Neuradno prečiščeno besedilo, ki vsebuje to spremembo:
Opozorilo: Neuradno prečiščeno besedilo
predpisa predstavlja zgolj informativni delovni pripomoček, glede katerega
organ ne jamči odškodninsko ali kako drugače.
Neuradno prečiščeno besedilo Zakona o izvajanju rejniške
dejavnosti obsega:
- Zakon
o izvajanju rejniški dejavnosti – ZIRD (Uradni list RS, št. 110/02 z dne 18.
12. 2002),
- Odločbo
o razveljavitvi 55. člena Zakona o izvajanju rejniške dejavnosti, sklep o
zavrnitvi pobude za začetek postopka za oceno ustavnosti drugega odstavka 31.
člena, 44., 51. in 53. člena Zakona o izvajanju rejniške dejavnosti ter sklep o
zavrženju pobude za začetek postopka za oceno ustavnosti 24. člena Zakona o
izvajanju rejniške dejavnosti (Uradni list RS, št. 56/06 z dne 30. 5. 2006),
- Zakon
o usklajevanju transferjev posameznikom in gospodinjstvom v Republiki Sloveniji
– ZUTPG (Uradni list RS, št. 114/06 z dne 9. 11. 2006),
- Zakon
o pokojninskem in invalidskem zavarovanju – ZPIZ-2 (Uradni list RS, št. 96/12 z
dne 14. 12. 2012),
- Zakon
o spremembah in dopolnitvah Zakona o izvajanju rejniški dejavnosti – ZIRD-A
(Uradni list RS, št. 109/12 z dne 31. 12. 2012).
ZAKON
O IZVAJANJU REJNIŠKE DEJAVNOSTI
(ZIRD)
(neuradno prečiščeno besedilo št. 4)
I. UVODNE DOLOČBE
1. člen
(1) Ta zakon ureja pogoje, ki jih mora
izpolnjevati oseba, ki želi izvajati rejniško dejavnost, postopek pridobitve
dovoljenja za izvajanje te dejavnosti, način izvajanja rejniške dejavnosti,
spremljanje izvajanja te dejavnosti in njeno financiranje ter
druga vprašanja, povezana z izvajanjem rejniške dejavnosti.
(2) V zakonu uporabljani izrazi rejnik, otrok, kandidat, sorodnik, socialni delavec in drugi izrazi, zapisani v
moški spolni slovnični obliki, so uporabljani kot nevtralni za moške in ženske.
2. člen
(1) Rejništvo je posebna oblika varstva in
vzgoje otrok, nameščenih v rejniško družino na podlagi zakona, ki ureja
družinska razmerja ali drugega zakona in je namenjeno otrokom, ki začasno ne
morejo prebivati v biološki družini.
(2) Rejniška dejavnost je dejavnost
rejniških družin, ki izvajajo rejništvo. Izvajanje rejniške dejavnosti je
enotno urejeno za vse rejnike, če ni s tem zakonom drugače določeno.
(3) Rejnik je oseba, ki izvaja rejniško
dejavnost pod pogoji, ki jih predpisuje ta zakon in v skladu z zakonom, ki
ureja družinska razmerja.
(4) Rejniška družina je družina, v kateri
se izvaja rejniška dejavnost. Sestavljajo jo rejnik in vse osebe, ki živijo z
rejnikom.
(5) Otrok je mladoletna oseba, ki se namesti v rejniško družino na
podlagi odločbe o namestitvi otroka v rejništvo.
(6) Center otroka je tisti center za
socialno delo, ki je v skladu z določbami zakona, ki ureja socialno varstvo,
krajevno pristojen za mladoletno osebo ali osebo, ki iz razlogov, določenih v
tem zakonu, ostane v rejniški družini po polnoletnosti.
(7) V rejnino se
šteje povračilo stroškov za oskrbo otroka (v
nadaljnjem besedilu: oskrbnina) in plačilo za opravljeno delo rejnika (v
nadaljnjem besedilu: plačilo dela).
3. člen
(1) Ministrstvo, pristojno za družino (v
nadaljnjem besedilu: ministrstvo) vodi listo kandidatov za imenovanje komisij
po tem zakonu. Listo sestavljajo vsi strokovni delavci centrov za socialno delo
v Republiki Sloveniji za področje rejništva, ki so razdeljeni v šest podskupin
po teritorialnem načelu. Vsaka podskupina na svojem območju izbere tudi enega
rejnika in eno strokovno usposobljeno osebo za delo z otroki, ki se jih vpiše
na listo.
(2) Iz liste iz prejšnjega odstavka se
oblikujejo naslednje komisije: komisija za izbor kandidatov za izvajanje
rejniške dejavnosti, komisija za priznanja ter komisije za določitev znižanega
normativa in zvišanja plačila dela.
(3) Natančnejše kriterije za sestavo
komisij, imenovanje članov in način dela komisij iz prejšnjega odstavka
predpiše minister, pristojen za družino (v nadaljnjem besedilu: minister).
4. člen
Sredstva za izvajanje rejniške dejavnosti
se zagotavljajo v proračunu Republike Slovenije.
II. POGOJI, KI JIH MORA IZPOLNJEVATI OSEBA, KI ŽELI
IZVAJATI REJNIŠKO DEJAVNOST
5. člen
(1) Oseba, ki želi izvajati rejniško
dejavnost, mora:
-
imeti stalno prebivališče v Republiki Sloveniji,
-
imeti zaključeno vsaj poklicno oziroma strokovno izobrazbo,
-
biti polnoletna.
(2) V izjemnih primerih, če se glede na vse
okoliščine ugotovi, da je to nedvomno v otrokovo
korist, lahko izvaja rejniško dejavnost tudi oseba, ki ima nižjo izobrazbo od
izobrazbe, kot je določena v prejšnjem odstavku.
6. člen
Rejnik ne more biti:
-
oseba, ki ji je odvzeta roditeljska pravica,
-
oseba, ki živi skupaj z osebo, kateri je odvzeta roditeljska pravica,
-
oseba, ki ji je odvzeta poslovna sposobnost,
-
oseba, ki je bila pravnomočno obsojena zaradi naklepnega kaznivega
dejanja, ki se preganja po uradni dolžnosti ali zaradi kaznivega dejanja zoper
življenje in telo ter kaznivega dejanja zoper spolno nedotakljivost, za
katerega se storilec preganja na predlog;
-
oseba, ki živi skupaj z osebo, ki je bila pravnomočno obsojena zaradi
naklepnega kaznivega dejanja, ki se preganja po uradni dolžnosti ali zaradi
kaznivega dejanja zoper življenje in telo ter kaznivega dejanja zoper spolno
nedotakljivost, za katerega se storilec preganja na predlog.
7. člen
(1) Otrokov sorodnik lahko izvaja rejniško
dejavnost, če center otroka glede na okoliščine posameznega primera ugotovi, da
je to v otrokovo korist.
(2) Za otrokove sorodnike se po tem zakonu
štejejo: stara mati, stari oče, stric, teta, brat in sestra.
III. POSTOPEK PRIDOBITVE DOVOLJENJA ZA IZVAJANJE
REJNIŠKE DEJAVNOSTI
8. člen
(1) Oseba, ki želi izvajati rejniško
dejavnost, vloži vlogo za izvajanje rejniške dejavnosti z ustreznimi dokazili
pri krajevno pristojnem centru za socialno delo glede na njeno stalno
prebivališče (v nadaljnjem besedilu: center rejnika).
(2) Vlogo iz prejšnjega odstavka vloži
kandidat, ki želi izvajati rejniško dejavnost, na posebnem obrazcu.
9. člen
(1) Center rejnika po prejemu vloge iz
prejšnjega člena ugotovi, ali kandidat izpolnjuje pogoje iz 5. člena tega
zakona in ni katerega od zadržkov iz 6. člena tega zakona.
(2) Center rejnika izdela oceno o
primernosti kandidata in njegove družine za izvajanje rejniške dejavnosti (v
nadaljnjem besedilu: ocena) ob upoštevanju kriterijev iz 31. člena tega zakona.
10. člen
Ministrstvo vsako leto najkasneje do konca
septembra določi, glede na potrebe po rejništvu, potrebno število novih
rejnikov in o tem seznani vse centre za socialno delo.
11. člen
Center rejnika pošlje ministrstvu vloge in
ocene za posamezne kandidate, ki želijo izvajati rejniško dejavnost, najkasneje
do konca leta.
12. člen
(1) Komisija za izbor kandidatov za
izvajanje rejniške dejavnosti iz 3. člena tega zakona izmed vseh prejetih vlog
kandidatov izbere določeno število kandidatov, ki ustreza potrebam iz 10. člena
tega zakona.
(2) Komisija iz prejšnjega odstavka napoti
izbrane kandidate na usposabljanje za izvajanje rejništva.
(3) Vsebino, izvajalca in trajanje
usposabljanja predpiše minister.
(4) Sredstva, potrebna za usposabljanje, se
zagotavljajo v proračunu Republike Slovenije.
13. člen
Na podlagi v celoti zaključenega usposabljanja ministrstvo izda kandidatom dovoljenja
za izvajanje rejniške dejavnosti (v nadaljnjem besedilu: dovoljenje) in jih
vpiše v evidenco izdanih dovoljenj.
14. člen
(1) Otrokovemu sorodniku iz 7. člena tega
zakona ni potrebno kandidirati za izvajanje rejniške dejavnosti po določbah
tega zakona.
(2) Ministrstvo izda otrokovemu sorodniku
dovoljenje le na podlagi njegove vloge iz drugega odstavka 8. člena tega
zakona ter pisne in obrazložene ugotovitve centra otroka, da
je tovrstna oblika rejništva v otrokovo korist in ga vpiše v evidenco izdanih
dovoljenj.
(3) Izjemoma lahko ministrstvo izda
dovoljenje tudi osebi, ki ni kandidirala za izvajanje rejniške dejavnosti po
določbah tega zakona in ni otrokov sorodnik iz 7. člena tega zakona, če je
otroku zaradi njegovih potreb le s tovrstno obliko rejništva mogoče zagotoviti
varstvo in vzgojo v največjo otrokovo korist. Ministrstvo izda dovoljenje na
podlagi njegove vloge iz drugega odstavka 8. člena tega zakona ter pisne in
obrazložene ugotovitve centra otroka, da je le tovrstna oblika varstva in
vzgoje v največjo otrokovo korist.
15. člen
Ministrstvo vodi evidenco izdanih
dovoljenj, ki vsebuje osebne podatke rejnikov.
16. člen
(1) Rejniku preneha dovoljenje, če:
-
odjavi izvajanje rejniške dejavnosti,
-
se opravi odvzem dovoljenja,
-
umre.
(2) Odvzem dovoljenja se opravi, če:
-
center rejnika poda predlog za odvzem dovoljenja, ker rejnik izvaja
rejniško dejavnost v nasprotju s koristmi otroka,
-
se ugotovi, da je nastopil kateri izmed razlogov iz 6. člena tega
zakona,
-
rejnik ne opravi obveznega dopolnilnega usposabljanja v skladu z 28.
členom tega zakona,
-
rejnik ne začne izvajati rejniške dejavnosti v treh letih od pridobitve
dovoljenja,
-
center rejnika poda predlog za odvzem dovoljenja, ker rejnik po
strokovni oceni centra ni več primeren za izvajanje rejniške dejavnosti,
-
rejnik pet let ni imel nameščenega otroka.
(3) V primerih iz prvega odstavka tega
člena ministrstvo rejnika izbriše iz evidence izdanih dovoljenj.
17. člen
Minister predpiše vsebino vloge iz 8. člena
tega zakona, vrste dokazil, ki jih je potrebno priložiti vlogi ter kriterije za
delo komisije za izbor kandidatov za izvajanje rejniške dejavnosti.
IV. POGOJI IN POSTOPEK ZA IZVAJANJE REJNIŠKE DEJAVNOSTI
KOT POKLIC
18. člen
(1) Rejnik lahko izvaja rejniško dejavnost
kot edini poklic (v nadaljnjem besedilu: rejniška dejavnost kot poklic), če
izpolnjuje pogoje, ki jih določa ta zakon, in je vpisan v register iz 19. člena
tega zakona.
(2) Rejnik, ki želi izvajati rejniško
dejavnost kot poklic, vloži vlogo za izvajanje rejniške dejavnosti kot poklic
pri centru rejnika.
(3) Rejnik, ki želi izvajati rejniško
dejavnost kot poklic, mora imeti dovoljenje in ne sme biti v delovnem razmerju,
biti družbenik zasebne družbe ali zavoda v Republiki Sloveniji, ki je hkrati
poslovodna oseba, opravljati druge dejavnosti kot edini ali glavni poklic, na
podlagi katere je vključen v obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje v
skladu s predpisi, ki urejajo pokojninsko in invalidsko zavarovanje.
19. člen
(1) Center rejnika pošlje vlogo za izvajanje
rejniške dejavnosti kot poklic, skupaj s prilogami, ministrstvu.
(2) Ministrstvo po pregledu vloge in
dokazil iz prejšnjega odstavka ugotovi ali rejnik izpolnjuje pogoje za
izvajanje rejniške dejavnosti kot poklic.
(3) Rejnike, ki izpolnjujejo pogoje, ministrstvo
vpiše v register izvajanja rejniške dejavnosti kot poklic (v nadaljnjem
besedilu: register) ter jim izda potrdilo o vpisu.
20. člen
Register vodi ministrstvo, vanj pa se
vpisujejo osebni podatki rejnika, datum začetka izvajanja in datum prenehanja
izvajanja rejništva kot poklic.
21. člen
Izbris iz registra se opravi, če:
-
rejnik ne želi več izvajati rejniške dejavnosti kot poklic, z zadnjim
dnem, ko še izvaja rejniško dejavnost kot poklic,
-
se rejnik zaposli, postane družbenik zasebne družbe ali zavoda v
Republiki Sloveniji, ki je hkrati poslovodna oseba, prične opravljati drugo
dejavnost kot edini ali glavni poklic, na podlagi katerega je vključen v
obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje v skladu s predpisi, ki urejajo
pokojninsko in invalidsko zavarovanje, z dnem pred pričetkom zaposlitve oziroma
opravljanja druge dejavnosti,
-
rejnik ne izpolnjuje normativov, določenih s tem zakonom, z dnem, ko mu
poteče pravica iz 59. člena tega zakona,
-
rejniku preneha dovoljenje za izvajanje rejniške dejavnosti ali se
dovoljenje odvzame, z dnem prenehanja oziroma odvzema dovoljenja.
22. člen
Vsebino vloge za izvajanje rejniške
dejavnosti kot poklic predpiše minister.
V. NORMATIVI ZA IZVAJANJE REJNIŠKE DEJAVNOSTI
23. člen
(1) Rejnik ima lahko istočasno nameščene
največ tri otroke.
(2) Izjemoma ima lahko rejnik istočasno
nameščeno tudi večje število otrok, če gre za
namestitev bratov in sester ali če je namestitev otroka k določenemu rejniku v
otrokovo posebno korist.
24. člen
(1) Rejnik, ki izvaja rejniško dejavnost
kot poklic, mora imeti istočasno nameščene tri otroke, od tega vsaj dva za
obdobje celega meseca.
(2) Normativ iz prejšnjega odstavka je
lahko znižan. Razlog za znižani normativ so specifične otrokove potrebe, kot je
rejništvo za hudo bolnega otroka, otroka z motnjami v telesnem ali duševnem
razvoju, zlorabljenega, trpinčenega, vedenjsko ali osebnostno motenega otroka. V primeru znižanega normativa mora imeti rejnik nameščenega vsaj
enega otroka za obdobje celega meseca.
(3) Znižani normativ in trajanje znižanega
normativa določi komisija za določitev znižanega normativa in zvišanja plačila
dela na podlagi skupnega pisnega predloga centra otroka in centra rejnika.
VI. DOLŽNOSTI REJNIKA
25. člen
Osnovne dolžnosti rejnika so:
-
pripraviti sebe in družino na prihod otroka,
-
truditi se za čim hitrejšo prilagoditev otroka v rejnikovem domu in za
ustrezno ravnanje vseh članov rejnikove družine z otrokom,
-
nuditi pomoč otroku ob prilagajanju na novo okolje,
-
otroka pravilno negovati, vzgajati in mu nuditi primerno nastanitev,
prehrano, obleko in obutev ter šolske in osebne potrebščine,
-
nuditi otroku primerne igrače, osnovne športne pripomočke in druge
pripomočke manjše vrednosti za različne aktivnosti,
-
skrbeti za krepitev in ohranjanje zdravja otroka ter mu, če je to
potrebno, priskrbeti ustrezno zdravstveno oskrbo preko izbranega osebnega
zdravnika,
-
pridobivati informacije in sprejemati odločitve, ki so povezane z
otrokovim vsakdanjim življenjem (vpogled v ocene, seznanitev s šolskim uspehom,
odhod v šolo v naravi, odhod na počitnice, izbira osebnega zdravnika,
seznanitev z informacijami o otrokovem zdravstvenem stanju, ipd.),
-
zastopati otroka v postopku izdaje osebne izkaznice,
-
skrbeti za otrokov pravilen odnos do učenja in dela in za privzgojitev
delovnih navad,
-
skrbeti za vključitev otroka v poklicno usposabljanje ali ustrezno
zaposlitev,
-
skrbeti za izoblikovanje lastne identitete otroka,
-
pripraviti otroka na odhod iz rejniške družine.
26. člen
(1) Z namestitvijo otroka v rejništvo
ostanejo staršem ali skrbniku tiste pravice in obveznosti, določene z zakonom,
ki ureja družinska razmerja, ki so združljive z namenom rejništva, razen če te
zaradi varovanja koristi otroka staršem ali skrbniku niso odvzete ali omejene.
(2) Rejnik je
dolžan omogočati in spodbujati stike med otrokom in
starši, razen v primeru, ko so staršem stiki omejeni ali prepovedani na podlagi
odločbe pristojnega organa.
27. člen
(1) Rejnik mora vsa pomembnejša vprašanja
glede otrokove oskrbe in vzgoje urejati sporazumno z otrokovimi starši oziroma skrbnikom in s centrom otroka. V ta namen mora
sodelovati v individualni projektni skupini, ki jo center otroka imenuje za obravnavo
posameznega otroka.
(2) Rejnik je dolžan upoštevati navodila
centra otroka, centra rejnika in dogovore individualne projektne skupine.
(3) Rejnik se je dolžan vključevati tudi v
dejavnosti, ki jih v zvezi z izvajanjem rejniške dejavnosti organizira center
rejnika.
28. člen
(1) Rejnik se mora najmanj enkrat v petih
letih udeležiti usposabljanj, katerih vsebino, izvajalca in trajanje predpiše
minister.
(2) Dolžnost dodatnega usposabljanja iz
prejšnjega odstavka velja tudi za sorodnika otroka, ki izvaja rejniško
dejavnost.
(3) Sredstva, potrebna za usposabljanje, se
zagotavljajo v proračunu Republike Slovenije.
(4) Rejnik se mora enkrat letno udeležiti
tudi usposabljanja, ki ga organizira in financira center za socialno delo v
skladu z 42. členom tega zakona, razen če se udeleži drugega usposabljanja po
svoji izbiri. V tem primeru rejnik centru rejnika predloži potrdilo o udeležbi,
pri čemer stroške tega usposabljanja krije rejnik sam. V primeru vsebinske
neustreznosti takšnega usposabljanja, center rejnika ne prizna izpolnitev
pogoja iz tega člena.
VII. NALOGE CENTROV ZA SOCIALNO DELO PRI IZVAJANJU
REJNIŠKE DEJAVNOSTI
Naloge pri izboru kandidatov za
izvajanje rejniške dejavnosti
29. člen
(1) Pri pridobivanju novih rejniških družin
so se centri za socialno delo dolžni aktivno vključiti na območju, za katerega
so krajevno pristojni.
(2) Vsem zainteresiranim so dolžni
predstaviti namen rejništva, pogoje, ki jih morajo izpolnjevati rejniki,
postopke pridobitve dovoljenja za izvajanje rejniške dejavnosti, način dela v
rejništvu ter pravice in dolžnosti rejnikov.
30. člen
(1) Center za socialno delo je dolžan vsem,
ki želijo izvajati rejniško dejavnost, izročiti obrazec vloge iz 8. člena tega
zakona in jih seznaniti s postopkom za pridobitev dovoljenja.
(2) Po prejemu vloge center rejnika postopa
v skladu z 11. členom tega zakona.
31. člen
(1) Pri pripravi ocene iz 9. člena tega
zakona center rejnika preveri motive kandidata za odločitev za izvajanje
rejniške dejavnosti, pri čemer upošteva vse dejavnike, ki bi lahko tako
pozitivno kot negativno vplivali na psihosocialni razvoj otroka.
(2) Pri pripravi ocene center rejnika
ugotovi primernost bivalnih pogojev celotne družine, posebej pa prostorov in
opreme, namenjene otroku oziroma otrokom, ki bi ga/jih sprejeli v rejništvo.
(3) Pri pripravi ocene center rejnika poleg
lastnih ugotovitev upošteva tudi morebitna potrdila ali mnenja oziroma
priporočila drugih institucij.
Naloge pri izvajanju rejništva
32. člen
(1) Po odločitvi, da se določenega otroka
namesti v rejniško družino, je naloga centra otroka, da med rejniki, ki imajo
dovoljenje, izbere rejniško družino, ki ustreza potrebam otroka.
(2) Če na območju centra otroka trenutno ni
moč najti ustreznega rejnika ali namestitev otroka na tem območju ne bi bila v
korist otroka, mora center otroka najti rejnika na širšem območju, pri čemer
obvezno sodeluje s centrom rejnika.
33. člen
Za namestitev otroka v rejniško družino je
potrebno pripraviti tako otroka in njegove starše kot tudi rejnika in rejniško
družino.
34. člen
(1) Center otroka je dolžan spremljati
razvoj otroka v rejništvu ter izpolnjevanje obveznosti, dogovorjenih z rejniško
pogodbo.
(2) Center otroka po potrebi ukrepa tako,
da se v vseh primerih in na najboljši način uresničuje namen rejništva.
35. člen
(1) Center otroka mora po namestitvi otroka
v rejniško družino sestaviti individualno projektno skupino, v kateri sodeluje
strokovni delavec centra otroka, strokovni delavec centra rejnika, rejnik,
starši in otrok, razen če center otroka oceni, da udeležba glede na okoliščine
primera za otroka ne bi bila koristna. Zaradi zagotavljanja individualne in
strokovne obravnave se individualne projektne skupine vabljeni udeležijo osebno
brez pooblaščenca.
(2) Delo individualne projektne skupine
koordinira strokovni delavec centra otroka. Po potrebi se individualna
projektna skupina lahko razširi.
36. člen
(1) Individualna projektna skupina načrtuje
in predlaga ustrezno ravnanje in strokovno obravnavo otroka ter neposredno spremlja otroka v rejniški
družini. V ta namen pripravi za vsakega otroka
individualni načrt (v nadaljnjem besedilu: načrt), ki mora biti prilagojen
starosti oziroma stopnji razvoja otroka, otrokovim potrebam in mora biti
zastavljen tako, da zagotavlja celostno obravnavo in spremljanje otroka.
(2) Načrt mora biti v pisni obliki in mora
vsebovati razumno načrtovane cilje.
(3) Načrt je potrebno dopolnjevati in po
potrebi tudi spreminjati.
37. člen
(1) Individualna projektna skupina se
sestaja v skladu z načrtom in konkretnimi dogovori.
(2) Individualna projektna skupina mora
najmanj enkrat letno centru otroka predložiti pisno poročilo, v katerem
predlaga nadaljnje ukrepe v zvezi z otrokom.
38. člen
Poleg dejavnosti v okviru individualne
projektne skupine spremlja center otroka otroka z
obiski na domu, pogovori na centru, obiski v šoli in sodelovanjem z drugimi
institucijami.
39. člen
Izvajanje rejniške dejavnosti je dolžan
spremljati tudi center rejnika.
40. člen
Če otrok po
dopolnjenem 18. letu starosti še ostane v rejniški družini zaradi nadaljevanja
šolanja, je dolžnost centra otroka in centra rejnika, da pred podaljšanjem
rejniške pogodbe v skladu s tem zakonom, skupaj z otrokom in rejnikom ugotovijo, da je nadaljnje bivanje otroka v rejniški družini v korist otroka.
41. člen
Po odločitvi, da se za določenega otroka rejništvo zaključi, je naloga centra otroka, da na odhod pripravi otroka, rejniško družino in biološko družino.
Druge naloge pri izvajanju rejniške
dejavnosti
42. člen
Centri za socialno delo so dolžni na
območju, za katerega so krajevno pristojni, za vse rejnike najmanj enkrat letno
organizirati krajše usposabljanje, vzpodbujati in organizirati skupinsko delo z
udeleženimi v rejništvu in nuditi podporo s skupnostnimi oblikami dela.
43. člen
Če center rejnika ugotovi, da rejnik izvaja
rejništvo v nasprotju s koristmi otroka, mora
ministrstvu podati pisni predlog za odvzem dovoljenja z ustrezno
obrazložitvijo.
VIII. REJNIŠKA POGODBA
44. člen
Rejniška pogodba je pisna pogodba, ki jo po
izvršljivosti odločbe o namestitvi otroka v rejništvo skleneta pristojni center
otroka in rejnik za posameznega otroka.
45. člen
Rejniška pogodba določa zlasti:
-
obseg oskrbe otroka,
-
pravice in obveznosti pogodbenih strank,
-
višino in način plačevanja rejnine,
-
način in rok prenehanja rejniške pogodbe,
-
morebitne posebnosti rejništva v posameznem primeru.
46. člen
(1) Center otroka lahko podaljša veljavnost
rejniške pogodbe z rejnikom tudi po polnoletnosti osebe, vendar najdlje do
dopolnjenega 26. leta starosti:
-
če oseba zaradi motenj v telesnem in duševnem razvoju ni sposobna za
samostojno življenje in delo, če oseba ali njen skrbnik s tem soglaša;
-
če ta ostane v rejniški družini zaradi nadaljevanja šolanja, če oseba s
tem soglaša.
(2) Za osebo, za katero je bila po njeni
polnoletnosti v skladu s prejšnjim odstavkom podaljšana veljavnost rejniške
pogodbe z rejnikom zaradi motenj v telesnem in duševnem razvoju, zaradi katerih
ni sposobna za samostojno življenje in delo, center otroka najpozneje do
njenega 26. leta starosti razveže rejniško pogodbo in na podlagi soglasja osebe
ali skrbnika v skladu s 65. členom Zakona o socialnem varstvu (Uradni list RS,
št. 3/07 – uradno prečiščeno besedilo, 23/07 – popr., 41/07 – popr., 61/10 –
ZSVarPre, 62/10 – ZUPJS in 57/12) sklene pogodbo o izvajanju storitve
institucionalnega varstva v drugi družini ali na drug ustrezen način poskrbi za
njeno varstvo.
47. člen
Rejniška pogodba preneha:
-
če je prenehalo rejništvo,
-
s potekom časa, če je pogodba sklenjena za določen čas, razen če se
podaljša,
-
z odpovedjo,
-
z razvezo,
-
s smrtjo rejnika ali otroka.
48. člen
(1) Rejnik lahko odpove rejniško pogodbo z
odpovednim rokom najmanj treh mesecev, če ni v pogodbi drugače določeno.
Odpoved mora biti pisna ali dana ustno na zapisnik pri centru otroka.
(2) Na podlagi odpovedi rejniške pogodbe
center otroka izda odločbo o prenehanju rejniške pogodbe. Zoper odločbo je
dovoljena pritožba na ministrstvo.
(3) Center otroka v primeru iz prvega
odstavka tega člena odloči o namestitvi otroka v drugo rejniško družino ali o
prenehanju rejništva ali poskrbi za drugo obliko varstva in vzgoje otroka.
49. člen
(1) Center otroka razveže rejniško pogodbo
brez odpovednega roka, če:
-
nastopi kateri od razlogov iz 6. člena tega zakona,
-
se rejnik ne udeleži usposabljanj iz 28. člena tega zakona,
-
oceni, da to zahteva zaščita otrokovih koristi,
-
otrok sklene zakonsko zvezo,
-
otrok postane roditelj, razen če center oceni, da je namestitev v
rejniško družino zanj še vedno koristna,
-
rejnik ne izpolnjuje z rejniško pogodbo določenih dolžnosti ali
-
zahteva razvezo rejnik in se ugotovi, da ima za to utemeljene razloge.
(2) V primerih iz prejšnjega odstavka
center otroka izda odločbo o razvezi rejniške pogodbe. Zoper odločbo je
dovoljena pritožba na ministrstvo.
(3) Center otroka v primeru iz prvega
odstavka tega člena odloči o namestitvi otroka v drugo rejniško družino ali o
prenehanju rejništva ali poskrbi za drugo obliko varstva in vzgoje otroka.
IX. REJNINA
50. člen
(1) Rejnik je za posameznega otroka upravičen do mesečne rejnine, ki zajema oskrbnino in plačilo dela.
(2) Ob prvi namestitvi otroka je rejnik
upravičen tudi do enkratnega prejemka v višini enkratnega denarnega prejemka za
opremo novorojenca, določenega s posebnim predpisom, ki ureja družinske
prejemke, če center otroka oceni, da je ob namestitvi potreben dodaten nakup oblačil,
obutve, potrebščin in opreme za otroka.
(3) Če rejnik
izvaja rejniško dejavnosti kot poklic, mu Republika Slovenija zagotavlja
plačilo prispevkov za socialno varnost.
51. člen
(1) Oskrbnino sestavljajo sredstva za
materialne stroške za otroka in denarni prejemek v znesku otroškega dodatka,
kot je določen za najnižji dohodkovni razred za prvega otroka, ob upoštevanju
starosti in šolanja nameščenega otroka, v skladu z zakonom, ki ureja
uveljavljanje pravic iz javnih sredstev.
(2) Materialni stroški za otroka znašajo
291,27 eurov.
(3) Višina oskrbnine je sorazmerna času
bivanja otroka v rejniški družini.
52. člen
(1) Oskrbnina se zniža, če ima otrok svoje
redne prihodke, in sicer za 25 % ali 50 % materialnih stroškov, odvisno od višine prihodkov. Za redni
prihodek se po tem členu štejeta preživnina in družinska pokojnina, ki ga otrok
dejansko periodično prejema v določenem znesku. Center otroka je dolžan
narediti vse potrebno za ureditev preživnine in družinske pokojnine, do katerih
bi bil otrok lahko upravičen.
(2) Oskrbnina se zviša ob izrednih izdatkih
za potrebe otroka. Oskrbnina se zviša za znesek v
višini 25% materialnih stroškov.
(3) Oskrbnina se zviša za 25 % od
višine materialnih stroškov tudi v primerih, ko je otrok nameščen v zavod in v
vikend rejništvo ter nima rednih prihodkov, določenih v prvem odstavku tega
člena.
(4) Znižanje ali
zvišanje oskrbnine se določi v rejniški pogodbi.
(5) Pogoje za zvišanje in znižanje oskrbnine
podrobneje določi minister.
53. člen
(1) Plačilo dela rejniku znaša 123,51 eurov
za otroka.
(2) Glede na zahtevnost oskrbe, varstva in
vzgoje otroka (rejništvo za hudo bolnega otroka, otroka z motnjami v telesnem
ali duševnem razvoju, zlorabljenega otroka, trpinčenega otroka, vedenjsko ali
osebnostno motenega otroka) se lahko plačilo dela iz prejšnjega odstavka
začasno zviša za največ 50 %.
(3) Komisija za določitev znižanega
normativa in zvišanja plačila dela iz 3. člena tega zakona na podlagi meril, ki
jih določi minister, odloči o odstotku zvišanja plačila dela in trajanju
pravice do povišanega plačila dela.
(4) Pravica do zvišanega plačila dela se
lahko dodeli za največ eno leto. Pravica se lahko podaljšuje toliko časa,
kolikor trajajo razlogi za zvišanje plačila dela.
(5) Višina plačila dela je sorazmerna času
bivanja otroka v rejniški družini.
54. člen
Plačilo dela rejniku ne pripada, če za
istega otroka prejema starševsko nadomestilo po predpisih, ki urejajo
starševsko varstvo oziroma starševski dodatek po predpisih, ki urejajo
družinske prejemke.
55. člen
(razveljavljen)
56. člen
(1) Rejniku, ki izvaja rejniško dejavnost
kot poklic, se zagotovi plačilo prispevkov za socialno varnost v skladu s
posebnimi predpisi, ki urejajo plačevanje prispevkov za socialno varnost.
(2) Prispevki za socialno varnost se
plačujejo od zneska najnižje pokojninske osnove, povečane za davke in
prispevke, po predpisih o pokojninskem in invalidskem zavarovanju. (delno
prenehal veljati)
57. člen
(1) Pravica do rejnine se prizna z dnem
namestitve otroka v rejniško družino, določenim v
rejniški pogodbi. Pri izračunu se upošteva, da ima mesec 30 dni.
(2) Rejniku, ki izvaja rejniško dejavnost
kot poklic, se prizna pravica do plačila prispevkov za socialno varnost z dnem
začetka izvajanja rejniške dejavnosti kot poklic.
58. člen
(1) Pravica do rejnine preneha z dnem
prenehanja rejniške pogodbe.
(2) Pri odpovedi rejniške pogodbe rejniku
preneha pravica do rejnine z dnem, ko otrok ne prebiva več v rejniški družini.
(3) (črtan)
59. člen
Če rejnik izvaja rejniško dejavnost kot
poklic, pa ne izpolnjuje normativa iz 24. člena tega zakona, vendar ne po
njegovi krivdi, se rejniku prizna pravica do plačila prispevkov za socialno
varnost za največ šest mesecev.
60. člen
Ministrstvo izplačuje rejnine najkasneje do
15. v mesecu za tekoči mesec.
61. člen
(prenehal
veljati)
X. PRIZNANJA
62. člen
(1) Republika Slovenija podeljuje rejnikom
priznanja za dolgoletno in uspešno izvajanje rejniške dejavnosti.
(2) Minister vsako leto na predlog komisije
za priznanja iz 3. člena tega zakona podeli največ tri priznanja.
(3) Sredstva za priznanja se zagotavljajo v
proračunu Republike Slovenije.
63. člen
Natančnejše pogoje za podelitev priznanj in
postopek podeljevanja priznanj predpiše minister.
XI. ZBIRKE PODATKOV
64. člen
(1) Za potrebe izvajanja, spremljanja,
načrtovanja, razvoja rejništva, za znanstveno raziskovalne namene in za
statistične namene ministrstvo vzpostavi in vodi
centralno zbirko podatkov.
(2) Centri za socialno delo vodijo zbirke
podatkov za potrebe izvajanja rejniške dejavnosti na območju njihove krajevne
pristojnosti.
65. člen
(1) Ministrstvo in centri za socialno delo
vodijo za namene, določene v prejšnjem členu, zbirke podatkov o:
-
rejnikih,
-
rejniških družinah,
-
sklenjenih rejniških pogodbah,
-
otrocih, nameščenih v rejniške družine,
-
bioloških družinah otrok, nameščenih v rejniške družine,
-
rejninah.
(2) Ministrstvo vodi za namene,
določene v prejšnjem členu, poleg zbirk podatkov iz prejšnjega odstavka, še
zbirke podatkov o:
-
izdanih dovoljenjih,
-
prenehanju veljavnosti dovoljenj,
-
rejnikih, ki izvajajo rejniško dejavnost kot poklic.
66. člen
(1) Podatki, ki se zbirajo za namen vodenja
zbirke podatkov o rejnikih in zbirke podatkov o rejnikih, ki izvajajo rejniško
dejavnost kot poklic iz prejšnjega člena, so:
-
osebno ime,
-
datum rojstva,
-
enotna matična številka občana,
-
spol,
-
državljanstvo,
-
prebivališče,
-
zakonski stan,
-
izobrazba,
-
nekaznovanost,
-
zaposlitev,
-
podatek o obveznem zdravstvenem zavarovanju,
-
podatek o zneskih plačila prispevkov za socialno varnost,
-
davčna številka,
-
datum vloge za izvajanje rejniške dejavnosti,
-
datum začetka veljavnosti dovoljenja,
-
številka in datum izdanega dovoljenja,
-
datum prenehanja dovoljenja,
-
razlog prenehanja dovoljenja,
-
vrsta in datum izobraževanja,
-
datum vpisa v register izvajanja rejniške dejavnosti kot poklic,
-
datum izbrisa iz registra izvajanja rejniške dejavnosti kot poklic,
-
razlog izbrisa iz registra izvajanja rejniške dejavnosti kot poklic,
-
pristojni center za socialno delo,
-
datum prijave v obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje,
-
številka in datum izdanega potrdila o vpisu v register izvajanja
rejniške dejavnosti kot poklic,
-
datum odjave iz obveznega pokojninskega in invalidskega zavarovanja.
(2) Podatki, ki se zbirajo za namen vodenja
zbirke podatkov o članih rejniške družine iz prejšnjega člena, so:
-
osebno ime,
-
datum rojstva,
-
enotna matična številka občana,
-
sorodstveno razmerje družinskega člana do rejnika,
-
status (šolanje, zaposlitev, upokojitev).
(3) Podatki, ki se zbirajo za namen vodenja
zbirke podatkov o sklenjenih rejniških pogodbah in rejninah iz prejšnjega
člena, so:
-
osebno ime rejnika in otroka,
-
enotna matična številka občana rejnika in otroka,
-
prebivališče rejnika in otroka,
-
zdravstveno stanje otroka (podatek o motnji ali bolezni, zaradi katere
potrebuje posebno nego in varstvo, v skladu s posebnimi predpisi),
-
davčna številka rejnika,
-
višina rejnine,
-
številka osebnega računa rejnika.
(4) Podatki, ki se zbirajo za namen vodenja
zbirk podatkov o otrocih, nameščenih v rejniške družine iz prejšnjega člena, so:
-
osebno ime,
-
datum rojstva,
-
enotna matična številka občana,
-
spol,
-
državljanstvo,
-
prebivališče,
-
šolanje,
-
zdravstveno stanje (podatek o motnji ali bolezni, zaradi katere
potrebuje posebno nego in varstvo, v skladu s posebnimi predpisi),
-
podatek o obveznem zdravstvenem zavarovanju,
-
določenost in višina preživnine,
-
določenost in višina družinske pokojnine (številka in datum odločbe),
-
število dni namestitve,
-
izplačano nadomestilo preživnine,
-
vključenost v socialnovarstveni zavod,
-
podaljšanje roditeljske pravice,
-
davčna številka.
(5) Podatki, ki se zbirajo za namen vodenja
zbirke podatkov o članih bioloških družin otrok iz prejšnjega člena, so:
-
osebno ime,
-
rojstni podatki,
-
enotna matična številka občana,
-
sorodstveno razmerje družinskega člana do otroka,
-
prebivališče,
-
status (šolanje, zaposlitev, upokojitev),
-
podaljšanje roditeljske pravice,
-
izobrazba.
(6) Podatki, ki se zbirajo za namen vodenja
zbirk podatkov o izdanih dovoljenjih in o prenehanju veljavnosti dovoljenj iz
prejšnjega člena, so:
-
osebno ime,
-
enotna matična številka občana rejnika,
-
prebivališče rejnika,
-
datum začetka veljavnosti dovoljenja,
-
datum prenehanja veljavnosti dovoljenja.
67. člen
(1) Podatki iz prejšnjega člena se zbirajo
neposredno od posameznika za njega in za njegove družinske člane ter iz uradnih
zbirk, ki jih v Republiki Sloveniji vodijo za to pooblaščeni organi in
organizacije.
(2) Ministrstvo in centri za socialno delo
za namen izvajanja javnih pooblastil po tem zakonu brezplačno pridobivajo
osebne podatke iz prejšnjega člena iz obstoječih zbirk osebnih podatkov
naslednjih upravljavcev:
-
ministrstva, pristojnega za notranje zadeve – podatke o posamezniku,
družinskih članih in skupnem gospodinjstvu (osebno ime, datum rojstva, enotno
matično številko občana, državljanstvo, prebivališče);
-
izvajalcev vzgojne in izobraževalne dejavnosti ter ministrstva,
pristojnega za šolstvo in visoko šolstvo – podatke o vključitvi v vzgojni ali
izobraževalni zavod;
-
ministrstva, pristojnega za pravosodje – podatke o izrečenih kaznih,
varnostnih ukrepih, pogojnih obsodbah, sodnih opominih in obsodbah, s katerimi
je bila storilcem kaznivih dejanj, o katerih se vodi kazenska evidenca,
oproščena kazen, ter o njihovih pravnih posledicah; poznejše spremembe o
obsodbah, ki so bile vpisane v kazensko evidenco; podatke o izvršeni kazni in o
razveljavitvi vpisa neupravičene obsodbe;
-
Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije – podatke o
zavarovancih in uživalcih pravic iz pokojninskega in invalidskega zavarovanja;
-
Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije – podatke o obveznem
zdravstvenem zavarovanju;
-
izvajalcev zdravstvene dejavnosti – podatke o zdravstvenem stanju;
-
sklada Republike Slovenije, pristojnega za izplačilo nadomestila
preživnine – podatke o izplačanem nadomestilu preživnine;
-
centrov za socialno delo – podatke iz zbirk podatkov, vodenih pri
izvajanju nalog, ki so jim z zakonom poverjena kot javna pooblastila (vrsta in
višina pravice za otroka, določenost in višina preživnine);
-
izvajalcev socialnovarstvene dejavnosti – podatke o vključitvi v
socialnovarstveni zavod.
(3) Podatke o zdravstvenem stanju je mogoče
pridobivati le ob pisni privolitvi posameznika, na katerega se nanašajo ali
njegovega skrbnika, razen če bodo podatki uporabljeni za statistike ali znanstveno
raziskovalne namene v obliki, ki ne omogoča identifikacije posameznikov.
(4) Kadar je to mogoče, se posamezne zbirke
za izvajanje tega zakona lahko medsebojno povezujejo na podlagi enotne matične
številke občana.
68. člen
(1) Ministrstvo in centri za socialno delo,
ki odločajo o pravicah iz tega zakona, lahko podatke, ki jih dobijo od
zavezancev iz prejšnjega člena, uporabijo samo za potrebe postopka odločanja po
tem zakonu.
(2) Drugim uporabnikom lahko ministrstvo
oziroma centri za socialno delo posredujejo podatke samo, če so za njihovo
uporabo pooblaščeni z zakonom ali na podlagi pisne zahteve ali privolitve
osebe, na katero se podatki nanašajo.
69. člen
(1) Podatki iz evidenc iz 65. člena tega
zakona se hranijo 5 let po prenehanju izvajanja rejniške dejavnosti, razen
podatkov iz tretje in četrte alinee drugega odstavka 65. člena tega zakona, ki
se hranijo, dokler rejnik ne uveljavi pravice iz naslova pokojninskega in
invalidskega zavarovanja.
(2) Po poteku roka iz prejšnjega odstavka
se podatki arhivirajo.
XII. KAZENSKA DOLOČBA
(črtano)
70. člen
(črtan)
Zakon o izvajanju rejniške dejavnosti – ZIRD (Uradni
list RS, št. 110/02)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»XIII. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
71. člen
(1) Rejnik, ki že izvaja rejniško dejavnost
ali je izvajal rejniško dejavnost v zadnjem letu pred uveljavitvijo tega
zakona, lahko nadaljuje z izvajanjem rejniške dejavnosti tudi če ne izpolnjuje
pogojev iz 5. člena tega zakona.
(2) Center rejnika posreduje ministrstvu
podatke o rejnikih iz prejšnjega odstavka zaradi vpisa v evidenco izdanih
dovoljenj.
(3) Ministrstvo izda rejniku dovoljenje in
ga vpiše v evidenco izdanih dovoljenj v roku šestih mesecev od dneva prejema
posamezne vloge.
72. člen
(1) Rejnike, ki so pred uveljavitvijo tega
zakona že izvajali rejniško dejavnost kot edini poklic, ministrstvo vpiše v
register, če izpolnjujejo normative iz 24. člena tega zakona.
(2) Komisija za določitev znižanega
normativa in zvišanja plačila dela preveri izpolnjevanje normativov iz
prejšnjega odstavka v roku šestih mesecev po uveljavitvi tega zakona.
73. člen
Do vpisa v register se rejnikom, ki že
izvajajo rejniško dejavnost kot edini poklic, plačujejo prispevki za socialno
varnost po predpisih, ki veljajo do uveljavitve tega zakona.
74. člen
(1) Predloge za zvišanje plačila dela iz
drugega odstavka 53. člena tega zakona za rejnike, ki že izvajajo rejniško
dejavnost po predpisih, ki veljajo do uveljavitve tega zakona, je komisija za
določitev znižanega normativa in zvišanja plačila dela dolžna obravnavati
najkasneje v roku enega leta od uveljavitve tega zakona.
(2) Zvišano plačilo dela pripada rejniku od
dneva uveljavitve tega zakona.
75. člen
Minister izda izvršilne predpise iz 3.,
12., 17., 22., 28., 52., 53. in 63. člena tega zakona v roku treh mesecev od
uveljavitve tega zakona.
76. člen
Z dnem uveljavitve tega zakona preneha
veljati drugi, tretji in četrti odstavek 160. člena, 162., 163., 164., 165.,
166., 168., 169. člen, drugi odstavek 170. člena, 171., 172., 173. in 174. člen
zakona o zakonski zvezi in družinskih razmerjih (Uradni list SRS, št. 14/89 –
prečiščeno besedilo, Uradni list RS, št. 64/2001) in zadnja alinea 98. člena
zakona o socialnem varstvu (Uradni list RS, št. 54/92, 42/94 – odločba US,
1/99, 41/99, 36/2000, 54/2000 in 26/2001).
77. člen
Ta zakon začne veljati petnajsti dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon o usklajevanju transferjev posameznikom
in gospodinjstvom v Republiki Sloveniji – ZUTPG (Uradni list RS, št. 114/06)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»10. člen
Ta zakon začne veljati 1. januarja 2007.«.
Zakon o pokojninskem in invalidskem
zavarovanju – ZPIZ-2 (Uradni list RS, št. 96/12)
vsebuje naslednjo končno določbo:
»431. člen
(začetek
veljavnosti)
Ta zakon začne veljati prvi dan naslednjega
meseca po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.«.
Zakon o izvajanju rejniške dejavnosti – ZIRD-A
(Uradni list RS, št. 109/12)
vsebuje naslednje prehodne in končne določbe:
»PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
31. člen
V šestih mesecih od dneva začetka uporabe
tega zakona center otroka razveže rejniške pogodbe za tiste osebe, ki so ob
začetku uporabe tega zakona že dopolnile 26 let in na podlagi soglasja osebe
ali skrbnika v skladu s 65. členom Zakona o socialnem varstvu (Uradni list RS,
št. 3/07 – uradno prečiščeno besedilo, 23/07 – popr., 41/07 – popr., 61/10 –
ZSVarPre, 62/10 – ZUPJS in 57/12) sklene pogodbo o izvajanju storitve
institucionalnega varstva v drugi družini ali na drug ustrezen način poskrbi za
njeno varstvo.
32. člen
Ne glede na določbo 51. člena zakona, se
materialni stroški od 1. januarja 2013 do 31. decembra 2013 priznajo v višini
282,74 eurov.
33. člen
Z dnem začetka uporabe tega zakona se
rejnine, določene z rejniškimi pogodbami, sklenjenimi pred dnevom uporabe tega
zakona, izplačajo v zneskih, določenih s tem zakonom.
34. člen
Minister v treh mesecih od dneva
uveljavitve tega zakona uskladi Pravilnik o pogojih in postopkih za izvajanje
zakona o izvajanju rejniške dejavnosti (Uradni list RS, št. 54/03 in 78/08) z
določbami tega zakona.
35. člen
(1) Ta zakon začne veljati naslednji dan po
objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporabljati pa se začne 1. januarja
2013, razen šeste alinee drugega odstavka 16. člena zakona, ki se začne
uporabljati 1. januarja 2018.
(2) Do začetka uporabe določb tega zakona
se uporabljajo določbe Zakona o izvajanju rejniške dejavnosti (Uradni list RS,
št. 110/02, 56/06 – odl. US in 114/06 – ZUTPG).«.