Uradni list RS, št. 5/91
Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo
predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega
organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Zakona o delavcih
v državnih organih obsega:
-
Zakon o delavcih v državnih organih (Uradni list RS, št. 15/90 z dne 20.
4. 1990),
-
Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o delavcih v državnih organih
(Uradni list RS, št. 5/91 z dne 8. 2. 1991).
ZAKON
o delavcih v državnih organih
(neuradno prečiščeno besedilo št. 1)
I. SPLOŠNA DOLOČBA
1. člen
Delovna razmerja in osebni dohodki delavcev
v državnih organih se urejajo z zakonom o temeljnih pravicah iz delovnega
razmerja, z zakonom o delovnih razmerjih in s tem zakonom, če s posebnim
zakonom ni drugače določeno.
2. člen
V državnih organih ima sindikat položaj,
kot ga določa zakon o delovnih razmerjih. Za delovanje sindikata se
zagotavljajo enaki pogoji, kot so določeni s kolektivno pogodbo za delovanje
sindikata v družbenih dejavnostih.
II. DELOVNA RAZMERJA
Sklenitev delovnega razmerja
3. člen
Delavec sklene delovno razmerje za delovno
mesto, določeno v sistemizaciji delovnih mest, za katerega izpolnjuje
predpisane pogoje.
Sistemizacijo delovnih mest določi
funkcionar, ki vodi upravni organ (v nadaljnjem besedilu: predstojnik) s
soglasjem izvršnega sveta.
Skupne osnove za sistemizacijo delovnih
mest ter nomenklaturo nazivov za skupine delovnih mest, enotne zahteve glede
strokovne izobrazbe in druge pogoje, potrebne za zasedbo delovnih mest v
upravnih in pravosodnih organih, določi Izvršni svet Skupščine Republike
Slovenije.
4. člen
V državnem organu lahko sklene delovno
razmerje, kdor poleg splošnih pogojev, določenih z zakonom, izpolnjuje še tele
posebne pogoje:
-
da je državljan SFRJ,
-
da je polnoleten,
-
da ni bil obsojen za kaznivo dejanje, ki je po zakonu ovira za sklenitev
delovnega razmerja v državnem organu,
-
da ima predpisano strokovno izobrazbo,
-
da izpolnjuje druge posebne pogoje, določene v sistemizaciji delovnih
mest.
Za višje upravne delavce in upravne delavce
ter za tiste strokovno tehnične delavce, ki opravljajo neposredno delo s
strankami, je pogoj za sklenitev delovnega razmerja tudi aktivno znanje
slovenskega jezika; na območjih, na katerih je določena enakopravnost
italijanskega oziroma madžarskega jezika, pa tudi jezikov teh narodnosti.
Pisarniško-tehnična in pomožna dela lahko
opravlja tudi delavec, ki je dopolnil 15 let starosti.
Tuj državljan ali oseba brez državljanstva lahko sklene delovno
razmerje v državnem organu z dovoljenjem republiškega upravnega organa, pristojnega
za pravosodje in upravo.
5. člen
Delavci, ki jih imenuje ali daje soglasje k
njihovemu imenovanju izvršni svet, sklenejo delovno razmerje z dnem imenovanja,
če z aktom o imenovanju ni drugače določeno.
Brez objave se lahko sklene delovno
razmerje v primerih, določenih z zakonom.
6. člen
Odločbe, ki se nanašajo na uresničevanje
pravic, obveznosti in odgovornosti iz delovnega razmerja, izdaja predstojnik,
če z zakonom ni drugače določeno.
Delavci v državnih organih se lahko na
ustrezen način organizirajo za dajanje mnenj, pripomb in predlogov predstojniku
v zadevah iz prejšnjega odstavka, o katerih odloča predstojnik.
7. člen
Če predstojnik oceni, da je glede na obseg
dela potrebno skleniti delovno razmerje z novimi delavci, določi v skladu s
sistemizacijo delovnih mest tudi število in vrsto potrebnih delavcev.
Pred odločitvijo o zasedbi prostega
sistemiziranega delovnega mesta z novimi delavci mora predstojnik ugotoviti,
ali je mogoče na tako delovno mesto razporediti delavca iz drugega državnega
organa iste družbenopolitične skupnosti.
8. člen
V državnem organu se lahko sklene delovno
razmerje za določen čas:
-
če se začasno poveča obseg dela državnega organa,
-
če je treba nadomestiti začasno odsotnega delavca, ker je nujno, da se
opravijo določena dela in naloge,
-
če gre za dela, ki so projektno organizirana,
-
če gre za delavca, ki sklene delovno razmerje zaradi usposabljanja in
izpopolnjevanja,
-
v drugih primerih, ko izvršitev del po svoji naravi traja določen čas.
9. člen
Kadar gre za dela, katerih opravljanje ne
zahteva polnega delovnega časa, zaradi njihove narave in zahtevnosti pa jih ni
mogoče združevati z deli drugih delovnih mest, se lahko sklene delovno razmerje
za delovni čas, krajši od polnega delovnega časa. Taka dela se določijo v
sistemizaciji delovnih mest.
10. člen
Za ugotovitev kandidatove usposobljenosti
za delo se lahko opravi predhodni preizkus. Predhodni preizkus je obvezen za
delavce, ki se prvič zaposlijo v državnih organih.
Kandidatovo usposobljenost za delo se lahko
preizkusi s pisno nalogo, s testom ali na drug primeren način, ki ga določi
predstojnik.
11. člen
Za delovna mesta upravnih delavcev in
strokovno tehničnih delavcev z visoko izobrazbo in drugih delavcev, za katera
je tako določeno s sistemizacijo delovnih mest, se kot poseben pogoj za delo
določi poskusno delo. Poskusno delo sme trajati najmanj en in največ šest
mesecev, kar se za posamezna delovna mesta določi v sistemizaciji delovnih
mest.
Poskusno delo spremlja in ocenjuje
tričlanska komisija, imenovana za vsak primer posebej. Člani komisije morajo
imeti najmanj enako stopnjo izobrazbe kot delavec na poskusnem delu.
Poskusnega dela po prvem odstavku tega
člena ni treba opraviti delavcem, ki zasedejo delovno mesto na podlagi napredovanja
po 21. členu tega zakona.
12. člen
V primerih, ko ni mogoče v okviru rednega
delovnega časa opraviti določenih del, ki morajo biti opravljena brez
prekinitve oziroma določenega dne ali v določenem roku, lahko predstojnik
odredi, da se taka dela opravijo v času, daljšem od polnega delovnega čas.
Delo v smislu prejšnjega odstavka se lahko
odredi:
-
v primerih, ko je določena nepredvidena dela potrebno opraviti v
določenem roku, vendar samo, če tega dela ne morejo opraviti drugi delavci v
okviru polnega delovnega časa ali če nastane potreba po takšnem delu zaradi
nepredvidenega izostanka delavca, ki bi moral opraviti tako delo;
-
če je potrebno dokončati začeta dejanja v postopku pred državnimi organi
ali če je potrebno neprekinjeno opraviti druga dela;
-
če je potrebno opraviti nujno inšpekcijsko zadevo ali drugo nujno
dejanje v postopku;
-
če gre za dokončanje tehničnih opravil oziroma storitev v primeru, ko
jih zaradi tehnologije začetega procesa brez škode ali dodatnih stroškov ni
mogoče prekiniti;
-
če so potrebni neprekinjeni ukrepi pri izvajanju varnostnih nalog.
Delavec lahko opravlja delo, daljše od
polnega delovnega časa, največ 10 ur na teden.
13. člen
Če je v državnem organu organizirana
dežurna služba ali stalna pripravljenost za delo, se kot delo, daljše od
polnega delovnega časa, šteje le čas, ko je delavec dejansko opravljal dela iz
prejšnjega člena.
Dežurna služba in stalna pripravljenost za
delo se štejejo kot poseben delovni pogoj. Način in pogoji za opravljanje del
ter obseg dela, daljšega od polnega delovnega časa, se upošteva pri odmerjanju
drugih pravic, odvisnih od dolžine in narave delovnega časa.
Delavci v upravi
14. člen
Za pomoč pri vodenju dela v upravnih
organih in za opravljanje najzahtevnejših del se imenujejo višji upravni
delavci.
Za opravljanje strokovnih del, s katerimi
se na delovnem področju upravnega organa zagotavlja izvrševanje upravnih
funkcij, se imenujejo upravni delavci.
Dela, s katerimi se zagotavljajo splošni,
tehnični in drugi pogoji za delo (spremljajoča dejavnost), opravljajo strokovno
tehnični delavci.
15. člen
Višji upravni delavci v republiških
upravnih organih so: podsekretar, pomočnik predstojnika, svetovalec
predstojnika in višji svetovalec, kakor tudi svetovalec Izvršnega sveta
Skupščine Republike Slovenije.
Višji upravni delavci v občinskih upravnih
organih so pomočnik in svetovalec predstojnika ter višji svetovalec.
16. člen
Upravni delavci so: svetovalec, višji
referent, višji sodelavec, sodelavec in referent.
17. člen
V republiških upravnih organih se kot
upravni delavci s posebnimi pooblastili imenujejo republiški inšpektorji in
drugi upravni delavci, za katere so s sistemizacijo delovnih mest določena
posebna pooblastila; imenuje jih republiški sekretar s soglasjem Izvršnega
sveta Skupščine Republike Slovenije.
18. člen
Strokovno tehnični delavci so: višji
strokovni sodelavec, samostojni strokovni sodelavec, strokovni sodelavec,
finančni referent, pisarniški referent, administrativni sodelavec,
administrator in manipulant.
19. člen
Višje upravne delavce imenuje izvršni svet
na predlog predstojnika; imeti morajo visoko strokovno izobrazbo ustrezne smeri
in ustrezne delovne izkušnje.
Višji upravni delavci so za svoje delo
osebno odgovorni predstojniku oziroma vodji organizacijske enote in izvršnemu
svetu.
20. člen
Višji upravni delavci opravljajo naslednje
naloge:
-
podsekretar vodi posamezno področje v republiškem sekretariatu,
neposredno opravlja določene naloge na tem področju in opravlja druge naloge,
za katere ga pooblasti republiški sekretar;
-
pomočnik predstojnika vodi posamezno področje v upravnem organu v
sestavi ali v strokovni službi, neposredno opravlja določene naloge na tem
področju in opravlja druge naloge, za katere ga pooblasti predstojnik;
-
svetovalec predstojnika opravlja za predstojnika naloge, ki zahtevajo
posebno strokovnost;
-
višji svetovalec opravlja zahtevna dela iz ožjega delovnega področja
upravnega organa.
Najzahtevnejše naloge, ki zahtevajo visoko
strokovnost in samostojnost pri delu in se določijo z aktom o imenovanju,
opravlja svetovalec Izvršnega sveta Skupščine Republike Slovenije.
Predstojnik določi podsekretarja oziroma
pomočnika predstojnika, ki v upravnem organu oziroma strokovni službi opravlja
naloge, ki se nanašajo na organizacijo dela v organu oziroma službi, na
usklajevanje dela z organi v sestavi in na uresničevanje kadrovske politike.
21. člen
Upravnega delavca imenuje v naziv, ki je za
ustrezna delovna mesta predpisan v sistemizaciji delovnih mest, predstojnik
upravnega organa.
Upravni delavci so za svoje delo odgovorni
vodji organizacijske enote in predstojniku.
Upravni delavec lahko glede na potrebe dela
v upravnih organih po treh letih napreduje na zahtevnejše delovno mesto:
-
če izpolnjuje pogoje glede strokovne izobrazbe in delovnih izkušenj ter
druge pogoje, določene v sistemizaciji delovnih mest,
-
če se odlikuje po svoji strokovnosti, sposobnosti, po rezultatih dela in
prizadevnosti pri delu,
-
če opravi potreben strokovni izpit oziroma preizkus v skladu s posebnim
zakonom.
22. člen
Strokovnost in uspešnost višjih in drugih
upravnih delavcev ugotavlja predstojnik najmanj enkrat letno, praviloma ob
zaključku leta.
Ocena predstojnika se upošteva pri
razporejanju višjih in drugih upravnih delavcev.
Če je ocena negativna, se šteje, da višji
upravni delavec in upravni delavec ni zmožen opravljati dela, ki mu je zaupano.
Postopek in način ocenjevanja ter način
vodenja kadrovske evidence in drugih podatkov, potrebnih za izvajanje kadrovske
politike v državnih organih, določi Izvršni svet Skupščine Republike Slovenije.
23. člen
Višjega upravnega delavca in upravnega
delavca razreši dolžnosti organ, pristojen za njegovo imenovanje, če pisno
zaprosi za razrešitev ali če je s pravnomočno sodbo obsojen za kaznivo dejanje,
zaradi katerega ni primeren za opravljanje dolžnosti, na katero je bil
imenovan.
Predstojnik lahko predlaga razrešitev
višjega upravnega delavca oziroma razreši upravnega delavca tudi, če oceni, da
po svojih delovnih in strokovnih kvalitetah ni primeren za opravljanje
dolžnosti.
V postopku za razrešitev se višjemu
upravnemu delavcu in upravnemu delavcu omogoči, da se izjavi o dejstvih, ki so
pomembna za odločitev.
Če organ, pristojen za imenovanje, ugotovi,
da ni razlogov za razrešitev, izda o tem sklep.
Zoper odločbo o razrešitvi je dopusten
upravni spor.
24. člen
Višjega upravnega delavca in upravnega
delavca, ki je razrešen dolžnosti, razporedi organ, pristojen za njegovo
imenovanje, brez objave v isti ali drug organ družbenopolitične skupnosti na
delovno mesto, ki ustreza njegovemu znanju in strokovni izobrazbi; če ga ni
mogoče razporediti, se mu ponudi delovno mesto v organizaciji in skupnosti, ki
ustreza njegovemu znanju in strokovni sposobnosti.
Če višji upravni delavec in upravni delavec
ne sprejme razporeditve oziroma delovnega mesta po prejšnjem odstavku, mu
preneha delovno razmerje po preteku odpovednega roka.
25. člen
Strokovno tehničnega delavca sprejme v
delovno razmerje in razporedi na delovno mesto, za katero je ustrezen naziv
predpisan v sistemizaciji delovnih mest, predstojnik upravnega organa oziroma
višji upravni delavec, ki ga za to pooblasti predstojnik upravnega organa.
Strokovno tehnični delavec je za svoje delo
odgovoren predstojniku oziroma vodji organizacijske enote.
26. člen
Delavci v državnem organu se morajo med
trajanjem delovnega razmerja strokovno izpopolnjevati.
Strokovno izpopolnjevanje delavcev ureja
poseben zakon.
27. člen
Višji upravni delavci in upravni delavci
ter strokovno tehnični delavci ki jih določi izvršni svet, ne morejo biti člani
vodstev političnih organizacij.
Delavci v državnih organih, razen višjih
upravnih delavcev, lahko s pismenim dovoljenjem predstojnika opravljajo
posamezna dela v drugem državnem organu, podjetju, drugi organizaciji in
skupnosti in pri zasebnem delodajalcu ter tisto samostojno osebno delo, ki ni
neposredno povezano z delom v državnem organu.
Določba prejšnjega odstavka se ne nanaša na
samostojno znanstveno delo, na delo v kulturnih, umetniških, športnih,
humanitarnih in drugih podobnih organizacijah in na javno delo na
publicističnem področju.
Pripravniki
28. člen
Pripravnik se sprejme v delovno razmerje v
državnem organu praviloma za čas, ki je potreben za pridobitev delovnih
izkušenj, ki so pogoj za samostojno opravljanje dela v njegovi stroki.
29. člen
Organizacija, trajanje in potek
pripravniške dobe, program in vodstvo pripravništva, način preizkušanja
pridobljenih delovnih izkušenj med trajanjem pripravniške dobe ter program in
način opravljanja strokovnega izpita določa poseben zakon.
Razporejanje
30. člen
Razporejanje delavcev v državnih organih se
izvaja na podlagi ugotovljenih delovnih potreb, zlasti pa če je to potrebno za
izvršitev nalog državnega organa, za izboljšanje organizacije dela, za
smotrnejšo razporeditev delavcev glede na njihovo znanje in usposobljenost, če
se spremenijo pristojnosti državnega organa ali če se ukine delovno mesto, za katero
je delavec sklenil delovno razmerje v državnem organu.
31. člen
Delavca je mogoče razporediti iz enega v
drug državni organ iste družbenopolitične skupnosti, če je to potrebno zaradi
nemotenega opravljanja nalog državnega organa, in sicer:
-
če državni organ za nemoteno delo potrebuje delavca z določenim znanjem
in strokovno izobrazbo, drug državni organ, v katerem je v delovnem razmerju
delavec, ki izpolnjuje te pogoje, pa lahko opravljanje svojih nalog zagotovi z
drugačno organizacijo dela;
-
če zaradi spremenjene organizacije in razporeditve del delo delavca v
posameznem državnem organu ni več potrebno, v drugem državnem organu pa je
nezasedeno delovno mesto, ki ustreza znanju in strokovni izobrazbi delavca.
Delavca je mogoče razporediti tudi v
državni organ v drugem kraju, če se zaradi dela v drugem kraju bistveno ne
poslabšajo pogoji glede varstva in šolanja otrok, prevoza, stanovanjski pogoji
in drugi življenjski pogoji delavca in njegove družine.
V primerih iz prvega odstavka tega člena
sklene delavec delovno razmerje brez objave.
O razporeditvi delavca v smislu prvega
odstavka tega člena sporazumno odločita predstojnika.
Kot državni organi iste družbenopolitične
skupnosti v smislu prvega odstavka tega člena se štejejo tudi državni organi
posebne družbenopolitične skupnosti in državni organi občine, ki je združena v
to posebno družbenopolitično skupnost.
32. člen
Delavec je v izjemnih okoliščinah dolžan
opravljati delo, ki ne ustreza njegovi strokovni izobrazbi, znanju in
zmožnostim:
1.
v primeru višje sile, ki je že nastopila ali se neposredno pričakuje
(epidemija, potres, požar, poplava in druge naravne nesreče),
2.
v drugih primerih, ko so ogrožena človeška življenja in zdravje ljudi,
3.
če je treba preprečiti materialno škodo, ki grozi državnemu organu.
Delavec je dolžan opravljati dela iz
prejšnjega odstavka le toliko časa, dokler trajajo izjemne okoliščine, dokler
se ne odpravijo posledice takšnih okoliščin in dokler se ne vzpostavi nemoten
potek dela v državnem organu. Delavcu pripada osebni dohodek v višini, kot če
bi delal na delovnem mestu, za katerega je sklenil delovno razmerje.
33. člen
Delavec, ki ne izpolnjuje več z zakonom
predpisanih pogojev za opravljanje del delovnega mesta, in delavec, za katerega
se ugotovi, da ni zmožen opravljati dela, ki mu je zaupano, se razporedi na
drugo delovno mesto, ki ustreza njegovi strokovni izobrazbi, znanju in
zmožnostim.
Dejstva iz prejšnjega odstavka ugotovi
komisija, ki jo imenuje predstojnik.
Če delavec odkloni ponujeno delovno mesto,
ki ustreza njegovi strokovni izobrazbi, znanju in zmožnostim, ali če mu takega
delovnega mesta ni mogoče zagotoviti v istem ali drugem državnem organu iste
družbenopolitične skupnosti, mu po preteku odpovednega roka preneha delovno
razmerje.
Dopusti in odsotnosti z dela
34. člen
Dolžina letnega dopusta je odvisna od
delovne dobe, zahtevnosti delovnega mesta, delovne uspešnosti, delovnih
pogojev, socialnih in zdravstvenih razmer in starosti.
35. člen
Delavcem pripada glede na delovno dobo
največ 24 dni letnega dopusta, in sicer:
-
do 3 let delovne dobe
|
16 dni,
|
-
nad 3 do 7 let delovne dobe
|
17 dni,
|
-
nad 7 do 10 let delovne dobe
|
18 dni,
|
-
nad 10 do 15 let delovne dobe
|
20 dni,
|
-
nad 15 do 20 let delovne dobe
|
22 dni,
|
-
nad 20 do 25 let delovne dobe
|
23 dni,
|
-
nad 25 let delovne dobe
|
24 dni.
|
36. člen
Za zahtevnost dela pripada:
-
višjim upravnim delavcem — pet dni letnega dopusta,
-
delavcem na drugih delovnih mestih, za katera se zahteva visoka
strokovna izobrazba — štiri dni letnega dopusta,
-
delavcem na delovnih mestih, za katera se zahteva višja strokovna
izobrazba — tri dni letnega dopusta,
-
delavcem na drugih delovnih mestih — dva dni letnega dopusta.
37. člen
Glede na delovno uspešnost pripadajo
delavcu največ trije dnevi letnega dopusta.
38. člen
Delavcu se letni dopust poveča za največ
tri dni:
-
za delo v hrupu, vročini, prahu in vlagi oziroma pod vplivom vremenskih
razmer,
-
za vodenje notranje organizacijske enote,
-
za njegove socialne in zdravstvene razmere, kot so kronična in druga
daljša bolezen, skrb za otroke do 10 leta starosti in druge razmere, v katerih
delavec živi.
Delavcu se letni dopust poveča do pet dni
za delo pod vplivom ionizirajočih sevanj in za delo z razstrelivi.
39. člen
Delavcu, ki še ni dopolnil 18 let starosti,
se letni dopust poveča za sedem dni.
Delavcu, ki je dopolnil 50 let starosti,
delavcu z najmanj 60% telesno okvaro ter delovnemu invalidu, delavcu, ki neguje
in varuje težje telesno ali zmerno, težje ali težko duševno prizadete osebe, se
letni dopust poveča za pet dni.
40. člen
V dneve letnega dopusta se ne vštevajo sobote,
ko državni organ ne dela, oziroma drugi dnevi tedenskega počitka delavca.
Pravica do posameznih dni letnega dopusta
po kriterijih iz 35., 38. in 39. člena tega zakona se prizna delavcu v
koledarskem letu, ko izpolni pogoje za njihovo pridobitev.
41. člen
Delavec je lahko odsoten z dela s pravico
do nadomestila osebnega dohodka največ sedem dni v posameznem koledarskem letu,
in sicer:
-
do sedem dni zaradi nege ožjega družinskega člana v primerih, ko nima
pravice do nadomestila osebnega dohodka za odsotnost zaradi nege družinskega
člana po predpisih o zdravstvenem zavarovanju, in sicer na podlagi zdravniškega
potrdila, in zaradi aktivnega sodelovanja pri kulturnih, športnih in podobnih
prireditvah;
-
tri dni zaradi sklenitve zakonske zveze, rojstva otroka, smrti ožjega
družinskega člana in selitve v drugo stanovanje;
-
en dan zaradi smrti bližnjih sorodnikov, zaradi vpoklica k vojaškim
vajam, ki trajajo nad šest dni, in drugih neodložljivih opravkov.
42. člen
Delavec je lahko odsoten z dela brez
pravice do nadomestila osebnega dohodka največ 30 dni v posameznem koledarskem
letu zaradi sodelovanja na seminarjih, kongresih in podobnih prireditvah,
katerih vsebina ni povezana z delom v organu, zaradi zdravljenja v zdravilišču
na lastne stroške in v primerih iz prejšnjega člena tega zakona, če posebne
okoliščine zahtevajo daljšo odsotnost.
Disciplinska odgovornost
43. člen
Delavec je disciplinsko odgovoren za
kršitve delovnih obveznosti in dolžnosti.
Kršitve delovnih obveznosti in dolžnosti so
lažje in hujše.
44. člen
Lažje kršitve delovnih obveznosti in
dolžnosti so:
1.
nepravočasno prihajanje na delo in odhajanje z dela pred koncem
delovnega časa ali neupravičena odsotnost z dela v času obvezne prisotnosti,
2.
nevestna hramba spisov ali podatkov,
3.
neopravičen izostanek z dela do dveh delovnih dni zaporedoma,
4.
opustitev obvestila o pomanjkljivostih v zvezi z varstvom pri delu,
5.
opustitev obvestila o razlogih za odsotnost z dela.
Za kršitve iz prejšnjega odstavka se lahko
izreče javni opomin ali denarna kazen.
45. člen
Hujše kršitve delovnih obveznosti in
dolžnosti so:
1.
dejanje, ki pomeni kaznivo dejanje zoper uradno dolžnost, drugo kaznivo
dejanje, storjeno na delu ali v zvezi z delom ali storjeno iz nečastnih
nagibov, in drugo kaznivo dejanje ali prekršek, s katerim se krni ugled
državnega organa,
2.
neizpolnjevanje ali nevestno, nepravočasno ali malomarno opravljanje
delovnih in drugih obveznosti,
3.
nedostojno, žaljivo ali drugače neprimerno obnašanje do posameznikov,
pravnih oseb ter drugih strank v postopku pri državnem organu,
4.
odrekanje podatkov ali dajanje nepravilnih podatkov državnim organom,
drugim organizacijam in skupnostim ter občanom, če je dajanje podatkov določeno
z zakonom ali predpisom, izdanim na njegovi podlagi,
5.
zloraba položaja ali prekoračitev pooblastila,
6.
nezakonito razpolaganje z družbenimi sredstvi,
7.
dejanja, ki ovirajo posameznike, pravne osebe in druge stranke pri
uresničevanju njihovih pravic in interesov pri državnem organu,
8.
odklonitev del, za katera je delavec sklenil delovno razmerje, ali
odklonitev delovnega naloga predstojnika ali višjega upravnega delavca brez
opravičenih razlogov,
9.
nedoseganje pričakovane delovne uspešnosti tri mesece zaporedoma iz
neopravičenih razlogov,
10.
kršitev predpisov o varovanju državne, uradne, vojaške ali poslovne
tajnosti,
11.
kršitev predpisov o varstvu pri delu, varstvu pred požarom, eksplozijo
ali drugimi naravnimi nesrečami,
12.
povzročitev večje materialne škode, če je povzročena namenoma ali iz
hude malomarnosti,
13.
opravljanje dela v drugem organu, podjetju, organizaciji ali skupnosti,
pri zasebnem delodajalcu ali opravljanje samostojnega osebnega dela brez
dovoljenja predstojnika razen za delo, za katero tako dovoljenje po zakonu ni
potrebno,
14.
dajanje nepravilnih podatkov, s katerima se spravi delavca v zmoto glede
uveljavljanja pravic iz dela ali onemogočanje vpogleda v listine, če je to
delavcu potrebno za uveljavljanje njegovih pravic,
15.
neopravičeni izostanek z dela pet delovnih dni v obdobju šestih mesecev
ali neopravičena izostanek z dela tri dni zaporedoma,
16.
zloraba odsotnosti z dela zaradi bolezni,
17.
kršitve pravic delavcev,
18.
prihajanje na delo v vinjenem stanju ali uživanje med delom alkohola ali
drugega narkotičnega sredstva, ki zmanjšuje zmožnost za delo,
19.
odklonitev predpisanega zdravstvenega pregleda,
20.
ponavljanje lažjih kršitev delovnih obveznosti.
Za hujše kršitve delovnih obveznosti in
dolžnosti iz 1. do 12. točke prejšnjega odstavka se obvezno izreče ukrep
prenehanja delovnega razmerja; za ostale hujše kršitve se lahko izreče ukrep
prenehanja delovnega razmerja, če so s storitvijo ali opustitvijo dejanja
nastale hujše posledice za življenje in zdravje ljudi oziroma za delo državnega
organa.
46. člen
Disciplinske ukrepe izrekata predstojnik in
disciplinska komisija, ki jo imenuje izvršni svet.
47. člen
Predstojnik odloča o disciplinski
odgovornosti delavcev na prvi stopnji.
48. člen
Zoper odločitev predstojnika ima delavec
pravico do ugovora na disciplinsko komisijo v osmih dneh po vročitvi odločbe.
Zoper odločbo disciplinske komisije je
dovoljeno sodno varstvo.
49. člen
Disciplinski postopek začne predstojnik po
lastni odločitvi ali na zahtevo vodje organizacijske enote oziroma višjega
upravnega delavca.
Vsak delavec v organu ima pravico dati
pobudo za začetek postopka.
50. člen
Delavca je mogoče začasno odstraniti z
delovnega mesta in ga prerazporediti na drugo delovno mesto oziroma začasno
odstraniti z dela v državnem organu, če je zoper njega uveden kazenski postopek
za dejanje, ki ga je storil na delu ali v zvezi z delom, ali če je zoper njega
uveden disciplinski postopek zaradi hujše kršitve delovne obveznosti in
dolžnosti, za katero se izreče prenehanje delovnega razmerja.
Odškodninska odgovornost
51. člen
Delavec je odškodninsko odgovoren za škodo,
ki jo je pri delu oziroma v zvezi z delom v državnem organu namenoma ali iz
hude malomarnosti povzročil državnemu organu ali komu drugemu.
Odškodninsko odgovornost delavca ugotovi
posebna komisija, ki jo imenuje predstojnik državnega organa.
52. člen
Če bi bilo zaradi plačila celotne
odškodnine ogroženo preživljanje delavca in njegove družine, je lahko delavec
deloma oproščen plačila odškodnine v primerih, ko gre za škodo, povzročeno iz
hude malomarnosti.
Prenehanje delovnega razmerja
53. člen
Delavcu preneha delovno razmerje v državnem
organu v primerih, določenih z zakonom.
Odpovedni rok, ki se določi v sistemizaciji
delovnih mest, traja najmanj en mesec in največ šest mesecev.
54. člen
Če je delavec obsojen za kaznivo dejanje,
ki je po zakonu ovira za sklenitev delovnega razmerja v državnem organu, mu
delovno razmerje preneha z dnem, ko je državnemu organu vročena pravnomočna
sodba.
Delavcu, ki sklene delovno razmerje v
državnem organu s pogojem, da opravi v določenem roku strokovni izpit ali drug
predpisan preizkus strokovne usposobljenosti, preneha delovno razmerje, če tega
izpita oziroma preizkusa ne opravi, po preteku odpovednega roka.
55. člen
Če se državni organ odpravi, prevzame
državni organ, v katerega delovno področje preidejo naloge odpravljenega
državnega organa, tudi delavce, ki so opravljali ta dela.
V primeru iz prejšnjega odstavka pripravnik
konča pripravniško dobo in dela strokovni izpit v drugem državnem organu iste
družbenopolitične skupnosti.
56. člen
Če so zaradi spremenjenih pristojnosti
državnega organa, zaradi trajnega zmanjšanja obsega dela ali zaradi tehnoloških,
organizacijskih in drugih z zakonom določenih operativnih razlogov posamezna dela postala začasno ali za dalj kot šest mesecev nepotrebna, se delavcem, ki so opravljali
taka dela v državnem organu, zagotovijo pravice
v skladu z zakonom.
Kriterije za ugotavljanje nepotrebnih delavcev, določene z
zakonom, lahko izvršni svet podrobneje uredi s svojim aktom.
57. člen
(črtan)
58. člen
Višino nadomestila osebnega dohodka in drugih prejemkov, ki
pripadajo delavcu, katerega delo ni več potrebno, določi izvršni svet v skladu
z zakonom.
Pri določitvi višine odpravnine se upošteva skupna delovna
doba v vseh državnih organih.
III. OSEBNI DOHODKI
59. člen
Sredstva za osebne dohodke se določajo na
podlagi povprečnega osebnega dohodka, izplačanega v gospodarstvu Republike
Slovenije, koeficientov za določanje osebnih dohodkov, odstotka za vrednotenje
delovnih izkušenj in odstotka, ki se nameni za vrednotenje delovne uspešnosti.
Ne glede na določbe prejšnjega odstavka se
sredstva za osebne dohodke delavcev oblikujejo najmanj v višini z zakonom
določenih zajamčenih osebnih dohodkov.
60. člen
Osnova za obračun osebnega dohodka je
povprečni osebni dohodek na delavca, izplačan v gospodarstvu Republike
Slovenije za pretekli mesec po uradnih podatkih Zavoda Republike Slovenije za
statistiko, ki je lahko zmanjšan za odstotek, ki ga določi Izvršni svet
Skupščine Republike Slovenije glede na proračunske možnosti.
Koeficienti za določanje osebnih dohodkov
za posamezne skupine delovnih mest so določeni v razponu; najvišji koeficient
je 6.
Delovne izkušnje se vrednotijo tako, da se
osebni dohodek delavca v mesečnem znesku poveča za 0,5 % za vsako začeto leto
delovne dobe, vendar največ do 20 %. Odstotek 0,5 se za ženske, ki imajo več
kot 25 let delovne dobe, poveča še za 0,25 % za vsako začeto leto delovne dobe.
Obseg sredstev, ki se namenijo za
vrednotenje delovne uspešnosti, določi izvršni svet.
61. člen
Osebni dohodek se določi tako, da se osnova
za obračun osebnih dohodkov pomnoži s koeficientom za določanje osebnih
dohodkov in poveča za odstotek za vrednotenje delovnih izkušenj ter za odstotek
za vrednotenje delovne uspešnosti.
62. člen
Osebni dohodek se med letom ugotavlja in
izplačuje kot mesečna akontacija; akontacija se lahko izplačuje tudi večkrat
mesečno, vendar le za že opravljeno delo.
Ob izplačilu akontacije in ob ugotovitvi
osebnega dohodka za preteklo leto, se delavcu vroči pismen obračun po vseh
kriterijih, po katerih so se delila sredstva za osebne dohodke.
Podatki o osebnih dohodkih posameznika niso
javni.
63. člen
Za delovna mesta višjih upravnih delavcev v
republiških državnih organih se določi koeficient od 4,2 do vključno 6.
Za delovna mesta višjih upravnih delavcev v
občinskih državnih organih se določi koeficient do vključno 4,5.
Koeficient za posameznega višjega upravnega
delavca določi izvršni svet.
64. člen
Za skupine delovnih mest upravnih in
strokovno tehničnih delavcev se določijo naslednji najvišji koeficienti:
-
do vključno 4,5 za delovna mesta, za katera se zahteva končan program za
pridobitev visoke strokovne izobrazbe (VII/1) ali program za izpopolnjevanje,
ki omogoča specializacijo ali program za pridobitev magisterija (VII/2) ali
program za pridobitev doktorata znanosti (VIII) ter od enega do pet let
delovnih izkušenj;
-
do vključno 3,2 za delovna mesta, za katera se zahteva končan program za
pridobitev višje strokovne izobrazbe (VI/1) ali program za izpopolnjevanje, ki
omogoča specializacijo (VI/2), ter od devet mesecev do treh let delovnih izkušenj;
-
do vključno 2,5 za delovna mesta, za katera se zahteva končan štiriletni
program srednjega izobraževanja (V) ali program za izpopolnjevanje v srednjem
izobraževanju, ki omogoča specializacijo, oziroma nadaljevalni program
srednjega izobraževanja ter delovne izkušnje od šest mesecev do dveh let;
-
do vključno 2,0 za delovna mesta, za katera se zahteva končan triletni
program srednjega izobraževanja ter šest mesecev delovnih izkušenj;
-
do vključno 1,6 za delovna mesta, za katera se zahteva dveletni program
srednjega izobraževanja (III);
-
do vključno 1,2 za delovna mesta, za katera se zahteva skrajšan program
srednjega izobraževanja (II) ali usposobitev za opravljanje določenih del;
-
do vključno 0,8 za delovna mesta, za katera se zahtevajo enostavna
praktična znanja.
Izvršni svet Skupščine Republike Slovenije
v skladu z nomenklaturo nazivov za skupine delovnih mest določi koeficient za
delovna mesta v okviru posamezne skupine iz prejšnjega odstavka.
65. člen
Za posamezna delovna mesta iz prejšnjega
člena, ki zahtevajo specifična strokovna znanja ali posebno izurjenost, lahko izvršni
svet izjemoma določi višji koeficient.
66. člen
V okviru sredstev za osebne dohodke se
državnemu organu posebej zagotavljajo sredstva za dodatke za posebne pogoje
dela, ki izhajajo iz razporeditve delovnega časa; za delo, daljše od polnega
delovnega časa, za nočno delo, za delo ob nedeljah, praznikih in drugih dela
prostih dnevih, za delo v deljenem delovnem času, za stalno pripravljenost in
dežurstvo.
Višino sredstev iz prejšnjega odstavka
določi izvršni svet ob upoštevanju kriterijev, ki veljajo za delavce v
gospodarstvu Republike Slovenije.
67. člen
Sredstva za osebne dohodke pripravnikov se
zagotavljajo v višini 70 % od vrednosti delovnega mesta, na katerega se
pripravnika lahko razporedi po zaključku pripravništva.
68. člen
V aktu državnega organa se kot kriteriji za
delitev osebnih dohodkov določijo zahtevnost del delovnega mesta, delovna
uspešnost in delovne izkušnje delavca.
Zahtevnost se določi v okviru vrednosti, ki
se državnemu organu zagotavlja za ustrezno skupino delovnih mest po 64. členu
tega zakona. Izvršni svet določi, za koliko se lahko vrednost del posameznega
delovnega mesta razlikuje od vrednosti del drugih delovnih mest v isti skupini.
Pri ugotavljanju delovne uspešnosti se
upošteva zlasti obseg opravljenega dela, strokovnost pri delu, uporabnost
oziroma izvirnost rešitev, pravilnost uporabe predpisov in pooblastil,
pogostost napak pri delu, izraba delovnega časa, izpolnjevanje rokov in
smotrnost porabe sredstev.
Delovno uspešnost delavca ugotovi
predstojnik glede na obseg in kakovost opravljenega dela.
IV. NADOMESTILA TER DRUGI PREJEMKI IN POVRAČILA
69. člen
Delavci imajo pravico do nadomestila
osebnega dohodka za čas odsotnosti z dela, pravico do prejemkov iz sredstev
skupne porabe ter do povračil za določene stroške pri opravljanju dela v skladu
s splošnim aktom organa, v katerem delajo.
70. člen
Delavcem se zagotavljajo sredstva skupne
porabe za regres za letni dopust, priznanja ob delovnih jubilejih, nagrade ob
upokojitvi, izobraževanje, rekreacijo, kulturno življenje, preventivno
zdravstveno varstvo in za druge namene.
Višino sredstev za posamezne namene skupne
porabe določi izvršni svet največ v višini, določeni na podlagi kriterijev, ki
veljajo za delavce v gospodarstvu Republike Slovenije.
Nagrada ob
upokojitvi znaša tri zadnje osebne dohodke delavca; enak znesek pripada svojcem
ob smrti delavca.
71. člen
Delavci imajo pravico do nadomestila in
povračil določenih materialnih stroškov: za dnevnice ter stroške prenočevanja
na službenem potovanju, za uporabo lastnega avtomobila v službeni namen, za
prevoz na delo in z dela, za selitvene stroške, za nadomestilo za prehrano med
delom in za nadomestilo za ločeno življenje.
Višino nadomestil in povračil iz prejšnjega
odstavka določi izvršni svet največ v višini, določeni na podlagi kriterijev,
ki veljajo za delavce v gospodarstvu Republike Slovenije.
V. VARSTVO PRAVIC
72. člen
Delavec ima pravico vložiti zahtevo za
uveljavljanje svojih pravic iz delovnega razmerja ter pravico do ugovora zoper
odločitve o njegovih pravicah, obveznostih in odgovornostih.
Zahtevo vloži delavec pri predstojniku
oziroma drugem organu, bi je pristojen za odločitev o pravicah, obveznostih in
odgovornostih delavca, ugovor pa pri organu, ki je odločil o njegovih pravicah,
obveznostih in odgovornostih. Predstojnik oziroma drug pristojni organ
preizkusita svojo odločitev in jo lahko spremenita.
Če delavec ni zadovoljen z odločitvijo o
zahtevi oziroma ugovoru ali če pristojni organ ne odloči v 30 dneh od vložitve,
lahko delavec zahteva varstvo svojih pravic pri pristojnem sodišču.
Zakon o delavcih
v državnih organih (Uradni list RS, št. 15/90) vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»VI. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
73. člen
Določbe o delavcih v upravi se uporabljajo
tudi za samostojne in druge strokovne službe izvršnih svetov ter skupščin občin
in posebnih družbenopolitičnih skupnosti.
74. člen
Način uporabe posameznih določb tega zakona
za strokovne službe Predsedstva Republike Slovenije, Skupščine Republike
Slovenije, Ustavnega sodišča Republike Slovenije, družbenega pravobranilca
samoupravljanja, za pravosodne organe in za civilne osebe v štabih teritorialne
obrambe se določi z aktom organa.
Vrste večjih upravnih delavcev in upravnih
delavcev v strokovnih službah iz prejšnjega odstavka določa sistemizacija delovnih
mest tega organa.
Določbe 53. do 58. člena tega zakona se
uporabljajo tudi za delavce, ki so do uveljavitve zakona o spremembah določb
zakonov, ki določajo pooblastila in naloge družbenopolitičnih organizacij
(Uradni list Republike Slovenije, št. 8/90), opravljali naloge na podlagi
določb, razveljavljenih z navedenim zakonom.
75. člen
Določbe tega zakona, ki se nanašajo na
osebne dohodke in letni dopust višjih upravnih delavcev ter na nadomestila,
druge prejemke in povračila, se smiselno uporabljajo tudi za predstojnike
strokovnih služb skupščin občin in posebnih družbenopolitičnih skupnosti, za
predstojnike občinskih upravnih organov, ki jih imenuje skupščina občine
oziroma posebne družbenopolitične skupnosti, za predstojnike upravnih organov
in strokovnih služb, ki jih imenuje izvršni svet in za namestnike
predstojnikov.
76. člen
Določbe tega zakona, ki veljajo za občinske
organe, veljajo tudi za organe posebnih družbenopolitičnih skupnosti.
77. člen
Določbe, ki se nanašajo na pooblastila
republiškega sekretarja (člena 17 in 20), veljajo tudi za predstojnike
samostojnih republiških upravnih organov in organizacij.
78. člen
Strokovno tehnični delavci v državnih
organih, ki jim je bila pod pogoji iz 284. člena zakona o sistemu državne
uprave in o Izvršnem svetu Skupščine SR Slovenije ter o republiških upravnih
organih (Uradni list SRS, št. 24/79) priznana delovna zmožnost za opravljanje
določenih del, lahko še naprej opravljajo ta dela.
79. člen
Akti iz 3. in 64. člena tega zakona morajo
biti sprejeti najkasneje v dveh mesecih po uveljavitvi zakona, ki bo urejal
državno upravo in organizacijo republiške uprave.
Državni organi morajo svoje akte iz 68. in
69. člena tega zakona v treh mesecih uskladiti z akti iz prejšnjega odstavka.
Po uskladitvi splošnih aktov s tem zakonom
prenehajo državni organi uporabljati družbeni dogovor o skupnih osnovah in
merilih za samoupravno urejanje odnosov pri pridobivanju in delitvi dohodka v
SR Sloveniji (prečiščeno besedilo, Uradni list SRS, št. 20/87).
80. člen
Določbe o pravicah delavcev iz delovnega
razmerja, ki se odmerjajo enkrat letno, se uporabljajo že za leto 1990, če so
za delavce ugodnejše.
81. člen
Z dnem uveljavitve tega zakona prenehajo
veljati določbe 42., 56., 110. do 192. in 223. do 226. člena zakona o sistemu
državne uprave in o Izvršnem svetu Skupščine SR Slovenije ter o republiških
upravnih organih (Uradni list SRS, št. 24/79, 12/82, 39/85, 37/87 in 18/88).
82. člen
Ta zakon začne veljati osmi dan po objavi v
Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon o spremembah
in dopolnitvah zakona o delavcih v državnih organih (Uradni list RS, št. 5/91)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»5. člen
Ta zakon začne veljati osmi dan po objavi v
Uradnem listu Republike Slovenije.«.