Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo
predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega
organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Zakona o državni upravi obsega:
-
Zakon o državni upravi – ZDU-1 (Uradni list RS, št. 52/02 z dne 14. 6.
2002),
-
Zakon o spremembi zakona o državni upravi – ZDU-1A (Uradni list RS, št.
56/03 z dne 13. 6. 2003),
-
Zakon o državni upravi – uradno prečiščeno besedilo – ZDU-1-UPB1 (Uradni
list RS, št. 83/03 z dne 22. 8. 2003),
-
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o državni upravi – ZDU-1B
(Uradni list RS, št. 61/04 z dne 4. 6. 2004),
-
Zakon o državni upravi – uradno prečiščeno besedilo – ZDU-1-UPB2 (Uradni
list RS, št. 97/04 z dne 3. 9. 2004),
-
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o državni upravi – ZDU-1C
(Uradni list RS, št. 123/04 z dne 18. 11. 2004).
ZAKON
O DRŽAVNI UPRAVI (ZDU-1)
(neuradno prečiščeno besedilo št. 5)
I. SPLOŠNE DOLOČBE IN TEMELJNA NAČELA
1. člen
(položaj državne uprave)
Državna uprava (v nadaljnjem besedilu:
uprava) kot del izvršilne oblasti v Republiki Sloveniji izvršuje upravne
naloge.
2. člen
(zakonitost in samostojnost)
Uprava opravlja svoje delo samostojno v
okviru in na podlagi ustave, zakonov in drugih predpisov.
3. člen
(strokovnost, politična nevtralnost in
nepristranskost)
Uprava opravlja svoje delo po pravilih
stroke.
Pri opravljanju svojega dela mora biti
uprava politično nevtralna.
Uprava mora pri svojem delu ravnati
nepristransko in ne sme dajati neupravičenih koristi in prednosti posameznicam
oziroma posameznikom, pravnim osebam ali interesnim skupinam.
4. člen
(uradni jezik v upravi)
Uradni jezik v upravi je slovenščina.
Na območjih občin, v katerih živita
avtohtoni italijanska oziroma madžarska narodna skupnost, je uradni jezik v
upravi tudi italijanščina oziroma madžarščina. Na teh območjih uprava posluje,
vodi postopek in izdaja pravne in druge akte v jeziku narodne skupnosti, če
stranka, ki pripada italijanski oziroma madžarski narodni skupnosti, uporablja
italijanski oziroma madžarski jezik.
Kadar je upravni organ na prvi stopnji
vodil postopek v italijanščini oziroma madžarščini, mora biti tudi drugostopni
akt izdan v istem jeziku.
5. člen
(poslovanje s strankami)
Pri poslovanju s strankami mora uprava
zagotoviti spoštovanje njihove osebnosti in osebnega dostojanstva ter
zagotoviti, da čim hitreje in čim lažje uresničujejo svoje pravice in pravne
koristi.
Uprava skrbi za obveščenost javnosti o
načinu svojega poslovanja in uresničevanja pravic strank.
Uprava je dolžna omogočiti strankam posredovanje
pripomb in kritik glede svojega dela ter te pripombe in kritike obravnavati in
nanje odgovarjati v razumnem roku.
6. člen
(javnost dela)
Uprava je dolžna zagotavljati javnost
svojega dela, upoštevaje omejitve, ki izhajajo iz predpisov, ki urejajo
varovanje osebnih in tajnih podatkov, ter drugih predpisov.
7. člen
(pristojnosti vlade)
Način poslovanja uprave s strankami, način
zagotavljanja obveščenosti javnosti (drugi odstavek 5. člena), način
zagotovitve možnosti posredovanja pripomb in kritik, njihovega obravnavanja in
odgovarjanja nanje (tretji odstavek 5. člena), poslovanje z dokumentarnim
gradivom, poslovni čas, uradne ure v upravi ter druga vprašanja načina
delovanja uprave ureja Vlada Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu:
vlada).
II. UPRAVNE NALOGE
8. člen
(sodelovanje pri oblikovanju politik)
Uprava za vlado pripravlja predloge
zakonov, podzakonskih predpisov in drugih aktov ter druga gradiva ter
zagotavlja drugo strokovno pomoč pri oblikovanju politik.
9. člen
(izvršilne naloge)
Uprava izvršuje zakone in druge predpise,
ki jih sprejema državni zbor, ratificirane mednarodne pogodbe, državni
proračun, podzakonske predpise in druge akte vlade (v nadaljnjem besedilu:
izvršilne naloge).
Za izvajanje nalog iz prvega odstavka tega
člena uprava izdaja predpise in posamične akte ter interne akte, vstopa v imenu
in za račun Republike Slovenije v civilnopravna razmerja ter opravlja
materialna dejanja.
Za opravljanje materialnih dejanj, s
katerimi se posega v osebno prostost, telesno ali duševno celovitost,
zasebnost, lastnino in druge človekove pravice oziroma temeljne svoboščine,
mora imeti uprava neposredno podlago v zakonu.
10. člen
(inšpekcijski nadzor)
Uprava opravlja inšpekcijski nadzor nad
izvajanjem predpisov.
Inšpekcijski nadzor ureja poseben zakon.
11. člen
(spremljanje stanja)
Uprava spremlja stanje družbe na področjih,
za katera je pristojna, in skrbi za njen razvoj v skladu s sprejeto politiko
države.
Uprava vzpostavi, vodi, vzdržuje in
povezuje zbirke podatkov in evidence.
12. člen
(razvojne naloge)
Uprava na podlagi in v okviru zakonov,
drugih predpisov in državnega proračuna spodbuja oziroma usmerja družbeni
razvoj.
13. člen
(zagotavljanje javnih služb)
Uprava zagotavlja opravljanje javnih služb
v skladu z zakonom.
Opravljanje javnih služb se zagotavlja v
javnih zavodih in gospodarskih družbah ter v drugih organizacijskih oblikah, ki
jih določa zakon, lahko pa tudi v upravnih organih.
III. UPRAVNI ORGANI IN NOSILCI JAVNIH POOBLASTIL
14. člen
(upravni organi)
Upravne naloge opravljajo ministrstva,
organi v njihovi sestavi in upravne enote (v nadaljnjem besedilu: upravni
organi).
Ministrstvo se ustanovi za opravljanje
upravnih nalog na enem ali več upravnih področjih.
Organ v sestavi ministrstva se ustanovi za
opravljanje specializiranih strokovnih nalog, izvršilnih in razvojnih upravnih
nalog, nalog inšpekcijskega in drugega nadzora in nalog na področju javnih
služb, če se s tem zagotovi večja učinkovitost in kakovost pri opravljanju
nalog oziroma če je zaradi narave nalog ali delovnega področja potrebno
zagotoviti večjo stopnjo strokovne samostojnosti pri opravljanju nalog.
Upravna enota se ustanovi za opravljanje
nalog državne uprave, ki jih je treba organizirati in izvajati teritorialno.
15. člen
(javne agencije in drugi nosilci javnih
pooblastil)
Javna agencija se lahko ustanovi za
opravljanje upravnih nalog v skladu s posebnim zakonom, ki ureja javne
agencije:
-
če je s tem omogočeno učinkovitejše in smotrnejše opravljanje upravnih
nalog, kot bi bilo v primeru opravljanja nalog v upravnem organu, zlasti če se
lahko opravljanje upravnih nalog v celoti ali pretežno financira z upravnimi
taksami oziroma plačili uporabnikov, ali
-
če glede na naravo oziroma vrsto nalog ni potreben ali ni primeren
stalni neposredni politični nadzor nad opravljanjem nalog.
Z zakonom ali na podlagi zakona lahko v
primerih iz prvega odstavka tega člena javno pooblastilo za opravljanje
upravnih nalog pridobijo tudi druge osebe javnega prava, posamezniki in pravne
osebe zasebnega prava.
Če zakon dopušča, da za pridobitev javnega
pooblastila kandidira več fizičnih oziroma pravnih oseb, se izbira opravi na
javnem natečaju.
Pri izvajanju javnih pooblastil imajo
nosilci javnih pooblastil pravice in dolžnosti uprave, ki jih določa zakon ali
drug predpis.
IV. MINISTRSTVA
1. Vodenje ministrstva
16. člen
(minister)
Ministrica oziroma minister (v nadaljnjem
besedilu: minister) v skladu s sprejeto politiko vodi in predstavlja
ministrstvo, izdaja predpise in druge akte v skladu z zakonom ter sprejema
druge odločitve iz pristojnosti ministrstva.
17. člen
(državni sekretar)
V ministrstvu se lahko imenuje največ ena
državna sekretarka oziroma državni sekretar (v nadaljnjem besedilu: državni
sekretar).
Državni sekretar pomaga ministru pri
opravljanju njegove funkcije v okviru pooblastil, ki mu jih da minister.
Minister lahko pisno pooblasti državnega
sekretarja, da ga nadomešča v času njegove odsotnosti ali zadržanosti pri
vodenju in predstavljanju ministrstva ter predlaganju gradiv v obravnavo vladi.
S podelitvijo pooblastila se minister ne razbremeni odgovornosti.
Minister ne more pooblastiti državnega
sekretarja ali koga drugega, da izdaja predpise in glasuje na seji vlade.
Državni sekretar ima status funkcionarja.
Imenuje in razrešuje ga vlada na predlog ministra, ki vodi ministrstvo.
Državnemu sekretarju preneha funkcija z dnem prenehanja funkcije ministra.
18. člen
(generalni direktorji)
V ministrstvu se v skladu z zakonom, ki
ureja položaj javnih uslužbencev, imenujejo generalne direktorice oziroma
generalni direktorji (v nadaljnjem besedilu: generalni direktorji).
Generalni direktor vodi upravno in
strokovno delo na zaokroženem delovnem področju znotraj ministrstva.
Generalni direktor je za svoje delo
odgovoren ministru.
19. člen
(generalni sekretar)
V ministrstvu se v skladu z zakonom, ki
ureja položaj javnih uslužbencev, imenuje generalna sekretarka oziroma
generalni sekretar (v nadaljnjem besedilu: generalni sekretar).
Generalni sekretar vodi strokovno delo na
področju upravljanja s kadrovskimi, finančnimi, informacijskimi in drugimi viri
ter pomaga ministru pri koordinaciji med notranjimi organizacijskimi enotami
ministrstva.
Generalni sekretar je za svoje delo
odgovoren ministru.
20. člen
(strokovni svet)
Za obravnavo strokovnih vprašanj z upravnih
področij ministrstva oziroma za svetovanje pri oblikovanju politik lahko
minister ustanovi strokovni svet kot svoj strokovno-posvetovalni organ.
2. Organi v sestavi ministrstva
21. člen
(organi v sestavi ministrstva)
Z uredbo se lahko ustanovi upravni organ v
sestavi ministrstva (v nadaljnjem besedilu: organ v sestavi) za opravljanje
specializiranih strokovnih nalog, izvršilnih in razvojnih upravnih nalog, nalog
inšpekcijskega in drugega nadzora in nalog na področju javnih služb.
Organ v sestavi se lahko ustanovi:
-
za izvajanje nalog iz prvega odstavka tega člena v večjem obsegu, če se
s tem zagotovi večja učinkovitost in kakovost pri opravljanju nalog, ali
-
če je zaradi narave nalog ali delovnega področja potrebno zagotoviti
večjo stopnjo samostojnosti pri opravljanju nalog iz prvega odstavka tega
člena.
Če zakon določa, da je za odločanje o
upravnih zadevah na določenem področju na prvi stopnji pristojno ministrstvo,
in je v ministrstvu organiziran organ v sestavi za to področje, na prvi stopnji
vodi postopek in odloča o upravni zadevi organ v sestavi ministrstva.
22. člen
(vodenje organov v sestavi)
Organ v sestavi vodi direktorica oziroma
direktor (v nadaljnjem besedilu: direktor), ki se imenuje v skladu z zakonom,
ki ureja položaj javnih uslužbencev.
Z zakonom ali uredbo se lahko določi za
položaj predstojnice oziroma predstojnika (v nadaljnjem besedilu: predstojnik)
organa v sestavi tudi drugačno poimenovanje.
23. člen
(razmerje med ministrstvom in organom v
sestavi)
Organ v sestavi izvaja naloge v skladu z
zakonom, drugimi predpisi, programom dela, ki ga sprejme minister na predlog
predstojnika organa v sestavi, in finančnim načrtom, ki se sprejme v skladu z
zakonom o javnih financah.
Minister daje organu v sestavi ministrstva
usmeritve za delo organa v sestavi.
Minister daje organu v sestavi obvezna
navodila za delo ter mu naloži, da v mejah svoje pristojnosti opravi določene
naloge ali sprejme določene ukrepe ter mu o tem poroča.
Pred državnim zborom in vlado predstavlja
organ v sestavi minister.
Če tako določa uredba iz 21. člena tega
zakona, ministrstvo izvaja vse ali določene naloge strokovne pomoči
predstojniku na področju upravljanja s kadrovskimi, finančnimi, informacijskimi
in drugimi viri tudi za organ v sestavi.
24. člen
(poročanje in nadzor)
Ministrstvo nadzoruje delo organa v
sestavi. Minister lahko zahteva poročila, podatke in druge dokumente v zvezi z
opravljanjem dela organa v sestavi.
Predstojnik organa v sestavi mora ministru
redno in na njegovo posebno zahtevo poročati o delu organa v sestavi in o vseh
pomembnejših vprašanjih s področij dela organa v sestavi.
25. člen
(pritožba)
Ministrstvo odloča v upravnem postopku na
drugi stopnji o pravnih sredstvih zoper upravne akte, ki jih izdaja organ v
sestavi.
3. Notranja organizacija ministrstva in
organa v sestavi
26. člen
(notranja organizacija in sistemizacija
delovnih mest ministrstva)
Notranjo organizacijo in sistemizacijo
delovnih mest ministrstva določi minister v soglasju z vlado. Če zakon ne
določa drugače, določi notranjo organizacijo in sistemizacijo delovnih mest organa
v sestavi, na predlog predstojnika organa v sestavi, minister v soglasju z
vlado.
Pred sprejetjem akta iz prejšnjega odstavka
mora predstojnik pridobiti mnenje reprezentativnih sindikatov v ministrstvu
oziroma v organu v sestavi v skladu z zakonom, ki ureja delovna razmerja javnih
uslužbencev.
27. člen
(skupni temelji za notranjo organizacijo)
Skupne temelje za notranjo organizacijo in
sistemizacijo delovnih mest določi vlada z uredbo.
4. Ministrstva in njihova delovna področja
28. člen
(ministrstvo za delo, družino in socialne
zadeve)
Ministrstvo za delo, družino in socialne
zadeve opravlja naloge na področjih delovnih razmerij in pravic iz dela,
zaposlovanja in poklicnega usposabljanja, družine, socialnih zadev,
invalidskega varstva, vojnih invalidov, vojnih veteranov in žrtev vojnega
nasilja ter vojnih grobišč.
29. člen
(ministrstvo za finance)
Ministrstvo za finance opravlja naloge na
področjih zakladništva, javnega računovodstva, proračuna, javnih naročil,
davčnega in carinskega sistema, javnofinančnih prihodkov in finančnega sistema,
preprečevanja in odkrivanja pranja denarja, prirejanja iger na srečo, državnih
pomoči ter makroekonomskih analiz in napovedi.
30. člen
(ministrstvo za gospodarstvo)
Ministrstvo za gospodarstvo opravlja naloge
na področjih ekonomskega sistema in razvoja, notranjega trga, tehnične
zakonodaje in meril, varstva potrošnikov, varstva konkurence, ekonomskih
odnosov s tujino, razvoja podjetniškega sektorja in konkurenčnosti,
intelektualne lastnine, drobnega gospodarstva in turizma, energetike in
rudarstva, elektronskih komunikacij, pošte in industrijskih projektov.
31. člen
(ministrstvo za
javno upravo)
Ministrstvo za javno upravo opravlja naloge
na področjih javne uprave, sistema javnih uslužbencev in plačnega sistema v
javnem sektorju.
32. člen
(ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in
prehrano)
Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in
prehrano opravlja naloge na področjih kmetijstva, razvoja podeželja, prehrane,
krme, varstva rastlin, veterinarstva in zootehnike, gozdarstva, lovstva in
ribištva.
33. člen
(ministrstvo za kulturo)
Ministrstvo za kulturo opravlja naloge na
področjih ustvarjanja, posredovanja in varovanja kulturnih vrednot, medijev ter
skrbi za uveljavljanje, razvoj in promocijo slovenskega jezika.
34. člen
(ministrstvo za notranje zadeve)
Ministrstvo za notranje zadeve opravlja
naloge na področjih javne varnosti in policije, upravnih notranjih zadev in
migracij.
35. člen
(ministrstvo za obrambo)
Ministrstvo za obrambo opravlja naloge na
področjih obrambnega sistema in sistema varstva pred naravnimi in drugimi
nesrečami.
36. člen
(ministrstvo za
okolje in prostor)
Ministrstvo za okolje in prostor opravlja
naloge na področjih okolja in prostora.
37. člen
(ministrstvo za pravosodje)
Ministrstvo za pravosodje opravlja naloge
na področjih organizacije in statusa sodišč, državnega tožilstva, državnega
pravobranilstva in ustavnega sodišča, nadzora nad
poslovanjem državnega tožilstva in državnega pravobranilstva, civilnega in
kaznovalnega prava, sodnih postopkov, pravosodne uprave, odvetništva,
notariata, izvrševanja kazenskih sankcij, varstva osebnih podatkov in
mednarodne pravne pomoči.
38. člen
(ministrstvo za promet)
Ministrstvo za promet opravlja naloge na
področjih železniškega, zračnega, pomorskega prometa, prometa po celinskih
vodah in cestnega prometa, razen nadzora varnosti cestnega prometa, ter naloge
na področjih prometne infrastrukture in žičniških naprav.
39. člen
(ministrstvo za
šolstvo in šport)
Ministrstvo za šolstvo in šport opravlja
naloge na področjih vzgoje, osnovnega, srednjega in višjega šolstva ter športa.
39.a člen
(ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in
tehnologijo)
Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in
tehnologijo opravlja naloge na področjih visokega šolstva, znanosti,
raziskovanja, tehnologije, meroslovja in pospeševanja informacijske družbe na
področjih, ki ne sodijo v delovna področja drugih ministrstev, in usklajevanja
dela na področju informacijske družbe.
40. člen
(ministrstvo za zdravje)
Ministrstvo za zdravje opravlja naloge na
področjih varovanja in krepitve zdravja, zdravstvenega varstva, zdravstvenega
zavarovanja, zdravstvene dejavnosti, zdravstvene varnosti živil, zdravega
prehranjevanja, zdravil in medicinskih pripomočkov ter kemikalij.
41. člen
(ministrstvo za zunanje zadeve)
Ministrstvo za zunanje zadeve opravlja
naloge na področjih zunanjih zadev države, konzularne zaščite in mednarodnih
pogodb.
42. člen
(naloge ministrstev in organov v sestavi)
Naloge ministrstev lahko podrobneje določi
vlada z uredbo.
Vlada z uredbo iz 21. člena tega zakona o
ustanovitvi organov v sestavi določi tudi delovna področja organov v sestavi.
V. TERITORIALNA ORGANIZACIJA UPRAVE
43. člen
(upravne enote ter druge oblike
teritorialne organiziranosti)
Za opravljanje upravnih nalog, ki jih je
zaradi njihove narave potrebno organizirati teritorialno, delujejo upravne
enote.
Območja upravnih enot določi vlada z
uredbo. Območja upravnih enot se določijo tako, da je zagotovljeno racionalno
in učinkovito opravljanje upravnih nalog. Območje upravne enote praviloma obsega
območje ene ali več lokalnih skupnosti.
Če zakon tako določa, se opravljanje
upravnih nalog, ki jih je zaradi njihove narave potrebno organizirati
teritorialno, zagotavlja v območnih enotah, izpostavah oziroma drugače
imenovanih dislociranih enotah ministrstev oziroma organov v njihovi sestavi.
44. člen
(pristojnosti upravnih enot)
Upravne enote odločajo na prvi stopnji v
upravnih stvareh iz državne pristojnosti, če z zakonom za posamezne upravne
stvari ni določeno drugače.
Upravne enote opravljajo tudi druge upravne
naloge iz državne pristojnosti, določene z zakoni, ki urejajo posamezna
področja.
45. člen
(notranja organizacija upravne enote)
Notranjo organizacijo upravne enote določi
načelnica oziroma načelnik (v nadaljnjem besedilu: načelnik) upravne enote s
soglasjem vlade.
46. člen
(načelnik upravne enote)
Upravno enoto vodi načelnik, ki se imenuje
v skladu z zakonom, ki ureja položaj javnih uslužbencev.
47. člen
(naloge načelnika upravne enote)
Načelnik upravne enote predstavlja upravno
enoto, izdaja odločbe v upravnem postopku na prvi stopnji, koordinira delo
notranjih organizacijskih enot, zagotavlja opravljanje strokovnih in drugih
nalog, ki so skupne notranjim organizacijskim enotam, opravlja druge
organizacijske naloge v zvezi z delovanjem upravne enote, odloča o pravicah ter
dolžnostih in delovnih razmerjih delavcev v upravni enoti in o drugih
kadrovskih vprašanjih ter skrbi za sodelovanje z lokalnimi skupnostmi z območja
upravne enote.
48. člen
(strokovno vodstvo ministrstev)
Upravna enota opravlja zadeve s svojega
delovnega področja pod strokovnim vodstvom ministrstev, na katerih delovno
področje sodijo posamezne zadeve.
49. člen
(razmerja med resornimi ministrstvi in
upravnimi enotami)
Ministrstva, vsako na svojem delovnem
področju:
-
dajejo upravnim enotam usmeritve, strokovne napotke in drugo strokovno
pomoč za izvrševanje nalog iz svoje pristojnosti,
-
dajejo upravnim enotam obvezna navodila za izvrševanje nalog s svojih
upravnih področij,
-
spremljajo organizacijo dela v upravni enoti oziroma v ustrezni notranji
organizacijski enoti, usposobljenost uslužbencev za opravljanje nalog in
učinkovitost dela pri reševanju upravnih stvari,
-
nadzorujejo izvrševanje upravnih nalog v upravni enoti,
-
lahko naložijo upravni enoti, da v mejah svojih pristojnosti opravi
določene naloge ali sprejme določene ukrepe ter o tem poroča.
Načelnik upravne enote mora ravnati v
skladu z usmeritvami, strokovnimi napotki in obveznimi navodili ministrstva,
pristojnega za ustrezno delovno področje.
50. člen
(poročanje ministrstvom)
Načelnik upravne enote mora redno poročati
ministrstvu, pristojnemu za upravo, in resornim ministrstvom o izvrševanju
nalog upravne enote.
Poročanje ministrstvu, pristojnemu za
upravo, zajema celotno delovanje upravne enote, poročanje resornim ministrstvom
pa zajema izvrševanje nalog na njihovih delovnih področjih.
51. člen
(nadzor ministrstev)
Če ministrstvo, pristojno za določeno
upravno področje, ugotovi, da upravna enota ne izvršuje nalog iz pristojnosti
ministrstva oziroma jih ne izvršuje pravilno ali pravočasno, mora na to
opozoriti načelnika upravne enote in mu naložiti, da zagotovi izvrševanje teh
nalog oziroma da odpravi ugotovljene nepravilnosti v roku, ki mu ga določi.
Če načelnik upravne enote ne ravna v skladu
z opozorilom ministrstva, lahko ministrstvo neposredno opravi posamezno nalogo
iz pristojnosti upravne enote. Ministrstvo mora neposredno opraviti posamezno
nalogo iz pristojnosti upravne enote, če bi zaradi tega utegnile nastati
škodljive posledice za življenje ali zdravje ljudi, za naravno oziroma
življenjsko okolje ali premoženje.
52. člen
(odločanje o pritožbi)
Ministrstvo, pristojno za določeno upravno
področje, odloča o pritožbi zoper odločbo ali drug posamični akt, ki ga je v
upravnih stvareh na prvi stopnji izdala upravna enota.
Če je v ministrstvu za določeno upravno
področje ustanovljen organ v sestavi, odloča o pritožbi zoper odločbo ali drug
posamični akt, ki ga je na prvi stopnji izdala upravna enota, organ v sestavi.
53. člen
(razmerja med ministrstvom, pristojnim za
upravo, in upravnimi enotami)
Ministrstvo, pristojno za upravo:
-
nadzoruje organizacijo dela in učinkovitost upravne enote v celoti,
-
spremlja usposobljenost delavcev na delovnih mestih, na katerih se ne
opravljajo upravne naloge iz delovnih področij drugih ministrstev,
-
daje upravni enoti usmeritve in navodila za izboljšanje organizacije,
učinkovitosti in kakovosti dela,
-
predlaga vladi izdajo soglasja k notranji organizaciji in sistemizaciji
delovnih mest v upravni enoti,
-
usklajuje reševanje kadrovskih, finančnih, prostorskih, materialnih in
drugih podobnih vprašanj v zvezi z delom upravnih enot.
Načelnik upravne enote za svoje delo in
delo upravne enote odgovarja ministru, pristojnemu za upravo. Minister,
pristojen za upravo, kot predstojnik načelnika upravne enote s splošnim aktom
uredi način uresničevanja pravic in obveznosti iz delovnega razmerja načelnikov
upravnih enot.
Usmeritve in obvezna navodila ministrstev
iz 49. člena tega zakona so za upravne enote zavezujoča, če z njimi z vidika
organizacijskih, kadrovskih, finančnih in drugih posledic za poslovanje upravne
enote pisno soglaša minister, pristojen za upravo. V primeru spora odloči
vlada.
Če ima podzakonski predpis, ki ga izda
pristojni minister, kadrovske, finančne ali druge posledice za poslovanje upravne
enote, mora pred njegovo izdajo pristojni minister pridobiti pisno mnenje
ministrstva, pristojnega za upravo. V primeru spora odloči vlada.
54. člen
(spor o pristojnosti med upravnimi
enotami)
V sporih o pristojnosti med upravnimi
enotami odloča ministrstvo, pristojno za upravo.
55. člen
(koordinacijski sosvet)
Za sodelovanje med upravno enoto,
občinskimi upravami in območnimi enotami, izpostavami in drugimi dislociranimi
organizacijskimi enotami ministrstev, organov v njihovi sestavi ter oseb
javnega prava, katerih ustanovitelj je država, in ki pretežno opravljajo
upravne naloge, se za območje upravne enote ustanovi poseben koordinacijski
sosvet, v katerem sodelujejo načelnik upravne enote, župani oziroma direktorji
občinskih uprav (tajniki občin) ali od župana oziroma direktorja občinske
uprave (tajnika občine) pooblaščeni predstavniki občinske uprave in vodje
dislociranih enot tega odstavka.
Koordinacijski sosvet obravnava vprašanja v
zvezi z organizacijo, učinkovitostjo in kakovostjo dela državne uprave na
območju upravne enote z namenom zagotoviti čim bolj usklajeno delovanje javne
uprave na tem območju in usklajeno reševanje organizacijskih, prostorskih,
materialnih vprašanj, vprašanj splošnega poslovanja (poslovanja s strankami,
poslovanja z dokumentarnim gradivom itd.) in drugih podobnih vprašanj. Načelnik
upravne enote kot koordinator sosveta skupne predloge in vprašanja posreduje
ministrstvu, pristojnemu za upravo, in ministrstvom, na katerih delovno
področje se predlogi in vprašanja nanašajo.
VI. RAZMERJA MINISTRSTEV
1. Razmerja do vlade
56. člen
(razmerje med vlado in ministrstvi)
Ministrstva se morajo ravnati po političnih
usmeritvah vlade.
Vlada lahko naloži ministrstvu, da prouči
določeno vprašanje ali opravi določeno nalogo in ji o tem poroča.
57. člen
(poročanje o delu)
Ministrstva poročajo vladi o svojem delu,
zlasti o stanju na njihovih upravnih področjih, o izvrševanju zakonov, drugih
predpisov in usmeritev vlade, o ukrepih, ki so jih sprejeli, ter o njihovih
učinkih.
58. člen
(predlogi, pobude in stališča)
Ministrstvo lahko daje vladi predloge in
pobude za urejanje vprašanj z njegovih upravnih področij, ki so v pristojnosti
vlade ali državnega zbora.
Ministrstvo lahko zahteva, da vlada zavzame
stališče ali da mu da usmeritve za reševanje posameznih vprašanj z njegovih
upravnih področij.
2. Medsebojna razmerja
59. člen
(sodelovanje ministrstev in drugih
upravnih organov)
Ministrstva in drugi upravni organi morajo
med seboj sodelovati v vseh skupnih vprašanjih.
Ministrstva ustanavljajo skupna delovna
telesa v zadevah, ki po svoji naravi zahtevajo sodelovanje več ministrstev.
Za obravnavo posameznih vprašanj oblikujejo
ministrstva skupne delovne skupine ali organizirajo druge oblike medsebojnega
sodelovanja.
60. člen
(usklajevanje predpisov)
Ministrstva morajo pri pripravljanju
predpisov in drugih aktov medsebojno sodelovati oziroma si pred izdajo predpisa
oziroma pred predložitvijo predpisa ali drugega akta vladi pridobiti mnenje
drugih pristojnih ministrstev.
Če ministrstvo ne sprejme pomembnejših
pripomb drugega ministrstva, mora ob predložitvi predpisa ali drugega splošnega
akta o tem obvestiti vlado.
61. člen
(sporna vprašanja med ministrstvi)
Kadar je z zakonom določeno, da določeno
odločitev sprejme posamezno ministrstvo v soglasju z drugim ministrstvom, pa
med njima ni doseženo soglasje, mora ministrstvo, ki je pooblaščeno za sprejem
odločitve, o spornem vprašanju obvestiti vlado in zahtevati, da o njem odloči.
Če se pri delu ministrstev pojavijo druga
sporna vprašanja, odloči o tem sporu vlada, ki da usmeritve za njihovo rešitev.
62. člen
(vodenje nalog s področij več ministrstev)
Če posamezna naloga zadeva upravna področja
dveh ali več ministrstev, prevzame vodenje take naloge ministrstvo, na katerega
upravno področje sodi naloga po pretežnosti, druga ministrstva pa morajo pri
tem sodelovati.
Če med ministrstvi ni doseženo soglasje,
odloči o spornem vprašanju vlada.
63. člen
(usklajevanje dela več ministrstev)
Predsednik vlade lahko pooblasti ministra,
da vodi ali usklajuje delo dveh ali več ministrstev pri oblikovanju politik in
opravljanju izvršilnih nalog oziroma da vodi izvajanje določenega projekta
vlade, ki sodi na upravna področja več ministrstev.
3. Razmerja do organov lokalnih skupnosti
64. člen
(nadzor ministrstev nad zakonitostjo aktov
iz pristojnosti lokalnih skupnosti)
Ministrstva, vsako na svojem področju, pri
opravljanju nadzorstva nad zakonitostjo dela organov lokalnih skupnosti
nadzorujejo zakonitost splošnih in posamičnih aktov, ki jih izdajajo organi
lokalnih skupnosti v zadevah iz pristojnosti lokalnih skupnosti.
Pristojno ministrstvo mora opozoriti organ
lokalne skupnosti, ki je izdal akt, za katerega meni, da ni v skladu z ustavo
in zakonom, mu predlagati ustrezne rešitve in določiti rok, v katerem mora
organ lokalne skupnosti sporen akt uskladiti.
Če organ lokalne skupnosti v roku iz
prejšnjega odstavka ne uskladi svojega predpisa z ustavo ali zakonom, mora
ministrstvo predlagati vladi, da zahteva začetek postopka pred ustavnim
sodiščem za oceno skladnosti predpisa lokalne skupnosti z ustavo oziroma
zakonom.
65. člen
(opozorila ministrstva nadzornemu organu
lokalne skupnosti)
Pristojno ministrstvo mora opozoriti organ
lokalne skupnosti, ki nadzoruje delo uprave lokalne skupnosti, če ugotovi, da
uprava lokalne skupnosti ne ravna v skladu z zakonom in drugim zakonitim
predpisom, in mora predlagati ustrezne ukrepe.
66. člen
(nadzor ministrstev nad zakonitostjo pri
prenesenih nalogah iz državne pristojnosti)
Ministrstva, vsako na svojem področju,
opravljajo nadzorstvo nad zakonitostjo posamičnih upravnih aktov organov
lokalnih skupnosti, kadar ti odločajo v upravnih stvareh iz prenesene državne
pristojnosti.
O pritožbi zoper posamične akte, ki jih v
zadevah iz prenesene državne pristojnosti na prvi stopnji izdajajo organi
lokalnih skupnosti, odloča ministrstvo, pristojno za ustrezno področje.
67. člen
(nadzor ministrstev nad primernostjo in
strokovnostjo pri prenesenih nalogah iz državne pristojnosti)
V zadevah, ki jih na organe lokalnih
skupnosti prenese država, opravljajo pristojna ministrstva tudi nadzorstvo nad
primernostjo in strokovnostjo njihovega dela.
Pri izvajanju nadzorstva iz prejšnjega
odstavka lahko pristojno ministrstvo da obvezno navodilo za organizacijo služb
in sistemizacijo delovnih mest za opravljanje teh nalog ter daje obvezna
navodila za opravljanje nalog iz državne pristojnosti.
Pristojno ministrstvo si zagotavlja pregled
nad delom organov lokalnih skupnosti pri izvrševanju nalog iz državne
pristojnosti; v ta namen zahteva od organov lokalnih skupnosti poročila,
obvestila, mnenja in podatke ter njihovo obvezno sodelovanje.
68. člen
(opozorila upravne enote)
Upravna enota mora opozoriti pristojno
ministrstvo, če ugotovi, da organi lokalnih skupnosti pri opravljanju nalog iz
pristojnosti lokalnih skupnosti ravnajo nezakonito. Upravna enota mora prav
tako opozoriti pristojno ministrstvo, če ugotovi, da organi lokalnih skupnosti
pri nalogah iz državne pristojnosti, ki so prenesene na lokalne skupnosti,
ravnajo neprimerno in nestrokovno.
69. člen
(strokovna pomoč)
Ministrstva dajejo organom lokalnih
skupnosti strokovno pomoč s svojega delovnega področja pri prenesenih nalogah
iz državne pristojnosti in pri nalogah iz pristojnosti lokalnih skupnosti.
70. člen
(ukrepi za odpravo nepravilnosti pri
izvrševanju nalog iz državne pristojnosti)
Če ministrstvo ugotovi, da organ lokalne
skupnosti ne izvršuje nalog iz državne pristojnosti, mora opozoriti organ
lokalne skupnosti in mu z odločbo naložiti, da zagotovi izvrševanje teh nalog v
roku, ki ga določi.
Če organ lokalne skupnosti nalog iz državne
pristojnosti ne izvršuje pravilno in pravočasno, ga mora ministrstvo opozoriti
na ugotovljene nepravilnosti ter mu določiti način in rok za njihovo odpravo.
V primerih iz prvega in drugega odstavka
tega člena lahko ministrstvo predlaga pristojnemu organu lokalne skupnosti tudi
ukrepe zoper odgovorno uradno osebo.
71. člen
(prevzem pristojnosti za prenesene naloge
iz državne pristojnosti)
Če organ lokalne skupnosti ne ravna v
skladu z opozorilom ministrstva, lahko ministrstvo na stroške lokalne skupnosti
neposredno opravi posamezno nalogo iz državne pristojnosti, ki bi jo moral
opraviti organ lokalne skupnosti.
Ministrstvo mora neposredno opraviti
posamezno nalogo iz pristojnosti organa lokalne skupnosti, če bi zaradi
opustitve naloge utegnile nastati škodljive posledice za življenje ali zdravje
ljudi, za naravno oziroma življenjsko okolje ali premoženje.
Če organ lokalne skupnosti kljub večkratnim
opozorilom ne opravlja nalog iz državne pristojnosti, ki jih je na lokalno
skupnost prenesla država, ali če jih ne izvršuje pravilno in pravočasno, lahko
ministrstvo predlaga vladi, da začne postopek za odvzem prenesenih nalog.
4. Nadzor nad nosilci javnih pooblastil
72. člen
(nadzor nad nosilci javnih pooblastil)
Ministrstvo opravlja nadzor nad
zakonitostjo splošnih in posamičnih pravnih aktov, izdanih za izvrševanje
javnih pooblastil.
Splošni akti, izdani za izvrševanje javnih
pooblastil, morajo biti objavljeni v Uradnem listu Republike Slovenije. Nosilec
javnega pooblastila je dolžan posredovati splošni akt iz prejšnjega odstavka za
objavo pristojnemu ministrstvu.
Vlada na predlog pristojnega ministrstva
zadrži objavo splošnega akta, izdanega za izvrševanje javnih pooblastil, če
meni, da je v nasprotju z ustavo ali zakonom, in predlaga nosilcu javnega
pooblastila, da o njem ponovno odloči; pri tem mora vlada navesti razloge za
zadržanje. Če nosilec javnega pooblastila vztraja pri svoji odločitvi, se
splošni akt objavi, vlada pa lahko zadrži njegovo izvrševanje, če najkasneje v
15 dneh po objavi splošnega akta vloži pri ustavnem sodišču zahtevo za oceno
njegove skladnosti z ustavo in zakonom.
Sklep vlade, s katerim zadrži izvrševanje
splošnega akta v skladu s prejšnjim odstavkom, se objavi v Uradnem listu
Republike Slovenije.
Določbe tega člena se ne uporabljajo za
javne agencije. Za nadzor nad javnimi agencijami se uporabljajo določbe
splošnega zakona, ki ureja javne agencije, in zakonov, ki urejajo posamezne
javne agencije.
5. Nadzor ministrstva, pristojnega za upravo
73. člen
(nadzor ministrstva, pristojnega za
upravo)
Ministrstvo, pristojno za upravo, opravlja
v upravnih organih in pri nosilcih javnih pooblastil nadzorstvo nad izvajanjem
predpisov o notranji organizaciji, poslovnem času, uradnih urah, poslovanju z
dokumentarnim gradivom, kakovosti poslovanja in poslovanju s strankami.
Nadzorstvo opravljajo uradne osebe, ki jih za to pooblasti minister, pristojen
za upravo (v nadaljnjem besedilu: upravni inšpektor).
Upravni inšpektor ima pravico do vstopa v
prostore upravnega organa oziroma nosilca javnega pooblastila, ter pravico do
vpogleda v dokumentacijo. Upravni organ mora zagotoviti upravnemu inšpektorju
pogoje za delo in vse potrebne informacije.
Upravni inšpektor o nadzoru sestavi
zapisnik, ki se vroči predstojniku, pristojnemu ministru in ministru,
pristojnemu za upravo. V zapisniku lahko upravni inšpektor predlaga ustrezne
ukrepe za odpravo ugotovljenih pomanjkljivosti. Na zapisnik ima predstojnik
pravico ugovora v osmih dneh od dneva vročitve zapisnika. O ugovoru na zapisnik
odloča minister, pristojen za upravo, ki lahko tudi predlaga predstojniku,
pristojnemu ministru oziroma vladi ustrezne ukrepe za odpravo ugotovljenih
pomanjkljivosti.
VII. PREDPISI UPRAVE
74. člen
(predpisi ministra)
Za izvrševanje zakonov, drugih predpisov in
aktov državnega zbora, predpisov in aktov vlade ter predpisov Evropske unije
ministri izdajajo pravilnike; če tako določa zakon, pa tudi druge predpise.
Pravilnik se izda, če tako določa zakon ali
uredba ali če minister oceni, da je izdaja pravilnika potrebna za namen iz
prvega odstavka tega člena.
Nosilci javnih pooblastil izdajajo
pravilnike, če tako določa zakon.
Zakon o državni
upravi – ZDU-1 (Uradni list RS, št. 52/02)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»VIII. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
75. člen
Koordinacijski sosveti se konstituirajo
najkasneje v treh mesecih od uveljavitve tega zakona.
76. člen
Z dnem uveljavitve tega zakona prenehajo
veljati zakonske določbe, ki določajo organe in organizacije v sestavi
ministrstev ter urejajo njihova razmerja do ministrstev in njihovo notranjo
organizacijo, razen določb zakona o obrambi (Uradni list RS, št. 82/94, 44/97,
87/97, 13/98 – odločba US, 87/2001 – ZMatD in 47/2002).
Na področjih, kjer je v zakonu iz prvega
odstavka tega člena določeno, da organ v sestavi odloča v upravnem postopku na
prvi in na drugi stopnji, najkasneje v šestih mesecih od uveljavitve tega
zakona prevzame odločanje na drugi stopnji pristojno ministrstvo; ministrstvo
prevzame tudi delavce ter ustrezne pravice proračunske uporabe, prostore,
opremo in dokumentacijo. Od prevzema nalog po tem odstavku se za davčni organ
po zakonu o davčnem postopku (Uradni list RS, št. 18/96, 87/97, 35/98 – odločba
US, 82/98, 91/98, 1/99 – ZNIDC, 108/99, 37/2001 – odločba US in 97/2001) šteje
tudi pristojno ministrstvo.
Organi in organizacije v sestavi
ministrstev, ustanovljeni z zakonom o organizaciji in delovnem področju
ministrstev (Uradni list RS, št. 71/94, 47/97, 60/99, 119/2000 – ZVRS-C,
30/2001 – ZTel in 30/2001) ali z drugim zakonom, po uveljavitvi tega zakona
nadaljujejo z delom do uveljavitve uredbe iz 21. člena tega zakona. S tem dnem
ti organi oziroma organizacije v sestavi ministrstev prenehajo delovati, razen
tistih, za katere je z uredbo iz 21. člena tega zakona določeno drugače. Naloge
organov in organizacij v sestavi ministrstev, ki prenehajo delovati v skladu z
uredbo iz 21. člena tega zakona, prevzamejo pristojna ministrstva oziroma
organi v sestavi ministrstev, določeni z uredbo iz 21. člena tega zakona.
Ne glede na določbe 74. člena tega zakona
navodila in odredbe, izdani kot podzakonski predpisi, ostanejo v veljavi.
Zakonske določbe iz prvega odstavka tega
člena se uporabljajo do uveljavitve uredbe iz 21. člena tega zakona.
Ministrstvo oziroma organi v njegovi
sestavi, ustanovljen z uredbo iz 21. člena tega zakona, s prevzemom nalog
prevzamejo od organov in organizacij v sestavi delavce, pravice proračunske
uporabe, obveznosti, dokumentacijo, prostore, opremo in inventar, ki se
uporabljajo za izvajanje teh nalog.
77. člen
Uredbe na podlagi tega zakona sprejme vlada
najkasneje v šestih mesecih od uveljavitve tega zakona.
Uredba iz 27. člena tega zakona, ki ureja
skupna izhodišča za notranjo organizacijo organov državne uprave, se uskladi s
tem zakonom najkasneje v devetih mesecih od njegove uveljavitve.
Uredbo iz 21. člena tega zakona o
ustanovitvi organov v sestavi ministrstev vlada sprejme najkasneje v enem letu
od uveljavitve tega zakona.
78. člen
Ministrstva morajo najkasneje v treh
mesecih po uveljavitvi uredbe iz 21. člena uskladiti splošne akte o notranji
organizaciji in sistemizaciji delovnih mest z določbami tega zakona.
79. člen
Predstojnikom organov in organizacij v
sestavi in njihovim namestnikom z dnem prenehanja delovanja organa oziroma
organizacije preneha funkcija. Če izpolnjujejo pogoje, se jih zaposli brez
javnega natečaja s prerazporeditvijo na ustrezna delovna mesta v ministrstvu.
80. člen
Državni sekretarji nadaljujejo z delom v
skladu s 25.c členom zakona o vladi (Uradni list RS, št. 4/93, 71/94 – ZODPM,
23/96, 47/97, 23/99 – ZSOVA, 119/2000 in 30/2001 – ZODPM-C) do prenehanja
funkcije vlade po prvih parlamentarnih volitvah po uveljavitvi tega zakona.
Delavci v organih državne uprave z nazivom
državni podsekretar nadaljujejo z delom z istim nazivom do prevedbe naziva v
skladu z zakonom, ki ureja položaj javnih uslužbencev.
Generalni sekretarji ministrstev
nadaljujejo z delom po določbah tega zakona.
Načelnike upravnih enot do uveljavitve
zakona, ki ureja položaj javnih uslužbencev, imenuje in razrešuje vlada na
predlog ministra, pristojnega za upravo, v skladu z zakonom o delavcih v
državnih organih (Uradni list RS, št. 15/90, 5/91, 18/91, 22/91, 2/91-I, 4/93,
18/94 – ZRPJZ, 70/97, 87/97 – ZPSDP in 38/99).
81. člen
Do uveljavitve zakona, ki bo uredil
postopek podelitve javnega pooblastila, se za postopke javnega natečaja za
pridobitev javnega pooblastila po tretjem odstavku 15. člena tega zakona
smiselno uporabljajo določbe zakona, ki ureja javna naročila, o javnem razpisu.
82. člen
Ob konstituiranju pokrajin ali najkasneje
dve leti po njihovem konstituiranju se teritorialna organizacija državne uprave
uskladi s teritorialno organizacijo lokalne samouprave.
83. člen
Z dnem uveljavitve tega zakona prenehata
veljati:
-
zakon o organizaciji in delovnem področju ministrstev, razen določb 23.
in 24. člena zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o organizaciji in
delovnem področju ministrstev (Uradni list RS, št. 30/2001),
-
zakon o upravi (Uradni list RS, št. 67/94, 20/95 – odločba US, 29/95 –
ZPDF in 80/99 – ZUP), razen določb o izvrševanju inšpekcijskega nadzorstva
(določbe od 83. do 98. člena).
Z zaprisego ministrov po prvih
parlamentarnih volitvah od uveljavitve tega zakona preneha veljati 25.c člen
zakona o vladi; s tem dnem se začnejo uporabljati določbe 17. člena tega
zakona.
84. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon o
spremembi zakona o državni upravi – ZDU-1A (Uradni list RS, št. 56/03)
vsebuje naslednjo prehodno in končno določbo:
»2. člen
S 1. 7. 2003 Služba Vlade Republike
Slovenije za strukturno politiko in regionalni razvoj prevzame od Ministrstva
za gospodarstvo delovno področje regionalnega razvoja ter ustrezno število
uslužbencev in ustrezne pravice proračunske uporabe, dokumentacijo, prostore in
opremo.
3. člen
Ta zakon začne veljati naslednji dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon o
spremembah in dopolnitvah Zakona o državni upravi – ZDU-1B (Uradni list RS, št.
61/04)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»4. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon o
spremembah in dopolnitvah Zakona o državni upravi – ZDU-1C (Uradni list RS, št.
123/04)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
8. člen
Ministrstvo za javno upravo in Ministrstvo
za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo se ustanovita z dnem prisege
resornega ministra in s tem dnem tudi pridobita status proračunskega
uporabnika.
Akti o notranji organizaciji in
sistemizaciji delovnih mest se morajo uskladiti s tem zakonom najkasneje do 1.
aprila 2005. Najkasneje do tega datuma pristojna ministrstva, vključno z
ministrstvoma iz prejšnjega odstavka, in vladne službe prevzamejo naloge v
skladu s tem zakonom, ustrezne javne uslužbence, opremo, prostore in pravice
proračunske uporabe. Potek prevzema podrobneje ureja vlada.
Do dejanskega prevzema po prejšnjem
odstavku ministrstva nadaljujejo z delom v skladu z dosedanjimi delovnimi
področji, pri čemer:
-
minister za javno upravo ter minister za visoko šolstvo, znanost in
tehnologijo do začetka delovanja novih ministrstev vsebinsko usmerjata delo na
delovnih področjih, ki bodo prešla v novi ministrstvi;
-
minister za gospodarstvo vodi delo Ministrstva za informacijsko družbo
do prenehanja delovanja tega ministrstva in usmerja delo na področju energetike
do dejanskega prenosa tega delovnega področja v Ministrstvo za gospodarstvo.
9. člen
Ta zakon začne veljati naslednji dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.