Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo
predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega
organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Zakona o
osnovni šoli obsega:
- Zakon o osnovni šoli – ZOsn (Uradni list RS, št. 12/96 z
dne 29. 2. 1996),
- Zakon o spremembah zakona o osnovni šoli – ZOsn-A (Uradni
list RS, št. 33/97 z dne 6. 6. 1997),
- Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o osnovni šoli –
ZOsn-B (Uradni list RS, št. 59/01 z dne 19. 7. 2001),
- Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o osnovni šoli –
ZOsn-C (Uradni list RS, št. 71/04 z dne 30. 6. 2004),
- Zakon o osnovni šoli – uradno prečiščeno besedilo –
ZOsn-UPB1 (Uradni list RS, št. 23/05 z dne 10. 3. 2005),
- Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o osnovni šoli –
ZOsn-D (Uradni list RS, št. 53/05 z dne 31. 5. 2005),
- Zakon o osnovni šoli – uradno prečiščeno besedilo –
ZOsn-UPB2 (Uradni list RS, št. 70/05 z dne 26. 7. 2005).
ZAKON
o osnovni šoli (ZOsn)
(neuradno prečiščeno besedilo št. 6)
I. TEMELJNE DOLOČBE
1. člen
(vsebina zakona)
Ta zakon ureja osnovnošolsko izobraževanje,
ki ga izvajajo javne in zasebne osnovne šole ali se izvaja kot izobraževanje na
domu.
2. člen
(cilji izobraževanja)
Cilji osnovnošolskega izobraževanja so:
-
zagotavljanje splošne izobrazbe vsemu prebivalstvu,
-
vzpodbujanje skladnega, spoznavnega, čustvenega, duhovnega in socialnega
razvoja posameznika,
-
razvijanje pismenosti ter sposobnosti za razumevanje, sporočanje in
izražanje v slovenskem jeziku, na območjih, ki so opredeljena kot narodnostno
mešana, pa tudi v italijanskem oziroma madžarskem jeziku,
-
vzpodbujanje zavesti o integriteti posameznika,
-
razvijanje zavesti o državni pripadnosti in narodni identiteti in
vedenja o zgodovini Slovenije in njeni kulturi,
-
vzgajanje za obče kulturne in civilizacijske vrednote, ki izvirajo iz
evropske tradicije,
-
vzgajanje za medsebojno strpnost, spoštovanje drugačnosti in sodelovanje
z drugimi, spoštovanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin in s tem
razvijanje sposobnosti za življenje v demokratični družbi,
-
doseganje mednarodno primerljivih standardov znanja in pridobivanje
znanj za nadaljevanje šolanja,
-
pridobivanje splošnih in uporabnih znanj, ki omogočajo samostojno, učinkovito
in ustvarjalno soočanje z družbenim in naravnim okoljem in razvijanje kritične
moči razsojanja,
-
razvijanje in ohranjanje lastne kulturne tradicije,
-
seznanjanje z drugimi kulturami in učenje tujih jezikov,
-
omogočanje osebnostnega razvoja učencev v skladu z njihovimi
sposobnostmi in zakonitostmi razvoja,
-
razvijanje nadarjenosti in usposabljanje za doživljanje umetniških del
in za umetniško izražanje in
-
oblikovanje in spodbujanje zdravega načina življenja in odgovornega
odnosa do naravnega okolja.
3. člen
(trajanje)
Obvezno osnovnošolsko izobraževanje traja
devet let.
Z vstopom v 1. razred osnovne šole otrok
pridobi status učenca.
Učenec zaključi osnovnošolsko izobraževanje,
ko uspešno konča deveti razred.
Učenec izpolni osnovnošolsko obveznost po
devetih letih izobraževanja.
4. člen
(izpolnitev osnovnošolske obveznosti)
Starši, skrbniki in druge osebe, pri
katerih je otrok v oskrbi (v nadaljnjem besedilu: starši), morajo zagotoviti,
da njihov otrok izpolni osnovnošolsko obveznost.
5. člen
(pravica do izbire oblik izobraževanja)
Starši imajo pravico izbrati osnovnošolsko
izobraževanje svojih otrok v javni ali zasebni šoli ali kot izobraževanje na
domu.
6. člen
(učni jezik)
Učni jezik v osnovni šoli je slovenski.
Učni jezik v osnovnih šolah v jeziku
narodne skupnosti je italijanski, v dvojezičnih osnovnih šolah pa slovenski in
madžarski.
V osnovnih šolah na območjih, kjer
prebivajo pripadniki slovenskega naroda in pripadniki italijanske narodne
skupnosti in so opredeljena kot narodno mešana območja, se učenci v šolah s
slovenskim učnim jezikom obvezno učijo italijanski jezik, učenci v šolah z
italijanskim učnim jezikom pa obvezno slovenski jezik.
7. člen
(varstvo pravic manjšin)
Varstvo posebnih pravic italijanske in
madžarske narodne skupnosti na področju osnovnošolskega izobraževanja ureja
zakon.
8. člen
(dopolnilno izobraževanje)
Za otroke slovenskih izseljencev in zdomcev
se v državah, kjer prebivajo, v skladu z mednarodnimi pogodbami organizira pouk
maternega jezika in kulture.
Za otroke slovenskih državljanov, ki
prebivajo v Republiki Sloveniji in katerih materni jezik ni slovenski jezik, se
v skladu z mednarodnimi pogodbami organizira pouk njihovega maternega jezika in
kulture, lahko pa se dodatno organizira tudi pouk slovenskega jezika.
9. člen
(pravice romske skupnosti)
Osnovnošolsko izobraževanje pripadnikov
romske skupnosti v Republiki Sloveniji se izvaja v skladu s tem zakonom in
drugimi predpisi.
10. člen
(tuji državljani)
Otroci, ki so tuji državljani oziroma osebe
brez državljanstva in prebivajo v Republiki Sloveniji, imajo pravico do
obveznega osnovnošolskega izobraževanja pod enakimi pogoji kot državljani
Republike Slovenije.
Za otroke iz prejšnjega odstavka se organizira
pouk maternega jezika in kulture v skladu z mednarodnimi pogodbami.
11. člen
(otroci s posebnimi potrebami)
Otrokom s posebnimi potrebami morajo biti
zagotovljeni ustrezni pogoji za njihovo vzgojo in izobraževanje.
Otroci s posebnimi potrebami po tem zakonu
so otroci z motnjami v duševnem razvoju, slepi in slabovidni otroci, gluhi in
naglušni otroci, otroci z govornimi motnjami, gibalno ovirani otroci,
dolgotrajno bolni otroci in otroci z motnjami vedenja in osebnosti, ki
potrebujejo prilagojeno izvajanje izobraževalnih programov z dodatno strokovno
pomočjo ali prilagojene izobraževalne programe oziroma posebni program vzgoje
in izobraževanja, ter učenci z učnimi težavami in posebej nadarjeni učenci.
Otroci s posebnimi potrebami, ki so
usmerjeni v izobraževalne programe s prilagojenim izvajanjem in dodatno
strokovno pomočjo, v prilagojene izobraževalne programe ali v posebne programe
vzgoje in izobraževanja, imajo pravico do individualiziranih programov vzgoje
in izobraževanja.
Osnovna šola mora za izvajanje
osnovnošolskega programa otrok s posebnimi potrebami zagotoviti strokovne
delavce za pripravo, izvedbo in evalvacijo individualiziranih programov.
12. člen
(izobraževanje učencev s posebnimi
potrebami)
Učenci s posebnimi potrebami, ki
potrebujejo prilagojeno izvajanje izobraževalnih programov z dodatno strokovno
pomočjo, prilagojene izobraževalne programe ali posebni program vzgoje in
izobraževanja, se izobražujejo v skladu s tem zakonom in drugimi predpisi.
Izobraževanje učencev z učnimi težavami se
izvaja v skladu s tem zakonom tako, da jim šola prilagodi metode in oblike dela
ter jim omogoči vključitev v dopolnilni pouk in druge oblike individualne in
skupinske pomoči.
Izobraževanje posebej nadarjenih učencev se
izvaja v skladu s tem zakonom tako, da jim šola prilagodi metode in oblike dela
ter jim omogoči vključitev v dodatni pouk in druge oblike individualne in
skupinske pomoči.
13. člen
(zdravstveno varstvo učencev)
Osnovna šola mora sodelovati z
zdravstvenimi zavodi pri izvajanju zdravstvenega varstva učencev, zlasti pri
izvedbi obveznih zdravniških pregledov za otroke, vpisane v prvi razred, rednih
sistematičnih zdravstvenih pregledov v času šolanja in cepljenj.
II. PROGRAM IN ORGANIZACIJA DELA V OSNOVNI ŠOLI
1. Program osnovnošolskega izobraževanja
14. člen
(program osnovne šole)
Program osnovnošolskega izobraževanja
obsega obvezni program in razširjeni program (v nadaljnjem besedilu: program
osnovne šole).
15. člen
(obvezni program)
Obvezni program obsega obvezne predmete,
izbirne predmete in ure oddelčne skupnosti.
16. člen
(obvezni predmeti)
Osnovna šola mora za vse učence izvajati
pouk iz naslednjih obveznih predmetov: slovenskega jezika in italijanskega ali
madžarskega jezika na narodno mešanih območjih, tujega jezika, zgodovine,
zemljepisa, državljanske vzgoje in etike, matematike, kemije, biologije,
fizike, likovne vzgoje, glasbene vzgoje, športne vzgoje, tehnične vzgoje in
gospodinjstva.
Obvezni predmeti se lahko povezujejo in
združujejo v predmetna področja.
17. člen
(izbirni predmeti)
Poleg obveznih predmetov mora osnovna šola
za učence 7., 8. in 9. razreda izvajati pouk iz izbirnih predmetov
družboslovno-humanističnega sklopa in naravoslovno-tehničnega sklopa.
Šola mora ponuditi pouk najmanj treh
izbirnih predmetov iz posameznega sklopa. V okviru družboslovno-humanističnega
sklopa mora šola ponuditi pouk tujega jezika, nekonfesionalni pouk o verstvih
in etiki ter pouk retorike.
Učenec med izbirnimi predmeti izbere tri
predmete, od tega največ dva predmeta iz posameznega sklopa.
Ne glede na določbo prejšnjega odstavka pa
lahko učenec v 7., 8. in 9. razredu izbere le dva izbirna predmeta, od tega
enega iz družboslovno-humanističnega in enega iz naravoslovno-tehničnega
sklopa.
18. člen
(prilagojeni programi)
Za učence s posebnimi potrebami se lahko
obvezni in izbirni predmeti določijo s prilagojenimi izobraževalnimi programi
ali posebnim programom vzgoje in izobraževanja.
19. člen
(oddelčna skupnost)
Pri urah oddelčne skupnosti učenci skupaj z
razrednikom obravnavajo vprašanja, povezana z delom in življenjem učencev.
20. člen
(razširjeni program)
Razširjeni program obsega podaljšano
bivanje, jutranje varstvo, dodatni pouk, dopolnilni pouk in interesne
dejavnosti ter šolo v naravi.
21. člen
(podaljšano bivanje)
Osnovna šola organizira podaljšano bivanje
za učence od prvega do šestega razreda.
Za učence iz prvega odstavka 12. člena tega
zakona lahko šola organizira podaljšano bivanje tudi od sedmega do devetega
razreda, če je tako določeno z odločbo o usmeritvi.
V času podaljšanega bivanja se učenci učijo,
opravljajo domače naloge in druge obveznosti in sodelujejo pri kulturnih,
športnih, umetniških in drugih dejavnostih.
22. člen
(jutranje varstvo)
Osnovna šola organizira jutranje varstvo učencev
prvega razreda.
23. člen
(dodatni pouk)
Dodatni pouk se organizira za učence, ki
pri posameznih predmetih presegajo določene standarde znanja.
24. člen
(dopolnilni pouk)
Dopolnilni pouk se organizira za učence, ki
potrebujejo pomoč pri učenju.
25. člen
(interesne dejavnosti)
Za razvijanje različnih interesov učencev
osnovna šola organizira interesne dejavnosti, ki jih določi z letnim delovnim
načrtom.
26. člen
(prostovoljnost razširjenega programa za učence)
V podaljšano bivanje, dodatni in dopolnilni
pouk, interesne dejavnosti, ki jih organizira osnovna šola, jutranje varstvo in
šolo v naravi, se učenci vključujejo prostovoljno.
27. člen
(druge dejavnosti)
Osnovna šola lahko organizira tudi druge
dejavnosti, ki jih določi z letnim delovnim načrtom.
28. člen
(zasebne šole)
Zasebna šola določi program osnovne šole v
skladu s svojimi akti.
Zasebna osnovna šola mora izvajati pouk iz
naslednjih obveznih predmetov: slovenskega jezika in italijanskega oziroma
madžarskega jezika na narodno mešanih območjih, matematike, tujega jezika,
zgodovine, državljanske vzgoje in etike, športne vzgoje, vsaj enega
naravoslovnega in enega družboslovnega predmeta in vsaj enega predmeta s področja
umetnosti.
Zasebne šole, ki izvajajo program osnovne
šole po posebnih pedagoških načelih (Steiner, Decroly, Montessori ipd.), lahko
oblikujejo program osnovne šole ne glede na določbo prejšnjega odstavka tega člena
v skladu s temi načeli tako, da zagotovijo minimalna znanja, ki omogočajo
zaključitev osnovnošolskega izobraževanja.
2. Predmetnik in učni načrt
29. člen
(predmetnik in učni načrt)
S predmetnikom se določijo letno in
tedensko število ur pouka posameznih predmetov oziroma predmetnih področij,
število ur oddelčne skupnosti in minimalno število ur, potrebnih za uresničevanje
učnega načrta.
Z učnim načrtom se določijo vsebina
predmetov ali predmetnih področij, standardi znanj in cilji pouka pri predmetih
in predmetnih področjih.
30. člen
(zasebne šole)
Program zasebne osnovne šole mora pri
predmetih iz drugega odstavka 28. člena tega zakona zagotavljati učencem
doseganje vsaj enakovrednega izobrazbenega standarda, kot ga zagotavlja program
javne osnovne šole.
3. Načrtovanje dela v osnovni šoli
31. člen
(letni delovni načrt)
Z letnim delovnim načrtom se določijo
vsebina, obseg in razporeditev vzgojno-izobraževalnega in drugega dela v skladu
s predmetnikom in učnim načrtom in obseg, vsebina in razporeditev interesnih in
drugih dejavnosti, ki jih izvaja šola. Določi se delo šolske svetovalne službe
in drugih služb, delo šolske knjižnice, aktivnosti, s katerimi se šola vključuje
v okolje, obseg dejavnosti, s katerimi šola zagotavlja zdrav razvoj učencev,
oblike sodelovanja s starši, strokovno izpopolnjevanje učiteljev in drugih
delavcev, sodelovanje z visokošolskimi zavodi, ki izobražujejo učitelje,
raziskovalnimi inštitucijami, vzgojnimi posvetovalnicami oziroma svetovalnimi
centri, sodelovanje z zunanjimi sodelavci in druge naloge, potrebne za uresničitev
programa osnovne šole.
Letni delovni načrt sprejme svet osnovne
šole v skladu z zakonom in drugimi predpisi najkasneje do konca meseca septembra
v vsakem šolskem letu.
32. člen
(predstavitev šole)
Osnovna šola mora učencem in staršem v
posebni publikaciji predstaviti pravice in dolžnosti učencev, značilnosti
programa in organizacijo dela šole.
Obvezne dele publikacije določi minister,
pristojen za šolstvo (v nadaljnjem besedilu: minister).
4. Organizacija osnovnošolskega
izobraževanja
33. člen
(vzgojno-izobraževalna obdobja)
Osnovnošolsko izobraževanje se deli na tri
vzgojno-izobraževalna obdobja (v nadaljnjem besedilu: obdobja).
Prvo obdobje traja od 1. do 3. razreda.
Drugo obdobje traja od 4. do 6. razreda.
Tretje obdobje traja od 7. do 9. razreda.
S prilagojenimi izobraževalnimi programi in
s posebnim programom vzgoje in izobraževanja se za učence s posebnimi potrebami
vzgojno-izobraževalna obdobja lahko določijo tudi drugače.
34. člen
(šolsko leto)
Šolsko leto se začne 1. septembra in
konča 31. avgusta.
Šolsko leto se deli na ocenjevalna obdobja.
Pouk v šolskem letu traja največ 38 tednov
po 5 dni v tednu.
Izjemoma lahko pouk v posameznem tednu
traja 6 dni, če je tako določeno v letnem delovnem načrtu.
35. člen
(tedenska obveznost učencev)
Tedenska obveznost učencev po obveznem
programu v prvem obdobju je lahko največ 22 ur pouka, v drugem obdobju največ
26 ur pouka in v tretjem obdobju največ 30 ur pouka. V šolah na narodno mešanih
območjih se lahko tedenska obveznost učencev po obveznem programu v vseh
obdobjih poveča za največ dve uri tedensko.
Ura pouka traja praviloma 45 minut.
36. člen
(šolski koledar)
Razporeditev pouka, pouka proste dneve in
trajanje ter razporeditev šolskih počitnic v šolskem letu določi minister s
šolskim koledarjem.
37. člen
(razredi, oddelki, učne skupine)
Osnovna šola izvaja vzgojno-izobraževalno
delo po razredih, v oddelkih in učnih skupinah.
Razred je vzgojno-izobraževalna celota, ki
v skladu s predmetnikom in učnim načrtom obsega učno snov enega šolskega leta.
Učenci posameznega razreda so razporejeni v
oddelke.
Izjemoma so zaradi majhnega števila učenci
dveh ali več razredov lahko razporejeni v en kombiniran oddelek.
Če zaradi majhnega števila učencev ni mogoče
organizirati pouka po razredih in oddelkih – majhne osnovne šole, osnovne šole
v zdravstvenih organizacijah in podobno, osnovna šola organizira individualno
ali skupinsko vzgojno-izobraževalno delo z učenci.
Učenci enega ali več razredov ali oddelkov
so pri vzgojno-izobraževalnem delu lahko razporejeni v učne skupine.
Standarde in normative za oblikovanje
oddelkov in učnih skupin določi minister.
38. člen
(izvajanje vzgojno-izobraževalnega dela)
Vzgojno-izobraževalno delo v osnovni šoli
obsega pouk in druge oblike organiziranega dela z učenci.
Vzgojno-izobraževalno delo v osnovni šoli
opravljajo učitelji, svetovalni delavci in drugi strokovni delavci.
V prvem obdobju osnovne šole poučuje učitelj
razrednega pouka.
V prvem razredu osnovne šole hkrati poučujeta
učitelj razrednega pouka in vzgojitelj predšolskih otrok, izjemoma pa lahko
tudi dva učitelja razrednega pouka. Drugi učitelj oziroma vzgojitelj
predšolskih otrok poučuje polovico ur pouka.
Pri pouku vzgojnih predmetov lahko z učiteljem
razrednega pouka sodeluje tudi učitelj predmetnega pouka.
V drugem obdobju poučuje:
-
v 4. razredu učitelj razrednega pouka, tuji jezik in vzgojne predmete pa
tudi predmetni učitelj, vendar ne več kot dva predmeta,
-
v 5. razredu učitelj razrednega pouka, tuji jezik in vzgojne predmete pa
tudi predmetni učitelj, vendar ne več kot tri predmete in
-
v 6. razredu učitelj predmetnega pouka, lahko pa tudi učitelj razrednega
pouka.
V tretjem obdobju osnovne šole poučujejo učitelji
predmetnega pouka.
V oddelku, v katerega so vključeni učenci s
posebnimi potrebami iz prvega odstavka 12. člena tega zakona, lahko poleg učitelja
sodeluje strokovni delavec s specialno pedagoško izobrazbo.
V oddelkih podaljšanega bivanja izvajajo
vzgojno-izobraževalno delo učitelji razrednega in predmetnega pouka,
vzgojitelji predšolskih otrok, defektologi, pedagogi, psihologi in socialni
pedagogi.
S prilagojenimi izobraževalnimi programi in
s posebnim programom vzgoje in izobraževanja se za učence s posebnimi potrebami
lahko določi tudi drugačno izvajanje vzgojno-izobraževalnega dela.
V šolah na narodno mešanih območjih lahko v
prvem in drugem obdobju poučujejo slovenski jezik, italijanski jezik in
madžarski jezik, ki se jih učenci učijo kot drugi jezik, tudi učitelji
predmetnega pouka.
39. člen
(zasebne šole)
Določbe 33., 36., 37. in 38. člena, razen določbe osmega odstavka 38. člena tega zakona, niso obvezne za zasebne šole.
5. Organizacija pouka
40. člen
(nivojski pouk)
V 1., 2. in 3. razredu učitelj pri pouku diferencira delo z učenci glede na njihove zmožnosti (notranja diferenciacija).
V 4., 5., 6. in 7. razredu se delo pri pouku organizira kot temeljni in nivojski pouk, pri čemer se lahko
nivojski pouk organizira le pri matematiki, slovenskem jeziku in tujem jeziku,
in sicer največ v obsegu ene četrtine ur namenjenih tem predmetom (fleksibilna
diferenciacija).
Temeljni pouk poteka na eni ravni
zahtevnosti, nivojski pouk pa poteka na dveh ali več ravneh zahtevnosti.
V 8. in 9. razredu pri slovenskem jeziku, matematiki in pri tujem jeziku poteka nivojski pouk (zunanja diferenciacija)
Učenci se razporedijo po ravneh zahtevnosti
ob koncu 7. razreda.
Podrobnejše pogoje za organizacijo
nivojskega pouka predpiše minister.
41. člen
(prehajanje med nivoji)
Učenec lahko ob zaključku ocenjevalnih
obdobij po posvetovanju s starši, učitelji in šolsko svetovalno službo spremeni
raven zahtevnosti.
V 9. razredu učenec lahko spremeni raven
zahtevnosti na podlagi ocen.
42. člen
(prilagojeni programi)
Nivojski pouk in prehajanje med nivoji ter
tedenska obveznost učencev, povečana za največ dve uri tedensko se za učence,
ki so vključeni v prilagojene izobraževalne programe, lahko določi s temi
programi.
Določbe 40. in 41. člena tega zakona se ne uporabljajo za otroke s posebnimi potrebami, ki so usmerjeni v
posebni program vzgoje in izobraževanja.
43. člen
(zasebne šole)
Določbe 40. in 41. člena tega zakona niso obvezne za zasebne osnovne šole.
III. VPIS
44. člen
(vpis)
Osnovna šola vpisuje otroke v prvi razred v
mesecu februarju za naslednje šolsko leto.
45. člen
(pogoji za vpis)
Starši morajo v prvi razred osnovne šole
vpisati otroke, ki bodo v koledarskem letu, v katerem bodo začeli obiskovati
šolo, dopolnili starost 6 let.
Otroku se lahko pričetek šolanja na predlog
staršev, zdravstvene službe ali komisije za usmerjanje odloži za eno leto, če
se ugotovi, da otrok ni pripravljen za vstop v šolo.
46. člen
(ugotavljanje pripravljenosti)
Ob vpisu otroka v osnovno šolo se lahko na
željo staršev ugotavlja pripravljenost otroka za vstop v šolo.
Če starši predlagajo odložitev šolanja, ker
menijo, da njihov otrok ni pripravljen za vstop v šolo, oziroma če odložitev
šolanja predlaga zdravstvena služba, je ugotavljanje pripravljenosti otroka za
vstop v šolo obvezno.
Pripravljenost otroka za vstop v šolo
ugotavlja komisija, ki jo imenuje ravnatelj. Komisijo sestavljajo šolski
zdravnik, svetovalni delavec in vzgojitelj oziroma učitelj.
O ugotovitvah komisije morajo biti starši
obveščeni najmanj tri mesece pred začetkom pouka.
Na odločitev komisije iz tretjega odstavka
je možna pritožba na komisijo, ki jo imenuje minister.
47. člen
(odložitev šolanja)
Učencu se med šolskim letom v prvem razredu
lahko na predlog šolske svetovalne službe, šolske zdravstvene službe ali
komisije za usmerjanje v soglasju s starši iz zdravstvenih in drugih razlogov
odloži šolanje za eno leto.
O odložitvi šolanja odloča komisija, ki jo
imenuje ravnatelj. Komisijo sestavljajo šolski zdravnik, psiholog, pedagog,
vzgojitelj ali učitelj.
Na odločitev komisije iz prejšnjega odstavka
je možna pritožba na komisijo, ki jo imenuje minister.
48. člen
(šolski okoliš)
Starši imajo pravico vpisati otroka v javno
osnovno šolo ali v zasebno osnovno šolo s koncesijo v šolskem okolišu, v
katerem otrok stalno oziroma začasno prebiva, javna osnovna šola oziroma
zasebna osnovna šola s koncesijo v tem okolišu, pa je dolžna na željo staršev
otroka vpisati. V drugo osnovno šolo lahko starši vpišejo otroka, če ta šola s
tem soglaša.
Seznam otrok iz šolskega okoliša, ki jih je
javna ali zasebna šola s koncesijo dolžna vpisati v prvi razred, si šola
pridobi iz evidence šoloobveznih otrok, ki jo vodi šolska uprava. Šolska uprava
si pridobi podatke o šoloobveznih otrocih iz registra stalnega prebivalstva in
razvida začasnega prebivališča.
Med šolanjem lahko učenec prestopi na drugo
osnovno šolo, če ta šola s tem soglaša.
Če se učenec med šolanjem preseli v šolski
okoliš druge osnovne šole, ima pravico dokončati šolanje na šoli, v katero je
vpisan.
Če učenec želi prestopiti iz zasebne šole v
javno šolo, ga je javna šola v šolskem okolišu, v katerem učenec stalno
prebiva, dolžna sprejeti.
Določbe prvega odstavka tega člena niso
obvezne za zasebne osnovne šole.
49. člen
(učenci s posebnimi potrebami)
Starši imajo pravico otroka s posebnimi
potrebami iz prvega odstavka 12. člena tega zakona vpisati v osnovno šolo v
šolskem okolišu, v katerem otrok stalno prebiva, razen če ta šola ne izpolnjuje
pogojev in je zaradi tega otroku s pravnomočno odločbo o usmeritvi, ki jo izda
pristojna šolska uprava, določena druga ustrezna osnovna šola.
IV. PRAVICE IN DOLŽNOSTI UČENCEV V OSNOVNI ŠOLI
50. člen
(obiskovanje pouka)
Učenec ima pravico obiskovati pouk in se
udeleževati dejavnosti, ki jih organizira osnovna šola.
Učenec mora redno obiskovati pouk v okviru
obveznega programa in izpolnjevati obveznosti in naloge, določene z akti
osnovne šole.
51. člen
(vzporedno izobraževanje, perspektivni
športniki)
Učencem, ki se vzporedno izobražujejo v
glasbenih, baletnih in drugih šolah, ki izvajajo javno veljavne programe in
perspektivnim športnikom se lahko prilagodi opravljanje obveznosti na način, ki
ga določi minister.
52. člen
(oprostitev)
Učenec je iz zdravstvenih razlogov lahko
oproščen sodelovanja pri posameznih oblikah vzgojno-izobraževalnega dela v
šoli.
53. člen
(izostanki)
Starši morajo ob vsakem izostanku učenca
šoli sporočiti vzrok izostanka.
Učenec lahko izostane od pouka, ne da bi
starši sporočili vzrok izostanka, če njegov izostanek vnaprej napovejo, vendar
ne več kot pet dni v šolskem letu.
Ravnatelj lahko na željo staršev iz opravičljivih
razlogov dovoli učencu daljši izostanek od pouka.
54. člen
(prešolanje)
Učenec osnovne šole ne more biti izključen
iz šole, dokler je šoloobvezen.
Če je iz učnih ali vzgojnih razlogov
potrebno, lahko osnovna šola v soglasju ali na zahtevo staršev vključi učenca v
drugo osnovno šolo, če ta s tem soglaša.
Če šola ne more zagotoviti prešolanja učenca,
o tem odloči komisija, ki jo imenuje minister.
Komisija si mora pred odločitvijo o
prešolanju učenca obvezno pridobiti mnenje staršev in ravnatelja osnovne šole,
v katero naj bi se učenec prešolal.
Odločitev komisije je dokončna.
Učence s posebnimi potrebami iz prvega
odstavka 12. člena tega zakona je mogoče vključiti v drugo osnovno šolo na
podlagi odločbe o usmeritvi.
55. člen
(podaljšanje statusa učenca)
Učenec, ki v devetih letih ni končal
osnovnošolskega izobraževanja, sme nadaljevati šolanje še 2 leti in tako obdrži
status učenca.
Če učenec iz prvega odstavka tega člena z
neprimernim odnosom ovira vzgojno-izobraževalno delo, lahko ravnatelj na
predlog učiteljskega zbora ne glede na določilo prvega odstavka tega člena med
šolskim letom oziroma ob koncu šolskega leta odloči, da učenec ne sme več
obiskovati osnovne šole.
Učenec iz prvega odstavka tega člena obdrži
status učenca tudi, če nadaljuje šolanje kot odrasel.
56. člen
(brezplačen prevoz)
Učenec ima pravico do brezplačnega prevoza,
če je njegovo prebivališče oddaljeno več kot štiri kilometre od osnovne šole.
Učenec ima pravico do brezplačnega prevoza
ne glede na oddaljenost njegovega prebivališča od osnovne šole v prvem razredu,
v ostalih razredih pa, če pristojni organ za preventivo v cestnem prometu
ugotovi, da je ogrožena varnost učenca na poti v šolo.
Učenec, ki obiskuje osnovno šolo zunaj
šolskega okoliša, v katerem prebiva, ima pravico do povračila stroškov prevoza
v višini, ki bi mu pripadala, če bi obiskoval osnovno šolo v šolskem okolišu, v
katerem prebiva.
O načinu prevoza se osnovna šola dogovori s
starši in lokalno skupnostjo.
Otroci s posebnimi potrebami iz prvega
odstavka 12. člena tega zakona imajo pravico do brezplačnega prevoza ne glede
na oddaljenost njihovega prebivališča od osnovne šole, če je tako določeno v
odločbi o usmeritvi.
Če učencu ni mogoče zagotoviti prevoza, ima
pravico do brezplačne oskrbe v kraju izobraževanja in pravico do brezplačnega
prevoza domov ob pouka prostih dnevih.
Osnovna šola mora učencem, ki morajo čakati
na organiziran prevoz, zagotoviti varstvo.
57. člen
(prehrana)
Osnovna šola za vse učence organizira vsaj
en obrok hrane dnevno.
58. člen
(pohvale in nagrade)
Učence, ki se odlikujejo s svojim znanjem
ali drugim delom, osnovna šola pohvali oziroma nagradi.
59. člen
(izvršilni predpis o pravicah in
dolžnostih učencev)
Pravice in dolžnosti učencev, postopek
uveljavljanja pravic, nagrajevanje in izrekanje ukrepov za kršitve podrobneje
določi minister.
60. člen
(zasebne šole)
Določbi 58. in 59. člena tega zakona nista obvezni za zasebne šole.
V. PREVERJANJE, OCENJEVANJE IN NAPREDOVANJE UČENCEV
1. Preverjanje in ocenjevanje
61. člen
(načini ocenjevanja)
Znanje učenca se v osnovni šoli ocenjuje
opisno oziroma številčno.
V prvem obdobju osnovne šole se učenčevo
znanje ocenjuje opisno.
V drugem obdobju osnovne šole se učenčevo
znanje pri vseh predmetih ocenjuje številčno in opisno.
V tretjem obdobju osnovne šole se učenčevo
znanje ocenjuje številčno.
62. člen
(obveščenost o oceni)
Učitelj omogoči učencu sodelovanje pri načrtovanju
preverjanja in ocenjevanja znanja.
Učenec mora biti seznanjen z oceno.
63. člen
(obveščanje o uspehu)
Osnovna šola ob koncu vsakega ocenjevalnega
obdobja starše pisno obvesti o učnem uspehu učenca.
V prvem razredu osnovne šole je obvestilo o
učnem uspehu učenca med šolskim letom lahko tudi samo ustno.
Med šolskim letom dobijo starši obvestila o
uspehu učenca. Ob zaključku razreda dobijo učenci spričevala, v katerih so
ocene za posamezne predmete in ocena splošnega uspeha.
64. člen
(nacionalno preverjanje znanja)
Ob koncu drugega in tretjega obdobja se
znanje učencev preverja z nacionalnim preverjanjem znanja, s katerim se preverjajo
standardi znanja, določeni z učnim načrtom (v nadaljevanju: nacionalno
preverjanje znanja).
Ob koncu drugega obdobja je nacionalno
preverjanje znanja za učence prostovoljno, ob koncu tretjega obdobja pa je za
vse učence obvezno.
Ob koncu drugega obdobja osnovna šola po
predpisanem postopku sama izvede nacionalno preverjanje znanja iz slovenskega
jezika ali italijanskega oziroma madžarskega jezika na narodno mešanih
območjih, matematike in tujega jezika.
Ob koncu tretjega obdobja osnovna šola po
predpisanem postopku v sodelovanju z zunanjimi ocenjevalci izvede nacionalno
preverjanje znanja iz slovenskega jezika ali italijanskega oziroma madžarskega
jezika na narodno mešanih območjih, matematike in tretjega predmeta. Tretji
predmet izmed obveznih predmetov 8. in 9. razreda določi minister v mesecu
marcu za tekoče šolsko leto, po predhodni pridobitvi mnenja pristojnega
strokovnega organa.
Učenci, ki se zaradi bolezni ali drugih
utemeljenih razlogov ne morejo udeležiti nacionalnega preverjanja znanja ob
koncu tretjega obdobja, imajo pravico do opravljanja nacionalnega preverjanja
znanja v naknadnem roku.
Osnovna šola starše pisno obvesti o
dosežkih učenca pri nacionalnem preverjanju znanja.
Dosežki nacionalnega preverjanja znanja so
dodatna informacija o znanju učencev.
Podrobnejše določbe o izvajanju
nacionalnega preverjanja znanja izda minister.
Tretji odstavek tega člena ni obvezen za
zasebne šole, ki izvajajo programe osnovne šole po posebnih pedagoških načelih.
65. člen
(namen preverjanja)
Rezultati preverjanja znanja ob koncu
obdobij se lahko uporabljajo samo za namen, ki ga določa ta zakon.
66. člen
(organizacija preverjanja znanja)
Strokovne, tehnične, razvojne in druge
naloge, povezane z nacionalnim preverjanjem znanja, opravljata Državni izpitni
center in Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Državni izpitni center v zvezi z
nacionalnim preverjanjem znanja opravlja naslednje naloge:
-
organizira in tehnično izvede nacionalno preverjanje znanja,
-
vodi in hrani zbirke nalog za nacionalno preverjanje znanja,
-
pripravlja in vzdržuje informacijski sistem, vezan na nacionalno
preverjanje znanja,
-
pripravlja podatke in analize oziroma primerjalne analize dosežkov
učencev pri nacionalnem preverjanju znanja,
-
opravlja druge naloge v zvezi z nacionalnim preverjanjem znanja.
Zavod Republike Slovenije za šolstvo v
zvezi z nacionalnim preverjanjem znanja opravlja naslednje naloge:
-
pri pripravi in izboru nalog za nacionalno preverjanje znanja zagotovi
strokovnjake, ki delujejo v okviru Zavoda Republike Slovenije za šolstvo,
-
organizira vrednotenje nalog nacionalnega preverjanja znanja pri območni
enoti Zavoda Republike Slovenije za šolstvo,
-
organizira izobraževanje učiteljev, ki bodo vrednotili naloge,
-
opravlja druge naloge v zvezi z nacionalnim preverjanjem znanja.
67. člen
(prilagojeni programi)
S prilagojenimi izobraževalnimi programi in
posebnim programom vzgoje in izobraževanja se lahko drugače določi način
ocenjevanja ter preverjanje znanja ob koncu obdobij.
2. Ugovor na oceno
68. člen
(ugovor na oceno)
Če učenec in starši menijo, da je bil
učenec ob koncu pouka v šolskem letu nepravilno ocenjen, lahko starši v treh
dneh po prejemu spričevala oziroma zaključnega spričevala pri ravnatelju
vložijo obrazložen ugovor.
Ravnatelj najpozneje v treh dneh po prejemu
ugovora imenuje komisijo. Med člani komisije mora biti vsaj en član, ki ni
zaposlen v šoli.
Če komisija ugotovi, da je ocena učenca ob
koncu pouka v šolskem letu neustrezna, učenca ponovno oceni. Odločitev komisije
je dokončna.
Če učenec in starši menijo, da je pri ugotavljanju
dosežka učenca pri nacionalnem preverjanju znanja ob koncu tretjega obdobja
prišlo do pisne ali računske napake, lahko starši v treh dneh po prejemu
zaključnega spričevala pri ravnatelju vložijo obrazložen ugovor.
Ravnatelj najpozneje v treh dneh po prejemu
ugovora imenuje komisijo. Med člani komisije mora biti vsaj en član, ki ni
zaposlen v šoli.
Če komisija ugotovi, da je pri ugotavljanju
dosežka učenca pri nacionalnem preverjanju znanja ob koncu tretjega obdobja
prišlo do pisne ali računske napake, se postopek ugotavljanja dosežka ponovi.
Odločitev komisije je dokončna.
3. Napredovanje iz razreda v razred
69. člen
(napredovanje)
Učenci v prvem in drugem obdobju razredov
ne ponavljajo.
Učenci v tretjem obdobju napredujejo v
naslednji razred, če so ob koncu šolskega leta pozitivno ocenjeni iz vseh
predmetov.
Ne glede na določbo prvega odstavka lahko učenec
zaradi slabšega učnega uspeha, ki je posledica daljše odsotnosti, bolezni,
preselitve, ali zaradi drugih opravičljivih razlogov ponavlja razred, če to
zahtevajo njegovi starši oziroma ponavlja razred na predlog učitelja in šolske
svetovalne službe v soglasju s starši.
70. člen
(popravni izpit)
Učenci, ki so v 7. in 8. razredu ob koncu pouka v šolskem letu negativno ocenjeni iz največ dveh predmetov, do konca
šolskega leta opravljajo popravni izpit. Popravni izpit lahko opravljajo največ
dvakrat v šolskem letu.
Učenci 9. razreda lahko opravljajo popravni
izpit tudi iz več predmetov, iz katerih so ob koncu šolskega leta negativno
ocenjeni. Popravni izpit lahko opravljajo večkrat, najmanj štirikrat v šolskem
letu.
Če učenec popravnih izpitov ne opravi
uspešno, ponavlja razred.
71. člen
(učenci s posebnimi potrebami)
Določbi 69. in 70. člena tega zakona ne veljata za učence, ki so vključeni v prilagojene izobraževalne
programe ali v posebni program vzgoje in izobraževanja, če je tako določeno s
temi programi.
72. člen
(uspešno dokončanje devetega razreda)
Učenec uspešno konča 9. razred, če ima
pozitivne ocene iz vseh predmetov 9. razreda.
Učenci s posebnimi potrebami, ki so
usmerjeni v posebni program vzgoje in izobraževanja, uspešno končajo
izobraževanje na način, kot je določeno s tem programom.
73. člen
(črtan)
74. člen
(črtan)
75. člen
(podaljšanje izobraževanja za učence s
posebnimi potrebami)
Učenci s posebnimi potrebami, ki so bili
vključeni v osnovnošolsko izobraževanje po prilagojenih izobraževalnih
programih in so izpolnili osnovnošolsko obveznost ter se ne vključijo v
programe srednješolskega izobraževanja oziroma učenci s posebnimi potrebami, ki
so bili vključeni v posebni program vzgoje in izobraževanja in so izpolnili
osnovnošolsko obveznost, lahko ne glede na določilo prvega odstavka 55. člena
tega zakona nadaljujejo izobraževanje v osnovni šoli še največ tri leta in
obdržijo status učenca.
Izobraževanje za učence, ki so se
izobraževali po prilagojenih izobraževalnih programih, se izvaja v skladu s
programom, ki je prilagojen vrsti in stopnji primanjkljaja, ovire oziroma
motnje posameznega učenca, za učence, ki so bili vključeni v posebni program
vzgoje in izobraževanja, pa v skladu s posebnim programom vzgoje in
izobraževanja.
76. člen
(izpit)
Učenci, ki zaradi bolezni ali drugih
utemeljenih razlogov ne morejo obiskovati pouka, lahko do konca šolskega leta
opravljajo izpite iz posameznih predmetov.
O utemeljenosti razlogov iz prejšnjega
odstavka odloča ravnatelj.
77. člen
(izpitna komisija)
Popravni izpit in razredni izpit opravlja učenec
pred izpitno komisijo.
78. člen
(oprostitev)
Učenec, ki je iz zdravstvenih razlogov v
celoti oproščen sodelovanja pri posameznem predmetu, se iz tega predmeta ne
ocenjuje.
79. člen
(hitrejše napredovanje)
Učencem, ki dosegajo nadpovprečne rezultate
v učenju, mora osnovna šola na predlog staršev, učiteljev ali šolske svetovalne
službe omogočiti, da prej kot v devetih letih končajo osnovnošolsko
izobraževanje in s tem izpolnijo osnovnošolsko obveznost.
O hitrejšem napredovanju učenca odloča učiteljski
zbor v soglasju s starši.
80. člen
(izvršilni predpis o ocenjevanju in
napredovanju učencev)
Podrobnejše določbe o preverjanju in
ocenjevanju znanja in napredovanju učencev iz razreda v razred izda minister.
81. člen
(zasebne šole)
Določbe 61. do 63. člena, 69. in 70. člena ter 76. do 80. člena tega zakona niso obvezne za zasebne osnovne šole.
VI. SPRIČEVALA
82. člen
(spričevalo)
Osnovna šola izda učencu spričevalo ob
koncu vsakega razreda. Spričevalo je javna listina.
Učencem, ki so vključeni v posebni program
vzgoje in izobraževanja, se ob koncu šolskega leta izda potrdilo z opisno oceno
napredka učenca po posameznih področjih.
83. člen
(vsebina spričeval)
Osnovna šola izda učencem od 1. do 3.
razreda spričevala z opisnimi ocenami in učencem od 4. do 9. razreda spričevala
s številčnimi ocenami.
84. člen
(zaključno spričevalo)
Osnovna šola izda učencem, ki zaključijo
osnovnošolsko izobraževanje, zaključna spričevala.
V zaključno spričevalo se vpišejo učenčeve
ocene iz 9. razreda in ocena splošnega uspeha ter dosežki učenca pri
nacionalnem preverjanju znanja ob koncu tretjega obdobja.
Učencem, ki so končali prilagojene izobraževalne
programe, ki ne določajo nacionalnega preverjanja znanja ob koncu tretjega
obdobja, se v zaključno spričevalo vpišejo ocene iz 9. razreda in ocena
splošnega uspeha.
Učencem, ki so končali posebni program
vzgoje in izobraževanja, se izda zaključno potrdilo o izpolnjeni osnovnošolski
obveznosti z opisno oceno dosežkov učenca.
85. člen
(potrdilo o izpolnjeni osnovnošolski
obveznosti)
Učencu, ki je izpolnil osnovnošolsko
obveznost, ni pa končal osnovnošolskega izobraževanja, osnovna šola izda
potrdilo o izpolnjeni osnovnošolski obveznosti.
86. člen
(izvršilni predpis o šolski dokumentaciji)
Vsebino in obliko spričeval in drugih
listin predpiše minister.
87. člen
(potrdilo, izdano v upravnem postopku)
V primerih, ko je spričevalo izgubljeno ali
uničeno in ni ohranjen arhiv osnovne šole, ministrstvo, pristojno za šolstvo, v
skladu z zakonom o splošnem upravnem postopku izda potrdilo, da je učenec
obiskoval osnovno šolo.
VII. IZOBRAŽEVANJE NA DOMU
88. člen
(pravica do izobraževanja na domu)
Starši imajo pravico organizirati
osnovnošolsko izobraževanje svojih otrok na domu.
89. člen
(uveljavitev pravice do izobraževanja na
domu)
Starši morajo najmanj tri mesece pred pričetkom
šolskega leta o izobraževanju na domu pisno obvestiti osnovno šolo, v kateri je
otrok vpisan.
Obvestilo iz prejšnjega odstavka mora
vsebovati: javno veljavni program, po katerem bo otrok opravljal osnovnošolsko
izobraževanje na domu, ime in priimek otroka, kraj, kjer bo izobraževanje
potekalo, in ime in priimek oseb(e), ki bo(do) otroka poučevala(e).
Osnovna šola vodi dokumentacijo o
izobraževanju učenca na domu.
90. člen
(preverjanje znanja)
Z izobraževanjem na domu mora učenec
pridobiti vsaj enakovreden izobrazbeni standard, kot ga zagotavlja obvezni
program javne šole.
Učenec mora opravljati preverjanje znanja,
na podlagi katerega se ugotovi doseženi standard znanja. Preverjanje znanja se
opravlja ob koncu vsakega šolskega leta. Doseženi standard znanja preverja
osnovna šola, na katero je učenec vpisan.
Za učence s posebnimi potrebami, ki se
izobražujejo na domu po prilagojenih programih izobraževanja ali po posebnem
programu vzgoje in izobraževanja, se preverjanje, na podlagi katerega se
ugotovi doseženi standard znanja, določi s temi programi.
V prvih treh razredih se preverja znanje iz
maternega jezika in matematike.
Od četrtega do šestega razreda se preverja
znanje iz maternega jezika, matematike in prvega tujega jezika.
Od sedmega do devetega razreda se preverja
znanje iz predmetov iz drugega odstavka 28. člena tega zakona.
Če učenec ne doseže standarda znanja za
posamezni razred, ima pravico do ponovnega preverjanja znanja pred pričetkom
naslednjega šolskega leta.
Če učenec ponovnega preverjanja znanja ne
opravi uspešno, mora v naslednjem šolskem letu nadaljevati osnovnošolsko izobraževanje
v javni ali zasebni osnovni šoli.
91. člen
(preverjanje znanja ob koncu obdobij)
Za preverjanje znanja ob koncu obdobij se
uporablja določba 64. člena tega zakona.
Za učence s posebnimi potrebami, ki se
izobražujejo na domu po prilagojenih izobraževalnih programih in po posebnem
programu vzgoje in izobraževanja, se za preverjanje znanja ob koncu obdobij
uporablja določba 67. člena tega zakona.
92. člen
(spričevalo o izobraževanju na domu)
Osnovna šola, na katero je učenec vpisan,
izda učencu spričevalo o izobraževanju na domu. Spričevalo o izobraževanju na
domu je javna listina.
Pri izdajanju spričeval o izobraževanju na
domu se uporabljajo določbe od 83. do 87. člena tega zakona.
Za učence s posebnimi potrebami, ki se
izobražujejo na domu po prilagojenih izobraževalnih programih ali po posebnem
programu vzgoje in izobraževanja, se pri izdajanju spričeval uporabljajo določbe
drugega odstavka 82. člena tega zakona ter tretjega in četrtega odstavka 84. člena
tega zakona.
VIII. IZOBRAŽEVANJE ODRASLIH
93. člen
(izobraževanje odraslih)
Osnovnošolsko izobraževanje odraslih se
izvaja po programu osnovne šole za odrasle.
Kot odrasli se lahko izobražujejo tisti, ki
so izpolnili osnovnošolsko obveznost in niso zaključili osnovnošolskega
izobraževanja.
Izobraževanje odraslih se izvaja v skladu s
tem zakonom tako, da se prilagodijo organizacija, preverjanje, ocenjevanje,
napredovanje in časovna razporeditev pouka.
Glede drugih pogojev za izvajanje osnovnega
izobraževanja odraslih se smiselno uporabljajo določbe tega zakona.
IX. ZBIRANJE IN VARSTVO OSEBNIH PODATKOV
94. člen
(uporaba predpisov o varstvu osebnih
podatkov)
Osnovna šola zbira, obdeluje, shranjuje,
posreduje in uporablja podatke, vsebovane v zbirkah podatkov, ki jih vodi v
skladu s predpisi o varstvu osebnih podatkov, če s tem zakonom ni drugače določeno.
95. člen
(vrsta zbirk podatkov)
Osnovna šola vodi naslednje zbirke
podatkov:
1.
zbirko podatkov o učencih, vpisanih v osnovno šolo, in njihovih starših,
2.
zbirko podatkov o napredovanju učencev, izdanih spričevalih in drugih
listinah,
3.
zbirko podatkov o gibalnih sposobnostih in morfoloških značilnostih učencev,
4.
zbirko podatkov o učencih, ki potrebujejo pomoč oziroma svetovanje.
Zbirka podatkov iz 1. točke prejšnjega
odstavka obsega:
-
podatke o učencu: ime in priimek ter EMŠO, spol, datum, kraj in državo
rojstva, prebivališče in državljanstvo, zdravstvene posebnosti, katerih
poznavanje je nujno za učenčevo varnost in za delo z učencem in
-
podatke o starših: ime in priimek, naslov prebivališča, telefonska
številka, na katero je mogoče posredovati nujna sporočila v času, ko je učenec
v šoli.
Zbirka podatkov iz 2. točke prvega odstavka
tega člena obsega poleg podatkov iz prve alinee prejšnjega odstavka še podatke
o napredovanju učenca, izdanih spričevalih in drugih listinah.
Zbirka podatkov iz 3. točke prvega odstavka
tega člena obsega poleg podatkov iz prve alinee drugega odstavka tega člena še
podatke o gibalnih sposobnostih in morfoloških značilnostih učenca, ki se
nanašajo na: telesno višino, voluminoznost telesa, hitrost alternativnih gibov,
eksplozivno moč, koordinacijo gibanja telesa, fizično vzdržljivost trupa,
gibljivost, mišično vzdržljivost ramenskega obroča in rok, sprintersko hitrost
in vzdržljivost v submaksimalnem kontinuiranem naprezanju.
Osebni podatki iz 3. točke prvega odstavka
tega člena se zbirajo v soglasju s starši oziroma skrbniki učencev.
Zbirka podatkov iz 4. točke prvega odstavka
tega člena obsega poleg podatkov iz 1. in 2. točke prvega odstavka tega člena še:
-
družinsko in socialno anamnezo,
-
razvojno anamnezo,
-
diagnostične postopke,
-
postopke strokovne pomoči in
-
strokovna mnenja drugih inštitucij: centrov za socialno delo,
zdravstvenih inštitucij domov, svetovalnih centrov oziroma vzgojnih
posvetovalnic.
Osebni podatki iz 4. točke se zbirajo v soglasju
s starši učencev, razen v primeru, ko je učenec v družini ogrožen in ga je
potrebno zavarovati.
Svetovalni delavci so podatke iz 4. točke
dolžni varovati kot poklicno skrivnost. Te podatke so kot poklicno skrivnost
dolžni varovati tudi drugi strokovni delavci, ki so jim podatki posredovani
zaradi narave njihovega dela.
Evidenca šoloobveznih otrok, ki jo vodi
šolska uprava v skladu z drugim odstavkom 48. člena tega zakona, obsega:
-
podatke o otroku: ime in priimek ter EMŠO, datum rojstva, naslov prebivališča,
ter
-
podatke o starših: ime in priimek, naslov prebivališča.
Evidenca učencev, ki opravljajo nacionalno
preverjanje znanja, vsebuje:
-
ime in priimek učenca ter EMŠO, spol, datum, kraj in državo rojstva,
-
osnovno šolo, na kateri učenec opravlja nacionalno preverjanje znanja,
ter razred in oddelek,
-
šolsko leto, v katerem učenec opravlja nacionalno preverjanje znanja,
-
seznam predmetov, iz katerih učenec opravlja nacionalno preverjanje
znanja,
-
dosežke učenca na nacionalnem preverjanju znanja.
Evidenco iz tega odstavka vodi Državni
izpitni center.
96. člen
(način zbiranja podatkov)
Osnovna šola zbira podatke iz 1., 2., 3. in 4. točke prvega odstavka prejšnjega člena neposredno od posameznikov, na katere se podatki
nanašajo.
97. člen
(namen in uporaba zbirk podatkov)
Osebni podatki učencev iz zbirk podatkov iz
95. člena se zbirajo, obdelujejo, shranjujejo in uporabljajo za potrebe
obveznega izobraževanja in posredujejo ministrstvu, pristojnemu za šolstvo, za
izvajanje z zakonom določenih nalog ter Državnemu izpitnemu centru za izvajanje
nacionalnega preverjanja znanja.
Za potrebe znanstveno-raziskovalnega dela
in pri izdelavi statističnih analiz se smejo osebni podatki uporabljati in
objavljati tako, da identiteta učenca ni razvidna.
98. člen
(shranjevanje zbirk podatkov)
Zbirke podatkov o učencu, napredovanju,
izdanih spričevalih in drugih listinah se hranijo trajno, ostali podatki iz
zbirk podatkov, ki jih vodi osnovna šola, pa se hranijo eno leto po zaključku
šolanja učenca.
99. člen
(izvršilni predpis)
Podrobnejša navodila o načinu zbiranja
podatkov, o delavcih šole, ki so pooblaščeni za uporabo podatkov, vsebovanih v
posameznih zbirkah, o načinu evidentiranja uporabe in posredovanja osebnih
podatkov, o načinu njihovega uničenja po poteku roka uporabe in druge postopke
in ukrepe zavarovanja podatkov predpiše minister.
X. NADZOR
100. člen
(nadzor)
Nadzor nad zakonitostjo dela osnovne šole
in nadzor nad izvajanjem vzgojno-izobraževalnega dela se opravlja v skladu z
zakonom o šolski inšpekciji.
XI. KAZENSKE DOLOČBE
101. člen
(odgovorna oseba)
Z denarno kaznijo najmanj 50.000 tolarjev
se za prekršek kaznuje odgovorna oseba osnovne šole, če:
-
ne izvaja vzgojno-izobraževalnega dela v obsegu, ki ga določa predmetnik
in učni načrt (29. in 30. člen tega zakona),
-
ne izvaja vzgojno-izobraževalnega dela po letnem delovnem načrtu (31. člen
tega zakona),
-
za učence s posebnimi potrebami iz prvega odstavka 12. člena tega zakona
ne izvaja vzgojno-izobraževalnega dela v skladu z odločbo o usmeritvi,
-
v nasprotju s tem zakonom odkloni vpis otroka iz svojega šolskega
okoliša oziroma če odkloni vpis otroka s posebnimi potrebami iz prvega odstavka
12. člena tega zakona, kot je določeno v odločbi o usmeritvi (48. in 49. člen tega zakona) ali
-
ne vodi predpisanih zbirk podatkov (95. člen tega zakona).
102. člen
(starši)
Z denarno kaznijo od 10.000 tolarjev do
50.000 tolarjev se za prekršek kaznujejo starši, če:
-
ne vpišejo otroka v osnovno šolo v skladu s 45. in 49. členom tega zakona, oziroma ne vpišejo otroka s posebnimi potrebami iz prvega odstavka 12.
člena tega zakona v skladu z odločbo o usmeritvi v program ali
-
ne zagotovijo otroku izpolnitve osnovnošolske obveznosti (4. člen tega
zakona).
_________
Zakon o osnovni šoli – ZOsn (Uradni list RS, št. 12/96)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»XII. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
103. člen
(izpopolnjevanje
znanja)
Učitelji, ki bodo poučevali v prvem razredu
osnovne šole in so si pridobili ustrezno izobrazbo po študijskih programih, ki
so bili sprejeti pred uveljavitvijo tega zakona, morajo na podlagi posebnega
programa za izpopolnjevanje izkazati znanje, potrebno za izvajanje programa
osnovne šole po tem zakonu.
Če ni ustreznega visokošolskega programa za
izpopolnjevanje iz prejšnjega odstavka, določi program za pridobitev znanja,
potrebnega za izvajanje programa osnovne šole po tem zakonu, minister po
predhodnem mnenju Sveta za visoko šolstvo Republike Slovenije.
Vključevanje v program za izpopolnjevanje
se prične zagotavljati v okviru nenehnega strokovnega izobraževanja in
usposabljanja učiteljev najkasneje v šestih mesecih po uveljavitvi tega zakona.
104. člen
(predmetnik in
učni načrt)
Predmetnik in učni načrt v skladu s tem
zakonom določi pristojni organ najkasneje do 1. 9. 1997.
105. člen
(postopno
izvajanje programa)
Izvajanje programa osnovne šole po tem
zakonu se uvaja postopoma.
V šolskih letih 1998/1999, 1999/2000 in
2000/2001 se lahko uvede na osnovnih šolah, ki imajo dovolj prijavljenih učencev
in izpolnjujejo kadrovske, prostorske in druge pogoje in imajo za izvajanje
programa dovoljenje ministra.
Pogoje iz prejšnjega odstavka tega člena,
postopek ugotavljanja izpolnjevanja pogojev in izdaje dovoljenja določi
minister najkasneje do 1. 9. 1997.
Do začetka šolskega leta 2001/2002 morajo
država in lokalne skupnosti zagotoviti pogoje za izvajanje osnovnošolskega
izobraževanja po tem zakonu na vseh osnovnih šolah v državi.
106. člen
(prostovoljen
vpis)
Starši lahko vpišejo otroke, ki bodo v
koledarskih letih 1998, 1999 in 2000 dopolnili 6 let, v 1. razred osnovne šole
po tem zakonu prostovoljno.
Starši lahko vpišejo otroka po prejšnjem
odstavku v skladu s 48. členom tega zakona.
107. člen
(izvajanje
pouka za učence 6. razreda)
V šolskih letih 1998/1999, 1999/2000 in
2000/2001 se začne izvajati pouk po programu osnovne šole v skladu s tem
zakonom za vse učence 6. razreda na šolah, ki imajo dovoljenje ministra in
soglasje staršev.
V šolskem letu 2001/2002 se prične izvajati
program iz prejšnjega odstavka za vse učence v državi, ki so vpisani v 6.
razred osnovne šole.
108. člen
(zaključno
preverjanje znanja)
Za učence iz drugega odstavka 105. člena
tega zakona se na koncu 5. razreda opravi preverjanje znanja v skladu s tretjim
odstavkom 64. člena tega zakona.
Učenci, ki so pričeli obiskovati 1. razred
osnovne šole najkasneje v šolskem letu 1995/1996, opravljajo zaključno
preverjanje znanja v skladu s tem zakonom prostovoljno.
Učenci, ki bodo pričeli obiskovati 1.
razred v šolskem letu 1996/1997, obvezno opravljajo zaključno preverjanje
znanja v skladu s tem zakonom.
109. člen
(izpolnitev
osnovnošolske obveznosti)
Kdor je izpolnil osnovnošolsko obveznost po
predpisih, veljavnih do uveljavitve tega zakona, jo je izpolnil tudi v skladu s
tem zakonom.
110. člen
(podzakonski
predpisi)
Podzakonske predpise po tem zakonu sprejme
minister v enem letu po uveljavitvi tega zakona.
Do uveljavitve predpisov iz prejšnjega
odstavka se uporabljajo do sedaj veljavni izvršilni predpisi, razen določb, ki
so v nasprotju s tem zakonom, in sicer:
-
pravilnik o šolskem koledarju za osnovne šole (Uradni list SRS, št.
20/80, 24/81, 24/83, 36/85, 36/86 in Uradni list RS, št. 22/90, 24/91-I in
36/93),
-
pravilnik o ocenjevanju in napredovanju učencev v osnovni šoli (Uradni
list SRS, št. 20/80, 1/82 in 38/89),
-
pravilnik o pedagoški dokumentaciji v osnovni šoli (Uradni list SRS, št.
20/80, 16/82, 7/87 in Uradni list RS, št. 44/92),
-
pravilnik o dokumentaciji za nostrifikacijo v tujini pridobljenih
šolskih spričeval (Uradni list SRS, št. 34/84 in 36/84),
-
pravilnik o stalnem izobraževanju in izpopolnjevanju delavcev v
vzgojno-varstvenih organizacijah in osnovnih šolah (Uradni list SRS, št.
20/80),
-
sklep o sprejemu smernic za delo osnovnih šol in učnih načrtov za pouk
fakultativnih predmetov (Uradni list SRS, št. 35/82) in
-
sklep o delu programa življenja in dela osnovne šole (Uradni list SRS,
št. 18/83).
111. člen
(predpisi, ki
prenehajo veljati)
Z uveljavitvijo tega zakona preneha veljati
zakon o osnovni šoli (Uradni list SRS, št. 5/80, 29/86, 31/86 in Uradni list
RS, št. 12/91-I) razen določb, ki so vezane na izvajanje programa življenja in
dela osnovne šole in se uporabljajo za učence, ki se v ta program vpisujejo do
šolskega leta 2001/2002 in prenehajo veljati, ko ti učenci zaključijo
osnovnošolsko izobraževanje oziroma izpolnijo osnovnošolsko obveznost.
112. člen
(veljavnost
zakona)
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
_________
Zakon o spremembah zakona o osnovni šoli – ZOsn-A
(Uradni list RS, št. 33/97)
spreminja 104. člena zakona tako, da se glasi:
»104. člen
(predmetnik in
učni načrt)
Predmetnik in učni načrt v skladu s tem
zakonom določi pristojni organ najkasneje do 1. 9. 1998.«;
spreminja 105. člena zakona tako, da se glasi:
»105. člen
(postopno
izvajanje programa)
Izvajanje programa osnovne šole po tem
zakonu se uvaja postopoma.
V šolskih letih 1999/2000, 2000/2001 in
2001/2002 se lahko uvede na osnovnih šolah, ki imajo dovolj prijavljenih
učencev in izpolnjujejo kadrovske, prostorske in druge pogoje in imajo za
izvajanje programa dovoljenje ministra.
Pogoje iz prejšnjega odstavka tega člena,
postopek ugotavljanja izpolnjevanja pogojev in izdaje dovoljenja določi minister
najkasneje do 1. 9. 1998.
Do začetka šolskega leta 2002/2003 morajo
država in lokalne skupnosti zagotoviti pogoje za izvajanje osnovnošolskega
izobraževanja po tem zakonu na vseh osnovnih šolah v državi.«;
spreminja 106. člena zakona tako, da se glasi:
»106. člen
(prostovoljen
vpis)
Starši lahko vpišejo otroke, ki bodo v
koledarskih letih 1999, 2000 in 2001 dopolnili 6 let, v 1. razred osnovne šole
po tem zakonu prostovoljno.
Starši lahko vpišejo otroka po prejšnjem
odstavku v skladu s 48. členom tega zakona.«;
spreminja 107. člena zakona tako, da se glasi:
»107. člen
(izvajanje
pouka za učence 6. razreda)
V šolskih letih 1999/2000, 2000/2001 in
2001/2002 se začne izvajati pouk po programu osnovne šole v skladu s tem
zakonom za vse učence 6. razreda na šolah, ki imajo dovoljenje ministra in
soglasje staršev.
V šolskem letu 2002/2003 se prične izvajati
program iz prejšnjega odstavka za vse učence v državi, ki so vpisani v 6.
razred osnovne šole.«;
spreminja 108. člena zakona tako, da se glasi:
»108. člen
(zaključno
preverjanje znanja)
Učenci, ki so pričeli obiskovati 1. razred
osnovne šole najkasneje v šolskem letu 1996/1997 opravljajo zaključno
preverjanje znanja v skladu s tem zakonom prostovoljno.
Učenci, ki bodo pričeli obiskovati 1.
razred v šolskem letu 1997/1998, obvezno opravljajo zaključno preverjanje
znanja v skladu s tem zakonom.«;
spreminja 111. člena zakona tako, da se glasi:
»111. člen
(predpisi, ki
prenehajo veljati)
Z uveljavitvijo tega zakona preneha veljati
zakon o osnovni šoli (Uradni list SRS, št. 5/80, 29/86, 31/86 in Uradni list
RS, št. 12/91-I) razen določb, ki so vezane na izvajanje programa življenja in
dela osnovne šole in se uporabljajo za učence, ki se v ta program vpisujejo do
šolskega leta 2002/2003 in prenehajo veljati, ko ti učenci zaključijo
osnovnošolsko izobraževanje oziroma izpolnijo osnovnošolsko obveznost.«;
ter vsebuje naslednjo končno določbo:
»7. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
_________
Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o osnovni šoli
– ZOsn-B (Uradni list RS, št. 59/01)
spreminja 103. člen zakona tako, da se glasi:
»103. člen
(izpopolnjevanje
znanja)
Učitelji, ki bodo poučevali v prvem razredu
osnovne šole in so si pridobili ustrezno izobrazbo po študijskih programih, ki
so bili sprejeti pred uveljavitvijo tega zakona, morajo na podlagi posebnega
programa za izpopolnjevanje izkazati znanje, potrebno za izvajanje programa osnovne
šole po tem zakonu.
Če ni ustreznega visokošolskega programa za
izpopolnjevanje iz prejšnjega odstavka, določi program za pridobitev znanja,
potrebnega za izvajanje programa osnovne šole po tem zakonu, minister po
predhodnem mnenju Sveta za visoko šolstvo Republike Slovenije.
V program iz prvega odstavka se lahko
vključijo učitelji in vzgojitelji predšolskih otrok, ki v skladu s 146. členom
zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (Uradni list RS,
št. 12/96 in 23/96) oziroma 56. členom zakona o vrtcih (Uradni list RS, št.
12/96 in 44/00) lahko opravljajo delo učitelja v prvem razredu osnovne šole
oziroma vzgojitelja v vrtcu.
Vključevanje v program za izpopolnjevanje
se prične zagotavljati v okviru nenehnega strokovnega izobraževanja in
usposabljanja učiteljev najkasneje v šestih mesecih po uveljavitvi tega zakona.«;
spreminja 105. člen zakona tako, da se glasi:
»105. člen
(postopno
izvajanje programa)
Izvajanje programa osnovne šole po tem
zakonu se uvaja postopoma.
V šolskih letih 1999/2000, 2000/2001 in
2001/2002 ter 2002/2003 se lahko uvede na osnovnih šolah, ki imajo dovolj
prijavljenih učencev in izpolnjujejo kadrovske, prostorske in druge pogoje in
imajo za izvajanje programa dovoljenje ministra.
Pogoje iz prejšnjega odstavka tega člena,
postopek ugotavljanja izpolnjevanja pogojev in izdaje dovoljenja določi
minister najkasneje do 1. 9. 1998.
Do začetka šolskega leta 2003/2004 morajo
država in lokalne skupnosti zagotoviti pogoje za izvajanje osnovnošolskega
izobraževanja po tem zakonu na vseh osnovnih šolah v državi.«;
spreminja 106. člen zakona tako, da se glasi:
»106. člen
(prostovoljen
vpis)
Starši lahko vpišejo otroke, ki bodo v
koledarskih letih 1999, 2000 in 2001 ter 2002 dopolnili 6 let, v 1. razred
osnovne šole po tem zakonu prostovoljno.
Starši lahko vpišejo otroka po prejšnjem
odstavku v skladu s 48. členom tega zakona.«;
spreminja 107. člen zakona tako, da se glasi:
»107. člen
(izvajanje
pouka za učence 6. razreda)
V šolskih letih 1999/2000, 2000/2001 in
2001/2002 ter 2002/2003 se začne izvajati pouk po programu osnovne šole v
skladu s tem zakonom za vse učence 6. razreda na šolah, ki imajo dovoljenje
ministra in soglasje staršev.
V šolskem letu 2003/2004 se prične izvajati
program iz prejšnjega odstavka za vse učence v državi, ki so vpisani v 6.
razred osnovne šole.«;
spreminja 108. člen zakona tako, da se glasi:
»108. člen
(zaključno
preverjanje znanja)
Učenci, ki so pričeli obiskovati 1. razred
osnovne šole najkasneje v šolskem letu 1997/1998 opravljajo zaključno preverjanje
znanja v skladu s tem zakonom prostovoljno.
Učenci, ki bodo pričeli obiskovati 1.
razred v šolskem letu 1998/1999, obvezno opravljajo zaključno preverjanje
znanja v skladu s tem zakonom.«;
spreminja 111. člen zakona tako, da se glasi:
»111. člen
(predpisi, ki
prenehajo veljati)
Z uveljavitvijo tega zakona preneha veljati
zakon o osnovni šoli (Uradni list SRS, št. 5/80, 29/86, 31/86 in Uradni list
RS, št. 12/91-I) razen določb, ki so vezane na izvajanje programa življenja in
dela osnovne šole in se uporabljajo za učence, ki se v ta program vpisujejo do
šolskega leta 2003/2004 in prenehajo veljati, ko ti učenci zaključijo
osnovnošolsko izobraževanje oziroma izpolnijo osnovnošolsko obveznost.«;
ter vsebuje naslednjo končno določbo:
»20. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
_________
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o osnovni šoli
– ZOsn-C (Uradni list RS, št. 71/04)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»3. člen
Ta zakon začne veljati naslednji dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
_________
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o osnovni šoli
– ZOsn-D (Uradni list RS, št. 53/05)
spreminja 108. člen zakon tako, da se glasi:
»108. člen
(zaključno
preverjanje znanja)
Učenci, ki so pričeli obiskovati 1. razred
osnovne šole najkasneje v šolskem letu 1997/1998 opravljajo zaključno
preverjanje znanja v skladu s tem zakonom prostovoljno.«;
ter vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
11. člen
Podzakonski akt iz osmega odstavka 64.
člena zakona izda minister najkasneje v treh mesecih po uveljavitvi tega
zakona.
12. člen
Ta zakon začne veljati naslednji dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporabljati pa se začne 1. 9. 2005.
Do začetka uporabe tega zakona se uporabljajo določbe Zakona o osnovni šoli
(Uradni list RS, št. 12/96, 33/97, 59/01 in 71/04).«.