Opozorilo: Besedilo osnovnega predpisa
ZAKON
O UKREPIH ZA OBVLADOVANJE KRIZNIH RAZMER NA PODROČJU
OSKRBE Z ENERGIJO (ZUOKPOE)
I. SPLOŠNI DOLOČBI
1. člen
(vsebina zakona)
(1) S tem zakonom se določajo začasni ukrepi za upravljanje
povečanega tveganja pri oskrbi z energijo, ukrepi za zanesljivo oskrbo z
energijo, ukrepi za zmanjševanje uvozne odvisnosti in ukrepi za zmanjševanje
pritiskov na cene energije zaradi volatilnosti energetskih trgov.
(2) Ta zakon določa tudi obveznosti skladiščenja plina za
izvajanje Uredbe (EU) 2022/1032 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 29. junija
2022 o spremembi Uredb (EU) 2017/1938 in (ES) št. 715/2009 glede skladiščenja
plina (UL L št. 173 z dne 30. 6. 2022, str. 17; v nadaljnjem besedilu: Uredba
2022/1032/EU), odstopanja od obveznosti izpolnjevanja zahtev glede doseganja
mejnih vrednosti emisij v skladu z Direktivo 2010/75/EU Evropskega parlamenta
in Sveta z dne 24. novembra 2010 o industrijskih emisijah (celovito
preprečevanje in nadzorovanje onesnaževanja (prenovitev), (UL L št. 334 z dne
17. 12. 2010, str. 17), zadnjič popravljena s Popravkom (UL L št. 158 z dne 19.
6. 2012, str. 25) ter sproščanje varnostnih in posebnih zalog pod obvezno
minimalno raven v skladu z Direktivo Sveta 2009/119/ES z dne 14. septembra 2009
o obveznosti držav članic glede vzdrževanja minimalnih zalog surove nafte in/
ali naftnih derivatov (UL L št. 265 z dne 9. 10. 2009, str. 9), zadnjič
spremenjeno z Izvedbeno direktivo Komisije (EU) 2018/1581 z dne 19. oktobra
2018 o spremembi Direktive Sveta 2009/119/ES v zvezi z metodami izračunavanja
obveznosti vzdrževanja zalog (UL L št. 263 z dne 22. 10. 2018, str. 57).
2. člen
(pomen izrazov)
(1) Izrazi s področja energetike, ki niso opredeljeni s tem
zakonom, imajo enak pomen, kot ga določajo predpisi s področja energetike.
(2) Izrazi s področja varstva okolja, ki niso opredeljeni v
tem zakonu, imajo enak pomen, kot ga določajo predpisi s področja varstva
okolja.
II. UKREPI ZA UPRAVLJANJE POVEČANEGA TVEGANJA NA PODROČJU
DELOVANJA ELEKTROENERGETSKEGA IN PLINSKEGA SISTEMA
3. člen
(razglasitev stanj povečanega tveganja pri oskrbi z
energijo)
(1) V primeru motenj, ki jih lahko pričakujemo (v nadaljnjem
besedilu: predvidene motnje) ali motenj, ki že obstajajo zaradi razmer doma, v
regiji ali širše (v nadaljnjem besedilu: dejanske motnje), pri oskrbi z
električno energijo in plinom v Republiki Sloveniji, Vlada Republike Slovenije
(v nadaljnjem besedilu: vlada) razglasi višjo ali nižjo stopnjo tveganja pri
oskrbi z energijo.
(2) Nižja stopnja tveganja pri oskrbi z energijo pomeni
pripravo na krizo na področju oskrbe z energijo, saj so prepoznana tveganja
oziroma okoliščine, da bo zelo verjetno potrebno razglasiti stopnjo
pripravljenosti v sektorju oskrbe s plinom v skladu z Uredbo (EU) 2017/1938
Evropskega parlamenta in Sveta z dne 25. oktobra 2017 o ukrepih za
zagotavljanje zanesljivosti oskrbe s plinom in o razveljavitvi Uredbe (EU) št.
994/2010 (UL L št. 280 z dne 28. 10. 2017, str. 1) in zgodnje opozorilo v
sektorju oskrbe z električno energijo v skladu z Uredbo (EU) 2019/941
Evropskega parlamenta in Sveta z dne 5. junija 2019 o pripravljenosti na
tveganja v sektorju električne energije in razveljavitvi Direktive 2005/89/ES
(UL L št. 158 z dne 14. 6. 2019, str. 1), pri čemer se ocenjuje, da je že
potrebno obvestiti energetske družbe ter odjemalce električne energije in
zemeljskega plina preko sredstev javnega obveščanja, da naj se pripravijo na
pričakovane krizne razmere in izvedejo potrebne in možne ukrepe, kot je
sprememba poslovanja, napolnitev zalog goriv, zagotovitev dodatnih skladiščnih
kapacitet ali dobav goriv, zamenjava goriva in podobno.
(3) Višja stopnja tveganja pri oskrbi z energijo pomeni krizo
na področju oskrbe z energijo, ker so že razglašene izredne razmere pri oskrbi
s plinom na podlagi akta, ki določa postopke, vloge in odgovornosti v posamezni
stopnji krize pri oskrbi s plinom, in kadar na podlagi analize zadostnosti
skladno z Uredbo Komisije (EU) 2017/1485 z dne 2. avgusta 2017 o določitvi
smernic za obratovanje sistema za prenos električne energije (UL L št. 220 z
dne 25. 8. 2017, str. 1) sistemski operater ugotovi, da bo v določenem obdobju
prišlo do večjega pomanjkanja ponudbe električne energije v regulacijskem
območju, zaradi česar je treba izkoristiti vse domače vire za proizvodnjo
električne energije in toplote.
(4) Vlada lahko v času razglašene nižje ali višje stopnje
tveganja pri oskrbi z energijo gospodarskim družbam s področja energetike, ki
so v 100 % posredni ali neposredni lasti Republike Slovenije, predpiše izvedbo
ukrepov, ki prispevajo k zanesljivi oskrbi z energijo in s katerimi bo možno
izkoristiti vse domače vire za proizvodnjo električne energije in toplote ter
se s tem izogniti predvidenim motnjam ali skrajšati trajanje dejanskih motenj
in zmanjšati cenovni pritisk. Ukrepi vlade morajo biti potrebni in sorazmerni.
(5) Vlada vsakih sedem dni preverja upravičenost razglasitve
stopnje tveganja na področju oskrbe z energijo iz drugega in tretjega odstavka
tega člena.
4. člen
(odstopanje od mejnih vrednosti emisij)
(1) Ne glede na predpise, ki urejajo varstvo okolja, se v
času razglašene višje stopnje tveganja pri oskrbi z energijo iz tretjega
odstavka prejšnjega člena in nujne potrebe po neprekinjeni oskrbi z energijo
pri obratovanju elektrarn, naprav za soproizvodnjo toplote in elektrike ter
drugih naprav, za katere se zahteva okoljevarstveno dovoljenje (v nadaljnjem
besedilu: naprave), zaradi zamenjave goriva ne uporabljajo zahteve in pogoji iz
okoljevarstvenih dovoljenj glede določene vrste goriva, parametrov njegove
kakovosti, omejitve glede števila ur obratovanja za posamezno vrsto goriva ter
s tem povezanih mejnih vrednosti emisij.
(2) Predpisi iz prejšnjega odstavka tega člena so:
1.
Zakon o varstvu okolja (Uradni list RS, št. 44/22);
2.
Uredba o mejnih vrednostih emisije snovi v zrak iz velikih kurilnih
naprav (Uradni list RS, št. 103/15 in 44/22 – ZVO-2);
3.
Uredba o emisiji snovi v zrak iz srednjih kurilnih naprav, plinskih
turbin in nepremičnih motorjev (Uradni list RS, št. 17/18, 59/18, 44/22 – ZVO-2
in 99/22);
4.
Uredba o vrsti dejavnosti in naprav, ki povzročajo industrijske emisije
(Uradni list RS, št. 68/22);
5.
Uredba o emisiji snovi v zrak iz nepremičnih virov onesnaževanja (Uradni
list RS, št. 31/07, 70/08, 61/09, 50/13, 44/22 – ZVO-2 in 48/22);
6.
Uredba o preprečevanju večjih nesreč in zmanjševanju njihovih posledic
(Uradni list RS, št. 22/16 in 44/22 – ZVO-2);
7.
Uredba o emisiji snovi v zrak iz livarn sive litine, zlitin z železom in
jekla (Uradni list RS, št. 93/11 in 44/22 – ZVO-2);
8.
Uredba o emisiji snovi v zrak iz naprav za pridobivanje svinca in
njegovih zlitin iz sekundarnih surovin (Uradni list RS, št. 34/07 in 44/22 –
ZVO-2);
9.
Uredba o emisiji snovi v zrak iz livarn aluminija in magnezija (Uradni
list RS, št. 34/07 in 44/22 – ZVO-2);
10.
Uredba o emisiji snovi v zrak iz naprav za vroče pocinkanje (Uradni list
RS, št. 34/07 in 44/22 – ZVO-2);
11.
Uredba o emisiji snovi v zrak iz naprav za proizvodnjo aluminija z
elektrolitskim postopkom (Uradni list RS, št. 34/07, 81/07, 62/08 in 44/22 –
ZVO-2);
12.
Uredba o emisiji snovi v zrak iz naprav za proizvodnjo cementa (Uradni
list RS, št. 34/07 in 44/22 – ZVO-2);
13.
Uredba o emisiji snovi v zrak iz naprav za proizvodnjo keramike in
opečnih izdelkov (Uradni list RS, št. 34/07 in 44/22 – ZVO-2);
14.
Uredba o emisiji azbesta v zrak in pri odvajanju industrijske odpadne
vode iz naprav, v katerih se uporablja azbest (Uradni list RS, št. 117/05 in
44/22 – ZVO-2);
15.
Uredba o emisiji snovi in odstranjevanju odpadkov iz proizvodnje
titanovega dioksida (Uradni list RS, št. 64/14 in 44/22 – ZVO-2);
16.
Uredba o sežigalnicah odpadkov in napravah za sosežig odpadkov (Uradni
list RS, št. 8/16, 116/21 in 44/22 – ZVO-2);
17.
Uredba o emisiji snovi v zrak iz naprav za pripravo asfaltnih zmesi
(Uradni list RS, št. 34/07 in 44/22 – ZVO-2);
18.
Uredba o emisiji snovi v zrak iz naprav za proizvodnjo lesnih kompozitov
(Uradni list RS, št. 34/07 in 44/22 – ZVO-2);
19.
Uredba o mejnih vrednostih emisije hlapnih organskih spojin v zrak iz
naprav, v katerih se uporabljajo organska topila (Uradni list RS, št. 35/15,
58/16, 54/21, 44/22 – ZVO-2 in 49/22);
20.
Uredba o emisiji hlapnih organskih spojin v zrak iz naprav za skladiščenje
in pretakanje bencina (Uradni list RS, št. 36/12, 21/16 in 44/22 – ZVO-2);
21.
Uredba o mejnih vrednostih emisije halogeniranih hlapnih organskih
spojin v zrak iz naprav, v katerih se uporabljajo organska topila (Uradni list
RS, št. 71/11, 44/22 – ZVO-2 in 49/22 – ZVO-2);
22.
Uredba o posegih v okolje, za katere je treba izvesti presojo vplivov na
okolje (Uradni list RS, št. 51/14, 57/15, 26/17, 105/20 in 44/22 – ZVO-2);
23.
Pravilnik o prvih meritvah in obratovalnem monitoringu emisije snovi v
zrak iz nepremičnih virov onesnaževanja ter o pogojih za njegovo izvajanje
(Uradni list RS, št. 105/08 in 44/22 – ZVO-2).
(3) Če upravljavec naprave nadomesti obstoječe gorivo z drugo
vrsto goriva, mora nemudoma, najpozneje pa v 48 urah, po elektronski pošti
obvestiti ministrstvo, pristojno za okolje, in inšpekcijo, pristojno za okolje,
o odstopanju iz prvega odstavka tega člena zaradi razglašene višje stopnje
tveganja pri oskrbi z energijo.
(4) Obvestilo iz prejšnjega odstavka vsebuje:
-
naziv in naslov upravljavca naprave,
-
vrsto naprave,
-
opis in lokacijo naprave, vključno z vhodno toplotno močjo naprave,
-
navedbo, ali naprava obratuje na podlagi okoljevarstvenega dovoljenja
ali vpisa v evidenco ali neposredno na podlagi predpisov iz prvega odstavka
tega člena,
-
vrsto nadomestnega goriva in parametre njegove kakovosti.
(5) Upravljavec naprave mora za nadomestno gorivo izbrati
gorivo, ki povzroča najmanjše dosegljive emisije snovi v zrak ob upoštevanju
tehničnih omejitev, povezanih z zamenjavo goriva. Kot nadomestno gorivo upravljavcu
naprave ni dovoljeno uporabiti odpadkov ali goriva, pridobljenega iz odpadkov.
(6) Odstopanje iz prvega odstavka tega člena se lahko
uporablja najdlje eno leto od prvega obvestila upravljavca naprave iz tretjega
odstavka tega člena.
5. člen
(prve meritve)
Upravljavec naprave mora v treh mesecih po izvedeni
nadomestitvi goriva izvesti prve meritve in ministrstvu, pristojnemu za okolje,
poslati poročilo o rezultatih opravljenih meritev v skladu s predpisom, ki
ureja prve meritve in obratovalni monitoring emisije snovi v zrak iz
nepremičnih virov onesnaževanja.
6. člen
(ukrepi ob preseganju alarmne vrednosti)
Če je izdano obvestilo ministrstva, pristojnega za okolje, o
napovedanem preseganju ali o dejansko preseženi alarmni vrednosti za raven
žveplovega dioksida ali dušikovega dioksida v zraku v skladu s predpisom, ki
ureja kakovost zraka, morajo upravljavci naprav na območju napovedanega ali
dejanskega preseganja alarmnih vrednosti prenehati z uporabo druge vrste goriva
iz prvega odstavka 4. člena tega zakona.
7. člen
(naprave brez okoljevarstvenega dovoljenja)
Določbe iz 4., 5. in 6. člena tega zakona se uporabljajo tudi
za naprave iz prvega odstavka 4. člena tega zakona, ki jim v skladu s predpisi,
ki urejajo varstvo okolja, ni treba pridobiti okoljevarstvenega dovoljenja.
8. člen
(odstopanje od mejne vrednosti emisijskega deleža oddane
toplote)
(1) V času razglašene višje stopnje tveganja pri oskrbi z
energijo iz tretjega odstavka 3. člena tega zakona in nujne potrebe po
neprekinjeni oskrbi z energijo se v obdobju od 1. oktobra do 30. aprila pri
obratovanju naprave Nuklearna elektrarna Krško (v nadaljnjem besedilu: NEK) ne
uporabljajo zahteve in pogoji iz okoljevarstvenega dovoljenja za obratovanje
NEK glede določene mejne vrednosti emisijskega deleža oddane toplote.
(2) V primeru iz prejšnjega odstavka je lahko ne glede na
zahteve iz okoljevarstvenega dovoljenja za obratovanje NEK temperatura reke
Save v točki popolnega premešanja reke Save z odpadno vodo iz NEK na lokaciji
pod jezom hidroelektrarne Brežice (v nadaljnjem besedilu: HE Brežice) v obdobju
od 1. oktobra do 30. aprila za 3,5 K višja od temperature reke Save na odvzemu
reke Save za potrebe NEK.
(3) V primeru iz prvega odstavka tega člena mora NEK
zagotoviti trajne meritve temperature reke Save na mestu odvzema reke Save za
potrebe NEK in na lokaciji pod jezom HE Brežice v točki popolnega premešanja
reke Save z odpadno vodo iz NEK.
(4) Meritve temperature iz prejšnjega odstavka morajo biti
stalne in zvezne z zapisovanjem podatkov vsaj enkrat na uro in z on-line
prenosom podatkov v podatkovno zbirko Agencije Republike Slovenije za okolje.
(5) Upravljavec NEK mora poleg obvezne uporabe hlajenja z
obstoječimi hladilnimi napravami pripraviti in izvajati tudi dodatne ukrepe za
zagotovitev čim manjših morebitnih škodljivih posledic na okolje, ki bi nastale
zaradi tega odstopanja.
(6) Upravljavec NEK mora nemudoma, najpozneje pa v 48 urah,
po elektronski pošti obvestiti ministrstvo, pristojno za okolje, o odstopanju
iz prvega odstavka tega člena.
III. UKREPI ZA ZANESLJIVO OSKRBO Z ENERGIJO
9. člen
(obveznost skladiščenja plina)
(1) Nosilec bilančne skupine mora zagotoviti skladiščenje
plina v drugih državah članicah Evropske unije na dan 1. novembra tekočega leta
v obsegu, ki je enak vsaj 15 % povprečne letne dobave plina te bilančne skupine
končnim odjemalcem v Republiki Sloveniji v zadnjih petih koledarskih letih pred
tekočim letom.
(2) Nosilec bilančne skupine plina zagotavlja skladiščenje iz
prejšnjega odstavka z neposrednim dogovorom o skladiščenju z operaterjem
skladišča ali s posrednim dogovorom o skladiščenju plina z drugim udeležencem
trga.
(3) Nosilec bilančne skupine Agenciji za energijo (v
nadaljnjem besedilu: agencija) najpozneje do 1. avgusta tekočega leta poroča o
že sklenjenih dogovorih za skladiščenje plina, lokaciji skladiščenja in
predvidenem obsegu skladiščenega plina na dan 1. novembra tekočega leta.
Nosilec bilančne skupine do najpozneje 15. novembra tekočega leta agenciji
posreduje dokazilo o izpolnitvi obveznosti iz prvega odstavka tega člena. Na
zahtevo agencije nosilec bilančne skupine posreduje celotno pogodbeno ali drugo
dokumentacijo, ki izkazuje izpolnjevanje obveznosti iz tega člena.
10. člen
(izjeme pri doseganju kazalnikov učinkovitosti sistema
daljinskega ogrevanja)
Na glede na 50. člen Zakona o učinkoviti rabi energije
(Uradni list RS, št. 158/20) se za sisteme daljinskega ogrevanja, ki kot gorivo
uporabljajo plin, čas razglašene višje stopnje tveganja iz tretjega odstavka 3.
člena tega zakona ne šteje v obdobje za izračun doseganja kazalnikov
učinkovitosti.
11. člen
(obvezne rezerve nafte in naftnih derivatov)
(1) Ne glede na prvi odstavek 21.a člena Zakona o blagovnih
rezervah (Uradni list RS, št. 96/09 – uradno prečiščeno besedilo in 83/12) se
obvezne rezerve nafte in naftnih derivatov oblikujejo tudi za primer razglašene
nižje stopnje tveganja po drugem odstavku 3. člena tega zakona.
(2) V primeru razglašene višje stopnje tveganja iz tretjega
odstavka 3. člena tega zakona in kadar je v termoelektrarnah potrebno plin, ki
ga termoelektrarne uporabljajo kot gorivo, zamenjati z naftnimi derivati, se
lahko obvezne rezerve nafte in naftnih derivatov uporabijo pod nivo minimalnih
količin obveznih rezerv nafte in naftnih derivatov, kot so določene v drugem
odstavku 21.a člena Zakona o blagovnih rezervah (Uradni list RS, št. 96/09 –
uradno prečiščeno besedilo in 83/12).
IV. UKREPI ZA ZMANJŠEVANJE UVOZNE ODVISNOSTI
12. člen
(samooskrba)
V Zakonu o spodbujanju rabe obnovljivih virov energije
(Uradni list RS, št. 121/21 in 189/21) se v 72. členu prvi odstavek spremeni
tako, da se glasi:
»(1) Za končne odjemalce, ki distribucijskemu operaterju
podajo vlogo za soglasje za priključitev naprave za samooskrbo do vključno 31.
decembra 2023 in ki jih distribucijski operater do vključno 31. decembra 2024
registrira kot končne odjemalce s samooskrbo po Uredbi o samooskrbi z
električno energijo iz obnovljivih virov energije (Uradni list RS, št. 17/19,
197/20 in 121/21 – ZSROVE), se uporabljajo določbe 315.a člena Energetskega
zakona (Uradni list RS, št. 60/19 – uradno prečiščeno besedilo, 65/20 in 158/20
– ZURE) in Uredbe o samooskrbi z električno energijo iz obnovljivih virov
energije (Uradni list RS, št. 17/19, 197/20 in 121/21 – ZSROVE), in sicer
dokler uporabljajo napravo za samooskrbo, za katero je bilo izdano soglasje za
priključitev.«.
13. člen
(skupnostna samooskrba in projekti za proizvodnjo električne
energije iz sončne energije gospodarskih družb, v katerih ima država ali
lokalna skupnost kapitalsko naložbo)
(1) Če gospodarska družba, v kateri ima država ali lokalna
skupnost kapitalsko naložbo, investira v nove projekte za proizvodnjo
električne energije iz sončne energije, ki so enaki ali večji od 250 kW
inštalirane moči, mora oblikovati skupnost na področju energije iz obnovljivih
virov energije ali skupnostno samooskrbo v skladu z zakonom, ki ureja
spodbujanje rabe obnovljivih virov energije (v nadaljnjem besedilu: skupnostna
samooskrba), ter vsaj 25 % delež letno proizvedene električne energije iz
skupnostne samooskrbe brezplačno nameniti oskrbi gospodinjskih odjemalcev v
Republiki Sloveniji, če gre za družbo, v kateri ima kapitalsko naložbo država,
oziroma gospodinjskim odjemalcem na območju lokalne skupnosti, če gre za
družbo, v kateri ima kapitalsko naložbo lokalna skupnost.
(2) Vlada oziroma lokalna skupnost predpiše način in pogoje
vključevanja gospodinjskih odjemalcev v skupnostno samooskrbo iz prejšnjega
odstavka ter merila, na podlagi katerih se na pregleden in transparenten način
oskrbujejo gospodinjski odjemalci iz prejšnjega odstavka.
(3) Merila in pogoji vključitve ter oskrbe gospodinjski
odjemalcev iz prejšnjega odstavka morajo biti oblikovana na način, da dajejo
prednost gospodinjskim odjemalcem v večstanovanjskih stavbah, ki zaradi
tehničnih, ekonomskih ali drugih ovir nimajo možnosti proizvodnje električne
energije iz obnovljivih virov energije ali oblikovanja individualne samooskrbe
ali skupnosti na področju energije iz obnovljivih virov energije ter skupnostne
samooskrbe v skladu zakonom, ki ureja spodbujanje rabe obnovljivih virov
energije, ali pa so te možnosti tako otežene, da je investicija v proizvodnjo
električne energije iz obnovljivih virov energije ekonomsko neupravičena.
Merila in pogoji iz prejšnjega stavka ne smejo diskriminirati gospodinjskih
odjemalcev iz socialno ranljivejših skupin.
14. člen
(omejitev temperature zraka za namen ogrevanja in hlajenja v
javnih stavbah in stavbah, kjer se zadržuje javnost)
(1) V času razglašene stopnje tveganja iz 3. člena tega
zakona in največ eno leto po izteku razglašene stopnje tveganja iz 3. člena
tega zakona mora lastnik ali upravljavec stavbe, ki je v lasti ali uporabi oseb
javnega sektorja, in stavbe, kjer se pogosto zadržuje javnost, zagotoviti, da
se prostori v stavbah ne ogrevajo na višjo ali hladijo na nižjo temperaturo
zraka, kot je določena v uredbi iz drugega odstavka tega člena.
(2) Vlada z uredbo določi najvišje temperature ogrevanja in
hlajenja v stavbah, ki so v lasti ali uporabi oseb javnega sektorja, in v
stavbah, kjer se pogosto zadržuje javnost, velikost in vrste stavb, za katere
velja obveznost iz prejšnjega odstavka, izjeme in druge posebnosti, ki so nujne
za omejitev temperature zraka.
15. člen
(prepoved osvetljevanja)
(1) V času razglašene stopnje tveganja iz 3. člena tega
zakona in največ eno leto po izteku razglašene stopnje tveganja iz 3. člena
tega zakona upravljavci razsvetljave zaradi varčevanja z energijo in potreb po
znižanju rabe električne energije zmanjšajo rabo električne energije z
osvetljevanjem.
(2) Vlada podrobneje določi prepoved osvetljevanja za namen
varčevanja z energijo in za doseganje ciljev energetske varnosti in energetske
učinkovitosti v določenem obdobju dneva, opredeli prostore, površine in stavbe,
kjer je prepovedano osvetljevanje, in druge ukrepe, ki so pomembni za prepoved
osvetljevanja pri določenih stavbah, prostorih ali površinah.
16. člen
(prostovoljno zmanjšanje odjema plina)
(1) Končni odjemalci si prizadevajo trajno zmanjšati porabo
plina v obdobju od 1. oktobra 2022 do 31. marca 2023 za vsaj 15 % v primerjavi
z njihovo povprečno porabo plina v obdobju od 1. oktobra do 31. marca v petih
zaporednih letih pred začetkom veljavnosti tega zakona.
(2) Končni odjemalec je v primeru trajnega zmanjšanja porabe
plina iz prejšnjega odstavka upravičen do sorazmernega povračila prispevka za
zagotavljanje podpor proizvodnji električne energije iz obnovljivih virov
energije ter v soproizvodnji z visokim izkoristkom (v nadaljnjem besedilu:
prispevek OVE) za plin, ki se zaračunava skladno z zakonom, ki ureja
spodbujanje rabe obnovljivih virov energije.
(3) Končni odjemalec trajno zmanjšanje porabe plina dokaže
centru za podpore, ki je ustanovljen na podlagi zakona, ki ureja spodbujanje
rabe obnovljivih virov energije. Vlogo za povračilo prispevka OVE mora končni
odjemalec skupaj z ustreznimi dokazili vložiti na center za podpore do 30.
junija 2023. O upravičenosti povračila dela prispevka OVE odloča center za
podpore z upravno odločbo.
(4) Ne glede na prvi in četrti odstavek 16. člena Zakona o
spodbujanju rabe obnovljivih virov energije (Uradni list RS, št. 121/21 in
189/21; v nadaljnjem besedilu: ZSROVE) se sredstva za podpore uporabijo za
povračilo dela prispevka OVE iz tega člena.
(5) Vlada podrobneje določi način dokazovanja trajnega
zmanjšanja porabe plina, obdobje upravičenosti do sorazmernega povračila
prispevka in način izvajanja povračila prispevka OVE iz tega člena.
(6) Ukrep iz tega člena velja do 31. avgusta 2023 in ga vlada
lahko s sklepom podaljša.
17. člen
(ukinitev podpor za nove proizvodne naprave v soproizvodnji
električne energije in toplote z visokim izkoristkom na zemeljski plin)
(1) Ne glede na 15. člen ZSROVE zaradi omejitev pri oskrbi z
zemeljskim plinom proizvajalci električne energije, proizvedene v novih
proizvodnih napravah v soproizvodnji električne energije in toplote z visokim
izkoristkom na zemeljski plin, niso upravičeni do podpore za proizvodno
napravo.
(2) Investitor, ki ima sklep o potrditvi projekta za
proizvodne naprave za proizvodnjo električne energije in toplote z visokim
izkoristkom na zemeljski plin iz 23. člena ZSROVE ali iz 372. člena
Energetskega zakona (Uradni list RS, št. 60/19 – uradno prečiščeno besedilo,
65/20 in 158/20 – ZURE), ni upravičen do podpore za izveden projekt, razen če
ima ob uveljavitvi tega zakona veljavno soglasje za priključitev proizvodne
naprave iz projekta.
(3) Investitor iz prejšnjega odstavka lahko izvede istovrstni
projekt na obnovljivi vir, pri čemer se mu veljavnost sklepa o potrditvi
projekta podaljša na pet let. V primeru izvedbe istovrstnega projekta se
ponujena cena iz sklepa uskladi z referenčnimi vrednostmi stroškov izbrane
tehnologije oziroma vira, veljavnimi v času izvedbe projekta.
18. člen
(odstop od obveznega priklopa na plin)
Odjemalci zemeljskega plina imajo pravico, da se ne
priklopijo na sistem za distribucijo zemeljskega plina, ne glede na določbe o
prioritetni rabi energentov, o obvezni priključitvi na omrežje za distribucijo
plina in o obvezni uporabi plina za ogrevanje stavb in pripravo sanitarne tople
vode, ki so določene v lokalnih energetskih konceptih, občinskih prostorskih
načrtih ali drugih aktih lokalnih skupnosti, če dokažejo, da se bodo ogrevali
na obnovljive vire.
V. UKREPI ZA ZMANJŠEVANJE PRITISKOV NA CENE ZARADI
VOLATILNOSTI ENERGETSKIH TRGOV
19. člen
(pogodbene kazni in omrežnina za nižjo porabo plina)
(1) Zaradi nižje porabe plina kot je dogovorjena količina v
pogodbi o dobavi, končni odjemalci niso dolžni plačati pogodbene kazni, ne
glede na njeno poimenovanje (kar vključuje tudi plačilo nadomestila za
odstopanja zaradi prevzema plina pod pogodbeno dogovorjenimi količinami), niti
niso iz tega naslova odškodninsko odgovorni.
(2) Prejšnji odstavek velja za pogodbe o dobavi plina,
veljavne na dan uveljavitve tega zakona, in sicer za dobave plina v času do
vključno 31. decembra 2023.
(3) V primeru zmanjšanja odjema plina s strani končnega
odjemalca na podlagi poziva vlade, agencije, ministrstva, pristojnega za
energijo, operaterja sistema ali dobavitelja se za obdobje veljavnosti poziva:
-
manjša prevzeta količina plina ne šteje za kršitev pogodbe o dobavi,
končni odjemalec ni dolžan plačati pogodbene kazni, dogovorjene v pogodbi o
dobavi za primer manjšega odjema plina, kot je pogodbeno dogovorjeno, ne glede
na njeno poimenovanje (kar vključuje tudi plačilo nadomestila za odstopanja
zaradi prevzema plina pod pogodbeno dogovorjenimi količinami), niti ni iz tega
naslova odškodninsko odgovoren,
-
odjemalec, ki je odklopljen, za čas odklopa ne plača omrežnine.
(4) Določbe tega člena se uporabljajo ne glede na določbe
sklenjenih pogodb o dobavi plina.
20. člen
(ceniki toplote za gospodinjske in druge zaščitene
odjemalce)
Distributerji toplote cenike toplote oblikujejo na način, da
cena toplote za gospodinjske odjemalce, ki so opredeljeni v zakonu, ki ureja
oskrbo s toploto iz distribucijskih sistemov, in zaščitene odjemalce, ki so
opredeljeni v zakonu, ki ureja oskrbo s plini, odraža ceno plina, ki ga
distributerji toplote kupujejo za proizvodnjo toplote po ceni, ki je določena
na podlagi predpisov o kontroli cen.
21. člen
(določitev višine plačil za koncesijo za rabo vode za
proizvodnjo električne energije v letih 2022 do 2025)
(1) Ne glede na 5. člen Zakona o pogojih koncesije za
izkoriščanje energetskega potenciala Spodnje Save (Uradni list RS, št. 87/11,
25/14 – ZSDH-1, 50/14, 90/15, 67/17 in 65/20) se plačilo za koncesijo za rabo
vode za proizvodnjo električne energije za leta 2022 do 2025 določi v enaki
višini na enoto proizvedene električne energije, kot jo je koncesionar plačeval
v letu 2020.
(2) Plačilo za koncesijo za rabo vode za proizvodnjo električne
energije se za leta 2022 do 2025 določi v enaki višini na enoto proizvedene
električne energije, kot so jo plačevali koncesionarji v letu 2020, tudi na
podlagi naslednjih koncesijskih aktov:
-
Uredbe o koncesiji za rabo reke Drave za proizvodnjo električne energije
(Uradni list RS, št. 26/03, 101/03, 88/04, 118/05, 124/06 in 1/08),
-
Uredbe o koncesiji za gospodarsko izkoriščanje vode Soče, Idrijce in
Bače za proizvodnjo električne energije (Uradni list RS, št. 63/96, 41/04 –
ZVO-1, 88/04, 83/06 in 44/22 – ZVO-2),
-
Uredbe o koncesiji za rabo reke Save za proizvodnjo električne energije
v hidroelektrarnah HE Moste, HE Mavčiče in HE Medvode (Uradni list RS, št.
13/03, 88/04 in 143/20).
22. člen
(neposredni nakup električne energije za pokritje izgub od
proizvajalcev, ki so v 100 % lasti Republike Slovenije)
(1) Stroški električne energije za izgube na prenosnem in
distribucijskem omrežju se pokrivajo iz omrežnine in poravnalnega mehanizma za
pokrivanje izgub, ki nastanejo pri tranzitu električne energije po prenosnem
omrežju električne energije v Republiki Sloveniji, pri čemer morajo tarifne
postavke omrežnine v letu 2023 ostati enake kot v letu 2022.
(2) Če elektrooperaterja ocenita, da bi nakup električne
energije za izgube na prenosnem in distribucijskem omrežju za leto 2023
povzročil povečanje tarifnih postavk za uporabo elektroenergetskega omrežja za
leto 2023, o tem obvestita agencijo in ministrstvo, pristojno za energijo,
najkasneje do 31. oktobra 2022.
(3) Vlada, po predhodnem posvetovanju z agencijo in na
predlog ministrstva, pristojnega za energijo, lahko sprejme sklep, s katerim
naloži proizvajalcem električne energije, ki so neposredno ali posredno v 100 %
lasti Republike Slovenije, da sklenejo z elektrooperaterjema neposredne pogodbe
o zagotavljanju potrebnih količin električne energije za izgube na prenosnem in
distribucijskem omrežju.
(4) Vlada s sklepom določi zamejeno ceno. Pri določitvi
zamejene cene vlada upošteva, da elektrooperaterja porabita vse omrežninske
presežke preteklih let do vključno 31. decembra 2023.
23. člen
(omejitev ponudb za izravnalno energijo avtomatske rezerve
za povrnitev frekvence)
Ne glede na 6. točko drugega odstavka 45. člena Zakona o
oskrbi z električno energijo (Uradni list RS, št. 172/21) se za obdobje
veljavnosti tega zakona naloži sistemskemu operaterju, da za ponudnike storitev
izravnave postavi zamejitev ponudbe za izravnalno energijo avtomatske rezerve
za povrnitev frekvence na način, da ponudniki storitev izravnave ne ustvarjajo
neupravičenih dobičkov.
VI. NADZOR
24. člen
(nadzor)
(1) Nadzor nad izvajanjem tega zakona opravlja ministrstvo,
pristojno za energijo.
(2) Ne glede na prejšnji odstavek opravlja nadzor nad
izvajanjem 4., 5., 6. in 8. člena tega zakona inšpekcija, pristojna za okolje.
(3) Ne glede na prvi odstavek tega člena opravlja nadzor nad
izvajanjem 9., 12., 13., 16., 17., 19. in 20. člena tega zakona agencija.
(4) Ne glede na prvi odstavek tega člena opravlja nadzor nad
izvajanjem 14. in 15. člena tega zakona inšpekcija, pristojna za energijo.
VII. KAZENSKE DOLOČBE
25. člen
(prekrški za odstopanja od mejnih vrednosti zaradi motenj v
oskrbi s plinom)
(1) Z globo od 20.000 do 40.000 eurov se kaznuje za prekršek
pravna oseba, če kot nadomestno gorivo plinu izbere gorivo, ki ne povzroča
najmanjših dosegljivih emisij snovi v zrak ob upoštevanju tehničnih omejitev,
povezanih z zamenjavo goriva oziroma če krši prepoved kurjenja odpadkov oziroma
goriva, pridobljenega iz odpadkov (peti odstavek 4. člena tega zakona).
(2) Z globo od 10.000 do 20.000 eurov se za prekršek iz
prejšnjega odstavka kaznuje samostojni podjetnik posameznik ali posameznik, ki
samostojno opravlja dejavnost.
(3) Z globo od 1.500 do 2.000 eurov se za prekršek iz prvega
odstavka tega člena kaznuje tudi odgovorna oseba pravne osebe, odgovorna oseba
samostojnega podjetnika posameznika ali odgovorna oseba posameznika, ki
samostojno opravlja dejavnost.
(4) Z globo od 1.000 do 2.000 eurov se kaznuje za prekršek
pravna oseba, če:
-
ne posreduje obvestila iz tretjega odstavka 4. člena tega zakona ali ga
ministrstvu ne posreduje v roku, določenem v tretjem odstavku 4. člena tega
zakona;
-
ne izvede prvih meritev v skladu s 5. členom tega zakona;
-
ministrstvu ne posreduje poročila o rezultatih opravljenih prvih meritev
iz 5. člena tega zakona;
-
ob napovedanem preseganju ali ob dejansko preseženi alarmni vrednosti za
raven žveplovega dioksida ali dušikovega dioksida ne preneha z uporabo druge
vrste goriva (6. člen tega zakona);
-
ne zagotovi trajnih meritev temperature reke Save v skladu s tretjim
odstavkom 8. člena tega zakona;
-
ne posreduje obvestila iz šestega odstavka 8. člena tega zakona ali ga
ne posreduje v roku, določenem v šestem odstavku 8. člena tega zakona.
(5) Z globo od 1.000 do 2.000 eurov se za prekršek iz prve do
četrte alineje prejšnjega odstavka kaznuje samostojni podjetnik posameznik ali
posameznik, ki samostojno opravlja dejavnost.
(6) Z globo od 500 do 1.500 eurov se za prekršek iz četrtega
odstavka tega člena kaznuje tudi odgovorna oseba pravne osebe, odgovorna oseba
samostojnega podjetnika posameznika ali odgovorna oseba posameznika, ki
samostojno opravlja dejavnost.
26. člen
(višina globe v hitrem prekrškovnem postopku)
Za prekrške iz tega zakona se sme v hitrem postopku izreči
globa tudi v znesku, ki je višji od najnižje predpisane globe, določene s tem
zakonom.
VIII. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
27. člen
(prehodne določbe za naprave, ki imajo okoljevarstveno
dovoljenje)
(1) Upravljavec naprave, ki obratuje na podlagi
okoljevarstvenega dovoljenja in namerava tudi po prenehanju višje stopnje
tveganja pri oskrbi z energijo iz tretjega odstavka 3. člena tega zakona v
napravi uporabljati nadomestno gorivo, mora na ministrstvo, pristojno za
okolje, v šestih mesecih od prvega obvestila iz tretjega odstavka 4. člena tega
zakona vložiti vlogo za spremembo okoljevarstvenega dovoljenja.
(2) Vloga iz prejšnjega odstavka vsebuje:
-
naziv in naslov upravljavca naprave,
-
vrsto naprave,
-
opis in lokacijo naprave, vključno z vhodno toplotno močjo naprave,
-
številko obstoječega okoljevarstvenega dovoljenja,
-
vrsto nadomestnega goriva in parametre njegove kakovosti,
-
predlog programa prvih meritev emisije snovi v skladu s prepisom, ki
ureja prve meritve in obratovalni monitoring emisije snovi v zrak, ter
-
druge obvezne sestavine, določene v predpisih iz drugega odstavka 4.
člena tega zakona.
28. člen
(prvo poročanje o skladiščenju plina)
Nosilec bilančne skupine pošlje agenciji prvo poročilo iz
tretjega odstavka 9. člena tega zakona za stanje na dan 1. novembra tekočega
leta najpozneje do 1. oktobra 2022, dokazilo o izpolnitvi obveze iz prvega
odstavka 9. člena tega zakona pa do 15. novembra 2022.
29. člen
(uporaba določbe glede skupnostne samooskrbe)
Za skupnostne samooskrbe, ustanovljene na podlagi 13. člena
tega zakona, se uporabljajo določbe 13. člena tega zakona in zakona, ki ureja
spodbujanje obnovljivih virov energije, in sicer dokler uporabljajo proizvodno
napravo, za katero je bilo izdano soglasje za priključitev, na podlagi katerega
so registrirani.
30. člen
(izvršilni predpisi)
Vlada izda predpise iz drugega odstavka 13. člena, drugega
odstavka 14. člena, drugega odstavka 15. člena in petega odstavka 16. člena
tega zakona v treh mesecih po uveljavitvi tega zakona.
31. člen
(uporaba določbe glede cenikov toplote)
Distributerji toplote določijo cenike toplote iz 20. člena
tega zakona v 14 dneh po uveljavitvi tega zakona.
32. člen
(uporaba določbe glede omejitev ponudb za izravnalno
energijo avtomatske rezerve za povrnitev frekvence)
Sistemski operater je dolžan na transparenten način v 30 dneh
od uveljavitve tega zakona na svoji spletni strani objaviti metodologijo, ki bo
upoštevala kriterij, določen v 23. členu tega zakona.
33. člen
(začetek in prenehanje veljavnosti)
Ta zakon začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem
listu Republike Slovenije in velja do 31. decembra 2025.
Št. 320-05/22-6/23
Ljubljana, dne 13. septembra 2022
EPA 250-IX
Državni zbor
Republike Slovenije
mag. Urška Klakočar Zupančič
predsednica