Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo
predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega
organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno
prečiščeno besedilo Zakona o visokem šolstvu obsega:
-
Zakon
o visokem šolstvu – ZViS (Uradni list RS, št. 67/93 z
dne 17. 12. 1993),
-
Odločbo o razveljavitvi določbe drugega
odstavka 60. člena zakona o visokem šolstvu (Uradni list RS, št. 39/95 z dne 7.
7. 1995),
-
Odločbo o delni zavrnitvi pobud; razveljavitvi
drugega stavka v drugem odstavku in tretjega odstavka 56. člena, pete alinee
prvega odstavka 66. člena in tretjega odstavka 69. člena; in ugotovitvi, da je
zakon o visokem šolstvu v neskladju z ustavo, kolikor določa, da so avtonomne
tudi članice univerze (Uradni list RS, št. 18/98 z dne 6. 3. 1998),
-
Odločbo o delni razveljavitvi drugega odstavka
21. člena zakona o visokem šolstvu: prvega stavka v drugem odstavku 46. člena,
drugega odstavka 48. člena in 49. člena statuta Univerze v Ljubljani; ugotovi,
da tretji odstavek 46. člena statuta Univerze v Ljubljani ni v neskladju z
ustavo; ter zavrženju pobude za oceno ustavnosti in zakonitosti volitev
rektorja Univerze v Ljubljani (Uradni list RS, št. 35/98 z dne
8. 5. 1998),
-
Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o
visokem šolstvu – ZViS-A (Uradni list RS, št. 99/99 z dne 9. 12. 1999),
-
Zakon o dopolnitvi zakona o visokem šolstvu –
ZViS-B (Uradni list RS, št. 64/01 z dne 3. 8. 2001).
ZAKON
o visokem šolstvu (ZViS)
(neuradno prečiščeno besedilo št. 5)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(vsebina zakona)
Ta zakon ureja statusna vprašanja
visokošolskih zavodov, pogoje za opravljanje visokošolske dejavnosti,
opredeljuje javno službo v visokem šolstvu in ureja način njenega financiranja.
S tem zakonom se urejajo tudi statusna
vprašanja knjižnic in inštitutov ter drugih zavodov, katerih dejavnost je
potrebna za uresničevanje visokošolske dejavnosti, če so ustanovljeni v okviru
univerz (v nadaljnjem besedilu: drugi zavodi - članice univerz), in študentskih
domov.
2. člen
(vrste visokošolskih zavodov)
Visokošolski zavodi so univerze, fakultete,
umetniške akademije in visoke strokovne šole.
3. člen
(univerze)
Univerza zagotavlja razvoj znanosti,
strokovnosti in umetnosti ter prek fakultet, umetniških akademij ali visokih
strokovnih šol v izobraževalnem procesu posreduje spoznanja z več znanstvenih
oziroma umetniških področij ali disciplin.
Univerza lahko neposredno organizira
izvajanje znanstveno-raziskovalnih in študijskih interdisciplinarnih programov.
4. člen
(fakultete in umetniške akademije)
Fakulteta opravlja pretežno
znanstveno-raziskovalno in izobraževalno dejavnost s področij ene ali več
sorodnih oziroma med seboj povezanih znanstvenih disciplin in skrbi za njihov
razvoj.
Umetniška akademija opravlja pretežno
umetniško in izobraževalno dejavnost s področij ene ali več sorodnih oziroma
med seboj povezanih umetniških disciplin in skrbi za njihov razvoj.
5. člen
(visoke strokovne šole)
Visoka strokovna šola opravlja
izobraževalno dejavnost s področja ene ali več sorodnih oziroma med seboj
povezanih strok in skrbi za njihov razvoj.
Visoka strokovna šola lahko opravlja tudi
raziskovalno oziroma umetniško delo, če je tako določeno z ustanovitvenim
aktom.
6. člen
(avtonomija visokošolskih zavodov)
Univerza je avtonomni,
znanstvenoraziskovalni, umetniški in izobraževalni visokošolski zavod s
posebnim položajem.
Univerze in samostojni visokošolski zavodi,
ki jih ustanovi Republika Slovenija, delujejo po načelih avtonomije, ki jim
zagotavlja predvsem:
-
svobodo raziskovanja, umetniškega ustvarjanja
in posredovanja znanja,
-
samostojno urejanje notranje organizacije in
delovanja s statutom v skladu z zakonom,
-
sprejemanje meril za izvolitev v naziv
visokošolskih učiteljev, znanstvenih delavcev in visokošolskih sodelavcev.
-
volitve v nazive visokošolskih učiteljev,
znanstvenih delavcev in visokošolskih sodelavcev,
-
izbiro visokošolskih učiteljev, znanstvenih
delavcev in visokošolskih sodelavcev za zasedbo delovnih mest,
-
izdelavo in sprejem študijskih in
znanstveno-raziskovalnih programov, določanje študijskega režima ter določanje
oblik in obdobij preverjanja znanj študentov,
-
podeljevanje strokovnih in znanstvenih naslovov
v skladu z zakonom ter podeljevanje častnega doktorata in naziva zaslužni
profesor,
-
volitve, imenovanja in odpoklic organov v
skladu s statuti in drugimi akti,
-
odločanje o oblikah sodelovanja z drugimi
organizacijami,
-
upravljanje s premoženjem v skladu z namenom,
za katerega je bilo pridobljeno.
7. člen
(izobraževanje pod enakimi pogoji)
Državljani Republike Slovenije imajo
pravico do izobraževanja na visokošolskih zavodih v Republiki Sloveniji pod
enakimi pogoji.
Slovenci brez slovenskega državljanstva se
lahko na visokošolskih zavodih v Republiki Sloveniji izobražujejo pod enakimi
pogoji kot državljani Republike Slovenije.
Slovenci brez slovenskega državljanstva po
tem zakonu so potomci oseb slovenske narodnosti do tretjega kolena v ravni
vrsti.
Državljani članic Evropske unije imajo
pravico do izobraževanja na visokošolskih zavodih v Republiki Sloveniji pod
enakimi pogoji kot državljani Republike Slovenije
Tuji državljani se, pod pogojem, da se
uporablja načelo vzajemnosti, lahko izobražujejo na visokošolskih zavodih v
Republiki Sloveniji pod enakimi pogoji kot državljani Republike Slovenije.
Podrobnejše pogoje v zvezi s številom
prostih vpisnih mest, plačilom šolnine, bivanjem v študentskih domovih ter
drugimi pravicami in dolžnostmi študentov v skladu s tem zakonom za
izobraževanje oseb iz drugega in četrtega odstavka tega člena in za tujce
določi minister, pristojen za visoko šolstvo. S statutom javnega visokošolskega
zavoda se za Slovence brez slovenskega državljanstva lahko določijo ugodnejši
pogoji za vpis.
8. člen
(učni jezik)
Učni jezik je slovenski.
Visokošolski zavod lahko izvaja študijske
programe ali njihove dele v tujem jeziku, pod pogoji, določenimi s statutom.
Če visokošolski zavod opravlja javno
službo, se lahko v tujem jeziku izvajajo:
-
študijski programi tujih jezikov,
-
deli študijskih programov, če pri njihovem
izvajanju sodelujejo gostujoči visokošolski učitelji iz tujine,
-
študijski programi, če se ti programi na
visokošolskem zavodu izvajajo tudi v slovenskem jeziku.
II. STATUSNA OPREDELITEV
VISOKOŠOLSKIH ZAVODOV, DRUGIH ZAVODOV – ČLANIC UNIVERZ IN ŠTUDENTSKIH DOMOV
9. člen
(ustanovitev zavoda)
Visokošolski zavod oziroma drugi zavod -
članico univerze in študentski dom lahko ustanovijo domače in tuje fizične in
pravne osebe.
Za opravljanje javne službe v visokem
šolstvu Republika Slovenija ustanavlja javne visokošolske zavode oziroma druge
javne zavode - članice univerze in študentske domove.
10. člen
(pravna subjektiviteta univerze in članic)
Univerza je pravna oseba. V okviru univerze
se ustanovijo fakultete in umetniške akademije, lahko pa tudi visoke strokovne
šole in drugi zavodi - članice univerze (v nadaljnjem besedilu: članice
univerze).
Članice univerze imajo pravice in
obveznosti, določene s tem zakonom, aktom o ustanovitvi univerze in statutom
univerze.
Članice univerze pri izvajanju nacionalnega
programa visokega šolstva, za katerega zagotavlja sredstva Republika Slovenija,
nastopajo v pravnem prometu s pooblastili, ki jih določa akt o ustanovitvi
univerze in statut, v imenu in za račun univerze.
V drugih primerih članice univerze
nastopajo v pravnem prometu v svojem imenu in za svoj račun v skladu z aktom o
ustanovitvi in statutom univerze.
Članica univerze ima lahko žiro račun.
11. člen
(samostojni visokošolski zavodi)
Fakultete in umetniške akademije, ki niso
javni visokošolski zavodi, in visoke strokovne šole se lahko ustanovijo kot
samostojni visokošolski zavodi in so pravne osebe.
12. člen
(pridružene članice univerze)
V univerzo se lahko vključijo kot
pridružene članice samostojni visokošolski in drugi zavodi.
Pogoji za vključitev ter pravice in
obveznosti pridruženih članic se uredijo s statutom univerze.
13. člen
(premoženje)
Univerza oziroma samostojni visokošolski
zavod, ki ga je ustanovila Republika Slovenija, je lastnik premoženja,
pridobljenega iz javnih in drugih virov.
Visokošolski zavod upravlja in razpolaga s
premoženjem, ki ga uporablja za opravljanje svoje dejavnosti v skladu z aktom o
ustanovitvi in statutom, če s tem zakonom ni drugače določeno.
Univerza oziroma samostojni visokošolski
zavod iz prvega odstavka tega člena lahko odtuji ali obremeni nepremičnino
oziroma opremo večje vrednosti, pridobljeno iz javnih sredstev, le v soglasju z
ustanoviteljem.
Sredstva, pridobljena od prodaje premoženja
iz prejšnjega odstavka tega člena, se lahko uporabijo za investicije,
investicijsko vzdrževanje in opremo.
14. člen
(pogoji za ustanovitev zavoda)
Visokošolski zavod se lahko ustanovi, če
so:
opredeljena študijska področja in
znanstveno-raziskovalne oziroma umetniške discipline, za katere se visokošolski
zavod ustanavlja,
-
zagotovljeni ustrezni prostori in oprema za
izvedbo programa,
-
zagotovljeni visokošolski učitelji, znanstveni
delavci in visokošolski sodelavci, potrebni za izvedbo programa.
Pred sprejemom akta o ustanovitvi si mora
ustanovitelj pridobiti strokovno mnenje Sveta za visoko šolstvo Republike
Slovenije o izpolnjevanju pogojev iz prejšnjega odstavka.
Določbi prvega in drugega odstavka se
smiselno uporabljata tudi za ustanovitev drugih zavodov - članic univerz.
15. člen
(sprejem ustanovitvenega akta javnega
visokošolskega zavoda)
Akt o ustanovitvi javnega visokošolskega
zavoda in drugega zavoda - članice univerze sprejme Državni zbor Republike
Slovenije.
16. člen
(ugotavljanje pogojev za začetek dela in
opravljanje dejavnosti)
Visokošolski zavod lahko začne opravljati
dejavnost, ko se vpiše v evidenco in izpolni pogoje glede tehnične opremljenosti,
varstva pri delu in druge predpisane pogoje.
Evidenco vodi ministrstvo, pristojno za
visoko šolstvo.
Visokošolski zavod se vpiše v evidenco, če
ima ustrezne prostore in opremo ter visokošolske učitelje, znanstvene delavce
in visokošolske sodelavce, potrebne za izvedbo programa, in ima sprejet
študijski program v skladu z 32. členom tega zakona.
Izpolnjevanje in preverjanje pogojev za
opravljanje dejavnosti se preverja najmanj vsakih sedem let.
Ministrstvo, pristojno za visoko šolstvo,
določi postopek in roke za ugotavljanje in preverjanje pogojev za opravljanje
dejavnosti ter za vpis in izbris iz evidence.
17. člen
(pogoji za izvajanje programov brez javne
veljavnosti)
Visokošolski zavod, ki ne izvaja študijskih
programov z javno veljavnostjo, lahko začne z delom, ko v skladu s svojim
statutom sprejme študijski program in izpolni pogoje glede tehnične
opremljenosti, varstva pri delu in druge predpisane pogoje.
18. člen
(zaščita imen visokošolskih zavodov)
Pod imenom univerza, fakulteta, umetniška
akademija in visoka strokovna šola smejo v pravnem prometu poslovati le
visokošolski zavodi, ki so ustanovljeni v skladu s tem zakonom in izpolnjujejo
pogoje za opravljanje visokošolske dejavnosti iz 16. oziroma 17. člena tega
zakona.
19. člen
(statut)
Visokošolski zavodi, ki so pravne osebe,
imajo statut, s katerim urejajo svojo organizacijo in delovanje.
20. člen
(organi)
Organi univerze so: rektor, senat, upravni
odbor in študentski svet.
Organi članice univerze so: dekan, senat, akademski
zbor in študentski svet.
Organ drugega zavoda - članice univerze je
direktor, lahko pa tudi strokovni svet.
Organi visokošolskega zavoda, ki ni članica
univerze, so: senat, akademski zbor, upravni odbor, študentski svet in dekan.
Visokošolski zavod oziroma drugi zavod -
članica univerze ima lahko tudi druge organe v skladu z ustanovitvenim aktom
ali statutom.
21. člen
(senat)
Senat je strokovni organ visokošolskega
zavoda.
Senat univerze sestavljajo redni
profesorji, ki jih izvolijo senati članic univerze tako, da so enakopravno
zastopane vse znanstvene in umetniške discipline ter strokovna področja. (delno
razveljavljen)
Senat fakultete, umetniške akademije
oziroma visoke strokovne šole sestavljajo visokošolski učitelji, če tako določa
statut, pa tudi znanstveni delavci. Sestavljen mora biti tako, da so v njem
enakopravno zastopane vse znanstvene in umetniške discipline ter strokovna
področja visokošolskega zavoda. Število članov senata se določi s statutom.
Po svoji funkciji je član senata univerze
rektor, član senata članice univerze oziroma samostojnega visokošolskega zavoda
pa dekan.
Po svoji funkciji so člani senata univerze
tudi predstavniki študentskega sveta univerze, člani senata fakultete,
umetniške akademije oziroma visoke strokovne šole pa tudi predstavniki
študentskega sveta teh visokošolskih zavodov. Študenti imajo v senatu najmanj
sedmino članov.
Strokovni svet je strokovni organ drugega
zavoda -članice univerze. Sestava je določena s statutom univerze v skladu z
ustanovitvenim aktom.
21.a člen
(akademski zbor)
Akademski zbor članice univerze oziroma
samostojnega visokošolskega zavoda sestavljajo vsi visokošolski učitelji,
znanstveni delavci in visokošolski sodelavci. Pri njegovem delu sodelujejo tudi
predstavniki študentov tako, da je njihovo število najmanj ena petina članov
akademskega zbora. Način njihovega sodelovanja se določi s statutom.
Akademski zbor:
-
izvoli senat,
-
senatu predlaga kandidate za dekana,
-
obravnava poročila o delu visokošolskega zavoda
ter daje predloge in pobude senatu,
-
opravlja druge naloge, določene s statutom.
Akademski zbor izmed svojih članov izvoli
predsdsednika. Predsednik sklicuje in vodi seje.
Če ima akademski zbor, ki se oblikuje v
skladu s prvim odstavkom tega člena, več kot 200 članov, se oblikuje tako, da
imajo posamezne skupine sorazmerno število predstavnikov, pri čemer akademski
zbor ne more imeti manj kot 100 članov.
Način oblikovanja akademskega zbora iz
prejšnjega odstavka se določi s statutom.
22. člen
(upravni odbor)
Upravni odbor je organ upravljanja
visokošolskega zavoda.
Poleg nalog, določenih z zakonom, upravni
odbor odloča o zadevah materialne narave in skrbi za nemoteno materialno
poslovanje visokošolskega zavoda.
Upravni odbor sestavljajo predstavniki
ustanovitelja, predstavniki delavcev, ki opravljajo visokošolsko dejavnost,
predstavnik študentov in predstavnik drugih delavcev.
23. člen
(rektor)
Rektor vodi, predstavlja in zastopa
univerzo ter opravlja naslednje naloge:
-
sklicuje in praviloma vodi seje senata
univerze,
-
usklajuje izobraževalno,
znanstveno-raziskovalno oziroma umetniško in drugo delo na univerzi,
-
skrbi in odgovarja za zakonitost dela univerze
in za izvrševanje njenih obveznosti, določenih z zakonom, drugimi predpisi ter
splošnimi akti univerze.
-
(črtana),
-
najmanj enkrat letno poroča senatu, upravnemu
odboru in ustanovitelju o delu univerze,
-
promovira doktorje znanosti,
-
podeljuje nagrade univerze,
-
opravlja druge naloge v skladu z zakonom,
drugimi predpisi ter splošnimi akti univerze.
Rektorja izvolijo vsi visokošolski učitelji
in znanstveni delavci, ki so na univerzi zaposleni s polnim delovnim časom.
Volilno pravico ima tudi predstavnik študentskega sveta vsake članice univerze.
24. člen
(dekan oziroma direktor)
Dekan oziroma direktor članice univerze ima
pooblastila in odgovornosti v skladu z ustanovitvenim aktom, je strokovni vodja
članice univerze in opravlja naslednje naloge:
-
usklajuje izobraževalno,
znanstvenoraziskovalno, umetniško in drugo delo,
-
skrbi in odgovarja za zakonitost dela,
-
najmanj enkrat letno poroča o delu senatu
članice in rektorju,
-
(črtana),
-
druge naloge v skladu z zakonom, drugimi predpisi
ter splošnimi akti univerze.
Za dekana članice univerze oziroma
samostojnega visokošolskega zavoda je lahko imenovan, kdor je na njem zaposlen
kot visokošolski učitelj.
Za direktorja je lahko imenovan, kdor ima
najmanj visokošolsko izobrazbo.
Dekana oziroma direktorja članice univerze
imenuje rektor na predlog senata oziroma strokovnega sveta članice univerze.
Dekan visokošolskega zavoda, ki ni članica
univerze, je poslovodni organ in strokovni vodja zavoda.
25. člen
(ločitev funkcij)
Glede na naravo dejavnosti in obseg dela
visokošolskega oziroma drugega zavoda se s statutom lahko določi, da sta funkcija
vodenja strokovnega dela in poslovodna funkcija ločeni. V tem primeru statut
določi pristojnosti strokovnega vodje in pristojnosti poslovodnega organa.
26. člen
(študentski svet)
Študentski svet sestavljajo predstavniki
študentov.
Študentski svet obravnava in daje
pristojnim organom mnenje o statutu visokošolskega zavoda, o vseh zadevah, ki
se nanašajo na pravice in dolžnosti študentov, lahko pa tudi mnenje o
kandidatih za rektorja in dekana, ter sprejema in izvaja program interesnih
dejavnosti študentov visokošolskega zavoda v sodelovanju s skupnostjo
študentov.
Če mnenje iz prejšnjega odstavka ni
upoštevano, lahko študentski svet zahteva, da pristojni organ na način in po
postopku, določenem s statutom, še enkrat obravnava in odloči o posamezni zadevi.
27. člen
(tajništvo visokošolskega zavoda)
Za opravljanje upravno-administrativnih in
strokovno-tehničnih nalog ima visokošolski zavod tajništvo, ki ga vodi tajnik.
28. člen
(ureditev organov)
Naloge, pristojnosti, število članov, način
izvolitve, trajanje mandata in način odločanja organov visokošolskih zavodov in
drugih zavodov - članic univerz se podrobneje uredijo s statutom v skladu z
zakonom in ustanovitvenim aktom.
29. člen
(rektorska konferenca)
Univerze za obravnavanje in usklajevanje
vprašanj skupnega pomena oblikujejo rektorsko konferenco.
30. člen
(pečat)
Javni visokošolski zavodi in drugi zavodi v
njihovi sestavi imajo pečat okrogle oblike, ki vsebuje ime in sedež
visokošolskega zavoda in grb Republike Slovenije. Tak pečat uporabljajo tudi visokošolski
zavodi pri opravljanju javne službe na podlagi koncesije.
31. člen
(študentski domovi)
Dejavnost študentskih domov je javna
služba. Opravljajo jo lahko univerze, drugi zavodi, gospodarske družbe,
samostojni podjetnik posameznik in druge pravne osebe. Pri opravljanju
dejavnosti morajo zagotoviti zastopanje študentskih interesov pri upravljanju.
Študentski dom se lahko ustanovi v okviru
univerze kot njena članica.
Organa študentskega doma, članice univerze,
sta direktor in študentski svet stanovalcev.
Študenti, člani študentskega sveta
stanovalcev, zastopajo študentske interese pri upravljanju v skladu z zakonom,
aktom o ustanovitvi in statutom.
III. IZOBRAŽEVALNO, ZNANSTVENO-RAZISKOVALNO IN
UMETNIŠKO DELO
32. člen
(javno veljavna visokošolska izobrazba)
Javno veljavna visokošolska izobrazba se
pridobi po študijskih programih, ki jih sprejme senat visokošolskega zavoda (v
nadaljnjem besedilu: študijski program z javno veljavnostjo),
Senat visokošolskega zavoda, ki je članica
univerze, si mora pred sprejemom programa pridobiti soglasje senata univerze,
senat visokošolskega zavoda, ki ni članica univerze, pa soglasje Sveta za
visoko šolstvo Republike Slovenije.
Interdisciplinarne študijske programe na
predlog senata članic sprejema senat univerze.
Kdor opravi vse obveznosti po programu za
pridobitev izobrazbe, sprejetem po postopku iz prvega, drugega in tretjega odstavka
tega člena, dobi diplomo, ki je javna listina. Sestavni del diplome je “Priloga
k diplomi”. Sestavine obrazca določi minister, pristojen za visoko šolstvo, na
predlog Sveta za visoko šolstvo Republike Slovenije.
Kdor opravi vse obveznosti po programu za
izpopolnjevanje, sprejetem po postopku iz prvega odstavka tega člena, dobi
potrdilo, ki je javna listina.
V tujini pridobljena listina o pridobitvi
oziroma izpopolnjevanju izobrazbe se nostrificira v skladu z zakonom.
33. člen
(študijski programi)
Študij na visokošolskih zavodih poteka po
študijskih programih za pridobitev izobrazbe in programih za izpopolnjevanje.
Študijski programi za pridobitev izobrazbe
so:
a)
dodiplomski:
-
za pridobitev visoke strokovne izobrazbe,
-
za pridobitev univerzitetne izobrazbe.
b)
podiplomski:
-
za pridobitev specializacije,
-
za pridobitev magisterija,
-
za pridobitev doktorata znanosti.
Študijski programi za izpopolnjevanje so
programi za nadgrajevanje, poglabljanje ali razširjanje posameznih znanj iz
programov za pridobitev izobrazbe.
Študijski programi se izvajajo kot redni
študij, kadar narava študijskega programa to dopušča, pa tudi kot izredni
študij (37. člen).
34. člen
(izvajalci študijskih programov)
Študijske programe iz prejšnjega člena
organizirajo oziroma izvajajo univerze, fakultete in umetniške akademije.
Visoke strokovne šole organizirajo in
izvajajo študijske programe za pridobitev visoke strokovne izobrazbe in
programe za izpopolnjevanje, lahko pa tudi programe za pridobitev
specializacije.
35. člen
(sestavine študijskih programov)
Sestavine študijskih programov za
pridobitev izobrazbe so:
-
splošni podatki o programu,
-
predmetnik,
-
pogoji za vpis,
-
pogoji za napredovanje po programu,
-
načini in oblike izvajanja študija,
-
pogoji za dokončanje študija,
-
strokovni, akademski oziroma znanstveni naslov,
oblikovan v skladu s posebnim zakonom.
Študijski programi z javno veljavnostjo se
objavijo najkasneje do razpisa za vpis.
36. člen
(trajanje študija)
Študij na javnih visokošolskih zavodih
traja:
-
po programu za pridobitev visoke strokovne
izobrazbe od tri do štiri leta,
-
po programu za pridobitev univerzitetne
izobrazbe od štiri do šest let,
-
po programu za pridobitev specializacije eno do
dve leti, če s posebnimi predpisi ni določeno drugače,
-
po programu za pridobitev magisterija dve leti,
-
po programu za pridobitev doktorata znanosti do
štiri leta.
Kdor se vpiše v študijski program za
pridobitev magisterija, lahko pod pogoji, določenimi s statutom, študij dokonča
po študijskem programu za pridobitev doktorata znanosti, kdor se vpiše v
študijski program za pridobitev doktorata znanosti, pa po študijskem programu
za pridobitev magisterija.
37. člen
(študijsko leto in obseg predavanj)
Študijsko leto traja od 1. oktobra do 30.
septembra.
Dodiplomski študijski programi obsegajo najmanj
20 in največ 30 ur predavanj, seminarjev in vaj tedensko in 30 tednov letno.
Če narava študija to omogoča, se ne glede
na določbe iz prvega in drugega odstavka tega člena s študijskim programom
lahko prilagodita organizacija in časovna razporeditev predavanj, seminarjev in
vaj možnostim študentov (izredni študij). Prilagoditev se opravi na način in po
postopku, določenem s statutom.
Na način in po postopku, določenem s
statutom, se lahko s študijskim programom prilagodita organizacija in časovna
razporeditev predavanj, seminarjev in vaj na umetniških akademijah.
38. člen
(pogoji za vpis)
V visokošolski študij se lahko vpiše, kdor
je opravil maturo.
V študij po programu za pridobitev
univerzitetne izobrazbe na posameznem strokovnem področju se lahko vpiše tudi,
kdor je opravil poklicno maturo po ustreznem programu za pridobitev srednje
strokovne izobrazbe z istega strokovnega področja ter izpit iz enega od
predmetov mature.
Ustrezni program za pridobitev srednje
strokovne izobrazbe ter predmet mature iz prejšnjega odstavka se določita s
študijskim programom.
V študij po programu za pridobitev visoke
strokovne izobrazbe se lahko vpiše tudi, kdor je opravil poklicno maturo ali
zaključni izpit po ustreznem programu za pridobitev srednje strokovne izobrazbe,
določenem s študijskim programom.
S študijskim programom se lahko kot pogoj
za vpis določijo tudi posebne nadarjenosti oziroma psihofizične sposobnosti.
Umetniška akademija lahko s svojim
študijskim programom določi, da se v študij vpiše tudi, kdor ne izpolnjuje
pogojev iz prvega, drugega oziroma četrtega odstavka tega člena, izkazuje pa
izjemno umetniško nadarjenost.
Pogoji za vpis v podiplomski študij se
določijo s študijskim programom v skladu s statutom.
39. člen
(prehodi)
Študent lahko prehaja iz enega študijskega
programa v drugega pod pogoji, ki jih določi senat univerze oziroma
samostojnega visokošolskega zavoda v skladu z zakonom in merili, ki jih določi
Svet za visoko šolstvo Republike Slovenije.
40. člen
(razpis)
Vpis v študijske programe z javno
veljavnostjo, ki jih izvajajo javni in koncesionirani visokošolski zavodi, se
opravi na podlagi javnega razpisa.
Razpis za vpis v dodiplomske študijske
programe je skupen in se objavi najmanj šest mesecev pred začetkom novega
študijskega leta.
Razpis za vpis v študijske programe za
pridobitev magisterija oziroma specializacije objavijo visokošolski zavodi
najmanj tri mesece pred začetkom njihovega izvajanja.
Razpis za vpis obsega:
-
ime visokošolskega zavoda in njegov naslov,
-
naziv študijskega programa,
-
kraj izvajanja študijskega programa,
-
trajanje študija,
-
pogoje za vpis,
-
predvideno število prostih vpisnih mest,
-
postopke in roke za prijavo na razpis in za
izvedbo vpisa.
O vsebini razpisa si mora visokošolski
zavod pred objavo pridobiti soglasje Vlade Republike Slovenije.
Postopke in roke iz zadnje alinee četrtega
odstavka tega člena ter način objave razpisa določi minister, pristojen za
visoko šolstvo.
41. člen
(omejitev vpisa)
Visokošolski zavod lahko omeji vpis v
dodiplomske študijske programe, ki se izvajajo v okviru javne službe, če
število prijav za vpis bistveno presega število razpisanih mest oziroma njegove
zmogljivosti (kadrovske, prostorske, opremske idr.).
Pri izbiri kandidatov se upošteva splošni
uspeh, dosežen pri maturi, poklicni maturi oziroma zaključnem izpitu, ter
splošni učni uspeh, dosežen v 3. in 4. letniku srednje šole, lahko pa tudi
uspeh pri posameznih, s študijskim programom določenih predmetih mature, poklicni
maturi oziroma zaključnega izpita ter pri posameznih predmetih iz 3. in 4.
letnika srednje šole.
Visokošolski zavod si mora k omejitvi vpisa
pridobiti soglasje Vlade Republike Slovenije, ki se javno objavi.
42. člen
(znanstveno-raziskovalno in umetniško
delo)
Visokošolski zavodi organizirajo in
izvajajo znanstveno-raziskovalno oziroma umetniško delo ter skrbijo za razvoj
strok.
Visokošolski zavodi, ki opravljajo javno
službo, izvajajo znanstveno-raziskovalno in umetniško delo v skladu s
programom, ki ga sprejme in objavi senat visokošolskega zavoda po postopku,
določenem za sprejem in objavo študijskih programov.
Visokošolski zavodi izvajajo
temeljno-raziskovalne, aplikativno-raziskovalne ter razvojne in druge projekte
v skladu z zakonom, ki ureja raziskovalno dejavnost, ter opravljajo svetovalne
in druge storitve.
IV. NACIONALNI PROGRAM VISOKEGA ŠOLSTVA
43. člen
(nacionalni program)
Javna služba v visokem šolstvu se določi z
nacionalnim programom visokega šolstva.
44. člen
(vsebina nacionalnega programa)
Nacionalni program visokega šolstva:
-
opredeli cilje visokega šolstva,
-
določi študijska, znanstveno-raziskovalna in
umetniška področja nacionalnega pomena,
-
opredeli dejavnosti, potrebne za razvoj in
učinkovito delo v visokem šolstvu,
-
določi standarde za opravljanje visokošolske
dejavnosti,
-
določi okvirni obseg potrebnih sredstev za
izvedbo nacionalnega programa.
Nacionalni program visokega šolstva in
nacionalni program raziskovalne dejavnosti morata biti pri opredeljevanju
raziskovalnih področij usklajena.
45. člen
(priprava nacionalnega programa)
Nacionalni program visokega šolstva sprejme
Državni zbor.
Predlog nacionalnega programa oblikuje
Vlada Republike Slovenije na podlagi strokovnih izhodišč, ki jih pripravi Svet
za visoko šolstvo Republike Slovenije v sodelovanju s Svetom za znanost in
tehnologijo Republike Slovenije.
Sredstva, potrebna za uresničitev
nacionalnega programa visokega šolstva, se določijo v proračunu Republike
Slovenije.
46. člen
(izvajanje nacionalnega programa)
Nacionalni program visokega šolstva
izvajajo javni visokošolski zavodi, drugi zavodi - članice univerz, skupnost
študentov in študentski domovi.
Nacionalni program visokega šolstva
izvajajo tudi visokošolski zavodi, drugi zavodi - članice univerz in študentski
domovi na podlagi koncesije.
Pri izvajanju nacionalnega programa lahko z
visokošolskimi zavodi sodelujejo tudi raziskovalne organizacije.
O razmestitvi študijskih programov, s
katerimi se uresničuje nacionalni program visokega šolstva, odloči Vlada
Republike Slovenije.
47. člen
(podelitev koncesije)
Koncesija za opravljanje javne službe v
visokem šolstvu se dodeli z odločbo Vlade Republike Slovenije na podlagi
javnega razpisa.
V javnem razpisu se navedejo zlasti:
predmet koncesije, pogoji za opravljanje javne službe, čas, za katerega se
dodeljuje koncesija, rok, do katerega se sprejemajo prijave, ter rok, v katerem
bodo prijavljeni obveščeni o izbiri.
Razmerja med koncedentom in koncesionarjem
se uredijo s pogodbo o koncesiji, ki se sklene v pisni obliki.
S pogodbo se uredijo zlasti:
-
obseg izvajanja javne službe,
-
začetek izvajanja javne službe,
-
rok za odpoved koncesije, ki ne sme biti krajši
od roka, potrebnega za dokončanje študija, podaljšanega za dve leti,
-
sredstva, ki jih za opravljanje javne službe
zagotavlja koncedent,
-
upravljanje in razpolaganje s premoženjem,
pridobljenim iz javnih sredstev.
V. SVET ZA VISOKO ŠOLSTVO REPUBLIKE SLOVENIJE
48. člen
(ustanovitev Sveta)
Vlada Republike Slovenije ustanovi Svet za
visoko šolstvo Republike Slovenije.
49. člen
(naloge Sveta)
Svet za visoko šolstvo Republike Slovenije
svetuje Vladi pri pripravi in spreminjanju visokošolsko zakonodaje, sodeluje
pri načrtovanju razvoja visokošolskega izobraževanja, spodbuja in razvija
sodelovanje med visokošolskimi zavodi ter opravlja naslednje naloge:
1.
v sodelovanju z visokošolskimi zavodi pripravi strokovna izhodišča za
oblikovanje nacionalnega programa visokega šolstva,
2.
določi merila za ocenjevanje študijskih programov z vidika njihove
mednarodne primerljivosti in trajanja študija,
3.
daje soglasje k študijskim, znanstveno-raziskovalnim in umetniškim
programom visokošolskih zavodov v skladu z 32. členom oziroma z drugim
odstavkom 42. člena tega zakona.
4.
določa merila za prehode med študijskimi programi.
5.
določa merila za spremljanje in ocenjevanje kvalitete in učinkovitosti
izobraževalnega, znanstveno-raziskovalnega, umetniškega in strokovnega dela.
6.
daje mnenje o izpolnjevanju pogojev za ustanovitev visokošolskih zavodov
in uvedbo novih programov,
7.
daje mnenje o izpolnjevanju pogojev raziskovalnih organizacij za
sodelovanje pri izvajanju nacionalnega programa,
8.
daje mnenje k merilom za izvolitev v nazive visokošolskih učiteljev in
znanstvenih delavcev.
9.
sodeluje pri pripravi skupnih meril za sistemizacijo delovnih mest
visokošolskih učiteljev, znanstvenih delavcev in visokošolskih sodelavcev,
10. daje
mnenje k predpisu iz 75. člena,
11. opravlja
druge naloge v skladu z zakonom. Svet za visoko šolstvo Republike Slovenije pri
vprašanjih, ki se nanašajo na znanstveno-raziskovalno dejavnost visokošolskih
zavodov, sodeluje s Svetom za znanost in tehnologijo Republike Slovenije.
50. člen
(sestava Sveta)
Svet za visoko šolstvo Republike Slovenije
sestavljajo vrhunski strokovnjaki s področja visokega šolstva, znanosti in
tehnologije, gospodarstva in družbenih dejavnosti, tako da so v njem zastopana
znanstvena, umetniška in strokovna področja.
Predsednika in enajst članov imenuje Vlada
Republike Slovenije, od tega šest izmed visokošolskih učiteljev in znanstvenih
delavcev, ki jih predlagajo visokošolski zavodi, po svojem položaju pa so člani
Sveta za visoko šolstvo Republike Slovenije rektorji univerz in predsednik
Slovenske akademije znanosti in umetnosti.
Predsednik in člani Sveta za visoko šolstvo
Republike Slovenije so imenovani za štiri leta.
Svet za visoko šolstvo Republike Slovenije
uredi način svojega dela s poslovnikom.
51. člen
(ekspertne komisije)
Svet za visoko šolstvo Republike Slovenije
lahko oblikuje za posamezna področja svojega delovanja komisije in neodvisne
ekspertne skupine.
VI. VISOKOŠOLSKI UČITELJI, ZNANSTVENI DELAVCI
IN VISOKOŠOLSKI SODELAVCI
52. člen
(učitelji)
Visokošolski učitelji so docent, izredni
profesor in redni profesor ter lektor.
Visokošolski učitelji na visokih strokovnih
šolah oziroma programih so tudi predavatelji in višji predavatelji.
Visokošolski učitelji so nosilci
izobraževalnega, umetniškega in raziskovalnega programa. Pri svojem delu
sledijo in prispevajo k razvoju znanosti, umetnosti in stroke na področju, za
katerega so izvoljeni, samostojno razvijajo določeno področje znanosti,
umetnosti oziroma stroke in skrbijo za prenos tega znanja.
53. člen
(znanstveni delavci)
Znanstveni delavci so znanstveni sodelavec,
višji znanstveni sodelavec in znanstveni svetnik.
Znanstveni delavci izvajajo
znanstveno-raziskovalni program.
54. člen
(visokošolski sodelavci)
Visokošolski sodelavci so: asistent, bibliotekar,
strokovni svetnik, višji strokovni sodelavec, strokovni sodelavec in učitelj
veščin.
Visokošolski sodelavci sodelujejo pri
izvajanju izobraževalnega, znanstveno-raziskovalnega in umetniškega dela.
55. člen
(pogoji za izvolitev)
V naziv docent, izredni profesor in redni
profesor je lahko izvoljen, kdor ima doktorat znanosti in preverjene pedagoške
sposobnosti.
V naziv znanstvenega delavca je lahko
izvoljen, kdor ima doktorat znanosti.
V naziv visokošolskega učitelja umetniških
disciplin je lahko izvoljen, kdor ima visoko strokovno izobrazbo, priznana
umetniška dela in preverjene pedagoške sposobnosti.
V naziv višjega predavatelja je lahko
izvoljen, kdor ima opravljen magisterij ali specializacijo po visoki izobrazbi
in preverjene pedagoške sposobnosti.
V naziv predavatelja ali lektorja, je lahko
izvoljen, kdor ima visoko izobrazbo in preverjene pedagoške sposobnosti.
V naziv visokošolskega sodelavca je lahko
izvoljen, kdor ima visoko izobrazbo.
Visokošolski učitelji, znanstveni delavci
in visokošolski sodelavci morajo poleg pogojev iz prvega do šestega odstavka
tega člena izpolnjevati tudi pogoje, določene v skladu z merili za izvolitev v
naziv.
Merila za izvolitev v naziv visokošolskih
učiteljev, znanstvenih delavcev in visokošolskih sodelavcev določi senat
visokošolskega zavoda v skladu z zakonom. Za visokošolske zavode, ki so članice
univerze, merila določi senat univerze.
Merila iz prejšnjega odstavka morajo biti
mednarodno primerljiva in se javno objavijo.
56. člen
(postopek za izvolitev)
Docente, izredne profesorje, višje
predavatelje, predavatelje, lektorje, znanstvene sodelavce in višje znanstvene
sodelavce voli za pet let senat fakultete, umetniške akademije oziroma visoke
strokovne šole.
Redne profesorje in znanstvene svetnike
voli senat univerze za neomejeno dobo. Če univerza izostri merila za izvolitev
v naziva rednega profesorja in znanstvenega svetnika, lahko redni profesorji in
znanstveni svetniki, izvoljeni po prejšnjih merilih, zahtevajo ponovno
izvolitev v naziv po novih merilih. (drugi
stavek razveljavljen)
Redne profesorje in znanstvene svetnike
visokošolskega zavoda, ki ni članica univerze, voli senat visokošolskega
zavoda. Pred izvolitvijo v naziv si mora pridobiti soglasje Sveta za visoko
šolstvo Republike Slovenije.
Visokošolske sodelavce voli senat
fakultete, umetniške akademije oziroma visoke strokovne šole za dobo, določeno
s statutom.
Pred prvo izvolitvijo v naziv ali pred
izvolitvijo v višji naziv si mora senat članice univerze pridobiti soglasje
senata univerze. Senat visokošolskega zavoda, ki ni članica univerze, pa si
mora za izvolitev v naziv pridobiti soglasje Sveta za visoko šolstvo Republike
Slovenije.
Upokojeni visokošolski učitelji, znanstveni
delavci in visokošolski sodelavci obdržijo naziv, ki so ga imeli ob upokojitvi.
57. člen
(podrobnejši postopek za izvolitev)
Postopek za izvolitev v naziv visokošolskih
učiteljev, znanstvenih delavcev in visokošolskih sodelavcev se v skladu z
zakonom in merili za izvolitev podrobneje uredi v statutu visokošolskega
zavoda.
Če je za izvolitev v naziv potrebna
predhodna nostrifikacija v tujini pridobljene diplome, se postopka za
nostrifikacijo in izvolitev vodita hkrati.
58. člen
(odvzem naziva)
Če visokošolski učitelj, znanstveni delavec
ali visokošolski sodelavec ne izpolnjuje znanstvenih in pedagoških obveznosti
ali za izvolitev v naziv določenih pogojev, senat, pristojen za izvolitev,
prične postopek za odvzem naziva.
V postopku za odvzem naziva se primerno
uporabljajo določbe postopka za izvolitev v naziv. Visokošolskemu učitelju,
znanstvenemu delavcu ali visokošolskemu sodelavcu je treba omogočiti, da
pojasni svoje stališče.
59. člen
(sodno varstvo pravic)
Zoper odločbo, izdano v postopku za
izvolitev v naziv oziroma v postopku za odvzem naziva, se lahko sproži upravni
spor.
60. člen
(delovna mesta)
Delovna mesta visokošolskih učiteljev,
znanstvenih delavcev in visokošolskih sodelavcev se javno razpisujejo in
zasedejo v rokih in na način, kot to določa statut visokošolskega zavoda.
Redni profesor lahko, ne glede na
izpolnjevanje predpisanih pogojev za upokojitev, zaseda delovno mesto iz
prejšnjega odstavka do doseženega 65. leta starosti. (razveljavljen)
61. člen
(zasebni visokošolski učitelji)
Visokošolski zavod lahko izvajanje
posameznih delov predmeta oziroma predmetnega področja prepusti zasebnemu
visokošolskemu učitelju.
Zasebni visokošolski učitelj je, kdor je
izvoljen v naziv visokošolskega učitelja in je vpisan v razvid zasebnih
visokošolskih učiteljev, ki ga vodi ministrstvo, pristojno za visoko šolstvo.
Minister, pristojen za visoko šolstvo,
predpiše postopek vpisa in izbrisa iz razvida.
62. člen
(gostujoči visokošolski učitelji)
Visokošolski zavodi lahko za določen čas
povabijo k sodelovanju za izvajanje posameznih delov predmeta oziroma
predmetnega področja priznane učitelje, znanstvenike, strokovnjake in umetnike,
ne glede na pogoje, ki so določeni za izvolitev v naziv.
63. člen
(pedagoška obveznost)
Neposredna pedagoška obveznost v času
organiziranega študijskega procesa v visokošolskem izobraževanju ki se izvaja
kot javna služba znaša:
-
za docenta, izrednega in rednega profesorja do
šest ur tedensko,
-
za višjega predavatelja, predavatelja in
lektorja do devet ur tedensko,
-
za asistenta do deset ur tedensko.
Če z neposredno tedensko pedagoško
obveznostjo, določeno v prejšnjem odstavku, ni mogoče izvesti študijskih
programov, lahko pristojni organ visokošolskega zavoda visokošolskemu učitelju
oziroma sodelavcu določi dodatno tedensko pedagoško obveznost, in sicer največ:
-
dve uri docentu, izrednemu in rednemu
profesorju,
-
tri ure višjemu predavatelju, predavatelju in
lektorju,
-
štiri ure asistentu.
Neposredno tedensko pedagoško obveznost in
največ štiri ure dodatne tedenske pedagoške obveznosti za druge visokošolske
sodelavce določi rektor oziroma dekan samostojnega visokošolskega zavoda s
posebnim predpisom.
Dodatna tedenska pedagoška obveznost se
obračuna enako kot neposredna pedagoška obveznost.
64. člen
(sobotno leto)
Visokošolski učitelj ima v šestih letih
opravljanja dela pravico do poglobljenega izpopolnjevanja na področju
raziskovalne dejavnosti v skupnem trajanju največ dvanajst mesecev.
Visokošolskemu učitelju se v primeru iz
prejšnjega odstavka pedagoška obveznost prerazporedi, vendar se ne sme povečati
za več kot eno tretjino.
VII. ŠTUDENTI
65. člen
(študenti)
Študent je oseba, ki se vpiše na
visokošolski zavod na podlagi razpisa za vpis in se izobražuje po dodiplomskem
ali podiplomskem študijskem programu.
Status študenta se izkazuje s študentsko
izkaznico.
66. člen
(pravice in dolžnosti študentov)
Študenti imajo pravico do vpisa in
izobraževanja pod enakimi, z zakonom, statutom in študijskim programom določenimi
pogoji. Pri tem:
-
se ob rednem napredovanju izobražujejo in
dokončajo študij pod pogoji, ki so veljali ob vpisu,
-
lahko enkrat v času študija ponavljajo letnik
ali spremenijo študijski program ali smer zaradi neizpolnitve obveznosti v
prejšnji smeri ali študijskem programu,
-
se lahko izobražujejo po več študijskih
programih (vzporedno izobraževanje), po interdisciplinarnih ali po
individualnih študijskih programih, ki jih izvaja eden ali več visokošolskih
zavodov.
-
lahko napredujejo in dokončajo študij v krajšem
času, kot je predvideno s študijskim programom,
-
(razveljavljena).
S statutom visokošolskega zavoda se
podrobneje uredijo postopki in pravila, zlasti o:
-
študijskem koledarju,
-
vpisnih postopkih,
-
izpitnem režimu,
-
napredovanju, vključno s pogoji za hitrejše
napredovanje,
-
dokončanju izobraževanja,
-
prehodih med študijskimi programi,
-
ponavljanju letnika oziroma pogojnem
napredovanju,
-
nadaljevanju študija po prekinitvi,
-
vzporednem, interdisciplinarnem in
individualnem študiju,
-
priznavanju izpitov in drugih študijskih
obveznostih, opravljenih na različnih visokošolskih zavodih.
-
S statutom se določijo tudi:
-
vrste dokumentov, ki se študentom izdajajo na
podlagi evidenc iz 81. člena tega zakona,
-
postopek za uveljavljanje varstva pravic
študentov,
-
organi, pristojni za vodenje postopkov in
odločanje,
-
disciplinska odgovornost in pravice ter
dolžnosti študentov v disciplinskem postopku in
-
druga pravila, povezana s pravicami in
dolžnostmi študentov.
67. člen
(soupravljanje študentov)
Študenti imajo pravico preko svojih
predstavnikov sodelovati pri delu in upravljanju visokošolskih zavodov v skladu
s tem zakonom in statutom.
Predstavniki študentskega sveta so vabljeni
na seje organov visokošolskega zavoda.
68. člen
(organiziranost študentov)
Študenti imajo avtonomno pravico do
oblikovanja skupnosti študentov. Način uresničevanja te pravice se določi z
zakonom.
69. člen
(druge pravice in ugodnosti študentov)
Študenti imajo ne glede na to, ali se
študij izvaja kot redni ali izredni, pravico do zdravstvenega varstva in drugih
ugodnosti ter pravic (npr. prehrana, prevozi, štipendiranje) v skladu s
posebnimi predpisi, če niso v delovnem razmerju ali prijavljeni kot iskalci
zaposlitve.
Študenti, državljani Republike Slovenije,
imajo možnost bivanja v študentskih domovih, drugih zavodih in pri pravnih
osebah, registriranih za dejavnost študentskih domov, prek njih pa tudi pri
zasebnikih, lastnikih sob, ki jih oddajajo v najem, državljani drugih držav pa
pod pogoji, določenimi s posebnimi predpisi.
70. člen
(prenehanje statusa študenta)
Status študenta preneha, če študent:
-
diplomira,
-
ne diplomira v dvanajstih mesecih po zaključku
zadnjega semestra,
-
se izpiše,
-
se med študijem ne vpiše v naslednji letnik
oziroma semester,
-
je bil izključen,
-
dokonča podiplomski študij,
-
ne dokonča podiplomskega študija v ustreznem, s
statutom predpisanem roku.
V primerih iz druge, četrte in sedme alinee
prejšnjega odstavka se študentu iz upravičenih razlogov status študenta lahko
tudi podaljša, vendar največ za eno leto.
Študentke matere, ki v času študija rodijo,
imajo pravico do podaljšanja študentskega statusa za eno leto za vsakega živo
rojenega otroka.
71. člen
(sodno varstvo pravic)
Zoper dokončno odločitev pristojnega organa
visokošolskega zavoda o pridobitvi oziroma izgubi statusa študenta in o drugih
zadevah v zvezi s študijem se lahko sproži upravni spor.
VIII. FINANCIRANJE
72. člen
(viri financiranja)
Visokošolski zavodi pridobivajo sredstva iz
proračuna Republike Slovenije, šolnin in drugih prispevkov za študij, plačil za
storitve, dotacij, dediščin in daril ter iz drugih virov.
Sredstva iz prejšnjega odstavka se
uporabljajo v skladu z namenom, za katerega so bila pridobljena.
73. člen
(financiranje javnih visokošolskih
zavodov)
Univerzam in samostojnim visokošolskim
zavodom, ki jih ustanovi Republika Slovenija, se zagotavljajo sredstva za:
-
pedagoško in z njo povezano
znanstvenoraziskovalno, umetniško in strokovno dejavnost ter knjižničarsko,
informacijsko, organizacijsko, upravno-administrativno in drugo infrastrukturno
dejavnost (v nadaljnjem besedilu: študijska dejavnost),
-
s študijem povezane interesne dejavnosti
študentov, določene v letnem programu študentskega sveta univerze ali
samostojnega visokošolskega zavoda, in univerzitetni šport (v nadaljnjem
besedilu: obštudijska dejavnost),
-
investicije in vzdrževanje ter
-
spodbujanje kakovosti študija, pomlajevanja
strukture visokošolskih učiteljev, znanstvenih delavcev in visokošolskih
sodelavcev, nalog, pomembnih za razvoj visokega šolstva, in mednarodnega
sodelovanja (v nadaljnjem besedilu: razvojne naloge).
Sredstva za študijsko in obštudijsko
dejavnost se določijo ob upoštevanju študijskega področja, števila vpisanih
študentov v študijskem letu in diplomantov v preteklem koledarskem letu. V
državnem proračunu se sredstva za univerze oblikujejo in zagotavljajo pri
posrednem proračunskem porabniku univerzah, za samostojne visokošolske zavode
pa pri ministrstvu, pristojnem za visoko šolstvo.
V postopku priprave državnega proračuna
univerze in samostojni visokošolski zavodi ministrstvu, pristojnemu za visoko
šolstvo, predložijo finančno ovrednoten letni program in poročilo komisije za
kvaliteto visokega šolstva iz 80. člena zakona.
Sredstva za investicije in vzdrževanje se
določijo v državnem proračunu za posamezno univerzo oziroma samostojne
visokošolske zavode pri ministrstvu, pristojnem za visoko šolstvo.
Sredstva za razvojne naloge se določijo v
državnem proračunu pri ministrstvu, pristojnem za visoko šolstvo.
73.a člen
(financiranje dejavnosti zasebnih
visokošolskih zavodov)
Republika Slovenija koncesioniranim
samostojnim visokošolskim zavodom dodeljuje sredstva za študijsko in
obštudijsko dejavnost.
Republika Slovenija lahko visokošolskim
zavodom iz prejšnjega odstavka in zasebnim samostojnim visokošolskim zavodom,
ki izvajajo javnoveljavne študijske programe, prek javnih razpisov dodeljuje
sredstva za razvojne naloge.
73.b člen
(subvencioniranje bivanja študentov)
Republika Slovenija subvencionira bivanje
študentov v javnih in zasebnih zavodih, pri drugih pravnih osebah,
registriranih za dejavnost študentskih domov, prek njih pa tudi pri zasebnikih,
lastnikih sob.
Pri subvencioniranju bivanja študentov,
državljanov Republike Slovenije, se upošteva učna oziroma študijska uspešnost,
materialni položaj, oddaljenost stalnega prebivališča od kraja študija ter
socialne in zdravstvene razmere študenta.
Podrobnejše določbe o subvencioniranju po
prejšnjih dveh odstavkih predpiše minister, pristojen za visoko šolstvo.
74. člen
(sistemizacija delovnih mest)
Sistemizacijo delovnih mest določi na
univerzi rektor, na samostojnem visokošolskem zavodu pa dekan.
Ministrstvo, pristojno za visoko šolstvo,
vodi evidenco zaposlenih. Univerza oziroma koncesionirani samostojni
visokošolski zavod mu dvakrat letno posreduje osebne podatke o delavcih v
skladu z zakonom. Obrazec za zbiranje osebnih podatkov v skladu s posebnimi
predpisi predpiše minister, pristojen za visoko šolstvo.
75. člen
(posebni predpis)
Financiranje po 73. in 73.a členu zakona se
podrobneje uredi s posebnim predpisom, ki ga sprejme Vlada Republike Slovenije.
76. člen
(visokošolski skladi)
Visokošolski zavodi, ki so pravne osebe,
lahko za upravljanje s sredstvi oblikujejo sklade.
Poslovanje skladov vodijo upravni odbori.
Število članov, sestavo upravnih odborov,
trajanje mandata članov in delovanje skladov urejajo statuti.
77. člen
(šolnina in drugi prispevki)
Šolnina in drugi prispevki za študij po
študijskih programih z javno veljavnostjo so prihodek visokošolskega zavoda in
se določijo v skladu s predpisom ministra, pristojnega za visoko šolstvo.
S predpisom iz prejšnjega odstavka se lahko
določijo tudi prispevki za druge posamične storitve visokošolskega zavoda.
Državljanom Republike Slovenije in
državljanom članic Evropske unije šolnine ni mogoče predpisati za izobraževanje
v okviru dodiplomskih študijskih programov z javno veljavnostjo, ki se izvajajo
kot javna služba, razen če njihovo izvajanje presega z nacionalnim programom
visokega šolstva določene standarde.
78. člen
(razpolaganje s presežki)
Presežek prihodkov nad odhodki se uporablja
za opravljanje in razvoj dejavnosti.
IX. NADZOR
79. člen
(nadzor)
Nadzor nad zakonitostjo dela in
izpolnjevanjem pogojev za opravljanje visokošolske dejavnosti opravlja
ministrstvo, pristojno za visoko šolstvo, v skladu s posebnimi predpisi.
Kontrola nad namensko porabo sredstev za
opravljanje javne službe se opravlja v skladu s posebnimi predpisi.
80. člen
(kontrola kvalitete)
Kvaliteto in učinkovitost izobraževalnega,
znanstveno-raziskovalnega in umetniškega ter strokovnega dela visokošolskih
zavodov spremlja in ocenjuje komisija za kvaliteto visokega šolstva, ki jo
oblikujejo visokošolski zavodi na območju Republike Slovenije.
Komisijo sestavljajo predstavniki vseh
znanstvenih in umetniških disciplin ter strokovnih področij. Komisija mora
pridobiti tudi mnenje študentov.
Komisija deluje po pravilih, ki jih določi
v sodelovanju s senati visokošolskih zavodov in v skladu z merili, ki jih
določi Svet za visoko šolstvo Republike Slovenije v sodelovanju s Svetom za
znanost in tehnologijo Republike Slovenije.
Komisija o svojem delu enkrat letno poroča
senatom visokošolskih zavodov, Svetu za visoko šolstvo Republike Slovenije in
Svetu za znanost in tehnologijo Republike Slovenije. Poročilo se javno objavi.
X. ZBIRANJE IN VARSTVO OSEBNIH PODATKOV ŠTUDENTOV
81. člen
(seznam evidenc z osebnimi podatki)
Visokošolski zavodi vodijo naslednje
evidence z osebnimi podatki študentov:
1.
evidenco prijavljenih za vpis in vpisanih študentov,
2.
osebni karton, ki se vodi za vsakega študenta od vključitve v študij do
končanja študija oziroma do izpisa,
3.
zapisnik o izpitu, s katerim se evidentira prijava k izpitu, potek
izpita in dosežena ocena,
4.
evidenco izdanih dokumentov o končanem dodiplomskem in podiplomskem
izobraževanju.
Evidence iz 1., 2. in 4. točke prejšnjega
odstavka obsegajo: ime in priimek študenta (za študentke tudi dekliški
priimek), spol, datum, kraj in občino rojstva, državo rojstva, stalno in
začasno bivališče, enotno matično številko občana, državljanstvo, predhodno
pridobljeno izobrazbo, način študija ter druge podatke po posebnih predpisih.
Evidenca iz 2. točke obsega še podatke o opravljenih izpitih, o napredovanju in
dokončanju študija.
Evidenca iz 3. točke prvega odstavka tega
člena obsega: ime in priimek študenta (za študentke tudi dekliški priimek),
spol, enotno matično številko občana, način študija, letnik študija in
študijsko leto prvega vpisa, datum izpita, podatke o tem, ali izpit opravlja
prvič ali ga ponavlja, ter oceno, doseženo pri izpitu.
82. člen
(uporaba evidenc z osebnimi podatki)
Osebni podatki študentov iz evidenc iz
prejšnjega člena se zbirajo, obdelujejo, shranjujejo in posredujejo za potrebe
visokošolske dejavnosti visokošolskih zavodov, za potrebe ministrstva,
pristojnega za visoko šolstvo, v drugih primerih pa le v skladu s posebnimi
predpisi.
Pri izdelavi statističnih analiz se smejo
osebni podatki uporabljati in objavljati tako, da identiteta študenta ni
razvidna.
83. člen
(shranjevanje evidenc)
Evidence iz 81. člena tega zakona se trajno
hranijo v skladu s posebnimi predpisi, razen evidence prijavljenih za vpis, ki
se hrani do vpisa oziroma do izteka pritožbenih postopkov.
84. člen
(dokumentacija)
Določila v zvezi z vodenjem, uporabo in
shranjevanjem osebnih podatkov iz evidenc po tem zakonu se uporabljajo tudi za
dokumentacijo, na podlagi katere so bili zbrani osebni podatki. Dokumenti o
predhodni izobrazbi se po končanem vpisnem postopku vrnejo študentu.
_________
Zakon o visokem šolstvu – ZViS (Uradni list RS, št. 67/93)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»XI. PREHODNE
IN KONČNE DOLOČBE
85.
člen
(prevzem
ustanoviteljstva)
Z dnem uveljavitve tega zakona postane
ustanovitelj Univerze v Ljubljani in Univerze v Mariboru, ki nadaljujeta delo
kot javna visokošolska zavoda, Republika Slovenija.
Fakultete, umetniške akademije, višje in
visoke šole, združene v Univerzo v Ljubljani oziroma v Univerzo v Mariboru,
postanejo z dnem uveljavitve tega zakona članice Univerze v Ljubljani oziroma
Univerze v Mariboru.
86.
člen
(akt o
preoblikovanju univerz)
Državni zbor sprejme akt o preoblikovanju
univerz najkasneje v dveh letih po uveljavitvi tega zakona. Z dnem uveljavitve
tega akta prenehajo veljati ustanovitveni akti članic univerz, razen če z aktom
o preoblikovanju ni drugače določeno.
87.
člen
(organi)
Do izvolitve novih organov visokošolskih
zavodov na podlagi statutov, sprejetih po tem zakonu, delujejo organi, določeni
z veljavnimi statuti.
88.
člen
(uskladitev
statutov in študijskih programov)
Do sprejema statutov univerz v skladu s tem
zakonom se uporabljajo veljavni statuti univerz in njunih članic, če niso v
nasprotju z zakonom.
Visokošolski zavodi, preoblikovani v skladu
s tem zakonom, uskladijo svoje statute s tem zakonom in aktom o preoblikovanju
v šestih mesecih po sprejemu akta o preoblikovanju.
Statute iz prejšnjega odstavka sprejme svet
visokošolskega zavoda z večino glasov vseh članov sveta.
Visokošolski zavodi uskladijo študijske
programe s tem zakonom najkasneje v dveh letih po njegovi uveljavitvi.
Študenti, vpisani v programe iz prejšnjega
odstavka, lahko dokončajo študij pod pogoji, ki so veljali ob vpisu, vendar
najkasneje v roku, določenem za izvedbo študijskega programa, podaljšanem za
dve leti, študij po višješolskih študijskih programih pa do izteka študijskega
leta 2001/2002.
89.
člen
(premoženje)
Z dnem uveljavitve tega zakona upravljanje
z nepremičninami, pridobljenimi za opravljanje visokošolske dejavnosti,
prevzame univerza.
Popis premoženja, ki ga visokošolski zavod
uporablja za opravljanje visokošolske dejavnosti, se opravi na podlagi bilance
stanja na dan 31. 3. 1991.
90.
člen
(sprememba
imen)
Zavodi oziroma organizacije, ki uporabljajo
imena iz 18. člena tega zakona, pa ne izpolnjujejo pogojev za opravljanje
visokošolske dejavnosti po tem zakonu, morajo v enem letu po njegovi
uveljavitvi prilagoditi oziroma spremeniti svoje ime.
91.
člen
(uveljavitev
mature)
Določba 38. člena tega zakona začne veljati
za generacijo, ki bo končala izobraževanje po programih srednjega izobraževanja
v šolskem letu 1994/95.
Ne glede na določbo 38. člena tega zakona
se za dijake, ki bodo opravljali maturo v letih 1995-1997, pri pogojih za vpis
v visokošolski študij lahko s študijskim programom določijo predmeti izbirnega
dela mature.
Osebe, ki so dokončale srednje
izobraževanje do 1. junija 1995, se lahko vpišejo v 1. letnik visokošolskega
študija pod pogoji, ki so veljali do uveljavitve tega zakona.
92.
člen
(razpis za
vpis)
Do izdaje predpisa iz šestega odstavka 40,
člena tega zakona se uporabljajo določbe Pravilnika o razpisu za vpis in
izvedbi vpisa v usmerjenem izobraževanju (Uradni list RS, št. 9/91, 7/92 in
11/93).
93.
člen
(začasno financiranje
javne službe)
Do sprejema nacionalnega programa visokega
šolstva se javna služba financira v skladu s 64. členom Zakona o organizaciji
in financiranju vzgoje in izobraževanja (Uradni list RS, št. 12/91-I).
94.
člen
(rok za
ustanovitev Sveta za visoko šolstvo Republike Slovenije in komisije za
kvaliteto)
Svet za visoko šolstvo Republike Slovenije
se ustanovi najkasneje v šestih mesecih po uveljavitvi tega zakona.
Merila iz 2., 4. in 5. točke 49. člena tega
zakona Svet za visoko šolstvo Republike Slovenije določi najkasneje v šestih
mesecih po ustanovitvi.
Komisija za kvaliteto visokega šolstva se
ustanovi najkasneje eno leto po uveljavitvi tega zakona.
95.
člen
(veljavnost
nazivov)
Visokošolski učitelji, znanstveni delavci
in sodelavci, ki so si pridobili naziv pred uveljavitvijo tega zakona, obdržijo
naziv do izteka izvolitvene dobe.
Pravico do uporabe naziva imajo tudi
upokojeni visokošolski učitelji, znanstveni delavci in sodelavci, ki so si
naziv pridobili pred uveljavitvijo tega zakona.
96.
člen
(rok za sprejem
normativov)
Normativi za financiranje nacionalnega
programa v visokem šolstvu se sprejmejo najkasneje v šestih mesecih po sprejemu
nacionalnega programa, do njihove uveljavitve pa se uporabljajo normativi in
standardi za opravljanje izobraževalne dejavnosti v višjem in visokem šolstvu
(Uradni list RS, št. 39/92).
97.
člen
(rok za sprejem
podzakonskih aktov)
Predpise iz 7., 16., 40., 61., 69. in 77.
člena tega zakona minister, pristojen za visoko šolstvo, izda v šestih mesecih
po uveljavitvi tega zakona.
98.
člen
(uskladitev
evidenc)
Vodenje in varstvo evidenc z osebnimi
podatki študentov morajo visokošolski zavodi uskladiti z določbami tega zakona
najkasneje v šestih mesecih po njegovi uveljavitvi.
99.
člen
(prenehanje
veljavnosti ZUI)
Z dnem uveljavitve tega zakona prenehajo
veljati določbe Zakona o usmerjenem izobraževanju (Uradni list SRS, št. 11/80,
6/83, 25/89 in 35/89), ki se nanašajo na visoko šolstvo.
100.
člen
(uveljavitev
zakona)
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
_________
Odločba o delni
razveljavitvi drugega odstavka 21. člena zakona o visokem šolstvu: prvega
stavka v drugem odstavku 46. člena, drugega odstavka 48. člena in 49. člena
statuta Univerze v Ljubljani; ugotovi, da tretji odstavek 46. člena statuta
Univerze v Ljubljani ni v neskladju z ustavo; ter zavrženju pobude za oceno
ustavnosti in zakonitosti volitev rektorja Univerze v Ljubljani (Uradni list
RS, št. 35/98)
v zvezi z delno razveljavitvijo 21. člena zakona določa:
»Razveljavitev začne učinkovati v roku 9
mesecev po objavi te odločbe v Uradnem listu RS.«.
_________
Zakon
o spremembah in dopolnitvah zakona o visokem šolstvu – ZViS-A (Uradni list RS,
št. 99/99) črta 93. člen zakona:
»93. člen
(črtan)«;
črta
96. člen zakona:
»96. člen
(črtan)«;
ter vsebuje
naslednje prehodne in končne določbe:
»PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
31. člen
Univerze in samostojni visokošolski zavodi
uskladijo svoje statute z določili tega zakona najkasneje v šestih mesecih po
njegovi uveljavitvi.
32. člen
Državni zbor sprejme akt o preoblikovanju
univerz najkasneje v treh mesecih po uveljavitvi tega zakona.
33. člen
Minister, pristojen za visoko šolstvo,
sprejme obrazca iz 12. in 26. člena ter predpis iz zadnjega odstavka 25. člena
tega zakona najkasneje v šestih mesecih po njegovi uveljavitvi.
34. člen
Določbe o poklicni maturi iz 13. in 15.
člena tega zakona začnejo veljati za generacijo, ki bo končala izobraževanje po
programih za pridobitev srednje strokovne izobrazbe v šolskem letu 2001/2002.
35. člen
Vlada Republike Slovenije sprejme posebni
predpis iz 27. člena tega zakona najkasneje v šestih mesecih po njegovi
uveljavitvi.
36. člen
Do uveljavitve predpisov iz zadnjega
odstavka 25. člena in 27. člena tega zakona se javna služba v visokem šolstvu
financira v skladu s 64. členom zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in
izobraževanja (Uradni list RS, št. 12/91-I) in sklepom o normativih in
standardih za opravljanje izobraževalne dejavnosti v višjem in visokem šolstvu
(Uradni list RS, št. 39/92).
37. člen
Do uveljavitve predpisa iz 27. člena tega
zakona si mora visokošolski zavod k sistemizaciji delovnih mest pridobiti
soglasje ministra, pristojnega za visoko šolstvo.
38. člen
Prenos lastninske pravice za premoženje iz
4. člena tega zakona in druga premoženjsko-pravna razmerja v zvezi s tem ter
vknjižba lastninske pravice v zemljiško knjigo po uradni dolžnosti se uredi v
treh letih po uveljavitvi tega zakona s pogodbo med državo Republiko Slovenijo
in univerzami ter samostojnimi visokošolskimi zavodi, po stanju na dan 1. 3.
2000.
39. člen
Z dnem uveljavitve tega zakona Republika
Slovenija postane ustanoviteljica študentskih domov, ki so na ta dan opravljali
javno službo.
Akt o ustanovitvi študentskega doma, ki se
ustanovi kot članica univerze, sprejme Državni zbor Republike Slovenije, če se
ustanovi kot samostojni javni zavod, pa Vlada Republike Slovenije v enem letu
po uveljavitvi tega zakona.
40. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, določbe iz 2. in 28. člena o
položaju državljanov članic Evropske unije pa z dnem, ko bo Republika Slovenija
postala polnopravna članica Evropske unije.«.
_________
Zakon o dopolnitvi zakona
o visokem šolstvu – ZViS-B (Uradni list RS, št. 64/01)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»2. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.