opravlja druga procesna dejanja tožilca v kazenskem postopku, kolikor zakon ne
določa drugače.
Državni tožilec vlaga predloge za pregon in pravna sredstva v
zadevah prekrškov, če tako določa zakon.
Državni tožilec vlaga procesne akte v civilnih in drugih
sodnih postopkih ter v upravnih postopkih, če tako določa zakon.
3. člen
Funkcija državnega tožilca je trajna.
Državni tožilec je glede pravic, ki izhajajo iz njegovega
službenega razmerja z Republiko Slovenijo, izenačen s sodnikom, kolikor ta zakon
ne določa drugače.
4. člen
Državni tožilec opravlja svojo funkcijo pri državnem
tožilstvu, za katero je imenovan, kolikor ni s tem zakonom drugače določeno.
5. člen
Organizacijo in splošne pristojnosti državnih tožilstev ureja
ta zakon.
Državna tožilstva so samostojni državni organi; njihov
položaj in medsebojna razmerja ureja ta zakon.
Sredstva in druge pogoje za delo državnih tožilstev
zagotavlja Republika Slovenija.
6. člen
Državna tožilstva poslujejo v slovenskem jeziku.
Na območjih, kjer živita avtohtoni italijanska in madžarska
narodna skupnost, poslujejo državna tožilstva tudi v italijanskem oziroma
madžarskem jeziku, če teče postopek pred sodiščem ali drugim državnim organom v
tem jeziku ali če stranka, ki živi na tem območju, v občevanju z državnim
tožilstvom uporablja ta jezik.
7. člen
Predpise za notranje poslovanje državnih tožilstev izda
generalni državni tožilec v soglasju z ministrom za pravosodje.
Nadzor nad upravnim poslovanjem državnih tožilstev izvajata
generalni državni tožilec in ministrstvo za pravosodje.
Drugo poglavje
SPLOŠNA PRISTOJNOST IN POOBLASTILA
8. člen
Državni tožilec je v okviru temeljne funkcije vlaganja in
zastopanja kazenske obtožbe pristojen opravljati vsa procesna dejanja
upravičenega tožilca po zakonu o kazenskem postopku, sodelovati na narokih in
sejah ter ukreniti, kar je potrebno, da se odkrijejo kazniva dejanja in njihovi
storilci.
V izvrševanju funkcije pregona storilcev kaznivih dejanj in
drugih ravnanj, ki so kazniva, državni tožilec sodeluje z organi odkrivanja,
jih usmerja in ukrepa, kar je potrebno v zvezi z odkrivanjem dejanj oziroma
storilcev, v okviru pristojnosti državnega tožilca v predhodnem postopku, ki
jih določa zakon o kazenskem postopku.
9. člen
V civilnih in drugih sodnih postopkih ter v upravnih
postopkih državno tožilstvo vlaga procesne akte in druga pravna sredstva, za
katera je pooblaščeno z zakonom.
10. člen
Za pregon storilcev kaznivih dejanj s področja organiziranega
kriminala se pri Državnem tožilstvu Republike Slovenije ustanovi skupina državnih
tožilcev za posebne zadeve (v nadaljevanju: skupina).
Za organiziran kriminal se po tem zakonu štejejo uradno
pregonljiva kazniva dejana, storjena v okviru organizirane kriminalne združbe z
notranjimi pravili ravnanja, ki deluje na podjetniški način in pri tem
praviloma uporablja nasilje oziroma korupcijo ter z namenom pridobivanja
protipravne premoženjske koristi ali družbene moči. Zlasti so to dejanja s
področja pranja denarja, korupcije, proizvodnje in prometa z mamili in orožjem,
trgovine z belim blagom, zvodništva in prostitucije, hudodelskega združevanja
in kazniva dejanja z mednarodnim elementom.
Skupina izvaja pregon iz prejšnjega odstavka do konca
postopka na prvi stopnji na celotnem ozemlju Republike Slovenije. Pri
izvrševanju svojih nalog sodeluje z državnim tožilstvom, ki bi bilo pristojno
za obravnavanje zadeve po splošnih predpisih o krajevni pristojnosti. Krajevno
pristojna državna tožilstva so dolžna obveščati generalnega državnega tožilca
Republike Slovenije o zadevah iz prejšnjega odstavka takoj, ko izvedo zanje. Po
dodelitvi generalnega državnega tožilca Republike Slovenije, zadevo prevzame v
obravnavanje skupina.
Vodja skupine o prevzemu zadeve obvesti policijo.
10.a člen
Za organiziranost in delo skupine se smiselno uporabljajo določbe
tega zakona o okrožnem državnem tožilstvu.
Generalni državni tožilec Republike Slovenije v soglasju z
ministrom, pristojnim za pravosodje, izda podrobnejše navodilo za organizacijo
in delo skupine.
10.b člen
Potrebno število mest državnih tožilcev v skupini določi na
predlog generalnega državnega tožilca Republike Slovenije minister, pristojen
za pravosodje.
Vodja skupine se imenuje po postopku, ki velja za imenovanje
vodij višjih ali okrožnih državnih tožilstev.
11. člen
Če državni tožilec ugotovi, da je zaradi kršitve ustave,
zakona ali mednarodne pogodbe dana podlaga, da uporabi zoper izvršljivo sodno
odločbo ali odločbo, izdano v upravnem ali kakšnem drugem postopku, pravno
sredstvo, lahko zahteva, naj se izvršitev takšne odločbe odloži ali prekine, če
bi z njeno izvršitvijo utegnile nastati nepopravljive škodljive posledice.
Zahtevo za odložitev oziroma prekinitev izvršitve odločbe iz
prejšnjega odstavka vloži državni tožilec, ki je upravičen uporabiti pravno
sredstvo zoper takšno odločbo, pri sodišču oziroma drugem organu, ki je
pristojen za dovolitev izvršbe, če le-ta že teče, pa pri organu, ki jo
opravlja.
Organ, pristojen za dovolitev izvršbe ali za izvršitev
odločbe, odloži dovolitev izvršbe oziroma prekine izvršbo do odločitve o
pravnem sredstvu državnega tožilca.
Odločba o odložitvi oziroma prekinitvi izvršbe neha veljati,
če državni tožilec v tridesetih dneh od prejema odločbe ne vloži pravnega
sredstva.
12. člen
Državna tožilstva si pri opravljanju zadev iz svoje
pristojnosti dajejo medsebojno pravno pomoč.
Državno tožilstvo ima pravico zahtevati od državnih organov
ter organov lokalne in druge samouprave in organizacij z javnimi pooblastili,
naj mu pošljejo listine, spise, predmete ali obvestila, ki jih potrebuje za
dejanja iz svoje pristojnosti.
Državno tožilstvo ima pri izvajanju svojih pristojnosti
pravico zahtevati podatke iz drugega odstavka tega člena tudi od drugih pravnih
oseb in posameznikov, za katere meni, da z njimi razpolagajo.
13. člen
Pred sodišči s položajem okrajnih in okrožnih sodišč lahko
nastopajo državni tožilci, ki imajo najmanj položaj okrožnega državnega
tožilca.
Pred sodišči s položajem višjih sodišč lahko nastopajo
državni tožilci, ki imajo najmanj položaj višjega državnega tožilca.
Državne tožilce iz prejšnjih odstavkov lahko nadomeščajo
pomočniki državnega tožilca na delu v okrožnem oziroma višjem državnem
tožilstvu, v okviru pooblastil, ki jim jih določi državni tožilec.
Pred Vrhovnim sodiščem Republike Slovenije lahko nastopajo
samo vrhovni državni tožilci.
Kolikor ni s tem zakonom drugače določeno, veljajo za
pomočnike državnih tožilcev določbe tega zakona, ki veljajo za državne tožilce.
Tretje poglavje
DRŽAVNI TOŽILCI
1. oddelek:
Pogoji za imenovanje državnih tožilcev in postopek imenovanja
14. člen
V državnem tožilstvu opravlja funkcijo državnega tožilca eden
ali več državnih tožilcev.
Število mest državnih tožilcev pri posameznih državnih
tožilstvih določi na predlog generalnega državnega tožilca Republike Slovenije
minister za pravosodje v soglasju z Vlado Republike Slovenije.
V aktu o določitvi mest se posebej določi število mest
pomočnikov državnega tožilca.
15. člen
Za okrožnega državnega tožilca je lahko imenovana oseba, ki
izpolnjuje pogoje za izvolitev v sodniško funkcijo na položaj okrožnega sodnika
ali je najmanj pet let opravljala funkcijo pomočnika državnega tožilca.
Za višjega državnega tožilca je lahko imenovana oseba, ki
izpolnjuje pogoje iz prejšnjega odstavka in je najmanj pet let uspešno
opravljala funkcijo okrožnega državnega tožilca.
Za vrhovnega državnega tožilca je lahko imenovana oseba, ki
izpolnjuje pogoje iz prvega odstavka tega člena in je najmanj pet let uspešno
opravljala funkcijo višjega državnega tožilca ali najmanj deset let uspešno
opravljala funkcijo okrožnega državnega tožilca.
Za pomočnika državnega tožilca je lahko imenovana oseba, ki
izpolnjuje pogoje za izvolitev v sodniško funkcijo na položaj okrajnega
sodnika.
16. člen
Za višjega ali vrhovnega državnega tožilca je lahko ne glede
na določbe prejšnjega člena imenovana tudi oseba, ki izpolnjuje pogoje za
izvolitev oziroma imenovanje na položaj višjega ali vrhovnega sodnika.
17. člen
Državne tožilce imenuje Vlada Republike Slovenije na predlog
ministra za pravosodje.
Ne glede na določbo prejšnjega odstavka imenuje generalnega
državnega tožilca Republike Slovenije državni zbor na predlog vlade, in sicer
za dobo šestih let z možnostjo ponovnega imenovanja.
Akt o imenovanju se objavi v Uradnem listu Republike
Slovenije.
18. člen
Minister za pravosodje poda predlog iz prvega odstavka prejšnjega
člena potem, ko prejme mnenje personalne komisije državnega tožilstva (v
nadaljnjem besedilu: personalna komisija).
19. člen
Prosto mesto državnega tožilca razpiše ministrstvo za
pravosodje na predlog generalnega državnega tožilca Republike Slovenije, prosto
mesto le-tega pa po uradni dolžnosti. Razpis se objavi v Uradnem listu
Republike Slovenije. Rok za prijave ne more biti krajši kot petnajst dni.
Razpisni postopek vodi ministrstvo za pravosodje.
V postopku iz prejšnjega odstavka se smiselno uporablja
določba 15. člena zakona o sodniški službi.
20. člen
Ko prejme razpisno gradivo od ministrstva za pravosodje,
personalna komisija povabi na razgovor prijavljene kandidate, ki prvič
kandidirajo na prosto mesto državnega tožilca. Vodjo državnega tožilstva, v
katerem je prosto mesto državnega tožilca, pa pozove, da se izjasni o
kandidatih za to mesto.
Na podlagi ugotovitev, ki temeljijo na razpisnem gradivu, in
na podlagi neposrednega vtisa, ki so ga kandidati napravili na razgovoru,
oblikuje razpisna komisija mnenje glede predlogov za imenovanje. V mnenju
razvrsti personalna komisija kandidate glede na svojo oceno o primernosti za
imenovanje ter utemelji razloge za sprejeto razvrstitev.
Mnenje iz prejšnjega odstavka pošlje personalna komisija
ministru za pravosodje v tridesetih dneh od dneva, ko prejme razpisno gradivo.
Če je v mnenju personalne komisije za zasedbo prostega mesta
državnega tožilca najvišje uvrščen kandidat, ki je že imenovan za državnega
tožilca in se je prijavil na razpis zaradi napredovanja, je minister za
pravosodje tega kandidata dolžan predlagati v imenovanje, kolikor zakon ne
določa drugače.
Če minister za pravosodje ne sprejme mnenja personalne
komisije, mora v roku desetih dni zahtevati, da personalna komisija ponovno
prouči svoje mnenje v roku petnajstih dni; če je bilo novo mnenje sprejeto z
večino dveh tretjin vseh članov komisije, je tako mnenje za ministrstvo
obvezno.
21. člen
Personalno komisijo sestavlja sedem članov. Generalni državni
tožilec Republike Slovenije in njegov namestnik sta člana komisije po položaju.
Enega člana komisije imenuje minister za pravosodje izmed vodij višjih ali
okrožnih državnih tožilstev. Štiri člane komisije izvolijo izmed državnih
tožilcev, ki nimajo vodstvenih položajev, državni tožilci po postopku, ki ga
določa zakon za volitve članov personalnih svetov sodišč, od tega dva člana
izmed okrožnih državnih tožilcev in dva člana izmed višjih državnih tožilcev.
Volitve članov personalne komisije razpiše generalni državni
tožilec.
Mandat imenovanega ter izvoljenih članov personalne komisije
traja pet let in po poteku mandata ne morejo biti takoj ponovno izvoljeni
oziroma imenovani.
Delo personalne komisije vodi generalni državni tožilec
Republike Slovenije, v njegovi odsotnosti pa njegov namestnik.
Personalna komisija oblikuje mnenja z večino glasov vseh
članov.
22. člen
Državni tožilec nastopi funkcijo z dnem, ko pred predsednikom
vlade, generalni državni tožilec pa pred predsednikom državnega zbora izreče
naslednjo prisego: "Prisegam, da bom varoval-a pravni red Republike
Slovenije in svoje delo opravljal-a vestno, po ustavi in zakonih."
Po pooblastilu predsednika vlade lahko izrečejo državni
tožilci prisego pred ministrom za pravosodje.
2. oddelek:
Napredovanje državnih tožilcev
23. člen
Z imenovanjem na funkcijo pridobi državni tožilec pravico do
napredovanja.
Napredovanje zajema napredovanje v plačilnih razredih,
napredovanje na višje mesto in napredovanje na položaj svetnika.
Kolikor ta zakon ne določa drugače, se za napredovanje
državnih tožilcev, za določitev kriterijev za izbiro in napredovanje in v
postopku za ocenjevanje dela državnih tožilcev smiselno uporabljajo določbe
zakona o sodniški službi.
Za izdelavo ocene dela za državnega tožilca je pristojna
personalna komisija.
O napredovanju v plačilnih razredih in na položaj svetnika
odloča personalna komisija, o napredovanju na višje mesto pa organ, ki je
pristojen za imenovanje državnega tožilca v skladu z določbami tega zakona.
Ne glede na določbo prejšnjega odstavka in četrtega odstavka
20. člena tega zakona odloči o imenovanju oziroma napredovanju na mesto vodje
višjega ali okrožnega državnega tožilstva Vlada Republike Slovenije na predlog
ministra za pravosodje in po poprejšnjem mnenju personalne komisije in
generalnega tožilca Republike Slovenije, kolikor ta zakon ne določa drugače.
3. oddelek:
Dolžnosti državnega tožilca in nezdružljivost funkcije državnega tožilca
24. člen
Državni tožilec mora pri uresničevanju svojih pravic in
svoboščin vselej ravnati tako, da varuje ugled in dostojanstvo svoje službe.
Zaradi uveljavljanja svojih pravic ne sme ovirati delovanja državnega
tožilstva.
Državni tožilec je dolžan zase ohraniti vse, kar je zvedel o
strankah in njihovih pravnih in dejanskih razmerjih v okviru opravljanja
službe, ter varovati tajnost vseh podatkov, do katerih javnost nima dostopa.
25. člen
Državni tožilec ne sme sprejemati daril ali drugih koristi v
zvezi z njegovo službo. Prav tako ne smejo sprejemati daril ali drugih koristi
v zvezi z njegovo službo njegov zakonec in drugi družinski člani, sorodniki in
druge osebe, ki živijo z državnim tožilcem v skupnem gospodinjstvu.
26. člen
Če je državni tožilec izvoljen za predsednika republike,
poslanca, sodnika ustavnega sodišča ali predsednika vlade, varuha človekovih
pravic oziroma njegovega namestnika oziroma imenovan za ministra, mu funkcija
državnega tožilca ter vse pravice in dolžnosti, ki izhajajo iz službenega
razmerja, mirujejo.
27. člen
Državni tožilec ne sme opravljati funkcij, ki so po določbi
ustave nezdružljive s funkcijo državnega tožilca, niti ne dejavnosti ali
sprejeti zaposlitve ali dela, ki jih po določbi ustave in zakona ne sme
opravljati oziroma sprejeti sodnik.
O nezdružljivosti funkcije, dejavnosti ali dela s funkcijo
državnega tožilca odloči personalna komisija. O odločitvi komisije obvesti
generalni državni tožilec ministra za pravosodje.
4. oddelek:
Pravice državnih tožilcev
28. člen
Plača državnega tožilca se določi po enakih osnovah, z
enakimi dodatki ter na enak način kot plača sodnika ustreznega položaja.
Plača pomočnika državnega tožilca se določi enako kot plača
okrajnega sodnika.
O uvrstitvi v plačilni razred odloči personalna komisija.
29. člen
Predpisi o pokojninskem in invalidskem ter zdravstvenem in
drugem socialnem zavarovanju, ki veljajo za osebe v delovnem razmerju, se
uporabljajo za državne tožilce, če ni z zakonom drugače določeno.
30. člen
Državni tožilec ima poleg plače pravico do drugih prejemkov
in povračil v enakih primerih in v enaki višini kot sodnik.
31. člen
Državni tožilec ima pravico do letnega dopusta v trajanju do
štirideset delovnih dni, vendar ne manj kot trideset delovnih dni.
Državni tožilec ima pravico do izrednega plačanega dopusta do
sedem delovnih dni v posameznem koledarskem letu zaradi osebnih razlogov.
Če državni tožilec kandidira za poslanca ali predsednika
republike, ima od dneva potrditve kandidature pravico do izrednega plačanega
dopusta za pripravo na volitve v trajanju trideset delovnih dni.
V drugih izjemnih primerih se lahko državnemu tožilcu odobri
izredni neplačani dopust do trideset dni v koledarskem letu.
Primere in pogoje iz prejšnjih odstavkov določi personalna
komisija.
32. člen
Za izobraževanje državnih tožilcev se smiselno uporabljajo
določbe zakona o sodniški službi.
Personalna komisija odloči, katerim najboljšim kandidatom se
glede na letna razpoložljiva sredstva za štipendije državnih tožilcev dodelijo
štipendije.
33. člen
Državni tožilec nastopa pred sodiščem v službenem oblačilu,
katerega obliko in način nošenja predpiše minister za pravosodje.
34. člen
Za potrebe izvajanja tega zakona ministrstvo vodi osebno
evidenco državnih tožilcev ter osebja, ki je zaposleno v državnem tožilstvu, ki
vsebuje enake podatke kot osebna evidenca sodnikov oziroma sodnega osebja.
Z osebnimi podatki iz prejšnjega odstavka je treba ravnati na
enak način kot z osebnimi podatki iz osebne evidence sodnikov.
5. oddelek: Premestitve in dodelitve na delo v drug
državni organ
35. člen
Državni tožilec je lahko premeščen na mesto v drugo državno
tožilstvo:
1.
če se odpravi državno tožilstvo, v katerem opravlja funkcijo;
2.
če se bistveno za daljši čas zmanjša obseg dela državnega tožilstva, v
katerem državni tožilec opravlja funkcijo;
3.
če se spremeni organizacija tožilstev,
4.
v drugih primerih, ki jih določa zakon.
O premestitvi po prejšnjem odstavku odloči generalni državni
tožilec.
36. člen
Če to narekujejo okoliščine, v katerih bi bilo sicer ogroženo
ali onemogočeno pravočasno izvajanje funkcij državnega tožilstva, sme generalni
državni tožilec Republike Slovenije odrediti, da se državni tožilec za čas
največ šestih mesecev v koledarskem letu premesti na opravljanje funkcije v
drugo državno tožilstvo (v nadaljnjem besedilu: začasna premestitev) in sicer:
okrožni državni tožilec k drugemu okrožnemu državnemu tožilstvu, višji državni
tožilec k drugemu višjemu državnemu tožilstvu ali k okrožnemu državnemu
tožilstvu, vrhovni državni tožilec k višjemu državnemu tožilstvu.
Začasno premestitev lahko pod pogoji iz prejšnjega odstavka
podaljša na predlog generalnega državnega tožilca personalna komisija, vendar
največ za čas šestih mesecev.
37. člen
Za premestitev po 35. členu tega zakona in za začasno
premestitev ni potrebna privolitev državnega tožilca.
Premestitev in začasna premestitev ne vplivata na položaj,
plačo in druge pravice, ki jih je imel državni tožilec pred premestitvijo.
37.a člen
Državni tožilec se lahko dodeli v skupino iz 10. člena tega
zakona. V skupino se dodelijo državni tožilci, ki so ustrezno usposobljeni in
imajo potrebne izkušnje pri pregonu storilcev kaznivih dejanj iz drugega
odstavka 10. člena tega zakona.
O dodelitvi iz prejšnjega odstavka odloča personalna komisija
na predlog generalnega državnega tožilca Republike Slovenije in po predhodnem
mnenju vodje državnega tožilstva v katerem državni tožilec, ki je predlagan za
dodelitev, opravlja svojo funkcijo ter po pisni privolitvi državnega tožilca,
ki je predlagan za dodelitev.
Državni tožilec se dodeli v skupino za največ šest let z
možnostjo ponovne dodelitve.
Dodelitev v skupino ne posega v položaj državnega tožilca, pripada
pa mu plača okrožnega državnega tožilca - svetnika.
38. člen
Državni tožilec je lahko dodeljen za opravljanje zahtevnejših
strokovnih nalog ministrstvu za pravosodje največ za šest let.
Državni tožilec iz prejšnjega odstavka obdrži pravico
uporabljati naziv državni tožilec, vendar hkrati ne more opravljati funkcije
državnega tožilca in mu vse druge pravice in dolžnosti iz službenega razmerja
mirujejo.
Državnemu tožilcu iz prvega odstavka tega člena pripada
najmanj takšna plača, kot bi jo prejemal, če bi opravljal službo državnega
tožilca, varovane pa so tudi vse njegove pravice do napredovanja po izteku dela
v ministrstvu.
O dodelitvi odloči minister za pravosodje po predhodnem
mnenju personalne komisije in po pisni privolitvi državnega tožilca.
6. oddelek:
Prenehanje funkcije in razrešitev državnega tožilca
39. člen
Državnemu tožilcu preneha funkcija:
1.
z upokojitvijo, vendar najkasneje, ko dopolni 70 let starosti;
2.
če izgubi državljanstvo Republike Slovenije;
3.
če izgubi poslovno sposobnost ali zdravstveno zmožnost za opravljanje
službe;
4.
če se odpove službi državnega tožilca;
5.
če se odpravi državno tožilstvo in državnemu tožilcu ni mogoče
zagotoviti, da nadaljuje z delom v drugem državnem tožilstvu;
6.
če državni tožilec sprejme funkcijo, začne opravljati dejavnost ali
sklene delovno razmerje oziroma kljub prepovedi opravlja dejavnost ali delo, ki
ni združljivo s funkcijo državnega tožilca;
7.
če iz ocene njegove službe dvakrat zaporedoma izhaja, da ne ustreza
državnotožilski službi.
Šteje se, da je razlog iz 1. točke prejšnjega odstavka
nastopil z iztekom leta, v katerem je sodnik dosegel starostno mejo za
upokojitev, razlog iz 2. in 3. točke prejšnjega odstavka z dnem pravnomočnosti
odločbe pristojnega organa, razlog iz 5. točke prejšnjega odstavka z dnem
prenehanja dela državnega tožilstva, razlog iz 7. točke pa z dnem, ko
personalna komisija sprejme drugo negativno oceno.
40. člen
Državni tožilec se razreši, če je obsojen za kaznivo dejanje,
storjeno z zlorabo svoje funkcije, ali za drugo kaznivo dejanje na zaporno
kazen, daljšo od šestih mesecev, ali na krajšo zaporno ali neprostostno kazen,
če gre za kaznivo dejanje, zaradi katerega je osebnostno neprimeren za
opravljanje funkcije državnega tožilca.
Sodišče mora v primerih iz prejšnjega odstavka poslati
pravnomočno sodbo ministru za pravosodje in generalnemu državnemu tožilcu.
O razrešitvi državnega tožilca v primerih iz prvega odstavka
tega člena odloči vlada na predlog ministra za pravosodje, o razrešitvi
generalnega državnega tožilca pa državni zbor na predlog vlade.
41. člen
Vodji državnega tožilstva preneha funkcija smiselno iz
razlogov iz 63. člena zakona o sodiščih ali če svoje funkcije ne opravlja po
predpisih in pravočasno ali če s svojim ukrepanjem in ravnanjem izkaže, da ni
sposoben ali primeren za opravljanje vodstvene funkcije.
Za postopek razrešitve se smiselno uporabljajo določbe zakona
o sodiščih, o razrešitvi pa odloča organ, ki je pristojen za imenovanje vodje
državnega tožilstva.
Določbe prvega in drugega odstavka tega člena se uporabljajo
tudi za generalnega državnega tožilca Republike Slovenije.
42. člen
Državni tožilec disciplinsko odgovarja, če je kršil dolžnosti
državnega tožilca ali ugled in dostojanstvo funkcije državnega tožilca.
Državnega tožilca ni mogoče klicati na disciplinsko
odgovornost za mnenja, ki jih je dal pri delu v zadevi, ki jo je obravnaval.
Uvedbo disciplinskega postopka zoper državnega tožilca ima
pravico zahtevati generalni državni tožilec in minister za pravosodje.
Na podlagi pismeno vložene zahteve iz prejšnjega odstavka je
disciplinski tožilec dolžan zahtevati uvedbo disciplinskega postopka.
Določbe tega zakona o disciplinski odgovornosti se ne
uporabljajo za generalnega državnega tožilca.
43. člen
Disciplinske sankcije po tem zakonu so:
1.
razrešitev funkcije državnega tožilca;
2.
ustavitev napredovanja;
3.
zmanjšanje plače.
Ustavitev napredovanja se izreče za čas treh let.
Zmanjšanje plače se izreče do višine 20% za čas do enega
leta.
44. člen
Disciplinska sankcija iz 1. točke prvega odstavka prejšnjega
člena se lahko izreče samo za naslednje kršitve dolžnosti:
1.
neizpolnjevanje ali nevestno, nepravočasno ali malomarno opravljanje
službenih dolžnosti;
2.
neupravičena odklonitev službene dolžnosti oziroma neizpolnjevanje
navodil, ki so dana po določbah tega zakona;
3.
kršitev predpisov o varovanju državne in uradne tajnosti;
4.
hujša kršitev predpisov o varstvu pri delu, pred požarom ali eksplozijo;
5.
nedostojno in žaljivo obnašanje do posameznikov, državnih organov ter
pravnih oseb v zvezi z opravljanjem funkcije državnega tožilca in zunaj nje.
45. člen
Disciplinskega postopka zoper državnega tožilca ni mogoče
uvesti, ko pretečeta dve leti od dneva kršitve.
Izvršitev izrečene disciplinske sankcije zastara v enem letu.
46. člen
V disciplinskem postopku odloča na prvi stopnji disciplinsko
sodišče, ki ga sestavljajo predsednik in dva člana prvostopnega disciplinskega
sodišča za sodnike ter državni tožilci, člani personalne komisije, izvoljeni
izmed državnih tožilcev, na drugi stopnji pa disciplinsko sodišče, ki ga
sestavljajo štirje sodniki, člani drugostopnega disciplinskega sodišča za
sodnike, in trije vrhovni državni tožilci, določeni z letnim razporedom dela
vrhovnega državnega tožilstva za dobo dveh let.
Funkcijo disciplinskega tožilca v postopku proti državnemu
tožilcu opravlja z letnim razporedom dela določeni vrhovni državni tožilec.
47. člen
V disciplinskem postopku zoper državnega tožilca se smiselno
uporabljajo določbe, ki veljajo v disciplinskem postopku zoper sodnika.
48. člen
V primeru lažje oblike disciplinske kršitve iz prvega
odstavka 42. člena tega zakona se lahko disciplinski postopek zoper državnega
tožilca ustavi.
V primeru disciplinske kršitve iz 44. člena tega zakona se
državnemu tožilcu izreče glede na težo kršitve eden od disciplinskih ukrepov,
če so podane posebne olajševalne okoliščine, pa se lahko disciplinski postopek
ustavi.
Če je zoper državnega tožilca, zoper katerega je bil
disciplinski postopek ustavljen, uveden nov disciplinski postopek, ta postopek
ne more biti ustavljen na način iz prejšnjih odstavkov.
49. člen
Če je zoper državnega tožilca uveden kazenski postopek zaradi
kaznivega dejanja iz prvega odstavka 40. člena tega zakona, generalni državni
tožilec Republike Slovenije odloči, da se državni tožilec začasno odstrani z
opravljanja funkcije (suspenz).
O suspenzu generalnega državnega tožilca Republike Slovenije
odloči Vlada na predlog ministra za pravosodje.
Če je zoper državnega tožilca uveden disciplinski postopek
zaradi disciplinske kršitve iz 44. člena tega zakona, lahko generalni državni
tožilec zoper državnega tožilca odredi suspenz.
Zoper odločbo o suspenzu ni pritožbe.
V ostalem se glede suspenza državnega tožilca smiselno
uporabljajo določbe 4. oddelka VII. poglavja zakona o sodniški službi.
50. člen
Državni tožilec ne sme biti priprt v kazenskem postopku, ki
je uveden proti njemu in zaradi suma kaznivega dejanja, storjenega pri
opravljanju funkcije državnega tožilca, brez poprejšnjega dovoljenja senata
treh sodnikov pristojnega višjega sodišča.
Četrto poglavje
ORGANIZACIJA DRŽAVNEGA TOŽILSTVA
51. člen
V Republiki Sloveniji so:
1.
Državno tožilstvo Republike Slovenije
2.
a) Višje državno tožilstvo v Celju
b)
Višje državno tožilstvo v Kopru
c)
Višje državno tožilstvo v Ljubljani
č)
Višje državno tožilstvo v Mariboru
3.
a) Okrožno državno tožilstvo v Celju
b)
Okrožno državno tožilstvo v Kopru
c)
Okrožno državno tožilstvo v Kranju
č)
Okrožno državno tožilstvo v Krškem
d)
Okrožno državno tožilstvo v Ljubljani
e)
Okrožno državno tožilstvo v Mariboru
f)
Okrožno državno tožilstvo v Murski Soboti
g)
Okrožno državno tožilstvo v Novi Gorici h) Okrožno državno tožilstvo v Novem
mestu i) Okrožno državno tožilstvo na Ptuju
j)
Okrožno državno tožilstvo v Slovenj Gradcu.
Sedež državnega tožilstva Republike Slovenije je v Ljubljani.
52. člen
Državno tožilstvo Republike Slovenije in skupina iz 10. člena
tega zakona delujeta za območje Republike Slovenije.
Višje državno tožilstvo deluje za območje višjega sodišča s
splošno pristojnostjo.
Okrožno državno tožilstvo deluje za območje okrožnega sodišča
s splošno pristojnostjo in okrajnih sodišč z območja tega okrožnega sodišča.
Svoje funkcije pred okrajnimi sodišči izvaja državno
tožilstvo s sedeža državnega tožilstva ali z zunanjega oddelka.
53. člen
Zunanji oddelek iz zadnjega odstavka prejšnjega člena je
organizacijska enota državnega tožilstva, ki opravlja funkcije okrožnega
državnega tožilstva pred enim ali več okrajnimi sodišči.
Zunanji oddelek ustanovi ali ukine minister za pravosodje na
predlog generalnega državnega tožilca Republike Slovenije.
V upravnem in nadzornem pogledu je zunanji oddelek neposredno
podrejen vodji okrožnega državnega tožilstva.
54. člen
Kadar so za to pooblaščeni po zakonu, nastopajo državni
tožilci v izvrševanju svojih funkcij pred drugimi državnimi organi ali
njihovimi izpostavami, ki imajo sedež na območju državnega tožilstva, v katerem
opravljajo funkcijo.
55. člen
Pri državnih tožilstvih z večjim obsegom istovrstnih zadev se
lahko oblikujejo oddelki kot notranje organizacijske enote, namenjene
specializaciji in boljši učinkovitosti delovanja državnega tožilstva na
posameznem ožjem področju njegovih pristojnosti. Delo oddelka vodi namestnik
vodje državnega tožilstva ali drug državni tožilec, ki ga z razporedom dela
določi vodja državnega tožilstva.
Zadeve iz pristojnosti državnega tožilstva razporeja med
državne tožilce vodja državnega tožilstva, vodja oddelka, vodja zunanjega
oddelka ali drug državni tožilec, ki ga vodja za to pooblasti. Delo mora biti
razporejeno tako, da so državni tožilci čim enakomerneje obremenjeni.
56. člen
Upravne in nadzorstvene pristojnosti v zvezi z delovanjem
državnega tožilstva ima vodja državnega tožilstva.
Za vodjo državnega tožilstva Republike Slovenije je lahko
postavljen državni tožilec, ki izpolnjuje pogoje za vrhovnega državnega
tožilca. Za vodjo višjega državnega tožilstva je lahko postavljen državni
tožilec, ki izpolnjuje pogoje za višjega državnega tožilca, za vodjo okrožnega
državnega tožilstva pa državni tožilec, ki izpolnjuje pogoje za okrožnega
državnega tožilca.
Vodja državnega tožilstva ima poleg pristojnosti, določenih s
tem ali drugim zakonom, tudi druge pristojnosti, ki gredo predstojniku
državnega organa po splošnih predpisih.
Vodja državnega tožilstva ima namestnika, ki ga na predlog
generalnega državnega tožilca Republike Slovenije imenuje minister za
pravosodje.
Namestnik vodje državnega tožilstva opravlja funkcije in
naloge iz pristojnosti vodje državnega tožilstva, če je ta odsoten ali zadržan.
Vodje in namestniki okrožnih in višjih državnih tožilstev se
imenujejo za dobo šestih let z možnostjo ponovnega imenovanja.
57. člen
Vodja državnega tožilstva Republike Slovenije je generalni
državni tožilec Republike Slovenije.
Državni tožilci, imenovani pri državnem tožilstvu Republike
Slovenije, imajo naziv vrhovni državni tožilec.
Državni tožilci, imenovani pri višjem državnem tožilstvu,
imajo naziv višji državni tožilec.
Državni tožilci, imenovani pri okrožnem državnem tožilstvu,
imajo naziv okrožni državni tožilec.
58. člen
Pri vsakem državnem tožilstvu je potrebno število strokovnih
sodelavcev za opravljanje pravnih del in potrebno število administrativnih in
drugih delavcev.
Število in vrste delovnih mest delavcev iz prejšnjega
odstavka določi minister za pravosodje na predlog personalne komisije, potrdi
pa Vlada Republike Slovenije.
59. člen
Ministrstvo za pravosodje skrbi za razvoj, enotnost in
delovanje informacijske podpore poslovanja državnih tožilstev.
60. člen
Okrožna državna tožilstva so dolžna skrbeti, da so državni
tožilci po razporedu dela dosegljivi za nujno izvajanje funkcij po določbah
zakona o kazenskem postopku in zakona o prekrških zunaj delovnega časa ter ob
dela prostih dnevih (dežurna služba).
Peto poglavje
OBVEŠČANJE, POROČANJE, NAVODILA IN NADZOR
61. člen
O kazenskih zadevah, ki so širšega javnega pomena ali v
katerih niso jasna temeljna pravna vprašanja kazenskega pregona, so dolžna
okrožna javna tožilstva nemudoma obvestiti državno tožilstvo Republike
Slovenije.
Minister za pravosodje lahko v zvezi z izvrševanjem svojih
pristojnosti zahteva, da mu državna tožilstva poročajo o zadevah, ki jih
obravnavajo.
62. člen
Državna tožilstva pošiljajo letna poročila o delu državnim
tožilstvom višjih stopenj in ministrstvu za pravosodje, državno tožilstvo
Republike Slovenije pošlje skupno letno poročilo o delu državnih tožilstev tudi
državnemu zboru.
63. člen
Generalni državni tožilec ali po njegovem pooblastilu drug
državni tožilec posreduje obvestila o delu državnih tožilcev sredstvom javnega
obveščanja s pošiljanjem pismenih sporočil ali sklicevanjem tiskovnih konferenc
oziroma na drug primeren način, ki ga določi generalni državni tožilec.
64. člen
Generalni državni tožilec Republike Slovenije daje splošna
navodila za ravnanje državnih tožilcev, ki se nanašajo na enotno uporabo zakona
pri državnih tožilstvih in na izenačevanje politike pregona.
Vodja okrožnega ali višjega državnega tožilstva lahko v
zadevah iz svoje pristojnosti dajeta obvezna splošna navodila za ravnanje
državnih tožilcev in državnih tožilstev.
Preden izda državni tožilec navodilo iz prvega ali drugega
odstavka tega člena, je treba predlog navodila obravnavati na sestanku z
okrožnimi in višjimi državnimi tožilci.
Navodila iz prvega in drugega odstavka tega člena morajo biti
dana v pisni obliki.
65. člen
Če državni tožilec meni, da bo upoštevanje navodila privedlo
do odločitve, ki bo v nasprotju z ustavo ali zakonom, ali če ima v zvezi z
navodilom druge tehtne pomisleke, obvesti o tem (v pisni obliki) nadrejenega
vodilnega državnega tožilca in izdajatelja navodila. Obvestilo pošlje, preden
opravi procesno dejanje ali uporabi ukrep, na katerega se navodilo nanaša,
razen če bi odlašanje s procesnim aktom ali ukrepom povzročilo nepopravljive
pravne ali dejanske posledice.
Če je državni tožilec prepričan, da se od njega zahteva
protipravno ali škodljivo ravnanje, ga nadrejeni državni tožilec odveze
nadaljnjega dela na zadevi, razen če je nevarno, da bi zaradi tega prišlo do
nepopravljive zakasnitve nujnega procesnega akta ali ukrepa.
V primeru iz drugega odstavka tega člena nadrejeni državni
tožilec sam odloči o zadevi ali jo dodeli drugemu državnemu tožilcu, če še ta s
tem strinja.
66. člen
Nadrejeni in višji državni tožilec sme prevzeti posamezno
zadevo ali opravilo, za katero je sicer pristojen nižji državni tožilec.
67. člen
Nadzorstveni pregled poslovanja okrožnih državnih tožilstev z
njegovega območja izvaja višje državno tožilstvo s pregledovanjem spisov, ki
jih zahteva ha vpogled, in na drug primeren način, najmanj enkrat na tri leta
pa z neposrednim pregledom dokumentacije in vpisnikov pri okrožnem državnem
tožilstvu.
Na način, določen v prejšnjem odstavku, izvaja nadzorstveno
pravico nad državnimi tožilstvi nižje stopnje tudi državno tožilstvo Republike
Slovenije, s tem da mora neposredni pregled poslovanja višjih državnih
tožilstev opraviti najmanj enkrat na tri leta, poslovanja okrožnih državnih
tožilstev pa najmanj enkrat na štiri leta.
Poročila o splošnih nadzorstvenih pregledih iz prvega
odstavka tega člena se pošljejo generalnemu državnemu tožilcu Republike
Slovenije in ministru za pravosodje. Temu se pošljejo tudi poročila o splošnih
nadzorstvenih pregledih iz prejšnjega odstavka. Z ugotovitvami pregleda morajo
biti seznanjeni državni tožilci pri organu, katerega poslovanje je bilo
pregledano.
68. člen
Nadzorstvene pritožbe v zvezi z delom okrožnega državnega
tožilca se pošljejo pristojnemu vodji višjega državnega tožilstva, nadzorstvene
pritožbe v zvezi z delom drugih državnih tožilcev pa generalnemu državnemu
tožilcu. Če nadzorstvena pritožba ni očitno neutemeljena, pristojni vodja
državnega tožilstva z njeno vsebino seznani državnega tožilca, na katerega delo
se pritožba nanaša, in zahteva od njega pojasnila oziroma poročilo o
okoliščinah ali dejstvih, ki jih navaja pritožnik.
69. člen
Kolikor zakon ne določa drugače, je vpogled v spise, vpisnike
in drugo dokumentacijo državnega tožilstva dovoljen samo državnim tožilcem in
državnim uradnikom ministrstva za pravosodje, ki so kot državni tožilci
dodeljeni ministrstvu.
Sodišče oziroma državni zbor lahko zahteva listine iz
prejšnjega odstavka na vpogled, kolikor se nanašajo na predmet kazenskega
postopka oziroma na parlamentarno preiskavo.
Minister za pravosodje lahko dovoli vpogled vpisnikov in
spisov državnega tožilstva osebi, ki izkaže, da so ji podatki iz vpisnikov
potrebni za znanstvenoraziskovalno delo. Dovoljenje se lahko nanaša le na
vpisnike in spise, ki so arhivirani.
_________
Zakon o
državnem tožilstvu
(Uradni list RS, št. 63/94)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»Šesto poglavje
PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
70. člen
Državna tožilstva, ustanovljena s tem zakonom; začnejo z
delom 1. januarja 1995. S tem dnem prevzamejo zadeve, dokumentacijo,
sredstva, prostore in delavce iz 44. člena zakona o javnem tožilstvu (Uradni
list SRS, št. 10/77, 7/86, 41/87 in Uradni list RS, št. 8/90):
-
državno tožilstvo Republike Slovenije od dotedanjega javnega tožilstva
Republike Slovenije,
-
višje državno tožilstvo od dotedanjega višjega javnega tožilstva,
-
okrožno državno tožilstvo od dotedanjega temeljnega javnega tožilstva.
71. člen
Do imenovanja v trajno tožilsko funkcijo oziroma do izteka
mandata, nadaljujejo javni tožilci z delom kot vodje državnih tožilstev,
namestniki javnih tožilcev pa kot državni tožilci ustreznega položaja.
72. člen
Javni tožilci in njihovi namestniki, ki ob uveljavitvi tega
zakona opravljajo funkcije javnega tožilstva, imajo pravico pred iztekom
svojega mandata prijaviti kandidaturo za imenovanje v funkcijo državnega
tožilca po določbah tega zakona za mesto državnega tožilca, ki ga zasedajo.
Kandidaturo prijavijo ministrstvu za pravosodje.
V primeru iz prejšnjega odstavka se šteje, da se javni
tožilec oziroma namestnik javnega tožilca odpove svojemu mandatu, zaradi česar
se njegovo tožilsko mesto šteje za prosto in ga mora ministrstvo za pravosodje
razpisati v petnajstih dneh po prejemu kandidature javnega tožilca oziroma
namestnika javnega tožilca. Kandidatura mora vsebovati vse sestavine, ki se po
določbah tega zakona zahtevajo za prijavo na prosto mesto državnega tožilca
oziroma pomočnika državnega tožilca.
Javnemu tožilcu ali njegovemu namestniku iz prvega odstavka
tega člena preneha mandat z dnem, ko je na podlagi razpisnega postopka imenovan
državni tožilec. Če po razpisnem postopku ni imenovan državni tožilec, se javni
razpis ponovi.
Osebe iz prvega odstavka tega člena, ki ne izpolnjujejo
pogoja za imenovanje na mesto okrožnega državnega tožilca, imajo pravico
kandidirati na mesto pomočnika državnega tožilca.
73. člen
Prosta mesta državnih tožilcev iz tretjega odstavka 8. člena
ustavnega zakona za izvedbo ustave Republike Slovenije (Uradni list RS, št.
33/91) in državnih tožilcev, ki po določbi prvega in drugega odstavka 8. člena
citiranega ustavnega zakona nadaljujejo mandat, se razpišejo tri mesece pred
iztekom njihovega mandata.
74. člen
Za javne tožilce in njihove namestnike oziroma državne
tožilce iz prvega odstavka 72. člena tega zakona in prejšnjega člena, ki
prijavijo kandidaturo za prosto mesto državnega tožilca, se izdela strokovna
ocena dela državnega tožilca. Strokovno oceno izdela neposredno višji javni
tožilec, za namestnike javnega tožilca Republike Slovenije javni tožilec
Republike Slovenije.
Določba prejšnjega odstavka se ne uporablja za javnega
tožilca Republike Slovenije.
75. člen
Javni tožilci in njihovi namestniki, ki so na funkciji ob
uveljavitvi tega zakona, pa do izteka mandata niso imenovani za državne tožilce
po določbah tega zakona, imajo po prenehanju mandata pravice, ki so jih po
določbi 30. člena zakona o javnem tožilstvu imeli pred uveljavitvijo tega
zakona javni tožilci, ki po izteku mandata niso bili ponovno imenovani.
76. člen
Število državnih tožilcev pri državnih tožilstvih,
ustanovljenih s tem zakonom, mora biti določeno v tridesetih dneh po
uveljavitvi tega zakona.
77. člen
Prve volitve članov personalne komisije morajo biti razpisane
petnajst dni po uveljavitvi tega zakona.
Volitve se izvedejo po določbi prvega odstavka 21. člena tega
zakona s tem, da imajo pravico voliti in biti voljeni za člana personalne
komisije javni tožilci in njihovi namestniki oziroma državni tožilci in
pomočniki državnih tožilcev, ki na dan volitev opravljajo javno tožilsko
oziroma državno tožilsko funkcijo in so vpisani v začasni volilni imenik, ki ga
sestavi ministrstvo za pravosodje.
Do konstituiranja personalne komisije dajejo mnenja v
razpisnih postopkih za mesto državnega tožilca neposredno višja tožilstva in
javni tožilec Republike Slovenije.
Postopek po določbi 72. člena tega zakona se lahko izvede, ko
je konstituirana personalna komisija.
78. člen
Navodila o notranjem poslovanju državnih tožilstev (7. člen)
morajo biti izdana v treh mesecih po uveljavitvi tega zakona. Do izdaje se
smiselno uporabljajo pravila o poslovanju in vodenju vpisnikov in drugih
pomožnih knjig, izdana po določbi 54. člena zakona o javnem tožilstvu, kolikor
niso v nasprotju z določbami tega zakona.
79. člen
S 1. januarjem 1995 preneha veljati zakon o javnem
tožilstvu.
Ne glede na določbo prejšnjega odstavka se za državne tožilce
iz'73. člena tega zakona do imenovanja za državnega tožilca po določbah tega
zakona uporabljajo določbe zakona o javnem tožilstvu, ki se nanašajo na
razrešitev javnega tožilca in njegovih namestnikov.
80. člen
Določbe tega zakona o plačah državnih tožilcev se pričnejo
uporabljati s 1. julijem 1994.
81. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.
_________
Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o državnem
tožilstvu – ZDT-A (Uradni list RS, št. 59/99)
vsebuje naslednje prehodne in končno določbo:
»6. člen
Podrobnejše navodilo za organizacijo in delo skupine iz
drugega odstavka 10.a člena zakona in določitev potrebnega števila mest
državnih tožilcev v skupini iz prvega odstavka 10.b člena zakona je treba
izdati v treh mesecih po uveljavitvi tega zakona.
7. člen
Do ustanovitve skupine po določbah tega zakona deluje
obstoječa skupina tožilcev za posebne zadeve pri Državnem tožilstvu Republike
Slovenije.
Skupina po tem zakonu se ustanovi in prične z delovanjem
najkasneje v štirih mesecih po uveljavitvi tega zakona.
8. člen
Ta zakon začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije.«.