Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo predpisa
predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega organ ne
jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Zakona o
kmetijskih zemljiščih obsega:
-
Zakon o kmetijskih zemljiščih – ZKZ
(Uradni list RS, št. 59/96 z dne 25. 10. 1996),
-
Odločbo o ugotovitvi,
da se razveljavi določba drugega odstavka 124. člena zakona o kmetijskih
zemljiščih (Uradni list RS, št. 31/98 z dne 18.
4. 1998),
-
Zakon o nadomestitvi indeksa drobnoprodajnih cen
z indeksom cen življenjskih potrebščin – ZNIDC (Uradni list RS, št. 1/99 z dne 9. 1. 1999),
-
Zakon o kmetijstvu – ZKme (Uradni list RS, št. 54/00 z dne
16. 6. 2000),
-
Odločbo o
razveljavitvi prvega stavka drugega odstavka 115. člena zakona o kmetijskih zemljiščih
in odločba o razveljavitvi dela drugega stavka drugega odstavka 115. člena
istega zakona (Uradni list RS, št. 68/00 z dne
31. 7. 2000),
-
Odločbo o
razveljavitvi III. poglavja zakona o kmetijskih zemljiščih z odloženim rokom
enega leta (Uradni list RS, št. 27/02 z dne 28.
3. 2002),
-
Zakon o morskem ribištvu – ZMR-1 (Uradni list RS, št. 58/02 z dne
4. 7. 2002),
-
Zakon o spremembah zakona o kmetijskih zemljiščih – ZKZ-A (Uradni list RS, št. 67/02 z
dne 26. 7. 2002),
-
Zakon o urejanju prostora – ZUreP-1 (Uradni
list RS, št. 110/02 z dne 18. 12. 2002),
-
Zakon o graditvi objektov – ZGO-1 (Uradni list RS, št. 110/02 z
dne 18. 12. 2002),
-
Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona
o kmetijskih zemljiščih – ZKZ-B (Uradni list RS, št. 36/03
z dne 16. 4. 2003),
-
Zakon o kmetijskih zemljiščih – uradno
prečiščeno besedilo – ZKZ-UPB1 (Uradni list RS, št. 55/03 z dne 9. 6. 2003).
ZAKON
O KMETIJSKIH ZEMLJIŠČIH (ZKZ)
(neuradno prečiščeno besedilo št. 11)
I. SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
Ta zakon ureja rabo kmetijskih zemljišč,
njihovo varstvo, promet in zakup, agrarne operacije in skupne pašnike.
Določbe tega zakona se smiselno uporabljajo
tudi za gozdove, če ni z zakonom drugače določeno.
2. člen
Kmetijska zemljišča so zemljišča, ki so
primerna za kmetijsko pridelavo, razen stavbnih in vodnih zemljišč ter za druge
namene določenih zemljišč. Med kmetijska zemljišča spadajo tudi vsa zemljišča v
zaraščanju, ki niso določena za gozd na podlagi zakona o gozdovih.
Kmetijska zemljišča se na podlagi njihovih
naravnih lastnosti, lege, oblike in velikosti parcel delijo na:
-
najboljša kmetijska zemljišča, to so zemljišča,
ki so najprimernejša za kmetijsko obdelavo;
-
druga kmetijska zemljišča, ki so manj primerna
za kmetijsko obdelavo.
Najboljša kmetijska zemljišča so:
a)
po naravnih lastnostih:
-
zemljišča, na katerih je najširša možnost rabe
tal, ki se kaže v možnosti gojenja kmetijskih rastlin, ki uspevajo pri nas, če
lega tal omogoča uporabo ustrezne kmetijske mehanizacije – I. kategorija
kmetijskih zemljišč;
-
zemljišča, na katerih je delno otežkočena
možnost rabe tal zaradi fizikalnih lastnosti tal, kar zmanjšuje možnost izbora
gojenja kmetijskih rastlin – II. kategorija kmetijskih zemljišč;
-
zemljišča, ki so po svojih naravnih danostih
primerna za trajne nasade (sadovnjaki, vinogradi, hmeljišča, oljčni nasadi
ipd.);
-
zemljišča, ki so zaradi izjemnih lastnosti in
lege najprimernejša za vrtnarsko proizvodnjo;
b)
po legi, velikosti in obliki parcel:
-
zemljišča, ki so oblikovana (združena) v
komplekse.
3. člen
Določitev zemljišč, primernih za kmetijsko
pridelavo, za stavbna, vodna ali za drug namen, je možna le v planskih aktih
Republike Slovenije in lokalnih skupnosti v skladu z zakonom.
Kmetijska zemljišča se v planskih aktih
Republike Slovenije in lokalnih skupnosti na podlagi kategorizacije določijo po
območjih iz prve in druge
alinee drugega odstavka 2. člena tega zakona ter vodijo v posebni evidenci,
povezani z bazo podatkov zemljiškega katastra.
4. člen
Kmetijska zemljišča je treba uporabljati v
skladu z njihovim namenom ter preprečevati njihovo onesnaževanje ali drugačno
degradiranje in onesnaževanje ali drugačno zaviranje rasti rastlin.
Kmetijska zemljišča so onesnažena takrat,
kadar tla vsebujejo toliko škodljivih snovi, da se zmanjša njihova samoočiščevalna
sposobnost, poslabšajo fizikalne, kemične ali biotične lastnosti, zavirata ali
preprečujeta rast in razvoj rastlin, onesnažuje podtalnica oziroma rastline ali
je zaradi škodljivih snovi kako drugače okrnjena trajna rodovitnost tal.
Trajna rodovitnost tal je zagotovljena, če
tla:
-
niso izpostavljena eroziji;
-
niso zbita;
-
vsebujejo zadostno količino humusa;
-
ne omejujejo nemotene rasti rastlin;
-
dolgoročno omogočajo razvoj in kakovost
kmetijskih ter gozdnih rastlin (vegetacije);
-
imajo lastnost razgrajevati snovi kot so odmrli
ostanki rastlinskega in živalskega izvora, živalski ali človeški izločki in
ostanki sredstev za varstvo rastlin ter druge snovi, ki se kot sekundarne
surovine vračajo v naravni obtok snovi;
-
optimalno sprejemajo, zadržujejo in oddajajo
vodo. Vlada Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: vlada) predpiše
podrobnejša merila o trajni rodovitnosti tal in onesnaženosti rastlin ter z
njimi povezane obvezne ukrepe.
5. člen
Pravna ali fizična oseba, ki je lastnik,
zakupnik ali drug uporabnik kmetijskega zemljišča (v nadaljnjem besedilu:
lastnik, zakupnik ali drug uporabnik kmetijskega zemljišča) mora na svojih,
zakupljenih ali drugače dodeljenih neobdelovalnih kmetijskih zemljiščih
dopustiti drugim čebelarjenje, lov in rekreativno nabiranje plodov prostorastočih
rastlin, zelnatih prostorastočih rastlin, gob in prostoživečih živali v skladu
s predpisi ter dopustiti prosto gibanje drugim osebam po neobdelovalnih
kmetijskih zemljiščih, če se s tem ne povzroči škoda.
Povzročitelj škode na zemljišču ali
pridelku je odškodninsko odgovoren lastniku, zakupniku ali drugemu uporabniku
kmetijskega zemljišča oziroma pridelka v skladu s predpisi.
6. člen
Določbe tega zakona o rabi in obdelovanju
kmetijskih zemljišč, odškodnini iz 11. člena tega zakona se uporabljajo tudi za
zemljišča, ki so s planskim aktom določena za stavbna zemljišča oziroma za
nekmetijske namene, dokler za njih ni v skladu s predpisi izdano dovoljenje za
gradnjo oziroma drug ustrezen akt.
II. NAČRTOVANJE IN VARSTVO KMETIJSKIH ZEMLJIŠČ
1. Raba kmetijskih zemljišč
7. člen
Lastnik, zakupnik ali drug uporabnik
kmetijskega zemljišča mora obdelovati kmetijsko zemljišče na predpisan način in
kot dober gospodar in mora kmetijsko proizvodnjo prilagoditi ekološkim in
talnim razmeram, uporabljati zemljiščem in kraju primerne metode za preprečevanje
zbitosti tal, erozije in onesnaženja ter za zagotavljanje trajne rodovitnosti
zemljišč.
Na zemljiščih, ki so s planskim aktom
lokalne skupnosti oziroma Republike Slovenije namenjena za nekmetijske namene,
se ne sme napraviti trajnih nasadov oziroma kako drugače ovirati predvidene
namembnosti teh zemljišč.
Lastniku, zakupniku ali drugemu uporabniku
zemljišča za trajne nasade ali druga vlaganja, ki jih napravi v nasprotju s
prejšnjim odstavkom, ne pripada odškodnina.
Če kmetijska inšpekcija ali kmetijska
svetovalna služba ugotovi, da obdelovalec ne uporablja kmetijskega zemljišča v
skladu s prvim odstavkom tega člena, razišče vzroke za tako stanje. V skladu z
ugotovljenim stanjem naloži kmetijski inšpektor obdelovalcu izvedbo primernih
ukrepov. Obdelovalec mora ukrepe izvesti najpozneje do začetka kmetijskih del v
naslednjem koledarskem letu oziroma v enem letu, sicer se izvedba potrebnih
ukrepov na stroške lastnika, zakupnika ali drugega uporabnika kmetijskega
zemljišča zagotovi v izvršilnem postopku.
Vlada določi podrobnejša merila za presojo,
ali obdelovalec ravna kot dober gospodar.
2. Načrtovanje in varstvo pred spreminjanjem
namembnosti
8. člen
(prenehal
veljati)
9. člen
Zaradi določanja kmetijskih zemljišč v
planskih aktih Republike Slovenije in lokalnih skupnosti ter izvajanja ukrepov
kmetijske politike se kot uradna evidenca vodijo podatki o kategorijah
kmetijskih zemljišč, najboljših in drugih kmetijskih zemljiščih, območjih z
omejenimi možnostmi za kmetijstvo, območjih agrarnih operacij in območjih
skupnih pašnikov.
Pri vzpostavitvi in vodenju baz podatkov iz
prejšnjega odstavka uporablja ministrstvo, pristojno za kmetijstvo, od njega
določena strokovna institucija ter upravne enote naslednje podatke:
-
o lastnikih, parcelah in njihovi površini,
katastrski kulturi in katastrskem razredu iz podatkovne baze zemljiškega
katastra Republike Slovenije, vključno z obstoječimi računalniškimi orodji, pri
čemer se lahko za fizične osebe uporabi glede imena, priimka in naslova ter
enotne matične številke občana podatke iz centralnega
registra prebivalstva; za pravne osebe in samostojne podjetnike pa glede imena,
naslova, matične številke ter drugih javnih podatkov podatke iz registra
podjetij; za oboje pa tudi podatke iz registra teritorialnih enot in evidence
hišnih številk;
-
o legi iz mapne kopije zemljiškega katastra
oziroma digitaliziranega načrta in iz topografskih kart iz topografskih načrtov
in digitalnega modela višin;
-
o zemljiščih iz pedološke karte, iz aero fotoposnetkov in obstoječih satelitskih
posnetkov ter iz podatkov sistematičnega spremljanja in analiziranja
rodovitnosti kmetijskih zemljišč;
-
o podnebju iz meteorološke podatkovne baze
Hidrometeorološkega zavoda Republike Slovenije;
-
o onesnaženosti iz podatkov sistematičnega
spremljanja onesnaženosti kmetijskih zemljišč, kmetijskih rastlin in talne
vode;
-
iz drugih baz podatkov.
Upravljavci oziroma lastniki podatkov iz
prejšnjega odstavka dajo ministrstvu, pristojnem za kmetijstvo, oziroma od
njega določeni strokovni instituciji in upravni enoti podatke brezplačno, razen
neposrednih materialnih stroškov za potrebne dodatne izvode.
Baze podatkov iz prvega odstavka tega člena
izdelajo strokovne institucije, ki izpolnjujejo predpisane pogoje glede kadrov
in opreme in jih določi minister, pristojen za kmetijstvo.
Sredstva za izdelavo in sprotno vodenje baz
podatkov se zagotovijo v proračunu Republike Slovenije.
Baze podatkov iz prvega odstavka tega člena
so povezane z bazo podatkov zemljiškega katastra.
Minister, pristojen za kmetijstvo, predpiše
podrobnejše predpise o razvrstitvi zemljišč v kategorije in razvrstitev zemljišč
na najboljša in druga kmetijska zemljišča.
Minister, pristojen za kmetijstvo, predpiše
v soglasju z ministrom, pristojnim za prostor, podrobnejše pogoje, ki jih
morajo izpolnjevati strokovne institucije za izdelavo in vodenje baz podatkov
po tem členu, njihovo podrobnejšo vsebino, način izdelave in vodenja ter
njihove povezave z zemljiškim katastrom.
10. člen
(prenehal
veljati)
3. Odškodnina zaradi spremembe namembnosti kmetijskega
zemljišča in gozda
(prenehal
veljati)
11. člen
(prenehal
veljati)
12. člen
(prenehal
veljati)
13. člen
(prenehal
veljati)
14. člen
(prenehal
veljati)
15. člen
(prenehal
veljati)
16. člen
(prenehal
veljati)
III. PROMET S KMETIJSKIMI ZEMLJIŠČI, GOZDOVI IN KMETIJAMI
17. člen
Za promet s kmetijskimi zemljišči, gozdovi
ali kmetijami po tem zakonu se šteje pridobitev lastninske pravice s pravnimi
posli med živimi in v drugih primerih, ki jih določa ta zakon.
Promet s kmetijskimi zemljišči, gozdovi ali
kmetijami teče po postopku in na način določen s tem zakonom, če ni glede
predkupne pravice kmetijskih zemljišč, gozdov in kmetij z drugim zakonom
določeno drugače.
18. člen
Zaščitena kmetija iz 2. člena zakona o
dedovanju kmetijskih gospodarstev (Uradni list RS, št. 70/95 in 54/99 – odločba
US) se v prometu ne sme deliti, razen v naslednjih primerih:
-
če se povečuje, zaokrožuje obstoječa zaščitena
kmetija ali nastaja nova zaščitena kmetija;
-
če se na ta način povečuje ali zaokrožuje druga
kmetija oziroma se povečuje ali zaokrožuje kmetijsko zemljišče, ki je v lasti
kmetijske organizacije ali samostojnega podjetnika posameznika;
-
če se odtujijo stavbna zemljišča;
-
če se odtujijo zemljišča, ki se jih po
predpisih o dedovanju kmetijskih gospodarstev sme nakloniti z oporoko;
-
če pridobi lastninsko pravico na zaščiteni
kmetiji Republika Slovenija oziroma občina;
-
če lastnik poveča ali vzpostavi solastninski
delež na zaščiteni kmetiji v korist solastnika, zakonca ali zunajzakonskega
partnerja, potomca, posvojenca ali njegovega potomca tako, da zaščitena kmetija
še naprej izpolnjuje pogoje po predpisih o dedovanju kmetijskih gospodarstev.
19. člen
Pravni posel odobri upravna enota.
Odobritev ni potrebna, če gre za pridobitev
kmetijskega zemljišča, gozda ali kmetije:
-
v okviru kmetijskih prostorsko ureditvenih
operacij;
-
med zakoncema oziroma zunajzakonskima
partnerjema, lastnikom in njegovim zakonitim dedičem, razen če gre za promet z
zaščiteno kmetijo, ki ni v skladu z 18. členom tega zakona;
-
med solastnikoma, kadar je kmetijsko zemljišče,
gozd ali kmetija v lasti dveh solastnikov;
-
na podlagi pogodbe o dosmrtnem preživljanju;
-
na podlagi darila za primer smrti in izročilne
pogodbe, razen če gre za promet z zaščiteno kmetijo, ki ni v skladu z 18.
členom tega zakona;
-
če gre za kmetijsko zemljišče ali gozd, na
katerem stoji objekt (stavbišče in funkcionalno zemljišče) zgrajen v skladu z
veljavnim prostorskim aktom in s predpisi o graditvi objektov.
Pravni posel za pridobitev kmetijskega
zemljišča, gozda ali kmetije se ne odobri:
-
če niso izpolnjeni pogoji iz prejšnjega člena;
-
če promet ni potekal po postopku in na način,
določen s tem zakonom;
-
če ni upoštevan prednostni vrstni red kupcev po
23. členu tega zakona;
-
če bi se s prometom fizično delile parcele
zemljišča, ki je bilo urejeno s komasacijo.
20. člen
Lastnik, ki namerava prodati kmetijsko
zemljišče, gozd ali kmetijo, mora ponudbo v treh izvodih izročiti vsaki upravni
enoti na območju, kjer to kmetijsko zemljišče, gozd ali kmetija leži.
Ponudba mora vsebovati:
-
osebne podatke o prodajalcu: osebno ime ter
naslov stalnega ali začasnega prebivališča oziroma firmo in sedež;
-
podatke o kmetijskem zemljišču, gozdu oziroma
kmetiji (parcelna številka, katastrska občina, površina, katastrska kultura);
-
ceno in
-
morebitne druge prodajne pogoje.
Upravna enota, na območju katere to
kmetijsko zemljišče, gozd ali kmetija leži, mora ponudbo iz prvega odstavka
tega člena nemudoma objaviti na oglasni deski in na enotnem državnem portalu
E-uprave. Upravna enota to ponudbo nemudoma pošlje občini in krajevnemu uradu
oziroma informacijski pisarni, da jo objavijo na oglasni deski.
Rok za sprejem ponudbe je 30 dni od dneva,
ko je bila ponudba objavljena na oglasni deski upravne enote.
Če v roku iz prejšnjega odstavka nihče ne
sprejme ponudbe, mora prodajalec, če še želi prodati kmetijsko zemljišče, gozd
ali kmetijo, ponudbo ponoviti.
21. člen
Vsakdo, ki želi kupiti na prodaj dano
kmetijsko zemljišče, gozd ali kmetijo, mora dati pisno izjavo o sprejemu
ponudbe, ki jo pošlje priporočeno s povratnico prodajalcu in upravni enoti ali
neposredno vloži na upravni enoti.
Upravna enota po preteku roka za sprejem
ponudbe obvesti vse sprejemnike ponudbe in prodajalca priporočeno s povratnico
o tem, kdo je sprejel ponudbo v roku iz četrtega odstavka prejšnjega člena.
22. člen
Fizična ali pravna oseba, ki sklene pravni
posel z lastnikom nepremičnine poda vlogo za odobritev pravnega posla. Vloga se
vloži pri upravni enoti, na območju katere leži nepremičnina oziroma njen
pretežni del. Vloga za odobritev pravnega posla se vloži najpozneje v
šestdesetih dneh po poteku roka iz četrtega odstavka 20. člena tega zakona.
Vlogi je treba priložiti sklenjeno pogodbo o pravnem poslu.
Upravna enota odobri ali zavrne odobritev
pravnega posla z odločbo. Stranke v postopku odobritve so pogodbene stranke in
vsi, ki so sprejeli ponudbo v skladu s tem zakonom.
Če za pravni posel odobritev ni potrebna,
izda upravna enota o tem potrdilo. Če ne gre za primere, ko se izda potrdilo,
se izdaja potrdila zavrne z odločbo.
O pritožbi zoper odločbo iz drugega in
tretjega odstavka tega člena odloča ministrstvo, pristojno za kmetijstvo.
Overitev podpisa na zemljiškoknjižnem
dovolilu je mogoča le na podlagi odločbe o odobritvi oziroma potrdila iz tega
člena.
23. člen
Pri nakupu kmetijskega zemljišča, gozda ali
kmetije, če ni glede kmetijskega zemljišča, gozda ali kmetije z drugimi zakoni
določeno drugače, lahko uveljavljajo predkupno pravico predkupni upravičenci po
naslednjem vrstnem redu:
1. solastnik;
2. kmet, katerega zemljišče, ki ga
ima v lasti, meji na zemljišče, ki je naprodaj;
3. zakupnik zemljišča, ki je
naprodaj;
4. drug kmet;
5. kmetijska organizacija ali
samostojni podjetnik posameznik, ki jima je zemljišče ali kmetija potrebna za
opravljanje kmetijske oziroma gozdarske dejavnosti;
6. Sklad kmetijskih zemljišč in
gozdov Republike Slovenije za Republiko Slovenijo.
Ob enakih pogojih se med kmeti, uvrščenimi
na isto mesto v skladu s prejšnjim odstavkom, pravico do nakupa določi po
naslednjem vrstnem redu:
1. kmet, ki mu kmetijska dejavnost
pomeni edino ali glavno dejavnost;
2. kmet, ki zemljišče sam obdeluje;
3. kmet, ki ga določi prodajalec,
razen v primeru, ko gre za prodajo kmetijskega zemljišča, gozda ali kmetije, ki
je stvarno premoženje države in mora prodajalec določiti kmeta na podlagi
metode javne dražbe.
Kmetijska dejavnost se šteje za edino in
glavno dejavnost, če pridelki oziroma sredstva, pridobljena iz te dejavnosti,
pomenijo tej osebi poglavitni vir za preživljanje.
Če nihče od predkupnih upravičencev ne
uveljavlja predkupne pravice, lahko prodajalec proda kmetijsko zemljišče
vsakomur, ki je sprejel ponudbo pravočasno in na način, predpisan s tem
zakonom, če sklenjeno pogodbo odobri upravna enota v skladu z 22. členom tega
zakona.
24. člen
V smislu tega zakona je kmet fizična oseba:
-
ki je lastnica, zakupnica oziroma drugačna
uporabnica kmetijskega zemljišča, to zemljišče obdeluje sama ali s pomočjo
drugih, je za to obdelovanje ustrezno usposobljena in iz kmetijske dejavnosti pridobiva
pomemben del dohodka;
-
ki je družinski član osebe iz prejšnje alinee,
če opravlja kmetijsko dejavnost na kmetiji kot edino oziroma glavno dejavnost
in je za to ustrezno usposobljena. Kmetijska dejavnost se šteje za edino in
glavno dejavnost v primerih, določenih v prejšnjem členu;
-
ki je iz kmetijske dejavnosti na kmetiji
pridobivala pomemben del dohodka, pa zaradi starosti ali delovne nezmožnosti ne
opravlja kmetijske dejavnosti na kmetiji, če poskrbi za obdelavo kmetijskih
zemljišč;
-
ki da izjavo na zapisnik pri upravni enoti, da
bo sama ali s pomočjo drugih obdelovala kmetijska zemljišča, za katera izkaže,
da jih bo pridobila, da bo iz kmetijske dejavnosti na teh zemljiščih
pridobivala pomemben del dohodka in izpolnjuje pogoje glede usposobljenosti iz
tretjega odstavka tega člena.
Za kmetijsko dejavnost se šteje vse
kmetijske dejavnosti po predpisih o standardni klasifikaciji dejavnosti. Kot
pomemben dohodek iz kmetijske dejavnosti se po tem zakonu šteje vrednost
kmetijskih pridelkov na kmetiji, vključno s prihodki iz naslova ukrepov
kmetijske politike in iz naslova državnih pomoči v gospodarskem letu pred
ugotavljanjem pogojev, ki dosega najmanj 2/3 letne poprečne plače na
zaposlenega v Republiki Sloveniji v istem obdobju.
Šteje se, da je kmet ustrezno usposobljen
za opravljanje kmetijske dejavnosti, če ima strokovno izobrazbo najmanj IV.
stopnje kmetijske smeri ali katerokoli smer izobrazbe najmanj IV. stopnje in
opravljen preizkus znanja po veljavnem programu kmetijskih poklicnih ali
srednjih šol s področja kmetijske dejavnosti, ki jo opravlja ali jo namerava
opravljati ali če pridobi nacionalno poklicno kvalifikacijo za področje
kmetijstva v skladu z zakonom, ki ureja nacionalne poklicne kvalifikacije.
Za samostojnega podjetnika posameznika po
tem zakonu se šteje fizična oseba, ki je priglašena oziroma registrirana za
kmetijsko dejavnost in ustvari več kot 50% prihodkov iz kmetijske dejavnosti,
vključno s prihodki iz naslova ukrepov kmetijske politike in s prihodki iz
naslova državnih pomoči, kar je razvidno iz potrjene zadnje bilance stanja in
bilance uspeha.
Za kmetijsko organizacijo po tem zakonu se
šteje gospodarsko družbo, kmetijsko zadrugo ali drugo pravno osebo, ki je
registrirana za kmetijsko dejavnost in ustvari več kot 50% prihodkov iz
kmetijske dejavnosti, vključno s prihodki iz naslova ukrepov kmetijske politike
in s prihodki iz naslova državnih pomoči, kar je razvidno iz zadnjega
revidiranega izkaza prihodkov in odhodkov oziroma izkaza poslovnega izida.
Če nastane dvom, ali je fizična oseba kmet
oziroma samostojni podjetnik posameznik oziroma ali je pravna oseba kmetijska
organizacija, odloča o tem upravna enota na območju katere leži pretežni del
kmetijskega zemljišča, ki ga fizična oseba, samostojni podjetnik posameznik
oziroma kmetijska organizacija uporabljajo.
Minister, pristojen za kmetijstvo, predpiše
vsebino in način preizkusa znanja iz tretjega odstavka.
25. člen
Po končani javni dražbi kmetijskega
zemljišča, gozda ali kmetije, mora izvršilno sodišče ponudnika, ki je ponudil
najvišjo ceno napotiti na pristojno upravno enoto, da v roku, ki mu ga določi,
poda vlogo za pridobitev odobritve pravnega posla.
Vlogi za pridobitev odobritve se priloži
sklep sodišča o ponudniku, ki je ponudil najvišjo ceno. Če obstoji kateri od
razlogov iz tretjega odstavka 19. člena tega zakona, upravna enota odobritev
zavrne.
Prvi in drugi odstavek tega člena se
smiselno uporabljata tudi za stečajne in likvidacijske postopke.
IV. ZAKUP KMETIJSKIH ZEMLJIŠČ
26. člen
Predmet zakupa je kmetijsko zemljišče s
pripadajočimi objekti, napravami in dolgoletnimi nasadi.
Pogodba o zakupu kmetijskega zemljišča (v
nadaljnjem besedilu: zakupna pogodba) mora vsebovati zlasti: zemljiškoknjižne
in zemljiškokatastrske podatke o v zakup danih zemljiščih, opis in
neamortizirano vrednost objektov, naprav in nasadov iz prejšnjega odstavka,
amortizacijsko dobo trajnih nasadov, višino zakupnine, dobo in namen zakupa,
ter določbo o tem, ali se zakupna pravica podeduje ali ne.
Če gre za dedni zakup, se za dedovanje
zakupne pravice uporablja zakon o dedovanju kmetijskih gospodarstev, če kmetija
oziroma zemljišča v lasti zakupnika sama ali pa skupaj z zemljišči oziroma s
kmetijo, ki jih ima v zakupu, ali zakupljena zemljišča oziroma kmetija
izpolnjuje pogoje za zaščiteno kmetijo. Če ta pogoj ni izpolnjen, se zakupna
pravica deduje po splošnih predpisih.
V primeru, da lastnik zemljišča ni tudi
lastnik trajnih nasadov in drugih naprav, je predmet zakupa lahko samo zemljišče
skupaj s pripadajočimi trajnimi nasadi in napravami, kolikor jih ni mogoče brez
škode odstraniti. Trajni nasad deli usodo zemljišča.
Zakupna pogodba mora biti sklenjena v pisni
obliki. Zakupna pogodba, ki ni sklenjena v pisni obliki, nima pravnega učinka.
27. člen
Določbe 19. do 24. člena razen določb prvega, drugega in tretjega
odstavka 23. člena tega zakona se smiselno uporabljajo
tudi za zakup.
Pri zakupu kmetijskega zemljišča, gozda ali
kmetije, če ni glede kmetijskega zemljišča, gozda ali kmetije z drugimi zakoni
določeno drugače, lahko uveljavljajo prednostno pravico upravičenci po
naslednjem vrstnem redu:
1. zakupnik;
2. zakupnik zemljišča, ki meji na
zemljišče, ki se daje v zakup in kmet, katerega zemljišče, ki ga ima v lasti,
meji na zemljišče, ki se daje v zakup;
3. drug kmet, kmetijska organizacija
ali samostojni podjetnik posameznik, ki jim je zemljišče ali kmetija potrebna
za opravljanje kmetijske oziroma gozdarske dejavnosti.
Zakupnik, s katerim je bila zakupna pogodba
zaradi neizpolnjevanja njegovih obveznosti razdrta, ne more uveljavljati
prednostne pravice iz 1. in 2. točke prejšnjega odstavka.
Ob enakih pogojih ima med prednostnimi
upravičenci iz 2. in 3. točke drugega odstavka tega člena, uvrščenimi na isto
mesto, prednostno pravico do zakupa tisti, ki mu kmetijska dejavnost pomeni
edino ali glavno dejavnost in mu prihodki oziroma sredstva, pridobljena iz te
dejavnosti, pomenijo poglavitni finančni vir preživljanja ali poslovanja.
Za zakupna razmerja po tem zakonu se
uporabljajo določbe zakona o obligacijskih razmerjih, kolikor s tem zakonom ni
drugače določeno.
V primeru, da so predmet zakupa nepremičnine,
ki so v lasti Republike Slovenije ali občine, dovoljenje upravne enote in
mnenje občine ni potrebno.
28. člen
Zakupno razmerje se v skladu s predpisi vknjiži
v zemljiški knjigi in v zemljiškem katastru.
Zakupodajalec, če ni s pogodbo za to določen
zakupnik, mora predlagati vpis zakupnega razmerja v zemljiško knjigo in
zemljiški kataster v 30 dneh od prejema odobritve pravnega posla oziroma
potrdila iz 19. člena tega zakona, izbris tega razmerja pa v 30 dneh od
njegovega prenehanja.
29. člen
Doba zakupa mora ustrezati namenu uporabe
zakupnega zemljišča in ne sme biti krajša kot:
-
25 let, če naj rabi zemljišče osnovanju
vinogradov, sadovnjakov ali hmeljišča;
-
15 let, če naj rabi zemljišče osnovanju nasadov
hitrorastočih listavcev;
-
10 let, če naj rabi zemljišče za druge namene.
Če trajni nasadi na zakupnem zemljišču že
obstojajo, se zakupno razmerje lahko sklene tudi za dobo, dokler nasadi ne bodo
amortizirani.
Če zakupodajalec po objavi ponudbe o zakupu
na način iz 23. člena tega zakona v predpisanih rokih ne more skleniti zakupne
pogodbe za dobo iz prvega odstavka tega člena ali če je tako določeno z
zakonom, lahko da kmetijsko zemljišče v zakup tudi za krajši čas. Prav tako da
lahko zakupodajalec zemljišča v zakup za krajši čas osebi, ki se po tem zakonu
ne šteje za kmeta in v primerih, ko je vložena zahteva za vrnitev nepremičnine
v naravi po določbah zakona o denacionalizaciji in zakona o ponovni
vzpostavitvi agrarnih skupnosti.
30. člen
Za zakupna razmerja, ki se sklepajo zaradi
posebnih razlogov, kot npr. zaradi odhoda k vojakom ali na začasno delo v
tujino, zaradi bolezni in podobno, za čas, dokler ti razlogi trajajo, vendar ne
več kot dve leti, določbe tega poglavja ne veljajo, razen določbe o sklenitvi
pisne zakupne pogodbe in vpisu v zemljiško knjigo in zemljiški kataster.
31. člen
Zakupna pogodba se podaljša za prvotno
dogovorjeno dobo, če najmanj v šestmesečnem roku pred iztekom pogodbe nobena
pogodbena stranka pisno ne odpove pogodbe razen, če se stranki dogovorita drugače.
32. člen
Zakupna pogodba lahko vsak čas sporazumno
preneha.
Zakupna pogodba preneha tudi, če zakupno
zemljišče v skladu z zakonom preneha biti kmetijsko zemljišče.
33. člen
Zakupodajalec sme od pogodbe odstopiti, če
zakupnik:
-
ne rabi zemljišča kot dober gospodar;
-
obdeluje zakupno zemljišče v nasprotju s
sklenjeno pogodbo;
-
v nasprotju z zakupno pogodbo daje zakupno
zemljišče v podzakup.
34. člen
Če bi zaradi dogodkov, ki jih ob času sklepanja
zakupne pogodbe ni bilo mogoče pričakovati, izpolnitev obveznosti postala za
eno od strank očitno pretežka ali bi ji povzročila preveliko izgubo, lahko
prizadeta stranka zahteva, da se pogodba spremeni ali razveljavi.
Pri presoji, ali je zahteva za spremembo
ali razveljavitev zakupne pogodbe utemeljena, je treba upoštevati koristi obeh
strank, kakor na primer onemogočanje uvedbe prostorsko-ureditvenih operacij ter
bolezen, onemoglost ali drugačno delovno nezmožnost zakupnika.
35. člen
Zakupna pogodba, s katero se zakupnina določi
v obliki dela na kmetiji zakupodajalca ali v obliki deleža od pričakovanega
pridelka oziroma predvidenega dohodka, je nična.
36. člen
Če zakupnik zasadi trajne nasade brez
soglasja zakupodajalca, nima pravice do povračila neamortizirane vrednosti
nasadov ob prenehanju zakupne pogodbe.
37. člen
Če zakupna pogodba drugače ne določa, lahko
postavi zakupnik na zakupnem zemljišču pomožne objekte za smotrno rabo zemljišča.
38. člen
Po prenehanju zakupa ima zakupodajalec
pravico do zasajenih trajnih nasadov in zgrajenih objektov ter naprav,
zakupniku pa mora plačati njihovo še neamortizirano vrednost, če so bili nasadi
oziroma objekti in naprave napravljeni z njegovim soglasjem, če z zakupno
pogodbo ni določeno drugače. Na zemljiščih, za katera je sklenjena zakupna
pogodba na podlagi 17. člena zakona o skladu
kmetijskih zemljišč in gozdov Republike Slovenije in 5. člena zakona o
lastninskem preoblikovanju podjetij, zakupnik nima pravice, da zahteva plačilo
neamortizirane vrednosti trajnih nasadov, če zakupno razmerje preneha na
njegovo zahtevo ali zaradi njegove krivde.
Trajni nasadi, objekti in naprave pripadajo
zakupodajalcu brez odškodnine, če so bili napravljeni brez njegovega soglasja.
Zakupnik ima pravico, da odstrani naprave, pri katerih je to mogoče brez škode.
V. AGRARNE OPERACIJE
1. Skupne določbe
39. člen
Z agrarnimi operacijami se urejajo
kmetijska zemljišča oziroma kmetijski prostor zaradi izboljšanja kmetijskih
zemljišč oziroma izboljšanja pogojev obdelave.
Agrarne operacije so: medsebojna menjava
kmetijskih zemljišč, arondacije, komasacije in melioracije.
40. člen
Pobudo za agrarne operacije dajejo lastniki
kmetijskih zemljišč oziroma njihove skupnosti ali druge pravne osebe, po
pooblastilu lastnikov kmetijskih zemljišč.
Agrarne operacije se praviloma izvajajo
sporazumno med lastniki kmetijskih zemljišč.
Agrarne operacije se lahko izvedejo tudi
proti volji lastnikov kmetijskih zemljišč, vendar samo ob pogojih in po
postopku, ki jih določa ta zakon.
Lastnikom kmetijskih zemljišč pomaga pri
oblikovanju pobude za uvedbo agrarne operacije pri uveljavljanju te pobude in v
postopku izvajanja agrarne operacije kmetijska svetovalna služba.
41. člen
Lastniki, zakupniki oziroma drugi
uporabniki kmetijskih zemljišč na območju agrarne operacije morajo dovoliti
dostop na svoja zemljišča delavcem geodetskih, vodnogospodarskih in drugih
organizacij, ki opravljajo dela v zvezi s pripravo in izvajanjem agrarnih
operacij in delovanjem ter vzdrževanjem melioracijskih objektov in naprav, ter
osebam, ki imajo pravico meriti, snemati, projektirati ali zaznamovati zemljišča
in vode, kadar je to potrebno za agrarno operacijo.
Lastniki, zakupniki in drugi uporabniki
zemljišč imajo pravico do odškodnine za škodo, povzročeno z deli iz prejšnjega
odstavka.
Odločbo o dovolitvi dostopa na zemljišče po
prvem odstavku tega člena in o odškodnini iz prejšnjega odstavka izda na
zahtevo prizadetega upravna enota. Pritožba zoper to odločbo ne zadrži njene
izvršitve.
42. člen
Upravna enota lahko odredi, da se v primernem
roku odstranijo posamezni objekti, ki ovirajo izvedbo agrarnih operacij.
Odločba o odstranitvi se lahko izda šele,
ko je odločba o uvedbi agrarne operacije dokončna oziroma, ko začne veljati
predpis o uvedbi agrarne operacije.
Odškodnina za odstranjene objekte iz prvega
odstavka tega člena, ki jo plačajo tisti, v katerih korist se izvaja agrarna
operacija, se odmeri po predpisih o razlastitvi.
43. člen
Če se zaradi izgradnje infrastrukturnih
objektov (ceste, vodne akumulacije, kanali in podobno) ali izgradnje
stanovanjske in drugačne kompleksne graditve povzroči razdrobljenost kmetijskih
zemljišč, težji dostop do njih ali težja obdelava, mora investitor takih
objektov plačati stroške za potrebne agrarne operacije.
Potrebne agrarne operacije iz prejšnjega
odstavka in obveznost plačila zanje se določijo v lokacijskem dovoljenju
oziroma v dovoljenju za gradnjo takega objekta.
44. člen
Vpisi v zemljiško knjigo in geodetska dela
v zvezi z agrarnimi operacijami veljajo za nujne.
2. Medsebojna menjava kmetijskih zemljišč
45. člen
Kot medsebojna menjava kmetijskih zemljišč
po tem zakonu se šteje menjava, ki se izvaja zaradi racionalnejše rabe
kmetijskega zemljišča in če vrednost enega zemljišča ne presega vrednosti
drugega zemljišča za več kot 50%.
46. člen
Potrdilo o tem, da gre za medsebojno
menjavo kmetijskih zemljišč po prejšnjem členu, izda upravna enota.
Če niso izpolnjeni pogoji za medsebojno
menjavo zemljišč po tem zakonu, se izdaja potrdila zavrne z odločbo v upravnem
postopku.
3. Arondacija kmetijskih zemljišč
47. člen
Arondacija kmetijskih zemljišč
(zaokrožitev) se lahko izvede v korist lastnika kmetijskega zemljišča, če bo
zemljišče, ki se bo pripojilo, rabilo za kmetijsko proizvodnjo.
Arondacija se lahko izvede tudi v korist
skupnosti na podlagi pogodbe, če gre za skupne pašnike, združeno obnovo ali
napravo trajnih nasadov, ali če gre za združeno obdelovanje.
48. člen
Arondacijski upravičenci iz prejšnjega člena
lahko vložijo predlog za arondacijo:
-
če imajo na zaokroženem območju razdrobljena
zemljišča ali če leži v strnjenem zemljiškem kompleksu tuje zemljišče;
-
če nudijo lastniku za zemljišče, ki naj se
pripoji, drugo ustrezno zemljišče enake katastrske kulture in katastrskega
razreda ob upoštevanju predhodno usklajenega dejanskega stanja v zemljiškem
katastru; če pa takega zemljišča nimajo, pa drugo zemljišče ustrezne velikosti,
pri čemer se vrednost ugotovi po predpisani metodologiji iz 24. člena tega
zakona ob upoštevanju predhodno usklajenega dejanskega stanja v zemljiškem
katastru;
-
če izkažejo, da razpolagajo z možnostmi za
izvedbo namena, za katerega predlagajo arondacijo.
Ne glede na določbe druge alinee prejšnjega
odstavka se lahko izplača denarna odškodnina, če se dotedanji lastnik s tako
odškodnino strinja.
49. člen
Predlagatelj arondacije mora navesti namen
arondacije, izkazati, da so izpolnjeni pogoji iz 47. in 48. člena tega zakona,
izjaviti, da prostovoljna medsebojna menjava kmetijskih zemljišč ni bila
dosežena, priložiti predlogu seznam razdrobljenih zemljišč ali zemljišč v
strnjenem zemljiškem kompleksu, ki naj se arondirajo, seznam zemljišč, ki naj
se pripoje, in seznam zemljišč, ki jih predlagatelj arondacije daje v
odškodnino za pripojena zemljišča.
Predlagatelj priloži predlogu tudi mnenje
kmetijske svetovalne službe o upravičenosti nameravane arondacije.
50. člen
Odškodnina za stavbe, druge objekte ali
nasade se določa sporazumno. Če do sporazuma ne pride, se po pravnomočnosti
odločbe o arondaciji o tej odškodnini odloči po predpisih o razlastitvi.
51. člen
O predlogu za arondacijo odloča v upravnem
postopku upravna enota. Z odločbo o arondaciji upravna enota odloči tudi o
pripojitvi zemljišča k zemljišču, ki se arondira, o zemljišču, ki se daje za
pripojeno zemljišče, ter o odškodnini, za katero so se stranke sporazumele.
Stroške arondacijskega postopka trpi
arondacijski upravičenec.
52. člen
Zemljišče, ki se z arondacijo pripoji, se
izroči arondacijskemu upravičencu po pravnomočnosti odločbe o arondaciji.
Prejšnji lastnik ima pravico obdržati
pripojeno kmetijsko zemljišče v posesti dokler ne pospravi pridelkov, vendar
najdalje do konca tekočega gospodarskega leta.
53. člen
Hipoteke in druga stvarna bremena, ki so
vpisana na pripojenem zemljišču arondacijskega upravičenca, razen zemljiških
služnosti, če so le-te potrebne, izgubijo pravno veljavnost in se izbrišejo iz
zemljiške knjige.
Izbrisano breme se po uradni dolžnosti
vknjiži na zemljišču, ki je bilo dano kot odškodnina za pripojeno zemljišče.
Potrebnost zemljiške služnosti iz prvega
odstavka tega člena ugotavlja upravna enota. Zoper ta del izreka ni nadaljnje
upravne poti, prizadeti pa lahko zahteva v 30 dneh od vročitve odločbe o
arondaciji, naj pristojno redno sodišče odloči o potrebnosti zemljiške
služnosti.
54. člen
Po pravnomočnosti odločbe o arondaciji
lahko prejšnji lastnik pripojenega zemljišča zahteva pri upravni enoti, da
razveljavi odločbo o arondaciji:
-
če arondacijski upravičenec najpozneje v enem
letu po pravnomočnosti odločbe o arondaciji ne začne urejati arondiranih
zemljišč;
-
če začete ureditve ne konča najpozneje v petih
letih od začetka urejanja, ali
-
če arondiranih zemljišč v enem letu po pravnomočnosti
odločbe o arondaciji ne začne izkoriščati za kmetijsko proizvodnjo, razen v
primeru, če je na podlagi upravnega akta ali predpisa bila spremenjena
namembnost zemljišča.
Zahtevo iz prejšnjega odstavka lahko
prejšnji lastnik vloži v treh mesecih od dneva, ko je za to zvedel, vendar
najpozneje v enem letu po poteku rokov iz prejšnjega odstavka.
4. Komasacija
55. člen
Zemljišča na določenem območju se lahko
zložijo in ponovno razdelijo med prejšnje lastnike tako, da dobi vsak čimbolj
zaokrožena zemljišča (v nadaljnjem besedilu: komasacija).
Predmet komasacije so kmetijska zemljišča,
lahko pa tudi gozdovi, nezazidana stavbna in druga zemljišča na komasacijskem
območju ter naprave na teh zemljiščih (v nadaljnjem besedilu: komasacijski
sklad).
56. člen
Uvedbo komasacijskega postopka lahko
predlagajo lastniki zemljišč, v njihovem imenu pa komasacijski odbor, njihova
skupnost na podlagi pogodbe ali pravna oseba.
Upravičenci iz prejšnjega odstavka vložijo
predlog pri upravni enoti.
Predlog za uvedbo komasacijskega postopka
se lahko vloži, če se s komasacijo strinjajo lastniki kmetijskih zemljišč, ki
imajo v lasti več kot 80% površin zemljišč na predvidenem komasacijskem območju.
Predlogu za uvedbo komasacije je treba
priložiti:
-
predvidene meje komasacijskega območja;
-
izvleček iz planskega akta lokalne skupnosti,
ki se nanaša na komasacijsko območje;
-
prikaz obstoječega lastninskega stanja;
-
predlog idejne zasnove ureditve komasacijskega
območja, usklajen z veljavnim prostorskim planom in drugimi sočasnimi agrarnimi
operacijami;
-
predvidene meje ureditve zemljiškega katastra
znotraj območja komasacije;
-
oceno pričakovanih učinkov komasacije;
-
seznam lastnikov zemljišč s podatki o
površinah, ki jih imajo v lasti na predvidenem komasacijskem območju in s
podpisano izjavo za uvedbo komasacijskega postopka;
-
imena članov komasacijskega odbora iz 61. člena
tega zakona;
-
ime in naslov investitorja komasacije, ki mora
biti pravna oseba, ter njegovo soglasje, da prevzema pravice, obveznosti in
odgovornosti, ki izhajajo iz investitorstva komasacije;
-
finančno konstrukcijo pokrivanja stroškov.
57. člen
Komasacija se uvede z odločbo upravne
enote.
V odločbi o uvedbi komasacije se lahko določi:
-
da se v komasacijski sklad vključijo tudi
gozdovi, vodna in druga zemljišča, ki leže znotraj komasacijskega območja
oziroma segajo vanj;
-
da se v komasacijski sklad ne vključijo
posamezni vinogradi, sadovnjaki, hmeljišča in druga zemljišča ali skupine takih
zemljišč, če bi vključitev teh ovirala smotrno izvedbo komasacije.
Upravna enota lahko s spremembo ali
dopolnitvijo pravnomočne odločbe o uvedbi komasacije naknadno spremeni meje
komasacijskega območja, če gre za povečanje oziroma za zmanjšanje do 10%
površine komasacijskega območja, če je to potrebno zaradi racionalnejše izvedbe
komasacije.
Upravna enota poskrbi, da se uvedba
komasacije zaznamuje v zemljiški knjigi in zemljiškem katastru.
58. člen
V komasacijskem postopku ni dovoljena
vrnitev v prejšnje stanje in ne obnova postopka.
Če med izvajanjem komasacije nastopijo
razmere, ki onemogočajo nadaljnjo komasacijo, lahko upravna enota ustavi
komasacijo, če je posestno stanje, ki je bilo v naravi ob uvedbi komasacije, še
nespremenjeno.
Stranke v komasacijskem postopku so
lastniki zemljišč na komasacijskem območju (v nadaljnjem besedilu: komasacijski
udeleženci) in drugi, ki imajo na zemljiščih v komasacijskem skladu stvarne
pravice ali kakšen drug na zakon oprt pravni interes.
59. člen
Komasacijski postopek vodi upravna enota.
Upravna enota lahko za opravljanje
posameznih opravil v komasacijskem postopku imenuje komasacijsko komisijo.
Komasacijsko komisijo sestavlja najmanj pet članov, in sicer predvsem
strokovnjaki s pravnega, agronomskega in geodetskega področja ter en
komasacijski udeleženec. Predsednik komisije je praviloma diplomirani pravnik s
pravosodnim oziroma pravniškim državnim izpitom.
Člani komasacijske komisije imajo položaj
uradnih oseb in so lahko pooblaščeni za vodenje komasacijskega postopka in
opravljanje drugih dejanj v postopku.
60. člen
Z uvedbo komasacijskega postopka je na
komasacijskem območju prepovedan promet z zemljišči, parceliranje zemljišč,
graditev in sajenje oziroma odstranjevanje nasadov ter gozdnega drevja, če ni z
idejno zasnovo ureditve komasacijskega območja določeno drugače.
Izjemoma je dovoljen promet z zemljišči do
konca razgrnitve elaborata obstoječega stanja zemljišč komasacijskega sklada, če
gre za zmanjšanje števila lastnikov ali solastniških deležev, če gre za
formalno dokončanje pravnega posla za prenos lastništva na zemljišču, ki je
dejansko že opravljen. Ne glede na fazo komasacije je dovoljen prenos
lastništva, če gre za prenos lastništva na Republiko Slovenijo ali občino
oziroma prenos lastništva zaradi izvedbe prostorskega izvedbenega akta.
Potrdilo, da so izpolnjeni pogoji iz tega odstavka, izda upravna enota. Če
pogoji po tem odstavku niso izpolnjeni, upravna enota zavrne izdajo potrdila z
odločbo v upravnem postopku.
O spremembah lastništva med komasacijskim
postopkom mora sodišče s sklepom o vknjižbi v zemljiško knjigo sproti obveščati
upravno enoto, ki vodi komasacijski postopek. O izvedeni parcelaciji med
komasacijskim postopkom mora pristojni geodetski organ z odločbo o parcelaciji
sproti obveščati upravno enoto, ki vodi komasacijski postopek.
Pogodba, sklenjena v nasprotju s prvim ali
drugim odstavkom tega člena, je nična. Lastnik tudi nima pravice do odškodnine
za sredstva, vložena v gradnjo, sajenje ali odstranjevanje nasadov in spremembo
kulture v nasprotju s prvim odstavkom.
Posledice uvedbe komasacijskega postopka po
prvem odstavku tega člena prenehajo s pravnomočnostjo odločbe o ponovni
razdelitvi zemljišč. Prav tako prenehajo te posledice v primeru, če se
komasacija ne začne izvajati v dveh letih po pravnomočnosti odločbe o uvedbi
komasacije.
61. člen
Komasacijski udeleženci pred vložitvijo
vloge za uvedbo komasacije izvolijo izmed sebe komasacijski odbor, ki ima
naslednje naloge:
-
zastopa interese komasacijskih udeležencev;
-
pripravlja predloge, ki jih posreduje upravni
enoti;
-
sodeluje pri pripravi predloga elaborata o
vrednotenju in o razdelitvi zemljišč iz komasacijskega sklada.
Komasacijski odbor ne sme odločati o
pravicah komasacijskih udeležencev.
62. člen
Pri vlaganju zemljišč v komasacijski sklad
se upošteva:
-
glede lastnine in drugih stvarnih pravic stanje
v zemljiški knjigi;
-
glede lege, površine, katastrske kulture in
katastrskega razreda podatki zemljiškega katastra;
-
glede drugih podatkov pa dejansko stanje.
Če se dejansko stanje glede lastninske
pravice in drugih stvarnih pravic na zemljiščih, ki se vlagajo v komasacijski
sklad, ne ujema s stanjem po zemljiški knjigi, se upošteva dejansko stanje, če
to ni sporno. S tem pa ne smejo biti prizadete pravice, ki jih ima kdo na takem
kmetijskem zemljišču.
Lastnik zemljišča lahko do razgrnitve
elaborata obstoječega stanja zahteva, da se mu na njegove stroške ugotovi
dejanska površina zemljišča, ki ga ima v komasacijskem skladu.
63. člen
V postopku komasacije se izdelajo in
razgrnejo naslednji elaborati:
-
elaborat obstoječega stanja zemljišč na
komasacijskem območju;
-
elaborat vrednotenja zemljišč na komasacijskem
območju;
-
idejna zasnova ureditve komasacijskega območja;
-
elaborat nove razdelitve zemljišč na
komasacijskem območju.
Elaborate iz prvega odstavka tega člena izdela
in operativna geodetska dela izvaja geodetska organizacija, ki ima pooblastilo
za izvajanje geodetskih upravnih storitev, z delavci, ki imajo pooblastilo za
vodenje upravnega postopka. Geodetsko organizacijo izbere investitor.
Glede načina in postopka razgrnitve
elaboratov po tem členu se smiselno uporabljajo ustrezne odločbe zakona o
zemljiškem katastru. Kraj, čas in rok razgrnitve elaboratov iz prvega odstavka
tega člena določi upravna enota. Rok razgrnitve ne sme biti krajši kot 15 dni.
Sklep o razgrnitvi elaboratov se objavi na krajevno običajen način.
Komasacijski udeleženci lahko podajo na
elaborate po tem členu pripombe in predloge na sami razgrnitvi, najpozneje pa v
osmih dneh po izteku roka razgrnitve. Pripombe in predlogi na razgrnjene elaborate
se obravnavajo v postopku pred izdajo odločbe o novi razdelitvi zemljišč, o
njih pa se odloči z odločbo o novi razdelitvi zemljišč.
Na zahtevo in na stroške komasacijskega
udeleženca se mu v času razgrnitve elaborata nove razdelitve zemljišč na komasacijskem
območju v naravi pokažejo njemu namenjena kmetijska zemljišča.
64. člen
Pri razdelitvi zemljišč iz komasacijskega
sklada dobi komasacijski udeleženec čimbolj zaokroženo zemljišče.
Do komasiranih zemljišč je treba zagotoviti
ustrezen dostop.
S komasacijo se ne smejo poslabšati dostopi
do zemljišč izven komasacijskega območja.
65. člen
Komasacijski udeleženci dobijo iz
komasacijskega sklada zemljišče približno enake skupne vrednosti. Razlika med
skupno vrednostjo vloženih in dobljenih zemljišč praviloma ne sme presegati 5%
vrednosti in 15% površine, pri tem pa ni všteto zmanjšanje površine po 67. členu
tega zakona.
Na območjih, ki so predvidena za trajne
nasade, osuševalne, namakalne in druge naprave, se dodelijo zemljišča tudi v
skladu s tehničnimi pogoji za tako ureditev zemljišč.
Če dobi komasacijski udeleženec iz
komasacijskega sklada zemljišče, ki je večje skupne vrednosti kot zemljišče, ki
ga je vložil, mora v denarju plačati komasacijskemu skladu razliko; če dobi
zemljišče manjše skupne vrednosti, pa se mu v denarju izplača razlika v skladu
z vrednostjo, kot je navedena v elaboratu vrednotenja zemljišč. Razliko je
treba plačati v osmih dneh po prejemu odločbe o novi razdelitvi zemljišča. Če
se v pritožbenem postopku ugotovi še nadaljnja razlika, se le-ta poravna
praviloma v denarju po pravnomočnosti odločbe o novi razdelitvi kmetijskih
zemljišč. V tem primeru se vrednost kmetijskega zemljišča, navedena v elaboratu
vrednotenja zemljišč, valorizira glede na splošno gibanje cen.
Vodna zemljišča se iz komasacijskega sklada
dodelijo lastnikom, določenim v predpisih o varstvu okolja oziroma o vodah.
66. člen
Pri vrednotenju zemljišč se zemljišča uvrščajo
v vrednostne razrede. Vsakemu vrednostnemu razredu se določi vrednost enega
kvadratnega metra v cenilnih enotah. Cenilni enoti se določi vrednost v
denarju.
Metode in načine vrednotenja ter poravnave
razlik predpiše minister, pristojen za kmetijstvo. O izbiri metode se na
predlog predlagateljev komasacije določi v odločbi o uvedbi komasacije.
67. člen
Če se na komasacijskem območju zaradi
celovite ureditve zemljišč zgradijo poti, melioracijski jarki, vetrobranski
pasovi ali drugi javni objekti, ki so potrebni za izvedbo komasacije, in se
zaradi tega zmanjša skupna površina zemljišč, ali se iz drugih vzrokov poveča
skupna površina zemljišč, ki naj se razdelijo med komasacijske udeležence, se
dodeli vsakemu komasacijskemu udeležencu sorazmerno z vloženim zemljiščem
manjša oziroma večja površina zemljišč.
Določba prvega odstavka tega člena se
smiselno uporablja tudi, če se zmanjša oziroma poveča skupna površina zemljišč
v komasacijskem skladu zaradi višje sile med komasacijskim postopkom
(odnašanje, nasipanje zemlje zaradi spremembe rečnega toka itd.).
68. člen
Služnosti in lastninske omejitve, ki po
razdelitvi komasacijskega sklada udeležencu niso več potrebne, prenehajo,
ustanovijo pa se nove, če je to potrebno glede na novo razdelitev zemljišč iz
komasacijskega sklada.
Služnosti iz prejšnjega odstavka se
ustanovijo z odločbo o novi razdelitvi zemljišč iz komasacijskega sklada.
69. člen
Hipoteke in druga stvarna bremena, ki so
vpisana na zemljišču, ki ga posameznik vloži v komasacijski sklad, se ob
razdelitvi komasacijskega sklada po uradni dolžnosti vpišejo na novo dodeljena
zemljišča.
70. člen
Najpozneje v šestih mesecih po razgrnitvi
elaborata o novi razdelitvi zemljišč iz komasacijskega sklada izda upravna
enota odločbo o novi razdelitvi zemljišč. Pred izdelavo te odločbe mora upravna
enota pridobiti potrditev organa, pristojnega za vodenje zemljiškega katastra,
da je elaborat o novi razdelitvi zemljišč iz komasacijskega sklada izdelan v
skladu s predpisi o zemljiškem katastru, in seznaniti komasacijske udeležence z
njim dodeljenimi zemljišči v naravi.
Komasacijski udeleženci morajo prevzeti
njim dodeljena in pokazana zemljišča iz komasacijskega sklada v posest in
obdelavo takoj po vročitvi odločbe o novi razdelitvi, razen, če je v odločbi
naveden poseben rok za prevzem, svoja dosedanja zemljišča pa morajo prepustiti
komasacijskim udeležencem, katerim so z odločbo o novi razdelitvi dodeljena.
Šteje se, da je s seznanitvijo
komasacijskega udeleženca z dodeljenim zemljiščem v naravi prevzeta začasna
posest, ki uživa posestno varstvo po pravilih varstva posesti po zakonu o
pravdnem postopku.
Pritožba zoper odločbo o razdelitvi zemljišč
iz komasacijskega sklada ne zadrži njene izvršitve.
Če komasacijski udeleženci v začasno posest
dodeljenih zemljišč ne obdelujejo, niso upravičeni do odškodnine zaradi izpada
dohodka.
71. člen
V primeru velikega števila udeležencev se
lahko posameznemu komasacijskemu udeležencu vroči le tisti del odločbe, ki se
nanaša nanj.
Če je v pritožbenem postopku ugotovljeno,
da je treba pritožbi ugoditi, se lahko spremeni tudi tisti del izreka odločbe,
ki se ne nanaša na pritožnika.
Komasacijski udeleženci postanejo lastniki
zemljišč z vpisom pravnomočne odločbe o novi razdelitvi zemljišč v zemljiško
knjigo.
72. člen
O pritožbah na odločbe o novi razdelitvi
zemljišč odloča ministrstvo, pristojno za kmetijstvo. Odločbo na drugi stopnji
je treba izdati najpozneje v enem letu po prejemu pritožbe s spisi.
Reševanje pritožb in reševanje upravnih
sporov v zvezi s komasacijskim postopkom se šteje za nujno.
Ob reševanju pritožb lahko organ druge
stopnje s posebnim sklepom razdruži odločbo o novi razdelitvi zemljišč v dva
ali več delov tako, da izloči v posebno obravnavanje tisti del komasacijskega
območja, na katerega se nanašajo vložene pritožbe, za ostali del odločbe o novi
razdelitvi zemljišč komasacijskega območja pa ugotovi njeno pravnomočnost.
73. člen
Sredstva za komasacijo zagotavljajo:
-
lastniki zemljišč s komasacijskega območja;
-
občina iz proračuna;
-
Republika Slovenija iz proračuna;
-
iz drugih virov.
Ne glede na določbe prvega odstavka tega člena,
krije stroške za komasacijo v skladu s 43. členom tega zakona investitor
infrastrukturnega objekta, ki z gradnjo tega objekta povzroči razdrobitev
zemljišč in s tem poslabša pogoje za kmetijsko proizvodnjo.
74. člen
Investitor komasacije, ki sklepa pogodbo za
izvajanje komasacij, ima proti komasacijskim udeležencem regresno pravico za
vse stroške, ki jih morajo plačati ti udeleženci. Investitor mora zagotoviti
sredstva za izvedbo vseh komasacijskih del vključno za stroške vpisa nove
razdelitve zemljišč iz komasacijskega sklada v zemljiško knjigo in zemljiški
kataster.
75. člen
Zemljišča, ki so bila komasirana, se lahko
delijo le, če se z delitvijo ne poslabša stanje, ki je bilo doseženo s
komasacijo.
76. člen
Podrobnejše predpise o izvajanju komasacij
izda minister, pristojen za kmetijstvo, v soglasju z ministrom, pristojnim za
geodetske zadeve.
5. Melioracije
77. člen
Melioracije po tem zakonu so osuševanje,
namakanje in agromelioracije.
78. člen
Osuševanje obsega ukrepe, objekte in
naprave za urejanje in vzdrževanje talnega vodnega režima.
79. člen
Namakanje obsega ukrepe in naprave za
zagotovitev vode, njeno distribucijo in rabo z namenom zagotoviti rastlinam
optimalno vlago v tleh.
Namakalni sistem je sestavljen iz
odvzemnega objekta, dovodnega omrežja in namakalne opreme.
Vodni vir je vodotok, podtalnica ali vodni
zadrževalnik.
Odvzemni objekt je črpališče na vodnem
viru, vodnjak ali objekt za odvzem vode iz akumulacije.
Dovodno omrežje sestavljajo:
-
primarno omrežje s pripadajočo opremo za dovod
vode od vodnega vira do namakalnega območja vključno s hidrantom;
-
sekundarno omrežje s pripadajočo opremo za
razvod vode od roba namakalnega območja do posamezne parcele, vključno s
hidrantom;
-
terciarno omrežje s pripadajočo opremo za
razvod vode po parcelah, ki se namakajo oziroma se na njih preprečuje zmrzal.
Namakalni sistemi se delijo na:
-
velike namakalne sisteme, ki so namenjeni večjemu
številu uporabnikov za skupno rabo po namakalnem urniku;
-
male namakalne sisteme, ki so namenjeni enemu
ali več uporabnikom, ki pa uporabljajo namakalni sistem neodvisno drug od drugega.
Minister, pristojen za kmetijstvo, v
soglasju z ministrom, pristojnim za prostor, predpiše merila za to, kaj se
šteje za velike in male namakalne sisteme.
80. člen
Agromelioracije obsegajo ukrepe, ki
izboljšujejo fizikalne, kemijske in biološke lastnosti tal (apnenje, založno
gnojenje, planiranje, krčenje drevesne zarasti in grmičevja na zemljišču,
naprava teras, ureditev gorskih in kraških pašnikov in podobno) ter izboljšajo
dostop na kmetijsko zemljišče.
Agromelioracije se delijo na posege, ki:
-
pomenijo poseg v prostor v smislu predpisov, ki
urejajo urejanje naselij in drugih posegov v prostor, to so zlasti naprava
teras, izboljšanje dostopa na kmetijsko zemljišče;
-
ne pomenijo posega v prostor v smislu
predpisov, ki urejajo urejanje naselij in drugih posegov v prostor, to so
zlasti apnenje, založno gnojenje, planiranje, krčenje drevesne zarasti in grmičevja,
ureditev gorskih in kraških pašnikov.
Če se z agromelioracijo izvajajo dela, ki
pomenijo poseg v prostor po predpisih o urejanju prostora, je zanje v skladu s
temi predpisi treba pridobiti ustrezno dovoljenje za poseg v prostor.
81. člen
Melioracije lahko predlagajo:
-
osuševanje in velike namakalne sisteme:
melioracijske skupnosti ali pravne osebe v imenu lastnikov kmetijskih zemljišč
s predvidenega melioracijskega območja;
-
male namakalne sisteme in agromelioracije:
poleg oseb iz prejšnje alinee tudi posamezni lastnik kmetijskih zemljišč, ki
naj bi se meliorirala.
82. člen
Predlog za uvedbo osuševanja, velikega
namakalnega sistema ali agromelioracijo iz prve alinee drugega odstavka 80. člena
tega zakona se lahko vloži, če se z melioracijo strinjajo lastniki kmetijskih
zemljišč, ki imajo v lasti več kot 80% kmetijskih zemljišč s predvidenega
melioracijskega območja.
Predlogu za uvedbo melioracije iz prejšnjega
odstavka je treba priložiti:
-
meje melioracijskega območja;
-
dokazilo, da je predlagana melioracija
predvidena v prostorskem planu lokalne skupnosti,
-
oceno pričakovanih učinkov melioracije;
-
seznam lastnikov zemljišč s podatki o
površinah, ki jih imajo v lasti na predvidenem melioracijskem območju in
podpisane izjave lastnikov, ki se strinjajo z uvedbo melioracije;
-
izpisek iz registra melioracijske skupnosti;
-
ime in naslov predlaganega investitorja
melioracije, ki mora biti pravna oseba, ter njegovo soglasje, da prevzema
pravice, obveznosti in odgovornosti, ki izhajajo iz investitorstva melioracije
in kasnejšega upravljanja z melioracijskim sistemom;
-
predlagano ureditev lastnine melioracijskih
objektov in naprav po končani melioraciji;
-
predračun stroškov za izvedbo melioracijskih in
morebitnih komasacijskih del s predvidenimi viri zagotavljanja sredstev.
Če je na predvidenem melioracijskem območju
predvidena tudi komasacija, mora predlog za uvedbo postopka vsebovati tudi to
navedbo in priloge iz 56. člena tega zakona. V takem primeru mora biti
investitor melioracije in komasacije ista pravna oseba.
83. člen
Če gre za mali namakalni sistem ali
agromelioracijo iz druge alinee drugega odstavka 80. člena
tega zakona, je treba predlogu za uvedbo melioracije priložiti:
-
meje melioracijskega območja:
-
dokazilo, da predlagana melioracija ni v
nasprotju s prostorskim planskim aktom in prostorskim izvedbenim aktom;
-
oceno pričakovanih učinkov melioracije;
-
navedbo lastnika oziroma solastnikov zemljišč
ter soglasje lastnika, če ni sam predlagatelj, soglasje solastnikov za uvedbo
melioracije oziroma seznam lastnikov zemljišč s podatki o površinah, ki jih
imajo v lasti na predvidenem melioracijskem območju in podpisane izjave
lastnikov, da se strinjajo z melioracijo;
-
podatke o zemljiščih na predvidenem
melioracijskem območju;
-
predračun stroškov za izvedbo melioracijskih
del s predvidenimi viri zagotovitve sredstev.
V primeru iz prejšnjega odstavka je
investitor melioracije fizična oseba, lastnik ali eden od solastnikov oziroma
njihova melioracijska skupnost ali pravna oseba, ki jo določijo sami.
84. člen
Upravičenci iz 81. člena tega zakona
vložijo predlog za uvedbo melioracije pri ministrstvu, pristojnem za
kmetijstvo.
Minister, pristojen za kmetijstvo, uvede
melioracijo, če so izpolnjeni pogoji iz 82. in 83. člena tega zakona, in
obvesti upravno enoto, da izda odločbo o uvedbi komasacijskega postopka, če je
ta potrebna in so izpolnjeni predpisani pogoji.
85. člen
Melioracija iz 82. člena tega zakona se
uvede s predpisom ministra, pristojnega za kmetijstvo, ki vsebuje poleg
sestavin, ki jih morajo imeti prostorski izvedbeni akti po predpisih o urejanju
naselij in drugih posegov v prostor, še zlasti:
-
meje melioracijskega območja;
-
predvidena melioracijska dela in dela, ki jih morajo
opraviti lastniki, zakupniki ali drugi uporabniki zemljišč na melioracijskem
območju, ter roke za izvršitev teh del;
-
način financiranja melioracijskih del;
-
obveznosti in odgovornosti glede delovanja,
rabe in vzdrževanja melioracijskih sistemov po končani melioraciji;
-
objekte in naprave, ki jih bodo dolžni lastniki
oziroma uporabniki kmetijskih zemljišč sami redno vzdrževati v uporabnem
stanju;
-
lastništvo melioracijskih sistemov;
-
osnove in merila za določitev in plačilo
stroškov za redno delovanje in vzdrževanje melioracijskega sistema po končani
vzpostavitvi;
-
predvideno dinamiko melioracijskih del po ožjih
območjih.
86. člen
Melioracije iz 83. člena tega zakona, ki
naj bi se izvajale na zemljiščih enega ali več lastnikov, se uvedejo z odločbo
ministra, pristojnega za kmetijstvo, v kateri se določijo zlasti:
-
meje melioracijskega območja;
-
predvidena melioracijska dela in dela, ki jih
morajo opraviti lastniki, zakupniki ali drugi uporabniki zemljišč na
melioracijskem območju ter roki za izvršitev teh del;
-
način financiranja melioracijskih del;
-
obveznosti in odgovornosti glede delovanja,
rabe in vzdrževanja melioracijskih sistemov po končani melioraciji;
-
objekte in naprave, ki jih bodo dolžni lastniki
oziroma uporabniki kmetijskih zemljišč sami redno vzdrževati v uporabnem
stanju;
-
lastništvo melioracijskih sistemov;
-
osnove in merila za določitev in plačilo
stroškov za redno delovanje in vzdrževanje melioracijskega sistema po končani
vzpostavitvi;
-
predvideno dinamiko melioracijskih del po ožjih
območjih.
87. člen
Z uvedbo melioracijskega postopka nastopijo
posledice iz prvega in drugega odstavka 60. člena tega zakona, ki trajajo do
končanih melioracij. Te posledice prenehajo, če se melioracijska dela ne začnejo
izvajati v dveh letih po uveljavitvi akta o uvedbi melioracije.
Organ, ki odloči o uvedbi melioracije,
poskrbi za zaznambo melioracije v zemljiški knjigi in zemljiškem katastru.
88. člen
Sredstva za izvedbo melioracije iz tega
zakona zagotavljajo:
-
lastniki kmetijskih zemljišč na melioracijskem
območju;
-
Republika Slovenija iz proračuna;
-
občina iz proračuna občine;
-
iz drugih virov.
89. člen
Za melioracijska dela sklepa pogodbe
investitor, ki ga določijo lastniki kmetijskih zemljišč z melioracijskega območja,
če gre za melioracije iz 83. člena tega zakona, če pa gre za melioracijske
sisteme iz 82. člena tega zakona, izbere investitorja ministrstvo, pristojno za
kmetijstvo.
Investitor ima nasproti lastnikom in
uporabnikom kmetijskih zemljišč na melioracijskem območju regresno pravico v
skladu s finančnim načrtom melioracije in v sorazmerju s površino njihovih
zemljišč.
90. člen
Melioracija se konča s prevzemom sistemov v
skladu s predpisi o graditvi objektov.
Po končani melioraciji so osuševalni
sistemi in veliki namakalni sistemi do terciarnega omrežja razen vodotokov in
vodnogospodarskih objektov last lastnikov zemljišč ali investitorja melioracije
ali Republike Slovenije; mali namakalni sistemi razen vodotokov in
vodnogospodarskih objektov pa last lastnika oziroma lastnikov zemljišč, na
katerih so, oziroma od pravne osebe, ki jo za to pooblastijo udeleženci
melioracije.
91. člen
Po končani melioraciji prevzame osuševalne
sisteme in velike namakalne sisteme do terciarnega omrežja razen vodotokov in
vodnogospodarskih objektov v upravljanje investitor ali druga pravna oseba. Te
objekte in naprave je treba redno vzdrževati in zagotoviti njihovo nemoteno
delovanje. Ti objekti in naprave niso predmet izvršbe ter morajo ves čas
ohraniti svoj javni namen ter pravni režim uporabe in vzdrževanja, ki ga določi
ministrstvo, pristojno za kmetijstvo.
Upravljalec namakalnega sistema določi tudi
pravila za odjem vode – namakalni urnik, ki je za lastnike, zakupnike ali druge
uporabnike zemljišč na namakalnem območju obvezen.
Če upravljalec teh sistemov preneha
obstojati ali ne želi več opravljati te funkcije, mora odpoved svoje funkcije
vročiti ministrstvu, pristojnem za kmetijstvo, najpozneje šest mesecev pred
prenehanjem opravljanja te funkcije.
Ministrstvo, pristojno za kmetijstvo, mora
nemudoma določiti novega upravljalca melioracijskega sistema.
92. člen
Po končani melioraciji morajo lastniki
kmetijskih zemljišč poskrbeti za redno delovanje, rabo in vzdrževanje
terciarnega omrežja velikih melioracijskih sistemov, malih namakalnih sistemov
in za trajnost lastnosti tal, doseženih z agromelioracijo. Če ne poskrbijo za
to, se ne štejejo za dobre gospodarje.
93. člen
Melioracijske sisteme in naprave je treba
vpisati v kataster melioracijskih objektov in naprav, ki ga vodi ministrstvo,
pristojno za kmetijstvo, in je povezan z bazo podatkov zemljiškega katastra.
Minister, pristojen za kmetijstvo, predpiše
vsebino in način vodenja katastra melioracijskih sistemov in naprav v treh
mesecih po uveljavitvi tega zakona.
94. člen
Sredstva za kritje stroškov za redno
delovanje in vzdrževanje osuševalnih in velikih namakalnih sistemov do
terciarnega omrežja zagotavljajo lastniki melioriranih zemljišč v sorazmerju s
površino melioriranih zemljišč.
95. člen
Program rednega delovanja in vzdrževanja
melioracijskih sistemov iz prvega odstavka 91. člena tega zakona ter finančni
načrt pripravi upravljalec melioracijskega sistema, višino obveznosti na hektar
pa določi minister, pristojen za kmetijstvo.
Na podlagi predpisa iz prejšnjega odstavka
in podatkov o parcelah, ki so v posameznem melioracijskem območju in jih
pristojna upravna enota posreduje pristojni geodetski upravi, ta pa v skupno
bazo zemljiškega katastra, izda pristojni urad Davčne uprave Republike
Slovenije odločbo o višini stroškov za redno delovanje in vzdrževanje
melioracijskih sistemov za posameznega lastnika kmetijskih zemljišč. Glede
postopka za odmero, pobiranje in izterjavo sredstev po tem členu se uporabljajo
predpisi, ki urejajo postopek odmere, pobiranja in izterjavo obveznosti iz
kmetijstva, glede zamudnih obresti pa zakon, ki ureja obrestno mero zamudnih
obresti.
Sredstva za vzdrževanje melioracijskih
sistemov se vplačujejo v proračun Republike Slovenije.
Če dajo lastniki kmetijska zemljišča v
zakup, je zavezanec za plačilo stroškov po tem členu zakupnik.
96. člen
Lastniki kmetijskih zemljišč na
melioracijskem območju zaradi sodelovanja pri predlaganju, izvajanju in
delovanju ter vzdrževanju melioracije, ustanovijo pred vložitvijo vloge za
uvedbo melioracije melioracijsko skupnost kot skupnost na podlagi pogodbe ali
kot pravno osebo.
Melioracijska skupnost usklajuje in zastopa
interese melioracijskih udeležencev v postopku uvedbe melioracije, upravljanja,
delovanja, rabe in vzdrževanja melioracijskih sistemov ter pri organizaciji in
načinu obdelave melioriranih zemljišč.
Melioracijska skupnost se vpiše v register
melioracijskih skupnosti, ki ga vodi upravna enota.
Minister, pristojen za kmetijstvo predpiše
vsebino, način in postopek vodenja in vpisa v register melioracijskih
skupnosti.
97. člen
Če se na melioracijskem območju odvajanje
vode z zemljišča ali dovajanje vode na zemljišče ne da rešiti na kakšen drug
ugodnejši ali racionalnejši način, se sme ustanoviti služnostna pravica
odvajanja oziroma dovajanja vode čez drugo zemljišče.
O ustanovitvi služnostne pravice iz
prejšnjega odstavka odloča v upravnem postopku upravna enota. Zoper to odločbo
ni nadaljnje upravne poti, prizadeti pa lahko zahteva v 30 dneh od vročitve
odločbe, naj pristojno redno sodišče odloči o potrebnosti zemljiške služnosti.
98. člen
Minister, pristojen za kmetijstvo, predpiše
v soglasju z ministrom, pristojnim za okolje in prostor, podrobnejše predpise o
uvedbi, izvajanju, za upravljanju, delovanju in vzdrževanju melioracijskih
sistemov.
VI. SKUPNI PAŠNIKI
99. člen
Skupni pašniki so kmetijska zemljišča
(pašniki, košenice, senožeti, ledine, planine, nekultivirana zemljišča pa tudi
kultivirana zemljišča in slabši gozdovi, v katerih je paša po zakonu dovoljena)
različnih lastnikov, združena v kompleks, namenjena za skupno pašo živine
pašnih interesentov na posameznem območju, ter poslopja in naprave na teh
zemljiščih.
Pašni interesenti po tem zakonu so člani
agrarnih ponovno vzpostavljenih skupnosti in lastniki živine – fizične in
pravne osebe, katerih obstoj in delovanje je pomembno povezano z rabo skupnih
pašnikov kot dopolnilne krmne osnove.
Občina in Republika Slovenija omogočata na
zemljiščih v svoji lasti, vključenih v skupni pašnik, skupno pašo pašnim
interesentom z območja, ki mu je skupni pašnik namenjen, glede na zmogljivost
zemljišč, ki jih imata v skupnem pašniku.
100. člen
Območje skupnega pašnika in območja, ki jim
je skupni pašnik namenjen, določi upravna enota po predhodnem mnenju kmetijske
svetovalne službe.
Pri določitvi skupnega pašnika je treba
upoštevati:
-
pravice članov agrarnih skupnosti, pridobljenih
na podlagi vračanja odvzetega premoženja;
-
pašne potrebe tistega območja, s katerega se je
doslej pasla živina na teh zemljiščih;
-
njivsko in travniško krmno osnovo pašnih
interesentov, ki niso prvotni člani agrarne skupnosti na območju, ki mu je skupni
pašnik namenjen, lego, oblikovitost in druge naravne lastnosti tal, predvideni
razvoj živinoreje in gozdarstva ter vodnogospodarske razmere.
Pri določanju skupnega pašnika in območja,
ki mu je namenjen, je treba omogočiti sodelovanje članom ponovno vzpostavljenih
agrarnih skupnosti in drugim pašnim interesentom.
Upravna enota vodi register skupnih
pašnikov, ki je povezan z bazo podatkov zemljiškega katastra.
Vsebino, način vodenja in namembnost
registra skupnih pašnikov predpiše minister, pristojen za kmetijstvo.
101. člen
Skupni pašnik uporabljajo pašni
interesenti, združeni v pašne, agrarne ali druge podobne skupnosti (v
nadaljnjem besedilu: pašne skupnosti), ki se ustanovijo s pogodbo. V tej
pogodbi in v pravilih pašne skupnosti se uredijo medsebojne pravice, obveznosti
in odgovornosti v zvezi s skupnim pašnikom. K pogodbi je treba pridobiti
soglasje upravne enote in overitev podpisov pri notarju.
Za uporabo skupnega pašnika sprejme pašna
skupnost pašni red, ki določa pravila rabe skupnega pašnika, in je obvezen za
vse pašne interesente. K pašnemu redu je treba pridobiti soglasje upravne
enote.
Pašna skupnost mora v okviru možnosti
skupnega pašnika zagotoviti pašne pravice tudi drugim pašnim interesentom. Ti
pašni interesenti lahko postanejo člani skupnosti po pogojih in na način, določen
z akti te skupnosti, lahko pa imajo zgolj pravico do paše na skupnih pašnikih.
Pašne skupnosti, ki uporabljajo skupni
pašnik, se vpišejo v register agrarnih skupnosti pri upravni enoti, ki ga ta
vodi v skladu s predpisi o ponovni vzpostavitvi agrarnih skupnosti in vračilu
njihovega premoženja in pravic.
102. člen
Pravica do paše in druge s pašo povezane
pravice nekdanjih in ponovno vzpostavljenih agrarnih skupnosti (pravica do
gonje živine, napajanja in podobno) na tujem svetu pripadajo skupnemu pašniku, če
so mu potrebne. Če take pravice za skupni pašnik niso več potrebne, se
odpravijo.
103. člen
S skupnim pašnikom se mora gospodariti
tako, da se prepreči spreminjanje okolja in uničevanje, izpiranje ter
zakraševanje tal, da uporaba ne presega zmogljivosti, ter da se zemljišča in
naprave na skupnem pašniku redno vzdržujejo in zboljšujejo (gnojenje, čiščenje,
trebljenje, vzdrževanje stavb in poti ter podobno).
Na zemljiščih skupnega pašnika je
prepovedano postavljati nova poslopja za individualno rabo, razen če se s tem
strinja pašna skupnost in je to predvideno v planskih aktih Republike Slovenije
ali lokalne skupnosti.
Uporaba doslej zgrajenih objektov in naprav
na skupnem pašniku je dovoljena pašnim interesentom. Uporaba teh objektov in
naprav za nekmetijske namene je možna le s soglasjem pašne skupnosti in če je
tak namen v skladu s planskimi akti občine. Dovoljenje za uporabo objektov v
nekmetijske namene da upravna enota.
Pašniki, na katerih se ne ustanovijo
agrarne skupnosti oziroma skupni pašniki, se lahko namenijo za turistične in
druge namene, vendar se na njih ne sme graditi novih objektov, lahko pa se
prenovijo stari. Takšno dovoljenje se lahko izda le ob upoštevanju pogojev za
ohranitev in razvoj naravnih in z delom pridobljenih vrednot človekovega okolja
in če je to predvideno v planskih aktih.
104. člen
Lastnik skupnega pašnika oziroma pravice do
paše in z njo povezanih pravic lahko proda ali da v zakup svoj delež v skupnem
pašniku; pri tem ima prednostno pravico solastnik, zakupnik oziroma drugi pašni
interesent, ki pase živino na tem skupnem pašniku.
Razdružitev skupnega pašnika je dopustna le
z dovoljenjem upravne enote, ki ga izda po predhodnem mnenju kmetijske
svetovalne službe.
Dovoljenja ni mogoče izdati, če bi se s tem
poslabšala zagotovitev dopolnilne krmne osnove za pašne interesente, zavrl
razvoj živinoreje, onemogočilo nadaljnje obdelovanje skupnega pašnika, povzročilo
zaraščanje pašnika z gozdom ali kako drugače poslabšal položaj zemljišč, ki so
v skupnem pašniku.
105. člen
Pašni interesenti, prispevajo k stroškom
skupnega pašnika v sorazmerju z rabo skupnega pašnika, če se ne dogovorijo
drugače.
VII. INŠPEKCIJA
106. člen
Izvajanje določb tega zakona in predpisov,
izdanih na njegovi podlagi, nadzorujejo kmetijski inšpektorji.
Ne glede na določbe prejšnjega odstavka
nadzorujejo izvajanje določb tega zakona in predpisov, izdanih na njegovi
podlagi, ki se nanašajo na gozd, gozdarski inšpektorji.
Za kmetijskega inšpektorja je lahko
imenovana oseba, ki poleg splošnih pogojev za delo v državni upravi izpolnjuje
še naslednje pogoje: da ima diplomo visoke šole agronomske, živinorejske ali
biološke smeri in najmanj pet let delovnih izkušenj v kmetijski stroki ter
opravljen strokovni izpit za inšpektorja.
107. člen
Kmetijski inšpektor ima poleg pooblastil,
ki jih ima po splošnih predpisih, ki urejajo inšpekcijo, še naslednja
pooblastila in pristojnosti:
A) pooblastila:
-
pregledovati zemljišča, kmetijske objekte,
poslovne knjige in listine lastnikov, zakupnikov in drugih uporabnikov
kmetijskih zemljišč, na katere se nanašajo določbe tega zakona, pregledati
zemljiški in melioracijski kataster ter registre po tem zakonu;
-
nadzirati izvajanje določb tega zakona o plačevanju
in uporabi odškodnine po 11. do 16. členu tega zakona;
-
nadzirati namembnost objektov, katerih gradnja
je oproščena plačila odškodnine zaradi spremembe namembnosti;
-
nadzirati občinske programe urejanja kmetijskih
zemljišč in njihovo izvajanje;
-
nadzirati, ali obdelovalec obdeluje kmetijsko
zemljišče v skladu s predpisi in kot dober gospodar, in predlagati ukrepe;
-
nadzirati določbe o prometu, o zakupu ter o
pripravi, izvajanju, delovanju in vzdrževanju kmetijskih prostorsko-ureditvenih
operacij, ter o skupnih pašnikih, kadar ni za to pristojen drug organ;
B) pristojnosti:
-
prepovedati uporabo kmetijskega zemljišča v
kakšen drug namen kot za kmetijsko proizvodnjo, če tako izkoriščanje po zakonu
ali predpisu, izdanem na podlagi zakona, ni dovoljeno, in odrediti vzpostavitev
zemljišča v prejšnje stanje v določenem roku;
-
prepovedati onesnaževanje kmetijskega zemljišča
pri njihovi rabi in odrediti vzpostavitev v prejšnje stanje na stroške
povzročitelja onesnaževanja;
-
prepovedati uporabo objekta, ki je bil oproščen
plačila odškodnine zaradi spremembe namembnosti, za kakšen drug namen, dokler
ni to usklajeno s tem zakonom;
-
odrediti sanacijo opuščenih peskokopov,
kamnolomov in drugih kopov in rudnikov po končanem izkoriščanju v skladu s
predpisi in konkretnimi akti;
-
predlagati začetek postopka za ugotovitev
odškodnine po 11. členu tega zakona, če gre za gradnje v nasprotju s predpisi;
-
odrediti ukrepe za redno delovanje in
vzdrževanje melioracijskih objektov in naprav ter vpis melioracijskih območij v
kataster;
-
odrediti redno vzdrževanje skupnih pašnikov,
izdelavo pašnega reda in drugih aktov za zagotovitev skupne paše;
-
odrediti ukrepe za izvajanje pašnega reda na
skupnem pašniku;
-
naložiti lastniku, zakupniku ali drugemu
uporabniku kmetijskega zemljišča, da vloži predlog za uskladitev dejanskega
stanja kmetijskih zemljišč s stanjem v zemljiškem katastru;
-
naložiti lastniku, zakupniku oziroma drugemu
uporabniku kmetijskega zemljišča, da se vpiše v register po tem zakonu;
-
zadržati izvršitev nezakonitih dejanj;
-
odrediti v nujnih primerih, ko bi sicer nastala
škoda za splošni interes, ukrepe, da se škoda prepreči.
VIII. KAZENSKE DOLOČBE
108. člen
Z denarno kaznijo od 150.000 do 1,200.000
tolarjev se kaznuje za prekršek pravna oseba in fizična oseba, ki stori
prekršek v zvezi s samostojnim opravljanjem dejavnosti:
1.
če uporablja kmetijsko zemljišče ali gozd v
nasprotju z njegovim namenom ali ga onesnažuje ali kako drugače degradira ali
onesnažuje ali drugače zavira rast rastlin (prvi odstavek 4. člena);
2.
če ne obdeluje kmetijskega zemljišča v skladu s
predpisi ali kot dober gospodar (prvi odstavek 7. člena);
3.
če ne dovoli pooblaščenim delavcem aktivnosti
iz 41. člena;
4.
če ovira druge pri izkoriščanju kmetijskih
zemljišč, pridobljenih na podlagi odločbe o novi razdelitvi kmetijskih zemljišč
iz komasacijskega sklada (drugi odstavek 70. člena);
5.
če ne izvrši predvidenih melioracijskih del
oziroma vzdrževalnih del na melioracijskih sistemih (85., 86., 91. in 92. člen);
6.
če ne izdela programa in finančnega načrta za
redno delovanje in vzdrževanje melioracijskih objektov in naprav oziroma jih ne
vzdržuje (prvi odstavek 91. člena, prvi odstavek 95. člena in 92. člen);
7.
če moti druge pri odjemu vode ali drugače ravna
v nasprotju s pravili – namakalnim urnikom (drugi odstavek 91. člena)
8.
če ne dovoli kmetijskemu inšpektorju izvrševati
pooblastil iz točke A) 107. člena.
Z denarno kaznijo od 15.000 do 120.000
tolarjev se kaznuje za prekršek iz prejšnjega odstavka tudi odgovorna oseba
pravne osebe.
109. člen
Z denarno kaznijo od 15.000 do 120.000
tolarjev se za prekršek kaznuje posameznik, če stori katero od dejanj iz prvega
odstavka 108. člena tega zakona.
Zakon o
kmetijskih zemljiščih – ZKZ (Uradni list RS, št. 59/96) vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»IX. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
110. člen
Razvrstitev zemljišč v kategorije, določitev
kmetijskih zemljišč in prvega ter drugega območja kmetijskih zemljišč v
planskih aktih ostane v veljavi, dokler planski akti niso spremenjeni oziroma
izdelani na novo v skladu z zakonom.
Razvrstitev zemljišč v kategorije se
najpozneje v treh letih po uveljavitvi tega zakona vsebinsko in tehnično
dopolni tako, da bo lahko podlaga za odmerjanje odškodnine zaradi spremembe
namembnosti kmetijskih zemljišč in gozdov.
Določitev območij z omejenimi možnostmi za
kmetijstvo, ki jo je po območjih za vso Slovenijo potrdil Republiški komite za
kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano aprila 1990, se uporablja, dokler ne bo
izdelana in sprejeta nova razvrstitev v skladu z 10. členom tega zakona.
111. člen
Če nastane dvom o tem, ali je občan, ki se
je štel za kmeta po prejšnjih predpisih, kmet tudi po tem zakonu, oziroma ali
je kmetijska organizacija po prejšnjem zakonu kmetijska organizacija tudi po
tem zakonu, se postopek preverjanja pogojev izvede po kriterijih, ki jih določa
ta zakon.
Ne glede na določbe tretjega odstavka 22. člena
tega zakona in prvega odstavka tega člena se šteje, da je kmet ustrezno
usposobljen za opravljanje kmetijske dejavnosti, če je starejši od 30 let in
ima od 15. leta starosti dalje najmanj pet let delovnih izkušenj na kmetiji ali
v posamezni kmetijski dejavnosti.
112. člen
Postopki za določitev odškodnine zaradi
spremembe namembnosti kmetijskih zemljišč in gozda, ki so v teku, se končajo po
prej veljavnem zakonu.
Odškodnina zaradi spremembe namembnosti se
ne plača od nezazidanih stavbnih zemljišč, ki so bila kot taka določena pred
letom 1972 in so v veljavnih planskih aktih tudi določena kot nezazidana
stavbna zemljišča.
113. člen
Pogodbe o pravnem prometu in zakupu
kmetijskih zemljišč, sklenjene in podpisi overjeni pred uveljavitvijo tega
zakona, se vpišejo v zemljiško knjigo po prejšnjem zakonu.
Odobritev pogodbe o prometu in zakupu
kmetijskega zemljišča je potrebna za vse pravne posle, za katere so ponudbe že
objavljene na oglasni deski ob uveljavitvi tega zakona.
Prodajalec lahko umakne ponudbo, ki jo je
že poslal upravni enoti, v 15 dneh po uveljavitvi tega zakona.
114. člen
Ne glede na določbe 27. člena tega zakona
lahko pravne osebe dobijo v zakup tudi več kot je to določeno v osmi alinei 19.
člena tega zakona kmetijskih zemljišč, če gre za kmetijska zemljišča, ki so jih
upravljale, ko so bila v družbeni lastnini.
Po prej veljavnem zakonu o kmetijskih
zemljiščih sklenjene zakupne pogodbe ostanejo v veljavi, za njihovo prenehanje pa
se uporabljajo določbe tega zakona.
115. člen
Postopki o komasacijah, ki so bili uvedeni
pred uveljavitvijo tega zakona se končajo po določbah predpisov, ki so veljali
ob njihovi uvedbi. Ne glede na določbo prejšnjega stavka, se v teh postopkih
uporablja določba tretjega odstavka 72. člena tega zakona.
V komasacijskih postopkih, ki so do
uveljavitve tega zakona tehnično dokončani in komasacijskim udeležencem izdane
odločbe o novi razdelitvi zemljišč iz komasacijskega sklada, se novo stanje
vpiše v zemljiško knjigo na podlagi načrta nove razdelitve in izdane odločbe o
novi razdelitvi zemljišč. Morebitne ugotovljene nepravilnosti in razlike med
vrednostjo vloženih in novo dodeljenih zemljišč se poravnajo z denarno
odškodnino po tržni vrednosti zemljišč ob izplačilu.
116. člen
Do uveljavitve novega zakona o vodah
pridobi investitor namakanja koncesijo za izkoriščanje vode brez javnega
razpisa.
117. člen
Upravljalec melioracijskega sistema izvede
vpis melioracijskega sistema v kataster melioracijskih sistemov in naprav v
enem letu po uveljavitvi predpisa iz drugega odstavka 93. člena tega zakona.
118. člen
O lastnini osuševalnih sistemov, ki so bili
zgrajeni v večinskem delu iz javnih sredstev, ki jih je zagotovila Republika
Slovenija do uveljavitve tega zakona, se dogovori s pogodbo med ministrstvom,
pristojnim za kmetijstvo in lastniki zemljišč z melioracijskega območja.
Objekti in naprave velikih namakalnih
sistemov, ki niso lastnina Republike Slovenije po drugih predpisih, ter
primarno in sekundarno omrežje velikih namakalnih sistemov, ki so bili v večinskem
delu zgrajeni iz javnih sredstev, ki jih je zagotovila Republika Slovenija do
uveljavitve tega zakona, postanejo last Republike Slovenije, če se drugače ne
dogovori s pogodbo med ministrstvom, pristojnim za kmetijstvo, in upravljalcem
sistema oziroma lastniki zemljišč z melioracijskega območja.
119. člen
Do dokončne zakonske ureditve statusa,
organizacije, nalog, financiranja in drugih pogojev za delo kmetijske
svetovalne službe se glede načina zagotavljanja in porabe sredstev za plače
delavcev te službe in za izvajanje njenih programov smiselno uporabljajo
predpisi, ki urejajo ta vprašanja za javne zavode, katerih ustanoviteljica je
Republika Slovenija. Sredstva za izvajanje nalog kmetijske svetovalne službe,
ki so poleg nalog po tem zakonu še naslednje: svetovanje, izobraževanje in
usposabljanje kmetov ter prenos znanja do kmetov na tehnološkem, gospodarskem,
okoljevarstvenem področju, načrtovanje in izvajanje programov celostnega
razvoja podeželja in obnovo vasi in na drugih področjih, pomembnih za razvoj
kmetijstva, živilstva na podeželju, se zagotavljajo v proračunu Republike
Slovenije.
Organizacijo in sistemizacijo delovnih mest
kmetijske svetovalne službe določi minister, pristojen za kmetijstvo, v enem
mesecu po uveljavitvi tega zakona in jo predloži v soglasje vladi.
120. člen
Do pravnomočnosti odločb o vračilu
podržavljenega premoženja agrarnim skupnostim, upravljajo s skupnimi pašniki
pašni interesenti, določeni po prej veljavnem zakonu o kmetijskih zemljiščih.
Pašne skupnosti sprejmejo za skupne pašnike
pašni red v enem letu po uveljavitvi tega zakona.
121. člen
Podzakonski predpisi, predvideni s tem
zakonom, se izdajo v enem letu po uveljavitvi tega zakona.
122. člen
Do izdaje novih predpisov ostanejo v
veljavi:
-
uredba o ugotavljanju onesnaženosti kmetijskih
zemljišč in gozda (Uradni list RS, št. 6/90);
-
pravilnik o normativih, analitskih postopkih in
metodah ugotavljanja onesnaženosti tal in vegetacije ter pogojih za uporabo
nekaterih snovi v kmetijstvu (Uradni list RS, št. 7/90);
-
odlok o proglasitvi zemljišč na območju
protokolarnega objekta Brdo pri Kranju za zemljišča s posebnim namenom (Uradni
list SRS, št. 7/80);
-
odlok o uvedbi melioracijskega postopka v
Polskavski dolini na območju občin Ptuj, Slovenska Bistrica in Maribor-Tezno
(Uradni list SRS, št. 24/82);
-
odlok o uvedbi melioracijskega postopka v
Vipavski dolini na območju občin Ajdovščina in Nova Gorica (Uradni list SRS,
št. 19/83);
-
pravilnik o izdelavi agrokarte (Uradni list
SRS, št. 7/86);
-
pravilnik o uporabi kmetijskih zemljišč za
gozdne plantaže (Uradni list SRS, št. 7/86);
-
navodilo o izvedbi prenosa kmetijskih zemljišč
od družbeno pravnih oseb, ki niso kmetijske organizacije, v kmetijski zemljiški
sklad (Uradni list SRS, št. 15/79);
-
navodilo o strokovnih merilih za določitev
zemljišč v kategorije (Uradni list SRS, št. 45/82);
-
navodilo o določitvi zemljišč, ki so temelj
proizvodnje hrane v Republiki Sloveniji (Uradni list SRS, št. 29/86);
-
navodilo tem, kdaj se šteje, da obdelovalec
ravna kot dober gospodar (Uradni list SRS, št. 29/86);
-
navodilo o opravljanju preizkusa znanja za
ugotovitev ustrezne usposobljenosti za obdelovanje kmetijskih zemljišč (Uradni
list SRS, št. 29/86);
-
navodilo za izvajanje melioracij kmetijskih
zemljišč (Uradni list SRS, št. 22/81);
-
navodilo za vrednotenje zemljišč iz
komasacijskega sklada (Uradni list SRS, št. 34/88);
-
enotna metodologija za ugotavljanje vrednosti
kmetijskih zemljišč in gozda (Uradni list SRS, št. 10/87 in 30/89);
-
odloki občin o uvedbi melioracij;
-
odredbe ministra, pristojnega za kmetijstvo, o
uvedbi melioracij;
-
odredbe ministra, pristojnega za kmetijstvo, o
plačilu stroškov za vzdrževanje melioracijskih objektov in naprav.
123. člen
Z dnem uveljavitve tega zakona preneha
veljati odlok o določitvi vrednosti točke za izračun odškodnine zaradi
spremembe namembnosti kmetijskega zemljišča in gozda (Uradni list RS, št.
7/91-I).
124. člen
Ta zakon začne veljati naslednji dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Pogodbe o prenosu lastninske pravice ali o
zakupu kmetijskih zemljišč in gozdov, sklenjene v času od prenehanja
veljavnosti zakona o kmetijskih zemljiščih pa do uveljavitve tega zakona in ki
niso skladne z določbami tega zakona o prometu in zakupu s kmetijskimi zemljišči
in gozdovi, nimajo pravnih učinkov.«.
Odločba
o ugotovitvi, da se razveljavi določba drugega
odstavka 124. člena zakona o kmetijskih zemljiščih (Uradni list RS, št. 31/98) spreminja 124. člen zakona tako, da se glasi:
»124. člen
Ta zakon začne veljati naslednji dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon o
nadomestitvi indeksa drobnoprodajnih cen z indeksom cen življenjskih potrebščin
– ZNIDC (Uradni
list RS, št. 1/99) vsebuje naslednjo končno določbo:
»2. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon o
kmetijstvu – ZKme (Uradni list RS,
št. 54/00) vsebuje naslednjo končno določbo:
»136.
člen
(začetek
veljavnosti)
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Odločba o razveljavitvi prvega stavka drugega odstavka 115. člena zakona o
kmetijskih zemljiščih in odločba o razveljavitvi dela drugega stavka drugega
odstavka 115. člena istega zakona (Uradni
list RS, št. 68/00) spreminja 115. člen zakona tako, da se glasi:
»115. člen
Postopki o komasacijah, ki so bili uvedeni
pred uveljavitvijo tega zakona se končajo po določbah predpisov, ki so veljali
ob njihovi uvedbi. Ne glede na določbo prejšnjega stavka, se v teh postopkih
uporablja določba tretjega odstavka 72. člena tega zakona.
Morebitne ugotovljene razlike med
vrednostjo vloženih in novo dodeljenih zemljišč se poravnajo z denarno
odškodnino po tržni vrednosti zemljišč ob izplačilu.«.
Odločba
o razveljavitvi III. poglavja zakona o kmetijskih
zemljiščih z odloženim rokom enega leta (Uradni
list RS, št. 27/02)
v zvezi z razveljavitvijo III. poglavja zakona določa:
»Razveljavitev začne učinkovati po preteku
enega leta od dneva objave te odločbe v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon o morskem ribištvu – ZMR-1
(Uradni list RS, št. 58/02) vsebuje naslednjo končno določbo:
»110.
člen
(veljavnost zakona)
Ta zakon začne veljati trideseti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon o
spremembah zakona o kmetijskih zemljiščih –
ZKZ-A (Uradni list RS, št. 67/02) spreminja 111. člen zakona tako, da se glasi:
»111. člen
Če nastane dvom o tem, ali je fizična oseba, ki se je štela za kmeta po
prejšnjih predpisih, kmet tudi po tem zakonu, oziroma ali je kmetijska
organizacija po prejšnjem zakonu kmetijska organizacija tudi po tem zakonu, se
postopek preverjanja pogojev izvede po kriterijih, ki jih določa ta zakon.
Ne glede na določbe tretjega odstavka 22. člena
tega zakona in prvega odstavka tega člena se šteje, da je kmet ustrezno
usposobljen za opravljanje kmetijske dejavnosti, če je starejši od 30 let in
ima od 15. leta starosti dalje najmanj pet let delovnih izkušenj na kmetiji ali
v posamezni kmetijski dejavnosti.«;
ter vsebuje
naslednjo končno določbo:
»3. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon o urejanju
prostora – ZUreP-1 (Uradni list RS, št. 110/02) vsebuje naslednjo končno določbo:
»191. člen
(začetek
veljavnosti zakona)
Ta zakon se objavi v Uradnem listu
Republike Slovenije in začne veljati 1. januarja 2003.«.
Zakon o graditvi
objektov – ZGO-1 (Uradni list RS, št. 110/02) spreminja 112. člen zakona tako, da se glasi:
»112. člen
(prenehal veljati);«
ter vsebuje
naslednjo končno določbo:
»239. člen
(začetek
veljavnosti)
Ta zakon se objavi v Uradnem listu
Republike Slovenije in začne veljati 1. januarja 2003, razen določb tretjega
odstavka 125. člena, petega odstavka 126. člena in 232. člena tega zakona, ki
začnejo veljati z dnem pridobitve polnopravnega članstva Republike Slovenije v
Evropski uniji.«.
Zakon o
spremembah in dopolnitvah zakona o kmetijskih zemljiščih
– ZKZ-B (Uradni list RS, št. 36/03) spreminja 111. člen zakona tako, da se glasi:
»111. člen
Če nastane dvom o tem, ali je fizična oseba, ki se je štela za kmeta po
prejšnjih predpisih, kmet tudi po tem zakonu, oziroma ali je kmetijska
organizacija po prejšnjem zakonu kmetijska organizacija tudi po tem zakonu, se
postopek preverjanja pogojev izvede po kriterijih, ki jih določa ta zakon.
Ne glede na določbe tretjega odstavka 24. člena tega zakona in prvega odstavka tega člena se šteje, da je
kmet ustrezno usposobljen za opravljanje kmetijske dejavnosti, če je starejši
od 30 let in ima od 15. leta starosti dalje najmanj pet let delovnih izkušenj
na kmetiji ali v posamezni kmetijski dejavnosti.«;
spreminja 114. člen zakona tako,
da se glasi:
»114. člen
Po prej veljavnem zakonu o kmetijskih
zemljiščih sklenjene zakupne pogodbe ostanejo v veljavi, za njihovo prenehanje
pa se uporabljajo določbe tega zakona.«;
ter vsebuje
naslednji prehodni in končno določbo:
»5. člen
Postopki za odobritev pravnega posla,
začeti pred uveljavitvijo tega zakona, se zaključijo v skladu s tem zakonom.
6. člen
Do izdaje predpisa iz 24. člena zakona se
potrdilo o usposobljenosti pridobi s preizkusom znanja po veljavnem programu
kmetijskih šol.
7. člen
Ta zakon začne veljati naslednji dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.