Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo
predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega
organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno
prečiščeno besedilo Zakona o železniškem prometu obsega:
- Zakon
o železniškem prometu – ZZelP (Uradni list RS, št. 92/99 z dne 12. 11. 1999),
- Zakon
o dopolnitvi zakona o železniškem prometu – ZZelP-A (Uradni list RS, št. 11/01
z dne 16. 2. 2001).
ZAKON
o železniškem prometu (ZZelP)
(neuradno prečiščeno besedilo št. 1)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(namen zakona)
Ta zakon določa pogoje za izvajanje
prevoznih storitev v železniškem prometu, določa tiste storitve, ki so na
področju železniškega prometa javne dobrine, ki jih zagotavlja Republika
Slovenija (v nadaljevanju: država) z obvezno gospodarsko javno službo, določa
javno železniško infrastrukturo, njen status in pogoje za pristop nanjo, določa
način uresničevanja pravice do stavke na področju železniškega prometa, določa
naloge direkcije za železniški promet in določa način reorganizacije in privatizacije
javnega podjetja Slovenske železnice, d.d.
2. člen
(pomen izrazov)
V tem zakonu uporabljeni izrazi imajo
naslednji pomen:
- prevozne
storitve v železniškem prometu so prevoz potnikov in/ali blaga v notranjem in
mednarodnem železniškem prometu;
- prevoznik
je javno podjetje, ki ga na podlagi zakona ustanovi Vlada Republike Slovenije
(v nadaljnjem besedilu: vlada), ali druga pravna oseba, katere pretežna
dejavnost je opravljanje prevoznih storitev v železniškem prometu in ki
zagotavlja vleko vlakov (v nadaljnjem besedilu: prevoznik);
- upravljavec
javne železniške infrastrukture (v nadaljnjem besedilu: upravljavec) je javno
podjetje, ki je odgovorno za vzdrževanje in modernizacijo obstoječe javne
železniške infrastrukture in vodenje prometa na njej;
- mednarodno
poslovno združenje je zveza najmanj dveh prevoznikov s sedežem v različnih
državah članicah Evropske skupnosti, katerega cilj je izvajanje mednarodnih
prevoznih storitev v železniškem prometu med državami članicami Evropske
skupnosti;
- vozni
red je akt upravljavca, ki določa čas odhoda in prihoda vlakov na postaje in
postajališča, čas postankov ter vmesne čase, pomembne za varno odvijanje
železniškega prometa;
- vlakovna
pot je zmogljivost transportne infrastrukture, potrebna za vožnjo vlaka med
dvema krajema ob določenem času;
- licenca
je dokument, s katerim je prevozniku priznana sposobnost, da opravlja vse ali
posamezne vrste prevoznih storitev v železniškem prometu;
- licenčni
organ je organ, pristojen za izdajanje licenc;
- varnostno
spričevalo je dokument, s katerim prevoznik dokazuje, da izpolnjuje zahteve, ki
so določene za varnost prometa na posamezni progi.
II. PREVOZNE STORITVE V ŽELEZNIŠKEM PROMETU
3. člen
(javni prevoz in prevoz za lastne potrebe)
(1) Prevozne storitve v železniškem prometu
opravlja prevoznik kot javni prevoz. Javni prevoz je prevoz potnikov ali blaga,
ki je pod enakimi pogoji dostopen vsakomur in ki ga prevoznik opravlja na
podlagi sklenjene pogodbe o prevozu.
(2) Prevoz za lastne potrebe je prevoz oseb
ali blaga v železniškem prometu, ki ga prevoznik opravlja za potrebe svoje
dejavnosti.
(3) Prevozne storitve v železniškem prometu
se izvajajo po tržnih pogojih, kolikor ta zakon ne določa drugače.
4. člen
(državna nadomestila)
(1) Prevozniku, ki opravlja:
- železniški
prevoz potnikov v mednarodnem prometu,
- železniški
prevoz blaga in
- kombinirani
prevoz,
lahko država zaradi
uresničevanja posebnih interesov nadomešča del sredstev za naložbe, za
raziskave in del stroškov prevozov, s katerimi se mu zagotavlja enakopraven
ekonomski položaj s prevozniki blaga in potnikov v drugih vrstah prometa.
(2) Za nadomestilo lahko zaprosi prevoznik,
ki je registriran v Republiki Sloveniji in ki z obrazloženo zahtevo lahko
izkaže, da je skladno s prvim odstavkom tega člena upravičen do nadomestila.
Zahtevi mora priložiti dokazila o razliki med realizirano prodajno ceno in
stroški prevoza ter ceno, ki jo dosegajo drugi prevozniki, oziroma dokazilo o
ekonomski upravičenosti naložbe ali smotrnosti raziskave.
(3) O zahtevi prevoznika za nadomestilo
stroškov odloča ministrstvo, pristojno za promet, ki pri presoji upravičenosti
upošteva naslednje kriterije:
- javni
interes;
- možnost
dostopa do drugih oblik prevoza, če gre za prevoz potnikov ali blaga;
- razliko
med prihodkom na osnovi tarife in stroški prevoznika;
- razliko
med prihodki, ki jih prevoznik lahko doseže na trgu in dejanskimi stroški
prevoza;
- usmerjenost
raziskovalnega dela v dolgoročno zasnovo razvoja slovenskega železniškega
prometa s poudarkom na uresničevanju nacionalnega programa razvoja javne
železniške infrastrukture;
- vpliv
naložbe na varnost železniškega prometa in na kvalitativne ter kvantitativne
možnosti, ki jih le-ta zagotavlja uporabnikom.
(4) Vlada z uredbo predpiše način uporabe
kriterijev in pomen posameznega kriterija iz prejšnjega odstavka tega člena ter
postopek za uveljavljanje zahteve za nadomestilo stroškov.
(5) Medsebojne pravice in obveznosti
uredita upravičenec, ki mu je bilo nadomestilo odobreno in ministrstvo,
pristojno za promet, s pogodbo.
(6) Prevoznik, ki je prejel nadomestilo stroškov
skladno z določbami prejšnjih odstavkov tega člena, mora voditi ločeno
računovodsko evidenco, ki omogoča ločen obračun za dejavnost, v okviru katere
opravlja storitve, za katere je prejel nadomestilo, ter preglednost uporabe
sredstev tega nadomestila.
(7) Predpis o vsebini in načinu vodenja
evidenc iz prejšnjega odstavka izda minister, pristojen za promet v soglasju z
ministrom, pristojnim za finance.
5. člen
(kombinirani prevoz)
(1) Kombinirani prevoz je prevoz blaga, pri
katerem se zabojnik dolžine najmanj 6 m, zamenljivo tovorišče, tovorna
prikolica, sedlasti polpriklopnik z vlečno enoto ali brez nje in cestno tovorno
vozilo prevaža v železniškem prometu ali po vodni plovni poti, pri čemer se
dovoz in odvoz intermodalnih prevoznih enot z nakladališč ali razkladališč do
najbližjega terminala za kombinirani prevoz, oziroma pristanišča RO-RO,
opravita s cestnim prevozom.
(2) Vlada z uredbo določi razdaljo dovoza
in odvoza po cestnem omrežju, dokumente, ki jih mora za izvajanje dovoza in
odvoza zagotoviti prevoznik, takse in druge pristojbine, ki jih mora plačevati
prevoznik za dovoz in odvoz, ter morebitne oprostitve plačila taks in
pristojbin skladno z zakonom in druga vprašanja, povezana z operativnim
izvajanjem dovoza in odvoza.
6. člen
(prevoz potnikov)
(1) Prevoz potnikov v notranjem železniškem
prometu opravlja prevoznik kot mestne, primestne in regionalne storitve.
(2) Prevoz potnikov v notranjem železniškem
prometu zagotavlja država kot javno dobrino z obvezno gospodarsko javno službo.
(3) Prevozne storitve iz prvega odstavka
tega člena izvaja javno podjetje. Vrsto in obseg storitev, pogoje za njihovo
zagotavljanje, prevozne cene in kakovost storitev iz prvega odstavka tega člena
določa vlada z uredbo.
7. člen
(ravnanje ob stavki)
(1) Med stavko morajo železniški delavci v
skladu s predpisi o varnosti železniškega prometa, zagotavljati minimalni obseg
prevoznih storitev v železniškem prometu, s katerim se zagotavlja varnost ljudi
in premoženja in so nenadomestljiv pogoj za delo pravnih in fizičnih oseb ter
izpolnjevanje mednarodnih obveznosti. S kolektivno pogodbo za dejavnost
železniškega prometa in z dogovorom, sklenjenim na njeni podlagi, se določijo
elementi za izdelavo voznega reda ter način dela med stavko.
(2) Med stavko morajo delavci opravljati
tudi prevozne storitve v železniškem prometu za obrambo, zaščito in reševanje
oziroma dela, ki so potrebna, da se med naravno in drugo nesrečo rešijo
človeška življenja in premoženje.
(3) Stavka, ki se izvaja skladno s
predpisi, kolektivno pogodbo in na njeni podlagi sklenjenim dogovorom, se ne
šteje za posebne razmere v gospodarstvu v smislu 8. člena tega zakona.
8. člen
(ravnanje ob posebnih razmerah)
(1) Ob posebnih razmerah, ki jih ugotovi
vlada (naravne in druge nesreče, motnje v gospodarstvu ipd.), lahko ta določi
prednostne prevozne storitve v železniškem prometu.
(2) Vlada lahko pooblasti ministra,
pristojnega za promet, da v primerih iz prejšnjega odstavka določi vlake, ki
morajo voziti, in delo, ki mora biti v zvezi s tem opravljeno, pri čemer mora
ob naravnih in drugih nesrečah upoštevati odločitve organov, ki vodijo zaščito,
reševanje in pomoč.
(3) V vojnem ali izrednem stanju lahko
minister, pristojen za promet in zveze, določi način dela v javnih podjetjih,
ki opravljajo prevozne storitve v železniškem prometu in upravljajo z javno
železniško infrastrukturo, kot tudi način dela drugih prevoznikov v železniškem
prometu.
III. ŽELEZNIŠKA INFRASTRUKTURA
1. Javna železniška infrastruktura
9. člen
(status javne železniške infrastrukture in
upravljanje)
(1) Javna železniška infrastruktura so
objekti in naprave, potrebni za nemoteno odvijanje javnega železniškega prometa
ter pripadajoča zemljišča, ki funkcionalno služijo njihovi namenski rabi.
(2) Javna železniška infrastruktura je
grajeno javno dobro v lasti države in se uporablja na način in pod pogoji,
določenimi s tem zakonom in na njegovi podlagi izdanimi predpisi.
(3) Železniški promet na javni železniški
infrastrukturi se odvija pod pogoji, določenimi s predpisi, ki urejajo varnost
železniškega prometa. Prevozne storitve v železniškem prometu morajo biti
opravljene skladno s predpisi, ki urejajo javni prevoz potnikov in blaga.
(4) Javno železniško infrastrukturo
upravlja upravljavec, ki mora izpolnjevati s predpisi določene pogoje za
izvajanje vzdrževanja in modernizacije javne železniške infrastrukture in
vodenje železniškega prometa. Upravljavec mora z državo skleniti pogodbo o
upravljanju javne železniške infrastrukture, v kateri so določene medsebojne
pravice, obveznosti in odgovornosti. Upravljanje javne železniške
infrastrukture zajema gospodarjenje z njo in sklepanje s tem povezanih pravnih
poslov.
(5) Ne glede na določbo drugega odstavka
tega člena je na javni železniški infrastrukturi mogoče pridobiti služnost
napeljevanja vodovoda in kanalizacije, električnih, telefonskih in telegrafskih
napeljav, plinovoda, služnost prehoda ter pravico do uporabe na podlagi zakupa
ali najema. Pogodbe o služnosti in zakupno ali najemno pogodbo sklepa z
uporabnikom upravljavec.
(6) Upravljavec mora voditi računovodsko
evidenco, ki omogoča obračun stroškov za javno železniško infrastrukturo in
obračun njene uporabnine.
(7) Predpis o vsebini in načinu vodenja
evidenc iz prejšnjega odstavka izda minister, pristojen za promet, v soglasju z
ministrom, pristojnim za finance.
10. člen
(sestavni deli javne železniške
infrastrukture)
Sestavni deli javne železniške
infrastrukture so:
- zemljišča,
na katerih je zgrajena javna železniška infrastruktura in zemljišča, ki so
namenjena njeni funkcionalni rabi;
- tiri
in progovno telo, zlasti nasipi, useki, drenaže, odvodni jarki in kanali,
obložni zidovi, nasadi za zaščito pobočij itd.;
- zgornji
ustroj zlasti tirnice, vodilne tirnice, pragovi, vezni in pritrdilni material,
greda, vključno s tamponskim slojem, kretnice, križišča, okretnice in
prenosnice (razen tistih, ki so izključno namenjene lokomotivam);
- potniški
peroni;
- tovorne
klančine, dostopne poti, zidne ograje, žive meje, palisade, protipožarni
pasovi, naprave za ogrevanje kretnic, snegolovi;
- grajeni
objekti, zlasti mostovi, prepusti, nadhodi, predori, galerije, podporni in
oporni zidovi ter objekti za zaščito pred plazovi, padanjem kamenja in alarmne
naprave;
- nivojska
križanja, vključno s signalno varnostnimi napravami;
- dostopne
poti za potnike in dovoz blaga;
- signalno-varnostne
in telekomunikacijske naprave na odprti progi, na železniških in ranžirnih
postajah, vključno z napravami za njihovo napajanje z električno energijo in
prostori za te naprave, tirne zavore;
- električna
razsvetljava, namenjena varnemu železniškemu prometu;
- naprave
za pretvorbo in prenos električne energije kot pogonske energije za vleko
vlakov, zlasti elektro-napajalne postaje, energetski vodi od elektro-napajalnih
postaj do vozne mreže, vozna mreža z nosilno konstrukcijo;
- železniška
postajna poslopja in zgradbe, namenjene vodenju železniškega prometa in
dejavnosti upravljavca;
- ranžirne
postaje s pripadajočimi napravami.
(2) Sestavni deli javne železniške
infrastrukture niso popravljalni tiri (tiri za popravilo železniških vozil in
odstranjevanje napak, nastalih pri natovarjanju tovorov), tiri v lokomotivskih
depojih in garažni tiri.
11. člen
(gospodarska javna služba vzdrževanja in
modernizacije obstoječe javne železniške infrastrukture ter vodenja
železniškega prometa)
(1) Vzdrževanje in modernizacija obstoječe
javne železniške infrastrukture in vodenje železniškega prometa na njej je
obvezna gospodarska javna služba, ki jo izvaja upravljavec.
(2) Vzdrževanje in modernizacija obstoječe
javne železniške infrastrukture obsega:
- organiziranje
in izvajanje vzdrževalnih del v obsegu, ki omogoča njeno normalno obratovalno
sposobnost ter zagotavlja prometno varnost (tekoče vzdrževanje);
- organiziranje
in izvajanje vzdrževalnih del, zaradi ohranjanja in izboljševanja prometnih in
varnostnih lastnosti obstoječe javne železniške infrastrukture, ki se
opravljajo v daljših časovnih obdobjih;
- organiziranje
rekonstrukcijskih del, ki se izvajajo med odvijanjem železniškega prometa
(modernizacija);
- nadzor
nad stanjem obstoječe javne železniške infrastrukture;
- vzpostavitev
prevoznosti obstoječe javne železniške infrastrukture ob naravnih in drugih
nesrečah;
- vodenje
evidenc in drugih podatkov o javni železniški infrastrukturi, ki jih zahtevajo
predpisi.
(3) Vodenje železniškega prometa na javni
železniški infrastrukturi obsega predvsem:
- vodenje
prometa vlakov;
- usklajevanje
voznih redov prevoznikov, usklajevanje voznih redov s tujimi železniškim
upravami, priprava predloga voznega reda in izvajanje potrjenega voznega reda;
- izvajanje
tehnoloških procesov dela na prometnih mestih;
- nadzor
nad izvajanjem prevoznih storitev v železniškem prometu skladno z izdanimi
licencami in varnostnimi spričevali ter po dodeljenih vlakovnih poteh.
(4) Z uredbo določi vlada način opravljanja
gospodarske javne službe iz prvega odstavka tega člena.
12. člen
(odvzem statusa grajenega javnega dobra)
(1) Delu javne železniške infrastrukture se
lahko odvzame status grajenega javnega dobra le, če ni več potreben za
odvijanje javnega železniškega prometa ter opravljanje prevoznih storitev v
javnem železniškem prometu.
(2) Če je delu javne železniške
infrastrukture odvzet status grajenega javnega dobra, ga vlada prenese na
upravljavca v skladu z zakonom.
13. člen
(nacionalni program)
(1) Cilji in naloge strategije razvoja
železniškega prometa, gradnje, modernizacije in vzdrževanja javne železniške
infrastrukture se natančneje določijo v nacionalnem programu razvoja javne
železniške infrastrukture (v nadaljnjem besedilu: nacionalni program), ki ga na
predlog vlade sprejme Državni zbor Republike Slovenije za obdobje najmanj
5 let.
(2) Z nacionalnim programom se določijo
vrstni red prednostnih nalog, gradnje, modernizacije in vzdrževanja javne
železniške infrastrukture, viri sredstev za njihovo uresničitev ter dinamika in
obseg uresničevanja posameznih nalog v načrtovalnem obdobju. Določitev
prednostnih nalog mora temeljiti na objektivnih prometnih, tehničnih,
ekonomsko-finančnih in okolje-varstvenih merilih.
(3) Na podlagi nacionalnega programa, na
predlog ministrstva, pristojnega za promet, sprejme vlada letni načrt gradnje,
modernizacije in vzdrževanja javne železniške infrastrukture za koledarsko
leto. O uresničevanju letnega načrta poroča vlada Državnemu zboru Republike
Slovenije po izteku obdobja, za katero je bil sprejet.
14. člen
(koncesija za gradnjo javne železniške
infrastrukture)
(1) Domača in tuja pravna oseba lahko
pridobi koncesijo za gradnjo javne železniške infrastrukture.
(2) Pogoji za dodelitev koncesije za
gradnjo javne železniške infrastrukture se določijo z zakonom.
2. Pristop na javno železniško
infrastrukturo, licence za izvajanje prevoznih storitev in varnostna spričevala
15. člen
(dodelitev vlakovne poti)
(1) Prevoznik lahko opravlja prevozne
storitve v javnem železniškem prometu na javni železniški infrastrukturi, če mu
je odobren pristop nanjo. Pristop na javno železniško infrastrukturo je
prevozniku lahko odobren, če izpolnjuje z zakonom predpisane pogoje in če so
proste infrastrukturne zmogljivosti. Pristop na javno železniško infrastrukturo
prevoznikom pod enakimi pogoji, ki jih določa ta zakon, in brez diskriminacije
dodeljuje upravljavec kot dodelitev vlakovne poti. Brez dodeljene vlakovne poti
pristop na javno železniško infrastrukturo ni dovoljen.
(2) Upravljavec mora o zahtevi za dodelitev
vlakovne poti, ki jo je prejel od prosilca, ali mu jo je poslal pristojni organ
države, na ozemlju katere je izhodiščna točka določene prevozne storitve v
železniškem prometu, odločiti najkasneje v 60 dneh od prejema popolne vloge. V
postopku dodeljevanja vlakovne poti uporabljata prosilec in upravljavec določbe
zakona, ki ureja splošni upravni postopek, če s tem zakonom ni drugače
določeno. Zoper odločbo upravljavca lahko prosilec vloži pritožbo na direkcijo
za železniški promet (v nadaljnjem besedilu: direkcija). Vloga, ki je bila
zavrnjena zaradi nezadostnih zmogljivosti, se ponovno prouči ob naslednji
prilagoditvi voznega reda, če tako zahteva prevoznik. Zainteresiranim strankam morajo biti na voljo datumi teh prilagoditev.
(3) Upravljavec lahko dodeli prevozniku
vlakovno pot pod pogojem, da:
- je
prevoznik za dejavnost prevoza v javnem železniškem prometu registriran v
Republiki Sloveniji
ali
- je
prevoznik, ki ima sedež v eni od držav članic Evropske skupnosti in opravlja
prevozne storitve v železniškem prometu na javni železniški infrastrukturi kot
del mednarodnega kombiniranega prevoza blaga,
ali
- gre
za mednarodno poslovno združenje (grupacijo), če je sedež vsaj enega člana v
Republiki Sloveniji,
ali
- gre
za mednarodno poslovno združenje (grupacijo), če gre za tranzitni prevoz po
javni železniški infrastrukturi med državami članicami Evropske skupnosti, v
katerih imajo sedež člani grupacije,
- ima
prevoznik v vseh primerih iz prejšnjih alinei licenco in varnostno spričevalo.
(4) Pri dodeljevanju vlakovne poti mora
upravljavec upoštevati naslednje kriterije:
- obseg
storitev;
- čim
večjo izkoriščenost javne železniške infrastrukture;
- pokritje
stroškov vzdrževanja javne železniške infrastrukture in vodenja prometa na njej
z uporabnino, ki jo bo prejel;
- obseg
dodatnih storitev, ki jih bo potreboval prevoznik;
- ponujena
jamstva za dobro izvedbo prevoznih storitev v železniškem prometu na zaprošeni
vlakovni poti;
- druge
elemente, ki vplivajo na gospodarno upravljanje javne železniške
infrastrukture.
(5) Upravljavec praviloma dodeljuje
vlakovne poti enkrat letno ob pripravi novega voznega reda za naslednje
voznoredno obdobje. Pri dodeljevanju vlakovnih poti ima prednost prevoznik, ki
vlakovno pot potrebuje za izvajanje javne gospodarske službe iz drugega
odstavka 6. člena tega zakona in prevoznik, ki opravlja prevoz potnikov v
mednarodnem železniškem prometu.
(6) Prevoznik, ki mu je dodeljena vlakovna
pot, opravlja prevoz v javnem železniškem prometu skladno s predpisi, ki
urejajo varnost v železniškem prometu. S pogodbo, ki vsebuje splošne, tehnične
in finančne določbe, prevoznik in upravljavec natančneje uredita medsebojna
razmerja v zvezi z zagotavljanjem tehničnih in drugih pogojev varnosti
železniškega prometa in plačevanjem uporabnine. Določbe pogodb, ki jih sklepa
upravljavec s prevozniki morajo biti nediskriminacijske.
(7) Vlada z uredbo predpiše način uporabe
kriterijev ter pomen posameznega kriterija iz četrtega odstavka tega člena ter
postopek dodeljevanja vlakovnih poti.
(8) Za uporabo javne železniške
infrastrukture prevoznik upravljavcu plačuje uporabnino. Uporabnina je
namenjena kritju stroškov vzdrževanja in modernizacije javne železniške
infrastrukture.
(9) Kriteriji, na podlagi katerih se določi
uporabnina za uporabo javne železniške infrastrukture, so:
- stroški
vzdrževanja in modernizacije javne železniške infrastrukture;
- uporabnina
prometne infrastrukture v drugih prometnih podsistemih, predvsem v cestnem
prometu;
- dolžina
omrežja javne železniške infrastrukture, ki ga uporablja prevoznik;
- število
vozil, s katerimi vozi prevoznik po omrežju iz prejšnje alinee;
- stroški
energije;
- vlakovni
kilometri;
- brutotonski
kilometri;
- vrsta
prevoznih sredstev, ki jih prevoznik uporablja na omrežju iz tretje alinee;
- čas
uporabe omrežja iz tretje alinee;
- hitrost
vlaka;
- smeri
prevoza;
- kategorija
vlaka in
- količinski
popusti.
(10) Na podlagi kriterijev iz prejšnjega
odstavka določi višino uporabnine upravljavec. O pritožbi na odmero uporabnine
odloča direkcija.
(11) Z uredbo vlada predpiše vrednotenje
kriterijev za določanje višine uporabnine, varščine, postopek poračunavanja
varščine in uporabnine, način plačevanja in evidentiranja vplačil, oprostitve
plačevanja, nadzor nad plačevanjem ter sankcioniranje neplačevanja uporabnine.
16. člen
(pogoji za pridobitev licence)
(1) Za licenco lahko zaprosi prevoznik, ki
je za izvajanje prevoznih storitev v železniškem prometu registriran v
Republiki Sloveniji in izpolnjuje naslednje pogoje:
- da
ni v stečajnem postopku;
- da
član njegove uprave ni bil obsojen na zaporno kazen v trajanju enega leta ali
več, zaradi storitve kaznivega dejanja zoper gospodarstvo ali zaradi storitve
kaznivega dejanja ogrožanja posebnih vrst javnega prometa;
- da
izpolnjuje zahteve, ki se nanašajo na njegovo finančno sposobnost in strokovno
usposobljenost;
- ter
da je zmožen kriti morebitno odškodnino, ki izhaja iz odškodninske
odgovornosti, ki bi nastala pri opravljanju njegove dejavnosti.
(2) Zahteve v zvezi s finančno sposobnostjo
so izpolnjene, ko prevoznik dokaže, da bo v obdobju dvanajstih mesecev lahko
izpolnjeval svoje obveznosti iz naslova dejavnosti, za katero želi pridobiti
licenco.
(3) Zahteve, ki se nanašajo na strokovno
usposobljenost, so izpolnjene, ko prevoznik dokaže, da:
- ima
ali bo imel organizirano poslovodstvo z znanjem in/ali izkušnjami, potrebnimi
za varen in zanesljiv nadzor nad izvajanjem dejavnosti, ki je predmet licence;
- je
njegovo osebje, odgovorno za varnost, še posebej vozniki, povsem usposobljeno
za svoje področje dela in da
- lahko
njegovo osebje, vozni park in organiziranost zagotavljajo visoko raven varnosti
za storitve, ki jih bo izvajal.
(4) Prevoznik izkaže, da je zmožen kriti
morebitno odškodninsko odgovornost iz naslova škode, ki bi jo utrpeli potniki,
prtljaga, tovor, pošta ali tretje osebe, ki bi lahko nastala pri opravljanju
njegove dejavnosti tako, da dokaže, da je ustrezno zavarovan za kritje svoje
odgovornosti v primeru nesreče.
(5) Licenco izda oziroma podaljša
direkcija.
(6) Prevoznik, ki izpolnjuje pogoje, ki jih
določa ta zakon, je upravičen do dodelitve licence za opravljanje prevoznih
storitev v železniškem prometu. Licenco si je prevoznik dolžan pridobiti za
tiste prevozne storitve, ki jih želi izvajati.
(7) Licenca sama po sebi imetniku ne daje
pravice dostopa do javne železniške infrastrukture.
(8) Vlada z uredbo predpiše, kako se
ugotavlja izpolnjevanje pogojev iz prvega odstavka tega člena, postopek za
ugotavljanje pogojev za začasen odvzem, preklic veljavnosti ali podaljšanje
licence in postopek obveščanja tujih licenčnih organov, če njen nosilec v naši
državi krši pogoje in zahteve, ki jih mora izpolnjevati.
17. člen
(veljavnost licence)
(1) V Republiki Sloveniji veljajo licence,
ki jih izdaja direkcija. Veljajo tudi licence, ki jih izdajajo licenčni organi
držav članic Evropske skupnosti.
(2) Licenca velja toliko časa, dokler
prevoznik izpolnjuje pogoje in zahteve, ki jih predpisuje ta zakon in na
njegovi podlagi izdani predpisi.
(3) Če direkcija, resno dvomi, ali imetnik
licence izpolnjuje pogoje in zahteve za podelitev licence, določene v tem
zakonu in na njegovi podlagi izdanih predpisih, lahko kadar koli preveri, ali
jih dejansko izpolnjuje.
(4) Če direkcija ugotovi, da imetnik
licence ne izpolnjuje pogojev za pridobitev licence, licenco začasno odvzame,
ali prekliče njeno veljavnost in jo odvzame.
(5) Če se utemeljeno sumi, da imetnik
licence, ki mu je licenco izdal pristojni organ druge države, ne izpolnjuje
pogojev za pridobitev licence, mora direkcija, o tem nemudoma obvestiti
licenčni organ druge države, ki je licenco izdal.
(6) Če so podani razlogi za odvzem licence,
ker niso izpolnjeni pogoji, ki se nanašajo na zagotovitev finančnih
sposobnosti, kot so opredeljene v drugem odstavku prejšnjega člena, je
direkcija nosilcu ne odvzame pod pogojem, da varnost prometa ni ogrožena. Če
nosilec v šestih mesecih od ugotovitve dejstev iz prejšnjega stavka ne zagotovi
pogojev, kot jih za njegovo finančno sposobnost predpisuje ta zakon, mu
direkcija licenco odvzame.
(7) Če imetnik licence preneha z izvajanjem
prevoznih storitev v železniškem prometu za šest mesecev ali jih ne začne
izvajati šest mesecev po dodelitvi licence, mu lahko direkcija naloži, da
licenco predloži zaradi ponovnega ugotavljanja izpolnjevanja pogojev in jo
začasno odvzame.
(8) Če prosilec začenja z dejavnostjo
izvajanja prevoznih storitev v železniškem prometu, lahko zaprosi za določitev
roka, daljšega od roka, določenega v prejšnjem odstavku. Direkcija lahko
prosilcu ob upoštevanju posebne narave storitev, ki jih bo izvajal, rok
podaljša.
(9) O statusnih spremembah mora imetnik
licence najkasneje v osmih dneh po prejemu sklepa registrskega sodišča
obvestiti direkcijo. Direkcija, predvsem če gre za združitev ali prevzem,
odloči, da mora imetnik za licenco ponovno zaprositi. Od vložitve zahteve za
licenco do odločitve direkcije lahko imetnik opravlja prevozne storitve v
železniškem prometu v obsegu, kot mu to dovoljuje veljavna licenca, razen če
direkcija zaradi ogrožanja varnosti prometa prekliče veljavnost dosedanje
licence.
(10) Če namerava imetnik licence pomembneje
spremeniti ali razširiti svojo dejavnost, mora zaprositi za novo licenco.
(11) Če direkcija prevozniku licenco
začasno odvzame, prekliče njeno veljavnost ali izda novo licenco, mora
pristojni upravni organ o tem obvestiti Komisijo Evropske skupnosti.
18. člen
(pogoji in postopek za pridobitev
varnostnega spričevala)
(1) Za vožnjo po progah železniškega
omrežja v Republiki Sloveniji si je prevoznik dolžan pridobiti varnostno
spričevalo. Na popolno vlogo prosilca, ki je imetnik licence, izda varnostno
spričevalo direkcija.
(2) Z varnostnim spričevalom imetnik
dokazuje:
- da
izpolnjuje s predpisi določene tehnične in obratovalne pogoje, zahtevane za
prevozne storitve v železniškem prometu in varnostne zahteve, ki so predpisane
za osebje;
- da
je osebje, ki ga zaposluje za upravljanje in spremljanje vlakov, s katerimi
opravlja prevoz, ustrezno usposobljeno za izpolnjevanje prometnih pravil, ki
zagotavljajo varnost v železniškem prometu;
- da
vozni park, ki ga sestavljajo vlaki, ki bodo vozili po progah železniškega
omrežja v Republiki Sloveniji, ustreza pogojem in zahtevam, določenim z zakonom,
ki ureja varnost v železniškem prometu in na njegovi podlagi izdanimi predpisi.
(3) Vlada z uredbo predpiše kriterije za
ugotavljanje izpolnjevanja pogojev iz prejšnjega odstavka tega člena in
postopek za izdajo varnostnega spričevala.
3. Sprememba namembnosti zemljišč in
sodelovanje javnosti v postopkih za pridobitev dovoljenj za gradnjo javne
železniške infrastrukture
19. člen
(odškodnina za spremembo namembnosti
zemljišč, potrebnih za gradnjo javne železniške infrastrukture)
Vlada lahko na predlog ministra,
pristojnega za promet, zniža ali oprosti plačila odškodnine zaradi spremembe
namembnosti kmetijskega zemljišča ali gozda v delu, ki je prihodek proračuna
države, če gre za zemljišče, potrebno za gradnjo ali rekonstrukcijo javne
železniške infrastrukture.
20. člen
(sodelovanje javnosti v postopkih priprave
in sprejemanja lokacijskih načrtov in izdaje dovoljenj za gradnjo železniških
prog)
Če se za graditev javne železniške
infrastrukture pripravi in sprejme lokacijski načrt po določbah 45.a, 45.b,
45.c, 45.č, 45.d, 45.e, 45.f, 45.g in 45.h členov v zvezi s 45.j členom zakona
o urejanju naselij in drugih posegov v prostor (Uradni list SRS, št. 18/84,
37/85 in 29/86 ter Uradni list RS, št. 26/90, 18/93, 47/93, 71/93 in 44/97), se
šteje, da so zahteve o sodelovanju javnosti po 60. členu zakona o varstvu
okolja (Uradni list RS, št. 32/93 in 1/96) izpolnjene z javno razgrnitvijo
osnutka lokacijskega načrta.
IV. DIREKCIJA ZA ŽELEZNIŠKI PROMET
21. člen
(naloge direkcije)
(1) Strokovno-tehnične, organizacijske,
razvojne ter določene upravne in nadzorne naloge s področja železniškega
prometa ter izvajanja gospodarskih javnih služb, določenih v tem zakonu, izvaja
direkcija, kot organizacija v sestavi ministrstva, pristojnega za promet
(2) Naloge iz prejšnjega odstavka se zlasti
nanašajo na:
- zagotavljanje
pogojev za izvajanje obveznih gospodarskih javnih služb, določenih s tem
zakonom in na njegovi podlagi izdanimi predpisi ter nadzor nad njihovim
izvajanjem;
- izvajanje
financiranja javnih gospodarskih služb iz prve alinee;
- nadzor
nad porabo sredstev, ki jih država zagotavlja za izvajanje javnih gospodarskih
služb iz prve alinee;
- vodenje
pritožbenih postopkov v zvezi z dodelitvijo vlakovne poti in določitvijo
uporabnine;
- priprava
strokovnih podlag za obračun uporabnine javne železniške infrastrukture;
- nadzor
nad usklajevanjem, izdelavo in izvajanjem voznih redov in njihovo potrjevanje;
- izdajanje
in odvzem licenc in varnostnih spričeval;
- izdajanje
dovoljenj in soglasij v skladu z zakonom, ki ureja varnost železniškega
prometa;
- pripravo
predlogov predpisov na podlagi zakona, ki ureja varnost železniškega prometa;
- organizacijo
izdelave raziskovalnih in razvojnih nalog s področja javne železniške
infrastrukture in prevoza potnikov v železniškem prometu;
- graditev
nove javne železniške infrastrukture;
- izdelavo
osnutkov letnih in srednjeročnih načrtov vzdrževanja in modernizacije ter
osnutka nacionalnega programa razvoja javne železniške infrastrukture;
- pripravo
izhodišč za pogovore o mednarodnem sodelovanju in sodelovanje pri pripravi
mednarodnih pogodb s področja železniškega prometa;
- druge
naloge, določene z zakonom ali drugimi predpisi, ali naloge, ki jih direkciji
naloži organ, v katerega sestavi je.
(3) Naloge iz desete, enajste in dvanajste
alinee prejšnjega odstavka lahko za direkcijo po njenem naročilu izvaja
upravljavec.
(4) Sedež direkcije je glede na
razpoložljive kadrovske in materialne možnosti v Mariboru.
V. FINANCIRANJE
22. člen
(financiranje gospodarskih javnih služb in
razvoja javne železniške infrastrukture)
(1) Sredstva za izvajanje javne gospodarske
službe prevoza potnikov v notranjem železniškem prometu se zagotavljajo s
prodajo storitev in iz državnega proračuna.
(2) Sredstva za vzdrževanje in
modernizacijo obstoječe javne železniške infrastrukture in vodenje prometa na
njej zagotavlja država iz proračuna in iz drugih virov, če tako določa zakon.
(3) Za graditev nove javne železniške
infrastrukture zagotavlja sredstva država iz proračuna, lahko pa se
zagotavljajo tudi s sredstvi vlaganj domačih ali tujih oseb in iz drugih virov
skladno z zakonom.
(4) Sredstva za nadomestilo stroškov iz 4.
člena tega zakona zagotavlja prevoznikom, ki izvajajo prevoz potnikov v
mednarodnem železniškem prometu in/ali prevoz blaga, država iz proračuna.
VI. REORGANIZACIJA
23. člen
(reorganizacija javnega podjetja Slovenske
železnice, d.d.)
Javno podjetje Slovenske železnice, d.d.,
se na podlagi posebnega zakona reorganizira na način, ki zagotavlja enovitost
upravljanja in vodenja sistema železnic ter varnost železniškega prometa.
Privatizacija podjetja ali njegovih pravnih naslednikov se uredi s posebnim
zakonom
VII. INŠPEKCIJSKO NADZORSTVO
24. člen
(pristojnost)
(1) Inšpekcijsko nadzorstvo nad izvajanjem
določb tega zakona in na njegovi podlagi izdanih predpisov opravlja Prometni
inšpektorat Republike Slovenije (v nadaljevanju: PIRS).
(2) PIRS je pristojen za nadzor nad
zagotavljanjem varnosti in urejenosti železniškega prometa pri izvajanju
prevoznih storitev v železniškem prometu.
(3) Neposredne naloge inšpekcijskega
nadzorstva po tem zakonu opravlja inšpektor za železniški promet (v nadaljnjem
besedilu: inšpektor).
(4) Inšpektor mora izpolnjevati pogoje, ki
jih določa zakon o varnosti v železniškem prometu.
25. člen
(obseg nadzorstva)
(1) Na področju javne železniške infrastrukture
PIRS izvaja nadzor nad organiziranjem in izvajanjem vzdrževalnih in
modernizacijskih del na javni železniški infrastrukturi in nad izvajanjem
kontrole glede stanja te infrastrukture.
(2) Na področju izvajanja prevoznih
storitev v javnem železniškem prometu PIRS izvaja nadzor nad prevozniki glede:
-
veljavnosti licence za prevozne storitve v železniškem prometu, ki jih
izvajajo;
-
posedovanja varnostnega spričevala, za izvajanje prevoza na posamezni
progi;
-
odobrene vlakovne poti za vožnjo vlaka na določeni relaciji ob določenem
času;
-
izpolnjevanja pogojev, zahtevanih v dokumentih iz prve in druge alinee.
(3) PIRS o vseh ugotovljenih
pomanjkljivostih obvešča direkcijo.
26. člen
(ukrepanje inšpektorja)
(1) Poleg pravic in dolžnosti, ki jih ima
po zakonu o upravi ima inšpektor pri opravljanju inšpekcijskega nadzorstva
pravico in dolžnost:
1.
odrediti odpravo ugotovljenih nepravilnosti ali pomanjkljivosti v roku,
ki ga določi;
2.
prepovedati nadaljnje izvajanje prevoznih storitev v železniškem prometu
prevozniku, če zanje nima veljavne licence ali varnostnega spričevala ali če ne
izpolnjuje pogojev, na podlagi katerih je pridobil ta dokument.
(2) Zoper odločbo inšpektorja je dovoljena
pritožba v osmih dneh od dneva njene vročitve. O pritožbi zoper odločbo
inšpektorja odloča ministrstvo, pristojno za promet.
(3) Pritožba zoper odločbo, s katero je
odrejena takojšnja odprava nepravilnosti in pomanjkljivosti, ki neposredno
ogrožajo varen železniški promet, ne zadrži njene izvršitve.
27. člen
(pravice inšpektorja)
Pri opravljanju inšpekcijskega nadzorstva
ima inšpektor pravico pregledati objekte, postroje in naprave, železniška
vozila, materiale, tehnično in drugo dokumentacijo v skladu z namenom
inšpekcijskega nadzorstva, lahko pa tudi zahteva potrebna dokazila, po potrebi pa
se lahko obrne tudi na strokovne organizacije in strokovnjake.
28. člen
(dolžnosti upravljalca in prevoznika)
Upravljavec ali prevoznik morata
inšpektorju omogočiti oziroma zagotoviti nemoteno izvajanje inšpekcijskega
nadzorstva, mu dovoliti vstop v poslovne prostore ter mu dati na razpolago vse
zahtevane podatke, listine in druge dokumente, ki se nanašajo na predmet
inšpekcijskega pregleda.
29. člen
(dolžnost obveščanje inšpektorja)
Odgovorna oseba javnega podjetja ali
prevoznika je dolžna najkasneje v osmih dneh po preteku roka, določenega za
odpravo pomanjkljivosti, inšpektorja obvestiti o izpolnitvi z odločbo odrejenih
ukrepov.
VIII. KAZENSKE DOLOČBE
30. člen
(1) Z denarno kaznijo najmanj 700.000
tolarjev se kaznuje za prekršek prevoznik, ki izvaja prevozne storitve v
železniškem prometu:
- brez
dodeljene vlakovne poti ali ravna v nasprotju s pogoji, pod katerimi mu je
dodeljena (prvi in šesti odstavek 15. člena);
- brez
licence ali ravna v nasprotju s pogoji, pod katerimi mu je dodeljena (prvi in
šesti odstavek 16. člena);
- brez
varnostnega spričevala ali ravna v nasprotju s pogoji, pod katerimi mu je
dodeljeno (prvi in drugi odstavek 18. člena);
- ne
zagotovi ločenih računovodskih evidenc (šesti odstavek 4. člen);
(2) Z denarno kaznijo najmanj 100.000
tolarjev se kaznuje za prekršek iz prejšnjega odstavka tudi odgovorna oseba
prevoznika.
31. člen
(1) Z denarno kaznijo najmanj 700.000
tolarjev se kaznuje za prekršek upravljavec, če ne vodi ločenih računovodskih
evidenc (šesti odstavek 9. člena).
(2) Z denarno kaznijo najmanj 100.000
tolarjev se kaznuje za prekršek iz prejšnjega odstavka tudi odgovorna oseba
upravljavca.
32. člen
(1) Z denarno kaznijo najmanj 600.000
tolarjev se kaznuje za prekršek prevoznik ali upravljavec, če:
- se
ne ravna po izvršljivi odločbi, s katero je inšpektor odredil odpravo
pomanjkljivosti in nepravilnosti (1. točka prvega odstavka 26. člena);
- ne
ravna po izvršljivi odločbi, s katero je inšpektor prepovedal nadaljnje
izvajanje prevoznih storitev v železniškem prometu (2. točka prvega odstavka
26. člena);
- prepreči
ali onemogoči inšpektorju opravljanje nalog inšpekcijskega nadzorstva, ali mu
ne da potrebnih podatkov (28. člen);
- inšpektorja
v roku ne obvesti o izvršitvi ukrepov (29. člen).
(2) Z denarno kaznijo najmanj 150.000
tolarjev se kaznuje za prekršek iz prejšnjega odstavka tudi odgovorna oseba
upravljavca ali prevoznika.
Tabela iz prvega odstavka 34. člena zakona
Zakon o železniškem prometu – ZZelP (Uradni
list RS, št. 92/99)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»IX. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
33. člen
(pravno
nasledstvo)
(1) Sredstva in obveznosti do virov sredstev
obstoječe javne železniške infrastrukture in z njo povezanih finančnih
obveznosti, se iz premoženja javnega podjetja Slovenske železnice, d.d.,
izločijo po stanju na dan 31. 12. 1999.
(2) Sredstva počitniških zmogljivosti, s
katerimi na podlagi zakona o gospodarjenju s počitniškimi kapacitetami
Slovenskih železnic (Uradni list RS, št. 64/95) gospodari javno podjetje
Slovenske železnice, d.d., se prenesejo na to javno podjetje, razen sredstev
počitniških zmogljivosti, ki so jih do 1. 1. 1999 uporabljali delavci
zavodov Železniška srednja šola Ljubljana in Srednja prometna šola Maribor in
katera se prenesejo v premoženje, ki ga upravljata ta dva zavoda. Sredstva
počitniških zmogljivosti, s katerimi na podlagi navedenega zakona gospodarijo
SŽ – Centralne delavnice Ljubljana, d.o.o., se prenesejo v premoženje SŽ –
Centralne delavnice Ljubljana, d.o.o. Vlada s sklepom določi sredstva
počitniških zmogljivosti, ki se prenesejo na javno podjetje Slovenske
železnice, d.d. in na SŽ – Centralne delavnice Ljubljana, d.o.o.
34. člen
(finančne
obveznosti države)
(1) Država prevzame izpolnjevanje
obveznosti javnega podjetja Slovenske železnice d.d. iz naslova črpanih
posojil, najetih za vzdrževanje in modernizacijo obstoječe javne železniške
infrastrukture, ki izhajajo iz:
- 26. in 27. člena zakona o načinu opravljanja in financiranja prometa na obstoječi železniški mreži
ter reorganizaciji in lastninskem preoblikovanju javnega podjetja Slovenske
železnice, (ZNOFP – Uradni list RS, št. 71/93);
in posojil, za katere je dano poroštvo
države na podlagi:
- zakona
o poroštvu Republike Slovenije za obveznosti iz pogodbe o najetju posojila
Evropske banke za obnovo in razvoj, za obnovo Slovenskih železnic – Ljubljana
(ZPOPNPEB – Uradni list RS, št. 47/93);
- zakona
o poroštvu Republike Slovenije za obveznosti iz pogodb o najetju posojil
Evropske investicijske banke za obnovo slovenskih železnic (ZPOPNPEI – Uradni
list RS, št. 71/93);
- zakona
o garanciji Republike Slovenije za obveznosti iz pogodbe o najetju kredita
Evropske investicijske banke za projekt Slovenske železnice II (ZGOPS – Uradni
list RS, št. 39/94);
- zakona
o poroštvu Republike Slovenije za najete kredite Slovenskih železnic, d.d., za
odplačilo obveznosti iz naslova najetih kreditov pri EIB in EBR (ZPNKSZ –
Uradni list RS, št. 17/96);
- zakona
o poroštvu Republike Slovenije za obveznosti iz naslova kredita najetega pri
Evropski investicijski banki za transjugoslovanski železniški projekt II/A
(ZKPTP – Uradni list RS, št. 41/97);
- zakona
o poroštvu Republike Slovenije za obveznosti Slovenskih železnic, d.d., iz
naslova posojil, najetih za financiranje gradnje železniške proge na smeri
Puconci–Hodoš–državna meja (ZPSZPH – Uradni list RS, št. 48/98);
- zakona
o poroštvu Republike Slovenije za obveznosti Slovenskih železnic, d.d., iz naslova
posojil, najetih za financiranje določenih del za posodobitev in razvoj
železniške infrastrukture (ZPFRZI – Uradni list RS, št. 31/99 in 89/99).
Obveznosti iz posojilnih
pogodb s poroštvom države, sklenjenih med javnim podjetjem Slovenske železnice,
d.d. in bankami prevzema država po stanju na dan 31. 12. 1999, kot so
navedene v tabeli, ki je sestavni del tega zakona.
(2) Ne glede na določbo prejšnjega odstavka
tega člena za posojili s poroštvom države na podlagi ZPSZPH in ZPFRZI, katerih
javno podjetje Slovenske železnice, d.d., še ni črpalo, ministrstvo, pristojno
za finance in javno podjetje Slovenske železnice, d.d., posebej opredelita
način prevzema teh obveznosti, njihovo vrednost in ročnost v pogodbi iz
četrtega odstavka tega člena.
(3) Sredstva za odplačevanje obveznosti,
navedenih v prvem in prejšnjem ter šestem odstavku tega člena, zagotavlja
država v proračunu.
(4) Ministrstvo, pristojno za finance z
javnim podjetjem Slovenske železnice, d.d., sklene pogodbo, v kateri se
datumsko določi izpolnjevanje obveznosti iz posojilnih pogodb, navedenih v
prvem in šestem odstavku tega člena, in postopek plačevanja teh obveznosti.
(5) Država bo v letu 2000 prevzela dolgove,
ki so določeni v prvem in drugem odstavku tega člena.
(6) Država v letu 2001 prevzame dolgove
javnega podjetja Slovenske železnice d.d. iz naslova posojil, najetih na
podlagi zakona o dopolnitvi zakona o poroštvu Republike Slovenije za obveznosti
Slovenskih železnic, d.d. iz naslova posojil, najetih za financiranje gradnje
železniške proge v smeri Puconci-Hodoš-državna meja (Uradni list RS, št.
85/00).
35. člen
(izvajanje
gospodarskih javnih služb v prehodnem obdobju)
Z javnim podjetjem Slovenske železnice,
d.d., se za čas do izvedbe reorganizacije skladno z zakonom iz 23. člena tega
zakona sklenejo pogodbe:
a)
za opravljanje obveznih gospodarskih javnih služb:
-
prevoza potnikov v notranjem prometu (drugi odstavek 6. člena) in
-
vzdrževanja in modernizacije javne železniške infrastrukture ter za
vodenje prometa (prvi odstavek 11. člena),
b)
o upravljanju javne železniške infrastrukture (četrti odstavek 9.
člena).
36. člen
(začasna
ureditev pristopa)
Šteje se, da prevoznik, ki opravlja
prevozne storitve v železniškem prometu ob uveljavitvi tega zakona, izpolnjuje
pogoje za pridobitev licence in varnostnega spričevala po tem zakonu. Pri
dodelitvi vlakovnih poti, ki ne omejujejo izvajanja javne gospodarske službe iz
6. člena tega zakona, ima pod enakimi pogoji prednost pred drugimi prosilci.
37. člen
(veljavnost
obstoječih pogodbenih razmerij)
Obstoječa pogodbena razmerja v zvezi z
najemom, zakupom ali prodajo posameznih delov javne železniške infrastrukture,
ki jih je sklenilo javno podjetje Slovenske železnice, d.d., ostanejo v veljavi
tudi po začetku veljavnosti tega zakona, s tem da mora biti ne glede na določbe
pogodbe zagotovljen prost pristop na javno železniško infrastrukturo. Če je
treba, mora najemnik, zakupnik ali kupec z lastnikom ali njegovim pooblaščencem
skleniti dodatek k pogodbi.
38. člen
(vpis v
zemljiško knjigo)
(1) Zemljišče, ki je bilo do začetka
veljavnosti tega zakona že uporabljeno za gradnjo javne železniške
infrastrukture, pa ni bilo vpisano v zemljiško knjigo kot javno dobro – javna
železniška infrastruktura, se vpiše v zemljiško knjigo na poseben vložek kot
javno dobro – javna železniška infrastruktura – po skrajšanem postopku brez
zemljiškoknjižne listine ne glede na svojo vrednost.
(2) Lastniki zemljišč iz prejšnjega
odstavka, razen javnega podjetja Slovenske železnice, d.d., in njegovih pravnih
predhodnikov, ki za svoje zemljišče še niso prejeli odškodnine, jo imajo
pravico zahtevati v skladu z zakonom.
(3) Predlogu za zemljiškoknjižni vpis
lastništva javne železniške infrastrukture iz prvega odstavka novi lastnik ali
njegov pooblaščenec priloži pisno izjavo o pridobitvi lastninske pravice po tem
zakonu.
39. člen
(predpisi
vlade)
Predpise iz četrtega odstavka 4. člena,
drugega odstavka 5. člena, tretjega odstavka 6. člena, četrtega odstavka 11.
člena, sedmega in enajstega odstavka 15. člena, osmega odstavka 16. člena in
tretjega odstavka 18. člena izda vlada najkasneje v dvanajstih mesecih po
uveljavitvi tega zakona.
40. člen
(predpisi
ministra)
Predpisa iz sedmega odstavka 4. člena in
sedmega odstavka 9. člena tega zakona izda minister, pristojen za promet, v
soglasju z ministrom, pristojnim za finance, najkasneje v 12 mesecih po
uveljavitvi tega zakona.
41. člen
(sklenitev
dogovora)
Dogovor iz prvega odstavka 7. člena tega
zakona sklenejo stranke kolektivne pogodbe najkasneje do 31. 12. 1999.
42. člen
(prenehanje
veljavnosti zakonov)
Z začetkom veljavnosti tega zakona preneha
veljati zakon o načinu opravljanja in financiranja prometa na obstoječi
železniški mreži ter reorganizaciji in lastninskem preoblikovanju javnega
podjetja Slovenske železnice (Uradni list RS, št. 71/93), zakon o gospodarjenju
s počitniškimi kapacitetami slovenskih železnic (Uradni list RS, št. 64/95) in
zakon o poravnavi obveznosti Slovenskih železnic na področju prometnih storitev
(Uradni list RS, št. 37/95).
43. člen
(začetek
uporabe posameznih določb)
(1) Določbe druge, tretje in četrte alinee
tretjega odstavka 15. člena ter drugega stavka prvega odstavka 17. člena tega
zakona se začnejo uporabljati, ko postane Republika Slovenija članica Evropske
skupnosti.
(2) Dokler Republika Slovenija ni članica
Evropske skupnosti, se kombinirani promet uvršča med prevozne storitve v
železniškem prometu, ki so javna dobrina. Za zagotavljanje sredstev za
kombinirani promet se uporabljajo pravna pravila, kot jih določajo 3., 4., 6. in 7. člen zakona o načinu opravljanja in financiranja prometa na obstoječi železniški mreži ter
reorganizaciji in lastninskem preoblikovanju javnega podjetja Slovenske
železnice (ZNOFP – Uradni list RS, št. 71/93).
44. člen
(začetek
veljavnosti zakona)
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po objavi
v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon o dopolnitvi zakona o železniškem
prometu – ZZelP-A (Uradni list RS, št. 11/01)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»2. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.