Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo
predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega
organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Zakona o
kemikalijah obsega:
- Zakon o kemikalijah – ZKem (Uradni
list RS, št. 36/99 z dne 14. 5. 1999),
-
Zakon o fitofarmacevtskih sredstvih – ZFfS (Uradni list RS, št. 11/01 z dne 16. 2. 2001),
- Zakon
o spremembah in dopolnitvah zakona o kemikalijah – ZKem-A (Uradni list RS, št.
65/03 z dne 4. 7. 2003).
ZAKON
o kemikalijah (ZKem)
(neuradno prečiščeno besedilo št. 2)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(vsebina zakona)
Ta zakon ureja promet s kemikalijami,
določa ukrepe za varovanje zdravja ljudi in okolja pred škodljivimi učinki
kemikalij in predpisuje obveznosti in postopke, ki jih morajo izpolnjevati
pravne in fizične osebe, ki v Republiki Sloveniji proizvajajo kemikalije, z
njimi opravljajo promet ali jih uporabljajo.
Določbe tega zakona se uporabljajo tudi za
biocidne pripravke, ne glede na to, ali jih je mogoče opredeliti kot kemikalije
v skladu z 2. členom tega zakona.
2. člen
(pomen izrazov)
Izrazi, uporabljeni v tem zakonu imajo
naslednji pomen:
1.
Kemikalije so snovi in pripravki.
2.
Snovi so kemični elementi ali njihove spojine v naravnem stanju ali
pridobljeni v proizvodnem procesu, vključno z dodatki, ki so nujni za
vzdrževanje njihove stabilnosti, ter z nečistočami, ki so neizogibno prisotne
zaradi uporabljenega postopka pridobivanja. Pojem vključuje tudi polimerne
snovi in tiste raztopine snovi, pri katerih bi odstranitev topila povzročila
kemično spremembo snovi ali vplivala na njeno obstojnost.
3.
Polimerne snovi so snovi, ki so sestavljene iz molekul, za katere je
značilno zaporedje ene ali več vrst monomernih enot in kjer pretežna večina
molekul vsebuje najmanj tri monomerne enote, ki so kovalentno vezane med seboj
ali pa na eno ali več drugačnih monomernih enot ali drugih reaktantov in kjer
ima večina molekul enako molsko maso. Molske mase polimerne snovi smejo biti
porazdeljene znotraj takega območja, da se njihove razlike pripišejo predvsem
razlikam v številu prisotnih monomernih enot. V smislu tega pojma pomeni izraz
“monomerna enota“ izreagirano obliko monomere v polimeru.
4.
Pripravki so zmesi ali raztopine, sestavljene iz dveh ali več snovi.
5.
Obstoječe snovi so snovi, ki so zajete v seznamu EINECS.
6.
Nove snovi so snovi, ki jih ni v seznamu EINECS.
7.
Nevarne snovi so snovi, ki imajo najmanj eno od nevarnih lastnosti iz
10. točke tega člena.
8.
Nevarni pripravki so pripravki, ki imajo vsaj eno od nevarnih lastnosti
iz 10. točke tega člena.
9.
Nevarne kemikalije so snovi in pripravki iz 7. in 8. točke tega člena.
10. Nevarne
lastnosti so lastnosti, na podlagi katerih se kemikalije razvrščajo kot
nevarne, v naslednje skupine:
(a) eksplozivne
kemikalije so trdne, tekoče, pastozne ali želatinozne kemikalije, ki lahko
eksotermno reagirajo tudi ob odsotnosti zračnega kisika, pri čemer se zelo
hitro sproščajo plini, ki pod določenimi pogoji detonirajo, se hitro vžgejo ali
zaradi segrevanja in povečanja pritiska eksplodirajo, če so prostorsko omejeni;
(b) oksidativne
kemikalije so kemikalije, ki povzročijo močno eksotermno reakcijo, kadar so v
stiku z drugimi snovmi (predvsem z vnetljivimi);
(c) zelo lahko
vnetljive kemikalije so tekoče kemikalije, ki imajo izredno nizko plamenišče in
nizko vrelišče ter plinaste kemikalije, ki so vnetljive v stiku z zrakom pri
navadni temperaturi in tlaku;
(d) lahko
vnetljive kemikalije so:
-
kemikalije, ki se v stiku z zrakom lahko segrejejo in same po sebi
vnamejo že pri navadni temperaturi in tlaku brez dovajanja zunanje energije,
-
trdne kemikalije, ki se lahko hitro vnamejo že po kratkotrajnem stiku z
virom vžiga in odtlej dalje gorijo ter se porabljajo tudi po odstranitvi tega
vira,
-
tekoče kemikalije, ki imajo zelo nizko plamenišče,
-
kemikalije, ki v stiku z vodo ali njeno paro v nevarnih količinah
sproščajo lahko vnetljive pline;
(e) vnetljive
kemikalije so kemikalije, ki imajo nizko plamenišče;
(f) zelo
strupene kemikalije so kemikalije, ki pri zaužitju, vdihavanju ali pri
prehajanju skozi kožo že v zelo majhnih količinah povzročijo smrt ali akutne oziroma
kronične okvare zdravja;
(g) strupene
kemikalije so kemikalije, ki pri zaužitju, vdihavanju ali pri prehajanju skozi
kožo že v majhnih količinah povzročijo smrt ali akutne oziroma kronične okvare
zdravja;
(h) zdravju
škodljive kemikalije so kemikalije, ki pri zaužitju, vdihavanju ali pri
prehajanju skozi kožo lahko povzročijo smrt ali akutne, oziroma kronične okvare
zdravja;
(i) jedke
kemikalije so kemikalije, ki lahko poškodujejo ali uničijo živo tkivo, če
pridejo v stik z njim;
(j) dražilne
kemikalije so kemikalije, ki niso jedke, vendar lahko že pri kratkotrajnem,
dolgotrajnejšem ali ponavljajočem se stiku s kožo ali sluznico povzročijo njeno
vnetje;
(k) kemikalije,
ki povzročajo preobčutljivost so kemikalije, ki lahko pri vdihavanju ali
prehajanju skozi kožo povzročijo reakcijo preobčutljivosti, tako da ob
nadaljnji izpostavljenosti tej kemikaliji pride do nastanka značilnih
negativnih učinkov;
(l) rakotvorne
kemikalije so kemikalije, ki lahko pri zaužitju, vdihavanju ali prehajanju
skozi kožo povzročijo raka ali povečajo pogostnost njegovega nastanka;
(m) mutagene kemikalije so
kemikalije, ki lahko pri zaužitju, vdihavanju ali prehajanju skozi kožo
povzročijo dedne genetske okvare ali povečajo pogostnost njihovega nastanka;
(n) kemikalije,
ki so strupene za razmnoževanje so kemikalije, ki lahko pri zaužitju,
vdihavanju ali prehajanju skozi kožo povzročijo oziroma povečajo pogostnost
nastajanja nedednih škodljivih učinkov na potomstvo in/ali škodljivih učinkov
na moške ali ženske razmnoževalne funkcije ali sposobnosti;
(o) okolju
nevarne kemikalije so kemikalije, ki lahko ob prehajanju v okolje povzročijo
ali pa utegnejo povzročiti takojšnjo ali dolgoročno nevarnost za eno ali več
sestavin okolja.
11. Nevarni
proizvodi so proizvodi, ki niso snovi ali pripravki v smislu tega zakona, ki
vsebujejo katero od nevarnih kemikalij, ki je razvrščena v katero izmed skupin
(f) do (n) iz 10. točke tega člena.
12. Biocidni
pripravki so aktivne snovi in pripravki, ki vsebujejo eno ali več aktivnih
snovi, pripravljenih v obliki, v kakršni se dobavljajo uporabniku, in so
namenjeni za uničevanje, odvračanje, preprečevanje delovanja, ali za
kakršenkoli drugačen vpliv na škodljive organizme na kemijski ali biološki
način. Fitofarmacevtska sredstva se ne štejejo med biocidne pripravke v smislu
tega zakona.
13. EINECS
je evropski seznam obstoječih snovi, ki je bil objavljen v Uradnem listu EU C
146/4 z dne 15. 6. 1990.
14. CAS
številka je karakteristična številka že odkritih snovi po mednarodnem seznamu
Chemical Abstract Service.
15. ELINCS
je evropski seznam novih snovi.
16. EU
Index je značilna številka nevarne snovi iz seznama EU o že razvrščenih snoveh
(priloga I k EU smernici 67/548/EEC).
17. Življenjski
krog kemikalije je ves proces, ki zajema predhodne raziskave, proizvodnjo,
promet, uporabo, ravnanje z ostanki in embalažo in njihovo varno
odstranjevanje.
18. Proizvodnja
je pridobivanje, izdelava in dodelovanje, obdelovanje, predelovanje, polnjenje,
pretakanje, mešanje kemikalij, v vmesne in končne izdelke s kemijskimi,
fizikalnimi ali biološkimi procesi in postopki, pa tudi prevažanje znotraj
proizvodne enote.
19. Proizvajalec
je pravna oseba ali podjetnik posameznik (v nadaljnjem besedilu: fizična
oseba), ki proizvaja ali pridobiva v skladu z 18. točko tega člena kemikalijo,
pa tudi vsakdo, kdor jo dodeluje, pakira, prepakira ali spremeni njeno ime za
nadaljnjo uporabo.
20. Promet
je uvoz, prodaja oziroma vsakršna prepustitev tretjemu.
Pri tem je uvoz vsak vnos kemikalije na
carinsko območje Republike Slovenije, ne glede na to, kakšna raba ali uporaba
je bila v skladu s carinskimi predpisi dovoljena za to kemikalijo, razen
tranzita preko carinskega območja.
Tranzit je vsak prenos ali prevoz kemikalije
preko carinskega območja Republike Slovenije pod carinskim nadzorom.
Nakup oziroma uvoz nevarnih kemikalij za
neposredno uporabo v lastni proizvodnji ne pomeni prometa v smislu tega zakona,
pod pogojem, da se celotna količina tako uvožene nevarne kemikalije porabi v
proizvodnem procesu, za katerega je bila uvožena.
21. Uvoznik
je pravna ali fizična oseba, za račun katere se v Republiko Slovenijo uvaža kemikalijo
ali izdelek iz 4. člena tega zakona.
22. Uporaba
je priprava za rabo, raba, shranjevanje.
23. Ravnanje
je vsaka aktivnost, pri kateri se lahko pride v stik s kemikalijo.
24. PIC
je “postopek soglasja po predhodnem obveščanju“. To je postopek, pri katerem se
kemikalije, ki so prepovedane ali omejene v državi izvoznici smejo izvažati le
tako, da se o tem predhodno obvesti državo uvoznico. Kemikalije, ki so na PIC
seznamu, se sme izvažati le s privoljenjem države uvoznice. Če država uvoznica
ne privoli v uvoz, mora tudi v lastni državi ravnati v skladu s to odločitvijo.
25. Prijava
je predložitev dokumentacije organu, pristojnemu za kemikalije, z zahtevanimi
podatki s strani prijavitelja pred začetkom dajanja nove snovi v promet.
26. Prijavitelj
je proizvajalec ali njegov pooblaščeni zastopnik, s sedežem v Republiki
Sloveniji, ki z namenom, da bi prijavil novo snov, predloži ustrezne dokumente organu,
pristojnemu za kemikalije.
27. Zavezanec
je pravna ali fizična oseba, ki proizvaja ali vnaša v Republiko Slovenijo
kemikalijo ali izdelek, ki je predmet obravnave tega zakona in ima določene
obveze po tem zakonu v zvezi s sporočanjem.
28. Predlagatelj
je proizvajalec ali uvoznik kemikalije, ki organu, pristojnemu za kemikalije,
predloži predpisane podatke v postopek ocenjevanja ali registracije.
29. Okolje
je tisti del narave, kamor seže ali bi lahko segel vpliv človekovega delovanja.
30. Aktivne
snovi so snovi ali mikroorganizmi, vključno z virusi in glivami, ki na splošen
ali poseben način delujejo proti škodljivim organizmom.
31. Predmeti
splošne rabe so kemikalije, ki se dajejo v promet tako, da njihov končni kupec,
prejemnik ali uporabnik ni vnaprej znan, možnost njihovega nakupa, prejema in
uporabe pa ni omejena niti količinsko, niti z zahtevami glede lastnosti
končnega kupca, prejemnika oziroma uporabnika.
32. Poklicna
uporaba kemikalije pomeni vsako uporabo kemikalije pri opravljanju poslovne
dejavnosti, vključno z dejavnostjo prometa s kemikalijami.
V zakonu uporabljeni izrazi, zapisani v
moški slovnični obliki, se uporabljajo kot nevtralni za ženski in moški spol.
3. člen
(uporaba zakona)
Določbe tega zakona se ne uporabljajo za:
1.
promet in uporabo snovi in pripravkov v končni obliki:
-
zdravila za humano in veterinarsko rabo,
-
živila ter izdelke in snovi, ki prihajajo v stik z živili,
-
kozmetične izdelke,
-
prepovedane droge,
-
krmila,
-
streliva in eksplozive,
-
fitofarmacevtska sredstva,
-
mineralna gnojila,
2.
prevoz nevarnih kemikalij po železnici, cesti, notranjih vodotokih, po
morju in po zraku,
3.
kemikalije v tranzitu.
Določbe tega zakona se uporabljajo za:
-
proizvodnjo in promet s kemičnim orožjem in predhodnimi sestavinami za
kemično orožje, kolikor nista urejena s posebnim zakonom,
-
proizvodnjo in promet predhodnih sestavin za prepovedane droge, kolikor
nista urejena s posebnim zakonom,
-
radioaktivne snovi, ki vsebujejo nevarne snovi po tem zakonu.
Ne glede na prvi odstavek tega člena se:
-
določbe tega zakona, ki urejajo dobro laboratorijsko prakso (v
nadaljnjem besedilu: DLP), uporabo podatkov, pridobljenih s preskusi na
vretenčarjih, zbiranje, urejanje in posredovanje podatkov o zastrupitvah in
učinkih kemikalij, postopek soglasja po predhodnem obveščanju in začasne
ukrepe, uporabljajo za vse kemikalije,
-
določbe tega zakona, ki urejajo razvrščanje, označevanje in pakiranje,
uporabljajo tudi za fitofarmacevtska sredstva,
-
določbe tega zakona glede razvrščanja in označevanja uporabljajo tudi za
odpadke, če imajo katero od lastnosti iz 10. točke 2. člena tega zakona.
4. člen
(nevarni proizvodi)
Določbe tega zakona se smiselno uporabljajo
tudi za nevarne proizvode, za katere minister, pristojen za zdravje (v
nadaljnjem besedilu: minister) na podlagi ocene izvedenca iz 57. člena tega
zakona ugotovi, da lahko ob normalni rabi škodujejo človeku ali okolju.
II. KEMIJSKA VARNOST
5. člen
(kemijska varnost)
Pravne in fizične osebe, ki izpolnjujejo
pogoje po tem zakonu za proizvodnjo ali opravljanje prometa s kemikalijami in
vsi, ki jih uporabljajo ali z njimi ravnajo, morajo zagotavljati kemijsko
varnost.
6. člen
(odgovornost pravnih in fizičnih oseb)
Pravna in fizična oseba, ki proizvaja ali
daje nevarne kemikalije v promet, mora poskrbeti za navodila za varno uporabo
nevarne kemikalije, ter za oskrbo odpadkov, skladno s predpisi o odpadkih, in
mora v skladu s posebnimi predpisi odgovarjati za vsako škodo, ki bi utegnila nastati
pri njihovi proizvodnji ali prometu.
Vsi uporabniki nevarnih kemikalij morajo
biti ob nabavi kemikalije opozorjeni na nevarne lastnosti kemikalije, na
njihovo zahtevo pa jim morajo biti na voljo ustrezna pojasnila o pravilni
uporabi kemikalije, ukrepih za varovanje zdravja in okolja, ter o ravnanju z
njihovimi ostanki. Obseg, vsebino in način obveščanja predpiše minister.
7. člen
(odgovornost uporabnikov)
Ne glede na določbe prejšnjega člena morajo
vsi uporabniki zagotoviti, da pri uporabi in ravnanju z nevarnimi kemikalijami
ne ogrožajo svojega in življenja drugih ter ne povzročajo škodljivih učinkov na
človeka in okolje.
8. člen
(organ, pristojen za kemikalije)
Za zagotavljanje kemijske varnosti ter
izvajanje strokovnih in razvojnih upravnih nalog ter nalog inšpekcijskega in
drugega nadzora Vlada Republike Slovenije ustanovi organ v sestavi ministrstva,
pristojnega za zdravje (v nadaljnjem besedilu: organ, pristojen za kemikalije).
III. PRIJAVLJANJE NOVIH SNOVI
9. člen
(pogoji za dajanje v promet novih snovi)
Nove snovi kot take ali v obliki pripravkov
se lahko dajejo v promet le, če so bile prijavljene pri organu, pristojnem za
kemikalije ali pri pristojnem organu v drugi državi članici Evropske unije na
način, ki ga določa ta zakon in so vpisane v seznam ELINCS, oziroma so v
postopku za vpis v ta seznam potem, ko je organ, pristojen za kemikalije ali
pristojni organ v drugi državi članici Evropske unije ugotovil, da je prijavna
dokumentacija popolna, razen če ni z zakonom drugače določeno.
Snov se lahko daje v promet samo v tisti
fizikalno-kemični obliki in sestavi ter za namene, za katere je bila
prijavljena. V primeru kakršne koli spremembe in v primeru novih znanstvenih
spoznanj v zvezi z nevarnostjo prijavljene snovi, mora prijavitelj obvestiti organ,
pristojen za kemikalije, in predložiti dodatno dokumentacijo.
10. člen
(izjeme, za katere ni obvezna prijava)
Minister določi izjeme, ko se lahko nove
snovi dajejo v promet brez prijave iz prvega odstavka prejšnjega člena, oziroma
se lahko prijavljajo po posebnih postopkih, ki se nanašajo na vrsto in obseg
prijavne dokumentacije in jih predpiše minister.
11. člen
(prijava nove snovi)
Prijavo nove snovi vloži prijavitelj pri organu,
pristojnem za kemikalije.
Prijava nove snovi mora poleg splošnih
informacij o prijavitelju vsebovati oceno pričakovane količine nove snovi, ki
jo prijavitelj namerava dati v promet v enem letu in dokumentacijo o preskusih,
na podlagi katere je mogoče izdelati oceno učinkov in tveganja nove snovi za
zdravje ljudi in okolje.
Če količina prijavljene nove snovi v enem
letu na proizvajalca ne presega količine, ki jo določi minister, se izvede
skrajšana prijava.
Vsebino prijave, roke, način izdaje
potrdila o prijavi in podrobnejši postopek ob prijavi nove snovi predpiše
minister.
12. člen
(naslednja prijava)
Če je bila snov že prijavljena, lahko organ,
pristojen za kemikalije, upošteva dokazila o preskusih, ki jih je predložil
predhodni prijavitelj, če ta s tem pisno soglaša in če lahko naslednji
prijavitelj dokaže, da gre za snov, ki je identična z že prijavljeno snovjo,
vključno s stopnjo njene čistosti in nečistočami.
V izogib nepotrebnim preskusom na
vretenčarjih mora vsak prijavitelj pri organu, pristojnem za kemikalije,
zahtevati podatke o tem, ali je snov, ki jo namerava prijaviti, že bila
prijavljena in kdo je njen prijavitelj in organu, pristojnemu za kemikalije,
predložiti podatke, s katerimi dokaže, da res namerava snov dajati v promet in
navesti predvidene količine.
Organ, pristojen za kemikalije, izvede
postopek v skladu s podrobnejšim predpisom ministra iz 11. člena tega zakona.
Prvi in naslednji prijavitelji iste snovi so dolžni storiti vse, da pride do
sporazuma za souporabo podatkov. Enako velja tudi za dva ali več prijaviteljev,
ki želijo istočasno prijaviti isto snov. V primeru, da do sporazuma ne pride,
organ, pristojen za kemikalije, z namenom preprečevanja nepotrebnih preskusov
na vretenčarjih, kljub temu uporabi že predložene podatke v korist naslednjih
prijaviteljev, predhodni in naslednji prijavitelji pa svoje medsebojne
obveznosti uredijo sporazumno ali v skladu s predpisi, ki urejajo obligacijska
razmerja.
13. člen
(postopek organa, pristojnega za
kemikalije)
Organ, pristojen za kemikalije, začne
postopek prijave z dnem prejema prijave nove snovi. V primeru, da prijavna
dokumentacija ni popolna, organ, pristojen za kemikalije, najkasneje v 60,
oziroma 30 dneh za skrajšano prijavo, po prejemu zahteva njeno dopolnitev, pri
čemer roki za postopek začnejo teči ponovno, ko prijavitelj dopolni prijavno
dokumentacijo v skladu z zahtevami organa, pristojnega za kemikalije.
Če organ, pristojen za kemikalije, v rokih,
določenih v prejšnjem odstavku, od prijavitelja ne zahteva dodatnih podatkov,
se šteje, da je prijavna dokumentacija sprejeta in prijavitelj lahko da novo
snov v promet. Če prijavitelj snovi za skrajšano prijavo prejme obvestilo, da
je prijavna dokumentacija popolna prej kot v 30 dneh, sme dati snov v promet,
vendar ne prej kot 15 dni od vložitve prijave.
V primeru suma, ki ga utemeljujejo
najnovejša znanstvena spoznanja o tem, da je snov bolj nevarna, kot izhaja iz
prijavne dokumentacije, organ, pristojen za kemikalije, še pred potekom roka iz
prvega odstavka tega člena zahteva dodatne podatke, ki se nanašajo na
specifična vprašanja za razjasnitev suma ali z odločbo določi, da lahko
prijavitelj daje kemikalije na osnovi te snovi v promet šele po razjasnitvi
predhodnih vprašanj.
Organ, pristojen za kemikalije, lahko v
primeru suma, da je že prijavljena snov bolj nevarna, kot izhaja iz prijavne
dokumentacije, zahteva predložitev dokumentacije o dodatnih preskusih že
prijavljene snovi, še preden so dosežene mejne količine iz 34. člena tega
zakona.
V primeru iz prejšnjega odstavka lahko organ,
pristojen za kemikalije, z odločbo začasno prepove dajanje kemikalije v promet,
dokler ni predložena zahtevana dokumentacija.
Zoper odločbo organa, pristojnega za
kemikalije, je dovoljena pritožba na ministrstvo, pristojno za zdravje, ki pa
ne zadrži njene izvršitve.
IV. DAJANJE BIOCIDNIH PRIPRAVKOV V PROMET
14. člen
(dovoljenje za aktivne snovi)
Snovi, ki se uporabljajo kot aktivne snovi
v biocidnih pripravkih, se lahko v ta namen dajejo v promet in uporabljajo le,
če izpolnjujejo zahteve tega zakona in predpisov, izdanih na njegovi podlagi in
so uvrščene na enega od seznamov aktivnih snovi, ki jih na podlagi seznamov
aktivnih snovi Evropske unije izda minister.
Za aktivne snovi, ki se na podlagi izjave
predlagatelja uporabljajo izključno za biocidne pripravke, ne veljajo določbe
tega zakona, ki se nanašajo na prijavo nove snovi.
14.a člen
(promet biocidnih pripravkov)
Biocidni pripravki se lahko dajejo v promet
za uporabo končnim uporabnikom le, če organ, pristojen za kemikalije, oceni, da
so učinkoviti za namene, za katere se dajejo v promet, da ne povzročajo
nekontrolirane ali navzkrižne odpornosti ciljnih organizmov in da niti sami,
niti njihovi razgradni produkti ne povzročajo čezmernega tveganja za zdravje
ljudi ali okolje.
15. člen
(postopki za izdajo dovoljenja za biocidne
pripravke)
Biocidni pripravki se lahko dajejo v promet
le na podlagi dovoljenja organa, pristojnega za kemikalije in vpisa v register,
ki ga vodi organ, pristojen za kemikalije.
Dovoljenje se izda na podlagi popolnega,
skrajšanega ali posebnega postopka.
Po popolnem postopku ali avtorizaciji se
lahko dajejo v promet biocidni pripravki, kadar je aktivna snov razvrščena v
seznam I ali IA, ki sta priloga predpisa iz 19. člena tega zakona in so
izpolnjeni tudi vsi drugi pogoji iz tega predpisa.
Po skrajšanem postopku ali registraciji se
lahko dajejo v promet biocidni pripravki, ki vsebujejo le snovi, razvrščene v
prilogo IA predpisa iz 19. člena tega zakona, če ne vsebujejo nobene nevarne
snovi (biocidni pripravki z manjšim tveganjem) ali kadar je aktivna snov
razvrščena v prilogo IB predpisa iz 19. člena tega zakona.
Po posebnem postopku se lahko v promet in
uporabo dajejo biocidni pripravki, ki imajo isto sestavo v dovoljenih
odstopanjih in imajo enake lastnosti kot že dovoljeni biocidni pripravek
(analogni biocidni pripravki), če predlagatelj predloži izjavo, v kateri
lastnik dokumentacije dovoljuje organu, pristojnemu za kemikalije, uporabo
podatkov za potrebe izdaje dovoljenja.
O vrsti postopka odloča organ, pristojen za
kemikalije.
Aktivne snovi, ki so uvrščene v prilogo IB
predpisa iz 19. člena tega zakona, in biocidni pripravki, ki so sestavljeni iz
teh snovi in nenevarnih sestavin, se lahko prosto dajejo v promet.
Minister predpiše vsebino posebnega
postopka.
Dovoljenje se lahko izda za največ deset
let.
Stroške postopkov v zvezi z izdajo
dovoljenja za promet biocidnih pripravkov krije predlagatelj.
15.a člen
(register biocidnih pripravkov)
Na podlagi izdanih dovoljenj za promet
biocidnih pripravkov organ, pristojen za kemikalije, vodi register biocidnih
pripravkov. Register se najmanj enkrat letno objavi v Uradnem listu Republike
Slovenije.
Register biocidnih pripravkov vsebuje
naslednje podatke:
-
trgovsko ime biocidnega pripravka,
-
imena in vsebnost aktivnih snovi,
-
ime proizvajalca in predlagatelja,
-
številko in datum dovoljenja,
-
čas veljavnosti dovoljenja.
16. člen
(izjemno dovoljenje)
Ne glede na določbe prejšnjega člena v
zvezi z izdajanjem dovoljenj za promet biocidnih pripravkov, lahko organ,
pristojen za kemikalije, kadar ni na voljo nobenega primernega sredstva oziroma
ni mogoče drugače ukrepati, da bi preprečili razvoj določenega nepredvidenega
organizma za čas, ki ni daljši od 120 dni, dovoli dajanje posameznega
biocidnega pripravka v promet pod določenimi pogoji in v določeni količini.
17. člen
(vloga za izdajo dovoljenja)
Predlagatelj predloži vlogo za izdajo
dovoljenja za promet biocidnega pripravka organu, pristojnemu za kemikalije.
18. člen
(vsebina vloge)
Vloga za izdajo dovoljenja za promet z
biocidnim pripravkom mora vsebovati podatke o predlagatelju in o proizvajalcu
biocidnega pripravka, podatke o fizikalno-kemijskih lastnostih biocidnega pripravka
in o laboratorijskih ter drugih preskušanjih, na podlagi katerih je mogoče
ugotoviti nevarnost, ki jo predstavlja biocidni pripravek za človeka in okolje,
predlog deklaracije in navodila za uporabo, status v državi proizvajalki,
podatke o ravnanju z ostanki in embalažo po izteku roka uporabnosti oziroma po
njegovi uporabi, predlog razvrstitve v skupino nevarnosti ter druge podatke, ki
jih predpiše minister.
19. člen
(izdaja dovoljenja)
Organ, pristojen za kemikalije, izda
odločbo najkasneje 60 dni po prejemu vloge za izdajo dovoljenja, v nasprotnem
primeru zahteva njeno dopolnitev tako, da navede, katere manjkajoče podatke je
potrebno še predložiti.
Pri izdaji dovoljenja organ, pristojen za
kemikalije, upošteva primernost in učinkovitost biocidnega pripravka, ter oceno
biocidnega pripravka in aktivnih snovi, izdelano na podlagi 23. člena tega
zakona.
Dovoljenje se izda, če je ob upoštevanju
varnostnih ukrepov mogoča taka uporaba biocidnega pripravka, ki ne ogroža
človeka ali okolja. Dovoljenje lahko določi posebne pogoje za dajanje
biocidnega pripravka v promet ali uporabo.
Predpis o dajanju biocidnih pripravkov v
promet, o natančnejšem postopku izdajanja in o vsebini dovoljenja za promet ter
o njegovem podaljšanju, izda minister v soglasju z ministrom, pristojnim za
okolje.
Zoper odločbo je dovoljena pritožba na
ministrstvo, pristojno za zdravje.
20. člen
(podaljšanje dovoljenja)
Dovoljenje za promet in uporabo biocidnega
pripravka je mogoče na zahtevo predlagatelja podaljšati v primeru, da niso spremenjeni
pogoji, pod katerimi je bilo izdano. Zahtevo za podaljšanje je treba vložiti 90
dni pred potekom njegove veljavnosti. V primeru suma, da niso izpolnjeni
pogoji, na podlagi katerih je bilo dovoljenje izdano, lahko organ, pristojen za
kemikalije, zahteva dodatno dokumentacijo.
21. člen
(odvzem ali sprememba dovoljenja)
Organ, pristojen za kemikalije, odvzame ali
spremeni dovoljenje:
-
če je prišlo do kakršne koli spremembe dejstev, na podlagi katerih je
bilo dovoljenje izdano,
-
če je aktivna snov umaknjena iz seznamov aktivnih snovi iz 14. člena
tega zakona, oziroma ko se postopek za njeno uvrstitev na te sezname konča z
negativno odločitvijo,
-
če so spremenjeni ali niso več izpolnjeni pogoji iz dovoljenja za
dajanje v promet,
-
če to zahteva imetnik dovoljenja in zahtevo obrazloži,
-
če je bilo dovoljenje pridobljeno na podlagi napačnih ali zavajujočih
podatkov.
22. člen
(omejitve prometa biocidnih pripravkov)
Biocidni pripravki, ki so glede na nevarne
lastnosti razvrščeni kot zelo strupeni, strupeni, rakotvorni, mutageni ali
strupeni za razmnoževanje, se ne smejo dajati v promet ali uporabljati v
splošni uporabi.
V. OCENJEVANJE KEMIKALIJ
23. člen
(ocenjevanje)
V postopku ocenjevanja se na podlagi
podatkov, ki jih v skladu s tem zakonom predloži predlagatelj, ter na podlagi
najnovejših potrjenih znanstvenih spoznanj ugotovijo nevarne lastnosti ter
obnašanje snovi v okolju, oceni izpostavljenost ljudi in okolja, ter po potrebi
izdela ocena tveganja, ki ga kemikalija predstavlja za zdravje ljudi in okolje.
V primerih, ko ocena kemikalije pokaže, da
kemikalija v svojem življenjskem krogu povzroča povečano tveganje za zdravje
ljudi ali okolje, se izvedejo ukrepi v skladu s tem zakonom, s katerimi se
škodljivi učinki in tveganje zmanjšajo ali omejijo na sprejemljivo raven.
Pri ocenjevanju kemikalije in sprejemanju
ukrepov iz prvega in drugega odstavka tega člena pristojni organ iz
24. člena tega zakona, ki pripravlja oceno kemikalije, sodeluje s
predlagateljem.
Podrobnejše predpise o načinu ocenjevanja
posameznih skupin snovi oziroma pripravkov, kadar se ti ocenjujejo, izda
minister.
24. člen
(izvajalci ocenjevanja)
Ocenjevanje kemikalij izvaja organ,
pristojen za kemikalije. Pri tem lahko na posameznih specifičnih strokovnih
področjih sodeluje z zdravstvenimi in drugimi javnimi zavodi ter s
strokovnjaki, ki jih na predlog organa, pristojnega za kemikalije, pooblasti
minister.
Za potrebe ocenjevanja snovi na mednarodni
ravni minister predlaga izvedence v pristojna mednarodna telesa.
VI. RAZVRŠČANJE, PAKIRANJE IN OZNAČEVANJE KEMIKALIJ
25. člen
(obveznosti pravne in fizične osebe)
Če ni s tem ali s posebnim zakonom oziroma
s predpisi na njegovi podlagi drugače določeno, mora pravna ali fizična oseba,
ki kot proizvajalec ali uvoznik daje kemikalijo v promet, to kemikalijo razvrstiti,
pakirati in označiti v skladu s tem zakonom in s predpisi, izdanimi na njegovi
podlagi.
Če je pravna ali fizična oseba, ki daje
kemikalijo iz prejšnjega odstavka v promet, seznanjena s tem, da kemikalija ni
razvrščena, pakirana ali označena v skladu s tem zakonom in predpisi, izdanimi
na njegovi podlagi, je dolžna poskrbeti za predpisom ustrezno razvrstitev,
pakiranje in označevanje.
26. člen
(razvrščanje)
Če ima kemikalija nevarne lastnosti iz 10.
točke 2. člena tega zakona, se razvrsti kot nevarna.
Razvrstitev nevarne snovi se izvede:
a)
na podlagi veljavnega EU seznama že razvrščenih nevarnih snovi, če je
snov že uvrščena v ta seznam.
V primerih, ko snov še ni razvrščena v
seznam iz prejšnje točke:
b)
na podlagi rezultatov preskušanj lastnosti snovi v skladu z določbami
tega zakona ali
c)
na podlagi poizvedb o že obstoječih podatkih.
Razvrstitev nevarnega pripravka se izvede:
a)
na podlagi predpisane računske metode ali
b)
na podlagi neposrednih eksperimentalnih določanj toksikoloških lastnosti
pripravka po predpisanih postopkih in merilih ali
c)
na podlagi poizvedb o že obstoječih informacijah o lastnostih snovi, ki
jih pripravek vsebuje.
Kadar je bila katera od toksikoloških
lastnosti pripravka ovrednotena po obeh izmed metod navedenih pod točkami a) in
b) prejšnjega odstavka, se za razvrščanje uporabijo rezultati, dobljeni po
metodi iz točke b) prejšnjega odstavka, razen v primeru rakotvornosti,
mutagenosti ali strupenosti za razmnoževanje, ko se obvezno uporabijo
rezultati, dobljeni po metodi iz točke a) prejšnjega odstavka.
Kadar za snov ali pripravek še ni podatkov
ali če so bili pridobljeni z drugimi metodami, oziroma niso bili pridobljeni v
skladu s predpisanimi postopki, se v izogib nepotrebnim preskusom na
vretenčarjih, za vsak primer posebej oceni potreba po preskušanju.
Zavezanec, ki proizvaja ali daje v promet
nevarne snovi iz seznama EINECS, ki še niso razvrščene v EU seznam razvrščenih
nevarnih snovi in zavezanec, ki proizvaja ali daje v promet nevarne pripravke,
morata v izogib nepotrebnim preskusom na vretenčarjih izvesti ustrezne
poizvedbe, s katerimi pridobita že obstoječe podatke, potrebne za razvrstitev.
27. člen
(pakiranje in označevanje kemikalij)
Embalaža, v kateri se nevarna kemikalija
daje v promet, mora ustrezati nevarnim lastnostim kemikalije in predvidenemu
namenu in načinu njene uporabe. Določene kemikalije morajo biti označene tako,
da omogočajo razpoznavanje nevarnosti tudi osebam s posebnimi potrebami in
opremljene s posebnimi zapirali, ki onemogočajo odpiranje otrokom. Ustreznost
embalaže preverjajo laboratoriji, ki izpolnjujejo pogoje glede opreme,
uposobljenosti in zagotavljanja kakovosti. Podrobnejše pogoje predpiše
minister.
Pakiranje in označevanje ne smeta biti
zavajujoča.
Nevarne kemikalije morajo biti opremljene z
napisi v slovenskem jeziku.
V navodilu za uporabo nevarnih kemikalij,
ki so razvrščene v katero od skupin (f) do (n) iz 10. točke 2. člena tega
zakona, namenjenih za splošno uporabo, je treba napotiti uporabnika, da pri
prodajalcu zahteva informacije v zvezi z varnostjo in zdravjem pri delu ter o
ukrepih za prvo pomoč ob nesreči.
28. člen
(predpis ministra)
Kriterije in način razvrščanja, pakiranja
in označevanja za posamezne skupine kemikalij predpiše minister.
29. člen
(verodostojnost označevanja)
Prepovedano je označevanje ali navajanje,
da je kemikalija, ki je razvrščena kot nevarna, manj nevarna, ali da ni nevarna
zdravju in okolju.
30. člen
(varnostni list)
Za izvajanje potrebnih ukrepov za varovanje
zdravja ljudi in okolja mora pravna ali fizična oseba, ki kot proizvajalec ali
uvoznik daje v promet kemikalijo, zagotoviti varnostni list v skladu s tem
zakonom in predpisom, izdanim na njegovi podlagi in ga posredovati organu,
pristojnemu za kemikalije.
Pravne in fizične osebe, ki opravljajo
promet s kemikalijami, morajo varnostni list dati na razpolago:
1.
najkasneje ob prvi dobavi nevarne kemikalije poklicnemu uporabniku,
2.
na zahtevo poklicnega uporabnika:
-
ob prvi dobavi kemikalije, ki ni razvrščena kot nevarna, vsebuje pa
snovi, ki so nevarne za zdravje ljudi ali okolje, ali za katere so s predpisi,
ki urejajo varnost in zdravje pri delu, določene zgornje meje izpostavljenosti
na delovnem mestu,
-
če se kemikalija daje v promet kot predmet splošne rabe in je v skladu s
tem zakonom označena z opozorili in napotki za varovanje zdravja in okolja,
3.
vsakemu uporabniku na njegovo zahtevo ob dobavi biocidnih pripravkov.
Pravne in fizične osebe iz prvega odstavka
tega člena morajo spremljati nova spoznanja o kemikalijah, ki jih dajejo v
promet in sproti dopolnjevati varnostni list. Ob vsaki spremembi varnostnega
lista morajo nov varnostni list posredovati organu, pristojnemu za kemikalije
in vsem poklicnim uporabnikom, ki so jim dobavili kemikalijo v zadnjih 12
mesecih pred spremembo varnostnega lista.
Vsebino varnostnega lista predpiše
minister.
31. člen
(oglaševanje)
Prepovedano je oglaševanje snovi, ki imajo
katero izmed nevarnih lastnosti iz 10. točke 2. člena tega zakona, če pri tem
ni opozorjeno na njihove nevarne lastnosti.
Način oglaševanja pripravkov predpiše
minister.
VII. OBVEZNOST SPOROČANJA
32. člen
(obveznost prijavitelja glede rednega
sporočanja pri prijavljenih novih snoveh)
Prijavitelj mora redno, najmanj enkrat
letno, organu, pristojnemu za kemikalije, pisno sporočiti podatke o količinah
prijavljenih novih snovi, ki jih je dal v preteklem koledarskem letu v promet,
o spremembah metod za ugotavljanje izpostavljenosti ljudi in okolja in druge
predpisane podatke in vsako spremembo podatkov, na podlagi katerih je bila snov
razvrščena, zlasti pa o novih izsledkih, o učinkih in delovanju snovi na
človeka ter na okolje.
33. člen
(obveznost sporočanja pri novih snoveh, za
katere ne velja obvezna prijava)
Pravna in fizična oseba, ki proizvaja ali
daje v promet snovi, za katere po 10. členu tega zakona ni obvezna prijava,
mora organu, pristojnemu za kemikalije, predložiti podatke, ki jih predpiše
minister.
34. člen
(sporočanje rezultatov dodatnih preskusov)
Če količina prijavljene snovi, ki jo
prijavitelj daje v promet, letno ali skupno od začetka dajanja v promet doseže
ali preseže mejne količine, mora prijavitelj predložiti organu, pristojnemu za
kemikalije, rezultate dodatnih preskusov, določenih v predpisu ministra, na
zahtevo pa tudi prej.
Organ, pristojen za kemikalije, lahko
upošteva dokazila o preskusih na vretenčarjih, ki jih je predložil drug
prijavitelj, če ta s tem pisno soglaša.
Če prijavitelj ne predloži rezultatov
dodatnih preskusov iz prvega odstavka tega člena, lahko organ, pristojen za
kemikalije, z odločbo začasno prepove dajanje snovi v promet.
Predpise o mejnih količinah snovi, pri
katerih se zahtevajo dodatni preskusi, o vrsti, obsegu preskusov in o testnih
metodah ter pogoje, pod katerimi se lahko uporabijo podatki, izvedeni za isti
namen drugega prijavitelja, določi minister.
35. člen
(sporočanje podatkov o kemikalijah in nevarnih
proizvodih)
Pravne in fizične osebe, ki proizvajajo
nevarno kemikalijo v Republiki Sloveniji ali vnašajo nevarno kemikalijo v
Republiko Slovenijo, morajo za vsako nevarno kemikalijo in za vsak nevarni
proizvod iz 4. člena tega zakona predložiti organu, pristojnemu za kemikalije,
podatke iz varnostnega lista, kemijsko sestavo nevarne kemikalije ali nevarnega
proizvoda, in podatke o področjih uporabe. Podatke iz varnostnega lista morajo
predložiti organu, pristojnemu za kemikalije, najkasneje ob prvi prepustitvi
nevarne kemikalije tretjemu ali ob prvem vnosu nevarne kemikalije v Republiko
Slovenijo, kemijsko sestavo nevarne kemikalije in podatke o področjih uporabe
pa najkasneje do 31. marca v naslednjem letu po prvi prepustitvi tretjemu ali
prvem vnosu nevarne kemikalije v Republiko Slovenijo. Način predložitve in
obnavljanja podatkov ter izjeme iz sporočanja predpiše minister.
Pravne in fizične osebe iz prejšnjega
odstavka morajo enkrat letno najkasneje do 31. marca organu, pristojnemu za
kemikalije, pisno sporočiti imena in količine nevarnih kemikalij ter nevarnih
proizvodov iz 4. člena tega zakona, ki so jih v preteklem koledarskem letu
proizvedle ali vnesle v Republiko Slovenijo.
Organ, pristojen za kemikalije, vodi
podatke iz prvega in drugega odstavka tega člena v posebni bazi podatkov, ki je
na razpolago le pooblaščenim osebam, organom in ustanovam. Podatki se lahko
uporabljajo le za potrebe varovanja zdravja ljudi in okolja.
Poleg podatkov iz prvega odstavka tega
člena morajo zavezanci organu, pristojnemu za kemikalije, sporočati podatke o
obstoječih snoveh, ki so jih v določenem obdobju proizvedli ali uvozili, v
količinah, ki jih predpiše minister v skladu z odločitvami, sprejetimi na ravni
Evropske unije. Organ, pristojen za kemikalije, lahko od zavezancev zahteva
izvedbo dodatnih raziskav in preskusov, če so potrebni za pridobitev podatkov,
pomembnih za ocenjevanje posameznih obstoječih snovi.
36. člen
(mednarodna obveznost sporočanja)
Na mednarodni ravni organ, pristojen za
kemikalije, izmenjuje podatke o prijavljenih novih snoveh za namene seznama
ELINCS, podatke o obstoječih snoveh z namenom izdelave ocene nevarnosti in za
enotno razvrščanje obstoječih snovi iz seznama EINECS ter podatke o biocidih za
namene oblikovanja skupnih list in druge zahtevane podatke s področja tega
zakona v skladu s programi sodelovanja in mednarodnimi pogodbami.
Seznam EINECS izda minister.
37. člen
(postopki in vsebina sporočanja)
Podrobnejši predpis o postopkih sporočanja
in o vsebini podatkov iz 32., 35. in 36. člena tega zakona oziroma o načinu
zbiranja podatkov za posamezne skupine kemikalij, izda minister.
38. člen
(tajnost podatkov)
Če zavezanec ustrezno utemelji, da mu
razkritje določenih podatkov, ki predstavljajo proizvodne ali poslovne
skrivnosti, lahko povzroči poslovno škodo, jih lahko označi s stopnjo tajnosti,
ki jo mora organ, pristojen za kemikalije, upoštevati, razen v primerih, če je
ogroženo zdravje ljudi ali okolje.
Med tajne podatke oziroma poslovne
skrivnosti se ne štejejo podatki, ki so pomembni za varovanje ljudi in okolja
in sicer najmanj naslednji:
-
trgovsko ime snovi ali pripravka,
-
ime proizvajalca in prijavitelja,
-
fizikalno-kemične lastnosti,
-
vsi možni načini in ukrepi za preprečevanje škodljivih učinkov snovi
oziroma za pretvorbo snovi v neškodljivo,
-
povzetek rezultatov toksikoloških in ekotoksikoloških preskusov,
-
stopnja čistosti in identiteta nevarnih dodatnih snovi in primesi, če so
ti nevarni in je to potrebno za razvrščanje in označevanje snovi,
-
priporočila o preventivnih ukrepih pri uporabi in o takojšnjih ukrepih
ob nesrečah,
-
podatki iz varnostnega lista,
-
analitične metode za ugotavljanje izpostavljenosti ljudi in okolja.
39. člen
(uporaba podatkov za druge zavezance)
Podatki o kemikalijah, razen podatkov iz
drugega odstavka 38. člena tega zakona, ki jih je predložil prvi prijavitelj,
se lahko uporabijo za druge prijavitelje samo na podlagi pisne izjave prvega
prijavitelja.
Ne glede na prejšnji odstavek se podatki za
biocide lahko uporabijo po preteku določenega obdobja, ki glede na naravo
podatkov ni krajše od 5 let in ne daljše od 15 let od dneva, ko so bili podatki
prvič uporabljeni.
Roke za uporabo podatkov iz prejšnjega
odstavka določi minister.
40. člen
(pooblaščeni zavodi, njihove naloge in
sporočanja podatkov)
Minister pooblasti zdravstvene, za določene
naloge pa tudi druge javne zavode, za zbiranje, urejanje in stalno posredovanje
podatkov o akutnih zastrupitvah in drugih učinkih kemikalij (v nadaljnjem
besedilu: pooblaščeni zavodi) v skladu s programom, ki ga na predlog organa,
pristojnega za kemikalije, izda minister.
Pravne in fizične osebe, ki opravljajo
zdravstveno dejavnost, so pooblaščenim zavodom dolžne sporočati predpisane
podatke.
Minister podrobneje predpiše vsebino in
način sporočanja podatkov o kemikalijah za register zastrupitev na področju
Republike Slovenije.
41. člen
(hramba dokumentov o prijavi in
sporočanju)
Oseba, ki je dolžna predložiti prijavno
dokumentacijo, dokazila o preskusih ali sporočilno dokumentacijo, mora vso predloženo
dokumentacijo ali dokazila hraniti do izteka desetih let po prenehanju
proizvodnje ali dajanja v promet nevarne kemikalije.
VIII. PROIZVODNJA, UPORABA IN PROMET Z NEVARNIMI KEMIKALIJAMI
42. člen
(manj nevarne alternative)
Pravne in fizične osebe, ki proizvajajo ali
dajejo v promet nevarne kemikalije morajo zagotoviti pogoje, ki preprečujejo
ali zmanjšujejo nevarnost za človeka in okolje ter zagotavljajo zamenjavo
nevarnih kemikalij z manj nevarnimi nadomestili.
43. člen
(postopek soglasja po predhodnem
obveščanju)
Za izvajanje postopka soglasja po
predhodnem obveščanju (v nadaljnjem besedilu: PIC postopek) skrbi organ,
pristojen za kemikalije.
Predpis o vsebini in izvajanju PIC postopka
in o prometu določenih nevarnih kemikalij izda minister v soglasju z ministrom,
pristojnim za kmetijstvo in ministrom, pristojnim za okolje.
44. člen
(dovoljenje za opravljanje dejavnosti)
Pravne in fizične osebe, ki v Republiki
Sloveniji proizvajajo nevarne kemikalije, morajo izpolnjevati pogoje, ki jih
predpisuje ta zakon in imeti dovoljenje za opravljanje dejavnosti proizvodnje
nevarnih kemikalij.
Pravne in fizične osebe, ki v Republiki
Sloveniji opravljajo promet z nevarnimi kemikalijami, morajo izpolnjevati
pogoje, ki jih predpisuje ta zakon in imeti dovoljenje za opravljanje
dejavnosti prometa z nevarnimi kemikalijami.
Pravne in fizične osebe, ki v Republiki
Sloveniji uporabljajo nevarne kemikalije iz skupin (f) in (g), morajo
izpolnjevati pogoje, ki jih predpisuje ta zakon in imeti dovoljenje za njihovo
uporabo.
Dovoljenja iz prvega, drugega in tretjega
odstavka tega člena izda organ, pristojen za kemikalije in so lahko stalna ali
enkratna. Postopek za pridobitev dovoljenja predpiše minister.
Določbe drugega odstavka tega člena ne
veljajo za pravne in fizične osebe, ki opravljajo promet na drobno z nevarnimi
kemikalijami skupine (d, e, j in o), kot predmeti splošne rabe, razen če
prometa teh kemikalij ne ureja na poseben način kak drug zakon.
Določbe tretjega odstavka tega člena ne
veljajo za znanstveno-raziskovalne in izobraževalne ustanove, javne zavode in
državne organe, ki kemikalije uporabljajo izključno za svojo osnovno dejavnost.
Organ, pristojen za kemikalije, vodi seznam
pravnih in fizičnih oseb, ki imajo dovoljenje iz tega člena.
44.a člen
(prenehanje dovoljenja za opravljanje
dejavnosti)
Dovoljenje iz prejšnjega člena preneha
veljati na podlagi odločbe organa, pristojnega za kemikalije:
-
na zahtevo imetnika dovoljenja,
-
če imetnik dovoljenja ne izpolnjuje več predpisanih pogojev iz
prejšnjega člena,
-
v primeru pravnomočne sodbe sodišča, iz katere je razvidno, da je
imetnik dovoljenja, ki je fizična oseba, namenoma, zaradi koristi zlorabil
dovoljenje za proizvodnjo ali promet posebnih skupin kemikalij, ki jih urejata
zakon o kemičnem orožju in zakon o predhodnih sestavinah za prepovedane droge.
45. člen
(pogoji za opravljanje dejavnosti
proizvodnje, prometa in uporabe nevarnih kemikalij)
Dejavnost proizvodnje in prometa nevarnih
kemikalij ter uporabo kemikalij iz skupin (f) in (g) lahko opravljajo pravne in
fizične osebe, ki organu, pristojnemu za kemikalije, izkažejo:
-
da imajo sedež v Republiki Sloveniji ali v kateri od držav Evropske
unije,
-
da imajo glede na vrsto in obseg dejavnosti zaposlene strokovno
usposobljene osebe z znanjem, ki omogoča izvajanje obveznosti in izpolnjevanje
zahtev v skladu s tem zakonom,
-
da izvajajo dodatne posebne tehnične ali organizacijske ukrepe za promet
ali uporabo posebnih skupin nevarnih kemikalij, ki so potrebni za varovanje
zdravja ljudi in okolja,
-
da jim ni bilo odvzeto dovoljenje na podlagi tretje alinee prejšnjega
člena.
Podrobnejše zahteve in izjeme v zvezi z
izpolnjevanjem pogojev iz prejšnjega odstavka, ter dodatne posebne tehnične ali
organizacijske ukrepe za promet ali uporabo posebnih skupin nevarnih kemikalij
predpiše minister.
45.a člen
(svetovalec za kemikalije)
Pravne ali fizične osebe, ki proizvajajo
ali opravljajo promet z nevarnimi kemikalijami, morajo za izvajanje tega zakona
določiti enega ali več svetovalcev za kemikalije z najmanj visoko strokovno
izobrazbo kemijske ali farmacevtske smeri, ter z opravljenim tečajem in
preizkusom znanja iz predpisov, ki urejajo proizvodnjo in promet kemikalij.
Svetovalec za kemikalije mora:
-
poznati proizvodni ali prodajni program pravne ali fizične osebe, za
katero opravlja naloge svetovalca za kemikalije,
-
poznati zakonodajo in delodajalca opozarjati na zahteve in njegove
obveznosti po tem zakonu, zlasti glede razvrščanja, pakiranja in označevanja
nevarnih kemikalij, priprave varnostnih listov, usposabljanja zaposlenih,
oglaševanja nevarnih kemikalij, prijave novih snovi, sporočanja podatkov o
snoveh in pripravkih, prepovedi in omejitev prometa in uporabe določenih
kemikalij,
-
svetovati delodajalcu v drugih zadevah, povezanih s pogoji za
opravljanje dejavnosti na podlagi tega zakona in drugih zakonov, ki urejajo
proizvodnjo in promet kemikalij,
-
zastopati delodajalca v upravnih zadevah v postopkih pri organu,
pristojnem za kemikalije,
-
sodelovati s svetovalci za kemikalije drugih pravnih in fizičnih oseb,
ki proizvajajo nevarne kemikalije ali jih dajejo v promet.
Delodajalec mora svetovalcu za kemikalije
omogočiti redno izpopolnjevanje, neodvisno opravljanje nalog po tem zakonu, jim
omogočiti dostop do vseh potrebnih podatkov in mu zagotoviti pogoje za delo ter
potrebna materialna in finančna sredstva.
Predpis o vsebini tečaja ter o vsebini in
načinu opravljanja preizkusa znanja iz predpisov, ki urejajo proizvodnjo in
promet kemikalij, izda minister.
46. člen
(usposobljenost za ravnanje z nevarnimi
kemikalijami)
Delavci, ki ravnajo z nevarnimi
kemikalijami, morajo biti za varno delo z njimi ustrezno usposobljeni.
Pravne in fizične osebe iz prvega, drugega
in tretjega odstavka 44. člena tega zakona so v skladu s predpisi dolžne
skrbeti za stalno usposobljenost delavcev, ki ravnajo z nevarnimi kemikalijami.
Vsebino programov usposabljanja za
posamezna področja kemikalij, o načinu usposabljanja, in opravljanju preizkusa
znanja delavcev glede na vrsto del, ki jih opravljajo ter o pogojih, ki jih
morajo izpolnjevati pravne in fizične osebe, ki izvajajo usposabljanje,
predpiše minister, pristojen za delo, v soglasju z ministrom, pristojnim za
zdravje in ministrom, pristojnim za zaščito in reševanje ter ministrom,
pristojnim za okolje.
47. člen
(evidence o izdaji in prepoved izdajanja
nevarnih kemikalij)
Kadar se kemikalije, ki so razvrščene v
skupino (f) ali (g), dajejo v promet kot predmeti splošne rabe uporabniku, ki
ni pravna ali fizična oseba v smislu 19. točke 2. člena tega zakona, mora
uporabnik ob prevzemu kemikalije predložiti veljavni osebni dokument, pravne in
fizične osebe, ki opravljajo promet z njimi, pa morajo vsako tako izdajo
evidentirati. Evidenca izdaje mora vsebovati naslednje podatke:
-
podatek o kemikaliji (ime ali trgovsko ime, izdana količina, rok
uporabnosti, če je naveden),
-
namen uporabe, kadar ta ni razviden sam po sebi,
-
podatki o prejemniku (ime, priimek ter leto rojstva, oziroma njegova
enotna matična številka, naslov),
-
lastnoročni podpis prejemnika in osebe, ki je kemikalijo izdala.
Podatki iz evidence se hranijo pri pravnih
in fizičnih osebah iz prejšnjega odstavka najmanj 5 let in jih morajo na
zahtevo posredovati organu, pristojnemu za kemikalije.
Kemikalije iz prvega odstavka tega člena je
prepovedano izdajati osebam, mlajšim od 18 let.
48. člen
(odstranjevanje ostankov in embalaže)
Proizvajalci in pravne in fizične osebe, ki
dajejo v promet nevarne kemikalije, morajo v skladu s predpisi o ravnanju z
odpadki poskrbeti za zbiranje, pravilno skladiščenje in varno odstranjevanje
njihovih ostankov in embalaže.
Uporabniki nevarnih kemikalij morajo
ravnati z njihovimi ostanki in embalažo v skladu s predpisi o ravnanju z
odpadki.
IX. VARSTVO ZDRAVJA LJUDI IN OKOLJA
49. člen
(varstvo ljudi ali okolja, prepovedi in
omejitve)
Minister prepove ali omeji promet ali
uporabo nevarnih kemikalij v Republiki Sloveniji, katerih promet in uporabo
urejajo predpisi Evropske unije ali drugi mednarodni sporazumi.
Če kemikalije, njihove sestavine ali
razgradni produkti neugodno vplivajo na zdravje ljudi ali okolje, ne glede na
to, ali so zaradi teh učinkov v skladu z 10. točko 2. člena tega zakona
razvrščene kot nevarne ali ne, lahko minister določi pogoje, pod katerimi je
take kemikalije in proizvode, ki jih vsebujejo, dovoljeno dajati v promet ali
jih uporabljati.
49.a člen
(promet fitofarmacevtskih sredstev)
Fitofarmacevtska sredstva, ki se dajejo v
promet za uporabo v Republiki Sloveniji, morajo biti registrirana v skladu s
predpisi, ki urejajo registracijo teh sredstev. Odločbo o registraciji izda
organ, pristojen za registracijo fitofarmacevtskih sredstev v soglasju z
organom, pristojnim za kemikalije.
Soglasje organa, pristojnega za kemikalije,
temelji na oceni fitofarmacevtskega sredstva za zdravje ljudi in okolje. Ocena
mora poleg splošnih načel upoštevati geografske, okoljske in zdravstvene
značilnosti slovenskega prostora, ter namene in načine njegove uporabe.
Če se v zvezi s fitofarmacevtskim
sredstvom, za katerega je bilo že izdano soglasje, pojavijo nove okoliščine, ki
vplivajo na rezultate ocene iz drugega odstavka tega člena, lahko organ,
pristojen za kemikalije, že izdano soglasje umakne.
50. člen
(začasni ukrepi)
Če obstaja utemeljen sum, da določena
kemikalija povzroča hujše ali nepopravljive posledice za zdravje ljudi ali
okolje, lahko Vlada Republike Slovenije začasno omeji ali prepove njeno
proizvodnjo, promet ali uporabo, uvede ukrepe za usmerjanje njene proizvodnje,
prometa ali uporabe, ter uvede druge ukrepe, s katerimi omeji ali prepreči te
posledice na sprejemljivo raven, še preden so na razpolago trdni in nedvoumni
znanstveni dokazi o učinkih in delovanju take kemikalije.
Pri odločanju o ukrepih iz prejšnjega
odstavka Vlada Republike Slovenije upošteva zlasti resnost in razsežnost možnih
posledic za zdravje ljudi in okolja, ukrepe, ki že veljajo v podobnih primerih,
celotne pozitivne in negativne posledice možnih ukrepov in napredek znanstvenih
spoznanj, povezanih z učinki in delovanjem kemikalije.
51. člen
(spremljanje začasnih ukrepov)
Vlada Republike Slovenije prouči uvedene
ukrepe iz prejšnjega člena vsakokrat, ko so na razpolago nova spoznanja o
kemikaliji, najkasneje pa eno leto po njihovi uvedbi. Pri tem analizira
utemeljenost in učinek uvedenih ukrepov in sprejme odločitev o nadaljnjih
ukrepih.
Odločitev lahko vsebuje delno ali popolno
ukinitev uvedenih ukrepov, podaljšanje njihove veljavnosti ali uvedbo dodatnih
ukrepov.
51.a člen
(monitoring kemikalij)
Za spremljanje ukrepov, sprejetih na
podlagi 49., 50. in 51. člena tega zakona, se izvaja redno spremljanje prometa
in uporabe kemikalij ter spremljanje njihovih razgradnih produktov in sledi v
okolju in živih organizmih (v nadaljnjem besedilu: monitoring). Monitoring
koordinira organ, pristojen za kemikalije, izvajajo pa ga zdravstveni in drugi
javni zavodi na podlagi letnega programa in načrta, ki ga pripravijo v soglasju
z ministrom.
Pogoje glede strokovno-tehnične
usposobljenosti javnih zavodov za izvajanje monitoringa iz prejšnjega odstavka
predpiše minister.
X. DOBRA LABORATORIJSKA PRAKSA
52. člen
(dobra laboratorijska praksa)
Neklinični preskusi snovi ali pripravkov,
katerih rezultati omogočajo ocenjevanje njihovih morebitnih nevarnosti za ljudi
in okolje in se uporabljajo v postopkih za dajanje v promet in uporabo, v
registracijskih, prijavnih ali sporočilnih postopkih, se opravljajo v skladu z
načeli DLP.
Predpis o načelih dobre laboratorijske
prakse in o hrambi dokumentov izda minister, v soglasju z ministrom, pristojnim
za okolje in ministrom, pristojnim za kmetijstvo.
53. člen
(DLP dokazilo in hramba dokumentov)
Prijavitelj ali zavezanec, ki predloži
rezultate preskusov organu, pristojnemu za kemikalije, ali drugemu pristojnemu
organu, mora dokazati, da preskusi, na katerih temeljijo predloženi rezultati,
ustrezajo zahtevam načel DLP. Dokazilo mora vsebovati:
1.
DLP-potrdilo o skladnosti laboratorija z načeli DLP, ki ga izda organ,
pristojen za kemikalije, in
2.
pisno izjavo laboratorija, ki je opravil preskus, da je preskus potekal
v skladu z načeli DLP.
DLP potrdilu iz 1. točke prejšnjega
odstavka tega člena so enakovredna DLP-potrdila drugih držav, s katerimi ima
Republika Slovenija zagotovljeno medsebojno priznavanje podatkov.
Dokumentacijo v zvezi z DLP je treba
hraniti najmanj dve leti po prenehanju dajanja snovi ali pripravka v promet.
Obveznost hranjenja v skladu z načeli DLP se lahko prenese s predajo dokumentacije
in pisnim sporazumom na naročnika študije ali tretjo osebo, o čemer se obvesti organ,
pristojen za kemikalije.
54. člen
(ocenjevanje DLP)
Ocenjevanje laboratorijev in študij glede
izvajanja dobre laboratorijske prakse opravljajo strokovnjaki, ki jih pooblasti
minister (v nadaljnjem besedilu: ocenjevalci).
Predpis o ocenjevanju in o postopkih
nadzora za izdajanje ali odvzem DLP-potrdila, izda minister v soglasju z
ministrom, pristojnim za okolje in z ministrom, pristojnim za kmetijstvo.
Stroške ocenjevanja in pridobitve
DLP-potrdila določi Vlada Republike Slovenije.
55. člen
(poročanje o izvajanju dobre
laboratorijske prakse)
Organ, pristojen za kemikalije, pripravi za
ministra letno poročilo o izvajanju načel DLP v Republiki Sloveniji za preteklo
leto do konca marca tekočega leta. Poročilo vsebuje seznam laboratorijev, ki so
opravljali preskuse in v katerih se izvaja nadzor izvajanja načel DLP, ter
povzetek rezultatov opravljenega nadzora.
Organ, pristojen za kemikalije, enkrat
letno v Uradnem listu Republike Slovenije objavi seznam laboratorijev, ki so
opravljali preskuse v skladu z načeli DLP.
Organ, pristojen za kemikalije, skrbi za
izpolnjevanje obvez v zvezi z izvajanjem DLP, ki izhajajo iz meddržavnih
oziroma mednarodnih sporazumov.
XI. IZMENJAVA INFORMACIJ IN STROKOVNO SVETOVANJE
56. člen
(medresorska komisija za kemijsko varnost)
Za usklajevanje dela pristojnih ministrstev
pri izvajanju nacionalne politike, programov in ukrepov na podlagi tega zakona
in drugih predpisov s področja kemikalij ter za zagotavljanje skladnega in
celovitega razvoja kemijske varnosti na državni ravni, Vlada Republike
Slovenije ustanovi medresorsko komisijo za kemijsko varnost.
Medresorska komisija za kemijsko varnost
skrbi za izmenjavo informacij, povezanih s kemijsko varnostjo med resorji in v
mednarodnem merilu, obravnava problematiko s področja kemijske varnosti,
predlaga in usklajuje skupne medresorske rešitve, ter sodeluje pri pripravi
nacionalnega programa kemijske varnosti in akcijskih načrtov. Sestavljajo jo
predstavniki vladnih resorjev, gospodarstva, družbenih dejavnosti, nevladnih
organizacij in drugih interesnih skupin, ki delujejo ali imajo pristojnosti na
kateremkoli področju življenjskega kroga kemikalij. Sestavo in način dela
komisije določi Vlada Republike Slovenije.
56.a člen
(nacionalni program za kemijsko varnost)
Za učinkovito in usklajeno izvajanje
nacionalne politike na področju kemijske varnosti Državni zbor Republike
Slovenije na predlog Vlade Republike Slovenije sprejme nacionalni program
kemijske varnosti.
Nacionalni program kemijske varnosti izhaja
iz ocene stanja in opredelitve ključnih problemov, ter srednjeročno in
dolgoročno opredeljuje nacionalne in globalne strateške cilje in težiščne
naloge na vseh področjih kemijske varnosti. S programom se določijo roki in
nosilci za izvajanje sprejetih ciljev, načini zagotavljanja finančnih sredstev
ter načini za spremljanje njihovega izvajanja. Nacionalni program kemijske
varnosti določa tudi prednostna področja pri vključevanju Republike Slovenije v
mednarodne aktivnosti in programe na področju kemijske varnosti.
57. člen
(izvedenci za svetovanje ministru)
Strokovno svetovanje ministru pri izvajanju
nalog iz tega zakona opravljajo zdravstveni zavodi in drugi izvedenci, ki jih
pooblasti minister.
58. člen
(informacijska podpora)
Za strokovno analitično obdelavo podatkov,
za informacijsko podporo pri obveščanju Vlade Republike Slovenije in
mednarodnih organov in pri izmenjavi informacij o kemikalijah na nacionalni in
mednarodni ravni, se pri organu, pristojnem za kemikalije, organizira
informacijska podpora.
V informacijsko podporo na področju
nevarnih kemikalij se vključujejo vsa pristojna ministrstva oziroma državni
organi z zbirkami (bazami) podatkov, s katerimi razpolagajo, v skladu s
programom informacijske podpore, ki vključuje tudi načrt izmenjave informacij
med pristojnimi organi.
XII. STROŠKI
59. člen
(stroški)
Za storitve, ki jih po tem zakonu opravlja organ,
pristojen za kemikalije, se zaračunavajo stroški. Vlada Republike Slovenije
izda predpis, ki določi višino stroškov.
Stroške potrebnih preiskav, pridobivanja
dokumentacije in postopka v zvezi s prijavo nove snovi in o izjemi (10. in 11. člen), v zvezi s postopkom dajanja biocidnih pripravkov v promet (15. do 22. člen), za
izdelavo ocene kemikalij (23. člen), pridobivanja informacij v zvezi s
kemikalijami (32., 33., 34. in 35. člen), v zvezi z ocenjevanjem laboratorijev
za DLP in izdajo DLP-potrdila (53. in 54. člen) plača prijavitelj oziroma
predlagatelj ali zavezanec.
Stroški pooblaščenih zavodov v zvezi z
izvajanjem nalog iz 40. in 51.a člena tega zakona se krijejo iz državnega
proračuna na podlagi letnega programa dela.
Stroški, ki izhajajo iz dela medresorske
komisije (56. člen) ter zdravstvenih in drugih javnih zavodov ter
strokovnjakov (24. člen), zdravstvenih zavodov in izvedencev (57. člen) se
plačajo iz državnega proračuna.
XIII. ORGAN, PRISTOJEN ZA KEMIKALIJE
60. člen
(pooblastila in naloge organa, pristojnega
za kemikalije)
Organ, pristojen za kemikalije, ima po tem
zakonu zlasti naslednje naloge in pristojnosti:
1.
Sprejema oziroma zahteva dokazila o lastnostih snovi oziroma pripravkov
v skladu s predpisi (10., 11., 18., 23., 32., 33., 34. in 35. člen) ter v skladu s predpisi izdaja o tem potrdila (13. člen).
2.
Vodi postopke za ocenjevanje kemikalij in predlaga ministru v imenovanje
zdravstvene in druge zavode ter strokovnjake za ocenjevanje kemikalij (24. in 57. člen).
3.
Vodi seznam prijavljenih snovi, seznam biocidnih pripravkov in seznam
snovi, pripravkov in nevarnih izdelkov, za katere je obveznost sporočanja (9.,
10., 15. in 35. člen).
4.
Izdaja dovoljenja za promet in uporabo biocidnih pripravkov (15. člen).
5.
Pripravlja poročila za organe in mednarodne organizacije, ki jim je
Republika Slovenija dolžna poročati v skladu s tem zakonom in na podlagi
mednarodnih sporazumov (36. in 55. člen).
6.
Skrbi za izvajanje PIC postopka (43. člen).
7.
Sprejema dokazila o izpolnjevanju pogojev za proizvodnjo, promet in
uporabo nevarnih snovi, izdaja dovoljenja za opravljanje dejavnosti in vodi
seznam pravnih in fizičnih oseb z dovoljenji za proizvodnjo, promet in uporabo
nevarnih kemikalij (44. in 44.a člen).
8.
Koordinira izobraževanje svetovalcev za kemikalije in druge vrste
izobraževanj, ki potekajo na podlagi tega zakona (45.a člen).
9.
Sprejema in vodi informacije v zvezi s hrambo DLP dokumentacije in
izdaja DLP – potrdila ter skrbi za DLP ocenjevanje (53. in 54. člen).
10. Vodi
seznam in enkrat letno v Uradnem listu Republike Slovenije objavi seznam
ustanov (laboratorijev), ki opravljajo preskuse v skladu z dobro laboratorijsko
prakso (55. člen).
11. Koordinira
delo medresorske komisije (56. člen) in informacijsko podporo na področju
kemikalij, v katero se vključujejo vsi organi, pristojni za nevarne snovi z
zbirkami (bazami) podatkov, s katerimi razpolagajo, organizacije, ki imajo
svoje predstavnike v medresorski komisiji in raziskovalne organizacije, ki
razpolagajo s podatki o nevarnih kemikalijah (58. člen).
12. Daje
določene informacije vsem pristojnim organom in službam, ki imajo pristojnosti
na področju nevarnih kemikalij oziroma te podatke potrebujejo za svoje delo kot
so organ državne statistike, carinski organi, organi in službe za varstvo pri
delu, enote zdravstvenega varstva, organi in službe za varstvo okolja in organi
za zaščito in reševanje idr.
13. Na
zahtevo proizvajalca ali uvoznika, ki lahko izkaže utemeljen interes za takšno
informacijo, daje informacije, ali je določena snov prijavljena ali sporočena
po tem zakonu ali drugem ustreznem postopku v kakšni državi, s katerimi ima
Republika Slovenija sklenjene mednarodne pogodbe.
14. Na
zahtevo držav uvoznic, v katere namerava proizvajalec s svojim sedežem v
Republiki Sloveniji izvažati nevarno snov, mora organ, pristojen za kemikalije,
sporočiti podatke, ki se ne štejejo za tajne oziroma poslovne in proizvodne
skrivnosti.
15. Sodeluje
pri pripravi mednarodnih sporazumov, ki jih sklepa Vlada Republike Slovenije na
področju nevarnih kemikalij, predvsem sporazumov na področju medsebojnega
priznavanja podatkov in sodelovanja na področju kemijske varnosti in skrbi za
njihovo izvajanje.
16. Pripravlja
strokovna gradiva za predpise s področja nevarnih kemikalij, ki jih izda Vlada
Republike Slovenije oziroma minister, in skrbi za njihovo izvajanje.
17. Izdaja
soglasje za promet fitofarmacevtskih sredstev, namenjenih za uporabo v
Republiki Sloveniji (49.a člen).
18. Koordinira
redni monitoring prometa in uporabe kemikalij (51.a člen).
19. Opravlja
druge z zakonom določene naloge.
XIV. SODELOVANJE CARINSKIH ORGANOV
(črtano)
61. člen
(črtan)
XV. INŠPEKCIJSKI NADZOR
62. člen
(inšpekcijski nadzor)
Inšpekcijski nadzor nad izvajanjem tega
zakona in predpisi, izdanimi na njegovi podlagi, opravljajo inšpektorji,
pristojni za kemikalije.
63. člen
(pogoji za imenovanje inšpektorja)
Za inšpektorja, pristojnega za kemikalije,
ki opravlja nadzor nad izvajanjem tega zakona, je lahko imenovana oseba, ki ima
končano univerzitetno ali visoko strokovno izobrazbo naravoslovne smeri in
opravljen strokovni izpit s področja zakonodaje o kemikalijah ter izpolnjuje
druge splošne pogoje za delo v državni upravi.
Predpis o vsebini in načinu opravljanja
strokovnega izpita izda minister.
64. člen
(opravljanje analiz inšpekcijskih vzorcev)
Vzorec kemikalije se jemlje brez
nadomestila njegove vrednosti v skladu s predpisi.
Analize vzorcev, ki jih jemljejo
inšpektorji iz 62. člena, opravljajo laboratoriji, ki izpolnjujejo predpisane
pogoje.
Predpis o pogojih, ki jih morajo
izpolnjevati laboratoriji iz prejšnjega odstavka, izda minister.
65. člen
(pooblastila inšpektorja)
Poleg pooblastil po splošnih predpisih o
inšpekcijskem nadzoru ima inšpektor, pristojen za kemikalije, po tem zakonu
pravico in dolžnost, da prepove ali ustavi promet s kemikalijo, če:
-
pravna ali fizična oseba daje v promet snov, ki ni bila prijavljena v
skladu s tem zakonom,
-
za nevarno kemikalijo ni bil izdelan varnostni list,
-
pravna ali fizična oseba daje v promet nevarno kemikalijo, ne da bi bila
pravilno razvrščena v skladu s tem zakonom,
-
pravna ali fizična oseba daje nevarno kemikalijo v promet, ne da bi bila
označena v skladu s tem zakonom, in zaradi opustitve teh ukrepov grozi huda
neposredna nevarnost za ljudi ali okolje.
XVI. KAZENSKE DOLOČBE
66. člen
Z globo od 500.000 do 20,000.000 tolarjev
se kaznuje za prekršek pravna oseba ali samostojni podjetnik posameznik, če:
1.
daje v promet novo snov, ne da bi jo predhodno prijavil pri organu,
pristojnem za kemikalije (prvi odstavek 9. člena),
2.
daje v promet biocidne pripravke, ne da bi pridobil dovoljenje organa,
pristojnega za kemikalije (15. člen),
3.
daje v promet ali uporablja biocidne pripravke, ki so razvrščeni kot
zelo strupeni, strupeni, rakotvorni, mutageni ali strupeni za razmnoževanje
(22. člen),
4.
daje v promet nevarno kemikalijo, ki:
-
je pakirana v embalaži, ki ne ustreza nevarnim lastnostim kemikalije in
predvidenemu namenu in načinu njene uporabe (27. člen),
-
ni pakirana v predpisani embalaži na način, ki onemogoča odpiranje
otrokom (27. člen) ali ni označena v skladu s predpisanimi kriteriji (28.
člen),
-
je pakirana ali označena tako, da deluje zavajajoče (27. člen),
-
ni opremljena z napisi v slovenskem jeziku (27. člen),
5.
ne razvrsti kemikalije v skladu s predpisanimi kriteriji (28. člen),
6.
nepravilno označuje kemikalijo, jo označuje kot manj nevarno ali navaja,
da ni nevarna (29. člen),
7.
ne izdela varnostnega lista ali navede napačne podatke ali ga ne da na
razpolago (30. člen),
8.
oglašuje nevarno kemikalijo v nasprotju s predpisi (31. člen),
9.
ne sporoča redno, podaja nepopolne podatke ali ne sporoča novih
izsledkov o učinkih prijavljene snovi na človeka ali okolje ter drugih
predpisanih podatkov o novih snoveh (32. člen),
10. ne
sporoči organu, pristojnemu za kemikalije, dodatnih podatkov v primeru
spremembe oziroma ob novih spoznanjih v zvezi s prijavljeno novo snovjo (drugi
odstavek 9. člena) ali o snoveh, za katere ni obvezna prijava (33. člen),
ali predpisanih podatkov o dodatnih preskusih (prvi odstavek 34. člena), o
nevarnih snoveh, pripravkih in proizvodih (drugi odstavek 35. člena), ali o
obstoječih snoveh (četrti odstavek 35. člena),
11. daje
v promet nevarne kemikalije ali nevarne proizvode iz 4. člena tega zakona, ne
da bi predložil organu, pristojnemu za kemikalije, predpisane podatke (prvi
odstavek 35. člena),
12. ne
hrani dokumentacije do izteka desetih let po prenehanju proizvodnje ali dajanja
kemikalije v promet (41. člen),
13. proizvaja,
uporablja ali daje v promet kemikalije brez dovoljenja (44. in 44.a člen),
14. izda
osebi, mlajši od 18 let, kemikalijo, ki je po 10. točki 2. člena
razvrščena kot nevarna v skupino (f) ali (g) ali če ne vodi predpisane evidence
oziroma ne da organu, pristojnemu za kemikalije na razpolago podatkov (47. člen),
15. ne
upošteva prepovedi ali omejitev prometa ali uporabe kemikalij, ki lahko škodijo
človeku ali okolju, so na seznamu prepovedanih kemikalij ali so lahko toksični
njihovi razgradni produkti (49. člen),
16. proizvaja,
daje v promet ali uporablja kemikalijo, katere proizvodnja, promet ali uporaba
so omejeni ali prepovedani, oziroma ne upošteva drugih uvedenih ukrepov in
omejitev (50. člen),
17. predloži
lažno DLP dokazilo ali DLP dokazilo pridobljeno z zvijačo (53. člen),
18. ne
hrani dokumentacije o dobri laboratorijski praksi najmanj dve leti po
prenehanju dajanja snovi ali pripravka v promet oziroma je ne hrani na
predpisan način (tretji odstavek 53. člena).
Z globo od 100.000 do 500.000 tolarjev se
kaznuje odgovorna oseba pravne osebe ali odgovorna oseba samostojnega
podjetnika posameznika, ki stori prekršek iz prejšnjega odstavka.
67. člen
(črtan)
_________
Zakon o
kemikalijah – ZKem (Uradni list RS, št. 36/99)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»XVII. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
68. člen
(pričetek dela
urada)
Urad za kemikalije začne delovati v treh
mesecih po uveljavitvi tega zakona.
69. člen
(rok za
pripravo predpisov na podlagi tega zakona)
Minister izda predpis iz 63. člena tega
zakona najkasneje 6 mesecev po uveljavitvi tega zakona.
Drugi predpisi na podlagi tega zakona se
izdajo v enem letu po uveljavitvi tega zakona.
70. člen
(rok za
uskladitev z zakonom za nevarne kemikalije, ki so na dan uveljavitve že bile na
trgu)
Pravna in fizična oseba, ki daje v promet
nevarno snov, nevaren pripravek, ali nevarni izdelek, ki je bil na dan
uveljavitve zakona že v prometu na ozemlju Republike Slovenije, mora
razvrstitev, pakiranje, opremljanje in označevanje uskladiti s tem zakonom
najkasneje v roku enega leta od uveljavitve tega zakona.
71. člen
(prijava
oziroma sporočanje o kemikalijah, ki so bile v proizvodnji ali v prometu na dan
uveljavitve zakona)
Snovi, ki so bile v proizvodnji ali prometu
v Republiki Sloveniji na dan uveljavitve zakona, ne glede na to ali so v smislu
tega zakona nove ali obstoječe, je treba v skladu s tem zakonom prijaviti
oziroma sporočiti uradu zahtevane podatke, najkasneje v enem letu po
uveljavitvi zakona.
Za vse pripravke na osnovi snovi iz
prejšnjega odstavka, ki imajo katero od nevarnih lastnosti iz 10. točke 2.
člena tega zakona, je treba uradu v roku iz prejšnjega odstavka sporočiti
podatke iz prvega odstavka 35. člena tega zakona.
Navodilo o načinu te prijave oziroma o
potrebnih podatkih o snoveh in pripravkih izda urad v enem mesecu po pričetku
delovanja.
72. člen
(rok za
uskladitev poslovanja z zakonom o kemikalijah)
Pravne in fizične osebe morajo uskladiti
pogoje in zahteve iz 44., 45. in 46. člena tega zakona s tem zakonom najkasneje
v enem letu po njegovi uveljavitvi.
73. člen
(rok za
imenovanje inšpektorjev)
Ustrezno število zdravstvenih inšpektorjev,
ki opravljajo nadzor nad izvajanjem tega zakona, se imenuje najkasneje v šestih
mesecih po uveljavitvi tega zakona.
Do imenovanja inšpektorjev po prejšnjem
odstavku tega člena opravljajo inšpekcijski nadzor zdravstveni inšpektorji, ki
izpolnjujejo pogoje po posebnem zakonu.
74. člen
(imenovanje
komisij, zavodov)
Minister pooblasti zdravstveni oziroma drug
javni zavod iz 40. člena kot center za zastrupitve najkasneje v treh mesecih po
uveljavitvi zakona. Vlada Republike Slovenije imenuje medresorsko komisijo iz
56. člena v šestih mesecih po uveljavitvi zakona.
Minister pooblasti strokovnjake za
ocenjevanje izvajanja dobre laboratorijske prakse v treh mesecih po uveljavitvi
zakona (54. člen).
Minister v enem letu po uveljavitvi tega
zakona pooblasti laboratorije za izvajanje nalog iz 27. in 64. člena tega zakona do 31. decembra 2002.
75. člen
(pridobitev
dovoljenja za biocidne pripravke)
Dokler biocidne snovi, ki se uporabljajo v
pripravkih biocidov, še niso uvrščene v katero od prilog I ali IA oziroma IB
predpisa iz 19. člena tega zakona, se dovoljenje za biocidni pripravek izda v
skladu z določbami tega zakona, oziroma predpisov na njegovi podlagi, ne da bi
bila snov razvrščena v katero izmed navedenih prilog.
76. člen
(predpisi, ki
se uporabljajo do izdaje novih)
Dokler ne bodo izdani izvršilni predpisi na
podlagi tega zakona, se uporabljajo, kolikor niso v nasprotju z določbami tega
zakona in predpisi, izdanimi na njegovi podlagi, določbe naslednjih izvršilnih
predpisov:
-
pravilnik o natančnejših merilih za razvrščanje strupov v skupine in o
metodah za določanje stopnje strupenosti posameznih strupov (Uradni list SFRJ,
št. 1/83),
-
pravilnik o načinu uničevanja neuporabljenih strupov in embalaže,
uporabljene za pakiranje strupov ter o načinu jemanja strupov iz prometa
(Uradni list SFRJ, št. 7/83),
-
pravilnik o tehničnih in sanitarno higienskih pogojih, ki jih morajo
izpolnjevati organizacije združenega dela, ki se ukvarjajo s prometom strupov
(Uradni list SFRJ, št. 9/86),
-
pravilnik o označevanju strupov, ki se dajo v promet na domačem trgu
(Uradni list SFRJ, št. 32/86),
-
odločba o prepovedi prometa in uporabe strupenih snovi in iz njih
izdelanih preparatov, ki se uporabljajo kot fitofarmacevtska sredstva (Uradni
list RS, št. 29/96, 34/96 in 35/97).
77. člen
(predpis, ki se
preneha uporabljati)
Z dnem uveljavitve tega zakona se preneha
uporabljati zakon o prometu s strupi (Uradni list SFRJ, št. 13/91).
78. člen
(uveljavitev
zakona)
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
_________
Zakon o fitofarmacevtskih sredstvih – ZFfS (Uradni list RS, št. 11/01)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»71. člen
(uveljavitev
zakona)
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
_________
Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o kemikalijah
– ZKem-A (Uradni list RS, št. 65/03)
spreminja 68. člen zakona tako, da se glasi:
»68. člen
(pričetek dela
organa, pristojnega za kemikalije)
Organ, pristojen za kemikalije, začne
delovati v treh mesecih po uveljavitvi tega zakona.«;
spreminja 71. člen zakona tako, da se glasi:
»71. člen
(prijava
oziroma sporočanje o kemikalijah, ki so bile v proizvodnji ali v prometu na dan
uveljavitve zakona)
Snovi, ki so bile v proizvodnji ali prometu
v Republiki Sloveniji na dan uveljavitve zakona, ne glede na to ali so v smislu
tega zakona nove ali obstoječe, je treba v skladu s tem zakonom prijaviti
oziroma sporočiti organu, pristojnemu za kemikalije, zahtevane podatke,
najkasneje v enem letu po uveljavitvi zakona.
Za vse pripravke na osnovi snovi iz
prejšnjega odstavka, ki imajo katero od nevarnih lastnosti iz 10. točke 2.
člena tega zakona, je treba organu, pristojnemu za kemikalije, v roku iz
prejšnjega odstavka sporočiti podatke iz prvega odstavka 35. člena tega zakona.
Navodilo o načinu te prijave oziroma o
potrebnih podatkih o snoveh in pripravkih izda organ, pristojen za kemikalije,
v enem mesecu po pričetku delovanja.«;
spreminja 75. člen zakona tako, da se glasi:
»75. člen
(pridobitev
dovoljenja za biocidne pripravke)
Dokler aktivne snovi, ki se uporabljajo v
pripravkih biocidov, še niso uvrščene v katero od prilog I ali IA oziroma IB
predpisa iz 19. člena tega zakona, se dovoljenje za biocidni pripravek izda v
skladu z določbami tega zakona, oziroma predpisov na njegovi podlagi, ne da bi
bila snov razvrščena v katero izmed navedenih prilog.«;
ter vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
57. člen
(postopek za
pridobitev dovoljenja za biocidne pripravke)
Dokler aktivne snovi, ki se uporabljajo v
biocidnih pripravkih, niso uvrščene na sezname aktivnih snovi Evropske unije,
se dovoljenja za biocidne pripravke v skladu z določbami zakona oziroma
predpisov, izdanih na njegovi podlagi, izdajajo po skrajšanem ali posebnem
postopku.
58. člen
(ustanovitev
organa, pristojnega za kemikalije)
Do uveljavitve uredbe Vlade Republike
Slovenije, s katero se ustanovi organ, pristojen za kemikalije, opravlja
njegove strokovne in razvojne upravne naloge Urad Republike Slovenije za
kemikalije, naloge inšpekcijskega in drugega nadzora nad izvajanjem zakona o
kemikalijah pa Zdravstveni inšpektorat Republike Slovenije.
Z dnem ustanovitve organa, pristojnega za
kemikalije, preneha veljati deveta alinea prvega odstavka 1. člena zakona o
zdravstveni inšpekciji (Uradni list RS, št. 99/99, 107/99 – popravek, 31/2000 –
ZP-L, 52/2003 – ZDU-1, 110/2002 – ZGO-1).
59. člen
(razveljavitev
pravilnika)
Z dnem uveljavitve tega zakona preneha
veljati pravilnik o sanitarno-tehničnih pogojih za promet oziroma proizvodnjo
nevarnih kemikalij (Uradni list RS, št. 81/2000).
60. člen
(status
odgovornih oseb)
Osebe, ki imajo status odgovorne osebe na
podlagi 45. člena zakona o kemikalijah (Uradni list RS, št. 36/99), z
uveljavitvijo tega zakona pridobijo status svetovalca za kemikalije in lahko
brez omejitev in pod enakimi pogoji opravljajo naloge v skladu s 36. členom
tega zakona (45.a člen zakona).
61. člen
(rok za
pripravo predpisov)
Vlada Republike Slovenije pripravi predlog
nacionalnega programa iz 47. člena tega zakona (56.a člen zakona) najkasneje v
enem letu po uveljavitvi tega zakona.
Drugi predpisi na podlagi tega zakona se
izdajo v šestih mesecih po uveljavitvi tega zakona.
62. člen
(denarne kazni
za prekrške)
Do 1. januarja 2005 se za prekrške,
določene v 55. členu tega zakona (66. člen zakona), z denarno kaznijo
najmanj 1,200.000 tolarjev kaznuje pravna ali fizična oseba, ki stori prekršek
v zvezi s samostojnim opravljanjem dejavnosti, z denarno kaznijo najmanj
120.000 tolarjev pa se kaznuje odgovorna oseba pravne osebe, ki stori prekršek
iz 55. člena tega zakona.
63. člen
(uveljavitev
zakona)
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.